Zapasy dla początkujących

Zapasy dla początkujących

Chwytasz przeciwnika, rzucasz nim o matę, stosujesz dźwignię, a na koniec go przyduszasz (tzw. bodylock) – wszystko to w kontrolowanych warunkach maty zapaśniczej. Wbrew pozorom sport ten nie jest niebezpieczny, a chwyty, które mogłyby uszkodzić zdrowie zawodników, są surowo zabronione.

Zanim zapiszesz się na trening zapaśniczy

Na początek wybierz się do lekarza. Kluby zapaśnicze wymagają badań potwierdzających dobry stan zdrowia osoby, która chce zapisać się na treningi. Niepełnoletni kandydaci potrzebują jeszcze jednego dokumentu – zgody rodziców lub opiekunów prawnych. 

 

Przed wejściem na matę 

Zdejmujesz z siebie wszystkie elementy garderoby, które mogłyby zrobić krzywdę przeciwnikowi. Chodzi o okulary, zegarki i biżuterię. Zapasy to sport kontaktowy, odbywa się w bliskim dystansie, dlatego bardzo ważne jest zachowanie nienagannej higieny całego ciała – bezpośrednio przed treningiem skróć paznokcie do minimalnej długości i dokładnie umyj ręce. Nie musisz inwestować w specjalny kostium zapaśniczy. Na pierwsze treningi wystarczą Ci zwykłe spodenki, t-shirt lub dres. Jeśli chodzi o obuwie, zapasy uprawia się w lekkich i wygodnych butach sportowych. 

 

Chwyty niedozwolone w zapasach

Przed rozpoczęciem zajęć trener przedstawi uczestnikom zasady obowiązujące podczas walki. Niektóre zachowania na macie są niedopuszczalne. Gryzienie przeciwnika, uderzanie, kopanie, drapanie, chwytanie za włosy lub elementy stroju, wykręcanie rąk i nóg czy uciskanie szyi (duszenia) – to wszystko dyskwalifikuje zawodnika. Zabronione są rownież łamania na stawy. Stosowanie niedozwolonych technik może również efektować punktami karnymi.

 

 

Ćwiczenia poprawiające sprawność 

Zanim przystąpisz do walki z przeciwnikiem, musisz przygotować swoje ciało do podjęcia wysiłku i opanowania podstawowych technik zapaśniczych.   

Oto kilka przykładowych ćwiczeń z podręcznika dla początkujących zapaśników autorstwa trenera Janusza Tracewskiego: 

  • Skłony głowy w górę i w dół, a następnie intensywne krążenia głową. Najlepszy efekt uzyskamy, ćwicząc z drugą osobą. Jedna osoba zajmuje pozycję wyjściową w klęku podpartym i wykonuje krążenia  głową, druga zaś stara się blokować ruchy ćwiczącej osoby, przytrzymując głowę. 
  • Kładziemy się na plecach i wykonujemy tzw. mostek 
  • Kładziemy się na brzuchu, łapiemy się za kostki i robimy „kołyskę” 
  • Wykonujemy tzw. przejścia mostowe – z pozycji mostka, opierając się  na czole i stopach, wybijamy się nogami do góry i przechodzimy biodrami i klatką piersiową poza punkt podparcia i przechodzimy do klęku podpartego 
  • Tzw. mostowanie do tyłu, czyli przejście do mostka z pozycji stojącej – na początek ćwiczymy ze wsparciem drugiej osoby, później wykonujemy różne kombinacje z obciążeniem w postaci piłki lekarskiej. 

Osoby trenujące zapasy często uzupełniają trening zapaśniczy ćwiczeniami siłowymi, crossfitem lub treningami wytrzymałościowymi jak bieganie.

 

Podstawowe techniki zapaśnicze

Rozróżnia się dwa style walki zapaśniczej – klasyczny, uwzględniający chwyty wyłącznie powyżej pasa, oraz styl wolny, w którym możliwe są również chwyty za nogi. Treningi zapaśnicze rozpoczniesz od nauki najprostszych technik walki w parterze. Pozycja wyjściowa w zapasach to klęk podparty z szeroko rozstawionymi kolanami (dłonie w odległości około 40 cm od kolan), wszystkie kończyny tworzą kąt prosty z tułowiem. Walka dzieli się na dwie trzyminutowe rundy z trzydziestosekundową przerwą lub dwie rundy dwuminutowe z przerwą. Najpopularniejsze techniki walki to m.in. „rolada”, „wyjście z parteru”, „pół nelson z zabieganiem”, „hamerlok” i wiele innych. Dzowlone są również tzw. skoki.

