Czym jest sylwetka skinny fat?

Czym jest sylwetka skinny fat?

Choć to określenie może się wydawać paradoksalne – istnieje typ sylwetki skinny fat. W wolnym tłumaczeniu oznacza on osobę chudotłustą. Ludzie o takiej budowie ciała ważą niewiele i wizualnie są szczupłe. Okazuje się jednak, że w ich organizmach jest duża ilość tkanki tłuszczowej. Nieobcy jest im również cellulit. Gdzie tkwią przyczyny sylwetki skinny fat?

Skinny fat – jednocześnie chudy i gruby

Niektóre osoby wizualnie prezentują się jako szczupłe i dobrze wyglądające. Defekty jednak przykrywają ubrania. Po odsłonięciu ciała okazuje się, że skóra na ich ciele jest wiotka i zwisająca. Nie ma zarysowanych mięśni, a często zamiast nich występuje cellulit. Winę za taki wygląd ciała ponosi nadmierna ilość tkanki tłuszczowej i mała ilość tkanki mięśniowej. Tłuszcz zwykle odkłada się w takich miejscach jak pośladki, tzw. boczki oraz brzuch. Ten typ sylwetki jest nazywany Skinny Fat

skinny fat chubotłusty otłuszczona sylwetka

Osoby o typie sylwetki skinny fat pozornie wyglądają na wysportowane. Pod ubraniami kryje się jednak asymetryczna budowa ciała i nieestetyczne mankamenty na skórze.

Przyczyny chudotłustości

Sylwetka typu skinny fat dotyczy zwykle osób, które nie podejmują regularnych ćwiczeń fizycznych. W takich przypadkach sięgają one po niezdrowe diety i niesprawdzone suplementy. Chude tłuściochy mają zaburzone proporcje między tkanką tłuszczową a tkanką mięśniową – nie oznacza to jednak, że na wadze widnieje duża liczba kilogramów.

„Wypracowanie” sylwetki skinny fat nie jest wcale takie trudne. Najczęściej jest ona wynikiem nieprawidłowego procesu odchudzania. Wyprofilowanie tej sylwetki i zrzucanie zbędnych kilogramów powinno bowiem wiązać się zarówno z dietą, jak i treningami. Jeśli jednak skupimy się jedynie na zmianie sposobu odżywiania – niewykluczone, że nabawimy się sylwetki chudego tłuściocha. Dojście do tego typu sylwetki często wiąże się ze stosowaniem głodówek i nieumiejętnych sesji treningowych (np. kilkugodzinne aeroby). Teoretycznie sylwetka chudotłusta jest jedną z najpopularniejszych typów sylwetek

Sylwetka skinny fat a cukrzyca

Syndrom chudotłustości doczekał się medycznego terminu. MONW (ang. metabolically obese normal weight), czyli w wolnym tłumaczeniu „metabolicznie otyli” ludzie o normalnej wadze. Z badań okazuje się, że istnieje zależność między tym typem sylwetki a cukrzycą. Otóż, jedna na cztery osoby o sylwetce skinny fat ma zaczątki tej choroby. Ich otyłość – pomimo szczupłej sylwetki – przejawia się w funkcjonowaniu metabolizmu. Co ważne, zdiagnozowanie cukrzycy o osób o tym typie sylwetki dwukrotnie zwiększa ryzyko śmierci.

Co ma wpływ na wykształcenie się sylwetki skinny fat?

- Nieprawidłowy sposób odżywiania, a szczególnie etapy głodówek przeplatane dużą ilością spożywanego jedzenia.

- Nadmierna ilość węglowodanów i tłuszczów trans w diecie.

- Intensywny i szybki tryb życia – mała liczba godzin snu.

- Jedzenie w pośpiechu, nieregularne posiłki.

- Picie alkoholu i palenie papierosów.

- Spożywanie przetworzonych artykułów spożywczych i fast foodów.

- Brak aktywności fizycznej lub ćwiczenie jedną metodą treningową np. trening cardio.

- Wybieranie suplementów odchudzających zamiast treningów.

Jak sprawdzić czy mam sylwetkę skinny fat?

- Obecność chorób w rodzinie (m.in. cukrzycy, wczesnych zawałów serca).

- Wykonanie badań (ciśnienie krwi, cukier w krwi na czczo, HDL, trójglicerydy).

- Test odpowiedzi na insulinę.

- Badanie cholesterolu.


Powyższe badania pozwalają stwierdzić, czy dana osoba jest „metabolicznie otyła”.

Zdrowa dieta w walce z chudotłustością
Dieta w walce z sylwetką skinny fat

Rezygnowanie z jedzenia nie jest sposobem na zdrowe zrzucenie zbędnych kilogramów. Odchudzanie powinno opierać się na zbilansowanej diecie. Ważne jest zachowanie odpowiednich proporcji między węglowodanami, białkiem i zdrowymi tłuszczami. Te składniki odżywcze stanowią bowiem źródło energii organizmu.

