Charakterystyka sportów siłowych

Charakterystyka sportów siłowych

Sporty siłowe zyskują na popularności. Chodzenie na siłownie jest w modzie, dlatego warto rozróżniać podstawowe dyscypliny związane z treningiem siły fizycznej. Zobaczcie charakterystykę podstawowych odmian sportów siłowych.

Sporty siłowe zyskują na popularności. Chodzenie na siłownie jest w modzie, dlatego warto rozróżniać podstawowe dyscypliny związane z treningiem siły fizycznej. Zobaczcie charakterystykę podstawowych odmian sportów siłowych.

Kulturystyka

kulturystyka pokaz muskulatury

Dyscyplina sportu polegająca na kształtowaniu sylwetki poprzez zwiększanie masy mięśniowej. Efekt osiąga się na skutek regularnych ćwiczeń fizycznych z obciążeniem oraz stosowania odpowiedniej diety. Czytaj więcej: Kulturystyka piękno w sile

Zalety kulturystyki: możliwość znacznej rozbudowy masy mięśniowej, zwiększa wytrzymałość mięśni, uczy zdyscyplinowania, pomaga redukować stres, przyspiesza przemianę materii, obniża poziom cholesterolu

Wady kulturystyki: częste zaniedbywanie mobilności przez kulturystów co skutkuje zmniejszenie sprawności, czyli ograniczenie amplitudy ruchu w stawach, degeneracja stawów, asymetria siłowa, uzależnienie od sportu, ciągła krytyka samego siebie i niezadowolenie, uzależnienie od kupowania kolejnych suplementów i odżywek.

CrossFit

crossfit charakterystyka sportu

CrossFit to rodzaj aktywności fizycznej rozwijający siłę i masę mięśni. Celem crossfitu jest wzmocnienie siły ruchu mięśni w życiu codziennym. Obejmuje elementy klasycznych treningów siłowych, treningów biegowych, pływania, jazdy na rowerze i wiosłowania. Czytaj więcej: Crossfit vs Kulturystyka

Zalety crossfitu: trening jest krótki, ale różnorodny i nie nudzi, można trenować wszędzie, wzmacnia mięśnie i stawy całego ciała, zwiększa masę mięśniową, korzystnie wpływa na gęstość kości, wzajemna motywacja w grupie, nie potrzeba specjalistycznego sprzętu

Wady crossfitu: znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia kontuzji, ryzyko złego dostosowania intensywności treningów, treningi w profesjonalnych boxach crossfitowych są kosztowne.

Trójbój siłowy/powerlifting

power lifting sport siłowy kobieta

Trójbój siłowy to dyscyplina sportów siłowych w skład której wchodzą: przysiad ze sztangą, wyciskanie leżąc i martwy ciąg.

Zalety trójboju siłowego: zwiększenie siły i wytrzymałości mięśni, wzmacnia serce, podnosi wydajność przemian metabolicznych, stabilizuje ciśnienie krwi, uczy motywacji i zdyscyplinowania

Wady trójboju siłowego: powerlifting nie bez powodu często kojarzony jest z wykorzystywaniem środków zwiększających wydajność organizmu, popularne jest stosowanie nielegalnych środków, presja otoczenia.

Kalistenika - Street wokout

street wokout kalistenika na drążku

Kalistenika to aktywność fizyczna wykorzystująca masę ciała osoby trenującej. Charakterystyczne elementy kalisteniki to pompki, brzuszki, mostki i dipy. Street workout można trenować poza siłownią, w parkach, specjalnych obiektach z bramkami, drążkami i poręczami. Czytaj więcej: Twoje ciało najlepszym sprzętem treningowym

Zalety kalisteniki: pozytywnie wpływa na układ krwionośny, kształtuje mięśnie, poprawia równowagę i koordynację ruchową, zwiększa giętkość, pomaga redukować stres

Wady kalisteniki: Trenując streeet wokout trudniej jest ćwiczyć dolne partie ciała. Dodatkowo osoby trenujące na zewnątrz są skazane na niższy komfort treningu w trakcie złej pogody i niskich temperatur.

