Zestresowany trening – czy stres ma wpływ na aktywność fizyczną?

Zestresowany trening – czy stres ma wpływ na aktywność fizyczną?

W obecnych czasach bardzo trudno o całkowite wyzbycie się stresu. Dzięki treningom można jednak skutecznie zmniejszyć jego poziom – to jasne. W jaki sposób stres wpływa na efekty treningu? Czy może powodować pogorszenie wyników sportowych?

Sportowy stres – pozytywny czy negatywny?

Zwykle postrzegamy stres jako czynnik niesprzyjający. Występuje on wtedy, gdy określona sytuacja jest dla nas zagrożeniemStres pojawia się jednak także wtedy, gdy czeka nas jakieś wyzwanie. W tym przypadku może mieć on pozytywne zabarwienie. To, w jaki sposób postrzegamy stresujące sytuacje zależy od indywidualnych przeżyć czy doświadczeń. Duże znaczenie ma więc podejście do konkretnych sytuacji np. udziału w zawodach. Jeśli traktujemy go jak wyzwanie – paradoksalnie stres może być dodatkowym czynnikiem motywującym.

O tym, jak aktywność fizyczna zwalcza stres…
stres a sport

Przyjmuje się, że uprawianie sportu jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na radzenie sobie ze stresem. Długotrwałe napięcia powodują spadki odporności organizmu. Aktywność fizyczna natomiast poprawia pracę układu immunologicznego. Podczas treningów wydzielają się również endorfiny, czyli znane nam hormony szczęścia. Tym samym poprawiają się ogólne samopoczucie i nastrój ćwiczącego. Ćwiczenia mają również wpływ na rozluźnienie organizmu, odprężenie czy zwiększenie energii. To wszystko korzyści dla ducha – chyba nie trzeba już wspominać o zbawiennym wpływie sportu na zdrowie fizyczne?

Podczas ćwiczeń fizycznych poprawia się dotlenienie organizmu. Mózg pracuje wydajniej, wzrasta zdolność koncentracji oraz samoocena ćwiczącego. Co więcej, osoby aktywne fizycznie mają większą wydolność tlenową. Tym samym fizyczne skutki stresu (np. przyspieszenie tętna) mijają znacznie szybciej. W dużym skrócie – aktywni zdobywają większą odporność na stres.

Wysiłek fizyczny powoduje podobne zmiany w organizmie, co stres. W obu sytuacjach przyspiesza praca serca, tętno oraz napinają się mięśnie. Sport więc może pomóc uodpornić się na stresujące sytuacje.

Aktywność fizyczna – stres może stać się „przyjacielem”!

Paradoksalnie możemy potraktować stres jako swojego sprzymierzeńca. Nie oznacza to jednak, że za wszelką cenę mamy dążyć do pojawiania się kolejnych napięć! Warto jednak spojrzeć na stres z innej strony. Jeśli jesteśmy zestresowani – udajmy się na trening. Stres powoduje wytwarzanie się w organizmie kortyzolu i adrenaliny. Podniesienie ich poziomu oznacza przyspieszoną pracę serca, podniesione ciśnienie czy nawet uszkodzenie ścięgien. Wysiłek fizyczny natomiast przyspiesza pracę układu krążenia. Tym samym pozbywa się z organizmu hormonów stresu. Jednocześnie wzmaga się produkcja endorfin. Tkanki są bardziej ukrwione i odżywione, co ma wpływ na zmniejszanie się napięć w mięśniach. Po zakończonych ćwiczeniach czujemy więc zadowolenie, odprężenie i satysfakcję. Jak więc nie lubić stresu, skoro motywuje do treningów? ;)

Stres jako przeszkoda w efektywnych treningach?
stres a aktywność fizyczna

1. Jak już wspomnieliśmy, stres powoduje wydzielanie się kortyzolu. Kortyzol natomiast pochłania duże ilości energii. Pobiera również glikogen zmagazynowany w mięśniach. Co więcej, kortyzol blokuje wydzielanie się testosteronu (ten drugi również jest niezbędny do wzrostu tkanki mięśniowej). Taka sytuacja jest szczególnie niekorzystna dla osób pracujących nad zwiększeniem masy mięśniowej. Długotrwały stres może nawet wpłynąć na zmniejszanie się objętości mięśni [!].

