Wypalenie treningowe - jak z nim walczyć

Wypalenie treningowe - jak z nim walczyć

Trenujesz regularnie, poświęcasz aktywności fizycznej dużo myśli w ciągu dnia, zastanawiasz się, czy wybrałeś odpowiednią dyscyplinę sportu i czy doprowadzi ona do mistrzowskiej formy. Wtedy jak grom z jasnego nieba spada... wypalenie treningowe. Odczuwamy psychiczne i fizyczne osłabienie. Motywacji nam brak, ochotę na ruch odstawiliśmy w kąt, a zdrowe odżywianie wcale nie pomaga. Jeżeli czujesz się podobnie – nie jesteś sam! A my mamy na to sposób!

Na wypalenie treningowe pomaga walka z rutyną

 

Brak motywacji i chęci do dalszych ćwiczeń jest często spowodowany rutyną i orientacją wyłącznie na same cele. Pamiętaj, że w sporcie zmiany są dobre. Może warto zastanowić się nad nowym planem treningowym, nowym wyzwaniem bądź rozpoczęciem treningu z kompanem? Niech nowe możliwości wpłyną na Twój sposób myślenia i dodadzą Ci nowej energii. Inspiracje czekają wszędzie, może zamiast iść pobiegać stałą trasą poszukasz jakiejś nowej gdzie nigdy nie byłeś. Albo zamiast treningu na siłowni zrobisz sobie trening w plenerze w parku. Jeśli masz kartę multisport to zadanie jest łatwiejsze, możesz wypróbować dowolne zajęcia może jakaś nowa sztuka walki, albo egzotyczny taniec? Z tej metody korzystał np. Bruce Lee który odnosił duże sukcesy również jako... tancerz. 

 

Szukaj przyjemności

 

Dobrze jest postawić przed sobą jasny cel treningowy, niezależnie czy mówimy o wyrzeźbieniu sylwetki czy zrzuceniu lub wręcz przeciwnie przybraniu kilku kilogramów. Pamiętaj, niech Twoja praca nie będzie skupiona jedynie na efektach, ponieważ to może frustrować. Czerp przyjemność z aktywności i poza założonym planem treningowym, zdecyduj się na ruch dla własnej frajdy. Myśląc o treningu możesz skupiac się na tych momentach kiedy czujesz się nalepiej kiedy odczuwasz największą przyjemność. Ważne jest pozytywne kojarzenie danej czynności - jeżeli myślisz o dzisiaj trening i przypominasz sobie jak dobrze się czujesz w trakcie i po wyjściu z siłowni to duży krok w stronę motywacji.

 

Świętuj mały sukces

 

Wypalenie treningowe następuje równie często w momencie, gdy jeszcze efektów naszej pracy nie widać. Dlatego skup się na dobry rzeczach, nawet tych w skali mikro. Czy wiesz, że zawodnicy przeznaczają krótką chwilę na celebrowanie własnych osiągnięć i wyników? To motywuje do dalszej pracy. Przeznacz chociażby minutę dziennie na swoje święto – może wykonałeś większą ilość powtórzeń bądź przebiegłeś dystans w krótszym czasie?

 

Cel na jeden dzień

 

Długoterminowe cele są istotne, ponieważ z perspektywy czasu będziemy widzieli drogę, jaką przebyliśmy, lecz potężna ilość nakładu czasu i pracy nas demotywuje. To z kolei jest doskonałym impulsem do stresu. Pamiętaj, że tutaj metoda „małych kroków” prowadzi do wielkich osiągnięć.

 

Znajdź wsparcie

 

Poszukaj osób, które podobnie jak Ty postawiły przed sobą ambitne cele treningowe. Dotrzyj do nich i dziel się swoimi doświadczeniami. Otaczaj się pozytywnymi ludźmi, którzy w chwilach zwątpienia dodadzą Ci siły do dalszej pracy. Dzielenie się z kimś przeżyciami wpłynie na Twój nastrój, a Ty sam zobaczysz, że każdy czasem napotyka trudności na swojej sportowej drodze.

Martyna Paprocka 2 22 maja 2016  1786

Dodaj komentarz

  • 24 lipca 2017
    Nagradzanie małych sukcesów pomaga.
  • Gugu
    24 lipca 2017
    Z autopsji wiem, że na wypalenie treningowe doskonale sprawdza się wsparcie bliskich i trenera. Samemu jest bardzo ciężko z tego wyjść.

