Zdrowie i kondycja po 50

Zdrowie i kondycja po 50

Stajemy się coraz starsi, zarówno jako jednostka jak i społeczeństwo. Te fakty skłaniają nas do refleksji – co zrobić, by cieszyć się sprawnością na dłużej? Jak zachować kondycję fizyczną po przekroczeniu 50-go roku życia?

Seniorzy również mogą cieszyć się dobrym zdrowiem i kondycją. Jak to robią?

 

Odpowiedzią na nasze pytania jest odpowiednia aktywność fizyczna.

Proces starzenia

Upływ czasu wymaga pewnego dostosowania organizmu do nowych okoliczności, zwłaszcza gdy mowa o 50. roku życia. W tym momencie nasze kości, mięśnie, stawy, serce oraz cały układ oddechowy może odczuwać skutki minionych lat. Warto wiedzieć, że łagodzenie wpływu wieku jest uzależnione od podjętej aktywności fizycznej. Co zatem powinien zawierać program treningowy dla seniorów?

Ćwiczenia na wytrzymałość

Pierwszy z elementów składowych programu dla osób starszych to ćwiczenia, które poprawiają wydolność organizmu podczas długotrwałego wysiłku oraz zdolność do regeneracji po ich zakończeniu. Mowa o ćwiczeniach na wytrzymałość – prostych i dynamicznych, które angażują duże grupy mięśniowe. Przykładowe propozycje takich form ruchu obejmują spacery, pływanie, jazdę na rowerze stacjonarnym oraz ćwiczenia na maszynach eliptycznych. Co możemy zyskać? Przede wszystkim poprawę funkcjonalności układu oddechowego, serca, stawów oraz mięśni. To nie wszystko, bowiem po zakończeniu wysiłku pobudzony zostaje układ trawienny który ma kluczowy wpływ na nasze zdrowie w każdym wieku.

sport dla osób starszych

Ćwiczenia koordynacyjne, gry dla seniorów

Ten typ ćwiczeń odnosi się w szczególności do sportów zespołowych takich jak piłka nożna, siatkówka oraz sztuki walki. Nie jest prawdą, że od pewnego wieku należy zrezygnować z tych sportów. Wręcz przeciwnie, warto jest je uprawiać tylko z większą uwagą na bezpieczeństwo i tylko w granicach naszych możliwości. Dzięki grze w siatkówkę nie tylko angażujemy mięśnie do wysiłku intensywnie pobudzony zostaje również nasz układ nerwowy. Śledzenie piłki wzrokiem, ocena prędkości i kierunku, wreszcie odpowiednia skoordynowana reakcja wymagają odpowiedniej pracy naszego mózgu, błędnika, oka oraz kontroli nad impulsami nerwowymi. Poza panowaniem nad swoim ciałem ten typ aktywności poprawia również koncentrację.

To wszystko sprawia że poprawie ulega koordynacja ruchów ciała, równowaga, refleks oraz co najważniejsze nasze samopoczucie i pewność siebie. Co ciekawe tego typu ćwiczenia przynoszą bardzo wymierne efekty nawet u osób które z rożnych względów nie mogą podejmować intensywnego wysiłku fizycznego. Proste gry jak łapanie i rzucanie piłki mogą z powodzeniem wykonywać zarówno osoby w podeszłym wieku jak i osoby z ograniczoną mobilnością.

Ćwiczenia rozciągające

Odpowiednie ćwiczenia dla osób starszych to nie tylko dynamika i koordynacja ruchów. Istotne są aktywności rozciągające, które w konsekwencji wpływają na funkcjonalność całego organizmu. Co zyskujemy podczas ich wykonywaniu? Przede wszystkim mamy możliwość poprawienia elastyczności ciała czy ruchów w pełnym zakresie swoich możliwości. Uczymy się również swojego ciała i swoich ograniczeń które dzięki konsekwentnej pracy można przezwyciężać. Ćwiczenia dobrze jest wykonywać w grupie, my polecamy stretching, jogę oraz pilates. Regularne treningi wzmacniają kręgosłup i poprawiają mobilność stawów. 

sport dla osób po 50

Na koniec najważniejsza rada:

Próbujcie nowych rzeczy. Nie ważne czy będzie to nowy sport, nowy przepis na obiad czy inny kanał radiowy / telewizyjny. Ważne żeby przeciwdziałać rutynie. Skutki w postaci pobudzenia organizmu, zwiększeniu kreatywności i satysfakcji z życia odczujecie praktycznie od razu.