Jak wiadomo, nadwyżka energetyczna w diecie pozwala na przyrost masy ciała. Deficyty składników energetycznych natomiast umożliwiają redukcję tkanki tłuszczowej. Osoby o typie sylwetki skinny fat mają jednak zaburzone funkcjonowanie procesów przemiany materii. W ich przypadku występuje nieprawidłowa wrażliwość insulinowa. Oznacza to, że nadmiary energetyczne odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej, a braki kaloryczne – powodują utratę tkanki mięśniowej.

W walce z sylwetką chudego tłuściocha ważne jest wykluczenie z diety przetworzonej żywności, cukrów rafinowanych, tłuszczów utwardzonych czy oczyszczonej skrobi. Zrezygnować należy również z białego pieczywa, białych makaronów, słodzonych napojów czy margaryn.

Plan żywieniowy powinien zawierać natomiast m.in. chude mięso, oliwę z oliwek, artykuły pełnoziarniste, ryby morskie czy warzywa i owoce.

Ułożeniem odpowiedniej diety dla osób o sylwetce skinny fat powinien zająć się dietetyk lub trener personalny. Będzie on w stanie określić również, czy ten problem dotyczy właśnie ciebie.

Szybkie rady dietetyczne dla osób skinny fat

1. Dieta o niskim indeksie glikemicznym.

2. Odpowiednia ilość białka w diecie.

3. Zrezygnowanie ze słodkich napojów i alkoholu.

4. Unikanie białej mąki (także tej bez glutenu) oraz produktów ją zawierających.

5. Uważne sprawdzanie składu przetworzonej żywności.

6. Jedzenie świeżych owoców i warzyw.

7. Zamiana niezdrowych tłuszczów na te, zawierające kwas omega-3.

8. Stosowanie odpowiednich suplementów (dobranych przez dietetyka).

9. Odpowiednia liczba godzin snu (7-8h).

10. Treningi! Połączenie ćwiczeń siłowych i ćwiczeń cardio.

Rzeźbienie sylwetki dzięki treningom

Nie da się osiągnąć elastycznego i estetycznego ciała bez regularnej aktywności fizycznej. W przypadku osób skinny fat ważne jest wprowadzenie ograniczeń w ilosci spożywanych węglowodanów i zastąpienie ich białkiem. Ćwiczenia fizyczne mające na celu poprawę rzeźby powinny skupiać się na pracy wszystkich grup mięśniowych. W późniejszym etapie warto dołączyć również ćwiczenia interwałowe i aerobowe. Najlepszym wyjściem w walce z sylwetką skinny fat jest jednak skorzystanie z usług trenerki fitness oraz regularne treningi.

Jakie ćwiczenia dla osób skinny fat?

Poza podstawowymi treningami na spalanie tkanki tłuszczowej – czyli treningiem wytrzymałościowym – warto wprowadzić treningi siłowe. Samo pozbycie się tkanki tłuszczowej bez rozwijania mięśni może skutkować pozostałościami w postaci wiszącej skóry. Skóra także straci na jędrności. Ważne jest więc znalezienie złotego środka między treningami cardio a treningami siłowymi. W pierwszej kolejności mogą to być ćwiczenia kalisteniczne (z masą własnego ciała). Stopniowo można wprowadzać dodatkowe obciążenie. W ten sposób zwiększysz własną siłę, podkręcisz metabolizm, a tym samym także spalisz tkankę tłuszczową. Wystarczą już 3-4 sesje treningowe w tygodniu. Dzięki temu skóra będzie napięta i pozbędziesz się sylwetki skinny fat.

Medyczne sposoby na pozbycie się sylwetki skinny fat

Otyłość miejscową można zwalczyć za pomocą zabiegów medycyny estetycznej. Sposobem jest na przykład kriolipoza. Jej efektem jest pozbycie się zalegającej tkanki tłuszczowej pod wpływem niskich temperatur. Można także zastosować mezoterapię igłową. Tutaj już konieczna jest ingerencja w ciało. Wstrzykuje się substancje odnawiające i rewitalizujące w miejsce występowania otyłości. Można także zastosować zabieg ultradźwiękami.
Pamiętajmy jednak, że zabiegi powinny być ostatnią deską ratunku. Jest to inwazyjny sposób na poradzenie sobie z sylwetką skinny fat. Po zabiegu też czeka nas ciężka praca, dieta i ćwiczenia – by utrzymać efekty. Dużo bezpieczniejsze jest wprowadzenie właściwej diety i aktywność fizyczna. 

Dominika Górska 3 10 maja 2017  3048

Dodaj komentarz

  • Tetras
    28 czerwca 2017
    Pierwsze słyszę o czymś takim
  • Marcel
    15 maja 2017
    Znam wielu takich ludzi, co mają oponkę, chociaż wyglądają szczupło.
  • Daria
    15 maja 2017
    Brzmi jak mój przypadek. Niby nie jestem taka gruba, ale tłuszcz mi się odkłada na brzuchu i na udach. I nijak nie jestem w stanie nic z tym zrobić. Jem raczej zdrowo - ale niestety, zbyt często sięgam po słodycze... I to mnie gubi...

