Charakterystyka sportów siłowych

Charakterystyka sportów siłowych

Sporty siłowe zyskują na popularności. Chodzenie na siłownie jest w modzie, dlatego warto rozróżniać podstawowe dyscypliny związane z treningiem siły fizycznej. Zobaczcie charakterystykę podstawowych odmian sportów siłowych.

Sporty siłowe zyskują na popularności. Chodzenie na siłownie jest w modzie, dlatego warto rozróżniać podstawowe dyscypliny związane z treningiem siły fizycznej. Zobaczcie charakterystykę podstawowych odmian sportów siłowych.

Kulturystyka

kulturystyka pokaz muskulatury

Dyscyplina sportu polegająca na kształtowaniu sylwetki poprzez zwiększanie masy mięśniowej. Efekt osiąga się na skutek regularnych ćwiczeń fizycznych z obciążeniem oraz stosowania odpowiedniej diety. Czytaj więcej: Kulturystyka piękno w sile

Zalety kulturystyki: możliwość znacznej rozbudowy masy mięśniowej, zwiększa wytrzymałość mięśni, uczy zdyscyplinowania, pomaga redukować stres, przyspiesza przemianę materii, obniża poziom cholesterolu

Wady kulturystyki: częste zaniedbywanie mobilności przez kulturystów co skutkuje zmniejszenie sprawności, czyli ograniczenie amplitudy ruchu w stawach, degeneracja stawów, asymetria siłowa, uzależnienie od sportu, ciągła krytyka samego siebie i niezadowolenie, uzależnienie od kupowania kolejnych suplementów i odżywek.

CrossFit

crossfit charakterystyka sportu

CrossFit to rodzaj aktywności fizycznej rozwijający siłę i masę mięśni. Celem crossfitu jest wzmocnienie siły ruchu mięśni w życiu codziennym. Obejmuje elementy klasycznych treningów siłowych, treningów biegowych, pływania, jazdy na rowerze i wiosłowania. Czytaj więcej: Crossfit vs Kulturystyka

Zalety crossfitu: trening jest krótki, ale różnorodny i nie nudzi, można trenować wszędzie, wzmacnia mięśnie i stawy całego ciała, zwiększa masę mięśniową, korzystnie wpływa na gęstość kości, wzajemna motywacja w grupie, nie potrzeba specjalistycznego sprzętu

Wady crossfitu: znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia kontuzji, ryzyko złego dostosowania intensywności treningów, treningi w profesjonalnych boxach crossfitowych są kosztowne.

Trójbój siłowy/powerlifting

power lifting sport siłowy kobieta

Trójbój siłowy to dyscyplina sportów siłowych w skład której wchodzą: przysiad ze sztangą, wyciskanie leżąc i martwy ciąg.

Zalety trójboju siłowego: zwiększenie siły i wytrzymałości mięśni, wzmacnia serce, podnosi wydajność przemian metabolicznych, stabilizuje ciśnienie krwi, uczy motywacji i zdyscyplinowania

Wady trójboju siłowego: powerlifting nie bez powodu często kojarzony jest z wykorzystywaniem środków zwiększających wydajność organizmu, popularne jest stosowanie nielegalnych środków, presja otoczenia.

Kalistenika - Street wokout

street wokout kalistenika na drążku

Kalistenika to aktywność fizyczna wykorzystująca masę ciała osoby trenującej. Charakterystyczne elementy kalisteniki to pompki, brzuszki, mostki i dipy. Street workout można trenować poza siłownią, w parkach, specjalnych obiektach z bramkami, drążkami i poręczami. Czytaj więcej: Twoje ciało najlepszym sprzętem treningowym

Zalety kalisteniki: pozytywnie wpływa na układ krwionośny, kształtuje mięśnie, poprawia równowagę i koordynację ruchową, zwiększa giętkość, pomaga redukować stres

Wady kalisteniki: Trenując streeet wokout trudniej jest ćwiczyć dolne partie ciała. Dodatkowo osoby trenujące na zewnątrz są skazane na niższy komfort treningu w trakcie złej pogody i niskich temperatur.