Trening funkcjonalny

trening funkcjonalny z trenerem

Trening funkcjonalny to rodzaj aktywności fizycznej wywodzącej się z rehabilitacji i fizjoterapii. Jego celem jest wszechstronne wzmocnienie mięśni bez rozbudowywania masy mięśniowej. Polega na wielokrotnym i szybszym wykonywaniu ruchów, które wykonujemy w codziennych czynnościach. Czytaj więcej: Czym jest trening funkcjonalny

Zalety treningu funkcjonalnego: wzmacnia całe ciało bez rozbudowy masy mięśni, zmniejsza ryzyko urazów podczas codziennych czynności, poprawia koordynację ruchową i gibkość ciała, zwiększa wydolność organizmu, poprawia krążenie krwi

Wady treningu funkcjonalnego: Trening funkcjonalny zajmuje więcej czasu niż zwykły trening siłowy. Dodatkowo wymaga dobrego dostosowania do osoby trenującej i większej wiedzy w zakresie fizjologi człowieka.

Armwrestling

siłowanie na ręce armwrestling

Sport siłowy polegający na siłowaniu się na ręce. Jeden z najstarszych sportów bazujących na sile fizycznej. Armwrestling rozwija siłę ramion, szczególnie bicepsów i barków oraz pleców i klatki piersiowej. Dodatkowo zawodnicy siłujący się na rękę muszą mieć silne mięśnie brzucha by zapewnić odpowiednią stabilizację tułowia.

Czytaj więcej: Armwrestling – zasady siłownia na ręce

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Karolina Szweda 1 23 sierpnia 2016  5732

Dodaj komentarz

  • Dawid
    29 września 2016
    fajny przegląd różnych sportów siłowych

Artykuły z kategorii: Trening

bezpieczne-treningi-przysiady-i-bolace-plecy

Bezpieczne treningi – przysiady i bolące plecy

Podczas wykonywania ćwiczeń fizycznych nierzadko pojawiają się bóle poszczególnych partii mięśniowych. Tak dzieje się między innymi w przypadku przysiadów – najczęstsze są jednak bóle pleców. Gdzie tkwią przyczyny tych dolegliwości?

poznaj-liczne-zalety-treningu-oporowego-z-gumami

Poznaj liczne zalety treningu oporowego z gumami

Trening w domu, czy na siłowni? Na siłowni jest sprzęt do ćwiczeń, a w domu niekoniecznie. Czy trening na siłowni można zastąpić treningiem domowym i czy w domu można osiągnąć to samo co w klubie fitness? Oczywiście tak! Alternatywą do sprzętu na siłowni są hantle, bieżnia czy nawet gumy oporowe, na które decyduje się coraz więcej osób.

jak-wykonac-stojak-na-sztange-do-cwiczen-i-do-czego-jest-potrzebny

Jak wykonać stojak na sztangę do ćwiczeń i do czego jest potrzebny?

Stojak na sztangę do ćwiczeń to urządzenie, które służy sportowcom uprawiającym sporty siłowe. Jest doskonałym pomocnikiem również w domowej siłowni, jak i profesjonalnym klubie fitness. Jest wiele rodzajów stojaków i tylko od Ciebie zależy, który będzie spełniał oczekiwania. Zapoznaj się z charakterystyką stojaków na sztangi i wybierz najlepszy model.

wypic-kawe-przed-treningiem-czy-nie

Wypić kawę przed treningiem czy nie?

Zastanawiasz się, czy kawa przed treningiem to dobry pomysł? Przecież kawa to naturalny energetyk, który powinien szybko dodać energii, ale czy warto pić ją przed ćwiczeniami? Dowiedz się wszystkiego na temat kawy przed treningiem i zobacz czy Tobie służy.

poznaj-zasady-treningu-beztlenowego

Poznaj zasady treningu beztlenowego!

