Zakwasy na brzuchu, przyczyny ich powstawania i sposoby zwalczania

Zakwasy na brzuchu, przyczyny ich powstawania i sposoby zwalczania

Zakwasy na brzuchu mogą mieć różne powody. Co najczęściej powoduje takie zjawisko i jak z nim skutecznie walczyć?

Zakwasy na brzuchu bez ćwiczeń

Zakwasy na brzuchu kojarzą się głównie z intensywną aktywnością fizyczną, jednak mogą pojawić się również w sytuacji, gdy poprzedniego dnia nie uprawiałeś żadnego sportu. Zdarza się bowiem, że powodem tego typu bólów są zaburzenia poziomu elektrolitów i innych niezbędnych substancji. Niekiedy zakwasy mogą wynikać również z długotrwałego kaszlu nadwyrężającego mięśnie brzucha. Jeśli jednak nie jesteś przeziębiony, wszelkie bóle pojawiające się bez wyraźnego powodu powinny zostać skonsultowane z lekarzem, ponieważ mogą świadczyć o poważnych problemach zdrowotnych.

Zakwasy na brzuchu - jak się pozbyć?

Zakwasy, wbrew powszechnie powtarzanej opinii, nie są efektem gromadzenia się kwasu mlekowego w mięśniach, który znika w krótkim czasie po zakończeniu ćwiczeń. Następnego dnia po treningu występuje bowiem zespół opóźnionego bólu mięśniowego spowodowany przez mikrouszkodzenia powstałe w wyniku aktywności, na którą organizm nie był przygotowany. Pozbycie się zakwasów wymaga nieco dłuższego czasu, niekiedy nawet od 5 do 7 dni. Wówczas znikają one samoistnie, a mięśnie regenerują się i wzmacniają, co pozwala na poszerzanie własnych możliwości.

Zakwasy na brzuchu - objawy

Chyba każda osoba, która kiedykolwiek miała do czynienia z treningiem na siłowni lub chociażby bardziej wymagającą lekcją WF-u wie, czym objawiają się zakwasy. Jest to nieprzyjemny ból pojawiający się w trakcie nawet najdrobniejszych ruchów. Zakwasy na brzuchu są na tyle uciążliwe, że dają o sobie znać nawet przy najdelikatniejszej zmianie pozycji, co może stanowić problem w normalnym funkcjonowaniu. Zwykle objawy tego typu ustają już po 2-3 dniach, jednak niekiedy mogą trwać nawet tydzień.

Zakwasy na brzuchu od kaszlu
zakwasy na brzuchu

Intensywny kaszel to również wymagająca aktywność fizyczna dla mięśni brzucha, szczególnie, gdy pojawia się on w krótkich odstępach przez dłuższy czas. Wówczas organizm jest narażony na ciągłe napinanie i rozluźnianie mięśni w tym obrębie, co skutkuje bólami podobnymi do tych, które występują następnego dnia po wysiłku fizycznym. Tego typu zjawisko nie jest niebezpieczne i powinno samoistnie minąć po ustaniu kaszlu.

Zakwasy na brzuchu po ćwiczeniach

Zakwasy na brzuchu po ćwiczeniach to dosyć popularne zjawisko pojawiające się głównie wśród osób nieprzyzwyczajonych do intensywnego wysiłku fizycznego. Podczas takiej aktywności mięśnie są bowiem narażone na mikrourazy wynikające z obciążenia, na które nie były przygotowane. Ból mija samoistnie w ciągu tygodnia, a zazwyczaj czas ten jest nawet krótszy. Istnieją również metody pozwalające na jego uniknięcie lub zminimalizowanie.

Jak uniknąć zakwasów na brzuchu?

Istnieje kilka metod pozwalających na ograniczenie prawdopodobieństwa wystąpienia zakwasów na brzuchu. Najlepszą metodą jest powolne stopniowanie aktywności fizycznej w celu uniknięcia sytuacji, w której mięśnie zostaną nadmiernie obciążone. Ważne jest również wykonywanie krótkiej rozgrzewki przed każdym treningiem. Według wielu badań dobrym pomysłem jest także picie soku wiśniowego zanim rozpoczniesz trening ze względu na wysoką zawartość flawonoidów i antocyjanów. Można to zrobić również tuż po zakończeniu ćwiczeń.

Czytaj więcej: Sposoby na zakwasy

Zakwasy na brzuchu po pompkach

Pompki to ćwiczenia angażujące nie tylko mięśnie rąk, lecz także takie fragmenty ciała, jak na przykład brzuch. Podczas wykonywania tego typu ćwiczeń większość masy całego ciała jest utrzymywana przez właśnie ten mięsień, co powoduje jego obciążenie objawiające się uciążliwymi zakwasami. W celu uniknięcia bólu pojawiającego się następnego dnia po treningu można stopniować ilość powtórzeń i czas trwania całej sesji dostosowując te parametry do własnych możliwości. Wówczas ryzyko pojawienia się zakwasów maleje, a w przypadku ich ewentualnego pojawienia nie są one aż tak uciążliwe.

