Zajść na szczyt własnych możliwości

Zajść na szczyt własnych możliwości

Akrobatyka czyli gimnastyka akrobatyczna. Jeden z najbardziej widowiskowych sportów indywidualnych. Akrobaci są zdolni do wykonywania ewolucji przeczących prawom fizyki znanych w codziennym życiu. Wśród nich jednymi z najlepszych są chińscy gimnastycy. Zobaczcie dynamikę i piękno ruchu na najwyższym możliwym poziomie.

Igrzyska olimpijskie - gimnastyka

Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu ludzkie ciało jest zdolne wykonywać niesamowite rzeczy. Kluczem do sukcesu w gimnastyce i akrobatyce jest suma trzech czynników: elastyczności, siły i koordynacji. 

Skoki akrobatyczne gimnastyka artystyczna

Po igrzyskach olimpijskich w Pekinie w 2008 roku było głośno o tak zwanych "fabrykach medalistów olimpijskich w Chinach". Gdzie w srogim tonie oceniano ośrodki sportowe w Państwie Środka, a szczególnie ośrodki dla dzieci akrobatów. Temat pojawił się tuż po ogłoszeniu klasyfikacji medalowej którą wygrały Chiny, a USA zajęło 2 miejsce. Przypadek?

Klasyfikacja medalowa w historii Igrzysk Olimpijskich

Wcześniej, przez każdą olimpiadę z rzędu bezkonkurencyjnie wygrywały Stany, czyżby Wielki Brat się wystraszył Chińskiego Smoka?

Klasyfikacja Pekin 2008

klasyfikacja medalowa pekin 2008 igrzyska

Klasyfikacja 2004 Ateny gdzie Chiny zajeły 2 miejsce

klasyfikacja igrzyska olimpijskie

ostatnie igrzyska 2012 w Londynie gdzie USA ledwo uciekły Smokowi

klasyfikacja medalowa igrzyska olimpijskie

Królowa Igrzysk: Gimnastyka

Dlaczego gimnastyka jest kluczowa pod kątem przyszłych olimpijczyków?

Pomijając kontrowersje związane z metodami wychowawczymi chińczyków, osiągnięcia ich młodych gimnastyków są naprawdę imponujące. Co ciekawe, w Chinach podobnie jak w USA niezależnie od dyscypliny sportowej (jak pływania, czy lekkoatletyki) w której w przyszłości będzie się specjalizował przyszły zawodnik, większość dzieci zaczyna swoje treningi od gimnastyki i akrobatyki… Jest to swego rodzaju "baza" treningowa.

rozciąganie dzieci gimnastyka

 

 

Dlaczego gimnastyka?

dzieci sport trening podciąganie na drążku

 

Ponieważ mała masa ciała młodych sportowców nie jest w gimnastyce żadną przeszkodą. W przeciwieństwie do większości dyscyplin olimpijskich: lekkoatletyki, rzutów oszczepem, tenisa czy boksu. Ciekawostką jest, że sukcesy w tej dyscyplinie częściej uzyskują dziewczynki niż chłopcy.

dzieci brzuszki

 

W gimnastyce liczy się to jak dobrze kontrolujesz swoje ciało podczas akrobacji. Jak bardzo przekraczasz ograniczenia własnego ciała, przejmujesz pełną kontrolę nad swoją masą.

Akrobatyka a gimnastyka

W końcu słowo akrobatyka jest z greckiego akrobatos, co można przetłumaczyć jak „chodzić na palcach” lub bardziej dosłownie „dojść najwyżej”. Czytaj więcej: Historia akrobatyki i gimnastyki Tego właśnie najlepsi olimpijczycy uczą się bardzo wcześnie: dyscypliny oraz ciągłej pracy nad sobą, ten kto nie wytrzyma tempa i na chwilę się zatrzyma - wypada z obiegu.

podciąganie dziecko gimnastyka

Dzieci naukę rozpoczynają we wczesnym dzieciństwie, kiedy kości, stawy oraz mięśnie są najbardziej elastyczne. Gimnastykom w wieku 5-6 lat łatwo jest się rozciągnąć i wypracować dużą mobilność stawów i kręgosłupa. Dodatkowo jest to bezpieczne, bo dzieci nie tylko są bardzo elastyczne, ale również mają dużo szybszą regenerację od dorosłych i mogą szybciej zaadoptować ciało do nowych ruchów.

