Charakterystyka sportów siłowych

Charakterystyka sportów siłowych

Sporty siłowe zyskują na popularności. Chodzenie na siłownie jest w modzie, dlatego warto rozróżniać podstawowe dyscypliny związane z treningiem siły fizycznej. Zobaczcie charakterystykę podstawowych odmian sportów siłowych.

Sporty siłowe zyskują na popularności. Chodzenie na siłownie jest w modzie, dlatego warto rozróżniać podstawowe dyscypliny związane z treningiem siły fizycznej. Zobaczcie charakterystykę podstawowych odmian sportów siłowych.

Kulturystyka

kulturystyka pokaz muskulatury

Dyscyplina sportu polegająca na kształtowaniu sylwetki poprzez zwiększanie masy mięśniowej. Efekt osiąga się na skutek regularnych ćwiczeń fizycznych z obciążeniem oraz stosowania odpowiedniej diety. Czytaj więcej: Kulturystyka piękno w sile

Zalety kulturystyki: możliwość znacznej rozbudowy masy mięśniowej, zwiększa wytrzymałość mięśni, uczy zdyscyplinowania, pomaga redukować stres, przyspiesza przemianę materii, obniża poziom cholesterolu

Wady kulturystyki: częste zaniedbywanie mobilności przez kulturystów co skutkuje zmniejszenie sprawności, czyli ograniczenie amplitudy ruchu w stawach, degeneracja stawów, asymetria siłowa, uzależnienie od sportu, ciągła krytyka samego siebie i niezadowolenie, uzależnienie od kupowania kolejnych suplementów i odżywek.

CrossFit

crossfit charakterystyka sportu

CrossFit to rodzaj aktywności fizycznej rozwijający siłę i masę mięśni. Celem crossfitu jest wzmocnienie siły ruchu mięśni w życiu codziennym. Obejmuje elementy klasycznych treningów siłowych, treningów biegowych, pływania, jazdy na rowerze i wiosłowania. Czytaj więcej: Crossfit vs Kulturystyka

Zalety crossfitu: trening jest krótki, ale różnorodny i nie nudzi, można trenować wszędzie, wzmacnia mięśnie i stawy całego ciała, zwiększa masę mięśniową, korzystnie wpływa na gęstość kości, wzajemna motywacja w grupie, nie potrzeba specjalistycznego sprzętu

Wady crossfitu: znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia kontuzji, ryzyko złego dostosowania intensywności treningów, treningi w profesjonalnych boxach crossfitowych są kosztowne.

Trójbój siłowy/powerlifting

power lifting sport siłowy kobieta

Trójbój siłowy to dyscyplina sportów siłowych w skład której wchodzą: przysiad ze sztangą, wyciskanie leżąc i martwy ciąg.

Zalety trójboju siłowego: zwiększenie siły i wytrzymałości mięśni, wzmacnia serce, podnosi wydajność przemian metabolicznych, stabilizuje ciśnienie krwi, uczy motywacji i zdyscyplinowania

Wady trójboju siłowego: powerlifting nie bez powodu często kojarzony jest z wykorzystywaniem środków zwiększających wydajność organizmu, popularne jest stosowanie nielegalnych środków, presja otoczenia.

Kalistenika - Street wokout

street wokout kalistenika na drążku

Kalistenika to aktywność fizyczna wykorzystująca masę ciała osoby trenującej. Charakterystyczne elementy kalisteniki to pompki, brzuszki, mostki i dipy. Street workout można trenować poza siłownią, w parkach, specjalnych obiektach z bramkami, drążkami i poręczami. Czytaj więcej: Twoje ciało najlepszym sprzętem treningowym

Zalety kalisteniki: pozytywnie wpływa na układ krwionośny, kształtuje mięśnie, poprawia równowagę i koordynację ruchową, zwiększa giętkość, pomaga redukować stres

Wady kalisteniki: Trenując streeet wokout trudniej jest ćwiczyć dolne partie ciała. Dodatkowo osoby trenujące na zewnątrz są skazane na niższy komfort treningu w trakcie złej pogody i niskich temperatur.