2. Kortyzol upośledza układ odpornościowy organizmu. Zbyt duże jego dawki mogą spowolnić proces regeneracji potreningowej. Stąd już prosta droga do przetrenowania i kontuzji.

3. Długotrwały stres powoduje podniesienie się poziomu cukru we krwi. Zwiększone ilości cukru są następnie dostarczane do tkanek tłuszczowych. Tym samym wzrasta ryzyko przybrania na wadze oraz zachorowania na cukrzycę czy choroby serca.

4. Stres może zmniejszać lub zwiększać apetyt. Na obie sytuacje trzeba jednak uważać. Brak zbilansowanej diety wśród osób aktywnych fizycznie może doprowadzić do zaniku efektów treningowych.

5. Efektywne treningi wymagają odpowiedniej ilości snu. Stres natomiast powoduje problemy ze snem, bezsenność czy pogorszenie się jakości snu. Cierpi na tym nie tylko ogólne samopoczucie ćwiczącego, lecz także jego sprawność i forma podczas sesji treningowych.

Bez stresu, ale ze sportem!

Uniknąć stresujących sytuacji się nie da. Da się jednak skutecznie walczyć z codziennymi napięciami. Aktywny i zdrowy styl życia może także zwiększyć odporność na stres czy negatywne emocje. Wybór konkretnego sportu jest już jednak kwestią indywidualną. Niektórych odstresowują sztuki walki, innych pływanie, a jeszcze innych – joga. W walce ze stresem duże znaczenie ma także odpowiedni plan żywieniowy. Zgłoś się więc do dietetykatrenera personalnego lub instruktora i żyj bez stresu!

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Anna Jarosz 0 13 sierpnia 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening

odwodnienie-czyli-najwiekszy-wrog-sportowca-jak-go-pokonac

Odwodnienie, czyli największy wróg sportowca. Jak go pokonać?

Podczas intensywnego treningu metabolizm przyspiesza nawet dwudziestokrotnie. Zwiększa się temperatura ciała, a tym samym wypacanie wody i soli mineralnych z organizmu. Odwodnienie może prowadzić do znacznego osłabienia organizmu, a nawet zagrożenia życia. Zobacz, jak skutecznie nawadniać organizm, by ustrzec się skutków odwodnienia.

trening-tlenowy-czy-beztlenowy-ktory-rodzaj-wysilku-lepiej-sie-sprawdzi

Trening tlenowy czy beztlenowy: który rodzaj wysiłku lepiej się sprawdzi?

Wiele osób podchodzi do form organizacji treningu zero-jedynkowo. Przyjmuje się, że skoro dana forma treningowa działa, inna mogłaby nie dać takiego efektu. Tymczasem sprawa jest bardziej złożona i trudno jednoznacznie stwierdzić, która forma wysiłku będzie lepsza. To jak: trening tlenowy czy beztlenowy?

jak-planowac-treningi-gdy-pracuje-sie-noca

Jak planować treningi, gdy pracuje się nocą?

Praca na nocne zmiany może znacznie komplikować układanie planu treningowego. Dowiedz się, jak dopasować aktywność fizyczną do pracy w godzinach nocnych. Oto porady w zakresie planowania treningów dla nocnych marków!

cwiczenia-na-lydki-niepozorny-trening-ktory-nada-ksztalt-twoim-nogom

Ćwiczenia na łydki - niepozorny trening, który nada kształt twoim nogom

Trening nóg to nie tylko przysiady, wykroki czy martwy ciąg. Niedoceniane na co dzień mięśnie łydek to tak naprawdę wielki potencjał o małych rozmiarach. Ważne jest, aby w twoim planie treningowym znalazły się również ćwiczenia na łydki. Czy można trenować w domu i czy istnieje sposób na zmniejszenie uczucia ciężkich nóg?

