Zapisane w genach – czy mam predyspozycje do budowania masy mięśniowej i siły?

Zapisane w genach – czy mam predyspozycje do budowania masy mięśniowej i siły?

Ćwiczenia siłowe ukierunkowane na rozwój masy i siły mięśniowej nie u wszystkich przynoszą takie same efekty. Sprawdź swoje warunki genetyczne! Adaptacja do bodźców, hormony, typ budowy ciała... przewodnik po kulturystycznym DNA.

Jakie czynniki mają wpływ na budowanie masy i siły mięśniowej?

Mamy ogromny wpływ na wiele warunków skutecznego treningu na siłę i masę mięśniową. Efekty ćwiczeń zależą przecież od prawidłowej techniki ćwiczeń, właściwej regeneracji, planu żywieniowego czy odpowiedniej metody treningowej. Poza nimi jednak znajdują się również czynniki niezależne od nas. Każdy ćwiczący bowiem ma inną strukturę mięśniową, stopień adaptacji na bodźce treningowe, równowagę hormonalną czy typ sylwetki. Ta druga grupa czynników również ma znaczny wpływ na skuteczność budowania masy i siły mięśniowej.

Budowanie masy i siły – włókna mięśniowe

W organizmie występują dwa rodzaje włókien mięśniowych. Można je odróżnić na podstawie szybkości skurczu. We włóknach szybkokurczliwych nie trzeba wiele czasu na wytwarzanie energii. Większe jest także tempo budowania ich objętości. Z drugiej strony jednak – mają mniejszą tolerancję na zmęczenie. W przypadku włókien wolnokurczliwych natomiast sytuacja wygląda odwrotnie. Każdy ćwiczący ma indywidualne zestawienie tych dwóch rodzajów włókien w mięśniach. Większe predyspozycje do budowania masy i siły mięśniowej będą mieć osoby z przewagą włókien szybkokurczliwych.

Przewaga włókien wolnokurczliwych w organizmie zapewnia predyspozycje do uprawiania sportów wytrzymałościowych.

Budowanie masy i siły – adaptacja do bodźców treningowych

W tym przypadku duże znaczenie ma unerwienie włókien szybkokurczliwych. Nerwy bowiem odpowiadają za pracę włókien, a więc przekazywanie do nich impulsów. Te naturalne warunki do budowania masy i siły mięśniowej zależą więc od rozwinięcia się i funkcjonowania układu nerwowego.

Budowanie masy i siły – gospodarka hormonalna

Hormony pozwalają na osiągnięcie stanu anabolicznego po treningu. Największe znaczenie w trakcie budowania masy mięśniowej ma testosteron. Dzięki niemu mięśnie rosną znacznie szybciej. Na „startowy” poziom testosteronu w organizmie nie mamy wpływu. Można go jednak podnieść dzięki ćwiczeniom siłowym. Warto jednak pamiętać, że po zaprzestaniu treningów poziom testosteronu wraca do początkowej wartości.

Budowanie masy i siły – typy sylwetki

badanie predyspozycji do budowania masy mięśniowej

W przypadku mężczyzn mówi się o trzech typach sylwetki. Mianowicie: ektomorfiku, mezomorfiku i endomorfiku. Największe predyspozycje do budowania masy i siły mięśniowej ma mezomorfik. Charakteryzuje się on atletyczną budową ciała, wąskimi ramionami i szerokimi barkami. Nie ustępuje mu jednak także endomorfik – jego warunki potencjalnie zwiększają lepsze wyniki w wielobojach czy podnoszeniu ciężarów. Ten jednak ma również predyspozycje do zwiększania także ilości tkanki tłuszczowej…

Jak sprawdzić własne predyspozycje do budowania masy i siły mięśniowej?

Najprostszy do sprawdzenia jest typ sylwetki ćwiczącego – widać go bowiem gołym okiem. Trudne natomiast jest określenie liczby i gęstości włókien mięśniowych. Przykładowo, ektomorficy mają większą liczbę włókien o większej gęstości mają lepsze naturalne warunki do rozwoju masy mięśniowej. Inaczej jest w przypadku małej liczby włókien o niskiej gęstości u mezomorfika. Ten w tym aspekcie jest „pokrzywdzony” przez matkę naturę. Siłę skurczu mięśni można natomiast przetestować w trakcie treningu. Oceń czy należysz do osób, które potrzebują intensywnych ćwiczeń z dużymi ciężarami, czy jednak do tych, które bez problemu pobudzają mięśnie ćwiczeniami o niskiej intensywności. W drugim przypadku widać, że masz predyspozycje do budowania masy i siły mięśniowej. Zastanów się również nad stanem własnej siły. Czy podnoszenie większych obciążeń sprawiało ci problem zanim rozpocząłeś treningi? Jeśli nie – masz większe szanse na szybsze zbudowanie siły i masy.

