Zrelaksuj się! Metody radzenia sobie ze stresem

Zrelaksuj się! Metody radzenia sobie ze stresem

Dziewiąta godzina w pracy, a Ty wciąż nie zwalniasz tempa? Zalegasz z terminami i niedobrze ci już na widok kawy? Wcale nie trzeba tak żyć! Zobacz, do czego prowadzi przewlekły stres, jak go zwalczyć i osiągnąć pełen relaks.

Czy mnie też to dotyczy? Przewlekły stres objawy

Masz wrażenie, że serce zaraz wyskoczy ci z piersi? W nocy nie możesz spać, bo męczy cię wizja niedokończonych zadań? Zauważasz, że coraz gorzej z twoją koncentracją i pamięcią? Jeśli na te pytania odpowiedziałeś twierdząco – możesz być w gronie osób przewlekle zestresowanych. Przewlekły stres objawy ma różne. Jednym stres zabiera apetyt – innym wręcz go napędza. Osoby żyjące w przewlekłym stresie mogą być ospałe lub rozdrażnione. Z czasem pojawiają się także lęki i paranoiczne myślenie. Stres trwający długo objawia się także napadami ciepła i zimna. Brzmi znajomo? Nieważne, czym powodowany jest stres. W tym momencie łatwo możesz sobie pomóc i osiągnąć pełen relaks.

Stresuję się – medyczne spojrzenie na przewlekły stres
przewlekły stres objawy

Każdy bodziec stresowy pobudza komórki nerwowe w ośrodkowym układzie nerwowym. Wszelkie stresory powodują reakcję obronną organizmu. Te natomiast są podzielone na trzy fazy:

- Faza alarmowa. Przygotowanie się do walki lub ucieczki. W tym czasie organizm zbiera siły.

- Faza adaptacyjna. Organizm przystosowuje się do stresu – pobudzone zostają układy hormonalny i odpornościowy.

- Faza wyczerpania. Następuje w wyniku przewlekłego stresu. Organizm „nie wyrabia”, a jego zasoby są wykończone. Po tej fazie często pojawiają się choroby psychosomatyczne.

W skrócie, długotrwały stres prowadzi do rozregulowania pracy organizmu. Inaczej pracuje nam metabolizm czy też układy: hormonalny, odpornościowy, krążenia. Nadprodukcja kortyzolu (hormonu stresu) przekształca komórki i niekorzystnie wpływa na procesy zachodzące w organizmie. 

Skąd to się wzięło? Przewlekły stres przyczyny

Raczej nie wskażemy ani jednej osoby, która nigdy w życiu nie odczuła stresu. Wraz z rozwojem cywilizacyjnym zacieśniamy więzy z przewlekłym stresem. Coraz szybsze tempo życia, coraz więcej zadań i obowiązków… Bierzemy na siebie tak wiele, że często nie wystarcza nam czasu na wszystko. A przede wszystkim – na relaks. Można śmiało powiedzieć, że przewlekły stres powinien zostać uznany za kolejną chorobę cywilizacyjną

Stresować może nas praca, nadmiar obowiązków czy studia. Właściwie każda sytuacja. Stresować nas może nadchodzący ślub czy wszelkie załatwienia związane z… urlopem. Nie unikniemy całkowicie stresu. Możemy jednak pozbyć się jego nieprzyjemnych skutków i pomóc swojemu organizmowi osiągnąć pełen relaks. Tylko, jak pozbyć się stresu?

Sprawdź, czy jesteś zestresowany | Przewlekły stres skutki
metody radzenia sobie ze stresem

Przewlekły stres – objawy fizyczne

- bóle głowy, żołądka, serca

- szybsze bicie serca

- nadmierne pocenie się

- nudności i wymioty

- przewlekłe zmęczenie

- biegunka, zaparcia

- zmniejszenie odporności

- obniżone libido

- napięcia mięśni

Przewlekły stres – objawy behawioralne

- napady apetytu, nadmierne jedzenie

- częste zmiany pracy, środowiska

- tiki, nerwice

- izolowanie się od ludzi, wycofanie z relacji i życia społecznego

- problemy ze snem

- nadużywanie substancji psychoaktywnych (np. alkoholu, narkotyków)

Przewlekły stres – objawy emocjonalne

- osłabiona koncentracja

- drażliwość

- spadki nastroju

- niezdolność do osiągnięcia stanu relaksu

- stany depresyjne

- bezradność, problemy z decyzyjnością

- uczucie samotności

- wahania nastroju, panika

- lęki

Jak zwalczyć stres i osiągnąć pełen relaks?

Jednym z najważniejszych działań przeciw przewlekłemu stresowi jest rozpoznanie własnych emocji oraz umiejętność ich wyrażania. Gdy stajemy się świadomi siebie i swoich  - znacznie łatwiej jest nam pokonać stres. Udawanie przed znajomymi, że wszystko gra czy też kłamanie samemu sobie, że jest dobrze – prowadzi jedynie do pogorszenia objawów. Dość powszechne jednak jest przybieranie masek i krycie pod nimi cierpienia wywołanego przewlekłym stresem. Częstą drogą radzenia sobie ze stresem jest także popadanie w nałogi. Nie trzeba oczywiście mówić, że nie prowadzi to do niczego dobrego. Niestety – aby zwalczyć stres – musimy wyjść ze strefy komfortu i stawić mu czoła.

