Zdrowy sen a proces odchudzania: sprawdź, co musisz wiedzieć na temat… spania!

Zdrowy sen a proces odchudzania: sprawdź, co musisz wiedzieć na temat… spania!

Wielu z nas zdaje się, że 8 godzin snu to magiczna granica wyspania się, bycia wypoczętym przez cały dzień i w pełni zregenerowanym. Okazuje się, że zdrowy sen nie jedno ma imię i nie dla wszystkich musi trwać tak samo długo. Z czego to wynika? I jak nasz sen może wpływać na proces odchudzania?

Podstawowe fazy snu: jak wyglądają i ile trwają?

Sen pełni w naszym życiu bardzo ważne funkcje. To moment, w którym całe nasze ciało wchodzi w specyficzny stan odprężenia i relaksu. Na zdrowy sen składają się naprzemiennie fazy NREM i REM - ta pierwsza jest dłuższa (trwa od 80 do 100 min) i przygotowuje nasz mózg i organizm do sennych wizji i marzeń, z kolei druga, zdecydowanie krótsza (ok. 15 min) to faza tzw. marzeń sennych. Występuje tu zjawisko paraliżu sennego - nasz mózg wykonuje zdecydowanie bardziej intensywną pracę niż standardowo. Dzięki temu nie tylko śnimy niestworzone historie, ale też zapamiętujemy to, z czym zetknęliśmy się w ciągu dnia. Faza REM jest także momentem intensywnej regeneracji naszego mózgu.

Zdrowy sen przez 8 godzin? Ile powinien tak naprawdę trwać?

Co do zasady długość snu jest kwestią indywidualną. Przyjmuje się, że prawidłowo sen powinien trwać ok. 8 godzin z marginesem 1 godziny na plus lub na minus. Wieloletnie badania prowadzone na temat snu i regeneracji naszego ciała i umysłu pozwoliły uśrednić, że efektywny sen to taki, na który składa się ok. 4-5 faz NREM i REM. Biorąc pod uwagę, że trwają one odpowiednio 80-100 min i ok. 15 min, długość snu może się różnić. U osób które potrzebują tylko 4 faz NREM i REM sen będzie trwać od ok. 6,5 godziny do niewiele ponad 7,5 h. Z kolei śpiochy potrzebujący 5 faz snu do osiągnięcia pełnej regeneracji, prześpią od 8,5 h do nawet 9,5 h.

Zdrowy sen: czy ma jakikolwiek wpływ na proces odchudzania?
higiena snu

Prowadzone badania epidemiologiczne pozwalają na dojście do prostych i jednocześnie mało optymistycznych wniosków. Osoby, które regularnie zaniedbują swój sen zarówno pod kątem czasu trwania, jak i jego jakości, szybciej przybierają na wadze i mają zdecydowanie słabsze postępy w redukcji. Wygląda więc na to, że zdrowy sen i proces odchudzania ściśle ze sobą współgrają - odpowiednia długość regeneracji to dla naszego organizmu podstawa do osiągania codziennych celów, w tym również tych wynikających z planów treningowych. Zregenerowane i wypoczęte ciało może osiągnąć więcej, podobnie nasz układ trawienny będzie działał dużo efektywniej po przespanej nocy. Warto pamiętać, że na proces odchudzania składa się wiele czynników, z których zdrowy sen powinien być naszym priorytetem.

Proces odchudzania: czy bezsenność może nam przeszkodzić?

Niestety bezsenność jest dosyć powszechnym problemem. I choć w większości przypadków dotyczy ona niepełnego snu, a więc takiego, w którym zabraknie np. jednego “zestawu” faz NREM i REM, to według aktualnych szacunków problem bezsenności dotyka blisko 40% populacji. Nieprawidłowy bądź niewystarczająco długi sen może negatywnie wpływać na naszą efektywność, spostrzegawczość i działanie układu odpornościowego. Chroniczna bezsenność to także ryzyko wystąpienia poważnych zaburzeń psychicznych - w takim środowisku proces odchudzania napotka wiele trudności. Nie tylko nie osiągniemy wymarzonej sylwetki, ale też sam trening będzie mniej efektywny i tym samym nie będziemy w stanie zrealizować założonego planu.

Pigułki czy zdrowy sen: co lepsze w procesie odchudzania?

