Na trening marsz! Gimnastyka dla seniorów

Na trening marsz! Gimnastyka dla seniorów

Uprawiana przez całe życie aktywność fizyczna pozwala na doczekanie spokojnej, złotej starości. Również w starszym wieku warto zadbać o ciągły ruch i uprawiać sport możliwie jak najdłużej. Świetną formą ruchu dla seniora będzie gimnastyka w domowym zaciszu lub specjalnych ośrodkach. To co, na trening?

Gimnastyka dla seniorów: rola rekreacji w wieku starszym

Podstawą zdrowego i długiego życia jest holistyczne podejście do rozwijania własnego ciała. Oprócz zbilansowanej diety i nie stosowania używek czy dbania o właściwą regenerację każdego dnia, kluczowy wpływ na nasze zdrowie ma uprawiana aktywność fizyczna. Regularny trening czyni mistrza, a ćwiczenia gimnastycznie nie tylko dobrze wpływają na kondycję naszego kręgosłupa, ale i poprawiają gibkość ciała i sprężystość mięśni oraz odczuwalnie poprawiają nasze samopoczucie.

W wieku starszym rola rekreacji ruchowej jest bardzo złożona i wielopłaszczyznowa. Regularnie podejmowana gimnastyka dla seniorów usprawnia całe ciało i pełni funkcje rehabilitacyjne. Ma świetny wpływ na krążenie i poprawia wydolność płuc. Obecność seniora na grupowych zajęciach zmniejsza poczucie odizolowania i polepsza relacje z innymi, pozwalając tym samym na samorealizację osób starszych na płaszczyźnie psychospołecznej. Sam stan zdrowia oceniany jest przez seniorów na zdecydowanie lepszy. Jak i gdzie się najlepiej gimnastykować?

Gdzie i jak ćwiczyć: gimnastyka dla seniorów w Twoim mieście

Wydawać by się mogło, że obecność klubów fitness i sieciowych siłowni w miastach ogranicza seniorom dostęp do sprzętu i zajęć grupowych. Sytuacja jest zgoła odmienna. W większości polskich miast organizowane są bezpłatne zajęcia dla osób starszych, a zorganizowane grupy gimnastyki dla seniorów wiodą prym w porannych grafikach wielu klubów fitness. Równie ważne są organizowane zajęcia z jogi gold oraz Zumba senior, na których można odpowiednio wyciszyć organizm i zadbać o harmonię ciała i umysłu oraz poszaleć w rytm latynoskiej muzyki. Wstęp na zajęcia często jest bezpłatny, a większość sieciowych klubów fitness posiada specjalne karnety dla seniorów z korzystną ofertą cenową.

Czytaj też: Joga dla seniorów

W wielu polskich miastach w strukturach Rady Miasta działają Miejskie Rady Seniorów. Głównym celem organizacji jest promocja zdrowego trybu życia i aktywności fizycznej osób starszych oraz ich aktywnego udziału w życiu lokalnej społeczności, pełni też funkcję doradczą i inicjatywną dla organów miasta.

Gimnastyka w wieku starszym: różnorodna aktywność dla seniora
gimnastyka dla seniorów

Choć sposoby na poprawę jakości życia w wieku starszym są niezliczone, najlepiej sprawdza się regularnie organizowana aktywność fizyczna. Gimnastyka dla seniorów to świetny patent na poprawienie kondycji psychoruchowej i jednoczesne zabezpieczenie się przed ewentualnymi urazami. Już 30 min ćwiczeń dziennie może uchronić seniora przed chorobami wieku podeszłego i skutecznie poprawić samopoczucie.

Szczególnie istotne są wszystkie te aktywności fizyczne, które podejmować można w parach lub grupach. Taka forma aktywności, jak np. maszerowanie, długie spacery czy nordic walking świetnie wpłyną na wydolność płuc i układ krążenia, zaspokajając przy tym jedną z podstawowych potrzeb człowieka tj. przynależność do grupy. Oprócz gimnastyki dla seniora lub aktywności uprawianych w domowym zaciszu w pojedynkę lub w niewielkiej grupie, osoby starsze mają możliwość zapisania się na kurs tańca. Taka aktywność również wykracza poza codzienne czynności i skutecznie wspiera mięśnie podtrzymujące kręgosłup. Jak to wygląda w liczbach?

