>

Zaburzenia ciśnienia krwi - przyczyny, objawy, leczenie

Zaburzenia ciśnienia krwi - przyczyny, objawy, leczenie

Jakie powinno być prawidłowe ciśnienie krwi? Co robić w przypadku nadciśnienia, niedociśnienia i wahań ciśnienia? O tym z opowie trener personalny i specjalista ds. żywienia - Dominik Gronostajski.

Ciśnie krwi – co to jest i jak się je mierzy?

Ciśnienie krwi mierzy się w milimetrach słupka rtęci i przyjmuje się, że idealne  wartości to 120/80 mmHg. Pierwsza wartość to ciśnienie skurczowe (podczas skurczu serca), a druga to ciśnienie rozkurczowe (pomiędzy skurczami). Powtarzający się wynik około 140/90 mmHg, oznaczałby nadciśnienie. Lekarze twierdzą, że nadciśnienie wynika ze spożywania za dużej ilości soli, a konkretnie zawartego w niej sodu. Niestety są dość daleko od prawdy i przez to przepisywane przez nich leki nie zawsze są skuteczne. Nie zapominajmy również o niskim ciśnieniu krwi.  Światowa Organizacja Zdrowia WHO określiła wartość ciśnienia krwi jako niskie poniżej 100/60 mmHg u kobiet i mniej niż 110/70 mmHg u mężczyzn. O ile za niskie ciśnienie nie doprowadzi nas do udaru czy zawału, o tyle może przyczyniać się do poważnych konsekwencji. Wilicza się w nie grzybicę paznokci, problemy z koncentracją, a nawet demencję.

 

Jakie są objawy nadciśnienia krwi?

Początkowe objawy nadciśnienia tętniczego są bardzo ogólne:
·  bóle głowy
·  osłabienie
·  bezsenność
Dlatego też u wielu ludzi choroba pozostaje niezdiagnozowana przez wiele lat. Nie można jednak jej bagatelizować. Z biegiem czasu może uszkadzić nam nerki, układ krążenia, wzrok i układ nerwowy.

Jakie są przyczyny nadciśnienia krwi?
sól przyczyną nadciśnienia krwi

Przyczyn nadciśnienia jest sporo i dość często pokrywają się z innymi schorzeniami lub idą z nimi w parze. Najczęstsze z nich to:

  • Sól kuchenna – czynnik najczęściej wymieniany przez lekarzy. Lecz nie tu leży problem. Jeżeli już za nadciśnienie obwiniamy sód –  to prędzej ten zawarty w fast foodach, przetworzonej żywności, itp. Poza tym to nie ilość sodu ma wpływ na ciśnienie krwi, ale stosunek sodu do potasu. To także tłumaczy, dlaczego leki na nadciśnienie są nieskuteczne. Leki te w większości są moczopędne i prowadzą do wydalania elektrolitów przez nerki z moczem, więc tak naprawdę pogarszają sprawę. Sól jak najbardziej jest dozwolona, jednak najlepiej stosować sól himalajską lub kłodawską, a nie zwykła kuchenną.
  • Niedobór potasu, magnezu – tak jak wspomniałem wcześniej, nie nadmiar sodu, a raczej niedobór potasu jest bardziej szkodliwy. Do tego możemy również dołączyć niedobór magnezu, na który cierpi większość Polaków. Źródłem potasu w pożywieniu są banany i inne owoce, pomidor, ziemniaki i inne warzywa. Magnez znajdziemy w owocach, warzywach, wodzie o wysokim stopniu mineralizacji (powyżej 1500 ogólnej mineralizacji), kakao.

  • Wysokie spożycie cukru, a w szczególności fruktozy - wpływa negatywnie na ciśnienie krwi. Nie chodzi tu jednak o fruktozę zawartą w owocach, a tę zawartą w przetworzonej żywności (syrop glukozowo-fruktozowy, soki owocowe, syropy owocowe, itp.). Ogólnie zachwiana gospodarka cukrowa skutkuje wysokim ciśnieniem.
  • Przewlekły stres - również podnosi nam ciśnienie na stałe.
  • Słaba wątroba - często oznacza wysokie ciśnienie.
  • Tłusze - tak samo jak tłuszcze trans (tłuszcze przetworzone zawarte w większości produktów na sklepowych półkach. Pomagają one utrzymywać długi termin przydatności do spożycia: ciasta są wilgotne, nadzienia kremowe i tak dalej. W połączeniu ze zbyt dużym spożyciem cukrów powodują wiele chorób.)
  • No i oczywiście podstawy jak nadwaga (co często jest wypadkową zaburzonej gospodarki cukrowej i innych przyczyn wymienionych powyżej) i brak aktywności fizycznej.