Sport i aktywny tryb życia na dobre wpisał się w codzienne życie wielu osób. Rosnąca popularność tej dziedziny pobudza fantazję i wyobraźnie trenerów personalnych i osób odpowiedzialnych za treningi. Nowe podejście i metody treningowe to szansa na jeszcze bardziej efektywny trening, angażujący to, na czym w danym momencie najbardziej zależy osobie trenującej.

jak-skutecznie-wyrzezbic-kaloryfer-na-brzuchu

Jak skutecznie wyrzeźbić kaloryfer na brzuchu?

Zastanawiasz się, co robisz źle, że upragniony kaloryfer na brzuchu się nie odsłania? Latami próbujesz zdrowo się odżywiać i ćwiczyć, ale coś robisz nieprawidłowo? Zastanawiasz się, w ile kobiety są w stanie wyrzeźbić brzuch? Dowiedz się, gdzie popełniasz błędy i wyeliminuj je raz na zawsze!

odpoczynek-od-treningow-tez-trzeba-zaplanowac

Odpoczynek od treningów też trzeba zaplanować!

Błędne jest przekonanie, że zwiększenie częstotliwości treningów zapewni lepsze wyniki sportowe. To regeneracja mięśniowa jest kluczem do osiągnięcia zamierzonych efektów treningowych. Zobacz, jak powinno się planować przerwy od treningów. Poznaj sposoby na skuteczne wykorzystanie dni odpoczynku!

street-workout-w-damskiej-wersji

Street workout w damskiej wersji

Nikt nie powiedział, że miejski trening jest zarezerwowany tylko dla mężczyzn. Panie także chętnie trenują street workout. Oto, dlaczego ten typ treningu sprawdza się w damskim wydaniu!

jak-powinno-sie-trenowac-przy-podcisnieniu

Jak powinno się trenować przy podciśnieniu?

Podciśnienie, zwane też niedociśnieniem zwykle nie jest przeciwwskazaniem do uprawiania sportu. Wręcz przeciwnie – wysiłek fizyczny może wzmocnić serce oraz usprawnić pracę układu krążenia. Ważne jest jednak umiejętne i bezpieczne dobranie ćwiczeń dla osób cierpiących na tę chorobę serca. Jak wygląda trening osób z podciśnieniem?

czy-wada-wzroku-moze-przeszkodzic-w-treningach-silowych-i-biegowych

Czy wada wzroku może przeszkodzić w treningach siłowych i biegowych?

Panuje przekonanie, że wada wzroku może w pewien sposób ograniczać możliwość uprawiania niektórych rodzajów sportów. Jak ta sytuacja przedstawia się w przypadku treningu siłowego i biegania? Czy te metody treningowe mogą być niebezpieczne dla osób z wadą wzroku? A może ćwiczenia dodatkowo pogłębiają wadę lub narażają wzrok na poważniejsze następstwa? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w poniższym artykule.

bezpieczne-treningi-przysiady-i-bolace-plecy

Bezpieczne treningi – przysiady i bolące plecy

Podczas wykonywania ćwiczeń fizycznych nierzadko pojawiają się bóle poszczególnych partii mięśniowych. Tak dzieje się między innymi w przypadku przysiadów – najczęstsze są jednak bóle pleców. Gdzie tkwią przyczyny tych dolegliwości?

poznaj-liczne-zalety-treningu-oporowego-z-gumami

Poznaj liczne zalety treningu oporowego z gumami

Trening w domu, czy na siłowni? Na siłowni jest sprzęt do ćwiczeń, a w domu niekoniecznie. Czy trening na siłowni można zastąpić treningiem domowym i czy w domu można osiągnąć to samo co w klubie fitness? Oczywiście tak! Alternatywą do sprzętu na siłowni są hantle, bieżnia czy nawet gumy oporowe, na które decyduje się coraz więcej osób.

jak-wykonac-stojak-na-sztange-do-cwiczen-i-do-czego-jest-potrzebny

Jak wykonać stojak na sztangę do ćwiczeń i do czego jest potrzebny?

