Zakwasy na brzuchu, przyczyny ich powstawania i sposoby zwalczania

Zakwasy na brzuchu, przyczyny ich powstawania i sposoby zwalczania

Zakwasy na brzuchu mogą mieć różne powody. Co najczęściej powoduje takie zjawisko i jak z nim skutecznie walczyć?

Zakwasy na brzuchu bez ćwiczeń

Zakwasy na brzuchu kojarzą się głównie z intensywną aktywnością fizyczną, jednak mogą pojawić się również w sytuacji, gdy poprzedniego dnia nie uprawiałeś żadnego sportu. Zdarza się bowiem, że powodem tego typu bólów są zaburzenia poziomu elektrolitów i innych niezbędnych substancji. Niekiedy zakwasy mogą wynikać również z długotrwałego kaszlu nadwyrężającego mięśnie brzucha. Jeśli jednak nie jesteś przeziębiony, wszelkie bóle pojawiające się bez wyraźnego powodu powinny zostać skonsultowane z lekarzem, ponieważ mogą świadczyć o poważnych problemach zdrowotnych.

Zakwasy na brzuchu - jak się pozbyć?

Zakwasy, wbrew powszechnie powtarzanej opinii, nie są efektem gromadzenia się kwasu mlekowego w mięśniach, który znika w krótkim czasie po zakończeniu ćwiczeń. Następnego dnia po treningu występuje bowiem zespół opóźnionego bólu mięśniowego spowodowany przez mikrouszkodzenia powstałe w wyniku aktywności, na którą organizm nie był przygotowany. Pozbycie się zakwasów wymaga nieco dłuższego czasu, niekiedy nawet od 5 do 7 dni. Wówczas znikają one samoistnie, a mięśnie regenerują się i wzmacniają, co pozwala na poszerzanie własnych możliwości.

 

Zakwasy na brzuchu - objawy

Chyba każda osoba, która kiedykolwiek miała do czynienia z treningiem na siłowni lub chociażby bardziej wymagającą lekcją WF-u wie, czym objawiają się zakwasy. Jest to nieprzyjemny ból pojawiający się w trakcie nawet najdrobniejszych ruchów. Zakwasy na brzuchu są na tyle uciążliwe, że dają o sobie znać nawet przy najdelikatniejszej zmianie pozycji, co może stanowić problem w normalnym funkcjonowaniu. Zwykle objawy tego typu ustają już po 2-3 dniach, jednak niekiedy mogą trwać nawet tydzień.

Zakwasy na brzuchu od kaszlu
zakwasy na brzuchu

Intensywny kaszel to również wymagająca aktywność fizyczna dla mięśni brzucha, szczególnie, gdy pojawia się on w krótkich odstępach przez dłuższy czas. Wówczas organizm jest narażony na ciągłe napinanie i rozluźnianie mięśni w tym obrębie, co skutkuje bólami podobnymi do tych, które występują następnego dnia po wysiłku fizycznym. Tego typu zjawisko nie jest niebezpieczne i powinno samoistnie minąć po ustaniu kaszlu.

Zakwasy na brzuchu po ćwiczeniach

Zakwasy na brzuchu po ćwiczeniach to dosyć popularne zjawisko pojawiające się głównie wśród osób nieprzyzwyczajonych do intensywnego wysiłku fizycznego. Podczas takiej aktywności mięśnie są bowiem narażone na mikrourazy wynikające z obciążenia, na które nie były przygotowane. Ból mija samoistnie w ciągu tygodnia, a zazwyczaj czas ten jest nawet krótszy. Istnieją również metody pozwalające na jego uniknięcie lub zminimalizowanie.

Jak uniknąć zakwasów na brzuchu?

Istnieje kilka metod pozwalających na ograniczenie prawdopodobieństwa wystąpienia zakwasów na brzuchu. Najlepszą metodą jest powolne stopniowanie aktywności fizycznej w celu uniknięcia sytuacji, w której mięśnie zostaną nadmiernie obciążone. Ważne jest również wykonywanie krótkiej rozgrzewki przed każdym treningiem. Według wielu badań dobrym pomysłem jest także picie soku wiśniowego zanim rozpoczniesz trening ze względu na wysoką zawartość flawonoidów i antocyjanów. Można to zrobić również tuż po zakończeniu ćwiczeń.

Czytaj więcej: Sposoby na zakwasy

Zakwasy na brzuchu po pompkach

Pompki to ćwiczenia angażujące nie tylko mięśnie rąk, lecz także takie fragmenty ciała, jak na przykład brzuch. Podczas wykonywania tego typu ćwiczeń większość masy całego ciała jest utrzymywana przez właśnie ten mięsień, co powoduje jego obciążenie objawiające się uciążliwymi zakwasami. W celu uniknięcia bólu pojawiającego się następnego dnia po treningu można stopniować ilość powtórzeń i czas trwania całej sesji dostosowując te parametry do własnych możliwości. Wówczas ryzyko pojawienia się zakwasów maleje, a w przypadku ich ewentualnego pojawienia nie są one aż tak uciążliwe.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Nikola Łuszyńska 1 13 lutego 2020  6210

Dodaj komentarz

  • 17 stycznia 2021
    Nie znalazłam odpowiedzi.od 2 m-cy mam zakwasy brzucha bez ćwiczeń.