gimnastyka dziewczynki

W akrobatyce poza elastycznością równie ważna jest siła. Ręce oraz nogi bardzo szczupłych i wydawało by się wątłych zawodnikow są w rzeczywistości bardzo mocne. Owszem, ich waga mocno odbiega od postury Arnolda Schwarzeneggera, ale wytrenowany gimnastyk bez problemu potrafi stanąć na jednej ręce, czy też wykonywać wysokie wyskoki.

gimnastyka rozciąganie dziecko

Dodatkowo rozwój fizyczny, wzrost samoświadomości swojego ciała i znajomość swoich możliwości jest pozytywna dla ogólnego rozwoju dziecka. Wśród dzieci które regularnie chodzą na zajęcia gimnastyczne jest bardzo mały odsetek astmatyków, brak przypadków wad kręgosłupa czy nadwagi. Mniejszy jest również współczynnik alergików oraz wysportowane dzieci rzadziej miewają infekcje. To wszystko składa się na obraz fizycznie silnego i zdrowo rozwijającego się dziecka – przyszłego sportowca.

akrobatka gif gimnastyka artystyczna

Rywalizacja USA z Chinami na Igrzyskach Olimpijskich

Jeżeli jednak mówimy o przyszłych zarówno chińskich jak i amerykańskich gimnastykach olimpijskich sprawa wygląda trochę inaczej: tutaj panuje żelazna dyscyplina. Dzieci które mają największe sportowe predyspozycje fizyczne i są zdeterminowane do ćwiczeń trafiają do elitarnych ośrodków sportowych. Tam kontynuują edukację i większość czasu pozaszkolnego spędzają na wyczerpujących ćwiczeniach.

Ich plan dnia jest ściśle zaplanowany, uwzględniający odpowiednie regularne posiłki, treningi z rozciągania i inne ćwiczenia zapełniają im cały dzień. Pod okiem najlepszych trenerów (w tym wielu byłych medalistów olimpijskich) kształtowana jest kilku tysięczna grupa dzieci. Gimnastycy poza wsparciem dydaktycznym dysponują dużymi świetnie wyposażonymi ośrodkami sportowymi. Pełnymi nowoczesnego sprzętu który i tak w końcu w 90% jest produkowany w na miejscu w kraju.

Najlepsze szkoły mają więc wszystko: wiedzę, sprzęt i ludzi oraz pełne poparcie władz którym zależy na jak największej liczbie złotych medalistów. W końcu dla chińczyków podobnie jak i dla nas osiągnięcia sportowe reprezentacji są częścią dumy narodowej. 

A osiągnięcia mają spore. W liczbie medali konkurują z najlepszymi, czyli głównie z USA oraz Rosją, odrabiając straty z wcześniejszych lat. Możliwe, że w najbliższym czasie to właśnie sportowcy z Chin zdominują Igrzyska Olimpijskie. Wygląda na to, że zmierzch dominacji amerykańskiej następuje również na polu sportowym.

T.K. 3 16 listopada 2015  3459

Dodaj komentarz

  • Qbaaa
    20 lipca 2017
    Ja również
  • Czarodziej
    20 lipca 2017
    Naprawdę podziwiam sportowców, którym udało się zajść tak daleko
  • 20 lipca 2017
    Ależ te dzieci powyginane!

Artykuły z kategorii: Trening

trening-obwodowy-w-domu-najlepszy-sposob-na-idealna-sylwetke

Trening obwodowy w domu - najlepszy sposób na idealną sylwetkę

Trening obwodowy jest doskonałą formą aktywności fizycznej. Wykonywany w domu systematycznie daje rewelacyjne rezultaty. Efekty ćwiczeń zobaczysz już po miesiącu. Dlatego też trening obwodowy w domu dedykowany jest dla wszystkich, którzy chcą zadbać o swoje lepsze samopoczucie i wygląd.

wiosna-czyli-sezon-na-silownie-plenerowe-zostal-otwarty

Wiosna, czyli sezon na siłownie plenerowe został otwarty!

