Zalety treningu na bieżni mechanicznej - dlaczego warto biegać na bieżni

Zalety treningu na bieżni mechanicznej - dlaczego warto biegać na bieżni

Profesjonalni biegacze często omijają bieżnię mechaniczną szerokim łukiem. Wolą biegać na stadionach, w parku, w lesie, po mieście lub jakimkolwiek innym miejscu, gdzie zmienia się krajobraz. Czy unikanie bieżni jest uzasadnione? Okazuje się, że istnieją liczne zalety biegania na bieżni. Oto one!

Różnice między bieganiem na bieżni mechanicznej a klasycznym bieganiem

Pierwsza różnica między bieganiem na bieżni mechanicznej a bieganiem na świeżym powietrzu to brak czynnika jakim jest wiatr. Ma to dobrą i złą stronę. Dobra strona to brak oporu, czyli mniej męczące bieganie. Zła strona to brak orzeźwienia, które przynosi wiatr. Z tego powodu na bieżni jesteśmy bardziej spoceni i szybciej się przegrzewamy. 

Druga różnica to powierzchnia po której się poruszamy. Na bieżni mechanicznej znajduje się nieustannie poruszająca się rolka, przez którą w bieganie mniej angażujemy mięśnie dwugłowe uda. Z tego powodu warto dodatkowo je ćwiczyć na przykład w trakcie treningu siłowego.

Bieganie na bieżni – dobra alternatywa

Na bieżni mechanicznej możesz biegać na siłowni, w klubie fitness lub we własnym domu. Dlaczego bieganie na bieżni jest doskonałą alternatywą do klasycznego biegania na świeżym powietrzu? Istnieje na to kilka mocnych argumentów.

Przede wszystkim, na bieżni można biegać niezależnie od pogody. Za oknem deszcz i kałuże? Śnieg i mróz? A może upał? Zła pogoda nie musi być dla ciebie przeszkodą!

Bieganie po zmroku może okazać się niebezpieczne. Zwłaszcza kobiety mają obawy, że ktoś je zaczepi lub zaatakuje bezpański pies. Biegając na bieżni mechanicznej możesz zapomnieć o zagrożeniu i biegać o każdej porze dnia i nocy.

Masz problem z trzymaniem równego tempa? Bieżnia mechaniczne jest dla ciebie świetnym rozwiązaniem. Wymusi na tobie stałe tempo i nauczy trzymania odpowiedniego rytmu.

Korzystając z bieżni w klubie fitness możesz połączyć swój trening biegowy z treningiem siłowym. Zaraz po zejściu z bieżni możesz przejść do ćwiczeń, których nie mógłbyś wykonać poza siłownią.

Bieganie na bieżni mechanicznej jest doskonałym rozwiązaniem dla osób, które narzekają na brak czasu. Wystarczy zakupić bieżnię do domu i biegać w wolnej chwili bez wychodzenia z domu. Ta opcja sprawdza się również u osób z małymi dziećmi, których nie chcą spuszczać z oczu.

Największa zaleta treningu biegowego na bieżni

trening na bieżni zastępuje trening na stadionie

To dokładność pomiarów wszystkich parametrów biegu. Dodatkowo trening na bieżni jest dobrym testem biegowym dla osób które nie mają dostępu do torów lekkoatletycznych na stadionach. Bieżnia może więc być swoistym substytutem treningu biegowego na stadionie. Dlaczego? Bo jest idealnie gładka i biegnąc na bieżni masz pewność że nic nie będzie ci przeszkadzało w biegu. Tego nie może zagwarantować trening w parku czy na ulicy gdzie są inni biegacze, spacerowicze, samochody, światła uliczne itp.

Zalety treningu na bieżni mechanicznej

Na bieżni utrzymujesz równe tempo. W chwili słabości nie pozwolisz sobie na zwolnienie i będziesz biegł dalej.

Rolka bieżni mechanicznej to gładki teren do biegania. Nie ma ryzyka potknięcia się o korzeń, kamień lub krawężnik chodnika. Nie będziesz musiał zatrzymać się na światłach lub omijać przeszkody.

