Zdrowe bieganie, a niezdrowe bieganie

Zdrowe bieganie, a niezdrowe bieganie

Sport to zdrowie. A bieganie w szczególności. Poprawia kondycję, wydajność tlenową organizmu, wzmacnia serce. Jest jednak też ciemna strona biegania. Zobaczcie jaki wpływ ma bieganie na stawy oraz o innych zagrożeniach związanych z tą aktywnością. Warto wiedzieć co zrobić żeby bieganie nie zakończyło się poważnymi konsekwencjami dla zdrowia.

Moda na bieganie

Bieganie jest modne to nie ulega wątpliwości. To pozytywnie kojarzony sport, promowany w we wszystkich możliwych mediach. Zalecany jest każdemu bez względu na wiek. Bieganie popularne jest w każdej grupie, biegają dzieci i seniorzy, kobiety i mężczyźni. I faktycznie robiąc to rekreacyjnie ryzyko problemów zdrowotnych jest niewielkie.

Jeżeli jednak wkręcisz się w bieganie na poważnie sprawa wygląda zupełnie inaczej. Bieganie maratonów, a nawet półmaratonów, czy intensywne treningi w mieście może skutkować poważnymi następstwami. Mowa o realnym ryzyku: odwodnienia, krwawieniu z przewodu pokarmowego (krew w moczu) i urazach stawów. W skrajnych wypadkach zbyt intensywne treningi mogą prowadzić nawet do rozpadu mięśni.

Jak biegacze mogą zadbać o bezpieczeństwo?

Jeżeli planujesz przygotowywać się do przebiegnięcia maratonu, lub porostu prowadzisz intensywne treningi biegowe na dłuższych dystansach zalecane jest wykonanie badań lekarskich.

Mowa przede wszystkim o teście wysiłkowym EKG, echu serca (szczególnie panowie w średnim wieku). Pozwoli to stwierdzić czy istnieje m.in. ryzyko zawału związanego z długotrwałym wysiłkiem. Bieganie na długich dystansach nie jest zalecane osobom z nadwagą i otyłością. W ich wypadku radykalnie wzrasta ryzyko przeciążenia stawów – kolan, bioder oraz kręgosłupa. W tym przypadku należy najpierw zredukować masę ciała dietą lub innymi ćwiczeniami np. typu nordic walking.

zdrowe bieganie a niezdrowe bieganie

Osoby dopiero zaczynające biegać, początkujący

W przypadku osób rozpoczynających treningi biegowe najczęstszym problemem są kontuzje. Wstrząsy generowane podczas biegu, szczególnie na utwardzonej powierzchni: betonie i kostce chodnikowej, są dużym wyzwaniem dla stawów nieprzyzwyczajonych do pracy w takich warunkach. Jeżeli na wstrząsy dodatkowo nakłada się zła technika biegu, jak lądowanie na pięcie, lub krawędzi stopy to kontuzja jest prawie pewna. Nie wspominając już nawet o niewłaściwym obuwiu.

Dlatego rozpoczynając biegi dobrze jest: kupić odpowiednie buty do biegania. Rozpoczynać treningi od biegania po trawie lub nieutwardzanych ścieżkach (byle równych). Trening poprzedzić rozgrzewką i w razie poczucia bólu w stawie natychmiast przerwać bieg. W przypadku wątpliwości zawsze warto jest skorzystać z pomocy trenera biegania.

Zdrowe bieganie

Zdrowy bieg to umiarkowany bieg. To również aktywność w wykonaniu osoby o prawidłowej masie ciała i fizycznie zdrowej. Zdrowy bieg to również bieg poza trenami o dużym zanieczyszczeniu powietrza. Biegi w mieście wzdłuż ulic o dużym natężeniu ruchu kiedy nasze zapotrzebowanie na tlen wzrasta są równie dobre dla układu oddechowego jak palenie papierosów. Owszem wzmocnimy serce i poprawimy wydolność tlenową, ale jednocześnie będziemy przyjmować dużą ilość substancji trujących i toksycznych… Jeżeli więc zależy nam na zdrowiu biegać powinniśmy w parkach i w czasie kiedy ruch drogowy jest jak najniższy,czyli poza miastem, lub wcześnie rano, wieczorem.

Dodatkowe ograniczenia są latem, kiedy w ciągu dnia wzrasta temperatura. W okresie letnim biegacze powinni unikać najcieplejszej pory dnia i dbać o nawodnienie. Podczas wysiłku wzrasta temperatura ciała i rożnie ryzyko udaru cieplnego (który to był najprawdopodobniej przyczyną śmierci pierwszego legendarnego maratończyka: Filippidesa)

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Marcin Lemański 3 22 kwietnia 2016  3628

Dodaj komentarz

  • Jola
    20 lipca 2017
    A ja jakoś nie mogę się zmotywować do biegów. Macie jakiś sposób?
  • Jaor
    20 lipca 2017
    Lepiej na spokojnie z trenerem niż szukać informacji w internecie, bo przecież artykuł nie poprawi ewentualnych błędów...
  • 20 lipca 2017
    Biegać może każdy, ale nie każdy wie jak to robić, żeby nie zrobić sobie krzywdy

Artykuły z kategorii: Bieganie

rozciaganie-po-bieganiu-jak-sie-do-niego-zabrac-by-przynioslo-pozadane-efekty

Rozciąganie po bieganiu - jak się do niego zabrać, by przyniosło pożądane efekty?