Artykuły z kategorii: Trening

poznaj-zasady-treningu-beztlenowego

Poznaj zasady treningu beztlenowego!

Sport i aktywny tryb życia na dobre wpisał się w codzienne życie wielu osób. Rosnąca popularność tej dziedziny pobudza fantazję i wyobraźnie trenerów personalnych i osób odpowiedzialnych za treningi. Nowe podejście i metody treningowe to szansa na jeszcze bardziej efektywny trening, angażujący to, na czym w danym momencie najbardziej zależy osobie trenującej.

jak-skutecznie-wyrzezbic-kaloryfer-na-brzuchu

Jak skutecznie wyrzeźbić kaloryfer na brzuchu?

Zastanawiasz się, co robisz źle, że upragniony kaloryfer na brzuchu się nie odsłania? Latami próbujesz zdrowo się odżywiać i ćwiczyć, ale coś robisz nieprawidłowo? Zastanawiasz się, w ile kobiety są w stanie wyrzeźbić brzuch? Dowiedz się, gdzie popełniasz błędy i wyeliminuj je raz na zawsze!

odpoczynek-od-treningow-tez-trzeba-zaplanowac

Odpoczynek od treningów też trzeba zaplanować!

Błędne jest przekonanie, że zwiększenie częstotliwości treningów zapewni lepsze wyniki sportowe. To regeneracja mięśniowa jest kluczem do osiągnięcia zamierzonych efektów treningowych. Zobacz, jak powinno się planować przerwy od treningów. Poznaj sposoby na skuteczne wykorzystanie dni odpoczynku!

street-workout-w-damskiej-wersji

Street workout w damskiej wersji

Nikt nie powiedział, że miejski trening jest zarezerwowany tylko dla mężczyzn. Panie także chętnie trenują street workout. Oto, dlaczego ten typ treningu sprawdza się w damskim wydaniu!

jak-powinno-sie-trenowac-przy-podcisnieniu

Jak powinno się trenować przy podciśnieniu?

Podciśnienie, zwane też niedociśnieniem zwykle nie jest przeciwwskazaniem do uprawiania sportu. Wręcz przeciwnie – wysiłek fizyczny może wzmocnić serce oraz usprawnić pracę układu krążenia. Ważne jest jednak umiejętne i bezpieczne dobranie ćwiczeń dla osób cierpiących na tę chorobę serca. Jak wygląda trening osób z podciśnieniem?

czy-wada-wzroku-moze-przeszkodzic-w-treningach-silowych-i-biegowych

Czy wada wzroku może przeszkodzić w treningach siłowych i biegowych?

Panuje przekonanie, że wada wzroku może w pewien sposób ograniczać możliwość uprawiania niektórych rodzajów sportów. Jak ta sytuacja przedstawia się w przypadku treningu siłowego i biegania? Czy te metody treningowe mogą być niebezpieczne dla osób z wadą wzroku? A może ćwiczenia dodatkowo pogłębiają wadę lub narażają wzrok na poważniejsze następstwa? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w poniższym artykule.

silownia-w-domu-chwilowa-zmiana-czy-nowy-nawyk

Siłownia w domu - chwilowa zmiana czy nowy nawyk?

Definicja aktywności fizycznej zdecydowanie zmieniła swój wymiar w ostatnim roku. Definicją, autentycznego zaangażowania w trening stała się codzienna indywidualna determinacja. Wypad na siłownię przestał być zwykłym elementem dnia, a zajęcia fitness w grupie są wręcz dobrem luksusowym.

trening-silowo-wytrzymalosciowy-jak-go-dobrze-zaplanowac

Trening siłowo-wytrzymałościowy - jak go dobrze zaplanować?

Siłowy trening w klubie fitness albo jego bliźniacza wersja do wykonania w domu z czasem przestanie przynosić wymierne efekty. Coś będzie się dziać, ale nie do końca będzie wiadomo, czy to nadal droga do przodu. Z pomocą przyjdzie trening siłowo-wytrzymałościowy. Co to takiego?

bezpieczenstwo-i-higiena-w-pigulce-jak-zadbac-o-swoje-stawy-podczas-treningow

Bezpieczeństwo i higiena w pigułce: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Choć w istocie stawy to ruchome połączenia kości, należy pamiętać, że nadmierny wysiłek może szybko doprowadzić do stanów zapalnych czy kontuzji. Ważne jest odpowiednie podejście do wysiłku i diety, aby cały proces treningowy był jak najbardziej optymalny. Zobacz, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów i nie martw się o swoją kondycję za kilka lat.

jak-powinno-sie-trenowac-przy-nadcisnieniu

Jak powinno się trenować przy nadciśnieniu?