Jakie są metody leczenia nadciśnienia krwi?

  • Aktywność fizyczna o lekkiej intensywności (szczególnie aktywność aerobowa) – ćwicząc lub nawet spacerując (najlepiej robić około 10 000 kroków) możemy znacznie poprawić nasze ciśnienie krwi.
  • Zdrowa dieta pozbawiona zbóż, mleka i jego przetworów i innych czynników antyżywieniowych i prozapalnych.
  • Cholesterol reguluje ciśnienie krwi – warto więc zadbać o jego prawidłowy poziom. Błędnie przyjęta norma wynosi do 190 dla cholesterolu całkowitego, lecz może on spokojnie sięgać 250, a przy niektórych przypadkach nawet do 300.
  • Wyrównanie niedoborów magnezu i potasu – powinniśmy przyjmować minimum 500 mg magnezu dziennie. Mężczyźni mają większe zapotrzebowanie. Jeżeli chodzi o suplementację to cytrynian magnezu sprawdza się najlepiej u większości osób. Potasu potrzebujemy trochę więcej 2000-3500 mg.
  • Kwasy Omega 3 – Działają przeciwzapalnie oraz regulują gospodarkę cukrową i ciśnienie. Dzienna dawka dla kwasów omega 3 powinna wynosić 1000-2000 g kwasów EPA+DHA. Na opakowaniu często jest podana dawka oleju rybiego, co nie jest równoznaczne z zawartością kwasów EPA i DHA. Patrzymy więc na sumę obydwu tych kwasów. Idealnie proporcja między nimi powinna wynosić 2-3:1 EPA do DHA.
  • Witaminy D, K, A – zestaw witamin D3, K2 i A (w formie retinolu) przyjmowane codziennie również regulują ciśnienie krwi. Dawka witaminy D wahać się będzie u każdej osoby od 2000IU do 10 000 IU, a czasami nawet więcej. Do określenia naszego zapotrzebowania należy wykonać badanie witaminy D OH(25). Mierzmy tutaj w poziom 70-80. Witamina K2 zawsze idzie w parze z witaminą D.
  • Koenzym Q 10 – 200-300 mg dziennie po jedzeniu
  • Witaminy z grupy B

Niedociśnienie krwi?
niedociśnienie krwi leczenie

Kiedy mamy słabe ciśnienie krwi – cierpią na tym nasze tkanki najbardziej oddalone od serca, czyli dłonie, stopy, a przede wszystkim mózg. O ile krew do stóp czy dłoni prędzej czy później dotrze za sprawą grawitacji, o tyle z dotarciem do mózgu jest już większy problem. W konsekwencji nasz mózg nie ma dostarczanych podstawowych składników odżywczych w odpowiedniej ilości. Słaba cyrkulacja może więc dawać objawy zmęczenia, osłabienia, słabej pamięci i koncentracji czy problemy ze skupieniem uwagi.

Jakie są objawy niedociśnienia krwi?

Objawy niedociśnienia  mogą się pokrywać również z objawami innych schorzeń. Do głównych konsekwencji możemy jednak zaliczyć:
· Zimne dłonie i stopy
· Ciągłą potrzebę picia kawy
· Kiepską koncentrację i słabą odporność
· Białe łożysko paznokci - słabą cyrkulację można sprawdzić naciskając sobie na paznokieć, gdy szybko wraca do różowego koloru to mamy dobrą cyrkulację krwi, gdy jest biały to raczej ta cyrkulacja jest słaba.
· Grzybicę paznokci – przy słabej cyrkulacji krwi składniki odżywcze (witaminy, minerały) nie są transportowane w wystarczającej ilości do tkanek położonych najdalej serca – czyli do stóp, dłoni i mózgu.
· Skurcze kończyn

Gdzie tkwią przyczyny niedociśnienia krwi?

