Zbilansowana dieta wegańska, czyli jak podejść do jadłospisu na bazie roślin?

Zbilansowana dieta wegańska, czyli jak podejść do jadłospisu na bazie roślin?

Modny swego czasu wegetarianizm to odrzucenie produktów mięsnych z codziennego jadłospisu. Jego radykalna odmiana to weganizm, który wyklucza wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego. Co zrobić, aby dieta wegańska była zbilansowana, a nasz organizm czerpał jak najwięcej z tego rodzaju żywienia?

Jak to wygląda: zbilansowana dieta wegańska od podstaw

Choć krytykowany przez wielu weganizm dorobił się już wielu mitów, to zwolenników tego sposobu odżywiania jest coraz więcej. Dieta wegańska to całkowita rezygnacja z produktów pochodzenia zwierzęcego i zasadniczo nie ma jako takich przeciwwskazań to przejścia na tę formę odżywiania z dnia na dzień. Ważne jest jednak pozostawanie w stałym kontakcie z dietetykiem, który pomoże w obserwacji zmian zachodzących w organizmie. Zbilansowana dieta wegańska to prawdziwa sztuka, a kunszt ten najlepiej uprawiają zawodowi dietetycy. By zapewnić prawidłowe funkcjonowanie organizmu, należy dostarczyć odpowiednie ilości poszczególnych składników odżywczych. Jakie to produkty?

Zbilansowana dieta wegańska: podstawowe źródła energii

Pełnowartościowe posiłki to podstawa każdego programu żywieniowego. Zbilansowana dieta wegańska bazuje przede wszystkim na produktach zbożowych, m.in. z ryżu, pszenicy, owsa, prosa i żyta. Podstawę piramidy żywieniowej diety wegańskiej stanowią również owoce i warzywa. Należy je spożywać jak najczęściej, aby zapewnić sobie energię na co dzien. Kolejny poziom zapełniają rośliny strączkowe i oleiste - m.in. siemię lniane, sezam, pestki dyni i nasiona słonecznika - a także grzyby i glony morskie, głównie algi. Tutaj znajdziemy także mleko roślinne (m.in. migdałowe i sojowe) oraz tofu. Te produkty należy spożywać z umiarem. Ostatnia grupa produktów to te, których spożycie trzeba wyjątkowo mocno ograniczać, choć nie należy ich całkowicie wykluczać. To cukier, kawa i herbata.

Dieta wegańska: zbilansowana żywność na bazie roślin
dieta weganska

Tak jak w każdym programie dietetycznym, również tutaj kluczowe jest to, jak przygotowujemy potrawy i przetwarzamy produkty spożywcze. Zbilansowana dieta wegańska zakłada spożywanie przede wszystkim posiłków surowych, choć dopuszcza się możliwie niewielkie ich przetwarzanie, np. grillowanie czy gotowanie.Wynika to z prostego faktu: jakakolwiek obróka termiczna zmniejsza ilość składników mineralnych i witamin w produktach spożywczych - z tego wgzględu, aby dieta wegańska była zbilansowana, stosuje się dodatkową suplementację. Kluczowe są witaminy z grupy B, witamina D3, żelazo i wapń. 2 ostatnie elementy zbilansowana dieta wegańska jest w stanie zapewnić z takich produktów, jak rośliny strączkowe, zielone warzywa liściaste, nasiona sezamu, orzechy i figi.

Czytaj: Dieta wegetariańska a budowanie masy

Przeciwwskazania: zbilansowana dieta wegańska nie dla każdego

Nie kazdy wie, że rośliny strączkowe to spore wyzwanie dla naszego ukadu trawienia. W zbożach i strączkach występuje dodatkowo niestrawny kwas fitynowy, a ten poważnie obniża wchłanianie wartości odżywczych z minerałów oraz wypłukuje je z jelit. Ponadto podstawowe produkty żywieniowe w diecie wegańskiej tj. zboża i strączki zawierają toksyczne lektyny, które powodują stany zapalne jelit. Właśnie dlatego nawet najbardziej zbilansowana dieta wegańska nie sprawdzi się u osób z nadwrażliwością jelit. Tego typu dolegliwości powstają w wyniku zatrucia układu pokarmowego sztucznym jedzeniem antybiotykami i pestycydami. Spory wpływ na kondycję jelit ma również tzw. zdrowa żywność, np. produkty tpu light i fitness, śniadaniowe muesli czy pieczywo wieloziarniste.

Zobacz: Co powinieneś wiedzieć zanim przejdziesz na wegetarianizm?

Zbilansowana dieta wegańska: jakie daje efekty?

Krytykowana przez wielu dieta wegetariańska to wbrew pozorom wyjątkowo zdrowy plan odżywiania. Nalezy oczywiscie mieć na uwadze, że konieczna jest suplementacja oraz stały kontakt z dietetykiem, który może zlecać dodatkowe badania krwi. Tym niemniej rezygnacja z produktów pochodzenia zwierzęcego to nie tylko nasze lepsze samopoczucie - to także dobry krok w stronę ochrony zwierząt i środowiska naturalnego oraz ograniczenie szkodliwej działalności przetwórstwa spożywczego.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Aleks Dorosiński 0 26 sierpnia 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

co-wiesz-o-superfoods-czy-to-naprawde-jest-nam-potrzebne

Co wiesz o superfoods: czy to naprawdę jest nam potrzebne?