Trudno jednoznacznie stwierdzić, co i w jakim sensie korzystniej wpływa na nasz proces odchudzania. Zdrowy sen na pewno powinien stanowić podstawę naszego codziennego życia - bez odpowiedniej jego ilości nie zapewnimy sobie wystarczającej regeneracji tak naszych mięśni, jak i całego organizmu i nie osiągniemy sukcesów nie tylko w procesie treningowym. Co ważne, długość snu to kwestia bardzo indywidualna i powinniśmy obserwować, czy dłuższy odpoczynek idzie w parze z lepszymi efektami odchudzania, czy wręcz przeciwnie. Ważne, aby nasz sen był zdrowy - w osiągnięciu takiego stanu na pewno pomogą zasady higieny snu.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Aleks Dorosiński 0 25 sierpnia 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Odchudzanie

jakie-bledy-popelniaja-kobiety-zaczynajac-odchudzanie-poznaj-ranking-top-5

Jakie błędy popełniają kobiety, zaczynając odchudzanie? Poznaj ranking TOP 5!

Wiele kobiet decyduje się zacząć odchudzanie. Postanowienie godne podziwu - tym bardziej, jeśli mamy dobrze przygotowany plan, jasno określony cel i wystarczająco dużo determinacji. Co, jeśli coś pójdzie nie tak? Zobacz, jakie błędy popełniają kobiety podczas odchudzania, aby twoja redukcja przebiegła pomyślnie!

cwiczenia-na-posladki-i-uda-proste-patenty-bez-wychodzenia-z-domu

Ćwiczenia na pośladki i uda - proste patenty bez wychodzenia z domu!

Epidemia czy nie, o formę trzeba dbać! Niezależnie od twojego doświadczenia w treningu, możesz sprawdzić nasze ćwiczenia na pośladki i uda, które wykonasz w domu. Zamknięte siłownie to nie problem! Przekonaj się, jakie to proste i zadbaj o kształtne pośladki i jędrne uda już dziś!

wrzuc-wyzszy-bieg-w-swoim-treningu-siegnij-po-cwiczenia-ze-skakanka

Wrzuć wyższy bieg w swoim treningu - sięgnij po ćwiczenia ze skakanką!

Niepozorny przyrząd treningowy, który znasz właściwie od najmłodszych lat. Ćwiczenia ze skakanką mogą być elementem bardzo intensywnego treningu na całe ciało. Zobacz, jak w prosty sposób wejść na wyższy poziom treningu i włącz skakankę do codziennej aktywności. Efekty przyjdą szybciej niż myślisz!

co-jest-lepsze-bieganie-czy-rower-fakty-i-mity-w-starciu-z-rzeczywistoscia

Co jest lepsze: bieganie czy rower? Fakty i mity w starciu z rzeczywistością

Na temat odchudzania powiedziano już chyba wszystko, jednak ilość pytań i ich kombinacji pozostawia spory niedosyt. Niezależnie, po jaką aktywność sięgniesz - bieganie czy rower - obie sprawdzą się dobrze, o ile podejdziesz do tego z głową. Jak zorganizować swój trening, by miał sens i przyniósł efekty?

otylosc-brzuszna-jak-poradzic-sobie-z-tym-problemem

Otyłość brzuszna - jak poradzić sobie z tym problemem?

Otyłość brzuszna to ogromny problem pojawiający się zarówno wśród mężczyzn, jak i kobiet. Problem ten z roku na rok staje się niestety coraz popularniejszy. Jaką dietę należy stosować w walce z otyłością brzuszną?

suplementy-na-redukcje-czyli-jak-szybciej-spalic-tluszcz

Suplementy na redukcję, czyli jak szybciej spalić tłuszcz

Zwykle podczas redukcji zależy nam na przyspieszeniu spalania tłuszczu lub zniwelowaniu uczucia zmęczenia i innych negatywnych objawów. W tym celu warto zastosować wybrane, ogólnodostępne środki. Jakie suplementy są najlepsze podczas redukcji?

idealny-procent-tluszczu-w-ciele-jaka-jest-norma-i-jak-to-policzyc

Idealny procent tłuszczu w ciele - jaka jest norma i jak to policzyć?

Jeszcze parę lat temu wyznacznikiem wysportowania i świetnej kondycji była masa ciała i porównanie jej ze wskaźnikiem BMI. Niestety to już przeżytek, bo wskaźnik ten jest niewystarczający, a więcej o nas i o naszej kondycji powie procent tłuszczu w ciele. Dlaczego wyparł BMI, czym jest tłuszcz wisceralny i jakie są normy w zależności od płci i wieku?

suplementy-czyli-jak-przyspieszyc-proces-odchudzania

Suplementy, czyli jak przyspieszyć proces odchudzania

Podczas odchudzania ważne jest zachowanie odpowiedniej diety i regularne uprawianie sportu. Niektóre osoby decydują się jednak na wspomaganie tego procesu poprzez przyjmowanie różnych suplementów. Które z nich sprawdzają się najlepiej podczas odchudzania?

jazda-na-rowerze-czyli-doskonaly-sposob-na-schudniecie

Jazda na rowerze, czyli doskonały sposób na schudnięcie

Jazda na rowerze to jedna z wielu aktywności podejmowanych w celu schudnięcia. Jak szybko można stracić niechciane kilogramy podczas jazdy na rowerze i o czym warto pamiętać?

jakie-bledy-popelniaja-kobiety-zaczynajac-odchudzanie-poznaj-ranking-top-5

Jakie błędy popełniają kobiety, zaczynając odchudzanie? Poznaj ranking TOP 5!

