Zakres ruchu w stawach - zobacz, czy wszystko u ciebie w porządku!

Zakres ruchu w stawach - zobacz, czy wszystko u ciebie w porządku!

Być może pomyślisz, że to banał, ale odpowiednia mobilność stawów pozwoli ci na wykonywanie codziennych czynności bez ograniczeń. Zobacz, czy twój zakres ruchu w stawach jest wystarczający. Jeśli zauważysz nieprawidłowości, spróbuj wykonać ćwiczenia na zwiększenie mobilności. Powinny pomóc!

Na czym to polega: zakres ruchu w stawach od A do Z

Pozycja anatomiczna pozwala na określenie, jaki jest zakres ruchu w stawach i czy nie występują jakiekolwiek nieprawidłowości. Może się zdarzyć, że w wyniku urazu z przeszłości twoje stawy nie będą pracować poprawnie. W efekcie jakikolwiek ruch dążący do uzyskania naturalnego zgięcia może się wiązać z bolesnością. Jaki powinien być prawidłowy zakres ruchu w stawach bez pomocy fizjoterapeuty? Na przykładzie stawu kolanowego możesz sprawdzić, czy wszystko u ciebie w porządku. Ewentualne nieprawidłowości możesz zniwelować, stosując proste ćwiczenia. Zwiększenie mobilności to dobry kierunek, aby zakres ruchu w stawach był prawidłowy lub chociaż zbliżony do normy.

Prawidłowy zakres ruchu w stawach: kolano podczas zgięcia

Kwestia prawidłowości ruchu określana jest za pomocą kątomierza. Zakres ruchu w stawach kolanowych podczas zgięcia powinien umożliwić osiągnięcie kąta 130 stopni. Kąt ten mierzy się w punkcie głowy kości strzałkowej. Ruchome ramię kątomierza układa się wzdłuż kostki bocznej, a ramię nieruchome jest wycelowane w krętarz większy kości udowej. Norma zakłada większy kąt, bo od 130 do nawet 150 stopni. Z uwagi na ograniczoną ruchomość kolan i przeprosty - zwłaszcza u młodych kobiet - przyjmuje się, że prawidłowy zakres ruchu w stawach kolanowych to minimalna wartość 130 st. w kącie zgięcia.

Czytaj: Urazy stóp i stawu skokowego

Prawidłowy zakres ruchu w stawach: kolano podczas wyprostu

Wyprostowany staw kolanowy dochodzi do kąta od 0 do 3 stopni mierzonego kątomierzem. Prawidłowy zakres ruchu w stawach kolanowych powinien umożliwić pełen wyprost bez bolesności w okolicach rzepki oraz przyczepów końcowych mm. czworogłowych i dwugłowych uda oraz mm. goleniowych i brzuchatych łydki. W stawie kolanowym, podobnie jak w łokciowym, występują przeprosty oraz ograniczenie ruchomości, konieczne jest regularne zwiększanie mobilności kolana, tak aby zakres ruchu w stawach pozwalał na swobodne poruszanie się i wykonywanie codziennych czynności bez jakichkolwiek ograniczeń.

Ćwiczenie na mobilność: zakres ruchu w stawach kolanowych
zakres ruchu w stawach

Rolowanie piłką tenisową lub rolleremćwiczenia z gumami lub z obciążeniem własnego ciała mogą skutecznie zwiększyć mobilność w kolanach, wpływając tym samym na prawidłowy zakres ruchu w stawach. Najczęściej podczas nieprawidłowości w ruchomości stawu kolanowego wykonuje się przysiady, a kolejne fazy ruchu odbywają się płynnie i bardzo powoli. Ruch wykonywany podczas przysiadu zapewnia kompleksową pracę dla stawu kolanowego. Dobrze, gdy uda ci się schodzić coraz niżej, tak aby kąt zgięcia dochodził coraz bliżej normatywnych wartości. Jeśli bieżąca mobilność stawu kolanowego nie pozwala ci na osiągnięcie kąta 130-150 stopni, nie dawaj za wygraną. Stopniowo zwiększaj głębokość siadu, tak aby z czasem osiągnąć sukces. Pamiętaj, że zakres ruchu w stawach kolanowych to podstawa twojego codziennego funkcjonowania, dlatego warto jest poświęcić tutaj więcej uwagi.