Trawa jęczmienna, surowe kakao, a może spirulina? Produktów typu superfoods jest całe mnóstwo - i choć uchodzą za przejaw chwilowej mody, tak naprawdę kryją w sobie mnóstwo dobrego. Czym są tajemnicze superfoods i czy to naprawdę jest nam potrzebne? Sprawdzamy, które produkty są najlepsze i czy polskie produkty rolne mogą robić za superfoods.

nie-idzie-ci-odchudzanie-sprawdz-najczestsze-bledy-w-diecie-i-popraw-nawyki

Nie idzie ci odchudzanie? Sprawdź najczęstsze błędy w diecie i popraw nawyki!

Jeśli twoja redukcja nie przybrała satysfakcjonującego dla ciebie tempa, a efekty są niewidoczne, niemal pewne jest, że coś robisz nie tak. Być może są to błędy w komponowaniu posiłków, niewystarczająca ilość snu albo chroniczny stres. Przygotowaliśmy ranking produktów, które wydają się zdrowe, a tak naprawdę wcale nie są. Sprawdź, jakie błędy w diecie wyeliminować, by odchudzanie przyniosło zamierzone efekty.

wszechmogace-cytrusy-poznaj-ich-wlasciwosci-zdrowotne-i-jedz-jak-najwiecej

Wszechmogące cytrusy - poznaj ich właściwości zdrowotne i jedz jak najwięcej!

Skarbnica witaminy C, bogactwo antyoksydantów i błonnika, fantastyczne olejki eteryczne. To tylko niektóre właściwości zdrowotne, jakie skrywają cytrusy. Jak jeszcze wpływają na nasze zdrowie i czym poprawiają nasze samopoczucie? Sprawdź TOP 5 właściwości owoców cytrusowych i jedz na zdrowie!

co-jesc-na-mase-siegnij-po-najlepsze-produkty-i-zbuduj-swoje-cialo

Co jeść na masę: sięgnij po najlepsze produkty i zbuduj swoje ciało!

Budowanie masy mięśniowej to kluczowy moment w karierze na siłowni. To nie tylko czas zwiększonej aktywności fizycznej, ale przede wszystkim okres zwiększonej podaży energii. Zobacz, co jeść na masę i wprowadź swoje ciało na wyższy poziom, aby przekuć trening w prawdziwie atletyczną sylwetkę!

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

co-wiesz-o-superfoods-czy-to-naprawde-jest-nam-potrzebne

Co wiesz o superfoods: czy to naprawdę jest nam potrzebne?

Trawa jęczmienna, surowe kakao, a może spirulina? Produktów typu superfoods jest całe mnóstwo - i choć uchodzą za przejaw chwilowej mody, tak naprawdę kryją w sobie mnóstwo dobrego. Czym są tajemnicze superfoods i czy to naprawdę jest nam potrzebne? Sprawdzamy, które produkty są najlepsze i czy polskie produkty rolne mogą robić za superfoods.

nie-idzie-ci-odchudzanie-sprawdz-najczestsze-bledy-w-diecie-i-popraw-nawyki

Nie idzie ci odchudzanie? Sprawdź najczęstsze błędy w diecie i popraw nawyki!

Jeśli twoja redukcja nie przybrała satysfakcjonującego dla ciebie tempa, a efekty są niewidoczne, niemal pewne jest, że coś robisz nie tak. Być może są to błędy w komponowaniu posiłków, niewystarczająca ilość snu albo chroniczny stres. Przygotowaliśmy ranking produktów, które wydają się zdrowe, a tak naprawdę wcale nie są. Sprawdź, jakie błędy w diecie wyeliminować, by odchudzanie przyniosło zamierzone efekty.

wszechmogace-cytrusy-poznaj-ich-wlasciwosci-zdrowotne-i-jedz-jak-najwiecej

Wszechmogące cytrusy - poznaj ich właściwości zdrowotne i jedz jak najwięcej!

Skarbnica witaminy C, bogactwo antyoksydantów i błonnika, fantastyczne olejki eteryczne. To tylko niektóre właściwości zdrowotne, jakie skrywają cytrusy. Jak jeszcze wpływają na nasze zdrowie i czym poprawiają nasze samopoczucie? Sprawdź TOP 5 właściwości owoców cytrusowych i jedz na zdrowie!

co-jesc-na-mase-siegnij-po-najlepsze-produkty-i-zbuduj-swoje-cialo

Co jeść na masę: sięgnij po najlepsze produkty i zbuduj swoje ciało!

Budowanie masy mięśniowej to kluczowy moment w karierze na siłowni. To nie tylko czas zwiększonej aktywności fizycznej, ale przede wszystkim okres zwiększonej podaży energii. Zobacz, co jeść na masę i wprowadź swoje ciało na wyższy poziom, aby przekuć trening w prawdziwie atletyczną sylwetkę!

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.