Zbuduj solidną podstawę! Pięć zasad budowania większej siły

Zbuduj solidną podstawę! Pięć zasad budowania większej siły

Czy zastanawiasz się, przekraczając próg siłowni, nad tym co stanowi o twojej sile? Prawdopodobnie nie, bo to wydaje się dość oczywiste – im większy ciężar dźwigam, tym silniejszy się staję. Jednak każdy z nas natrafi w pewnym momencie na blokadę, ciężar, jakoś nie będzie chciał się zwiększyć. Mało tego, każdy z nas rozumie siłę jako coś niekonkretnego. Jasne, ktoś jest silny bo potrafi otworzyć ciężkie drzwi, albo ktoś wygląda na silnego, bo ma duże mięśnie. Czym jednak jest siła oraz – przede wszystkim – jak ją budować?

Spośród wielu definicji o charakterze bardziej fizjologicznym, opisowym czy innym, sedno sprawy ukazuje się w wyrażeniu, że siła to umiejętność budowania oraz utrzymania napięcia pod obciążeniem. Zatem dziecko staje się silniejsze od niemowlęcia, ponieważ potrafi lepiej przeciwstawić się grawitacji, a trenujący, ponieważ dźwiga więcej. Co jednak pozwala mu to osiągnąć? Przede wszystkim umiejętność utrzymania stabilnego tułowia podczas wykonywania ruchu. Tak naprawdę, napięcie buduje się od punktu podparcia, zazwyczaj od stóp, do punktu styku z ciężarem. Najważniejszym punktem po drodze jest oczywiście kompleks biodrowo-miedniczno-lędźwiowy popularnie zwany – mięśniami core. W takim razie siła to umiejętność utrzymania napiętego tułowia w czasie ruchu, tak?

Nie do końca, napięcie, o którym wspomniałem wyżej musi również być zbudowane w punktach styku z ciężarem. Chodzi oczywiście o siłę chwytu.

WYPRÓBUJ NASTĘPUJĄCĄ SEKWENCJĘ RUCHÓW:

 

  • Zaciśnij dłoń w pięść, niespecjalnie mocno, postaraj się wyczuć poszczególne części dłoni i ich napięcie.

  • Zaciśnij nieco mocniej, poczekaj aż poczujesz lekkie napięcie mięśni przedramion.

  • Zaciśnij jeszcze mocniej, skup się na ramionach, niebawem poczujesz bicepsy i przód barku.

  • Spróbuj zacisnąć dłoń jeszcze mocniej do momentu, kiedy wyczujesz napinające się mięśnie klatki piersiowej i brzucha

 

Jeśli akurat jesteś w pozycji stojącej dołącz do tego mięśnie pośladkowe i nóg. Staraj się wykonywać takie ruchy często aby mieć lepsze wyobrażenie tego, jak duże napięcie potrafisz wygenerować „od stóp do głowy”.

Mocne biodra i barki dla większej siły
budowanie sily mięśni

Niestety nie będziesz zbyt silny jeżeli nie zadbasz o wystarczająco zdrowe i mocne biodra oraz barki. Zastanów się nad głównym stawem napędzającym twoje spacery, biegi, skoki i ogólną aktywność. To oczywiście biodra! Mało tego, pomyśl o tym jak świetnie wyglądają Ci, którzy dysponują naprawdę mobilnymi i silnymi biodrami – lekkoatleci, w szczególności atleci skocznościowi, sprinterzy. Co się zaś tyczy barków, pomyśl o tym jak wiele różnych rodzajów ruchu wykonujesz swoimi rękoma. Zastanów się w jak wielu pozycjach znajduje się twoje ramię w ciągu dnia. Staw barkowy jest bardzo istotny dla zwisów, podporów, koordynacji ramienia, przedramienia i ręki, sięgania po przedmioty nad, przed i za tobą. Jaki jest zatem ostatni filar siły, na którym należy się skupić?

Cierpliwość, tak jak każda inna z wymienionych wyżej cech, powinna przyświecać ci jako treningowy cel. Nie buduje się siły w czasie dwóch sesji treningowych, siła to tak naprawdę umiejętność, której nabywanie nigdy się nie kończy. To, co najważniejsze, to pełne skupienie na każdej serii i każdym powtórzeniu. Praktykowanie umiejętności napięcia i poświęcanie czasu na poprawne wykonywanie ruchów w czasie treningów oraz w życiu codziennym. Niemniej jednak to wszystko brzmi strasznie skomplikowanie. Czy jest jakaś prosta metoda budowania siły?

