Zbilansowana dieta wegańska, czyli jak podejść do jadłospisu na bazie roślin?

Zbilansowana dieta wegańska, czyli jak podejść do jadłospisu na bazie roślin?

Modny swego czasu wegetarianizm to odrzucenie produktów mięsnych z codziennego jadłospisu. Jego radykalna odmiana to weganizm, który wyklucza wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego. Co zrobić, aby dieta wegańska była zbilansowana, a nasz organizm czerpał jak najwięcej z tego rodzaju żywienia?

Jak to wygląda: zbilansowana dieta wegańska od podstaw

Choć krytykowany przez wielu weganizm dorobił się już wielu mitów, to zwolenników tego sposobu odżywiania jest coraz więcej. Dieta wegańska to całkowita rezygnacja z produktów pochodzenia zwierzęcego i zasadniczo nie ma jako takich przeciwwskazań to przejścia na tę formę odżywiania z dnia na dzień. Ważne jest jednak pozostawanie w stałym kontakcie z dietetykiem, który pomoże w obserwacji zmian zachodzących w organizmie. Zbilansowana dieta wegańska to prawdziwa sztuka, a kunszt ten najlepiej uprawiają zawodowi dietetycy. By zapewnić prawidłowe funkcjonowanie organizmu, należy dostarczyć odpowiednie ilości poszczególnych składników odżywczych. Jakie to produkty?

Zbilansowana dieta wegańska: podstawowe źródła energii

Pełnowartościowe posiłki to podstawa każdego programu żywieniowego. Zbilansowana dieta wegańska bazuje przede wszystkim na produktach zbożowych, m.in. z ryżu, pszenicy, owsa, prosa i żyta. Podstawę piramidy żywieniowej diety wegańskiej stanowią również owoce i warzywa. Należy je spożywać jak najczęściej, aby zapewnić sobie energię na co dzien. Kolejny poziom zapełniają rośliny strączkowe i oleiste - m.in. siemię lniane, sezam, pestki dyni i nasiona słonecznika - a także grzyby i glony morskie, głównie algi. Tutaj znajdziemy także mleko roślinne (m.in. migdałowe i sojowe) oraz tofu. Te produkty należy spożywać z umiarem. Ostatnia grupa produktów to te, których spożycie trzeba wyjątkowo mocno ograniczać, choć nie należy ich całkowicie wykluczać. To cukier, kawa i herbata.

Dieta wegańska: zbilansowana żywność na bazie roślin
dieta weganska

Tak jak w każdym programie dietetycznym, również tutaj kluczowe jest to, jak przygotowujemy potrawy i przetwarzamy produkty spożywcze. Zbilansowana dieta wegańska zakłada spożywanie przede wszystkim posiłków surowych, choć dopuszcza się możliwie niewielkie ich przetwarzanie, np. grillowanie czy gotowanie.Wynika to z prostego faktu: jakakolwiek obróka termiczna zmniejsza ilość składników mineralnych i witamin w produktach spożywczych - z tego wgzględu, aby dieta wegańska była zbilansowana, stosuje się dodatkową suplementację. Kluczowe są witaminy z grupy B, witamina D3, żelazo i wapń. 2 ostatnie elementy zbilansowana dieta wegańska jest w stanie zapewnić z takich produktów, jak rośliny strączkowe, zielone warzywa liściaste, nasiona sezamu, orzechy i figi.

Czytaj: Dieta wegetariańska a budowanie masy

Przeciwwskazania: zbilansowana dieta wegańska nie dla każdego

Nie kazdy wie, że rośliny strączkowe to spore wyzwanie dla naszego ukadu trawienia. W zbożach i strączkach występuje dodatkowo niestrawny kwas fitynowy, a ten poważnie obniża wchłanianie wartości odżywczych z minerałów oraz wypłukuje je z jelit. Ponadto podstawowe produkty żywieniowe w diecie wegańskiej tj. zboża i strączki zawierają toksyczne lektyny, które powodują stany zapalne jelit. Właśnie dlatego nawet najbardziej zbilansowana dieta wegańska nie sprawdzi się u osób z nadwrażliwością jelit. Tego typu dolegliwości powstają w wyniku zatrucia układu pokarmowego sztucznym jedzeniem antybiotykami i pestycydami. Spory wpływ na kondycję jelit ma również tzw. zdrowa żywność, np. produkty tpu light i fitness, śniadaniowe muesli czy pieczywo wieloziarniste.