Choroby układu krążenia i serca są nam nieobce w dzisiejszej rzeczywistości. To, że regularna aktywność fizyczna może im zapobiec jest jasne. Jak jednak powinno się trenować, jeśli już cierpi się na nadciśnienie? Zobacz, jakie sporty są bezpieczne przy tej chorobie serca.

poznaj-zasady-treningu-beztlenowego

Poznaj zasady treningu beztlenowego!

Sport i aktywny tryb życia na dobre wpisał się w codzienne życie wielu osób. Rosnąca popularność tej dziedziny pobudza fantazję i wyobraźnie trenerów personalnych i osób odpowiedzialnych za treningi. Nowe podejście i metody treningowe to szansa na jeszcze bardziej efektywny trening, angażujący to, na czym w danym momencie najbardziej zależy osobie trenującej.

jak-skutecznie-wyrzezbic-kaloryfer-na-brzuchu

Jak skutecznie wyrzeźbić kaloryfer na brzuchu?

Zastanawiasz się, co robisz źle, że upragniony kaloryfer na brzuchu się nie odsłania? Latami próbujesz zdrowo się odżywiać i ćwiczyć, ale coś robisz nieprawidłowo? Zastanawiasz się, w ile kobiety są w stanie wyrzeźbić brzuch? Dowiedz się, gdzie popełniasz błędy i wyeliminuj je raz na zawsze!

odpoczynek-od-treningow-tez-trzeba-zaplanowac

Odpoczynek od treningów też trzeba zaplanować!

Błędne jest przekonanie, że zwiększenie częstotliwości treningów zapewni lepsze wyniki sportowe. To regeneracja mięśniowa jest kluczem do osiągnięcia zamierzonych efektów treningowych. Zobacz, jak powinno się planować przerwy od treningów. Poznaj sposoby na skuteczne wykorzystanie dni odpoczynku!

street-workout-w-damskiej-wersji

Street workout w damskiej wersji

Nikt nie powiedział, że miejski trening jest zarezerwowany tylko dla mężczyzn. Panie także chętnie trenują street workout. Oto, dlaczego ten typ treningu sprawdza się w damskim wydaniu!

jak-powinno-sie-trenowac-przy-podcisnieniu

Jak powinno się trenować przy podciśnieniu?

Podciśnienie, zwane też niedociśnieniem zwykle nie jest przeciwwskazaniem do uprawiania sportu. Wręcz przeciwnie – wysiłek fizyczny może wzmocnić serce oraz usprawnić pracę układu krążenia. Ważne jest jednak umiejętne i bezpieczne dobranie ćwiczeń dla osób cierpiących na tę chorobę serca. Jak wygląda trening osób z podciśnieniem?

czy-wada-wzroku-moze-przeszkodzic-w-treningach-silowych-i-biegowych

Czy wada wzroku może przeszkodzić w treningach siłowych i biegowych?

Panuje przekonanie, że wada wzroku może w pewien sposób ograniczać możliwość uprawiania niektórych rodzajów sportów. Jak ta sytuacja przedstawia się w przypadku treningu siłowego i biegania? Czy te metody treningowe mogą być niebezpieczne dla osób z wadą wzroku? A może ćwiczenia dodatkowo pogłębiają wadę lub narażają wzrok na poważniejsze następstwa? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w poniższym artykule.

silownia-w-domu-chwilowa-zmiana-czy-nowy-nawyk

Siłownia w domu - chwilowa zmiana czy nowy nawyk?

Definicja aktywności fizycznej zdecydowanie zmieniła swój wymiar w ostatnim roku. Definicją, autentycznego zaangażowania w trening stała się codzienna indywidualna determinacja. Wypad na siłownię przestał być zwykłym elementem dnia, a zajęcia fitness w grupie są wręcz dobrem luksusowym.

trening-silowo-wytrzymalosciowy-jak-go-dobrze-zaplanowac

Trening siłowo-wytrzymałościowy - jak go dobrze zaplanować?

Siłowy trening w klubie fitness albo jego bliźniacza wersja do wykonania w domu z czasem przestanie przynosić wymierne efekty. Coś będzie się dziać, ale nie do końca będzie wiadomo, czy to nadal droga do przodu. Z pomocą przyjdzie trening siłowo-wytrzymałościowy. Co to takiego?

bezpieczenstwo-i-higiena-w-pigulce-jak-zadbac-o-swoje-stawy-podczas-treningow

Bezpieczeństwo i higiena w pigułce: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Choć w istocie stawy to ruchome połączenia kości, należy pamiętać, że nadmierny wysiłek może szybko doprowadzić do stanów zapalnych czy kontuzji. Ważne jest odpowiednie podejście do wysiłku i diety, aby cały proces treningowy był jak najbardziej optymalny. Zobacz, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów i nie martw się o swoją kondycję za kilka lat.

jak-powinno-sie-trenowac-przy-nadcisnieniu

Jak powinno się trenować przy nadciśnieniu?

Choroby układu krążenia i serca są nam nieobce w dzisiejszej rzeczywistości. To, że regularna aktywność fizyczna może im zapobiec jest jasne. Jak jednak powinno się trenować, jeśli już cierpi się na nadciśnienie? Zobacz, jakie sporty są bezpieczne przy tej chorobie serca.