Martyna Paprocka 2 16 września 2015  1839

Dodaj komentarz

  • Berta
    20 lipca 2017
    Dobrze, że coraz więcej klubów fitness wprowadza ofertę dla osób starszych. W sumie brakowało tego przez tyle lat
  • Maria Cz
    20 lipca 2017
    Aż mi się serduszko cieszy na widok aktywnych seniorów !

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

bio-i-eko-zywnosc-opanowala-polki-sklepowe

Bio i eko żywność opanowała półki sklepowe!

W Polsce coraz głośniej mówi się o zdrowym podejściu do życia. Wiedzą o tym także nieuczciwi producenci. Większość sklepowych półek oblegana jest produktami oznaczonymi hasłami „Zdrowa Żywność”. Po czym można rozpoznać prawdziwą zdrową żywność?

kakao-dobre-na-wszystko

Kakao - dobre na wszystko

Kakao ma liczne właściwości zdrowotne, które mają niesamowity wpływ na nasz organizm. Moc tych magicznych ziaren była już znana w starożytności. Sporządzony napój na bazie zmielonych nasion nosił nazwę napoju bogów.

sniadanie-z-innej-bajki

Śniadanie z innej bajki

Żyjemy w czasach, w których człowiek jest w ciągłym biegu. Niczym maratończycy w ekspresowym tempie wykonujemy wszystkie obowiązki. Wstajemy z samego rana i śpieszymy się do pracy. Zapominamy o zjedzeniu śniadania, przecież nie ma co się martwić: kupimy je na mieście – brzmi znajomo?

oczyszczanie-organizmu-lepsze-samopoczucie

Oczyszczanie organizmu = lepsze samopoczucie

Mało osób zdaje sobie sprawę, że nasze samopoczucie jest zależne od diety. Podobno jesteśmy tym, co jemy. Warto zadbać o swoje zdrowie i oczyścić swój organizm z toksyn. Poprawi to nie tylko pracę twojego organizmu, ale także samopoczucie.

zielona-yerba-mate-wlasciwosci-zdrowotne

Zielona yerba mate – właściwości zdrowotne

Cenne właściwości yerba mate odkryliśmy już jakiś czas temu. Yerba mate to bogactwo składników poprawiających koncentrację, skupienie czy detoksykujących organizm. Mniej popularna jest jednak yerba mate zielona. O jej właściwościach przeczytacie w dzisiejszym artykule!

dobry-dietetyk-gdansk-na-co-zwrocic-uwage-podczas-poszukiwan-w-trojmiescie

Dobry dietetyk Gdańsk – na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań w Trójmieście?

W dzisiejszych czasach wielu z nas potrzebna jest pomoc specjalisty. I nie jest tu mowa jedynie o lekarzach – szukamy dietetyków, trenerów, fizjoterapeutów… Możemy podpowiedzieć, jak takie poszukiwania ułatwić. Oto wskazówki dla tych, którzy szukają dietetyka w Gdańsku!

zdrowie-w-sloiku-pasta-kokosowa-do-czego-sie-przyda

Zdrowie w słoiku | Pasta kokosowa do czego się przyda?

Olej kokosowy przebojem zdobył popularność. Jego wszechstronne zastosowanie pozwoliło na mocne osadzenie na rynku. Obecnie z kokosów wycisnęliśmy coś jeszcze. Wśród zdrowych produktów pojawiła się pasta kokosowa. Do czego się nam przyda i jakie jest zastosowanie pasty kokosowej?

dietetyczne-bounty-homemade

Dietetyczne bounty. Homemade!

Wiosną większość kobiet, a coraz częściej również i mężczyzn (tak trzymać!) zaczyna uważniej przyglądać się swojej diecie. Po zimowych szaleństwach kulinarnych i eksperymentach ze zbyt ciężkim i kalorycznym jedzeniem, zaczyna być oczywiste, że tak dalej być nie może.

zielony-mlody-jeczmien-zielona-bomba-witaminowa

Zielony młody jęczmień - zielona bomba witaminowa

Młody jęczmień stał się niejako gwiazdą, zdobywając coraz to większą popularność na rynku farmaceutycznym. Coraz częściej spotykamy rekomendacje znanych osobistości, specjalistów w danej branży, jak i lekarzy, którzy zauważają znaczący, pozytywny wpływ na nasz organizm.

jak-radzic-sobie-z-wiosenna-alergia-podczas-treningow-na-dworze

Jak radzić sobie z wiosenną alergią podczas treningów na dworze?

Piękna słoneczna pogoda za oknem aż kusi do rozpoczęcia treningów na zewnątrz. Wraz z wiosną jednak rozpoczyna się pylenie roślin, a w konsekwencji – wiosenna alergia. Sportowcy uczuleni na pyłki powinni szczególnie na siebie uważać w trakcie treningów na dworze. Zobacz, jak nie dać się skutkom alergii wziewnej i trenować w komfortowych warunkach!

bio-i-eko-zywnosc-opanowala-polki-sklepowe

Bio i eko żywność opanowała półki sklepowe!