Martyna Paprocka 3 21 kwietnia 2016  3847

Dodaj komentarz

  • Elwis
    20 lipca 2017
    Skoro zapasy nie są zabronione to po co te komentarze?
  • Palnix
    20 lipca 2017
    Każdy robi to, co lubi. A niektórzy potrzebują walki :)
  • 20 lipca 2017
    Ja tam nie rozumiem, że ktoś może trenować zapasy, skoro na świecie jest tak dużo innych fajniejszych sportów...

Artykuły z kategorii: Sztuki Walki

sporty-walki-rodzaje-sporty-walki-krakow-co-wybrac

Sporty walki rodzaje | Sporty walki Kraków | Co wybrać?

Trenuj sporty walki – łatwo powiedzieć. Jak jednak zabrać się za szukanie trenera sportów walki? Jakie są rodzaje sportów walki, i który z nich wybrać? Sporty walki Kraków – zobaczcie!

brazylijskie-jiu-jitsu-warszawa-jak-wybrac-klub

Brazylijskie Jiu Jitsu Warszawa – jak wybrać klub?

Nie ma co ukrywać – kluby BJJ Warszawa aż się biją o klienta. W stolicy oferta treningów sportów walki jest wyjątkowo szeroka. Jak zdecydować się na klub BJJ w Warszawie? Na czym właściwie polega Brazylijskie Jiu Jitsu? BJJ Warszawa treningi dla każdego!

krav-maga-poznan-czy-to-trening-takze-dla-dzieci

Krav maga Poznań – czy to trening także dla dzieci?

Krav maga Poznań: jak znaleźć odpowiednią organizację? Czy krav maga dla dzieci to dobry pomysł? A jak jest z krav magą dla dorosłych? Wszystko o krav madze w Poznaniu!

krav-maga-podstawowe-techniki-samoobrony

Krav maga - podstawowe techniki samoobrony

Krav maga skupia się przede wszystkim na uczeniu samoobrony. Od wschodnich sztuk walki odróżnia ją to, że nie wykorzystuje widowiskowych chwytów, nie jest próbą doskonalenia siebie, lecz trenuje się ją po to, by móc w realnym życiu użyć wyuczonych technik do samoobrony. Poznaj podstawowe techniki krav magi.

boks-krakow-dla-poczatkujacych-jak-zaczac-trenowac-boks

Boks Kraków dla początkujących – jak zacząć trenować boks?

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem zajęć boksu w Krakowie? Mamy dla Ciebie poradnik! Boks Kraków dla początkujących, młodzieży, dziewczyn… Każdy może zacząć trenować boks z trenerem personalnym bądź w klubie w Krakowie!

sporty-walki-wszystko-co-musisz-wiedziec-o-nokaucie

Sporty walki – wszystko co musisz wiedzieć o nokaucie

Jednym ze sposobów na rozstrzygnięcie zmagań w części sportów walki jest nokaut. Na czym on polega? Co dzieje się z zawodnikiem po nokaucie? Jak wygląda pierwsza pomoc w razie poważniejszych urazów po położeniu zawodnika na deski?

sporty-walki-trening-wzmacniajacy-palce

Sporty walki – trening wzmacniający palce

Mięśnie dłoni i placów są przeciążane codziennymi czynnościami. W przypadku osób trenujących sporty walki dochodzą także kolejne obciążenia tych partii ciała. Silne palce pozwalają bowiem na wykonywanie poszczególnych chwytów czy ciosów. Zobacz, na czym polega trening wzmacniający palce w sportach walki.

jak-trenowac-szybkosc-nog-w-sportach-walki

Jak trenować szybkość nóg w sportach walki?

Sprawne i szybkie poruszanie się po ringu należy do ważniejszych umiejętności zawodników sportów walki. Dzięki dużej szybkości nóg możliwe jest m.in. uniknięcie ciosów przeciwnika czy wykonanie skutecznych ataków. Na czym polega trening szybkości nóg w takich sportach walki jak boks, karate i MMA?

taekwondo-jak-rozciagac-sie-do-wysokich-kopniec

Taekwondo - jak rozciągać się do wysokich kopnięć?

Bez właściwego rozciągnięcia i rozgrzania mięśni nie są możliwe wysokie kopnięcia. W taekwondo duże znaczenie ma zatem trening elastyczności. Dzięki niemu ćwiczący, nawet zaskoczony przez napastnika na ulicy, będzie w stanie skutecznie się obronić. Oto, co powinien zawierać trening rozciągania w tym sporcie walki.

taekwondo-kroki-i-kopniecia

Taekwondo – kroki i kopnięcia

Nazwa taekwondo jest zbitką trzech wyrazów. Tae oznacza stopę, a więc wszystkie techniki wykonywane za pomocą nóg. Kwon to nazwa pięści a zarazem systemu pracy rękami. Do natomiast jest określeniem drogi. Oddaje duchowy element tej sztuki walki. System technik wykonywanych za pomocą nóg jest imponujący. Jakie kroki i kopnięcia znajdziemy w taekwondo?

sporty-walki-rodzaje-sporty-walki-krakow-co-wybrac

Sporty walki rodzaje | Sporty walki Kraków | Co wybrać?