Artykuły z kategorii: Odchudzanie

trening-w-walce-z-rozstepami-1

Trening w walce z rozstępami!

Rozstępy są zmorą dużej liczby młodych mam. Problem dotyczy również osób, które szybko przybierają bądź tracą na wadze. Jak się ich pozbyć? Zobacz skuteczne ćwiczenia na rozstępy!

trening-na-redukcje-tkanki-tluszczowej

Trening na redukcję tkanki tłuszczowej

Pozbycie się określonej ilości tkanki tłuszczowej jest celem, jaki stawia przed sobą bardzo wiele osób. Osiągniecie tego celu zasadniczo dla wielu osób jest czymś bardzo trudnym, wręcz niemożliwym, ale bardzo często wynika to z niewłaściwego podejścia do tego zagadnienia. Zobacz jak skutecznie zredukować kilogramy!

zasady-diety-kopenhaskiej

Zasady diety kopenhaskiej

Dieta kopenhaska staje się coraz bardziej popularna na świecie. Każdy kto chce z niej korzystać, a dzięki temu po prostu stracić kilka zbędnych kilogramów, na pewno stosując ją ma taką możliwość.

na-czym-polega-efekt-jojo-i-jak-go-unikac

Na czym polega efekt jojo i jak go unikać?

Miesiące wyrzeczeń, restrykcyjna dieta a w efekcie zrzucenie zbędnych kilogramów. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy po zakończeniu diety, kilogramy wracają. Czasem nawet przybywa ich więcej. Oto efekt jojo. Jakie są przyczyny takiego stanu? I jak się ustrzec efektu jojo?

odsysanie-tluszczu-odchudzanie-dla-leniwych

Odsysanie tłuszczu – odchudzanie dla leniwych?

Liposukcja jest zabiegiem kosmetycznym, który pozwala pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej z organizmu. Jest to szczególnie kuszące rozwiązanie, gdy na efekty stosowania diety i treningów trzeba bardzo długo czekać. Zobacz, na czym polega odsysanie tłuszczu i w jaki sposób działa.

uzaleznienie-od-slodyczy-mit-czy-realny-problem

Uzależnienie od słodyczy – mit czy realny problem?

Zjedzenie słodyczy wywołuje uczucie szczęścia. Wszystko za sprawą zawartego w nich cukru, który wywołuje produkcję endorfin. To, co sprawia nam przyjemność może jednak stać się niebezpieczne – podobnie jak w przypadku innych uzależnień. Czy nadmierne sięganie po słodkości może stać się poważnym problemem zdrowotnym?

czym-jest-anoreksja

Czym jest anoreksja

Nieleczona anoreksja jest poważnym zagrożeniem dla zdrowia, a nawet życia. Kto jest najbardziej narażony na tę chorobę? Na czym ona właściwie polega? Jakie zagrożenia wiążą się z anoreksją? Zobacz, jak przebiega leczenie tej dolegliwości i jak jej zapobiegać.

sposoby-na-przyspieszenie-metabolizmu

Sposoby na przyśpieszenie metabolizmu

Szybszy metabolizm oznacza przyspieszenie procesu spalania tkanki tłuszczowej. Co ważne, można zintensyfikować zrzucanie zbędnych kilogramów. Poznaj sposoby, które zapewnią ci efektywniejsze odchudzanie. Oto proste sposoby na przyspieszenie metabolizmu!

damski-fitness-jak-zmniejszyc-obwod-ud

Damski fitness – jak zmniejszyć obwód ud?

Duże uda są problemem wielu kobiet. Niekiedy taki stan „zawdzięczamy” tkance tłuszczowej, innym razem – rozbudowanym mięśniom. Podpowiadamy, jak zgubić zbędne centymetry i wyszczuplić nogi!

trening-w-walce-z-rozstepami-1

Trening w walce z rozstępami!

trening-na-redukcje-tkanki-tluszczowej

Trening na redukcję tkanki tłuszczowej

zasady-diety-kopenhaskiej

Zasady diety kopenhaskiej

na-czym-polega-efekt-jojo-i-jak-go-unikac

Na czym polega efekt jojo i jak go unikać?

odsysanie-tluszczu-odchudzanie-dla-leniwych

Odsysanie tłuszczu – odchudzanie dla leniwych?

uzaleznienie-od-slodyczy-mit-czy-realny-problem

Uzależnienie od słodyczy – mit czy realny problem?

czym-jest-anoreksja

Czym jest anoreksja

sposoby-na-przyspieszenie-metabolizmu

Sposoby na przyśpieszenie metabolizmu

damski-fitness-jak-zmniejszyc-obwod-ud

Damski fitness – jak zmniejszyć obwód ud?