Biegając na bieżni mechanicznej sam decydujesz o warunkach terenowych. Na świeżym powietrzu praktycznie niemożliwe jest znalezienie miejsca, w którym można zrobić interwałowy podbieg o wystarczającej długości.

Bieżnia oferuje ci różne programy treningowe. Decyzja o kącie nachylenia bieżni oraz tempa biegu należy do ciebie.

Trening na bieżni w klubie fitness to również sposób na spotkanie ze znajomymi. Możecie wspólnie biegać niezależnie od poziomu zaawansowania – poziom trudności dobieracie indywidualnie!

Trening na bieżni mechanicznej – rodzaje ćwiczeń

Prawdą jest, że trening na bieżni mechanicznej może nudzić. Ciągle patrzymy w to samo miejsce, krajobraz się nie zmienia, czas zaczyna się dłużyć…

Monotonność treningu na bieżni jest jego największą wadą. Jednakże można z nią walczyć! W trakcie biegania na siłowni można słuchać muzyki, oglądać telewizję lub rozmawiać z innym biegaczem. Ale przede wszystkim, sam trening na bieżni warto urozmaicić zmieniając sposób biegania. Najciekawsze rozwiązania to interwały (na bieżni nie zwolnisz, gdy się zmęczysz, bo inaczej spadniesz z rolki), bieg zmiennym tempem (trening na bieżni minie w mgnieniu oka) oraz podbiegi (na bieżni możesz wybrać dowolny kąt oraz dowolny dystans, jesteś niezależny od ukształtowania terenu). Trening na bieżni daje wiele możliwości, dlatego warto zmieniać jego rodzaj i próbować nowych rzeczy. Dlatego następnym razem, gdy za oknem będzie zła pogoda nie rezygnuj z treningu! Wybierz bieżnię mechaniczną i pozostań w dobrej formie.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Karolina Szweda 3 3 października 2016  4700

Dodaj komentarz

  • Iza
    10 października 2016
    Bieganie na bieżni jest ekstra. Mniejsze ryzyko urazu, miękka i stabilna nawierzchnia. Nie jest tez nudno, można zmieniać nachylenie i wykonywać różne treningi. Ja bardzo lubie bieżnię.
  • jaaa
    7 października 2016
    teraz pogoda nie sprzyja biegaczom. Bardzo sobie cenię bieżnię mechaniczną. Nie zastąpi zwykłego biegania, ale jest dobrym zamiennikiem w trakcie takiej pogody jak teraz.
  • Marta34
    6 października 2016
    Dla mnie bieganie na bieżni nie ma większego sensu. Wiadomo, zima, nie chce się biegać na zewnątrz, ale żadna bieżnia nie zastąpi normalnego podłoża.

Artykuły z kategorii: Bieganie

rozciaganie-po-bieganiu-jak-sie-do-niego-zabrac-by-przynioslo-pozadane-efekty

Rozciąganie po bieganiu - jak się do niego zabrać, by przyniosło pożądane efekty?

Odpowiednia rozgrzewka to ważny element treningu, również w przypadku treningu biegacza. Co zrobić, gdy już zakończymy ćwiczenia i nasze ciało będzie powoli stygnąć? Dobrym pomysłem będzie wykonanie kilku ćwiczeń na rozciąganie po bieganiu, dzięki którym nasze mięśnie nie stracą na elastyczności i będą gotowe na kolejne wyzwania. Jak się do tego zabrać?

oddychanie-podczas-biegania-czyli-jak-to-robic-z-glowa

Oddychanie podczas biegania, czyli jak to robić z głową?

Już od najmłodszych lat wiemy o tym, jak ważny jest udział tlenu w aktywności fizycznej. Oddychanie podczas biegania to trochę specyficzne zjawisko. Z jednej strony powinniśmy to robić przez nos, momentami jednak przez usta. Jak to rozróżnić i jak oddychać, żeby w ogóle miało to sens?

jak-wzmocnic-kolana-po-urazie-lub-bez-zadnej-kontuzji

Jak wzmocnić kolana po urazie lub bez żadnej kontuzji?