Zobacz: Co powinieneś wiedzieć zanim przejdziesz na wegetarianizm?

Zbilansowana dieta wegańska: jakie daje efekty?

Krytykowana przez wielu dieta wegetariańska to wbrew pozorom wyjątkowo zdrowy plan odżywiania. Nalezy oczywiscie mieć na uwadze, że konieczna jest suplementacja oraz stały kontakt z dietetykiem, który może zlecać dodatkowe badania krwi. Tym niemniej rezygnacja z produktów pochodzenia zwierzęcego to nie tylko nasze lepsze samopoczucie - to także dobry krok w stronę ochrony zwierząt i środowiska naturalnego oraz ograniczenie szkodliwej działalności przetwórstwa spożywczego.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Witold Milewski 0 26 sierpnia 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

zdrowe-zamienniki-dla-niezdrowych-przekasek-czyli-jak-przetrwac-redukcje

Zdrowe zamienniki dla niezdrowych przekąsek, czyli jak przetrwać redukcję?

Odchudzanie to dość trudny okres w całym procesie treningowym. Nie tylko brakuje nam energii, ale też coraz więcej jest pokus ciągnących nas w stronę podjadania. I nie ma w tym nic dziwnego - to naturalna reakcja organizmu! Podpowiadamy, jakie są zdrowe zamienniki dla niezdrowych przekąsek, aby bez wyrzutów sumienia móc skubnąć co i raz małe co nieco, gdy nikt nie patrzy.

bialko-na-mase-bialko-na-rzezbe-co-musisz-wiedziec-w-tym-temacie

Białko na masę, białko na rzeźbę: co musisz wiedzieć w tym temacie?

Choć wielu osobom kojarzy się głównie z koncentratem serwatki, białko to przede wszystkim budulec naszych mięśni i komórek. Źródła pozyskiwania białka to nie tylko odżywki sportowe, ale też produkty, które spożywamy na co dzień. Co ciekawe, nie każde źródła białka będą działać tak samo. Dlaczego?

naturalne-spalacze-tluszczu-gdzie-ich-szukac-i-ktore-sa-najlepsze

Naturalne spalacze tłuszczu - gdzie ich szukać i które są najlepsze?

To już znak naszych czasów - nie mamy czasu na aktywność fizyczną, dużo pracujemy i przez to nasza sylwetka nie wygląda najlepiej. Jeśli zależy ci na szybkich efektach odchudzania lub chcesz pozbyć się nadliczbowych kilogramów w sprytny sposób, włącz do swojej diety naturalne spalacze tłuszczu. Oto 5 grup produktów, po które warto sięgnąć!

pomysly-na-fit-kolacje-czyli-co-zjesc-by-utrzymac-piekna-i-zadbana-sylwetke

Pomysły na fit kolację, czyli co zjeść, by utrzymać piękną i zadbaną sylwetkę?

Trenujesz i nie wiesz, co jeść wieczorem? A może zastanawiasz się, jaki posiłek będzie najlepszy przed snem, jeśli zależy ci na szczupłej sylwetce? Z nami będzie ci łatwiej - sprawdź nasze pomysły na fit kolację i już teraz wybierz swój ulubiony. To idealnie skomponowane posiłki, które nie pozwolą ci pójść spać o pustym żołądku i jednocześnie nie dadzą wyrzutów sumienia. Zaczynamy?

dieta-wzmacniajaca-odpornosc-poznaj-jej-tajniki-i-zadbaj-o-zdrowie

Dieta wzmacniająca odporność: poznaj jej tajniki i zadbaj o zdrowie!

