Zajść na szczyt własnych możliwości

Zajść na szczyt własnych możliwości

Akrobatyka czyli gimnastyka akrobatyczna. Jeden z najbardziej widowiskowych sportów indywidualnych. Akrobaci są zdolni do wykonywania ewolucji przeczących prawom fizyki znanych w codziennym życiu. Wśród nich jednymi z najlepszych są chińscy gimnastycy. Zobaczcie dynamikę i piękno ruchu na najwyższym możliwym poziomie.

Igrzyska olimpijskie - gimnastyka

Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu ludzkie ciało jest zdolne wykonywać niesamowite rzeczy. Kluczem do sukcesu w gimnastyce i akrobatyce jest suma trzech czynników: elastyczności, siły i koordynacji. 

Skoki akrobatyczne gimnastyka artystyczna

Po igrzyskach olimpijskich w Pekinie w 2008 roku było głośno o tak zwanych "fabrykach medalistów olimpijskich w Chinach". Gdzie w srogim tonie oceniano ośrodki sportowe w Państwie Środka, a szczególnie ośrodki dla dzieci akrobatów. Temat pojawił się tuż po ogłoszeniu klasyfikacji medalowej którą wygrały Chiny, a USA zajęło 2 miejsce. Przypadek?

Klasyfikacja medalowa w historii Igrzysk Olimpijskich

Wcześniej, przez każdą olimpiadę z rzędu bezkonkurencyjnie wygrywały Stany, czyżby Wielki Brat się wystraszył Chińskiego Smoka?

Klasyfikacja Pekin 2008

klasyfikacja medalowa pekin 2008 igrzyska

Klasyfikacja 2004 Ateny gdzie Chiny zajeły 2 miejsce

klasyfikacja igrzyska olimpijskie

ostatnie igrzyska 2012 w Londynie gdzie USA ledwo uciekły Smokowi

klasyfikacja medalowa igrzyska olimpijskie

Królowa Igrzysk: Gimnastyka

Dlaczego gimnastyka jest kluczowa pod kątem przyszłych olimpijczyków?

Pomijając kontrowersje związane z metodami wychowawczymi chińczyków, osiągnięcia ich młodych gimnastyków są naprawdę imponujące. Co ciekawe, w Chinach podobnie jak w USA niezależnie od dyscypliny sportowej (jak pływania, czy lekkoatletyki) w której w przyszłości będzie się specjalizował przyszły zawodnik, większość dzieci zaczyna swoje treningi od gimnastyki i akrobatyki… Jest to swego rodzaju "baza" treningowa.

rozciąganie dzieci gimnastyka

 

 

Dlaczego gimnastyka?

dzieci sport trening podciąganie na drążku

 

Ponieważ mała masa ciała młodych sportowców nie jest w gimnastyce żadną przeszkodą. W przeciwieństwie do większości dyscyplin olimpijskich: lekkoatletyki, rzutów oszczepem, tenisa czy boksu. Ciekawostką jest, że sukcesy w tej dyscyplinie częściej uzyskują dziewczynki niż chłopcy.

dzieci brzuszki

 

W gimnastyce liczy się to jak dobrze kontrolujesz swoje ciało podczas akrobacji. Jak bardzo przekraczasz ograniczenia własnego ciała, przejmujesz pełną kontrolę nad swoją masą.

Akrobatyka a gimnastyka

W końcu słowo akrobatyka jest z greckiego akrobatos, co można przetłumaczyć jak „chodzić na palcach” lub bardziej dosłownie „dojść najwyżej”. Czytaj więcej: Historia akrobatyki i gimnastyki Tego właśnie najlepsi olimpijczycy uczą się bardzo wcześnie: dyscypliny oraz ciągłej pracy nad sobą, ten kto nie wytrzyma tempa i na chwilę się zatrzyma - wypada z obiegu.

podciąganie dziecko gimnastyka

Dzieci naukę rozpoczynają we wczesnym dzieciństwie, kiedy kości, stawy oraz mięśnie są najbardziej elastyczne. Gimnastykom w wieku 5-6 lat łatwo jest się rozciągnąć i wypracować dużą mobilność stawów i kręgosłupa. Dodatkowo jest to bezpieczne, bo dzieci nie tylko są bardzo elastyczne, ale również mają dużo szybszą regenerację od dorosłych i mogą szybciej zaadoptować ciało do nowych ruchów.

gimnastyka dziewczynki

W akrobatyce poza elastycznością równie ważna jest siła. Ręce oraz nogi bardzo szczupłych i wydawało by się wątłych zawodnikow są w rzeczywistości bardzo mocne. Owszem, ich waga mocno odbiega od postury Arnolda Schwarzeneggera, ale wytrenowany gimnastyk bez problemu potrafi stanąć na jednej ręce, czy też wykonywać wysokie wyskoki.