Z roku na rok w każdym mieście przybywa siłowni plenerowych. Miłośnicy aktywności fizycznej bardzo chętnie korzystają z maszyn na świeżym powietrzu. Jak ćwiczyć na siłowniach plenerowych, by uzyskać jak najlepsze efekty?

odchudzanie-najlepsze-cwiczenia-cardio-w-domu-i-na-silowni

Odchudzanie: najlepsze ćwiczenia cardio w domu i na siłowni

Trening cardio jest pomysłem na odchudzanie, rozpoczęcie jakiejkolwiek aktywności fizycznej czy też utrzymanie zdrowia i formy. Ćwiczenia cardio można wykonywać w domu, na siłowni, na zewnątrz… Są one doskonałe zarówno dla początkujących i zaawansowanych W dzisiejszym odcinku – trening cardio od podstaw.

inteligentna-opaska-sportowa-potrzebny-gadzet-fitness

Inteligentna opaska sportowa – potrzebny gadżet fitness?

Monitorowanie aktywności fizycznej i mierzenie postępu to jedno z ważniejszych zadań trenującego. Tym łatwiej, gdy zamiast ręcznie uzupełnianego dziennika ćwiczeń, mamy urządzenia, które zapisują dane automatycznie. Czy opaska sportowa stała się już koniecznym gadżetem fitness?

przepuklina-a-trening-jak-sie-jej-ustrzec

Przepuklina a trening – jak się jej ustrzec?

Przepuklina jest stosunkowo częstą dolegliwością wśród osób aktywnych fizycznie. Jej leczenie zwykle polega na wykonaniu zabiegu. Jak nie dopuścić do rozwoju tego schorzenia? Czy można trenować po przebytej przepuklinie?

trening-miesni-glebokich-tylko-dla-pan

Trening mięśni głębokich tylko dla pań!

Trening core pozwala na zwiększenie stabilności całego ciała. Dzięki mocnemu gorsetowi mięśniowemu znacznie zmniejsza się ryzyko kontuzji. Zobacz, dlaczego powinnaś ćwiczyć mięśnie głębokie. Poznaj ćwiczenia na mięśnie posturalne stworzone z myślą o kobietach!

najpopularniejsi-i-najpopularniejsze-poznaj-sportowe-gwiazdy-street-workout

Najpopularniejsi i najpopularniejsze – poznaj sportowe gwiazdy street workout!

Street workout dość niedawno zyskał popularność – szczególnie na polskiej sportowej scenie. Niemniej, ma już wielu zasłużonych zawodników i zawodniczek. Oto zestawienie najpopularniejszych z nich!

dieta-cukrzycowa-czy-raczej-dieta-w-cukrzycy

Dieta CUKRZYCOWA – czy raczej dieta w cukrzycy

Powyższe nazewnictwo przyjęło się do powszechnego stosowania, jednak w nomenklaturze opisu diet nie występuje. Prawidłowo brzmiący odpowiednik diety cukrzycowej to dieta z ograniczoną ilością węglowodanów łatwo-przyswajalnych. Nazwa długa i zawiła, dla wielu nie do końca zrozumiała.

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem?

Wybranie odpowiedniego chwytu podczas podciągania na drążku wiąże się z inną pracą mięśni. Podciąganie nachwytem lub podchwytem to więc w dużej mierze wzmacnianie innych partii mięśniowych. Na czym jednak polega różnica między tymi chwytami? Czy któryś z nich jest lepszy?

martwy-ciag-mobilnosc-bioder-i-dolnego-odcinka-kregoslupa

Martwy ciąg | Mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa

Martwy ciąg jest ćwiczeniem funkcjonalnym. Niemal każdego dnia zdarza nam się wykonywać ten ruch (np. podczas schylania się). Żeby jednak nie nabawić się kontuzji czy bólu pleców – konieczne jest dbanie o prawidłową mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa. Prawidłowe funkcjonowanie tych dwóch partii mięśniowych jest bowiem podstawą dla wykonywania martwego ciągu. Jak zwiększyć ich mobilność? Jak rozgrzewać się przed treningiem, by zwiększyć zakres ruchu? O tym w poniższym materiale!

trening-obwodowy-w-domu-najlepszy-sposob-na-idealna-sylwetke

Trening obwodowy w domu - najlepszy sposób na idealną sylwetkę

Trening obwodowy jest doskonałą formą aktywności fizycznej. Wykonywany w domu systematycznie daje rewelacyjne rezultaty. Efekty ćwiczeń zobaczysz już po miesiącu. Dlatego też trening obwodowy w domu dedykowany jest dla wszystkich, którzy chcą zadbać o swoje lepsze samopoczucie i wygląd.

wiosna-czyli-sezon-na-silownie-plenerowe-zostal-otwarty

Wiosna, czyli sezon na siłownie plenerowe został otwarty!

