Zmysł kibica – dlaczego kibicowanie sprawia przyjemność?

Zmysł kibica – dlaczego kibicowanie sprawia przyjemność?

Od zarania dziejów uprawianie sportu nieodłącznie wiąże się z kibicowaniem. Wiele osób czerpie ogromną przyjemność z dopingowania ulubionych sportowców. Na kibicowaniu zyskują również sami startujący w zawodach. Jak to się jednak dzieje, że dopingowanie przynosi tyle obustronnych korzyści?

Kibicowanie jest dobre dla zdrowia?

Zarówno kibicowanie przed telewizorem, jak i oglądanie zmagań z trybun przynosi wiele korzyści zdrowotnych. Może nie będą to efekty podobne do tych uzyskiwanych dzięki uprawianiu aktywności fizycznej. W sferze fizycznej zyskamy niewiele – kibicowanie jednak doskonale działa na wewnętrzne procesy zachodzące w naszym organizmie. Przede wszystkim usprawnia pracę układu krążenia. Oglądanie ulubionych sportowców niejednego kibica przyprawia o szybsze bicie serca czy zwiększone tętno. Zwycięstwo sportowca lub drużyny, którym się dopinguje to dla wielu niezapomniane przeżycie. Towarzysząca mu radość i przyjemność wyzwala ogromne ilości endorfin. Warto jednak pamiętać, że w przypadku osób, które mają problemy z sercem, bardzo emocjonalne kibicowanie jest niewskazane.

Kibicowanie – motywacja do własnych treningów?
Kibicowanie w sporcie

Kibicowanie powoduje, że sport staje się elementem życia kibica. Może nie w sposób aktywny, a raczej bierny. Mimo to wiele osób, które startowały z pozycji osoby oglądającej sportowe zmagania w pewnym momencie podejmuje decyzję o rozpoczęciu własnych treningów. Obcowanie z jakąkolwiek aktywnością fizyczną ma bowiem wpływ na zwiększenie motywacji do poprawienia własnej sprawności czy kondycji. Sportowcy stają się w pewnym stopniu  autorytetami kibiców. W konsekwencji biorą z nich przykład i wprowadzają dobre nawyki czy ćwiczenia fizyczne do własnego stylu życia.

Kibice tworzą silniejsze relacje?

Zdaniem naukowców dopingowanie tej samej drużyny czy sportowca ma ogromny wpływ na umacnianie więzi międzyludzkich. Kibice bowiem są raczej postrzegani jako wspólnota niż osobne jednostki. Odczuwają przecież tę samą przyjemność z dopingowania. Tym samym znacznie łatwiej i chętniej zawierają nowe znajomości. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że mają wspólny temat do rozmowy, w który są bardzo silnie zaangażowani.
Wspólne wybranie się z przyjaciółmi na mecz czy zawody ma także wpływ na umacnianie już istniejących relacji międzyludzkich. Jednocześnie poprawia się również nastrój kibiców. Bierze się to nie tylko z samego faktu kibicowania, lecz także ze spędzania czasu z przyjaciółmi. Wspólne kibicowanie jest bowiem sposobem na urozmaicenie życia towarzyskiego.

Kibicowanie – zdrowe sportowe emocje

Oglądanie sportowych rywalizacji wywołuje odczuwanie przyjemności. Co więcej, jest ona potęgowana dzięki dzieleniu jej z innymi. Oczywiste jest, że największą radość przynosi zwycięstwo. Mimo to, przegraną także łatwo znieść – właśnie dlatego, że kibice tworzą wspólnotę. Duże znaczenie dla kibiców ma również sam fakt rywalizacji. Wynik natomiast ma mniejsze znaczenie. Kibicowanie może być również sposobem na zrelaksowanie czy rozwijanie własnych emocji.
Nie da się zaprzeczyć, że kibicowanie sprawia przyjemność. Co ciekawe, w wielu przypadkach może również zmniejszyć ryzyko zachorowania na depresję. Wśród regularnie dopingujących osób notuje się znacznie mniej załamań nerwowych czy odczuwania samotności. I nie ma znaczenia, czy kibicujemy triathlonistom czy piłkarzom. Kibicowanie to także sposób na zwiększenie poczucia własnej wartości. Dlaczego? Chęć wygranej jest jednym z pierwotnych ludzkich instynktów. Zaspokojenie go wywołuje wspólne odczuwanie radości.

