Na trening marsz! Gimnastyka dla seniorów

Na trening marsz! Gimnastyka dla seniorów

Uprawiana przez całe życie aktywność fizyczna pozwala na doczekanie spokojnej, złotej starości. Również w starszym wieku warto zadbać o ciągły ruch i uprawiać sport możliwie jak najdłużej. Świetną formą ruchu dla seniora będzie gimnastyka w domowym zaciszu lub specjalnych ośrodkach. To co, na trening?

Gimnastyka dla seniorów: rola rekreacji w wieku starszym

Podstawą zdrowego i długiego życia jest holistyczne podejście do rozwijania własnego ciała. Oprócz zbilansowanej diety i nie stosowania używek czy dbania o właściwą regenerację każdego dnia, kluczowy wpływ na nasze zdrowie ma uprawiana aktywność fizyczna. Regularny trening czyni mistrza, a ćwiczenia gimnastycznie nie tylko dobrze wpływają na kondycję naszego kręgosłupa, ale i poprawiają gibkość ciała i sprężystość mięśni oraz odczuwalnie poprawiają nasze samopoczucie.

W wieku starszym rola rekreacji ruchowej jest bardzo złożona i wielopłaszczyznowa. Regularnie podejmowana gimnastyka dla seniorów usprawnia całe ciało i pełni funkcje rehabilitacyjne. Ma świetny wpływ na krążenie i poprawia wydolność płuc. Obecność seniora na grupowych zajęciach zmniejsza poczucie odizolowania i polepsza relacje z innymi, pozwalając tym samym na samorealizację osób starszych na płaszczyźnie psychospołecznej. Sam stan zdrowia oceniany jest przez seniorów na zdecydowanie lepszy. Jak i gdzie się najlepiej gimnastykować?

Gdzie i jak ćwiczyć: gimnastyka dla seniorów w Twoim mieście

Wydawać by się mogło, że obecność klubów fitness i sieciowych siłowni w miastach ogranicza seniorom dostęp do sprzętu i zajęć grupowych. Sytuacja jest zgoła odmienna. W większości polskich miast organizowane są bezpłatne zajęcia dla osób starszych, a zorganizowane grupy gimnastyki dla seniorów wiodą prym w porannych grafikach wielu klubów fitness. Równie ważne są organizowane zajęcia z jogi gold oraz Zumba senior, na których można odpowiednio wyciszyć organizm i zadbać o harmonię ciała i umysłu oraz poszaleć w rytm latynoskiej muzyki. Wstęp na zajęcia często jest bezpłatny, a większość sieciowych klubów fitness posiada specjalne karnety dla seniorów z korzystną ofertą cenową.

Czytaj też: Joga dla seniorów

W wielu polskich miastach w strukturach Rady Miasta działają Miejskie Rady Seniorów. Głównym celem organizacji jest promocja zdrowego trybu życia i aktywności fizycznej osób starszych oraz ich aktywnego udziału w życiu lokalnej społeczności, pełni też funkcję doradczą i inicjatywną dla organów miasta.

Gimnastyka w wieku starszym: różnorodna aktywność dla seniora
gimnastyka dla seniorów

Choć sposoby na poprawę jakości życia w wieku starszym są niezliczone, najlepiej sprawdza się regularnie organizowana aktywność fizyczna. Gimnastyka dla seniorów to świetny patent na poprawienie kondycji psychoruchowej i jednoczesne zabezpieczenie się przed ewentualnymi urazami. Już 30 min ćwiczeń dziennie może uchronić seniora przed chorobami wieku podeszłego i skutecznie poprawić samopoczucie.

Szczególnie istotne są wszystkie te aktywności fizyczne, które podejmować można w parach lub grupach. Taka forma aktywności, jak np. maszerowanie, długie spacery czy nordic walking świetnie wpłyną na wydolność płuc i układ krążenia, zaspokajając przy tym jedną z podstawowych potrzeb człowieka tj. przynależność do grupy. Oprócz gimnastyki dla seniora lub aktywności uprawianych w domowym zaciszu w pojedynkę lub w niewielkiej grupie, osoby starsze mają możliwość zapisania się na kurs tańca. Taka aktywność również wykracza poza codzienne czynności i skutecznie wspiera mięśnie podtrzymujące kręgosłup. Jak to wygląda w liczbach?