Trening funkcjonalny

trening funkcjonalny z trenerem

Trening funkcjonalny to rodzaj aktywności fizycznej wywodzącej się z rehabilitacji i fizjoterapii. Jego celem jest wszechstronne wzmocnienie mięśni bez rozbudowywania masy mięśniowej. Polega na wielokrotnym i szybszym wykonywaniu ruchów, które wykonujemy w codziennych czynnościach. Czytaj więcej: Czym jest trening funkcjonalny

Zalety treningu funkcjonalnego: wzmacnia całe ciało bez rozbudowy masy mięśni, zmniejsza ryzyko urazów podczas codziennych czynności, poprawia koordynację ruchową i gibkość ciała, zwiększa wydolność organizmu, poprawia krążenie krwi

Wady treningu funkcjonalnego: Trening funkcjonalny zajmuje więcej czasu niż zwykły trening siłowy. Dodatkowo wymaga dobrego dostosowania do osoby trenującej i większej wiedzy w zakresie fizjologi człowieka.

Armwrestling

siłowanie na ręce armwrestling

Sport siłowy polegający na siłowaniu się na ręce. Jeden z najstarszych sportów bazujących na sile fizycznej. Armwrestling rozwija siłę ramion, szczególnie bicepsów i barków oraz pleców i klatki piersiowej. Dodatkowo zawodnicy siłujący się na rękę muszą mieć silne mięśnie brzucha by zapewnić odpowiednią stabilizację tułowia.

Czytaj więcej: Armwrestling – zasady siłownia na ręce

Karolina Szweda 1 23 sierpnia 2016  2137

Dodaj komentarz

  • Dawid
    29 września 2016
    fajny przegląd różnych sportów siłowych

Artykuły z kategorii: Trening

trening-obwodowy-w-domu-najlepszy-sposob-na-idealna-sylwetke

Trening obwodowy w domu - najlepszy sposób na idealną sylwetkę

Trening obwodowy jest doskonałą formą aktywności fizycznej. Wykonywany w domu systematycznie daje rewelacyjne rezultaty. Efekty ćwiczeń zobaczysz już po miesiącu. Dlatego też trening obwodowy w domu dedykowany jest dla wszystkich, którzy chcą zadbać o swoje lepsze samopoczucie i wygląd.

wiosna-czyli-sezon-na-silownie-plenerowe-zostal-otwarty

Wiosna, czyli sezon na siłownie plenerowe został otwarty!

Z roku na rok w każdym mieście przybywa siłowni plenerowych. Miłośnicy aktywności fizycznej bardzo chętnie korzystają z maszyn na świeżym powietrzu. Jak ćwiczyć na siłowniach plenerowych, by uzyskać jak najlepsze efekty?

odchudzanie-najlepsze-cwiczenia-cardio-w-domu-i-na-silowni

Odchudzanie: najlepsze ćwiczenia cardio w domu i na siłowni

Trening cardio jest pomysłem na odchudzanie, rozpoczęcie jakiejkolwiek aktywności fizycznej czy też utrzymanie zdrowia i formy. Ćwiczenia cardio można wykonywać w domu, na siłowni, na zewnątrz… Są one doskonałe zarówno dla początkujących i zaawansowanych W dzisiejszym odcinku – trening cardio od podstaw.

inteligentna-opaska-sportowa-potrzebny-gadzet-fitness

Inteligentna opaska sportowa – potrzebny gadżet fitness?

Monitorowanie aktywności fizycznej i mierzenie postępu to jedno z ważniejszych zadań trenującego. Tym łatwiej, gdy zamiast ręcznie uzupełnianego dziennika ćwiczeń, mamy urządzenia, które zapisują dane automatycznie. Czy opaska sportowa stała się już koniecznym gadżetem fitness?

przepuklina-a-trening-jak-sie-jej-ustrzec

Przepuklina a trening – jak się jej ustrzec?

