Żelazna 10 suplementów dla sportowców

Żelazna 10 suplementów dla sportowców

Żelazna dziesiątka czyli suplementy diety, które warto wprowadzić do codziennego żywienia. Jeśli chcesz zobaczyć efekty w postaci szybszej redukcji, większej siły, energii i odporności to jest lista super wspomagaczy! Pamiętaj najważniejsza jest dieta, bez dobrze ułożonego planu żywieniowego nawet z najlepszymi odżywkami nie osiągniesz upragnionego celu.

Oto naturalne suplementy które wspomagają zdrowie, regenrację organizmu oraz odporność. Czyli zwiększają szanse na zachowanie dobrego zdrowia i chronią przed chorobami. 

W przypadku gdy mimo zdrowego stylu życia dopadła Cię choroba przeczytaj: Trening w trakcie choroby, trenować czy nie?

Top 10 suplementów diety dla sportowców

 

1. Kwas Omega -3

Kwasy tłuszczowe omega-3 są niezbędne dla sprawnego funkcjonowania organizmu. Wzmacniają odporność, przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania mózgu, układu krążenia, Kwasy tłuszczowe poprawiają funkcjonowanie naczyń, metabolizm lipidów, łagodzą stany depresyjne. Nasz organizm sam ich nie jest w stanie wytworzyć, dlatego musimy je dostarczać, najlepiej wraz z pożywieniem. Najwyższa zawartość omegi jest w: śledziu, łososiu atlantyckim, makreli, sardynkach. Dla wegan zaleca się len(w formie oleju lnianego lub świeżo zmielonego lnu)i nasiona chia. Najwięcej tych kwasów występuje tuż pod skórą. Dlatego kupując filet z łososia niewiele omega – 3 tam znajdziemy. W związku z tym że nasz dostęp do ryb nie jest wystarczający zaleca się suplementację. Wybierając suplement należy zwracać uwagę na zawartość kwasów EPA i DHA.

 

2. Spirulina

Spirulina - poprawia poziom zdrowia wszystkich narządów, przeciwdziała prawie każdemu niedoborowi składnika odżywczego dzięki znaczącemu stężeniu witamin i i składników mineralnych w niej zawartych. Może być stosowana ramach terapii uzupełniającej żelazo. Pomaga w szybszej regeneracji dzięki witaminom z grupy B w niej zawartych. Najlepsza formą spiruliny jest ta w proszku, jednak z uwagi na jej specyficzny smak polecam wybrać tą w tabletkach.

 

3. Witamina D3 + K2MK7

Witamina D zwiększa odporność organizmu, utrzymuje prawidłowy poziom wapnia we krwi, łagodzi stany depresyjne. Witamina D powinna być przyjmowana w protokole z witaminą K2. Na każde 2000 jednostek witaminy D powinno przypadać 50 – 75 jednostek witaminy K2 w formie MK7 z natto.

 

4. Witamina C

Jest silnym przeciwutleniaczem, odtruwa organizm,działa przeciwzapalnie,wspiera układ sercowo-naczyniowy. Korzyści płynące z wprowadzenia witaminy C do diety jest wiele. Najlepsza forma Witaminy C jest w proszku i pochodzi z owocu wiśni Acerola standraryzowany na zawartość askorbinian sodu. Dawkowanie zależy od ogólnego stanu organizmu. Zalecana dzienna dawka to 1g/ dzień

 

5. Maca

Maca jest warzywem korzeniowym uprawiany w peruwiańskich górach. Podnosi poziom energii i libido. Przywraca równowagę hormonalną u kobiet (zwłaszcza z PCOS), łagodzi objawy depresji. Polecana dla sportowców wzmacnia i dodaje energii.