Trening funkcjonalny

trening funkcjonalny z trenerem

Trening funkcjonalny to rodzaj aktywności fizycznej wywodzącej się z rehabilitacji i fizjoterapii. Jego celem jest wszechstronne wzmocnienie mięśni bez rozbudowywania masy mięśniowej. Polega na wielokrotnym i szybszym wykonywaniu ruchów, które wykonujemy w codziennych czynnościach. Czytaj więcej: Czym jest trening funkcjonalny

Zalety treningu funkcjonalnego: wzmacnia całe ciało bez rozbudowy masy mięśni, zmniejsza ryzyko urazów podczas codziennych czynności, poprawia koordynację ruchową i gibkość ciała, zwiększa wydolność organizmu, poprawia krążenie krwi

Wady treningu funkcjonalnego: Trening funkcjonalny zajmuje więcej czasu niż zwykły trening siłowy. Dodatkowo wymaga dobrego dostosowania do osoby trenującej i większej wiedzy w zakresie fizjologi człowieka.

Armwrestling

siłowanie na ręce armwrestling

Sport siłowy polegający na siłowaniu się na ręce. Jeden z najstarszych sportów bazujących na sile fizycznej. Armwrestling rozwija siłę ramion, szczególnie bicepsów i barków oraz pleców i klatki piersiowej. Dodatkowo zawodnicy siłujący się na rękę muszą mieć silne mięśnie brzucha by zapewnić odpowiednią stabilizację tułowia.

Czytaj więcej: Armwrestling – zasady siłownia na ręce

Karolina Szweda 1 23 sierpnia 2016  1889

Dodaj komentarz

  • Dawid
    29 września 2016
    fajny przegląd różnych sportów siłowych

Artykuły z kategorii: Trening

trening-miesni-glebokich-tylko-dla-pan

Trening mięśni głębokich tylko dla pań!

Trening core pozwala na zwiększenie stabilności całego ciała. Dzięki mocnemu gorsetowi mięśniowemu znacznie zmniejsza się ryzyko kontuzji. Zobacz, dlaczego powinnaś ćwiczyć mięśnie głębokie. Poznaj ćwiczenia na mięśnie posturalne stworzone z myślą o kobietach!

najpopularniejsi-i-najpopularniejsze-poznaj-sportowe-gwiazdy-street-workout

Najpopularniejsi i najpopularniejsze – poznaj sportowe gwiazdy street workout!

Street workout dość niedawno zyskał popularność – szczególnie na polskiej sportowej scenie. Niemniej, ma już wielu zasłużonych zawodników i zawodniczek. Oto zestawienie najpopularniejszych z nich!

dieta-cukrzycowa-czy-raczej-dieta-w-cukrzycy

Dieta CUKRZYCOWA – czy raczej dieta w cukrzycy

Powyższe nazewnictwo przyjęło się do powszechnego stosowania, jednak w nomenklaturze opisu diet nie występuje. Prawidłowo brzmiący odpowiednik diety cukrzycowej to dieta z ograniczoną ilością węglowodanów łatwo-przyswajalnych. Nazwa długa i zawiła, dla wielu nie do końca zrozumiała.

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem?

Wybranie odpowiedniego chwytu podczas podciągania na drążku wiąże się z inną pracą mięśni. Podciąganie nachwytem lub podchwytem to więc w dużej mierze wzmacnianie innych partii mięśniowych. Na czym jednak polega różnica między tymi chwytami? Czy któryś z nich jest lepszy?

martwy-ciag-mobilnosc-bioder-i-dolnego-odcinka-kregoslupa

Martwy ciąg | Mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa

Martwy ciąg jest ćwiczeniem funkcjonalnym. Niemal każdego dnia zdarza nam się wykonywać ten ruch (np. podczas schylania się). Żeby jednak nie nabawić się kontuzji czy bólu pleców – konieczne jest dbanie o prawidłową mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa. Prawidłowe funkcjonowanie tych dwóch partii mięśniowych jest bowiem podstawą dla wykonywania martwego ciągu. Jak zwiększyć ich mobilność? Jak rozgrzewać się przed treningiem, by zwiększyć zakres ruchu? O tym w poniższym materiale!