Przepuklina jest stosunkowo częstą dolegliwością wśród osób aktywnych fizycznie. Jej leczenie zwykle polega na wykonaniu zabiegu. Jak nie dopuścić do rozwoju tego schorzenia? Czy można trenować po przebytej przepuklinie?

trening-miesni-glebokich-tylko-dla-pan

Trening mięśni głębokich tylko dla pań!

Trening core pozwala na zwiększenie stabilności całego ciała. Dzięki mocnemu gorsetowi mięśniowemu znacznie zmniejsza się ryzyko kontuzji. Zobacz, dlaczego powinnaś ćwiczyć mięśnie głębokie. Poznaj ćwiczenia na mięśnie posturalne stworzone z myślą o kobietach!

najpopularniejsi-i-najpopularniejsze-poznaj-sportowe-gwiazdy-street-workout

Najpopularniejsi i najpopularniejsze – poznaj sportowe gwiazdy street workout!

Street workout dość niedawno zyskał popularność – szczególnie na polskiej sportowej scenie. Niemniej, ma już wielu zasłużonych zawodników i zawodniczek. Oto zestawienie najpopularniejszych z nich!

dieta-cukrzycowa-czy-raczej-dieta-w-cukrzycy

Dieta CUKRZYCOWA – czy raczej dieta w cukrzycy

Powyższe nazewnictwo przyjęło się do powszechnego stosowania, jednak w nomenklaturze opisu diet nie występuje. Prawidłowo brzmiący odpowiednik diety cukrzycowej to dieta z ograniczoną ilością węglowodanów łatwo-przyswajalnych. Nazwa długa i zawiła, dla wielu nie do końca zrozumiała.

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem?

Wybranie odpowiedniego chwytu podczas podciągania na drążku wiąże się z inną pracą mięśni. Podciąganie nachwytem lub podchwytem to więc w dużej mierze wzmacnianie innych partii mięśniowych. Na czym jednak polega różnica między tymi chwytami? Czy któryś z nich jest lepszy?

martwy-ciag-mobilnosc-bioder-i-dolnego-odcinka-kregoslupa

Martwy ciąg | Mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa

Martwy ciąg jest ćwiczeniem funkcjonalnym. Niemal każdego dnia zdarza nam się wykonywać ten ruch (np. podczas schylania się). Żeby jednak nie nabawić się kontuzji czy bólu pleców – konieczne jest dbanie o prawidłową mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa. Prawidłowe funkcjonowanie tych dwóch partii mięśniowych jest bowiem podstawą dla wykonywania martwego ciągu. Jak zwiększyć ich mobilność? Jak rozgrzewać się przed treningiem, by zwiększyć zakres ruchu? O tym w poniższym materiale!

trening-obwodowy-w-domu-najlepszy-sposob-na-idealna-sylwetke

Trening obwodowy w domu - najlepszy sposób na idealną sylwetkę

Trening obwodowy jest doskonałą formą aktywności fizycznej. Wykonywany w domu systematycznie daje rewelacyjne rezultaty. Efekty ćwiczeń zobaczysz już po miesiącu. Dlatego też trening obwodowy w domu dedykowany jest dla wszystkich, którzy chcą zadbać o swoje lepsze samopoczucie i wygląd.

wiosna-czyli-sezon-na-silownie-plenerowe-zostal-otwarty

Wiosna, czyli sezon na siłownie plenerowe został otwarty!