Sprawdzenie naturalnych warunków do treningu siłowego może opierać się również o określenie tonusu i twardości mięśni. Jednostajny i lekki przykurcz mięśni może świadczyć o dużej liczbie włókien mięśniowych. Ten sposób nie jest stuprocentowo pewny, lecz nie ma innych ogólnodostępnych sposobów na policzenie włókien mięśniowych.

Włókna szybkokurczliwe są podatne na trening wysiłkowy do momentu wyczerpania (zwykle 12-15 powtórzeń). W przypadku włókien wolnokurczliwych mięśnie są w stanie „znieść” 20-25 powtórzeń. Rodzaj włókien można przetestować także przy pomocy testu Coopera. Brak zadowalających wyników w tym teście może świadczyć o przewadze włókien szybkokurczliwych. Tym samym osiągną lepsze wyniki w sportach siłowych.

Na przekór genetyce – budujemy masę i siłę mięśniową!

Uwarunkowań genetycznych nie da się niestety zmienić. To, że nie mamy naturalnych warunków do treningu siłowego nie powinno nas jednak powstrzymać od aktywności w tym zakresie. Efekty treningów nie zależą przecież tylko od tego, jakimi predyspozycjami obdarzyła nas matka natura. Ogromne znaczenie ma przede wszystkim przemyślana metoda treningowa indywidualnie dostosowana do możliwości każdego ćwiczącego. Z pomocą trenera personalnego możesz osiągnąć równie zadowalające efekty, co osoby „urodzone” na siłowni.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 4 4 maja 2017  3606

Dodaj komentarz

  • Risiu
    28 czerwca 2017
    Na pewno mają jakieś sposoby. Można na przykład zbadać skład ciała.
  • Jan Krawczyk
    9 maja 2017
    A czy na treningach personalnych da się w jakiś sposób zbadać własne predyspozycje do budowania masy mięśniowej? Chodzi mi o to, czy trenerzy mają jakieś narzędzia do tego celu?
  • Paulina Borysiewicz
    8 maja 2017
    Genetyka nie ma w sumie kluczowej roli, bo jednak największe znaczenie mają treningi i dieta. I jak się ktoś przykłada do ćwiczeń, to może naprawdę dużo zrobić i wypracować bardzo ładne ciało
  • Piotr43
    5 maja 2017
    Uwarunkowania genetyczne mogą być przekleństwem albo błogosławieństwem dla osób trenujących siłowo

Artykuły z kategorii: Trening Siłowy

jakie-urzadzenia-spotkasz-na-silowni-i-do-czego-sluza-krotki-przewodnik

Jakie urządzenia spotkasz na siłowni i do czego służą - krótki przewodnik

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem swojej przygody z siłownią, ale nie wiesz, czego się spodziewać? Zobacz, jakie urządzenia możesz spotkać na siłowni i sprawdź, które sprawdzą się najlepiej na pierwsze treningi. Z nami masz pewność łatwego startu - przed tobą pierwsze rozeznanie w sprzęcie treningowym!

pompa-miesniowa-zobacz-jak-ja-wykorzystac-w-codziennym-treningu

Pompa mięśniowa - zobacz, jak ją wykorzystać w codziennym treningu!

Widoczny efekt treningu i stymulacji mięśni to tzw. pompa mięśniowa. I choć nie utrzymuje się długo, ma sporo zalet i właśnie dzięki niej twój trening może wejść na wyższy poziom. Zobacz, jak pompa mięśniowa wpływa na rozwój poszczególnych partii mięśniowych i przekonaj się na własnym przykładzie, jak skuteczne mogą być sety łączone i gigant serie w codziennych ćwiczeniach.

krolewskie-cwiczenia-na-biceps-zobacz-jak-zwiekszyc-obwod-swoich-ramion

Królewskie ćwiczenia na biceps - zobacz, jak zwiększyć obwód swoich ramion!

Jeśli twój trening ramion nie przynosi pożądanych efektów, najpewniej robisz coś nie tak. Być może stosujesz niedostateczne obciążenia lub sięgasz po niewłaściwe ćwiczenia na biceps lub triceps. Podpowiadamy, jak zorganizować trening oraz jakie ćwiczenia na biceps dadzą najlepsze efekty. Sprawdź!

gainer-przed-treningiem-kiedy-warto-go-wypic-i-czy-to-dobry-pomysl

Gainer przed treningiem - kiedy warto go wypić i czy to dobry pomysł?