Ćwiczmy na zdrowie! Wpływ gimnastyki na kondycję osób starszych

Niepokojący pozostaje fakt, że niewiele ponad 30% osób w wieku starszym podejmuje się regularnej i zorganizowanej aktywności fizycznej. W społeczeństwie seniorów brak jest ogólnej świadomości na temat tego, jak ogromny wpływ na sprawność całego organizmu, w tym również mózgu, mają ćwiczenia. Przy zaawansowanej męczliwości wynikającej np. ze schorzeń układu krążenia, można osiągnąć wiele dobrego, stosując minimalne dawki wysiłku, kładąc nacisk na częstotliwość wykonywania treningów.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Witold Milewski 0 30 października 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Gimnastyka i Akrobatyka

gimnastyka-w-zaciszu-domowym-poznaj-skuteczne-sposoby-na-ksztaltowanie-sylwetki

Gimnastyka w zaciszu domowym – poznaj skuteczne sposoby na kształtowanie sylwetki!

Gimnastyka to chyba najprostszy sport na świcie. Ćwiczenia gimnastyczne znane są każdej osobie. Już w przedszkolu dzieci codziennie wykonują gimnastykę, aby rozruszać swoje ciało i poczuć się lepiej! Dowiedz się jakie ćwiczenia gimnastyczne są najskuteczniejsze!

gimnastyka-figury-dla-kazdego-nawet-nie-wiesz-ile-jest-mozliwosci

Gimnastyka figury dla każdego: nawet nie wiesz, ile jest możliwości

Najróżniejsze ćwiczenia układające się w przepiękne figury gimnastyczne to naprawdę niezłe widowisko, tym bardziej, że wiele z nich czerpie bezpośrednio z akrobatyki. To, jak spektakularny układ zaproponują ćwiczący, zależy od wielu czynników, a najważniejszym jest czas włożony w przygotowania. Jakie figury gimnastyczne są najpopularniejsze i czy są jakiekolwiek przeciwwskazania do treningu?

akrobatyka-sportowa-wszystko-co-musisz-wiedziec-o-treningach-i-zawodach

Akrobatyka sportowa: wszystko, co musisz wiedzieć o treningach i zawodach

Coraz więcej osób interesuje się treningiem z wykorzystaniem obciążenia własnego ciała. W grę wchodzi już nie tylko crossfit, ale też szeroko pojęta gimnastyka i trening uważności. Gimnastyka akrobatyczna to swego rodzaju pomost pomiędzy artystycznymi figurami klasycznej gimnastyki, a najnowszymi formami street workoutu. Jak wygląda trening i w jaki sposób organizuje się zawody w tej dyscyplinie?

gimnastyka-nauka-przewrotu-w-przod-i-w-tyl

Gimnastyka – nauka przewrotu w przód i w tył

Przewroty w przód i w tył są ćwiczeniami dynamicznymi. W szybkim czasie trzeba przemieścić ciało poprzez obrót. Jak tego dokonać? Jaka jest prawidłowa technika przewrotów?

sprawdz-jak-stac-na-rekach-to-prostsze-niz-myslisz

Sprawdź, jak stać na rękach - to prostsze, niż myślisz!

Codzienne urwanie głowy sprawia, że cały świat wiruje dookoła. Ciekawym sposobem na relaks w domowym zaciszu jest stanie na rękach. Wbrew powszechnej opinii, nie jest to nic trudnego! Podpowiadamy, jak stać na rękach i jak się do tego przygotować, by piąć się coraz wyżej na drabinie gimnastycznej sprawności. Zaczynamy!

dieta-treningowa

Dieta treningowa

Co jeść, aby trening przyniósł jak najlepsze rezultaty? Dostosowanie diety nie tylko poprawia rezultaty treningów ale również poprawia samopoczucie i kondycję organizmu.

nawadnianie-co-pic-podczas-treningow

Nawadnianie: co pić podczas treningów?

Solidne nawadnianie to obok prawidłowego odżywiania jeden z najważniejszych punktów przygotowania do treningu.

choroby-xxi-wieku

Choroby XXI wieku

Rozwój cywilizacji ma swoje ciemne strony - jedną z nich są choroby cywilizacyjne. Z tego artykułu dowiesz się czym są i jak im zapobiegać.