W Polsce coraz głośniej mówi się o zdrowym podejściu do życia. Wiedzą o tym także nieuczciwi producenci. Większość sklepowych półek oblegana jest produktami oznaczonymi hasłami „Zdrowa Żywność”. Po czym można rozpoznać prawdziwą zdrową żywność?

kakao-dobre-na-wszystko

Kakao - dobre na wszystko

Kakao ma liczne właściwości zdrowotne, które mają niesamowity wpływ na nasz organizm. Moc tych magicznych ziaren była już znana w starożytności. Sporządzony napój na bazie zmielonych nasion nosił nazwę napoju bogów.

sniadanie-z-innej-bajki

Śniadanie z innej bajki

Żyjemy w czasach, w których człowiek jest w ciągłym biegu. Niczym maratończycy w ekspresowym tempie wykonujemy wszystkie obowiązki. Wstajemy z samego rana i śpieszymy się do pracy. Zapominamy o zjedzeniu śniadania, przecież nie ma co się martwić: kupimy je na mieście – brzmi znajomo?

oczyszczanie-organizmu-lepsze-samopoczucie

Oczyszczanie organizmu = lepsze samopoczucie

Mało osób zdaje sobie sprawę, że nasze samopoczucie jest zależne od diety. Podobno jesteśmy tym, co jemy. Warto zadbać o swoje zdrowie i oczyścić swój organizm z toksyn. Poprawi to nie tylko pracę twojego organizmu, ale także samopoczucie.

zielona-yerba-mate-wlasciwosci-zdrowotne

Zielona yerba mate – właściwości zdrowotne

Cenne właściwości yerba mate odkryliśmy już jakiś czas temu. Yerba mate to bogactwo składników poprawiających koncentrację, skupienie czy detoksykujących organizm. Mniej popularna jest jednak yerba mate zielona. O jej właściwościach przeczytacie w dzisiejszym artykule!

dobry-dietetyk-gdansk-na-co-zwrocic-uwage-podczas-poszukiwan-w-trojmiescie

Dobry dietetyk Gdańsk – na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań w Trójmieście?

W dzisiejszych czasach wielu z nas potrzebna jest pomoc specjalisty. I nie jest tu mowa jedynie o lekarzach – szukamy dietetyków, trenerów, fizjoterapeutów… Możemy podpowiedzieć, jak takie poszukiwania ułatwić. Oto wskazówki dla tych, którzy szukają dietetyka w Gdańsku!

zdrowie-w-sloiku-pasta-kokosowa-do-czego-sie-przyda

Zdrowie w słoiku | Pasta kokosowa do czego się przyda?

Olej kokosowy przebojem zdobył popularność. Jego wszechstronne zastosowanie pozwoliło na mocne osadzenie na rynku. Obecnie z kokosów wycisnęliśmy coś jeszcze. Wśród zdrowych produktów pojawiła się pasta kokosowa. Do czego się nam przyda i jakie jest zastosowanie pasty kokosowej?

dietetyczne-bounty-homemade

Dietetyczne bounty. Homemade!

Wiosną większość kobiet, a coraz częściej również i mężczyzn (tak trzymać!) zaczyna uważniej przyglądać się swojej diecie. Po zimowych szaleństwach kulinarnych i eksperymentach ze zbyt ciężkim i kalorycznym jedzeniem, zaczyna być oczywiste, że tak dalej być nie może.

zielony-mlody-jeczmien-zielona-bomba-witaminowa

Zielony młody jęczmień - zielona bomba witaminowa

Młody jęczmień stał się niejako gwiazdą, zdobywając coraz to większą popularność na rynku farmaceutycznym. Coraz częściej spotykamy rekomendacje znanych osobistości, specjalistów w danej branży, jak i lekarzy, którzy zauważają znaczący, pozytywny wpływ na nasz organizm.

jak-radzic-sobie-z-wiosenna-alergia-podczas-treningow-na-dworze

Jak radzić sobie z wiosenną alergią podczas treningów na dworze?

Piękna słoneczna pogoda za oknem aż kusi do rozpoczęcia treningów na zewnątrz. Wraz z wiosną jednak rozpoczyna się pylenie roślin, a w konsekwencji – wiosenna alergia. Sportowcy uczuleni na pyłki powinni szczególnie na siebie uważać w trakcie treningów na dworze. Zobacz, jak nie dać się skutkom alergii wziewnej i trenować w komfortowych warunkach!