Artykuły z kategorii: Motywacja

odpornosc-psychiczna-w-sporcie

Odporność psychiczna w sporcie

Na podstawie wieloletnich badań i obserwacji Peter Clough oraz Keitha Earle, stworzyli Model 4C, mówiący o najważniejszych czterech filarach charakteryzujących cztery cechy odporności psychicznej – potrzebnej do osiągnięcia sukcesu w sporcie. Odporność psychiczną w tym kontekście należy rozumieć jako bufor, obronną tarczę, nasze osobiste wewnętrzne narzędzia psychiczne, dzięki którym po niekorzystnym zdarzeniu sportowym (przegranej, kontuzji itp.) jesteśmy w stanie wstać, szybo się otrząsnąć i dalej podążać w kierunku realizacji naszych celów sportowych.

jak-zaczac-cwiczyc-czyli-jak-polubic-sport-i-aktywnosc-fizyczna

Jak zacząć ćwiczyć? Czyli jak polubić sport i aktywność fizyczną?

Regularna aktywność fizyczna to nie tylko szereg korzyści dla zdrowia. Dzięki niej możliwa jest również poprawa samopoczucia czy osiągnięcie wymarzonej sylwetki. Jak jednak „zmusić się” do ćwiczeń? Poznaj sposoby bezbolesnego przekonania się do sportu i aktywności fizycznej! Dzisiaj o tym, jak zacząć ćwiczyć od zera!

zajecia-grupowe-czy-trening-personalny-co-da-lepsze-efekty

Zajęcia grupowe czy trening personalny – co da lepsze efekty?

Większość z nas kiedyś zadawała sobie to pytanie. Bierzemy się za siebie – dieta, trening na siłowni. Ale właśnie: Jak zacząć trening na siłowni? Wybrać zajęcia grupowe fitness czy raczej trening personalny na odchudzanie?

jak-zostac-fit-praktyczne-porady-i-wskazowki

Jak zostać FIT? Praktyczne porady i wskazówki

Chcesz być FIT? Marzysz o zgrabnej sylwetce? Myślisz o tym, by zdrowo się odżywiać? Ale jak i kiedy to wszystko zacząć? Po co i dla kogo stać się FIT? O tym opowie nam Agnieszka Polarczyk-Białek – Executive Coach, trener rozwoju osobistego i zawodowego.

psychologia-sportow-walki-jak-pokonac-strach-przed-bolem

Psychologia sportów walki – jak pokonać strach przed bólem?

Sporty walki nie są zbyt łatwą dyscypliną. Szczególnie w kontekście podejścia. Wiążą się przecież z uderzeniami czy kopnięciami, a więc także z bólem. Jak przezwyciężyć słabości i wygrać ze strachem? Oto skuteczne wskazówki psychologiczne do treningu sportów walki.

zmysl-kibica-dlaczego-kibicowanie-sprawia-przyjemnosc

Zmysł kibica – dlaczego kibicowanie sprawia przyjemność?

Od zarania dziejów uprawianie sportu nieodłącznie wiąże się z kibicowaniem. Wiele osób czerpie ogromną przyjemność z dopingowania ulubionych sportowców. Na kibicowaniu zyskują również sami startujący w zawodach. Jak to się jednak dzieje, że dopingowanie przynosi tyle obustronnych korzyści?

trening-po-zlamaniu-jak-wrocic-do-cwiczen-po-kontuzji

Trening po złamaniu – jak wrócić do ćwiczeń po kontuzji?

Jedne z najmniej przyjemnych konsekwencji treningów – złamania. Zdarzają się jednak i u sportowców rekreacyjnych, i zawodowych. Kontuzje często blokują możliwość wykonywania ćwiczeń przez określony czas. Nie oznaczają jednak końca przygody ze sportem. Dowiedz się, jak ułatwić sobie powrót do treningów po złamaniu.

jak-skutecznie-okreslic-wlasne-cele-treningowe

Jak skutecznie określić własne cele treningowe?

Określenie celu ćwiczeń jest jednym z najważniejszych elementów skutecznych treningów. Każdy przecież trenuje w jakimś celu. Może to być spalanie tkanki tłuszczowej, budowanie masy mięśniowej, rzeźbienie ciała… Jak jednak określać cele treningowe tak, by były możliwe do zrealizowania i dodatkowo motywowały do działania?

jak-zrealizowac-marzenie-o-pieknej-sylwetce

Jak zrealizować marzenie o pięknej sylwetce

Pięknie wyrzeźbione i seksowne ciało, delikatna i jędrna skóra – to marzenia wielu kobiet. Jak jednak zamienić je w rzeczywistość? Oto kilka prostych porad, które pomogą ci osiągnąć wymarzony wygląd!

psychologia-motywacji-metoda-implementacyjna-w-sporcie

Psychologia motywacji – metoda implementacyjna w sporcie

Realizacja zamierzonych celów treningowych łączy się z utrzymaniem motywacji. Z pomocą przychodzi tutaj psychologia. Dzięki metodzie implementacyjnej osiągnięcie własnych zamierzeń może stać się znacznie łatwiejsze. Na czym polega metoda implementacyjna? Jak ją wykorzystać w sporcie?

odpornosc-psychiczna-w-sporcie

Odporność psychiczna w sporcie

Na podstawie wieloletnich badań i obserwacji Peter Clough oraz Keitha Earle, stworzyli Model 4C, mówiący o najważniejszych czterech filarach charakteryzujących cztery cechy odporności psychicznej – potrzebnej do osiągnięcia sukcesu w sporcie. Odporność psychiczną w tym kontekście należy rozumieć jako bufor, obronną tarczę, nasze osobiste wewnętrzne narzędzia psychiczne, dzięki którym po niekorzystnym zdarzeniu sportowym (przegranej, kontuzji itp.) jesteśmy w stanie wstać, szybo się otrząsnąć i dalej podążać w kierunku realizacji naszych celów sportowych.

jak-zaczac-cwiczyc-czyli-jak-polubic-sport-i-aktywnosc-fizyczna

Jak zacząć ćwiczyć? Czyli jak polubić sport i aktywność fizyczną?