Ćwiczmy na zdrowie! Wpływ gimnastyki na kondycję osób starszych

Niepokojący pozostaje fakt, że niewiele ponad 30% osób w wieku starszym podejmuje się regularnej i zorganizowanej aktywności fizycznej. W społeczeństwie seniorów brak jest ogólnej świadomości na temat tego, jak ogromny wpływ na sprawność całego organizmu, w tym również mózgu, mają ćwiczenia. Przy zaawansowanej męczliwości wynikającej np. ze schorzeń układu krążenia, można osiągnąć wiele dobrego, stosując minimalne dawki wysiłku, kładąc nacisk na częstotliwość wykonywania treningów.

Aleks Dorosiński 0 30 października 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Gimnastyka i Akrobatyka

gimnastyka-nauka-przewrotu-w-przod-i-w-tyl-aktualizacja-2020

Gimnastyka – nauka przewrotu w przód i w tył | AKTUALIZACJA 2020

Przewroty w przód i w tył są ćwiczeniami dynamicznymi. W szybkim czasie trzeba przemieścić ciało poprzez obrót. Jak tego dokonać? Jaka jest prawidłowa technika przewrotów?

sprawdz-jak-stac-na-rekach-to-prostsze-niz-myslisz

Sprawdź, jak stać na rękach - to prostsze, niż myślisz!

Codzienne urwanie głowy sprawia, że cały świat wiruje dookoła. Ciekawym sposobem na relaks w domowym zaciszu jest stanie na rękach. Wbrew powszechnej opinii, nie jest to nic trudnego! Podpowiadamy, jak stać na rękach i jak się do tego przygotować, by piąć się coraz wyżej na drabinie gimnastycznej sprawności. Zaczynamy!

gimnastyka-szwedzka-czym-jest

Gimnastyka szwedzka - czym jest?

Gimnastyka szwedzka nie jest tak popularna jak inne formy ćwiczeń, jednak stanowi doskonałe rozwiązanie dla wielu osób. Czym jest gimnastyka szwedzka i jak ją uprawiać?

cwiczenia-z-pilka-gimnastyczna-na-czym-polegaja

Ćwiczenia z piłką gimnastyczną - na czym polegają?

Ćwiczenia z piłką gimnastyczną zazwyczaj kojarzą się jedynie z kobietami w ciąży wzmacniającymi mięśnie przed porodem. Jednak przyrząd ten ma również inne zastosowania. Jak ćwiczyć z piłką gimnastyczną?

materac-do-gimnastyki-jak-wybrac-najlepszy-z-nich

Materac do gimnastyki – jak wybrać najlepszy z nich?

Materace to ważny element treningów odbywających się głównie na podłodze i związanych z ryzykiem bolesnych upadków. Jak wybrać odpowiedni materac do konkretnej aktywności fizycznej?

dieta-treningowa

Dieta treningowa

Co jeść, aby trening przyniósł jak najlepsze rezultaty? Dostosowanie diety nie tylko poprawia rezultaty treningów ale również poprawia samopoczucie i kondycję organizmu.

nawadnianie-co-pic-podczas-treningow

Nawadnianie: co pić podczas treningów?

Solidne nawadnianie to obok prawidłowego odżywiania jeden z najważniejszych punktów przygotowania do treningu.

choroby-xxi-wieku

Choroby XXI wieku

Rozwój cywilizacji ma swoje ciemne strony - jedną z nich są choroby cywilizacyjne. Z tego artykułu dowiesz się czym są i jak im zapobiegać.