Witalność i wysoka odporność - to obecnie nasze najbardziej pożądane supermoce. Wbrew pozorom, aby utrzymać wysoki poziom zdrowia i wieść życie wysokiej jakości nie trzeba wprowadzać egzotycznych diet, w których stosowane produkty miałyby cudownie wpływać na nasze zdrowie. Sprawdź, jak wygląda dieta wzmacniająca odporność i jakie produkty powinny stanowić bazę żywieniową.

pomysly-na-fit-sniadania-nasze-patenty-na-zdrowy-start-kazdego-dnia

Pomysły na fit śniadania - nasze patenty na zdrowy start każdego dnia!

Szybko, smacznie i zdrowo, najlepiej bez potrzeby wstawania wcześniej, by gotować czy piec. Pomysły na fit śniadania w zasadzie nie mają końca - nam przypadło do gustu kilkanaście z nich. Wybraliśmy dla was top 5 patentów na szybkie śniadania, które dadzą wam porządny zastrzyk energii na cały poranek!

wszystko-co-musisz-wiedziec-o-suplementach-na-stawy

Wszystko, co musisz wiedzieć o suplementach na stawy!

Problemy w obrębie stawów najczęściej atakują kolana i plecy. Na rynku znajdziemy mnóstwo suplementów wspomagających ich funkcjonowanie. Czy dostępne suplementy jednak faktycznie działają? Co znajduje się w ich składzie? Jak powinno się je stosować i komu mogą się przydać? Oto kompendium wiedzy o suplementach na stawy.

co-wiesz-o-superfoods-czy-to-naprawde-jest-nam-potrzebne

Co wiesz o superfoods: czy to naprawdę jest nam potrzebne?

Trawa jęczmienna, surowe kakao, a może spirulina? Produktów typu superfoods jest całe mnóstwo - i choć uchodzą za przejaw chwilowej mody, tak naprawdę kryją w sobie mnóstwo dobrego. Czym są tajemnicze superfoods i czy to naprawdę jest nam potrzebne? Sprawdzamy, które produkty są najlepsze i czy polskie produkty rolne mogą robić za superfoods.

nie-idzie-ci-odchudzanie-sprawdz-najczestsze-bledy-w-diecie-i-popraw-nawyki

Nie idzie ci odchudzanie? Sprawdź najczęstsze błędy w diecie i popraw nawyki!

Jeśli twoja redukcja nie przybrała satysfakcjonującego dla ciebie tempa, a efekty są niewidoczne, niemal pewne jest, że coś robisz nie tak. Być może są to błędy w komponowaniu posiłków, niewystarczająca ilość snu albo chroniczny stres. Przygotowaliśmy ranking produktów, które wydają się zdrowe, a tak naprawdę wcale nie są. Sprawdź, jakie błędy w diecie wyeliminować, by odchudzanie przyniosło zamierzone efekty.

zdrowe-zamienniki-dla-niezdrowych-przekasek-czyli-jak-przetrwac-redukcje

Zdrowe zamienniki dla niezdrowych przekąsek, czyli jak przetrwać redukcję?

Odchudzanie to dość trudny okres w całym procesie treningowym. Nie tylko brakuje nam energii, ale też coraz więcej jest pokus ciągnących nas w stronę podjadania. I nie ma w tym nic dziwnego - to naturalna reakcja organizmu! Podpowiadamy, jakie są zdrowe zamienniki dla niezdrowych przekąsek, aby bez wyrzutów sumienia móc skubnąć co i raz małe co nieco, gdy nikt nie patrzy.

bialko-na-mase-bialko-na-rzezbe-co-musisz-wiedziec-w-tym-temacie

Białko na masę, białko na rzeźbę: co musisz wiedzieć w tym temacie?

Choć wielu osobom kojarzy się głównie z koncentratem serwatki, białko to przede wszystkim budulec naszych mięśni i komórek. Źródła pozyskiwania białka to nie tylko odżywki sportowe, ale też produkty, które spożywamy na co dzień. Co ciekawe, nie każde źródła białka będą działać tak samo. Dlaczego?

naturalne-spalacze-tluszczu-gdzie-ich-szukac-i-ktore-sa-najlepsze

Naturalne spalacze tłuszczu - gdzie ich szukać i które są najlepsze?