  • Wyczerpane nadnercza – jeżeli mało lub źle śpimy, przesiadujemy długo po nocach a w życiu codziennym towarzyszy nam stres, to nasze nadnercza nie mają szansy na regenerację.
  • Stres – prowadzi do wyczerpania nadnerczy.
  • Autoimmunologia
  • Anemia – wytwarza się za mało hemoglobiny, która transportuje tlen do tkanek.
  • Brak kolagenu – słabe żyły, żylaki.

Sposoby leczenia niedociśnienia krwi

Jak poprawić cyrkulację krwi? Przede wszystkim zadbajmy o odpowiednią dawkę ruchu – lekkie ćwiczenia fizyczne poprawiają krążenie. Wzmocnijmy również nasze nadnercza. Cierpią one przede wszystkim przy długotrwałym stresie, a więc ograniczmy ekpozycję na stresory. Nie tylko te psychiczne, ale również fizjologiczne takie jak: skoki cukru we krwi, toksyny, pestycydy, infekcje, stany zapalne, czy używki. Niezwykle silnym stresorem dla organizmu jest brak wody! Do tego dajmy naszemu ciału odpowiedni czas na regenerację, czyli minimum 7h snu dziennie.

A co z wahaniami ciśnienia?
wahania ciśnienia krwi

Skoki ciśnienia tętniczego mogą obejmować zarówno jego spadki, jak i wzrosty.

Jakie są objawy wahań ciśnienia?

  • bóle głowy
  • zawroty
  • bóle oczu
  • klucie w klatce piersiowej
  • potliwość
  • mdłości
  • wymioty
  • omdlenia
  • udary krwotoczne mózgu
  • pęknięcia tętniaków

Gdzie tkwią przyczyny wahań ciśnienia?

Przyczyny skoków ciśnienia są podobne do tych , które odpowiadają za nadciśnienie i niedociśnienie.

Metody leczenia w przypadku skoków ciśnienia

Proces leczenia wygląda podobnie we wszystkich trzech przypadkach. Trzeba zadbać o podstawy. Przede wszystkim zapewnijmy sobie odpowiednią dawkę ruchu – lekkie ćwiczenia fizyczne poprawiają krążenie. Ograniczmy czynniki stresogenne. Dbajmy także o właściwy sposób odżywiania się, prawidłową dewkę snu i nawodnienie organimzu.

Dany materiał jest materiałem informacyjnym. Stosujesz go na własną odpowiedzialność.
Jeżeli masz wątpliwości co do zaleceń, skontaktuj się z lekarzem lub bezpośrednio ze mną.

Autor:
Trener Personalny Dominik Gronostajski


Źródła:
http://takeithealthy.blogspot.com/2016/04/gdy-cisnienie-krwi-jest-za-niskie.html

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominik Gronostajski 1 22 marca 2018  < 1000

Dodaj komentarz

  • Kamil
    23 marca 2018
    A jeśli ja mam ciągle zmarźnięte ręce i stopy to znaczy, że mogę mieć problemy z ciśnieniem?

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

warzywno-owocowy-detoks-czyli-dieta-dr-dabrowskiej

Warzywno-owocowy detoks, czyli dieta dr Dąbrowskiej

Dieta – temat rzeka, a wciąż powstają nowe. Wariantów odchudzania jest tyle, że nawet wybredni znajdą coś dla siebie. Ale jest jedna wyjątkowa dieta, którą teoretycznie powinni polubić miłośnicy warzyw i owoców. Oto dieta dr Dąbrowskiej!

dieta-w-pudelko-zamknieta

Dieta w pudełko zamknięta

Choć pewnie wielu z nas słyszało o nowym trendzie na rynku dietetycznym, to nie każdy wie z czym się to je. Dziś rozłożymy pudełkową dietę na czynniki pierwsze. Artykuł przygotowany przez dietetyka Mgr Katarzynę Kaszycę.

odchudzanie-brzucha-dieta-oparta-na-koktajlach

Odchudzanie brzucha – dieta oparta na koktajlach?