Wzmocnienie kolan może być konieczne nie tylko po urazie, lecz także w przypadku osób, które regularnie ćwiczą i narażają ten staw na kontuzje. Sprawdź, jak skutecznie wzmocnić kolana za pomocą kilku prostych ćwiczeń.

bieganie-czyli-jak-spalic-duzo-kalorii-w-krotkim-czasie

Bieganie, czyli jak spalić dużo kalorii w krótkim czasie

Bieganie to jeden z popularniejszych sposobów na gubienie zbędnych kilogramów. Ile tak naprawdę kalorii spala ten sport i jak długo trzeba biegać, aby uzyskać oczekiwane rezultaty?

jak-rozpoczac-swoja-przygode-z-bieganiem

Jak rozpocząć swoją przygodę z bieganiem?

Bieganie zyskuje na popularności od kilku lat, szczególnie w sezonie wiosenno-letnim. Tego typu aktywność fizyczna niesie bowiem za sobą wiele korzyści. Co daje bieganie i jak rozpocząć regularne treningi w sposób odpowiedzialny?

spacer-i-spalanie-kalorii-czy-to-jest-mozliwe

Spacer i spalanie kalorii – czy to jest możliwe?

Mówi się, że spalanie kalorii następuje wyłącznie przy intensywnym treningu. Wiele osób uważa, że zwykły ruch nie wpływa na zmniejszenie tkanki tłuszczowej. Czy aby pewno? Codzienny spacer może być świetnym sposobem na spalenie wielu kalorii! Dowiedz się, ile kalorii możesz spalić podczas zwykłego spaceru! Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

slow-jogging-czyli-doskonala-alternatywa-dla-klasycznego-biegania

Slow jogging, czyli doskonała alternatywa dla klasycznego biegania

Slow jogging to nieco mniej popularna alternatywa dla klasycznego biegania znanego wielu osobom dążącym do szczupłej i wysportowanej sylwetki. Czym tak właściwie jest ta aktywność fizyczna i na czym dokładnie polega?

biegaj-malo-zyskaj-duzo-metoda-treningowa-andyego-magnessa

Biegaj mało, zyskaj dużo – metoda treningowa Andy’ego Magnessa

Istnieją metody biegowe, które zakładają małą częstotliwość treningów i jednocześnie zachwycające wyniki sportowe. Istnieją też ludzie, którzy są w stanie to osiągnąć! Tak jest w przypadku Andy’ego Magnessa – ultramaratończyka, który trenując jedynie godzinę tygodniowo jest w stanie ukończyć stukilometrowe dystanse. Na czym polega skuteczność jego metody treningowej? I co proponują przeciwnicy?

jak-wyglada-trening-sprinterski

Jak wygląda trening sprinterski?

Każda dyscyplina wymaga odpowiedniego przygotowania, również w sprincie istotną rolę odgrywa przemyślany plan treningowy i niegasnąca motywacja zawodnika. Jak powinien wyglądać dobrze zorganizowany plan treningu sprinterskiego i czy już na etapie przygotowań można zaplanować poprawę wyników w zawodowym biegu? Sprinterzy potrzebują wszechstronnych treningów. Zobacz, jak wygląda trening sprinterski i wypróbuj konkretny plan treningowy dla sprintera.

czy-codzienne-bieganie-ma-sens

Czy codzienne bieganie ma sens?

Zapaleni biegacze nie są w stanie odpuścić sobie nawet dnia treningu. Co jednak z czasem na regenerację po treningową? Czy codzienne bieganie może być zdrowe?

rozciaganie-po-bieganiu-jak-sie-do-niego-zabrac-by-przynioslo-pozadane-efekty

Rozciąganie po bieganiu - jak się do niego zabrać, by przyniosło pożądane efekty?

Odpowiednia rozgrzewka to ważny element treningu, również w przypadku treningu biegacza. Co zrobić, gdy już zakończymy ćwiczenia i nasze ciało będzie powoli stygnąć? Dobrym pomysłem będzie wykonanie kilku ćwiczeń na rozciąganie po bieganiu, dzięki którym nasze mięśnie nie stracą na elastyczności i będą gotowe na kolejne wyzwania. Jak się do tego zabrać?

oddychanie-podczas-biegania-czyli-jak-to-robic-z-glowa

Oddychanie podczas biegania, czyli jak to robić z głową?