Stojak na sztangę do ćwiczeń to urządzenie, które służy sportowcom uprawiającym sporty siłowe. Jest doskonałym pomocnikiem również w domowej siłowni, jak i profesjonalnym klubie fitness. Jest wiele rodzajów stojaków i tylko od Ciebie zależy, który będzie spełniał oczekiwania. Zapoznaj się z charakterystyką stojaków na sztangi i wybierz najlepszy model.

wypic-kawe-przed-treningiem-czy-nie

Wypić kawę przed treningiem czy nie?

Zastanawiasz się, czy kawa przed treningiem to dobry pomysł? Przecież kawa to naturalny energetyk, który powinien szybko dodać energii, ale czy warto pić ją przed ćwiczeniami? Dowiedz się wszystkiego na temat kawy przed treningiem i zobacz czy Tobie służy.

poznaj-zasady-treningu-beztlenowego

Poznaj zasady treningu beztlenowego!

Sport i aktywny tryb życia na dobre wpisał się w codzienne życie wielu osób. Rosnąca popularność tej dziedziny pobudza fantazję i wyobraźnie trenerów personalnych i osób odpowiedzialnych za treningi. Nowe podejście i metody treningowe to szansa na jeszcze bardziej efektywny trening, angażujący to, na czym w danym momencie najbardziej zależy osobie trenującej.

jak-skutecznie-wyrzezbic-kaloryfer-na-brzuchu

Jak skutecznie wyrzeźbić kaloryfer na brzuchu?

Zastanawiasz się, co robisz źle, że upragniony kaloryfer na brzuchu się nie odsłania? Latami próbujesz zdrowo się odżywiać i ćwiczyć, ale coś robisz nieprawidłowo? Zastanawiasz się, w ile kobiety są w stanie wyrzeźbić brzuch? Dowiedz się, gdzie popełniasz błędy i wyeliminuj je raz na zawsze!

odpoczynek-od-treningow-tez-trzeba-zaplanowac

Odpoczynek od treningów też trzeba zaplanować!

Błędne jest przekonanie, że zwiększenie częstotliwości treningów zapewni lepsze wyniki sportowe. To regeneracja mięśniowa jest kluczem do osiągnięcia zamierzonych efektów treningowych. Zobacz, jak powinno się planować przerwy od treningów. Poznaj sposoby na skuteczne wykorzystanie dni odpoczynku!

street-workout-w-damskiej-wersji

Street workout w damskiej wersji

Nikt nie powiedział, że miejski trening jest zarezerwowany tylko dla mężczyzn. Panie także chętnie trenują street workout. Oto, dlaczego ten typ treningu sprawdza się w damskim wydaniu!

jak-powinno-sie-trenowac-przy-podcisnieniu

Jak powinno się trenować przy podciśnieniu?

Podciśnienie, zwane też niedociśnieniem zwykle nie jest przeciwwskazaniem do uprawiania sportu. Wręcz przeciwnie – wysiłek fizyczny może wzmocnić serce oraz usprawnić pracę układu krążenia. Ważne jest jednak umiejętne i bezpieczne dobranie ćwiczeń dla osób cierpiących na tę chorobę serca. Jak wygląda trening osób z podciśnieniem?

czy-wada-wzroku-moze-przeszkodzic-w-treningach-silowych-i-biegowych

Czy wada wzroku może przeszkodzić w treningach siłowych i biegowych?

Panuje przekonanie, że wada wzroku może w pewien sposób ograniczać możliwość uprawiania niektórych rodzajów sportów. Jak ta sytuacja przedstawia się w przypadku treningu siłowego i biegania? Czy te metody treningowe mogą być niebezpieczne dla osób z wadą wzroku? A może ćwiczenia dodatkowo pogłębiają wadę lub narażają wzrok na poważniejsze następstwa? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w poniższym artykule.