Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

Podstawowe założenia treningu zdrowotnego

Systematycznie podejmowana i właściwie zorganizowana aktywność fizyczna to kluczowy element zdrowego stylu życia. Właściwe odżywianie się, higiena snu, szeroko pojęty aspekt społeczny - to wszystko składa się na zdrowy styl życia, którego nieodłącznym elementem jest rekreacja ruchowa. Ważne, aby planowo realizowane zestawy ćwiczeń nie były typowo sportowym wysiłkiem skoncentrowanym na konkurencji i maksymalizacji wyników.

Z założenia trening zdrowotny odbiega od klasycznych zasad sportu jako takiego. Jest zorientowany na wykorzystanie potencjału kinetycznego mięśni osoby ćwiczącej z minimalnym obciążeniem. W wymiarze fizycznym pozwala uzyskać zadowalającą wydolność, skorygować ewentualne wady postawy oraz utrzymać masę ciałą akceptowalną dla osoby trenującej. W psychicznym aspekcie trening zdrowotny to przyjemność, jaką daje wysiłek fizyczny oraz szansa na uspokojenie przemyśleń. Jest to także okazja do przeciwdziałania nudzie i nawiązywania nowych relacji społecznych. Jak powinna wyglądać dobrze zorganizowana jednostka treningowa?

Trening zdrowotny jako forma rekreacji ruchowej

W treningu zdrowotnym, jak w każdej formie aktywności fizycznej, kluczowy jest przemyślany i prawidłowo dobrany zestaw ćwiczeń. Nie muszą to być rozbudowane sekwencje, ważne jednak, aby były zorientowane na potrzeby i oczekiwania osób ćwiczących. Trening zdrowotny to świadomość podejmowania aktywności z przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa dla wszystkich układów organizmu. Jest to więc ogólny i wszechstronny wysiłek niewymagający współzawodnictwa. Celem treningu rekreacyjnego może być np. utrzymanie dobrej kondycji, zwiększenie pojemności płuc i jednoczesne zmniejszenie zużycia tlenu przez serce, profilaktyka walki z nałogiem nikotynowym czy rozładowanie stresu.

Optymalny czas trwania części właściwej treningu to minimum 20 minut przy częstotliwości ok. 3-5 razy tygodniowo. Główną część ćwiczeń poprzedza się rozgrzewką (7-10 min), a kończy wyciszeniem organizmu (10-15 min).

Rekreacyjny trening zdrowotny w starszym wieku
trening zdrowotny

Choć po 35. roku życia nasz organizm zaczyna się starzeć, systematyczna aktywność fizyczna może przyczynić się do spowolnienia tego procesu i wydłużenie fizycznej sprawności nawet o kilkanaście lat, poprawiając tym samym jakość życia i ogólną kondycję organizmu. Podejmowanie aktywności ruchowej hamuje rozwój wielu chorób cywilizacyjnych (m.in. cukrzycy i nadciśnienia), przyczynia się do poprawy wentylacji płuc i zwiększenia objętości krwi.

Regularnie uprawiany trening zdrowotny może skutecznie zmniejszyć częstotliwość skurczów mięśnia sercowego. Ze względu na niewysoką intensywność wysiłku trening rekreacyjny zalecany jest wszystkim bez względu na wiek, nawet osobom powyżej 75. roku życia. Wiele klubów fitness ma w swojej ofercie zajęcia grupowe z serii “gold” lub “senior”. Kursy te oparte są właśnie na zasadach treningu zdrowotnego. Czyni je to dostępnymi dla każdego, a możliwość wspólnych ćwiczeń w grupie pozwala na samorealizację jednostki na płaszczyźnie psychospołecznej.

Trening zdrowotny: Twój świadomy krok

Ze względu na brak jakichkolwiek przeciwwskazań trening zdrowotny może być polecony na każdym etapie życia. Regularnie podejmowana aktywność fizyczna w skuteczny sposób może opóźnić procesy starzenia organizmu, nie tylko te widoczne z zewnątrz. Świadomość własnego organizmu i jego możliwości oraz sukcesywny trening zdrowotny mogą sprawić, że życie będzie pełne barw nawet w starszym wieku. Mogą to być proste czynności wykonywane na co dzień, jak wyjście do sklepu czy na pocztę. Wykonywane świadomie z zamiarem dbania o własne ciało przyniesie fantastyczne efekty.

Aleks Dorosiński 0 15 października 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

poznaj-wszystkie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Poznaj wszystkie metody radzenia sobie ze stresem

Stres, chcąc nie chcąc, jest ważnym i nieodłącznym aspektem naszego życia. Stresu doświadcza każdy człowiek, dlatego warto jest przybliżyć sobie ten temat i dowiedzieć się, czy istnieją jakiekolwiek metody radzenia sobie ze stresem?

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

trening-na-silowni-od-czego-zaczac

Trening na siłowni – od czego zacząć?

Liczy się nie tylko lokalizacja siłowni, ale również towarzystwo i dobry trener. Sprawdź, co jeszcze!

intensywnosc-treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

trening-w-biurze

Trening w biurze

Oto kilka prostych ruchów które możesz wykonać w pracy aby poczuć energię i ożywić umysł zmęczony biurową rutyną. Ćwiczenia które można wykonać nie wstając od biurka w pracy.

trening-funkcjonalny-co-to-za-zwierze

Trening Funkcjonalny co to za zwierzę?

Słowo trening funkcjonalny stało się ostatnio bardzo znane, modne, powszechnie używane lecz często błędnie rozumiane.

pilates-forma-ruchu-dla-osob-rozpoczynajacych-treningi

PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Joseph H. Pilates.

poznaj-wszystkie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Poznaj wszystkie metody radzenia sobie ze stresem

Stres, chcąc nie chcąc, jest ważnym i nieodłącznym aspektem naszego życia. Stresu doświadcza każdy człowiek, dlatego warto jest przybliżyć sobie ten temat i dowiedzieć się, czy istnieją jakiekolwiek metody radzenia sobie ze stresem?

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

trening-na-silowni-od-czego-zaczac

Trening na siłowni – od czego zacząć?

Liczy się nie tylko lokalizacja siłowni, ale również towarzystwo i dobry trener. Sprawdź, co jeszcze!

intensywnosc-treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

trening-w-biurze

Trening w biurze

Oto kilka prostych ruchów które możesz wykonać w pracy aby poczuć energię i ożywić umysł zmęczony biurową rutyną. Ćwiczenia które można wykonać nie wstając od biurka w pracy.

trening-funkcjonalny-co-to-za-zwierze

Trening Funkcjonalny co to za zwierzę?

Słowo trening funkcjonalny stało się ostatnio bardzo znane, modne, powszechnie używane lecz często błędnie rozumiane.

pilates-forma-ruchu-dla-osob-rozpoczynajacych-treningi

PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Joseph H. Pilates.