Jak zwiększyć siłę mięśni prostym sposobem?

Na szczęście wielu z nas nie potrzebuje bardzo zaawansowanych programów treningowych, ponieważ nie jesteśmy sportowcami o bardzo wysokim poziomie specjalizacji, wytrenowania i zwyczajnie nie jesteśmy w stanie poświęcić aż tyle czasu. Pamiętajmy też, że człowiek silny to człowiek, którego organizm i umysł są wypoczęte (przede wszystkim ścięgna, mięśnie oraz układ nerwowy). Dlatego też chciałbym zaproponować rozwiązanie, które może uzupełnić, a nawet zastąpić w przypadku dużego deficytu czasu, twój trening tak, abyś mógł ćwiczyć powyższe pięć cech wykonując tylko dwa ćwiczenia.

Zapoznaj się z nimi bardzo dobrze, staraj się ćwiczyć w małych i średnich ilościach (nigdy nie przekraczaj 85% zmęczenia, możesz posłużyć się skalą 1 – 10, gdzie 1 to spacerek, a 10 to totalna masakra. Najlepiej, jeśli każde z nich wykonasz 4 – 6 razy w tygodniu, co nie jest aż tak trudne, ponieważ sesje treningowe nie potrwają bardzo długo.

No więc, które to ćwiczenia na siłę mięśni?

Swing jednorącz z odważnikiem kettlebell. Dodam tylko, że powinieneś wziąć taki kettlebell, który nie jest dla Ciebie lekki. Szczerze mówiąc im ciężej, tym lepiej. Oczywiście w ramach poprawnej techniki (zapytaj trenera!). Pozwoli Ci opanować siłę chwytu, stabilizację stawu barkowego w dynamice, dynamikę i siłę stawu biodrowego oraz stabilizację mięśni core w dynamice. Przełoży się zatem na biegi, skoki, chód, jazdę na rowerze i co tam jeszcze sobie wymyślisz w czasie wolnym.

Tureckie wstawanie. Ponownie, lekkie odważniki zostaw sobie na rozgrzewkę, znowu poproś trenera o pomoc i jak najszybciej dojdź do ciężaru, który zmusza Cię do zachowania pełni skupienia oraz tempa 1 powtórzenia na około 20 – 30 sekund lub nawet do 45 sekund. Nie staraj się przyspieszać, ćwicz swoje umiejętności budowania i utrzymywania napięcia w różnych pozycjach, walcz ze swoją niecierpliwością podpowiadającą, że szkoda czasu na takie dziwne ćwiczenia. Dodatkowo zbudujesz silną i zdrową obręcz barkową i bardzo mocny brzuch.

Budowanie siły mięśni porady od trenera

Powyższe ćwiczenia mogą stanowić dodatek do twojego planu treningowego. Jeśli nauczysz się wykonywać je porządnie, poświęcaj kilkanaście do trzydziestu minut na zabawę w pełnym skupieniu walcząc z każdym powtórzeniem o poprawną technikę i dokładnie utrzymane napięcie mięśniowe. Zwiększaj ciężary zgodnie z zasadą „nigdy nie szukam czegoś przygniatającego, cierpliwie pracuję z ciężarami, które są dla mnie po prostu wyzwaniem”. Po kilku tygodniach poczujesz różnicę, po kilku miesiącach – staniesz się silniejszym człowiekiem.



Autor: Karol Paś


 bodymindexperts

 

admin 0 17 stycznia 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening

pompki-na-poreczach-przenies-swoj-trening-klatki-na-wyzszy-level

Pompki na poręczach - przenieś swój trening klatki na wyższy level!

Każdy kolejny plan treningowy to nowe wyzwania dla naszych mięśni. Sięgamy po coraz bardziej wymyślne ćwiczenia, a w treningu na klatkę, priorytetowym dla większości z nas, pojawiają się prawdziwe akrobacje. Niepotrzebne są jednak te wszystkie udziwnienia. Pora na pompki na poręczach!

mobility-trening-czym-tak-wlasciwie-jest

Mobility trening - czym tak właściwie jest?