Z roku na rok w każdym mieście przybywa siłowni plenerowych. Miłośnicy aktywności fizycznej bardzo chętnie korzystają z maszyn na świeżym powietrzu. Jak ćwiczyć na siłowniach plenerowych, by uzyskać jak najlepsze efekty?

odchudzanie-najlepsze-cwiczenia-cardio-w-domu-i-na-silowni

Odchudzanie: najlepsze ćwiczenia cardio w domu i na siłowni

Trening cardio jest pomysłem na odchudzanie, rozpoczęcie jakiejkolwiek aktywności fizycznej czy też utrzymanie zdrowia i formy. Ćwiczenia cardio można wykonywać w domu, na siłowni, na zewnątrz… Są one doskonałe zarówno dla początkujących i zaawansowanych W dzisiejszym odcinku – trening cardio od podstaw.

inteligentna-opaska-sportowa-potrzebny-gadzet-fitness

Inteligentna opaska sportowa – potrzebny gadżet fitness?

Monitorowanie aktywności fizycznej i mierzenie postępu to jedno z ważniejszych zadań trenującego. Tym łatwiej, gdy zamiast ręcznie uzupełnianego dziennika ćwiczeń, mamy urządzenia, które zapisują dane automatycznie. Czy opaska sportowa stała się już koniecznym gadżetem fitness?

przepuklina-a-trening-jak-sie-jej-ustrzec

Przepuklina a trening – jak się jej ustrzec?

Przepuklina jest stosunkowo częstą dolegliwością wśród osób aktywnych fizycznie. Jej leczenie zwykle polega na wykonaniu zabiegu. Jak nie dopuścić do rozwoju tego schorzenia? Czy można trenować po przebytej przepuklinie?

trening-miesni-glebokich-tylko-dla-pan

Trening mięśni głębokich tylko dla pań!

Trening core pozwala na zwiększenie stabilności całego ciała. Dzięki mocnemu gorsetowi mięśniowemu znacznie zmniejsza się ryzyko kontuzji. Zobacz, dlaczego powinnaś ćwiczyć mięśnie głębokie. Poznaj ćwiczenia na mięśnie posturalne stworzone z myślą o kobietach!

najpopularniejsi-i-najpopularniejsze-poznaj-sportowe-gwiazdy-street-workout

Najpopularniejsi i najpopularniejsze – poznaj sportowe gwiazdy street workout!

Street workout dość niedawno zyskał popularność – szczególnie na polskiej sportowej scenie. Niemniej, ma już wielu zasłużonych zawodników i zawodniczek. Oto zestawienie najpopularniejszych z nich!

dieta-cukrzycowa-czy-raczej-dieta-w-cukrzycy

Dieta CUKRZYCOWA – czy raczej dieta w cukrzycy

Powyższe nazewnictwo przyjęło się do powszechnego stosowania, jednak w nomenklaturze opisu diet nie występuje. Prawidłowo brzmiący odpowiednik diety cukrzycowej to dieta z ograniczoną ilością węglowodanów łatwo-przyswajalnych. Nazwa długa i zawiła, dla wielu nie do końca zrozumiała.

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem?

Wybranie odpowiedniego chwytu podczas podciągania na drążku wiąże się z inną pracą mięśni. Podciąganie nachwytem lub podchwytem to więc w dużej mierze wzmacnianie innych partii mięśniowych. Na czym jednak polega różnica między tymi chwytami? Czy któryś z nich jest lepszy?

martwy-ciag-mobilnosc-bioder-i-dolnego-odcinka-kregoslupa

Martwy ciąg | Mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa

Martwy ciąg jest ćwiczeniem funkcjonalnym. Niemal każdego dnia zdarza nam się wykonywać ten ruch (np. podczas schylania się). Żeby jednak nie nabawić się kontuzji czy bólu pleców – konieczne jest dbanie o prawidłową mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa. Prawidłowe funkcjonowanie tych dwóch partii mięśniowych jest bowiem podstawą dla wykonywania martwego ciągu. Jak zwiększyć ich mobilność? Jak rozgrzewać się przed treningiem, by zwiększyć zakres ruchu? O tym w poniższym materiale!