gimnastyka rozciąganie dziecko

Dodatkowo rozwój fizyczny, wzrost samoświadomości swojego ciała i znajomość swoich możliwości jest pozytywna dla ogólnego rozwoju dziecka. Wśród dzieci które regularnie chodzą na zajęcia gimnastyczne jest bardzo mały odsetek astmatyków, brak przypadków wad kręgosłupa czy nadwagi. Mniejszy jest również współczynnik alergików oraz wysportowane dzieci rzadziej miewają infekcje. To wszystko składa się na obraz fizycznie silnego i zdrowo rozwijającego się dziecka – przyszłego sportowca.

akrobatka gif gimnastyka artystyczna

Rywalizacja USA z Chinami na Igrzyskach Olimpijskich

Jeżeli jednak mówimy o przyszłych zarówno chińskich jak i amerykańskich gimnastykach olimpijskich sprawa wygląda trochę inaczej: tutaj panuje żelazna dyscyplina. Dzieci które mają największe sportowe predyspozycje fizyczne i są zdeterminowane do ćwiczeń trafiają do elitarnych ośrodków sportowych. Tam kontynuują edukację i większość czasu pozaszkolnego spędzają na wyczerpujących ćwiczeniach.

Ich plan dnia jest ściśle zaplanowany, uwzględniający odpowiednie regularne posiłki, treningi z rozciągania i inne ćwiczenia zapełniają im cały dzień. Pod okiem najlepszych trenerów (w tym wielu byłych medalistów olimpijskich) kształtowana jest kilku tysięczna grupa dzieci. Gimnastycy poza wsparciem dydaktycznym dysponują dużymi świetnie wyposażonymi ośrodkami sportowymi. Pełnymi nowoczesnego sprzętu który i tak w końcu w 90% jest produkowany w na miejscu w kraju.

Najlepsze szkoły mają więc wszystko: wiedzę, sprzęt i ludzi oraz pełne poparcie władz którym zależy na jak największej liczbie złotych medalistów. W końcu dla chińczyków podobnie jak i dla nas osiągnięcia sportowe reprezentacji są częścią dumy narodowej. 

A osiągnięcia mają spore. W liczbie medali konkurują z najlepszymi, czyli głównie z USA oraz Rosją, odrabiając straty z wcześniejszych lat. Możliwe, że w najbliższym czasie to właśnie sportowcy z Chin zdominują Igrzyska Olimpijskie. Wygląda na to, że zmierzch dominacji amerykańskiej następuje również na polu sportowym.

T.K. 3 16 listopada 2015  3337

Dodaj komentarz

  • Qbaaa
    20 lipca 2017
    Ja również
  • Czarodziej
    20 lipca 2017
    Naprawdę podziwiam sportowców, którym udało się zajść tak daleko
  • 20 lipca 2017
    Ależ te dzieci powyginane!

Artykuły z kategorii: Trening

trening-miesni-glebokich-tylko-dla-pan

Trening mięśni głębokich tylko dla pań!

Trening core pozwala na zwiększenie stabilności całego ciała. Dzięki mocnemu gorsetowi mięśniowemu znacznie zmniejsza się ryzyko kontuzji. Zobacz, dlaczego powinnaś ćwiczyć mięśnie głębokie. Poznaj ćwiczenia na mięśnie posturalne stworzone z myślą o kobietach!

najpopularniejsi-i-najpopularniejsze-poznaj-sportowe-gwiazdy-street-workout

Najpopularniejsi i najpopularniejsze – poznaj sportowe gwiazdy street workout!

Street workout dość niedawno zyskał popularność – szczególnie na polskiej sportowej scenie. Niemniej, ma już wielu zasłużonych zawodników i zawodniczek. Oto zestawienie najpopularniejszych z nich!

dieta-cukrzycowa-czy-raczej-dieta-w-cukrzycy

Dieta CUKRZYCOWA – czy raczej dieta w cukrzycy

Powyższe nazewnictwo przyjęło się do powszechnego stosowania, jednak w nomenklaturze opisu diet nie występuje. Prawidłowo brzmiący odpowiednik diety cukrzycowej to dieta z ograniczoną ilością węglowodanów łatwo-przyswajalnych. Nazwa długa i zawiła, dla wielu nie do końca zrozumiała.

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem?