 

6. Ocet jabłkowy 

Zakwasza żołądek. pH żołądka powinno być w granicach 1 – 2 czyli kwaśne. Odpowiednie zakwaszenie żołądka ułatwia trawienie zwłaszcza białek. Mała ilość kwasu żołądkowego może powodować zgagę, refluks, niedożywienie – żołądek nie jest w stanie strawić białka co powoduje gnicie białka w jelitach, różnego rodzaju alergie, choroby autoimmunologiczne. Osoby ćwiczące będą miały gorszą regenerację organizmu i nie zobaczą tak szybko efektów sylwetkowych. Zalecane jest picie 1 łyżki organicznego octu jabłkowego ze szklanką wodą 15 minut przed każdym posiłkiem.

 

7. Magnez 

Duże dawki magnezu można znaleźć w orzechach ale też ciemnozielonych warzywach liściastych. Magnez pełni ważniejszą funkcję w naszym organizmie niż wapń, potas czy sód. Jeżeli czujesz się cały czas spragniony, odwodniony pomimo picia dużej ilości wody może to oznaczać niedobór elektrolitów w tym magnezu. Spadek formy, skurcze mięśni, tkliwość piersi, bolesne miesiączki, duży apetyt na węglowodany w tym czekoladę, bezsenność mogą być przyczyną niedoboru magnezu. Wraz z aktywnością fizyczną zapotrzebowanie na magnez wzrasta.

Podczas wybierania suplementu zwracaj uwagę na formę magnezu;

Najlepsze formy magnezu:

Cytrynian magnezu – najbardziej popularna forma magnezu. Pomocny również przy zaparciach. Wchlanialność 90%

Taurynian Magnezu – chroni przed arytmią serca, ochrania naczynia krwionośne. Łatwo wchłanialny.

Jabłczan Magnezu – dla osób cierpiących na permanentne zmęczenie. Kwas jabłkowy to naturalny kwas owocowy, który jest obecny w większości komórek w organizmie. Jest składnikiem enzymów, które odgrywają istotną funkcję w syntezie ATP – odpowiedzialnego za energię do życia. Łatwo wchłanialny.

Glicynian Magnezu (Chelat) – najbezpieczniejsza forma magnezu, najbardziej biologicznie wchłaniana forma magnezu

Tych rodzajów magnezu lepiej unikać:

Tlenku magnezu

Siarczanu magnezu

Glutaminianu i asparaginianu magnezu

8.Białko

Białko jest składnikiem budulcowym – zasadniczym elementem wszystkich tkanek w ustroju człowieka – w tym mięśni. Organizm nie może magazynować białka tak jak jest w przypadku węglowodanów i tłuszczy, dlatego powinniśmy dostarczać je codziennie wraz z pożywieniem. Najlepsze źródła białka to mięso, ryby i jajka. Dzienne zapotrzebowanie na białko waha się pomiędzy 0,8 – 1,8g/kg masy ciała w zależności od ilości aktywności fizycznej. Jeżeli nie jesteś w stanie zapewnić sobie odpowiedniej ilości białka można wspomóc się odżywką białkową – najlepiej sprawdzi się izolat lub hydrolizat serwatki. Warto również dodać, że białko daje uczucie sytości, co jest bardzo pomocne podczas redukcji.

 

9. L – Glutamina

Zapobiega przetrenowaniu, wzmacnia system odpornościowy, przyspiesza regenerację, stymuluje procesy syntezy białek mięśniowych poprzez dodanie azotu sprzyjającego budowie nowych białek mięśniowych. Glutamina uszczelnia również jelito co jest pomocne w przeciwdziałaniu nietolerancjom pokarmowym i chorobom autoimmunologicznym

 

10. BCAA

BCAA – przyspiesza regenerację po treningu. Zawiera trzy z ośmiu najważniejszych aminokwasów egzogennych: leucynę izoleucynę, walinę – aminokwasy rozgałęzione. BCAA przyspiesza regenerację po treningu, zwiększa wydzielanie hormonów anabolicznych, usprawnia procesy redukcji podskórnej tkanki tłuszczowej. Najlepiej spożywać BCAA w trakcie treningu wtedy aminokwasy zostaną w pełni wykorzystane na odbudowę mięśni. Dawka bezpieczna i skuteczna to od 3 do 20g BCAA.