Odpowiednia rozgrzewka to ważny element treningu, również w przypadku treningu biegacza. Co zrobić, gdy już zakończymy ćwiczenia i nasze ciało będzie powoli stygnąć? Dobrym pomysłem będzie wykonanie kilku ćwiczeń na rozciąganie po bieganiu, dzięki którym nasze mięśnie nie stracą na elastyczności i będą gotowe na kolejne wyzwania. Jak się do tego zabrać?

oddychanie-podczas-biegania-czyli-jak-to-robic-z-glowa

Oddychanie podczas biegania, czyli jak to robić z głową?

Już od najmłodszych lat wiemy o tym, jak ważny jest udział tlenu w aktywności fizycznej. Oddychanie podczas biegania to trochę specyficzne zjawisko. Z jednej strony powinniśmy to robić przez nos, momentami jednak przez usta. Jak to rozróżnić i jak oddychać, żeby w ogóle miało to sens?

jak-wzmocnic-kolana-po-urazie-lub-bez-zadnej-kontuzji

Jak wzmocnić kolana po urazie lub bez żadnej kontuzji?

Wzmocnienie kolan może być konieczne nie tylko po urazie, lecz także w przypadku osób, które regularnie ćwiczą i narażają ten staw na kontuzje. Sprawdź, jak skutecznie wzmocnić kolana za pomocą kilku prostych ćwiczeń.

bieganie-czyli-jak-spalic-duzo-kalorii-w-krotkim-czasie

Bieganie, czyli jak spalić dużo kalorii w krótkim czasie

Bieganie to jeden z popularniejszych sposobów na gubienie zbędnych kilogramów. Ile tak naprawdę kalorii spala ten sport i jak długo trzeba biegać, aby uzyskać oczekiwane rezultaty?

jak-rozpoczac-swoja-przygode-z-bieganiem

Jak rozpocząć swoją przygodę z bieganiem?

Bieganie zyskuje na popularności od kilku lat, szczególnie w sezonie wiosenno-letnim. Tego typu aktywność fizyczna niesie bowiem za sobą wiele korzyści. Co daje bieganie i jak rozpocząć regularne treningi w sposób odpowiedzialny?

spacer-i-spalanie-kalorii-czy-to-jest-mozliwe

Spacer i spalanie kalorii – czy to jest możliwe?

Mówi się, że spalanie kalorii następuje wyłącznie przy intensywnym treningu. Wiele osób uważa, że zwykły ruch nie wpływa na zmniejszenie tkanki tłuszczowej. Czy aby pewno? Codzienny spacer może być świetnym sposobem na spalenie wielu kalorii! Dowiedz się, ile kalorii możesz spalić podczas zwykłego spaceru! Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

slow-jogging-czyli-doskonala-alternatywa-dla-klasycznego-biegania

Slow jogging, czyli doskonała alternatywa dla klasycznego biegania

Slow jogging to nieco mniej popularna alternatywa dla klasycznego biegania znanego wielu osobom dążącym do szczupłej i wysportowanej sylwetki. Czym tak właściwie jest ta aktywność fizyczna i na czym dokładnie polega?

biegaj-malo-zyskaj-duzo-metoda-treningowa-andyego-magnessa

Biegaj mało, zyskaj dużo – metoda treningowa Andy’ego Magnessa

Istnieją metody biegowe, które zakładają małą częstotliwość treningów i jednocześnie zachwycające wyniki sportowe. Istnieją też ludzie, którzy są w stanie to osiągnąć! Tak jest w przypadku Andy’ego Magnessa – ultramaratończyka, który trenując jedynie godzinę tygodniowo jest w stanie ukończyć stukilometrowe dystanse. Na czym polega skuteczność jego metody treningowej? I co proponują przeciwnicy?

jak-wyglada-trening-sprinterski

Jak wygląda trening sprinterski?

Każda dyscyplina wymaga odpowiedniego przygotowania, również w sprincie istotną rolę odgrywa przemyślany plan treningowy i niegasnąca motywacja zawodnika. Jak powinien wyglądać dobrze zorganizowany plan treningu sprinterskiego i czy już na etapie przygotowań można zaplanować poprawę wyników w zawodowym biegu? Sprinterzy potrzebują wszechstronnych treningów. Zobacz, jak wygląda trening sprinterski i wypróbuj konkretny plan treningowy dla sprintera.

czy-codzienne-bieganie-ma-sens

Czy codzienne bieganie ma sens?