O koktajlach odchudzających słyszeliśmy wiele. Jak wygląda odchudzanie dietą koktajlową? Czy rzeczywiście koktajle pomagają w odchudzaniu brzucha? To sprawdzimy. Wiemy na pewno, że odchudzanie koktajlami jest oczyszczające, zdrowe, detoksykujące i sycące.

sportowe-sprawdzone-sposoby-na-kaca-po-sylwestrze

Sportowe sprawdzone sposoby na kaca po Sylwestrze

Trudno odmówić sobie alkoholu w Sylwestra. Dobrze jednak wiedzieć, jak złagodzić skutki szampańskiej imprezy. Nowy Rok nie musi przecież przynosić bólu głowy i żołądka. Oto sprawdzone i naturalne sposoby na kaca.

sencha-najlepsza-zielona-herbata-zdrowie-i-odchudzanie

Sencha: Najlepsza zielona herbata | Zdrowie i odchudzanie

O tym, jak zbawienny wpływ na zdrowie ma zielona herbata, możemy naczytać się wiele. Problem pojawia się podczas wyboru tej najzdrowszej zielonej herbaty. W końcu gatunków herbaty mamy całe mnóstwo. Zobaczmy, czy zielona herbata jest zdrowa i jak w tym zestawieniu odnajduje się sencha herbata.

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

sok-z-aloesu-na-odchudzanie

Sok z aloesu na odchudzanie?

Aloes jest rośliną o wszechstronnym zastosowaniu. Obecnie jest wykorzystywany do produkcji suplementów, napojów, soków… Wiadomo, że przyspiesza gojenie się ran czy działa przeciwzapalne. Okazuje się jednak, że sok z aloesu ma także inne właściwości. Czy sok z aloesu jest dobry na odchudzanie? Przekonajmy się!

naturalna-energia-guarana-przed-treningiem

Naturalna energia – guarana przed treningiem?

Przedtreningówki energetyczne nie są obce nawet początkującym bywalcom siłowni. W końcu każdy chce jak najszybciej osiągnąć zamierzony cel treningowy. Liczy się to, by na treningu mieć jak najwięcej energii i wykonać plan jak najlepiej. Znamy więc kofeinę, taurynę, yerba mate… A jak sprawa ma się z guaraną? Oto kompendium wiedzy o guaranie w kontekście treningów!

ile-czasu-trening-po-posilku

Ile czasu trening po posiłku?

Właśnie, kiedy trening po posiłku? Pora spożywania posiłków jest nieodłącznym elementem dobrze ułożonego planu treningowego. Czas odstępu przed treningiem różni się jednak w zależności od rodzaju posiłku. Ile trzeba czekać z treningiem po pierwszym posiłku, obiedzie, przekąsce czy wypiciu shake’a? Zobacz, czym grozi zbyt szybkie lub zbyt późne zjedzenie posiłku w stosunku do sesji treningowej.

zdrowie-czy-kwasek-cytrynowy-jest-szkodliwy

Zdrowie: Czy kwasek cytrynowy jest szkodliwy?

Oznaczenie E330, które posiada kwasek cytrynowy nikogo nie zachęca. Ciągle powielane są opinie o tym, że wszystko co na „E” jest niezdrowe. Ale czy tak jest w istocie? Czy kwasek cytrynowy jest zdrowy? Postanowiliśmy sprawdzić, jaki jest skład kwasku cytrynowego oraz jego wpływ na zdrowie.

warzywno-owocowy-detoks-czyli-dieta-dr-dabrowskiej

Warzywno-owocowy detoks, czyli dieta dr Dąbrowskiej

dieta-w-pudelko-zamknieta

Dieta w pudełko zamknięta

odchudzanie-brzucha-dieta-oparta-na-koktajlach

Odchudzanie brzucha – dieta oparta na koktajlach?

sportowe-sprawdzone-sposoby-na-kaca-po-sylwestrze

Sportowe sprawdzone sposoby na kaca po Sylwestrze

sencha-najlepsza-zielona-herbata-zdrowie-i-odchudzanie

Sencha: Najlepsza zielona herbata | Zdrowie i odchudzanie

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

sok-z-aloesu-na-odchudzanie

Sok z aloesu na odchudzanie?

naturalna-energia-guarana-przed-treningiem

Naturalna energia – guarana przed treningiem?

ile-czasu-trening-po-posilku

Ile czasu trening po posiłku?

zdrowie-czy-kwasek-cytrynowy-jest-szkodliwy

Zdrowie: Czy kwasek cytrynowy jest szkodliwy?

{