 

Autor:

Agnieszka Skotny dietetyk

Agnieszka Skotny - Dietetetyk i Trener Personalny

Agnieszka Skotny 3 11 sierpnia 2016  3010

Dodaj komentarz

  • isw
    20 lipca 2017
    Ale przynajmniej dobrze, że glutamina czy białko znalazły się w tych, których lepiej unikać
  • 20 lipca 2017
    Wszędzie te suple...
  • Gabal
    11 sierpnia 2016
    Tak, to jest TO! Solidna dawna przeanalizowanej wiedzy.
    Szkoda że trudno wyrobić sobie nawyk łykania tego codziennie w odpowiednich porach. (oraz ilościach)

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

10-zasad-zdrowego-zywienia-czyli-jak-zyc-dlugo-i-szczesliwie

10 zasad zdrowego żywienia, czyli jak żyć długo i szczęśliwie

Wydawać by się mogło, że raz ustalone zasady żywienia będą zawsze aktualne. Okazuje się, że wraz z rozwojem świata zmieniają się potrzeby ludzi co do samego jedzenia, dlatego też piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej co jakiś czas ewoluuje. Przedstawiamy najważniejsze zasady zbilansowanego odżywiania oparte o najnowsze wytyczne WHO.

poznaj-wszystkie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Poznaj wszystkie metody radzenia sobie ze stresem

Stres, chcąc nie chcąc, jest ważnym i nieodłącznym aspektem naszego życia. Stresu doświadcza każdy człowiek, dlatego warto jest przybliżyć sobie ten temat i dowiedzieć się, czy istnieją jakiekolwiek metody radzenia sobie ze stresem?

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

zycie-w-dobrej-formie-wyprobuj-trening-zdrowotny

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

dieta-od-dietetyka-czyli-po-co-i-jak-siegnac-by-osiagnac-zamierzone-efekty

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

dieta-na-mase-miesniowa-dla-szczuplych-ile-kalorii-powinienem-jesc

Dieta na masę mięśniową dla szczupłych – ile kalorii powinienem jeść?

Wiele szczupłych osób marzy o zwiększeniu swojej masy mięśniowej. Nie wystarczy więcej jeść, aby zwiększyć swoją masę mięśniową. Ile kalorii potrzebujesz, aby zmienić swoją sylwetkę? Poznaj podstawowe informacje o diecie na masę!

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

10-zasad-zdrowego-zywienia-czyli-jak-zyc-dlugo-i-szczesliwie

10 zasad zdrowego żywienia, czyli jak żyć długo i szczęśliwie

Wydawać by się mogło, że raz ustalone zasady żywienia będą zawsze aktualne. Okazuje się, że wraz z rozwojem świata zmieniają się potrzeby ludzi co do samego jedzenia, dlatego też piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej co jakiś czas ewoluuje. Przedstawiamy najważniejsze zasady zbilansowanego odżywiania oparte o najnowsze wytyczne WHO.

poznaj-wszystkie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Poznaj wszystkie metody radzenia sobie ze stresem

Stres, chcąc nie chcąc, jest ważnym i nieodłącznym aspektem naszego życia. Stresu doświadcza każdy człowiek, dlatego warto jest przybliżyć sobie ten temat i dowiedzieć się, czy istnieją jakiekolwiek metody radzenia sobie ze stresem?

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

zycie-w-dobrej-formie-wyprobuj-trening-zdrowotny

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

dieta-od-dietetyka-czyli-po-co-i-jak-siegnac-by-osiagnac-zamierzone-efekty

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

dieta-na-mase-miesniowa-dla-szczuplych-ile-kalorii-powinienem-jesc

Dieta na masę mięśniową dla szczupłych – ile kalorii powinienem jeść?

Wiele szczupłych osób marzy o zwiększeniu swojej masy mięśniowej. Nie wystarczy więcej jeść, aby zwiększyć swoją masę mięśniową. Ile kalorii potrzebujesz, aby zmienić swoją sylwetkę? Poznaj podstawowe informacje o diecie na masę!

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.