W ostateczności fizjoterapia: większy zakres ruchu w stawach

Może się okazać, że urazy z przeszłości są na tyle silne, że zakres ruchu w stawach nie zwiększy się mimo ćwiczeń na mobilność. Bardzo możliwe, że trzeba będzie sięgnąć po dodatkowe rozwiązania np. w formie magnetoterapii lub jonoforezy. W takiej sytuacji koniecznie udaj się do lekarza ortopedy i przestaw swoje podejrzenia. Specjalista dokładnie sprawdzi, w czym tkwi problem i zaleci kontakt z fizjoterapeutą. Rehabilitacja może się okazać jedyną słuszną drogą do przywrócenia prawidłowego układu kostnego, tak aby zakres ruchu w stawach był bliski lub równy temu sprzed urazu.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Aleks Dorosiński 0 9 września 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Fizjoterapia i Masaż

relaksujacy-masaz-swieca-aromatyczna-daj-sobie-czas-na-ukojenie

Relaksujący masaż świecą aromatyczną - daj sobie czas na ukojenie

Pracujemy dużo i dążymy do absolutnej perfekcji. Bierzemy na swoje bardzo często więcej niż możemy udźwignąć, dlatego z pełną stanowczością zasługujemy na odrobinę relaksu. Odprężający masaż świecą aromatyczną dostępny jest w ofercie wielu studiów SPA i gabinetów medycyny estetycznej. Na czym polega ten zabieg, jak wpływa na nasze ciało i zmysły i co najważniejsze: ile to kosztuje?

gdy-bol-nie-daje-ci-funkcjonowac-jaki-masaz-przy-rwie-kulszowej

Gdy ból nie daje ci funkcjonować - jaki masaż przy rwie kulszowej?

Nagły ból w okolicach lędźwi, uczucie osłabienia i drętwienie mięśni zespołu tylnej taśmy. Właśnie w taki sposób objawia się schorzenie zwane potocznie jako rwa kulszowa. Ból może narastać nawet podczas leżenia na plecach. Czym jest rwa kulszowa i jaki masaż może pomóc przetrwać ten trudny moment?

masaz-biurowy-korpo-wymysly-czy-dobry-sposob-na-ulge-od-biurka

Masaż biurowy - korpo wymysły czy dobry sposób na ulgę od biurka?

Co do zasady masaż kojarzy się nam z gabinetem fizjoterapeutycznym z dużym łóżkiem. Wiele zabiegów można jednak wykonać bez konieczności rozkładania całego kramu - masaż biurowy należy właśnie do tej grupy. Na czym polega jego fenomen i czy może wyprzeć kartę sportową z benefitów pracowniczych?

co-to-jest-fizjoterapia-poznaj-roznorodne-kierunki-dzialania-w-rehabilitacji

Co to jest fizjoterapia - poznaj różnorodne kierunki działania w rehabilitacji

Fizjoterapia, jaką znamy z opowieści czy własnych doświadczeń, to najpewniej tylko część większego procesu. Okazuje się, że tak jak medycyna, również i ona ma swoje odłamy czy specjalizacje. Poznaj różnorodne kierunki fizjoterapii: ambulatoryjną i kliniczną, a także dedykowaną kobietom fizjoterapię uroginekologiczną . Czy są skuteczne?

baby-joga-kontrowersyjny-trening-niemowlakow

Baby Joga - kontrowersyjny trening niemowlaków

Czy joga jest dobrą aktywnością fizyczną dla małych dzieci? Oczywiście. Wspólne treningi mają umocnić więzi i mają pozytywny wpływ na rozwój dziecka. A joga w dynamiczna w rosyjskim stylu? Jej zdrowotne cechy wychwala Poznajcie różne warianty treningu jogi z najmłodszymi i powiązane z nimi kontrowersje!

rozciaganie-statyczne-vs-rozciaganie-dynamiczne

Rozciąganie statyczne VS rozciąganie dynamiczne

Rozciąganie jest nieodłącznym partnerem treningu, niezależnie jaki rodzaj aktywności fizycznej praktykujesz. Umiejętność bezpiecznego rozciągania to podstawa zachowania właściwej postawy ciała, ruchliwości stawów i elastyczności mięśni. W tym artykule porównamy dwie podstawowe techniki rozciągania: dynamiczną i statyczną.

odmiany-jogi-1

Odmiany jogi

Joga jest jednym z najstarszych systemów treningowych. Wywodząca się z Indii i praktykowana na całym świecie metoda poprawia zdrowie, gibkość i świadomość ciała milionów ludzi. Nie bez przyczyny uznawana jest za jedną z najzdrowszych aktywności fizycznych. Joga ma wiele odmian i niektóre znacząco różnią się od siebie. Zobacz różne oblicza jogi i wybierz najlepszą dla siebie.

rozciaganie-podnosi-jakosc-zycia

Rozciąganie podnosi jakość życia

Rozciąganie mamy we krwi – to jeden z najbardziej naturalnych odruchów. Już jedno dobre przeciągnięcie się z rana to zastrzyk energii i endorfin. Nawet noworodki instynktownie przeciągają się tuż po przebudzeniu. Po co właściwie się rozciągamy i jak joga, stretching czy pilates mogą wpłynąć na poprawę naszego życia?

po-co-mi-rozciaganie

Po co mi rozciąganie

W jednym z postów od naszych użytkowników przeczytaliśmy: „Od kilku tygodni codziennie biegam. Trening rozpoczynam zwykle od rozciągania. Ostatnio dowiedziałam się, że robię błąd, bo to wcale nie poprawia mojej efektywności. Teraz już sama nie wiem, co robić. Powinnam od razu biec? Po co mi właściwie rozciąganie?”