Mobility trening zyskuje rosnącą popularność, ale niewiele osób wie, na czym dokładnie polega. Jak przeprowadzać mobility trening i jakie są jego efekty?

bezpieczny-trening-na-barki-cwiczenia-na-barki-w-domu

Bezpieczny trening na barki | Ćwiczenia na barki w domu

Wiele trenujących osób zmaga się z bólem barków. Skąd się biorą problemy w tych okolicach? Zobacz, co należy robić by zwiększyć bezpieczeństwo podczas treningu tej partii mięśniowej. Ćwiczenia na barki w domu. Ćwiczenia na barki z hantlami.

top-9-ranking-najwiekszych-sieci-silowni-w-polsce

TOP 9 - ranking największych sieci siłowni w Polsce

Już blisko 10 lat drzwiami i oknami wali do nas kult ciała. Jędrne pośladki smukłych kobiecych sylwetek, szerokie męskie ramiona, płaskie brzuchy, szerokie plecy. Do tego koniecznie zdrowy styl życia i pożywienie z jak najlepszych składników. Tylko gdzie tak szlifować atletyczną formę i czy to na pewno na każdą kieszeń? Przedstawiamy ranking 9 największych sieci siłowni dostępnych na Polskim rynku.

trening-ems-wroclaw-zacznij-cwiczyc-juz-dzis

Trening EMS Wrocław - zacznij ćwiczyć już dziś!

Trening EMS Wrocław jest zupełnie nową formą aktywności fizycznej znacznie różniącą się od standardowych ćwiczeń na siłowni. Na czym polega EMS i czemu zyskuje rosnącą popularność?

trening-na-nogi-w-domu-hantle-i-gumy-plan-treningowy

Trening na nogi w domu – hantle i gumy | Plan treningowy

Dużo osób ćwiczących zapomina o wyrzeźbieniu dolnej partii ciała. Trening nóg można przeprowadzać nawet w domu. Najczęściej plan treningu nóg opiera się na ćwiczeniach z użyciem hantli i gum oporowych. Poznaj najpopularniejsze ćwiczenia na nogi, które możesz wykonać w swoim domu.

wybor-odpowiednich-butow-do-cwiczen-silownia-fitness

Wybór odpowiednich butów do ćwiczeń – siłownia, fitness

Buty do ćwiczeń to podstawa każdego stroju treningowego na siłowni. Wiele marek sportowych wypuściło na rynek buty przystosowane do wykonywania treningu siłowego. Wybór odpowiedniego obuwia powinien być oczywiście przemyślany. Dowiedz się, jakie wybrać buty, aby zapewnić sobie optymalny komfort podczas różnego rodzaju treningów.

uchron-sie-przed-kontuzja-rozciaganie-po-treningu

Uchroń się przed kontuzją – rozciąganie po treningu

Rozciąganie po treningu, nazywane także stretchingiem, zmniejsza szansę występowania niechcianych urazów i kontuzji. Każdy sportowiec powinien zadbać o prawidłowe rozciąganie po treningu brzucha i nóg. O stretchingu nie powinni przede wszystkim zapominać biegacze. Dowiedz się, jak rozciągnąć swoje mięśnie po intensywnym treningu.

jak-zaczac-cwiczyc-na-silowni-poradnik-dla-zielonych

Jak zacząć ćwiczyć na siłowni? Poradnik dla zielonych

Wykonywanie ćwiczeń na siłowni nie tylko przynosi efekty w postaci smukłej sylwetki, ale także poprawia nasze samopoczucie. Osoby posiadające dietę odchudzającą, powinny wprowadzić w swoje życie dodatkową aktywność fizyczną. Jak zacząć ćwiczyć na siłowni żeby schudnąć? Dowiedz się, jaki plan ćwiczeń na siłowni jest dla Ciebie odpowiedni!

marzenie-kazdego-sportowca-domowa-silownia-jak-zrobic

Marzenie każdego sportowca | Domowa siłownia – jak zrobić?

Domowa siłownia to marzenie każdego sportowca. Wiele osób zastanawia się nad wyborem odpowiedniego sprzętu podczas projektowania siłowni. Dowiedz się, jak zrobić i co kupić do swojej domowej siłowni.

pompki-na-poreczach-przenies-swoj-trening-klatki-na-wyzszy-level

Pompki na poręczach - przenieś swój trening klatki na wyższy level!

Każdy kolejny plan treningowy to nowe wyzwania dla naszych mięśni. Sięgamy po coraz bardziej wymyślne ćwiczenia, a w treningu na klatkę, priorytetowym dla większości z nas, pojawiają się prawdziwe akrobacje. Niepotrzebne są jednak te wszystkie udziwnienia. Pora na pompki na poręczach!

mobility-trening-czym-tak-wlasciwie-jest

Mobility trening - czym tak właściwie jest?