Wiele kobiet decyduje się zacząć odchudzanie. Postanowienie godne podziwu - tym bardziej, jeśli mamy dobrze przygotowany plan, jasno określony cel i wystarczająco dużo determinacji. Co, jeśli coś pójdzie nie tak? Zobacz, jakie błędy popełniają kobiety podczas odchudzania, aby twoja redukcja przebiegła pomyślnie!

cwiczenia-na-posladki-i-uda-proste-patenty-bez-wychodzenia-z-domu

Ćwiczenia na pośladki i uda - proste patenty bez wychodzenia z domu!

Epidemia czy nie, o formę trzeba dbać! Niezależnie od twojego doświadczenia w treningu, możesz sprawdzić nasze ćwiczenia na pośladki i uda, które wykonasz w domu. Zamknięte siłownie to nie problem! Przekonaj się, jakie to proste i zadbaj o kształtne pośladki i jędrne uda już dziś!

wrzuc-wyzszy-bieg-w-swoim-treningu-siegnij-po-cwiczenia-ze-skakanka

Wrzuć wyższy bieg w swoim treningu - sięgnij po ćwiczenia ze skakanką!

Niepozorny przyrząd treningowy, który znasz właściwie od najmłodszych lat. Ćwiczenia ze skakanką mogą być elementem bardzo intensywnego treningu na całe ciało. Zobacz, jak w prosty sposób wejść na wyższy poziom treningu i włącz skakankę do codziennej aktywności. Efekty przyjdą szybciej niż myślisz!

co-jest-lepsze-bieganie-czy-rower-fakty-i-mity-w-starciu-z-rzeczywistoscia

Co jest lepsze: bieganie czy rower? Fakty i mity w starciu z rzeczywistością

Na temat odchudzania powiedziano już chyba wszystko, jednak ilość pytań i ich kombinacji pozostawia spory niedosyt. Niezależnie, po jaką aktywność sięgniesz - bieganie czy rower - obie sprawdzą się dobrze, o ile podejdziesz do tego z głową. Jak zorganizować swój trening, by miał sens i przyniósł efekty?

otylosc-brzuszna-jak-poradzic-sobie-z-tym-problemem

Otyłość brzuszna - jak poradzić sobie z tym problemem?

Otyłość brzuszna to ogromny problem pojawiający się zarówno wśród mężczyzn, jak i kobiet. Problem ten z roku na rok staje się niestety coraz popularniejszy. Jaką dietę należy stosować w walce z otyłością brzuszną?

suplementy-na-redukcje-czyli-jak-szybciej-spalic-tluszcz

Suplementy na redukcję, czyli jak szybciej spalić tłuszcz

Zwykle podczas redukcji zależy nam na przyspieszeniu spalania tłuszczu lub zniwelowaniu uczucia zmęczenia i innych negatywnych objawów. W tym celu warto zastosować wybrane, ogólnodostępne środki. Jakie suplementy są najlepsze podczas redukcji?

idealny-procent-tluszczu-w-ciele-jaka-jest-norma-i-jak-to-policzyc

Idealny procent tłuszczu w ciele - jaka jest norma i jak to policzyć?

Jeszcze parę lat temu wyznacznikiem wysportowania i świetnej kondycji była masa ciała i porównanie jej ze wskaźnikiem BMI. Niestety to już przeżytek, bo wskaźnik ten jest niewystarczający, a więcej o nas i o naszej kondycji powie procent tłuszczu w ciele. Dlaczego wyparł BMI, czym jest tłuszcz wisceralny i jakie są normy w zależności od płci i wieku?

suplementy-czyli-jak-przyspieszyc-proces-odchudzania

Suplementy, czyli jak przyspieszyć proces odchudzania

Podczas odchudzania ważne jest zachowanie odpowiedniej diety i regularne uprawianie sportu. Niektóre osoby decydują się jednak na wspomaganie tego procesu poprzez przyjmowanie różnych suplementów. Które z nich sprawdzają się najlepiej podczas odchudzania?

jazda-na-rowerze-czyli-doskonaly-sposob-na-schudniecie

Jazda na rowerze, czyli doskonały sposób na schudnięcie

Jazda na rowerze to jedna z wielu aktywności podejmowanych w celu schudnięcia. Jak szybko można stracić niechciane kilogramy podczas jazdy na rowerze i o czym warto pamiętać?