Regularna aktywność fizyczna to nie tylko szereg korzyści dla zdrowia. Dzięki niej możliwa jest również poprawa samopoczucia czy osiągnięcie wymarzonej sylwetki. Jak jednak „zmusić się” do ćwiczeń? Poznaj sposoby bezbolesnego przekonania się do sportu i aktywności fizycznej! Dzisiaj o tym, jak zacząć ćwiczyć od zera!

zajecia-grupowe-czy-trening-personalny-co-da-lepsze-efekty

Zajęcia grupowe czy trening personalny – co da lepsze efekty?

Większość z nas kiedyś zadawała sobie to pytanie. Bierzemy się za siebie – dieta, trening na siłowni. Ale właśnie: Jak zacząć trening na siłowni? Wybrać zajęcia grupowe fitness czy raczej trening personalny na odchudzanie?

jak-zostac-fit-praktyczne-porady-i-wskazowki

Jak zostać FIT? Praktyczne porady i wskazówki

Chcesz być FIT? Marzysz o zgrabnej sylwetce? Myślisz o tym, by zdrowo się odżywiać? Ale jak i kiedy to wszystko zacząć? Po co i dla kogo stać się FIT? O tym opowie nam Agnieszka Polarczyk-Białek – Executive Coach, trener rozwoju osobistego i zawodowego.

psychologia-sportow-walki-jak-pokonac-strach-przed-bolem

Psychologia sportów walki – jak pokonać strach przed bólem?

Sporty walki nie są zbyt łatwą dyscypliną. Szczególnie w kontekście podejścia. Wiążą się przecież z uderzeniami czy kopnięciami, a więc także z bólem. Jak przezwyciężyć słabości i wygrać ze strachem? Oto skuteczne wskazówki psychologiczne do treningu sportów walki.

zmysl-kibica-dlaczego-kibicowanie-sprawia-przyjemnosc

Zmysł kibica – dlaczego kibicowanie sprawia przyjemność?

Od zarania dziejów uprawianie sportu nieodłącznie wiąże się z kibicowaniem. Wiele osób czerpie ogromną przyjemność z dopingowania ulubionych sportowców. Na kibicowaniu zyskują również sami startujący w zawodach. Jak to się jednak dzieje, że dopingowanie przynosi tyle obustronnych korzyści?

trening-po-zlamaniu-jak-wrocic-do-cwiczen-po-kontuzji

Trening po złamaniu – jak wrócić do ćwiczeń po kontuzji?

Jedne z najmniej przyjemnych konsekwencji treningów – złamania. Zdarzają się jednak i u sportowców rekreacyjnych, i zawodowych. Kontuzje często blokują możliwość wykonywania ćwiczeń przez określony czas. Nie oznaczają jednak końca przygody ze sportem. Dowiedz się, jak ułatwić sobie powrót do treningów po złamaniu.

jak-skutecznie-okreslic-wlasne-cele-treningowe

Jak skutecznie określić własne cele treningowe?

Określenie celu ćwiczeń jest jednym z najważniejszych elementów skutecznych treningów. Każdy przecież trenuje w jakimś celu. Może to być spalanie tkanki tłuszczowej, budowanie masy mięśniowej, rzeźbienie ciała… Jak jednak określać cele treningowe tak, by były możliwe do zrealizowania i dodatkowo motywowały do działania?

jak-zrealizowac-marzenie-o-pieknej-sylwetce

Jak zrealizować marzenie o pięknej sylwetce

Pięknie wyrzeźbione i seksowne ciało, delikatna i jędrna skóra – to marzenia wielu kobiet. Jak jednak zamienić je w rzeczywistość? Oto kilka prostych porad, które pomogą ci osiągnąć wymarzony wygląd!

psychologia-motywacji-metoda-implementacyjna-w-sporcie

Psychologia motywacji – metoda implementacyjna w sporcie

Realizacja zamierzonych celów treningowych łączy się z utrzymaniem motywacji. Z pomocą przychodzi tutaj psychologia. Dzięki metodzie implementacyjnej osiągnięcie własnych zamierzeń może stać się znacznie łatwiejsze. Na czym polega metoda implementacyjna? Jak ją wykorzystać w sporcie?