>

Zdrowie i kondycja po 50

Zdrowie i kondycja po 50

Stajemy się coraz starsi, zarówno jako jednostka jak i społeczeństwo. Te fakty skłaniają nas do refleksji – co zrobić, by cieszyć się sprawnością na dłużej? Jak zachować kondycję fizyczną po przekroczeniu 50-go roku życia?

Seniorzy również mogą cieszyć się dobrym zdrowiem i kondycją. Jak to robią?

 

Odpowiedzią na nasze pytania jest odpowiednia aktywność fizyczna.

Proces starzenia

Upływ czasu wymaga pewnego dostosowania organizmu do nowych okoliczności, zwłaszcza gdy mowa o 50. roku życia. W tym momencie nasze kości, mięśnie, stawy, serce oraz cały układ oddechowy może odczuwać skutki minionych lat. Warto wiedzieć, że łagodzenie wpływu wieku jest uzależnione od podjętej aktywności fizycznej. Co zatem powinien zawierać program treningowy dla seniorów?

Ćwiczenia na wytrzymałość

Pierwszy z elementów składowych programu dla osób starszych to ćwiczenia, które poprawiają wydolność organizmu podczas długotrwałego wysiłku oraz zdolność do regeneracji po ich zakończeniu. Mowa o ćwiczeniach na wytrzymałość – prostych i dynamicznych, które angażują duże grupy mięśniowe. Przykładowe propozycje takich form ruchu obejmują spacery, pływanie, jazdę na rowerze stacjonarnym oraz ćwiczenia na maszynach eliptycznych. Co możemy zyskać? Przede wszystkim poprawę funkcjonalności układu oddechowego, serca, stawów oraz mięśni. To nie wszystko, bowiem po zakończeniu wysiłku pobudzony zostaje układ trawienny który ma kluczowy wpływ na nasze zdrowie w każdym wieku.

sport dla osób starszych

Ćwiczenia koordynacyjne, gry dla seniorów

Ten typ ćwiczeń odnosi się w szczególności do sportów zespołowych takich jak piłka nożna, siatkówka oraz sztuki walki. Nie jest prawdą, że od pewnego wieku należy zrezygnować z tych sportów. Wręcz przeciwnie, warto jest je uprawiać tylko z większą uwagą na bezpieczeństwo i tylko w granicach naszych możliwości. Dzięki grze w siatkówkę nie tylko angażujemy mięśnie do wysiłku intensywnie pobudzony zostaje również nasz układ nerwowy. Śledzenie piłki wzrokiem, ocena prędkości i kierunku, wreszcie odpowiednia skoordynowana reakcja wymagają odpowiedniej pracy naszego mózgu, błędnika, oka oraz kontroli nad impulsami nerwowymi. Poza panowaniem nad swoim ciałem ten typ aktywności poprawia również koncentrację.

To wszystko sprawia że poprawie ulega koordynacja ruchów ciała, równowaga, refleks oraz co najważniejsze nasze samopoczucie i pewność siebie. Co ciekawe tego typu ćwiczenia przynoszą bardzo wymierne efekty nawet u osób które z rożnych względów nie mogą podejmować intensywnego wysiłku fizycznego. Proste gry jak łapanie i rzucanie piłki mogą z powodzeniem wykonywać zarówno osoby w podeszłym wieku jak i osoby z ograniczoną mobilnością.

Ćwiczenia rozciągające

Odpowiednie ćwiczenia dla osób starszych to nie tylko dynamika i koordynacja ruchów. Istotne są aktywności rozciągające, które w konsekwencji wpływają na funkcjonalność całego organizmu. Co zyskujemy podczas ich wykonywaniu? Przede wszystkim mamy możliwość poprawienia elastyczności ciała czy ruchów w pełnym zakresie swoich możliwości. Uczymy się również swojego ciała i swoich ograniczeń które dzięki konsekwentnej pracy można przezwyciężać. Ćwiczenia dobrze jest wykonywać w grupie, my polecamy stretching, jogę oraz pilates. Regularne treningi wzmacniają kręgosłup i poprawiają mobilność stawów. 

sport dla osób po 50

Na koniec najważniejsza rada:

Próbujcie nowych rzeczy. Nie ważne czy będzie to nowy sport, nowy przepis na obiad czy inny kanał radiowy / telewizyjny. Ważne żeby przeciwdziałać rutynie. Skutki w postaci pobudzenia organizmu, zwiększeniu kreatywności i satysfakcji z życia odczujecie praktycznie od razu.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Martyna Paprocka 2 16 września 2015  1639

Dodaj komentarz

  • Berta
    20 lipca 2017
    Dobrze, że coraz więcej klubów fitness wprowadza ofertę dla osób starszych. W sumie brakowało tego przez tyle lat
  • Maria Cz
    20 lipca 2017
    Aż mi się serduszko cieszy na widok aktywnych seniorów !