7-sposobow-na-pobudzenie-organizmu-bez-kofeiny

7 Sposobów na pobudzenie organizmu bez kofeiny

Kawa przestała na Ciebie działać? Potrzebujesz naładować baterie energią, ale nie masz pomysłów na źródło pobudzenia? Oto 7 szybkich sposobów na pobudzenie organizmu!

zdrowie-i-kondycja-po-50

Zdrowie i kondycja po 50

Stajemy się coraz starsi, zarówno jako jednostka jak i społeczeństwo. Te fakty skłaniają nas do refleksji – co zrobić, by cieszyć się sprawnością na dłużej? Jak zachować kondycję fizyczną po przekroczeniu 50-go roku życia?

gimnastyka-w-zaciszu-domowym-poznaj-skuteczne-sposoby-na-ksztaltowanie-sylwetki

Gimnastyka w zaciszu domowym – poznaj skuteczne sposoby na kształtowanie sylwetki!

Gimnastyka to chyba najprostszy sport na świcie. Ćwiczenia gimnastyczne znane są każdej osobie. Już w przedszkolu dzieci codziennie wykonują gimnastykę, aby rozruszać swoje ciało i poczuć się lepiej! Dowiedz się jakie ćwiczenia gimnastyczne są najskuteczniejsze!

gimnastyka-figury-dla-kazdego-nawet-nie-wiesz-ile-jest-mozliwosci

Gimnastyka figury dla każdego: nawet nie wiesz, ile jest możliwości

Najróżniejsze ćwiczenia układające się w przepiękne figury gimnastyczne to naprawdę niezłe widowisko, tym bardziej, że wiele z nich czerpie bezpośrednio z akrobatyki. To, jak spektakularny układ zaproponują ćwiczący, zależy od wielu czynników, a najważniejszym jest czas włożony w przygotowania. Jakie figury gimnastyczne są najpopularniejsze i czy są jakiekolwiek przeciwwskazania do treningu?

akrobatyka-sportowa-wszystko-co-musisz-wiedziec-o-treningach-i-zawodach

Akrobatyka sportowa: wszystko, co musisz wiedzieć o treningach i zawodach

Coraz więcej osób interesuje się treningiem z wykorzystaniem obciążenia własnego ciała. W grę wchodzi już nie tylko crossfit, ale też szeroko pojęta gimnastyka i trening uważności. Gimnastyka akrobatyczna to swego rodzaju pomost pomiędzy artystycznymi figurami klasycznej gimnastyki, a najnowszymi formami street workoutu. Jak wygląda trening i w jaki sposób organizuje się zawody w tej dyscyplinie?

gimnastyka-nauka-przewrotu-w-przod-i-w-tyl

Gimnastyka – nauka przewrotu w przód i w tył

Przewroty w przód i w tył są ćwiczeniami dynamicznymi. W szybkim czasie trzeba przemieścić ciało poprzez obrót. Jak tego dokonać? Jaka jest prawidłowa technika przewrotów?

sprawdz-jak-stac-na-rekach-to-prostsze-niz-myslisz

Sprawdź, jak stać na rękach - to prostsze, niż myślisz!

Codzienne urwanie głowy sprawia, że cały świat wiruje dookoła. Ciekawym sposobem na relaks w domowym zaciszu jest stanie na rękach. Wbrew powszechnej opinii, nie jest to nic trudnego! Podpowiadamy, jak stać na rękach i jak się do tego przygotować, by piąć się coraz wyżej na drabinie gimnastycznej sprawności. Zaczynamy!

dieta-treningowa

Dieta treningowa

Co jeść, aby trening przyniósł jak najlepsze rezultaty? Dostosowanie diety nie tylko poprawia rezultaty treningów ale również poprawia samopoczucie i kondycję organizmu.

nawadnianie-co-pic-podczas-treningow

Nawadnianie: co pić podczas treningów?

Solidne nawadnianie to obok prawidłowego odżywiania jeden z najważniejszych punktów przygotowania do treningu.

choroby-xxi-wieku

Choroby XXI wieku

Rozwój cywilizacji ma swoje ciemne strony - jedną z nich są choroby cywilizacyjne. Z tego artykułu dowiesz się czym są i jak im zapobiegać.

7-sposobow-na-pobudzenie-organizmu-bez-kofeiny

7 Sposobów na pobudzenie organizmu bez kofeiny

Kawa przestała na Ciebie działać? Potrzebujesz naładować baterie energią, ale nie masz pomysłów na źródło pobudzenia? Oto 7 szybkich sposobów na pobudzenie organizmu!

zdrowie-i-kondycja-po-50

Zdrowie i kondycja po 50

Stajemy się coraz starsi, zarówno jako jednostka jak i społeczeństwo. Te fakty skłaniają nas do refleksji – co zrobić, by cieszyć się sprawnością na dłużej? Jak zachować kondycję fizyczną po przekroczeniu 50-go roku życia?