Zrelaksuj się! Metody radzenia sobie ze stresem

Zrelaksuj się! Metody radzenia sobie ze stresem

Dziewiąta godzina w pracy, a Ty wciąż nie zwalniasz tempa? Zalegasz z terminami i niedobrze ci już na widok kawy? Wcale nie trzeba tak żyć! Zobacz, do czego prowadzi przewlekły stres, jak go zwalczyć i osiągnąć pełen relaks.

Czy mnie też to dotyczy? Przewlekły stres objawy

Masz wrażenie, że serce zaraz wyskoczy ci z piersi? W nocy nie możesz spać, bo męczy cię wizja niedokończonych zadań? Zauważasz, że coraz gorzej z twoją koncentracją i pamięcią? Jeśli na te pytania odpowiedziałeś twierdząco – możesz być w gronie osób przewlekle zestresowanych. Przewlekły stres objawy ma różne. Jednym stres zabiera apetyt – innym wręcz go napędza. Osoby żyjące w przewlekłym stresie mogą być ospałe lub rozdrażnione. Z czasem pojawiają się także lęki i paranoiczne myślenie. Stres trwający długo objawia się także napadami ciepła i zimna. Brzmi znajomo? Nieważne, czym powodowany jest stres. W tym momencie łatwo możesz sobie pomóc i osiągnąć pełen relaks.

Stresuję się – medyczne spojrzenie na przewlekły stres
przewlekły stres objawy

Każdy bodziec stresowy pobudza komórki nerwowe w ośrodkowym układzie nerwowym. Wszelkie stresory powodują reakcję obronną organizmu. Te natomiast są podzielone na trzy fazy:

- Faza alarmowa. Przygotowanie się do walki lub ucieczki. W tym czasie organizm zbiera siły.

- Faza adaptacyjna. Organizm przystosowuje się do stresu – pobudzone zostają układy hormonalny i odpornościowy.

- Faza wyczerpania. Następuje w wyniku przewlekłego stresu. Organizm „nie wyrabia”, a jego zasoby są wykończone. Po tej fazie często pojawiają się choroby psychosomatyczne.

W skrócie, długotrwały stres prowadzi do rozregulowania pracy organizmu. Inaczej pracuje nam metabolizm czy też układy: hormonalny, odpornościowy, krążenia. Nadprodukcja kortyzolu (hormonu stresu) przekształca komórki i niekorzystnie wpływa na procesy zachodzące w organizmie. 

Skąd to się wzięło? Przewlekły stres przyczyny

Raczej nie wskażemy ani jednej osoby, która nigdy w życiu nie odczuła stresu. Wraz z rozwojem cywilizacyjnym zacieśniamy więzy z przewlekłym stresem. Coraz szybsze tempo życia, coraz więcej zadań i obowiązków… Bierzemy na siebie tak wiele, że często nie wystarcza nam czasu na wszystko. A przede wszystkim – na relaks. Można śmiało powiedzieć, że przewlekły stres powinien zostać uznany za kolejną chorobę cywilizacyjną

Stresować może nas praca, nadmiar obowiązków czy studia. Właściwie każda sytuacja. Stresować nas może nadchodzący ślub czy wszelkie załatwienia związane z… urlopem. Nie unikniemy całkowicie stresu. Możemy jednak pozbyć się jego nieprzyjemnych skutków i pomóc swojemu organizmowi osiągnąć pełen relaks. Tylko, jak pozbyć się stresu?

Sprawdź, czy jesteś zestresowany | Przewlekły stres skutki
metody radzenia sobie ze stresem

Przewlekły stres – objawy fizyczne

- bóle głowy, żołądka, serca

- szybsze bicie serca

- nadmierne pocenie się

- nudności i wymioty

- przewlekłe zmęczenie

- biegunka, zaparcia

- zmniejszenie odporności

- obniżone libido

- napięcia mięśni

Przewlekły stres – objawy behawioralne

- napady apetytu, nadmierne jedzenie

- częste zmiany pracy, środowiska

- tiki, nerwice

- izolowanie się od ludzi, wycofanie z relacji i życia społecznego

- problemy ze snem

- nadużywanie substancji psychoaktywnych (np. alkoholu, narkotyków)

Przewlekły stres – objawy emocjonalne

- osłabiona koncentracja

- drażliwość

- spadki nastroju

- niezdolność do osiągnięcia stanu relaksu

- stany depresyjne

- bezradność, problemy z decyzyjnością

- uczucie samotności

- wahania nastroju, panika

- lęki

Jak zwalczyć stres i osiągnąć pełen relaks?

Jednym z najważniejszych działań przeciw przewlekłemu stresowi jest rozpoznanie własnych emocji oraz umiejętność ich wyrażania. Gdy stajemy się świadomi siebie i swoich  - znacznie łatwiej jest nam pokonać stres. Udawanie przed znajomymi, że wszystko gra czy też kłamanie samemu sobie, że jest dobrze – prowadzi jedynie do pogorszenia objawów. Dość powszechne jednak jest przybieranie masek i krycie pod nimi cierpienia wywołanego przewlekłym stresem. Częstą drogą radzenia sobie ze stresem jest także popadanie w nałogi. Nie trzeba oczywiście mówić, że nie prowadzi to do niczego dobrego. Niestety – aby zwalczyć stres – musimy wyjść ze strefy komfortu i stawić mu czoła.

Metody radzenia sobie ze stresem

Lubisz pływać, ale nie znajdujesz na to czasu? Koniecznie wybierz się na basen – masz ten czas. Męczy cię i stresuje powrót z pracy zapchanym tramwajem? Przeskocz na rower i ciesz się świeżym powietrzem. Regularna aktywność fizyczna jest jednym z lepszych sposobów na przewlekły stres. Odreagowanie negatywnej energii pomoże ci poczuć się lepiej i popatrzeć na swoje życie z nieco innej perspektywy. Poza sportem – psychoterapeuci polecają techniki mindfulness (praktykę uważności) czy też ćwiczenia oddechowe. Wszystkie powyższe pomogą ci lepiej zarządzać własnym czasem. A co najważniejsze – nauczą cię odpoczywania i poświęcania czasu na relaks.   

Sport sposobem na przewlekły stres

Prawidłowe odżywianie, unikanie zajadania stresu i regularna aktywność fizyczna mogą pomóc nam radzić sobie ze stresem. Dobrym pomysłem na relaks są zajęcia statyczne, takie jak np. joga czy pilates. Właściwie sprawdzi się każda aktywność fizyczna. Najważniejsze, by nauczyć się odpoczynku. Sprawdź naszą wyszukiwarkę trenerów, klubów sportowych i siłowni. Znajdź dla siebie miejsce, w którym zwalczysz stres i osiągniesz pełen relaks.

admin 1 9 lipca 2019  < 1000

Dodaj komentarz

  • ADAŚ
    29 stycznia 2020
    Na pewno istnieją różne rodzaje stresu ten zewnętrzny jaki można regulować po przez aktywność fizyczną i też wewnętrzny jaki powstaje przez sam sport i rywalizację. Na przykład ten od rywalizacji będzie zupełnie inny niż taki codzienny [spam] aby go pokonać trzeba by się do wszystkiego chyba zdystansować.

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.