7-sposobow-na-pobudzenie-organizmu-bez-kofeiny

7 Sposobów na pobudzenie organizmu bez kofeiny

Kawa przestała na Ciebie działać? Potrzebujesz naładować baterie energią, ale nie masz pomysłów na źródło pobudzenia? Oto 7 szybkich sposobów na pobudzenie organizmu!

zdrowie-i-kondycja-po-50

Zdrowie i kondycja po 50

Stajemy się coraz starsi, zarówno jako jednostka jak i społeczeństwo. Te fakty skłaniają nas do refleksji – co zrobić, by cieszyć się sprawnością na dłużej? Jak zachować kondycję fizyczną po przekroczeniu 50-go roku życia?

gimnastyka-nauka-przewrotu-w-przod-i-w-tyl-aktualizacja-2020

Gimnastyka – nauka przewrotu w przód i w tył | AKTUALIZACJA 2020

Przewroty w przód i w tył są ćwiczeniami dynamicznymi. W szybkim czasie trzeba przemieścić ciało poprzez obrót. Jak tego dokonać? Jaka jest prawidłowa technika przewrotów?

sprawdz-jak-stac-na-rekach-to-prostsze-niz-myslisz

Sprawdź, jak stać na rękach - to prostsze, niż myślisz!

Codzienne urwanie głowy sprawia, że cały świat wiruje dookoła. Ciekawym sposobem na relaks w domowym zaciszu jest stanie na rękach. Wbrew powszechnej opinii, nie jest to nic trudnego! Podpowiadamy, jak stać na rękach i jak się do tego przygotować, by piąć się coraz wyżej na drabinie gimnastycznej sprawności. Zaczynamy!

gimnastyka-szwedzka-czym-jest

Gimnastyka szwedzka - czym jest?

Gimnastyka szwedzka nie jest tak popularna jak inne formy ćwiczeń, jednak stanowi doskonałe rozwiązanie dla wielu osób. Czym jest gimnastyka szwedzka i jak ją uprawiać?

cwiczenia-z-pilka-gimnastyczna-na-czym-polegaja

Ćwiczenia z piłką gimnastyczną - na czym polegają?

Ćwiczenia z piłką gimnastyczną zazwyczaj kojarzą się jedynie z kobietami w ciąży wzmacniającymi mięśnie przed porodem. Jednak przyrząd ten ma również inne zastosowania. Jak ćwiczyć z piłką gimnastyczną?

materac-do-gimnastyki-jak-wybrac-najlepszy-z-nich

Materac do gimnastyki – jak wybrać najlepszy z nich?

Materace to ważny element treningów odbywających się głównie na podłodze i związanych z ryzykiem bolesnych upadków. Jak wybrać odpowiedni materac do konkretnej aktywności fizycznej?

dieta-treningowa

Dieta treningowa

Co jeść, aby trening przyniósł jak najlepsze rezultaty? Dostosowanie diety nie tylko poprawia rezultaty treningów ale również poprawia samopoczucie i kondycję organizmu.

nawadnianie-co-pic-podczas-treningow

Nawadnianie: co pić podczas treningów?

Solidne nawadnianie to obok prawidłowego odżywiania jeden z najważniejszych punktów przygotowania do treningu.

choroby-xxi-wieku

Choroby XXI wieku

Rozwój cywilizacji ma swoje ciemne strony - jedną z nich są choroby cywilizacyjne. Z tego artykułu dowiesz się czym są i jak im zapobiegać.

7-sposobow-na-pobudzenie-organizmu-bez-kofeiny

7 Sposobów na pobudzenie organizmu bez kofeiny

Kawa przestała na Ciebie działać? Potrzebujesz naładować baterie energią, ale nie masz pomysłów na źródło pobudzenia? Oto 7 szybkich sposobów na pobudzenie organizmu!

zdrowie-i-kondycja-po-50

Zdrowie i kondycja po 50

Stajemy się coraz starsi, zarówno jako jednostka jak i społeczeństwo. Te fakty skłaniają nas do refleksji – co zrobić, by cieszyć się sprawnością na dłużej? Jak zachować kondycję fizyczną po przekroczeniu 50-go roku życia?