Wybranie odpowiedniego chwytu podczas podciągania na drążku wiąże się z inną pracą mięśni. Podciąganie nachwytem lub podchwytem to więc w dużej mierze wzmacnianie innych partii mięśniowych. Na czym jednak polega różnica między tymi chwytami? Czy któryś z nich jest lepszy?

martwy-ciag-mobilnosc-bioder-i-dolnego-odcinka-kregoslupa

Martwy ciąg | Mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa

Martwy ciąg jest ćwiczeniem funkcjonalnym. Niemal każdego dnia zdarza nam się wykonywać ten ruch (np. podczas schylania się). Żeby jednak nie nabawić się kontuzji czy bólu pleców – konieczne jest dbanie o prawidłową mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa. Prawidłowe funkcjonowanie tych dwóch partii mięśniowych jest bowiem podstawą dla wykonywania martwego ciągu. Jak zwiększyć ich mobilność? Jak rozgrzewać się przed treningiem, by zwiększyć zakres ruchu? O tym w poniższym materiale!

mobilnosc-core-cwiczenia-na-miesnie-glebokie-brzucha-i-plecow

Mobilność core – ćwiczenia na mięśnie głębokie brzucha i pleców

Sama praca nad zwiększaniem siły czy rzeźbieniem ciała nie wystarczy. Ogromne znaczenie ma również wzmocnienie mięśni głębokich, szczególnie mięśni brzucha i pleców. Dzięki włączeniu ćwiczeń rozciągających na mięśnie głębokie do planu treningowego można znacznie poprawić własne możliwości wysiłkowe, a także zmniejszyć ryzyko kontuzji. Zobacz, jak pracować nad mobilnością core!

zbuduj-solidna-podstawe-piec-zasad-budowania-wiekszej-sily

Zbuduj solidną podstawę! Pięć zasad budowania większej siły

Czy zastanawiasz się, przekraczając próg siłowni, nad tym co stanowi o twojej sile? Prawdopodobnie nie, bo to wydaje się dość oczywiste – im większy ciężar dźwigam, tym silniejszy się staję. Jednak każdy z nas natrafi w pewnym momencie na blokadę, ciężar, jakoś nie będzie chciał się zwiększyć. Mało tego, każdy z nas rozumie siłę jako coś niekonkretnego. Jasne, ktoś jest silny bo potrafi otworzyć ciężkie drzwi, albo ktoś wygląda na silnego, bo ma duże mięśnie. Czym jednak jest siła oraz – przede wszystkim – jak ją budować?

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-miesni-ramion-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy mięśni ramion po treningu

Zbyt intensywne ćwiczenia, złe dobranie aktywności fizycznej do możliwości organizmu czy brak rozgrzewki – to najczęstsze przyczyny zakwasów mięśni. Bardzo często pojawiają się one w okolicach ramion. W jaki sposób zmniejszyć bolesność zakwasów na ramionach?

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-klatki-piersiowej-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy klatki piersiowej po treningu

Zbyt duże obciążenia treningowe czy zbyt duża objętość treningu klatki piersiowej mogą spowodować pojawienie się zakwasów w tej partii ciała. Poznaj sposoby na zakwasy mięśni, które pomogą zniwelować bolesność mięśni po treningu wywołaną mikrourazami.

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-nog-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy nóg po treningu

Intensywne treningi mogą skutkować ostrym bólem mięśni nóg. Jest to naturalna reakcja organizmu – rozpoczyna się proces naprawy mikrouszkodzeń. A w efekcie – budowania masy mięśniowej. Z tym bólem można jednak walczyć. Zobacz, jakie są sposoby na zakwasy nóg.

trening-miesni-glebokich-tylko-dla-pan

Trening mięśni głębokich tylko dla pań!

najpopularniejsi-i-najpopularniejsze-poznaj-sportowe-gwiazdy-street-workout

Najpopularniejsi i najpopularniejsze – poznaj sportowe gwiazdy street workout!

dieta-cukrzycowa-czy-raczej-dieta-w-cukrzycy

Dieta CUKRZYCOWA – czy raczej dieta w cukrzycy

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem?

martwy-ciag-mobilnosc-bioder-i-dolnego-odcinka-kregoslupa

Martwy ciąg | Mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa

mobilnosc-core-cwiczenia-na-miesnie-glebokie-brzucha-i-plecow

Mobilność core – ćwiczenia na mięśnie głębokie brzucha i pleców

zbuduj-solidna-podstawe-piec-zasad-budowania-wiekszej-sily

Zbuduj solidną podstawę! Pięć zasad budowania większej siły

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-miesni-ramion-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy mięśni ramion po treningu

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-klatki-piersiowej-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy klatki piersiowej po treningu

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-nog-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy nóg po treningu

{