Mobility trening zyskuje rosnącą popularność, ale niewiele osób wie, na czym dokładnie polega. Jak przeprowadzać mobility trening i jakie są jego efekty?

bezpieczny-trening-na-barki-cwiczenia-na-barki-w-domu

Bezpieczny trening na barki | Ćwiczenia na barki w domu

Wiele trenujących osób zmaga się z bólem barków. Skąd się biorą problemy w tych okolicach? Zobacz, co należy robić by zwiększyć bezpieczeństwo podczas treningu tej partii mięśniowej. Ćwiczenia na barki w domu. Ćwiczenia na barki z hantlami.

top-9-ranking-najwiekszych-sieci-silowni-w-polsce

TOP 9 - ranking największych sieci siłowni w Polsce

Już blisko 10 lat drzwiami i oknami wali do nas kult ciała. Jędrne pośladki smukłych kobiecych sylwetek, szerokie męskie ramiona, płaskie brzuchy, szerokie plecy. Do tego koniecznie zdrowy styl życia i pożywienie z jak najlepszych składników. Tylko gdzie tak szlifować atletyczną formę i czy to na pewno na każdą kieszeń? Przedstawiamy ranking 9 największych sieci siłowni dostępnych na Polskim rynku.

trening-ems-wroclaw-zacznij-cwiczyc-juz-dzis

Trening EMS Wrocław - zacznij ćwiczyć już dziś!

Trening EMS Wrocław jest zupełnie nową formą aktywności fizycznej znacznie różniącą się od standardowych ćwiczeń na siłowni. Na czym polega EMS i czemu zyskuje rosnącą popularność?

trening-na-nogi-w-domu-hantle-i-gumy-plan-treningowy

Trening na nogi w domu – hantle i gumy | Plan treningowy

Dużo osób ćwiczących zapomina o wyrzeźbieniu dolnej partii ciała. Trening nóg można przeprowadzać nawet w domu. Najczęściej plan treningu nóg opiera się na ćwiczeniach z użyciem hantli i gum oporowych. Poznaj najpopularniejsze ćwiczenia na nogi, które możesz wykonać w swoim domu.

wybor-odpowiednich-butow-do-cwiczen-silownia-fitness

Wybór odpowiednich butów do ćwiczeń – siłownia, fitness

Buty do ćwiczeń to podstawa każdego stroju treningowego na siłowni. Wiele marek sportowych wypuściło na rynek buty przystosowane do wykonywania treningu siłowego. Wybór odpowiedniego obuwia powinien być oczywiście przemyślany. Dowiedz się, jakie wybrać buty, aby zapewnić sobie optymalny komfort podczas różnego rodzaju treningów.

uchron-sie-przed-kontuzja-rozciaganie-po-treningu

Uchroń się przed kontuzją – rozciąganie po treningu

Rozciąganie po treningu, nazywane także stretchingiem, zmniejsza szansę występowania niechcianych urazów i kontuzji. Każdy sportowiec powinien zadbać o prawidłowe rozciąganie po treningu brzucha i nóg. O stretchingu nie powinni przede wszystkim zapominać biegacze. Dowiedz się, jak rozciągnąć swoje mięśnie po intensywnym treningu.

jak-zaczac-cwiczyc-na-silowni-poradnik-dla-zielonych

Jak zacząć ćwiczyć na siłowni? Poradnik dla zielonych

Wykonywanie ćwiczeń na siłowni nie tylko przynosi efekty w postaci smukłej sylwetki, ale także poprawia nasze samopoczucie. Osoby posiadające dietę odchudzającą, powinny wprowadzić w swoje życie dodatkową aktywność fizyczną. Jak zacząć ćwiczyć na siłowni żeby schudnąć? Dowiedz się, jaki plan ćwiczeń na siłowni jest dla Ciebie odpowiedni!

marzenie-kazdego-sportowca-domowa-silownia-jak-zrobic

Marzenie każdego sportowca | Domowa siłownia – jak zrobić?

Domowa siłownia to marzenie każdego sportowca. Wiele osób zastanawia się nad wyborem odpowiedniego sprzętu podczas projektowania siłowni. Dowiedz się, jak zrobić i co kupić do swojej domowej siłowni.