Metody radzenia sobie ze stresem

Lubisz pływać, ale nie znajdujesz na to czasu? Koniecznie wybierz się na basen – masz ten czas. Męczy cię i stresuje powrót z pracy zapchanym tramwajem? Przeskocz na rower i ciesz się świeżym powietrzem. Regularna aktywność fizyczna jest jednym z lepszych sposobów na przewlekły stres. Odreagowanie negatywnej energii pomoże ci poczuć się lepiej i popatrzeć na swoje życie z nieco innej perspektywy. Poza sportem – psychoterapeuci polecają techniki mindfulness (praktykę uważności) czy też ćwiczenia oddechowe. Wszystkie powyższe pomogą ci lepiej zarządzać własnym czasem. A co najważniejsze – nauczą cię odpoczywania i poświęcania czasu na relaks.   

Sport sposobem na przewlekły stres

Prawidłowe odżywianie, unikanie zajadania stresu i regularna aktywność fizyczna mogą pomóc nam radzić sobie ze stresem. Dobrym pomysłem na relaks są zajęcia statyczne, takie jak np. joga czy pilates. Właściwie sprawdzi się każda aktywność fizyczna. Najważniejsze, by nauczyć się odpoczynku. Sprawdź naszą wyszukiwarkę trenerów, klubów sportowych i siłowni. Znajdź dla siebie miejsce, w którym zwalczysz stres i osiągniesz pełen relaks.

admin 0 9 lipca 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

10-zasad-zdrowego-zywienia-czyli-jak-zyc-dlugo-i-szczesliwie

10 zasad zdrowego żywienia, czyli jak żyć długo i szczęśliwie

Wydawać by się mogło, że raz ustalone zasady żywienia będą zawsze aktualne. Okazuje się, że wraz z rozwojem świata zmieniają się potrzeby ludzi co do samego jedzenia, dlatego też piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej co jakiś czas ewoluuje. Przedstawiamy najważniejsze zasady zbilansowanego odżywiania oparte o najnowsze wytyczne WHO.

poznaj-wszystkie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Poznaj wszystkie metody radzenia sobie ze stresem

Stres, chcąc nie chcąc, jest ważnym i nieodłącznym aspektem naszego życia. Stresu doświadcza każdy człowiek, dlatego warto jest przybliżyć sobie ten temat i dowiedzieć się, czy istnieją jakiekolwiek metody radzenia sobie ze stresem?

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

zycie-w-dobrej-formie-wyprobuj-trening-zdrowotny

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

dieta-od-dietetyka-czyli-po-co-i-jak-siegnac-by-osiagnac-zamierzone-efekty

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

dieta-na-mase-miesniowa-dla-szczuplych-ile-kalorii-powinienem-jesc

Dieta na masę mięśniową dla szczupłych – ile kalorii powinienem jeść?

Wiele szczupłych osób marzy o zwiększeniu swojej masy mięśniowej. Nie wystarczy więcej jeść, aby zwiększyć swoją masę mięśniową. Ile kalorii potrzebujesz, aby zmienić swoją sylwetkę? Poznaj podstawowe informacje o diecie na masę!

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

10-zasad-zdrowego-zywienia-czyli-jak-zyc-dlugo-i-szczesliwie

10 zasad zdrowego żywienia, czyli jak żyć długo i szczęśliwie

Wydawać by się mogło, że raz ustalone zasady żywienia będą zawsze aktualne. Okazuje się, że wraz z rozwojem świata zmieniają się potrzeby ludzi co do samego jedzenia, dlatego też piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej co jakiś czas ewoluuje. Przedstawiamy najważniejsze zasady zbilansowanego odżywiania oparte o najnowsze wytyczne WHO.

poznaj-wszystkie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Poznaj wszystkie metody radzenia sobie ze stresem

Stres, chcąc nie chcąc, jest ważnym i nieodłącznym aspektem naszego życia. Stresu doświadcza każdy człowiek, dlatego warto jest przybliżyć sobie ten temat i dowiedzieć się, czy istnieją jakiekolwiek metody radzenia sobie ze stresem?

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

zycie-w-dobrej-formie-wyprobuj-trening-zdrowotny

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

dieta-od-dietetyka-czyli-po-co-i-jak-siegnac-by-osiagnac-zamierzone-efekty

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

dieta-na-mase-miesniowa-dla-szczuplych-ile-kalorii-powinienem-jesc

Dieta na masę mięśniową dla szczupłych – ile kalorii powinienem jeść?

Wiele szczupłych osób marzy o zwiększeniu swojej masy mięśniowej. Nie wystarczy więcej jeść, aby zwiększyć swoją masę mięśniową. Ile kalorii potrzebujesz, aby zmienić swoją sylwetkę? Poznaj podstawowe informacje o diecie na masę!

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.