Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

Podstawowe założenia treningu zdrowotnego

Systematycznie podejmowana i właściwie zorganizowana aktywność fizyczna to kluczowy element zdrowego stylu życia. Właściwe odżywianie się, higiena snu, szeroko pojęty aspekt społeczny - to wszystko składa się na zdrowy styl życia, którego nieodłącznym elementem jest rekreacja ruchowa. Ważne, aby planowo realizowane zestawy ćwiczeń nie były typowo sportowym wysiłkiem skoncentrowanym na konkurencji i maksymalizacji wyników.

Z założenia trening zdrowotny odbiega od klasycznych zasad sportu jako takiego. Jest zorientowany na wykorzystanie potencjału kinetycznego mięśni osoby ćwiczącej z minimalnym obciążeniem. W wymiarze fizycznym pozwala uzyskać zadowalającą wydolność, skorygować ewentualne wady postawy oraz utrzymać masę ciałą akceptowalną dla osoby trenującej. W psychicznym aspekcie trening zdrowotny to przyjemność, jaką daje wysiłek fizyczny oraz szansa na uspokojenie przemyśleń. Jest to także okazja do przeciwdziałania nudzie i nawiązywania nowych relacji społecznych. Jak powinna wyglądać dobrze zorganizowana jednostka treningowa?

Trening zdrowotny jako forma rekreacji ruchowej

W treningu zdrowotnym, jak w każdej formie aktywności fizycznej, kluczowy jest przemyślany i prawidłowo dobrany zestaw ćwiczeń. Nie muszą to być rozbudowane sekwencje, ważne jednak, aby były zorientowane na potrzeby i oczekiwania osób ćwiczących. Trening zdrowotny to świadomość podejmowania aktywności z przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa dla wszystkich układów organizmu. Jest to więc ogólny i wszechstronny wysiłek niewymagający współzawodnictwa. Celem treningu rekreacyjnego może być np. utrzymanie dobrej kondycji, zwiększenie pojemności płuc i jednoczesne zmniejszenie zużycia tlenu przez serce, profilaktyka walki z nałogiem nikotynowym czy rozładowanie stresu.

Optymalny czas trwania części właściwej treningu to minimum 20 minut przy częstotliwości ok. 3-5 razy tygodniowo. Główną część ćwiczeń poprzedza się rozgrzewką (7-10 min), a kończy wyciszeniem organizmu (10-15 min).

Rekreacyjny trening zdrowotny w starszym wieku
trening zdrowotny

Choć po 35. roku życia nasz organizm zaczyna się starzeć, systematyczna aktywność fizyczna może przyczynić się do spowolnienia tego procesu i wydłużenie fizycznej sprawności nawet o kilkanaście lat, poprawiając tym samym jakość życia i ogólną kondycję organizmu. Podejmowanie aktywności ruchowej hamuje rozwój wielu chorób cywilizacyjnych (m.in. cukrzycy i nadciśnienia), przyczynia się do poprawy wentylacji płuc i zwiększenia objętości krwi.

Regularnie uprawiany trening zdrowotny może skutecznie zmniejszyć częstotliwość skurczów mięśnia sercowego. Ze względu na niewysoką intensywność wysiłku trening rekreacyjny zalecany jest wszystkim bez względu na wiek, nawet osobom powyżej 75. roku życia. Wiele klubów fitness ma w swojej ofercie zajęcia grupowe z serii “gold” lub “senior”. Kursy te oparte są właśnie na zasadach treningu zdrowotnego. Czyni je to dostępnymi dla każdego, a możliwość wspólnych ćwiczeń w grupie pozwala na samorealizację jednostki na płaszczyźnie psychospołecznej.

Trening zdrowotny: Twój świadomy krok

Ze względu na brak jakichkolwiek przeciwwskazań trening zdrowotny może być polecony na każdym etapie życia. Regularnie podejmowana aktywność fizyczna w skuteczny sposób może opóźnić procesy starzenia organizmu, nie tylko te widoczne z zewnątrz. Świadomość własnego organizmu i jego możliwości oraz sukcesywny trening zdrowotny mogą sprawić, że życie będzie pełne barw nawet w starszym wieku. Mogą to być proste czynności wykonywane na co dzień, jak wyjście do sklepu czy na pocztę. Wykonywane świadomie z zamiarem dbania o własne ciało przyniesie fantastyczne efekty.

Aleks Dorosiński 0 15 października 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

trening-na-silowni-od-czego-zaczac

Trening na siłowni – od czego zacząć?

Liczy się nie tylko lokalizacja siłowni, ale również towarzystwo i dobry trener. Sprawdź, co jeszcze!

intensywnosc-treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

trening-w-biurze

Trening w biurze

Oto kilka prostych ruchów które możesz wykonać w pracy aby poczuć energię i ożywić umysł zmęczony biurową rutyną. Ćwiczenia które można wykonać nie wstając od biurka w pracy.

trening-funkcjonalny-co-to-za-zwierze

Trening Funkcjonalny co to za zwierzę?

Słowo trening funkcjonalny stało się ostatnio bardzo znane, modne, powszechnie używane lecz często błędnie rozumiane.

pilates-forma-ruchu-dla-osob-rozpoczynajacych-treningi

PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Joseph H. Pilates.

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

trening-na-silowni-od-czego-zaczac

Trening na siłowni – od czego zacząć?

Liczy się nie tylko lokalizacja siłowni, ale również towarzystwo i dobry trener. Sprawdź, co jeszcze!

intensywnosc-treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

trening-w-biurze

Trening w biurze

Oto kilka prostych ruchów które możesz wykonać w pracy aby poczuć energię i ożywić umysł zmęczony biurową rutyną. Ćwiczenia które można wykonać nie wstając od biurka w pracy.

trening-funkcjonalny-co-to-za-zwierze

Trening Funkcjonalny co to za zwierzę?

Słowo trening funkcjonalny stało się ostatnio bardzo znane, modne, powszechnie używane lecz często błędnie rozumiane.

pilates-forma-ruchu-dla-osob-rozpoczynajacych-treningi

PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Joseph H. Pilates.