Nikola Łuszyńska 0 13 lutego 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening

gorset-treningu-jak-wyglada-trening-na-miesnie-glebokie-in-miesnie-posturalne-aktualizacja-2020

Gorset treningu – jak wygląda trening na mięśnie głębokie in. mięśnie posturalne? | AKTUALIZACJA 2020

Lwia część treningów skupia się na ćwiczeniu mięśni powierzchniowych. Nic dziwnego – to one odpowiadają za kształt i wygląd ciała. Nie można jednak zapominać o tym, co kryje się wewnątrz ciała – czyli gorsecie mięśniowym. Dzięki niemu możliwe jest zachowanie prawidłowej postawy ciała i stabilnej sylwetki. Czym właściwie są mięśnie posturalne i jak się je ćwiczy? Kto szczególnie powinien przekonać się do treningu mięśni głębokich?

muzyka-do-treningu-czyli-jak-zwiekszyc-jego-efektywnosc

Muzyka do treningu, czyli jak zwiększyć jego efektywność

Muzyka nie tylko umila czas podczas aktywności fizycznej, lecz także przekłada się na odczuwanie znacznie mniejszego zmęczenia. Jaką muzykę wybrać do konkretnych aktywności fizycznych?

co-daje-regularna-jazda-na-rowerze-stacjonarnym

Co daje regularna jazda na rowerze stacjonarnym?

Jazda na rowerze stacjonarnym to jedna z wielu aktywności, które można realizować we własnym domu lub na terenie niemal każdej siłowni. Na jakie mięśnie oddziałują takie ćwiczenia?

joga-solo-w-domowym-zaciszu-sprawdz-cwiczenia-na-glebokie-rozciaganie

Joga solo w domowym zaciszu - sprawdź ćwiczenia na głębokie rozciąganie

Korzyści płynące z regularnego stretchingu są nieocenione. To nie tylko sprężyste mięśnie i giętkie ciało. Ćwiczenia na rozciąganie zwiększają mobilność stawów, mogą zagwarantować lepszą integrację powięziowo-mięśniową oraz zapobiec ewentualnym kontuzjom. Jeśli brakuje ci pomysłu na stretching, wypróbuj pozycji jogi na rozciąganie. Ćwiczenia możesz wykonać w domu we własnym zakresie!

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem-aktualizacja-2020

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem? | AKTUALIZACJA 2020

Wybranie odpowiedniego chwytu podczas podciągania na drążku wiąże się z inną pracą mięśni. Podciąganie nachwytem lub podchwytem to więc w dużej mierze wzmacnianie innych partii mięśniowych. Na czym jednak polega różnica między tymi chwytami? Czy któryś z nich jest lepszy? Przewiń artykuł do aktualizacji 2020.

tym-cwiczeniem-zbudujesz-potezne-miesnie-klatki-nieoceniony-potencjal-pompek

Tym ćwiczeniem zbudujesz potężne mięśnie klatki! Nieoceniony potencjał pompek

Jeszcze kilka lat temu cieszyły się ogromną popularnością i sięgano po nie w wielu wariantach. Takie różne bodźce dla naszych mięśni mogą szybko dać imponujące efekty. Dziś ponownie wracają do łask - w końcu moc tkwi w prostocie, a pompki na klatkę to klasyka sama w sobie. Jak maksymalnie wykorzystać potencjał tego ćwiczenia?

miesnie-proste-brzucha-jak-je-skutecznie-cwiczyc

Mięśnie proste brzucha – jak je skutecznie ćwiczyć?

Mięśnie proste brzucha biorą udział w różnych ćwiczeniach i pełnią liczne funkcje, a ich rozbudowanie jest celem wielu osób. Jaka aktywność fizyczna jest najlepsza na ten fragment tkanki mięśniowej?

nordic-walking-czym-tak-wlasciwie-jest

Nordic walking - czym tak właściwie jest?