cwiczenia-wielostawowe-twoj-sposob-na-miesnie-ze-stali

Ćwiczenia wielostawowe - twój sposób na mięśnie ze stali

Na pewno niejeden raz stajesz przed wyzwaniem ułożenia własnego planu treningowego. Dobrze wiesz, że najlepiej sprawdzają się ćwiczenia wielostawowe, ale nie masz wystarczającej wprawy, by je wykonać? A może nie wiesz, czym są te ćwiczenia i na czym polegają? Sprawdź najlepsze ćwiczenia wielostawowe na duże i małe partie mięśniowe.

trening-wytrzymalosciowy-sprawdz-narzedzia-na-zwiekszenie-swojej-wydolnosci

Trening wytrzymałościowy - sprawdź narzędzia na zwiększenie swojej wydolności!

Wielu z nas trening wytrzymałościowy kojarzy się z wycieńczającym wysiłkiem. Tak naprawdę to świetna forma aktywności fizycznej pozwalająca na zwiększenie wydolności tlenowej organizmu i jednocześnie redukuje tkankę tłuszczową. Jak zorganizować trening wytrzymałościowy i jakie ćwiczenia wybrać?

przysiady-z-obciazeniem-czy-bez-jaki-trening-bedzie-dla-ciebie-najlepszy

Przysiady z obciążeniem czy bez - jaki trening będzie dla ciebie najlepszy?

Gdy w grę wchodzi trening nóg i pośladków, na myśl kobiet przychodzą przysiady z obciążeniem. Choć mężczyźni wolą trening z hantlami, również i w ich przypadku przysiady sprawdzą się świetnie. Kluczowa jest jednak technika, bo to od niej zależy dalszy rozwój.

cwiczenia-z-pilka-lekarska-twoj-patent-na-naprawde-swietna-forme

Ćwiczenia z piłką lekarską - twój patent na naprawdę świetną formę!

Spośród wszystkich ćwiczeń z akcesoriami, trening z piłkami ma nam najwięcej do zaoferowania. Piłka gimnastyczna dostępna w sali fitness to świetny patent na rozciąganie i angażowanie mm. głębokich, z kolei niewielka piłeczka tenisowa świetnie się sprawdzi podczas rozluźniania powięziowo-mięśniowego. Zobacz nasze proste ćwiczenia z piłką lekarską do wykonania wszędzie tam, gdzie chcesz!

scyzoryki-czyli-doskonale-cwiczenie-na-plaski-brzuch

Scyzoryki, czyli doskonałe ćwiczenie na płaski brzuch

Scyzoryki to jedno z najpopularniejszych ćwiczeń praktykowanych w celu zgubienia oponki i wzmocnienia mięśni brzucha, większości osób znane jeszcze z czasów szkolnych. Jak prawidłowo wykonywać scyzoryki?

odwodnienie-czyli-najwiekszy-wrog-sportowca-jak-go-pokonac

Odwodnienie, czyli największy wróg sportowca. Jak go pokonać?

Podczas intensywnego treningu metabolizm przyspiesza nawet dwudziestokrotnie. Zwiększa się temperatura ciała, a tym samym wypacanie wody i soli mineralnych z organizmu. Odwodnienie może prowadzić do znacznego osłabienia organizmu, a nawet zagrożenia życia. Zobacz, jak skutecznie nawadniać organizm, by ustrzec się skutków odwodnienia.

trening-tlenowy-czy-beztlenowy-ktory-rodzaj-wysilku-lepiej-sie-sprawdzi

Trening tlenowy czy beztlenowy: który rodzaj wysiłku lepiej się sprawdzi?