Produkty na masę mięśniową stosowane około treningowo to na pewno dobry patent w przypadku, gdy trudno zapewnić odpowiednią podaż kalorii. Gainer może stanowić zamiennik pełnowartościowego posiłku lub pewnej jego części, a przyjęty bezpośrednio po treningu może zahamować katabolizm. A gdyby tak wypić gainer przed treningiem? Zobacz, kiedy warto i czy to w ogóle ma sens!

squats-alternative-wyprobuj-przysiadow-z-hantlami-i-dopompuj-miesnie-nog

Squats alternative - wypróbuj przysiadów z hantlami i dopompuj mięśnie nóg!

Wydawać by się mogło, że na trening nóg składają się te same ćwiczenia i być może to jest powodem częstego pomijania tej partii mięśniowej w tygodniowym rozkładzie ćwiczeń. Okazuje się, że liczba ćwiczeń jest dosyć obszerna, a samych przysiadów jest ponad 10 kombinacji. Sprawdź przysiady z hantlami i zobacz, jak łatwo wycisnąć więcej z treningu!

szrugsy-z-hantlami-twoj-przepis-na-kaptury-jak-postronki

Szrugsy z hantlami - twój przepis na kaptury jak postronki!

Typowy trening domatora czy kilka ćwiczeń na maszynach to za mało. Imponującą muskulaturę i atletyczną sylwetkę można wykuć tylko przy kompleksowym treningu całego ciała z wykorzystaniem różnorodnych bodźców. Zobacz, jak wykonać szrugsy z hantlami i zbudować kaptury niewielkim kosztem.

kreatyna-na-redukcji-komu-sluzy-i-w-jaki-sposob-powinno-sie-ja-przyjmowac

Kreatyna na redukcji - komu służy i w jaki sposób powinno się ją przyjmować?

Kreatyna na redukcji to dosyć kontrowersyjny temat. Wiąże się on głównie z możliwością powodowania niekorzystnego zatrzymywania wody w organizmie przez ten suplement. Czy jest to prawda i w jaki sposób należy przyjmować kreatynę na redukcji?

miej-odwage-na-wiecej-pas-kulturystyczny-recepta-na-lepsze-wyniki

Miej odwagę na więcej! Pas kulturystyczny receptą na lepsze wyniki

Nawet jeśli nie odczuwasz bólu podczas złożonych ćwiczeń, możesz pożałować niektórych decyzji za kilka lat. Przeciążenia, jakim poddawany jest cały kręgosłup podczas treningu siłowego, przekraczają niekiedy jego potencjał kinetyczny. Spróbuj ćwiczeń z pasem kulturystycznym i ciesz się coraz lepszymi wynikami!

suplementy-na-mase-miesniowa-ktore-sa-najlepsze

Suplementy na masę mięśniową - które są najlepsze?

Podczas budowania masy mięśniowej wiele osób decyduje się na stosowanie wybranych suplementów. Niektóre z nich są bowiem w stanie znacznie przyspieszyć oczekiwany efekt. Jakie suplementy tego typu są najlepsze?

przeziebienie-a-silownia-czy-trening-w-trakcie-choroby-to-dobry-pomysl

Przeziębienie a siłownia - czy trening w trakcie choroby to dobry pomysł?

Mówi się, że chorobę trzeba wygrzać, a drobne przeziębienie tak naprawdę nie stoi na przeszkodzie, by pójść do pracy czy na trening. Okazuje się, że takie lekceważące podejście może mieć negatywne skutki w przyszłości. Co zrobić, aby lekkie przeziębienie a siłownia i codzinne trening nie musiały się wykluczać?

jakie-urzadzenia-spotkasz-na-silowni-i-do-czego-sluza-krotki-przewodnik

Jakie urządzenia spotkasz na siłowni i do czego służą - krótki przewodnik

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem swojej przygody z siłownią, ale nie wiesz, czego się spodziewać? Zobacz, jakie urządzenia możesz spotkać na siłowni i sprawdź, które sprawdzą się najlepiej na pierwsze treningi. Z nami masz pewność łatwego startu - przed tobą pierwsze rozeznanie w sprzęcie treningowym!

pompa-miesniowa-zobacz-jak-ja-wykorzystac-w-codziennym-treningu

Pompa mięśniowa - zobacz, jak ją wykorzystać w codziennym treningu!