Trenuj sporty walki – łatwo powiedzieć. Jak jednak zabrać się za szukanie trenera sportów walki? Jakie są rodzaje sportów walki, i który z nich wybrać? Sporty walki Kraków – zobaczcie!

brazylijskie-jiu-jitsu-warszawa-jak-wybrac-klub

Brazylijskie Jiu Jitsu Warszawa – jak wybrać klub?

Nie ma co ukrywać – kluby BJJ Warszawa aż się biją o klienta. W stolicy oferta treningów sportów walki jest wyjątkowo szeroka. Jak zdecydować się na klub BJJ w Warszawie? Na czym właściwie polega Brazylijskie Jiu Jitsu? BJJ Warszawa treningi dla każdego!

krav-maga-poznan-czy-to-trening-takze-dla-dzieci

Krav maga Poznań – czy to trening także dla dzieci?

Krav maga Poznań: jak znaleźć odpowiednią organizację? Czy krav maga dla dzieci to dobry pomysł? A jak jest z krav magą dla dorosłych? Wszystko o krav madze w Poznaniu!

krav-maga-podstawowe-techniki-samoobrony

Krav maga - podstawowe techniki samoobrony

Krav maga skupia się przede wszystkim na uczeniu samoobrony. Od wschodnich sztuk walki odróżnia ją to, że nie wykorzystuje widowiskowych chwytów, nie jest próbą doskonalenia siebie, lecz trenuje się ją po to, by móc w realnym życiu użyć wyuczonych technik do samoobrony. Poznaj podstawowe techniki krav magi.

boks-krakow-dla-poczatkujacych-jak-zaczac-trenowac-boks

Boks Kraków dla początkujących – jak zacząć trenować boks?

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem zajęć boksu w Krakowie? Mamy dla Ciebie poradnik! Boks Kraków dla początkujących, młodzieży, dziewczyn… Każdy może zacząć trenować boks z trenerem personalnym bądź w klubie w Krakowie!

sporty-walki-wszystko-co-musisz-wiedziec-o-nokaucie

Sporty walki – wszystko co musisz wiedzieć o nokaucie

Jednym ze sposobów na rozstrzygnięcie zmagań w części sportów walki jest nokaut. Na czym on polega? Co dzieje się z zawodnikiem po nokaucie? Jak wygląda pierwsza pomoc w razie poważniejszych urazów po położeniu zawodnika na deski?

sporty-walki-trening-wzmacniajacy-palce

Sporty walki – trening wzmacniający palce

Mięśnie dłoni i placów są przeciążane codziennymi czynnościami. W przypadku osób trenujących sporty walki dochodzą także kolejne obciążenia tych partii ciała. Silne palce pozwalają bowiem na wykonywanie poszczególnych chwytów czy ciosów. Zobacz, na czym polega trening wzmacniający palce w sportach walki.

jak-trenowac-szybkosc-nog-w-sportach-walki

Jak trenować szybkość nóg w sportach walki?

Sprawne i szybkie poruszanie się po ringu należy do ważniejszych umiejętności zawodników sportów walki. Dzięki dużej szybkości nóg możliwe jest m.in. uniknięcie ciosów przeciwnika czy wykonanie skutecznych ataków. Na czym polega trening szybkości nóg w takich sportach walki jak boks, karate i MMA?

taekwondo-jak-rozciagac-sie-do-wysokich-kopniec

Taekwondo - jak rozciągać się do wysokich kopnięć?

Bez właściwego rozciągnięcia i rozgrzania mięśni nie są możliwe wysokie kopnięcia. W taekwondo duże znaczenie ma zatem trening elastyczności. Dzięki niemu ćwiczący, nawet zaskoczony przez napastnika na ulicy, będzie w stanie skutecznie się obronić. Oto, co powinien zawierać trening rozciągania w tym sporcie walki.

taekwondo-kroki-i-kopniecia

Taekwondo – kroki i kopnięcia

Nazwa taekwondo jest zbitką trzech wyrazów. Tae oznacza stopę, a więc wszystkie techniki wykonywane za pomocą nóg. Kwon to nazwa pięści a zarazem systemu pracy rękami. Do natomiast jest określeniem drogi. Oddaje duchowy element tej sztuki walki. System technik wykonywanych za pomocą nóg jest imponujący. Jakie kroki i kopnięcia znajdziemy w taekwondo?

{