Z roku na rok w każdym mieście przybywa siłowni plenerowych. Miłośnicy aktywności fizycznej bardzo chętnie korzystają z maszyn na świeżym powietrzu. Jak ćwiczyć na siłowniach plenerowych, by uzyskać jak najlepsze efekty?

odchudzanie-najlepsze-cwiczenia-cardio-w-domu-i-na-silowni

Odchudzanie: najlepsze ćwiczenia cardio w domu i na siłowni

Trening cardio jest pomysłem na odchudzanie, rozpoczęcie jakiejkolwiek aktywności fizycznej czy też utrzymanie zdrowia i formy. Ćwiczenia cardio można wykonywać w domu, na siłowni, na zewnątrz… Są one doskonałe zarówno dla początkujących i zaawansowanych W dzisiejszym odcinku – trening cardio od podstaw.

inteligentna-opaska-sportowa-potrzebny-gadzet-fitness

Inteligentna opaska sportowa – potrzebny gadżet fitness?

Monitorowanie aktywności fizycznej i mierzenie postępu to jedno z ważniejszych zadań trenującego. Tym łatwiej, gdy zamiast ręcznie uzupełnianego dziennika ćwiczeń, mamy urządzenia, które zapisują dane automatycznie. Czy opaska sportowa stała się już koniecznym gadżetem fitness?

przepuklina-a-trening-jak-sie-jej-ustrzec

Przepuklina a trening – jak się jej ustrzec?

Przepuklina jest stosunkowo częstą dolegliwością wśród osób aktywnych fizycznie. Jej leczenie zwykle polega na wykonaniu zabiegu. Jak nie dopuścić do rozwoju tego schorzenia? Czy można trenować po przebytej przepuklinie?

trening-miesni-glebokich-tylko-dla-pan

Trening mięśni głębokich tylko dla pań!

Trening core pozwala na zwiększenie stabilności całego ciała. Dzięki mocnemu gorsetowi mięśniowemu znacznie zmniejsza się ryzyko kontuzji. Zobacz, dlaczego powinnaś ćwiczyć mięśnie głębokie. Poznaj ćwiczenia na mięśnie posturalne stworzone z myślą o kobietach!

najpopularniejsi-i-najpopularniejsze-poznaj-sportowe-gwiazdy-street-workout

Najpopularniejsi i najpopularniejsze – poznaj sportowe gwiazdy street workout!

Street workout dość niedawno zyskał popularność – szczególnie na polskiej sportowej scenie. Niemniej, ma już wielu zasłużonych zawodników i zawodniczek. Oto zestawienie najpopularniejszych z nich!

dieta-cukrzycowa-czy-raczej-dieta-w-cukrzycy

Dieta CUKRZYCOWA – czy raczej dieta w cukrzycy

Powyższe nazewnictwo przyjęło się do powszechnego stosowania, jednak w nomenklaturze opisu diet nie występuje. Prawidłowo brzmiący odpowiednik diety cukrzycowej to dieta z ograniczoną ilością węglowodanów łatwo-przyswajalnych. Nazwa długa i zawiła, dla wielu nie do końca zrozumiała.

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem?

Wybranie odpowiedniego chwytu podczas podciągania na drążku wiąże się z inną pracą mięśni. Podciąganie nachwytem lub podchwytem to więc w dużej mierze wzmacnianie innych partii mięśniowych. Na czym jednak polega różnica między tymi chwytami? Czy któryś z nich jest lepszy?

martwy-ciag-mobilnosc-bioder-i-dolnego-odcinka-kregoslupa

Martwy ciąg | Mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa

Martwy ciąg jest ćwiczeniem funkcjonalnym. Niemal każdego dnia zdarza nam się wykonywać ten ruch (np. podczas schylania się). Żeby jednak nie nabawić się kontuzji czy bólu pleców – konieczne jest dbanie o prawidłową mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa. Prawidłowe funkcjonowanie tych dwóch partii mięśniowych jest bowiem podstawą dla wykonywania martwego ciągu. Jak zwiększyć ich mobilność? Jak rozgrzewać się przed treningiem, by zwiększyć zakres ruchu? O tym w poniższym materiale!