Widoczny efekt treningu i stymulacji mięśni to tzw. pompa mięśniowa. I choć nie utrzymuje się długo, ma sporo zalet i właśnie dzięki niej twój trening może wejść na wyższy poziom. Zobacz, jak pompa mięśniowa wpływa na rozwój poszczególnych partii mięśniowych i przekonaj się na własnym przykładzie, jak skuteczne mogą być sety łączone i gigant serie w codziennych ćwiczeniach.

krolewskie-cwiczenia-na-biceps-zobacz-jak-zwiekszyc-obwod-swoich-ramion

Królewskie ćwiczenia na biceps - zobacz, jak zwiększyć obwód swoich ramion!

Jeśli twój trening ramion nie przynosi pożądanych efektów, najpewniej robisz coś nie tak. Być może stosujesz niedostateczne obciążenia lub sięgasz po niewłaściwe ćwiczenia na biceps lub triceps. Podpowiadamy, jak zorganizować trening oraz jakie ćwiczenia na biceps dadzą najlepsze efekty. Sprawdź!

gainer-przed-treningiem-kiedy-warto-go-wypic-i-czy-to-dobry-pomysl

Gainer przed treningiem - kiedy warto go wypić i czy to dobry pomysł?

Produkty na masę mięśniową stosowane około treningowo to na pewno dobry patent w przypadku, gdy trudno zapewnić odpowiednią podaż kalorii. Gainer może stanowić zamiennik pełnowartościowego posiłku lub pewnej jego części, a przyjęty bezpośrednio po treningu może zahamować katabolizm. A gdyby tak wypić gainer przed treningiem? Zobacz, kiedy warto i czy to w ogóle ma sens!

squats-alternative-wyprobuj-przysiadow-z-hantlami-i-dopompuj-miesnie-nog

Squats alternative - wypróbuj przysiadów z hantlami i dopompuj mięśnie nóg!

Wydawać by się mogło, że na trening nóg składają się te same ćwiczenia i być może to jest powodem częstego pomijania tej partii mięśniowej w tygodniowym rozkładzie ćwiczeń. Okazuje się, że liczba ćwiczeń jest dosyć obszerna, a samych przysiadów jest ponad 10 kombinacji. Sprawdź przysiady z hantlami i zobacz, jak łatwo wycisnąć więcej z treningu!

szrugsy-z-hantlami-twoj-przepis-na-kaptury-jak-postronki

Szrugsy z hantlami - twój przepis na kaptury jak postronki!

Typowy trening domatora czy kilka ćwiczeń na maszynach to za mało. Imponującą muskulaturę i atletyczną sylwetkę można wykuć tylko przy kompleksowym treningu całego ciała z wykorzystaniem różnorodnych bodźców. Zobacz, jak wykonać szrugsy z hantlami i zbudować kaptury niewielkim kosztem.

kreatyna-na-redukcji-komu-sluzy-i-w-jaki-sposob-powinno-sie-ja-przyjmowac

Kreatyna na redukcji - komu służy i w jaki sposób powinno się ją przyjmować?

Kreatyna na redukcji to dosyć kontrowersyjny temat. Wiąże się on głównie z możliwością powodowania niekorzystnego zatrzymywania wody w organizmie przez ten suplement. Czy jest to prawda i w jaki sposób należy przyjmować kreatynę na redukcji?

miej-odwage-na-wiecej-pas-kulturystyczny-recepta-na-lepsze-wyniki

Miej odwagę na więcej! Pas kulturystyczny receptą na lepsze wyniki

Nawet jeśli nie odczuwasz bólu podczas złożonych ćwiczeń, możesz pożałować niektórych decyzji za kilka lat. Przeciążenia, jakim poddawany jest cały kręgosłup podczas treningu siłowego, przekraczają niekiedy jego potencjał kinetyczny. Spróbuj ćwiczeń z pasem kulturystycznym i ciesz się coraz lepszymi wynikami!

suplementy-na-mase-miesniowa-ktore-sa-najlepsze

Suplementy na masę mięśniową - które są najlepsze?

Podczas budowania masy mięśniowej wiele osób decyduje się na stosowanie wybranych suplementów. Niektóre z nich są bowiem w stanie znacznie przyspieszyć oczekiwany efekt. Jakie suplementy tego typu są najlepsze?

przeziebienie-a-silownia-czy-trening-w-trakcie-choroby-to-dobry-pomysl

Przeziębienie a siłownia - czy trening w trakcie choroby to dobry pomysł?

Mówi się, że chorobę trzeba wygrzać, a drobne przeziębienie tak naprawdę nie stoi na przeszkodzie, by pójść do pracy czy na trening. Okazuje się, że takie lekceważące podejście może mieć negatywne skutki w przyszłości. Co zrobić, aby lekkie przeziębienie a siłownia i codzinne trening nie musiały się wykluczać?