Wiele osób podchodzi do form organizacji treningu zero-jedynkowo. Przyjmuje się, że skoro dana forma treningowa działa, inna mogłaby nie dać takiego efektu. Tymczasem sprawa jest bardziej złożona i trudno jednoznacznie stwierdzić, która forma wysiłku będzie lepsza. To jak: trening tlenowy czy beztlenowy?

jak-planowac-treningi-gdy-pracuje-sie-noca

Jak planować treningi, gdy pracuje się nocą?

Praca na nocne zmiany może znacznie komplikować układanie planu treningowego. Dowiedz się, jak dopasować aktywność fizyczną do pracy w godzinach nocnych. Oto porady w zakresie planowania treningów dla nocnych marków!

cwiczenia-na-lydki-niepozorny-trening-ktory-nada-ksztalt-twoim-nogom

Ćwiczenia na łydki - niepozorny trening, który nada kształt twoim nogom

Trening nóg to nie tylko przysiady, wykroki czy martwy ciąg. Niedoceniane na co dzień mięśnie łydek to tak naprawdę wielki potencjał o małych rozmiarach. Ważne jest, aby w twoim planie treningowym znalazły się również ćwiczenia na łydki. Czy można trenować w domu i czy istnieje sposób na zmniejszenie uczucia ciężkich nóg?

cwiczenia-wielostawowe-twoj-sposob-na-miesnie-ze-stali

Ćwiczenia wielostawowe - twój sposób na mięśnie ze stali

Na pewno niejeden raz stajesz przed wyzwaniem ułożenia własnego planu treningowego. Dobrze wiesz, że najlepiej sprawdzają się ćwiczenia wielostawowe, ale nie masz wystarczającej wprawy, by je wykonać? A może nie wiesz, czym są te ćwiczenia i na czym polegają? Sprawdź najlepsze ćwiczenia wielostawowe na duże i małe partie mięśniowe.

trening-wytrzymalosciowy-sprawdz-narzedzia-na-zwiekszenie-swojej-wydolnosci

Trening wytrzymałościowy - sprawdź narzędzia na zwiększenie swojej wydolności!

Wielu z nas trening wytrzymałościowy kojarzy się z wycieńczającym wysiłkiem. Tak naprawdę to świetna forma aktywności fizycznej pozwalająca na zwiększenie wydolności tlenowej organizmu i jednocześnie redukuje tkankę tłuszczową. Jak zorganizować trening wytrzymałościowy i jakie ćwiczenia wybrać?

przysiady-z-obciazeniem-czy-bez-jaki-trening-bedzie-dla-ciebie-najlepszy

Przysiady z obciążeniem czy bez - jaki trening będzie dla ciebie najlepszy?

Gdy w grę wchodzi trening nóg i pośladków, na myśl kobiet przychodzą przysiady z obciążeniem. Choć mężczyźni wolą trening z hantlami, również i w ich przypadku przysiady sprawdzą się świetnie. Kluczowa jest jednak technika, bo to od niej zależy dalszy rozwój.

cwiczenia-z-pilka-lekarska-twoj-patent-na-naprawde-swietna-forme

Ćwiczenia z piłką lekarską - twój patent na naprawdę świetną formę!

Spośród wszystkich ćwiczeń z akcesoriami, trening z piłkami ma nam najwięcej do zaoferowania. Piłka gimnastyczna dostępna w sali fitness to świetny patent na rozciąganie i angażowanie mm. głębokich, z kolei niewielka piłeczka tenisowa świetnie się sprawdzi podczas rozluźniania powięziowo-mięśniowego. Zobacz nasze proste ćwiczenia z piłką lekarską do wykonania wszędzie tam, gdzie chcesz!

scyzoryki-czyli-doskonale-cwiczenie-na-plaski-brzuch

Scyzoryki, czyli doskonałe ćwiczenie na płaski brzuch

Scyzoryki to jedno z najpopularniejszych ćwiczeń praktykowanych w celu zgubienia oponki i wzmocnienia mięśni brzucha, większości osób znane jeszcze z czasów szkolnych. Jak prawidłowo wykonywać scyzoryki?