Kibicowanie rozwija zdolności poznawcze?
Kibicowanie dla zdrowia

Regularne kibicowanie drużynie lub sportowcowi wymaga od kibiców zdolności analitycznych. Żeby być na bieżąco z dokonaniami ulubieńców muszą przecież kontrolować wyniki, przeliczać punkty, analizować spotkania czy treningi. Wyniki zwykle są podawane w tabelach. Wśród środowiska kibiców ważna jest więc umiejętność ich odczytania i wyciągnięcia z niej wniosków. Te wszystkie „zadania” kibica stanowią formę ćwiczeń intelektualnych.
 

Dekalog wiernego kibica – czyli jak powinno się kibicować

  1. Kibicowanie dodaje sportowcom energii. W wielu przypadkach przekłada się również na osiągnięcie lepszych wyników sportowych. Kibic powinien dopingować w taki sposób, by dać zawodnikom odczuć, że jest to najważniejsze wydarzenie w jego i ich życiu.
  2. Kibicowanie nie powinno wiązać się jedynie ze wspieraniem jednego zawodnika lub drużyny. Ważne jest również okazanie szacunku innym uczestnikom rozgrywek.
  3. Kibicowanie powinno odbywać się w granicach maksymalnych możliwości kibica. Sprawdzą się więc jak najgłośniejsze okrzyki czy brawa.
  4. Oklaski. Kibica ma być słychać. Ma go słyszeć przede wszystkim dopingowany sportowiec. Dobrym pomysłem jest używanie różnych brzęczących czy klaszczących urządzeń (np. pokrywek).
  5. Transparenty. To, czego nie da się wykrzyczeć, można zapisać. Każdy sposób ekspresji kibiców ma ogromne znaczenie dla sportowca.
  6. Ubranie w barwy drużyny. Dzięki strojom związanym ze sportowcem czy drużyną kibic może pokazać swoje zaangażowanie.
  7. W przypadku biegów: kibice powinni znajdować się w różnych miejscach na trasie. Sportowiec przecież w każdym etapie biegu potrzebuje wsparcia ze strony kibiców.
  8. Jeśli kibicujesz sam a szukasz towarzystwa – dołącz do innej grupy kibiców. Przyjmą cię z otwartymi ramionami!
  9. Jeśli kibicujecie znajomym bądź rodzinie, nie obiecujcie, że będziecie w określonym miejscu. Jeśli nie przyjdziecie, sportowiec może stracić motywację.
  10. Namów do kibicowania innych. Wspólne kibicowanie z rodziną czy przyjaciółmi to dodatkowa dawka endorfin!
Dominika Górska 0 19 kwietnia 2018  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Motywacja

psychologia-sportow-walki-jak-pokonac-strach-przed-bolem

Psychologia sportów walki – jak pokonać strach przed bólem?

Sporty walki nie są zbyt łatwą dyscypliną. Szczególnie w kontekście podejścia. Wiążą się przecież z uderzeniami czy kopnięciami, a więc także z bólem. Jak przezwyciężyć słabości i wygrać ze strachem? Oto skuteczne wskazówki psychologiczne do treningu sportów walki.

trening-po-zlamaniu-jak-wrocic-do-cwiczen-po-kontuzji

Trening po złamaniu – jak wrócić do ćwiczeń po kontuzji?

Jedne z najmniej przyjemnych konsekwencji treningów – złamania. Zdarzają się jednak i u sportowców rekreacyjnych, i zawodowych. Kontuzje często blokują możliwość wykonywania ćwiczeń przez określony czas. Nie oznaczają jednak końca przygody ze sportem. Dowiedz się, jak ułatwić sobie powrót do treningów po złamaniu.

jak-skutecznie-okreslic-wlasne-cele-treningowe

Jak skutecznie określić własne cele treningowe?