To już znak naszych czasów - nie mamy czasu na aktywność fizyczną, dużo pracujemy i przez to nasza sylwetka nie wygląda najlepiej. Jeśli zależy ci na szybkich efektach odchudzania lub chcesz pozbyć się nadliczbowych kilogramów w sprytny sposób, włącz do swojej diety naturalne spalacze tłuszczu. Oto 5 grup produktów, po które warto sięgnąć!

pomysly-na-fit-kolacje-czyli-co-zjesc-by-utrzymac-piekna-i-zadbana-sylwetke

Pomysły na fit kolację, czyli co zjeść, by utrzymać piękną i zadbaną sylwetkę?

Trenujesz i nie wiesz, co jeść wieczorem? A może zastanawiasz się, jaki posiłek będzie najlepszy przed snem, jeśli zależy ci na szczupłej sylwetce? Z nami będzie ci łatwiej - sprawdź nasze pomysły na fit kolację i już teraz wybierz swój ulubiony. To idealnie skomponowane posiłki, które nie pozwolą ci pójść spać o pustym żołądku i jednocześnie nie dadzą wyrzutów sumienia. Zaczynamy?

dieta-wzmacniajaca-odpornosc-poznaj-jej-tajniki-i-zadbaj-o-zdrowie

Dieta wzmacniająca odporność: poznaj jej tajniki i zadbaj o zdrowie!

Witalność i wysoka odporność - to obecnie nasze najbardziej pożądane supermoce. Wbrew pozorom, aby utrzymać wysoki poziom zdrowia i wieść życie wysokiej jakości nie trzeba wprowadzać egzotycznych diet, w których stosowane produkty miałyby cudownie wpływać na nasze zdrowie. Sprawdź, jak wygląda dieta wzmacniająca odporność i jakie produkty powinny stanowić bazę żywieniową.

pomysly-na-fit-sniadania-nasze-patenty-na-zdrowy-start-kazdego-dnia

Pomysły na fit śniadania - nasze patenty na zdrowy start każdego dnia!

Szybko, smacznie i zdrowo, najlepiej bez potrzeby wstawania wcześniej, by gotować czy piec. Pomysły na fit śniadania w zasadzie nie mają końca - nam przypadło do gustu kilkanaście z nich. Wybraliśmy dla was top 5 patentów na szybkie śniadania, które dadzą wam porządny zastrzyk energii na cały poranek!

wszystko-co-musisz-wiedziec-o-suplementach-na-stawy

Wszystko, co musisz wiedzieć o suplementach na stawy!

Problemy w obrębie stawów najczęściej atakują kolana i plecy. Na rynku znajdziemy mnóstwo suplementów wspomagających ich funkcjonowanie. Czy dostępne suplementy jednak faktycznie działają? Co znajduje się w ich składzie? Jak powinno się je stosować i komu mogą się przydać? Oto kompendium wiedzy o suplementach na stawy.

co-wiesz-o-superfoods-czy-to-naprawde-jest-nam-potrzebne

Co wiesz o superfoods: czy to naprawdę jest nam potrzebne?

Trawa jęczmienna, surowe kakao, a może spirulina? Produktów typu superfoods jest całe mnóstwo - i choć uchodzą za przejaw chwilowej mody, tak naprawdę kryją w sobie mnóstwo dobrego. Czym są tajemnicze superfoods i czy to naprawdę jest nam potrzebne? Sprawdzamy, które produkty są najlepsze i czy polskie produkty rolne mogą robić za superfoods.

nie-idzie-ci-odchudzanie-sprawdz-najczestsze-bledy-w-diecie-i-popraw-nawyki

Nie idzie ci odchudzanie? Sprawdź najczęstsze błędy w diecie i popraw nawyki!

Jeśli twoja redukcja nie przybrała satysfakcjonującego dla ciebie tempa, a efekty są niewidoczne, niemal pewne jest, że coś robisz nie tak. Być może są to błędy w komponowaniu posiłków, niewystarczająca ilość snu albo chroniczny stres. Przygotowaliśmy ranking produktów, które wydają się zdrowe, a tak naprawdę wcale nie są. Sprawdź, jakie błędy w diecie wyeliminować, by odchudzanie przyniosło zamierzone efekty.