mobilnosc-core-cwiczenia-na-miesnie-glebokie-brzucha-i-plecow

Mobilność core – ćwiczenia na mięśnie głębokie brzucha i pleców

Sama praca nad zwiększaniem siły czy rzeźbieniem ciała nie wystarczy. Ogromne znaczenie ma również wzmocnienie mięśni głębokich, szczególnie mięśni brzucha i pleców. Dzięki włączeniu ćwiczeń rozciągających na mięśnie głębokie do planu treningowego można znacznie poprawić własne możliwości wysiłkowe, a także zmniejszyć ryzyko kontuzji. Zobacz, jak pracować nad mobilnością core!

zbuduj-solidna-podstawe-piec-zasad-budowania-wiekszej-sily

Zbuduj solidną podstawę! Pięć zasad budowania większej siły

Czy zastanawiasz się, przekraczając próg siłowni, nad tym co stanowi o twojej sile? Prawdopodobnie nie, bo to wydaje się dość oczywiste – im większy ciężar dźwigam, tym silniejszy się staję. Jednak każdy z nas natrafi w pewnym momencie na blokadę, ciężar, jakoś nie będzie chciał się zwiększyć. Mało tego, każdy z nas rozumie siłę jako coś niekonkretnego. Jasne, ktoś jest silny bo potrafi otworzyć ciężkie drzwi, albo ktoś wygląda na silnego, bo ma duże mięśnie. Czym jednak jest siła oraz – przede wszystkim – jak ją budować?

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-miesni-ramion-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy mięśni ramion po treningu

Zbyt intensywne ćwiczenia, złe dobranie aktywności fizycznej do możliwości organizmu czy brak rozgrzewki – to najczęstsze przyczyny zakwasów mięśni. Bardzo często pojawiają się one w okolicach ramion. W jaki sposób zmniejszyć bolesność zakwasów na ramionach?

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-klatki-piersiowej-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy klatki piersiowej po treningu

Zbyt duże obciążenia treningowe czy zbyt duża objętość treningu klatki piersiowej mogą spowodować pojawienie się zakwasów w tej partii ciała. Poznaj sposoby na zakwasy mięśni, które pomogą zniwelować bolesność mięśni po treningu wywołaną mikrourazami.

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-nog-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy nóg po treningu

Intensywne treningi mogą skutkować ostrym bólem mięśni nóg. Jest to naturalna reakcja organizmu – rozpoczyna się proces naprawy mikrouszkodzeń. A w efekcie – budowania masy mięśniowej. Z tym bólem można jednak walczyć. Zobacz, jakie są sposoby na zakwasy nóg.

trening-miesni-glebokich-tylko-dla-pan

Trening mięśni głębokich tylko dla pań!

najpopularniejsi-i-najpopularniejsze-poznaj-sportowe-gwiazdy-street-workout

Najpopularniejsi i najpopularniejsze – poznaj sportowe gwiazdy street workout!

dieta-cukrzycowa-czy-raczej-dieta-w-cukrzycy

Dieta CUKRZYCOWA – czy raczej dieta w cukrzycy

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem?

martwy-ciag-mobilnosc-bioder-i-dolnego-odcinka-kregoslupa

Martwy ciąg | Mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa

mobilnosc-core-cwiczenia-na-miesnie-glebokie-brzucha-i-plecow

Mobilność core – ćwiczenia na mięśnie głębokie brzucha i pleców

zbuduj-solidna-podstawe-piec-zasad-budowania-wiekszej-sily

Zbuduj solidną podstawę! Pięć zasad budowania większej siły

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-miesni-ramion-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy mięśni ramion po treningu

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-klatki-piersiowej-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy klatki piersiowej po treningu

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-nog-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy nóg po treningu

{