Określenie celu ćwiczeń jest jednym z najważniejszych elementów skutecznych treningów. Każdy przecież trenuje w jakimś celu. Może to być spalanie tkanki tłuszczowej, budowanie masy mięśniowej, rzeźbienie ciała… Jak jednak określać cele treningowe tak, by były możliwe do zrealizowania i dodatkowo motywowały do działania?

jak-zrealizowac-marzenie-o-pieknej-sylwetce

Jak zrealizować marzenie o pięknej sylwetce

Pięknie wyrzeźbione i seksowne ciało, delikatna i jędrna skóra – to marzenia wielu kobiet. Jak jednak zamienić je w rzeczywistość? Oto kilka prostych porad, które pomogą ci osiągnąć wymarzony wygląd!

psychologia-motywacji-metoda-implementacyjna-w-sporcie

Psychologia motywacji – metoda implementacyjna w sporcie

Realizacja zamierzonych celów treningowych łączy się z utrzymaniem motywacji. Z pomocą przychodzi tutaj psychologia. Dzięki metodzie implementacyjnej osiągnięcie własnych zamierzeń może stać się znacznie łatwiejsze. Na czym polega metoda implementacyjna? Jak ją wykorzystać w sporcie?

zacznij-cwiczyc-juz-dzis-czyli-dlaczego-warto-trenowac

Zacznij ćwiczyć już dziś, czyli dlaczego warto trenować?

Aktywność fizyczna jest podstawą dobrego zdrowia i utrzymania sprawności. Udowodniono również, że może wydłużyć życie. Z trenerem czy bez – poznaj powody, dla których warto trenować. Nie czekaj – zacznij ćwiczenia już dziś!

sposoby-na-radzenie-sobie-z-porazka-na-zawodach-sportowych

Sposoby na radzenie sobie z porażką na zawodach sportowych

W świecie spotu zdarzają się wzloty i upadki. O ile zwycięstwo bardzo łatwo jest przyjąć, o tyle zaakceptowanie porażki może być trudnym zadaniem. Zobacz, jak poradzić sobie z przegraną na zawodach sportowych.

motywacja-w-kolarstwie-szosowym

Motywacja w kolarstwie szosowym

Motywacja jest kluczowym elementem każdego treningu sportowego. W kolarstwie nie jest inaczej. Zobaczcie jak dbać o przygotowanie mentalne i pozostać zmotywowanym przez cały rok.

od-anorektyczki-do-zawodniczki

Od Anorektyczki do Zawodniczki

Zobaczcie historię dziewczyny która wygrała z anoreksją.

psychologia-sportow-walki-jak-pokonac-strach-przed-bolem

Psychologia sportów walki – jak pokonać strach przed bólem?

trening-po-zlamaniu-jak-wrocic-do-cwiczen-po-kontuzji

Trening po złamaniu – jak wrócić do ćwiczeń po kontuzji?

jak-skutecznie-okreslic-wlasne-cele-treningowe

Jak skutecznie określić własne cele treningowe?

jak-zrealizowac-marzenie-o-pieknej-sylwetce

Jak zrealizować marzenie o pięknej sylwetce

psychologia-motywacji-metoda-implementacyjna-w-sporcie

Psychologia motywacji – metoda implementacyjna w sporcie

zacznij-cwiczyc-juz-dzis-czyli-dlaczego-warto-trenowac

Zacznij ćwiczyć już dziś, czyli dlaczego warto trenować?

sposoby-na-radzenie-sobie-z-porazka-na-zawodach-sportowych

Sposoby na radzenie sobie z porażką na zawodach sportowych

motywacja-w-kolarstwie-szosowym

Motywacja w kolarstwie szosowym

od-anorektyczki-do-zawodniczki

Od Anorektyczki do Zawodniczki