relaksujacy-masaz-swieca-aromatyczna-daj-sobie-czas-na-ukojenie

Relaksujący masaż świecą aromatyczną - daj sobie czas na ukojenie

Pracujemy dużo i dążymy do absolutnej perfekcji. Bierzemy na swoje bardzo często więcej niż możemy udźwignąć, dlatego z pełną stanowczością zasługujemy na odrobinę relaksu. Odprężający masaż świecą aromatyczną dostępny jest w ofercie wielu studiów SPA i gabinetów medycyny estetycznej. Na czym polega ten zabieg, jak wpływa na nasze ciało i zmysły i co najważniejsze: ile to kosztuje?

gdy-bol-nie-daje-ci-funkcjonowac-jaki-masaz-przy-rwie-kulszowej

Gdy ból nie daje ci funkcjonować - jaki masaż przy rwie kulszowej?

Nagły ból w okolicach lędźwi, uczucie osłabienia i drętwienie mięśni zespołu tylnej taśmy. Właśnie w taki sposób objawia się schorzenie zwane potocznie jako rwa kulszowa. Ból może narastać nawet podczas leżenia na plecach. Czym jest rwa kulszowa i jaki masaż może pomóc przetrwać ten trudny moment?

masaz-biurowy-korpo-wymysly-czy-dobry-sposob-na-ulge-od-biurka

Masaż biurowy - korpo wymysły czy dobry sposób na ulgę od biurka?

Co do zasady masaż kojarzy się nam z gabinetem fizjoterapeutycznym z dużym łóżkiem. Wiele zabiegów można jednak wykonać bez konieczności rozkładania całego kramu - masaż biurowy należy właśnie do tej grupy. Na czym polega jego fenomen i czy może wyprzeć kartę sportową z benefitów pracowniczych?

co-to-jest-fizjoterapia-poznaj-roznorodne-kierunki-dzialania-w-rehabilitacji

Co to jest fizjoterapia - poznaj różnorodne kierunki działania w rehabilitacji

Fizjoterapia, jaką znamy z opowieści czy własnych doświadczeń, to najpewniej tylko część większego procesu. Okazuje się, że tak jak medycyna, również i ona ma swoje odłamy czy specjalizacje. Poznaj różnorodne kierunki fizjoterapii: ambulatoryjną i kliniczną, a także dedykowaną kobietom fizjoterapię uroginekologiczną . Czy są skuteczne?

baby-joga-kontrowersyjny-trening-niemowlakow

Baby Joga - kontrowersyjny trening niemowlaków

Czy joga jest dobrą aktywnością fizyczną dla małych dzieci? Oczywiście. Wspólne treningi mają umocnić więzi i mają pozytywny wpływ na rozwój dziecka. A joga w dynamiczna w rosyjskim stylu? Jej zdrowotne cechy wychwala Poznajcie różne warianty treningu jogi z najmłodszymi i powiązane z nimi kontrowersje!

rozciaganie-statyczne-vs-rozciaganie-dynamiczne

Rozciąganie statyczne VS rozciąganie dynamiczne

Rozciąganie jest nieodłącznym partnerem treningu, niezależnie jaki rodzaj aktywności fizycznej praktykujesz. Umiejętność bezpiecznego rozciągania to podstawa zachowania właściwej postawy ciała, ruchliwości stawów i elastyczności mięśni. W tym artykule porównamy dwie podstawowe techniki rozciągania: dynamiczną i statyczną.

odmiany-jogi-1

Odmiany jogi

Joga jest jednym z najstarszych systemów treningowych. Wywodząca się z Indii i praktykowana na całym świecie metoda poprawia zdrowie, gibkość i świadomość ciała milionów ludzi. Nie bez przyczyny uznawana jest za jedną z najzdrowszych aktywności fizycznych. Joga ma wiele odmian i niektóre znacząco różnią się od siebie. Zobacz różne oblicza jogi i wybierz najlepszą dla siebie.

rozciaganie-podnosi-jakosc-zycia

Rozciąganie podnosi jakość życia

Rozciąganie mamy we krwi – to jeden z najbardziej naturalnych odruchów. Już jedno dobre przeciągnięcie się z rana to zastrzyk energii i endorfin. Nawet noworodki instynktownie przeciągają się tuż po przebudzeniu. Po co właściwie się rozciągamy i jak joga, stretching czy pilates mogą wpłynąć na poprawę naszego życia?

po-co-mi-rozciaganie

Po co mi rozciąganie

W jednym z postów od naszych użytkowników przeczytaliśmy: „Od kilku tygodni codziennie biegam. Trening rozpoczynam zwykle od rozciągania. Ostatnio dowiedziałam się, że robię błąd, bo to wcale nie poprawia mojej efektywności. Teraz już sama nie wiem, co robić. Powinnam od razu biec? Po co mi właściwie rozciąganie?”