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

warzywno-owocowy-detoks-czyli-dieta-dr-dabrowskiej

Warzywno-owocowy detoks, czyli dieta dr Dąbrowskiej

Dieta – temat rzeka, a wciąż powstają nowe. Wariantów odchudzania jest tyle, że nawet wybredni znajdą coś dla siebie. Ale jest jedna wyjątkowa dieta, którą teoretycznie powinni polubić miłośnicy warzyw i owoców. Oto dieta dr Dąbrowskiej!

dieta-w-pudelko-zamknieta

Dieta w pudełko zamknięta

Choć pewnie wielu z nas słyszało o nowym trendzie na rynku dietetycznym, to nie każdy wie z czym się to je. Dziś rozłożymy pudełkową dietę na czynniki pierwsze. Artykuł przygotowany przez dietetyka Mgr Katarzynę Kaszycę.

odchudzanie-brzucha-dieta-oparta-na-koktajlach

Odchudzanie brzucha – dieta oparta na koktajlach?

O koktajlach odchudzających słyszeliśmy wiele. Jak wygląda odchudzanie dietą koktajlową? Czy rzeczywiście koktajle pomagają w odchudzaniu brzucha? To sprawdzimy. Wiemy na pewno, że odchudzanie koktajlami jest oczyszczające, zdrowe, detoksykujące i sycące.

sportowe-sprawdzone-sposoby-na-kaca-po-sylwestrze

Sportowe sprawdzone sposoby na kaca po Sylwestrze

Trudno odmówić sobie alkoholu w Sylwestra. Dobrze jednak wiedzieć, jak złagodzić skutki szampańskiej imprezy. Nowy Rok nie musi przecież przynosić bólu głowy i żołądka. Oto sprawdzone i naturalne sposoby na kaca.

sencha-najlepsza-zielona-herbata-zdrowie-i-odchudzanie

Sencha: Najlepsza zielona herbata | Zdrowie i odchudzanie

O tym, jak zbawienny wpływ na zdrowie ma zielona herbata, możemy naczytać się wiele. Problem pojawia się podczas wyboru tej najzdrowszej zielonej herbaty. W końcu gatunków herbaty mamy całe mnóstwo. Zobaczmy, czy zielona herbata jest zdrowa i jak w tym zestawieniu odnajduje się sencha herbata.

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

sok-z-aloesu-na-odchudzanie

Sok z aloesu na odchudzanie?

Aloes jest rośliną o wszechstronnym zastosowaniu. Obecnie jest wykorzystywany do produkcji suplementów, napojów, soków… Wiadomo, że przyspiesza gojenie się ran czy działa przeciwzapalne. Okazuje się jednak, że sok z aloesu ma także inne właściwości. Czy sok z aloesu jest dobry na odchudzanie? Przekonajmy się!

naturalna-energia-guarana-przed-treningiem

Naturalna energia – guarana przed treningiem?

Przedtreningówki energetyczne nie są obce nawet początkującym bywalcom siłowni. W końcu każdy chce jak najszybciej osiągnąć zamierzony cel treningowy. Liczy się to, by na treningu mieć jak najwięcej energii i wykonać plan jak najlepiej. Znamy więc kofeinę, taurynę, yerba mate… A jak sprawa ma się z guaraną? Oto kompendium wiedzy o guaranie w kontekście treningów!

ile-czasu-trening-po-posilku

Ile czasu trening po posiłku?

Właśnie, kiedy trening po posiłku? Pora spożywania posiłków jest nieodłącznym elementem dobrze ułożonego planu treningowego. Czas odstępu przed treningiem różni się jednak w zależności od rodzaju posiłku. Ile trzeba czekać z treningiem po pierwszym posiłku, obiedzie, przekąsce czy wypiciu shake’a? Zobacz, czym grozi zbyt szybkie lub zbyt późne zjedzenie posiłku w stosunku do sesji treningowej.

zdrowie-czy-kwasek-cytrynowy-jest-szkodliwy

Zdrowie: Czy kwasek cytrynowy jest szkodliwy?

Oznaczenie E330, które posiada kwasek cytrynowy nikogo nie zachęca. Ciągle powielane są opinie o tym, że wszystko co na „E” jest niezdrowe. Ale czy tak jest w istocie? Czy kwasek cytrynowy jest zdrowy? Postanowiliśmy sprawdzić, jaki jest skład kwasku cytrynowego oraz jego wpływ na zdrowie.

warzywno-owocowy-detoks-czyli-dieta-dr-dabrowskiej

Warzywno-owocowy detoks, czyli dieta dr Dąbrowskiej

dieta-w-pudelko-zamknieta

Dieta w pudełko zamknięta

odchudzanie-brzucha-dieta-oparta-na-koktajlach

Odchudzanie brzucha – dieta oparta na koktajlach?

sportowe-sprawdzone-sposoby-na-kaca-po-sylwestrze

Sportowe sprawdzone sposoby na kaca po Sylwestrze

sencha-najlepsza-zielona-herbata-zdrowie-i-odchudzanie

Sencha: Najlepsza zielona herbata | Zdrowie i odchudzanie

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

sok-z-aloesu-na-odchudzanie

Sok z aloesu na odchudzanie?

naturalna-energia-guarana-przed-treningiem

Naturalna energia – guarana przed treningiem?

ile-czasu-trening-po-posilku

Ile czasu trening po posiłku?

zdrowie-czy-kwasek-cytrynowy-jest-szkodliwy

Zdrowie: Czy kwasek cytrynowy jest szkodliwy?

{