Już od najmłodszych lat wiemy o tym, jak ważny jest udział tlenu w aktywności fizycznej. Oddychanie podczas biegania to trochę specyficzne zjawisko. Z jednej strony powinniśmy to robić przez nos, momentami jednak przez usta. Jak to rozróżnić i jak oddychać, żeby w ogóle miało to sens?

jak-wzmocnic-kolana-po-urazie-lub-bez-zadnej-kontuzji

Jak wzmocnić kolana po urazie lub bez żadnej kontuzji?

Wzmocnienie kolan może być konieczne nie tylko po urazie, lecz także w przypadku osób, które regularnie ćwiczą i narażają ten staw na kontuzje. Sprawdź, jak skutecznie wzmocnić kolana za pomocą kilku prostych ćwiczeń.

bieganie-czyli-jak-spalic-duzo-kalorii-w-krotkim-czasie

Bieganie, czyli jak spalić dużo kalorii w krótkim czasie

Bieganie to jeden z popularniejszych sposobów na gubienie zbędnych kilogramów. Ile tak naprawdę kalorii spala ten sport i jak długo trzeba biegać, aby uzyskać oczekiwane rezultaty?

jak-rozpoczac-swoja-przygode-z-bieganiem

Jak rozpocząć swoją przygodę z bieganiem?

Bieganie zyskuje na popularności od kilku lat, szczególnie w sezonie wiosenno-letnim. Tego typu aktywność fizyczna niesie bowiem za sobą wiele korzyści. Co daje bieganie i jak rozpocząć regularne treningi w sposób odpowiedzialny?

spacer-i-spalanie-kalorii-czy-to-jest-mozliwe

Spacer i spalanie kalorii – czy to jest możliwe?

Mówi się, że spalanie kalorii następuje wyłącznie przy intensywnym treningu. Wiele osób uważa, że zwykły ruch nie wpływa na zmniejszenie tkanki tłuszczowej. Czy aby pewno? Codzienny spacer może być świetnym sposobem na spalenie wielu kalorii! Dowiedz się, ile kalorii możesz spalić podczas zwykłego spaceru! Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

slow-jogging-czyli-doskonala-alternatywa-dla-klasycznego-biegania

Slow jogging, czyli doskonała alternatywa dla klasycznego biegania

Slow jogging to nieco mniej popularna alternatywa dla klasycznego biegania znanego wielu osobom dążącym do szczupłej i wysportowanej sylwetki. Czym tak właściwie jest ta aktywność fizyczna i na czym dokładnie polega?

biegaj-malo-zyskaj-duzo-metoda-treningowa-andyego-magnessa

Biegaj mało, zyskaj dużo – metoda treningowa Andy’ego Magnessa

Istnieją metody biegowe, które zakładają małą częstotliwość treningów i jednocześnie zachwycające wyniki sportowe. Istnieją też ludzie, którzy są w stanie to osiągnąć! Tak jest w przypadku Andy’ego Magnessa – ultramaratończyka, który trenując jedynie godzinę tygodniowo jest w stanie ukończyć stukilometrowe dystanse. Na czym polega skuteczność jego metody treningowej? I co proponują przeciwnicy?

jak-wyglada-trening-sprinterski

Jak wygląda trening sprinterski?

Każda dyscyplina wymaga odpowiedniego przygotowania, również w sprincie istotną rolę odgrywa przemyślany plan treningowy i niegasnąca motywacja zawodnika. Jak powinien wyglądać dobrze zorganizowany plan treningu sprinterskiego i czy już na etapie przygotowań można zaplanować poprawę wyników w zawodowym biegu? Sprinterzy potrzebują wszechstronnych treningów. Zobacz, jak wygląda trening sprinterski i wypróbuj konkretny plan treningowy dla sprintera.

czy-codzienne-bieganie-ma-sens

Czy codzienne bieganie ma sens?

Zapaleni biegacze nie są w stanie odpuścić sobie nawet dnia treningu. Co jednak z czasem na regenerację po treningową? Czy codzienne bieganie może być zdrowe?