Nordic walking to coraz popularniejszy sport uprawiany zarówno przez młode, jak i starsze osoby. Jak właściwie trenować nordic walking i na czym to polega?

solidna-podstawa-to-polowa-sukcesu-buty-do-nordic-walking-w-pigulce

Solidna podstawa to połowa sukcesu! Buty do nordic walking w pigułce

W większości sportów - zarówno podejmowanych zawodowo, jak i na poziomie amatorskim - niezwykle ważne jest właściwie dobrane obuwie. To połowa sukcesu, bo dobre obuwie to poprawnie pracujące kończyny dolne podczas treningu. Na co zwracać uwagę podczas zakupów, jakie buty wybrać i jakie cechy powinny mieć idealnie buty do nordic walking?

gorset-treningu-jak-wyglada-trening-na-miesnie-glebokie-in-miesnie-posturalne-aktualizacja-2020

Gorset treningu – jak wygląda trening na mięśnie głębokie in. mięśnie posturalne? | AKTUALIZACJA 2020

Lwia część treningów skupia się na ćwiczeniu mięśni powierzchniowych. Nic dziwnego – to one odpowiadają za kształt i wygląd ciała. Nie można jednak zapominać o tym, co kryje się wewnątrz ciała – czyli gorsecie mięśniowym. Dzięki niemu możliwe jest zachowanie prawidłowej postawy ciała i stabilnej sylwetki. Czym właściwie są mięśnie posturalne i jak się je ćwiczy? Kto szczególnie powinien przekonać się do treningu mięśni głębokich?

muzyka-do-treningu-czyli-jak-zwiekszyc-jego-efektywnosc

Muzyka do treningu, czyli jak zwiększyć jego efektywność

Muzyka nie tylko umila czas podczas aktywności fizycznej, lecz także przekłada się na odczuwanie znacznie mniejszego zmęczenia. Jaką muzykę wybrać do konkretnych aktywności fizycznych?

co-daje-regularna-jazda-na-rowerze-stacjonarnym

Co daje regularna jazda na rowerze stacjonarnym?

Jazda na rowerze stacjonarnym to jedna z wielu aktywności, które można realizować we własnym domu lub na terenie niemal każdej siłowni. Na jakie mięśnie oddziałują takie ćwiczenia?

joga-solo-w-domowym-zaciszu-sprawdz-cwiczenia-na-glebokie-rozciaganie

Joga solo w domowym zaciszu - sprawdź ćwiczenia na głębokie rozciąganie

Korzyści płynące z regularnego stretchingu są nieocenione. To nie tylko sprężyste mięśnie i giętkie ciało. Ćwiczenia na rozciąganie zwiększają mobilność stawów, mogą zagwarantować lepszą integrację powięziowo-mięśniową oraz zapobiec ewentualnym kontuzjom. Jeśli brakuje ci pomysłu na stretching, wypróbuj pozycji jogi na rozciąganie. Ćwiczenia możesz wykonać w domu we własnym zakresie!

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem-aktualizacja-2020

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem? | AKTUALIZACJA 2020

Wybranie odpowiedniego chwytu podczas podciągania na drążku wiąże się z inną pracą mięśni. Podciąganie nachwytem lub podchwytem to więc w dużej mierze wzmacnianie innych partii mięśniowych. Na czym jednak polega różnica między tymi chwytami? Czy któryś z nich jest lepszy? Przewiń artykuł do aktualizacji 2020.

tym-cwiczeniem-zbudujesz-potezne-miesnie-klatki-nieoceniony-potencjal-pompek

Tym ćwiczeniem zbudujesz potężne mięśnie klatki! Nieoceniony potencjał pompek

Jeszcze kilka lat temu cieszyły się ogromną popularnością i sięgano po nie w wielu wariantach. Takie różne bodźce dla naszych mięśni mogą szybko dać imponujące efekty. Dziś ponownie wracają do łask - w końcu moc tkwi w prostocie, a pompki na klatkę to klasyka sama w sobie. Jak maksymalnie wykorzystać potencjał tego ćwiczenia?

miesnie-proste-brzucha-jak-je-skutecznie-cwiczyc

Mięśnie proste brzucha – jak je skutecznie ćwiczyć?

Mięśnie proste brzucha biorą udział w różnych ćwiczeniach i pełnią liczne funkcje, a ich rozbudowanie jest celem wielu osób. Jaka aktywność fizyczna jest najlepsza na ten fragment tkanki mięśniowej?

nordic-walking-czym-tak-wlasciwie-jest

Nordic walking - czym tak właściwie jest?

Nordic walking to coraz popularniejszy sport uprawiany zarówno przez młode, jak i starsze osoby. Jak właściwie trenować nordic walking i na czym to polega?

solidna-podstawa-to-polowa-sukcesu-buty-do-nordic-walking-w-pigulce

Solidna podstawa to połowa sukcesu! Buty do nordic walking w pigułce

W większości sportów - zarówno podejmowanych zawodowo, jak i na poziomie amatorskim - niezwykle ważne jest właściwie dobrane obuwie. To połowa sukcesu, bo dobre obuwie to poprawnie pracujące kończyny dolne podczas treningu. Na co zwracać uwagę podczas zakupów, jakie buty wybrać i jakie cechy powinny mieć idealnie buty do nordic walking?