Zapaleni biegacze nie są w stanie odpuścić sobie nawet dnia treningu. Co jednak z czasem na regenerację po treningową? Czy codzienne bieganie może być zdrowe?

rozciaganie-po-bieganiu-jak-sie-do-niego-zabrac-by-przynioslo-pozadane-efekty

Rozciąganie po bieganiu - jak się do niego zabrać, by przyniosło pożądane efekty?

Odpowiednia rozgrzewka to ważny element treningu, również w przypadku treningu biegacza. Co zrobić, gdy już zakończymy ćwiczenia i nasze ciało będzie powoli stygnąć? Dobrym pomysłem będzie wykonanie kilku ćwiczeń na rozciąganie po bieganiu, dzięki którym nasze mięśnie nie stracą na elastyczności i będą gotowe na kolejne wyzwania. Jak się do tego zabrać?

oddychanie-podczas-biegania-czyli-jak-to-robic-z-glowa

Oddychanie podczas biegania, czyli jak to robić z głową?

Już od najmłodszych lat wiemy o tym, jak ważny jest udział tlenu w aktywności fizycznej. Oddychanie podczas biegania to trochę specyficzne zjawisko. Z jednej strony powinniśmy to robić przez nos, momentami jednak przez usta. Jak to rozróżnić i jak oddychać, żeby w ogóle miało to sens?

jak-wzmocnic-kolana-po-urazie-lub-bez-zadnej-kontuzji

Jak wzmocnić kolana po urazie lub bez żadnej kontuzji?

Wzmocnienie kolan może być konieczne nie tylko po urazie, lecz także w przypadku osób, które regularnie ćwiczą i narażają ten staw na kontuzje. Sprawdź, jak skutecznie wzmocnić kolana za pomocą kilku prostych ćwiczeń.

bieganie-czyli-jak-spalic-duzo-kalorii-w-krotkim-czasie

Bieganie, czyli jak spalić dużo kalorii w krótkim czasie

Bieganie to jeden z popularniejszych sposobów na gubienie zbędnych kilogramów. Ile tak naprawdę kalorii spala ten sport i jak długo trzeba biegać, aby uzyskać oczekiwane rezultaty?

jak-rozpoczac-swoja-przygode-z-bieganiem

Jak rozpocząć swoją przygodę z bieganiem?

Bieganie zyskuje na popularności od kilku lat, szczególnie w sezonie wiosenno-letnim. Tego typu aktywność fizyczna niesie bowiem za sobą wiele korzyści. Co daje bieganie i jak rozpocząć regularne treningi w sposób odpowiedzialny?

spacer-i-spalanie-kalorii-czy-to-jest-mozliwe

Spacer i spalanie kalorii – czy to jest możliwe?

Mówi się, że spalanie kalorii następuje wyłącznie przy intensywnym treningu. Wiele osób uważa, że zwykły ruch nie wpływa na zmniejszenie tkanki tłuszczowej. Czy aby pewno? Codzienny spacer może być świetnym sposobem na spalenie wielu kalorii! Dowiedz się, ile kalorii możesz spalić podczas zwykłego spaceru! Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

slow-jogging-czyli-doskonala-alternatywa-dla-klasycznego-biegania

Slow jogging, czyli doskonała alternatywa dla klasycznego biegania

Slow jogging to nieco mniej popularna alternatywa dla klasycznego biegania znanego wielu osobom dążącym do szczupłej i wysportowanej sylwetki. Czym tak właściwie jest ta aktywność fizyczna i na czym dokładnie polega?

biegaj-malo-zyskaj-duzo-metoda-treningowa-andyego-magnessa

Biegaj mało, zyskaj dużo – metoda treningowa Andy’ego Magnessa

Istnieją metody biegowe, które zakładają małą częstotliwość treningów i jednocześnie zachwycające wyniki sportowe. Istnieją też ludzie, którzy są w stanie to osiągnąć! Tak jest w przypadku Andy’ego Magnessa – ultramaratończyka, który trenując jedynie godzinę tygodniowo jest w stanie ukończyć stukilometrowe dystanse. Na czym polega skuteczność jego metody treningowej? I co proponują przeciwnicy?

jak-wyglada-trening-sprinterski

Jak wygląda trening sprinterski?

Każda dyscyplina wymaga odpowiedniego przygotowania, również w sprincie istotną rolę odgrywa przemyślany plan treningowy i niegasnąca motywacja zawodnika. Jak powinien wyglądać dobrze zorganizowany plan treningu sprinterskiego i czy już na etapie przygotowań można zaplanować poprawę wyników w zawodowym biegu? Sprinterzy potrzebują wszechstronnych treningów. Zobacz, jak wygląda trening sprinterski i wypróbuj konkretny plan treningowy dla sprintera.

czy-codzienne-bieganie-ma-sens

Czy codzienne bieganie ma sens?

Zapaleni biegacze nie są w stanie odpuścić sobie nawet dnia treningu. Co jednak z czasem na regenerację po treningową? Czy codzienne bieganie może być zdrowe?