Wypadki na siłowni – pierwsza pomoc i prewencja

Wypadki na siłowni – pierwsza pomoc i prewencja

Bezpieczeństwo podczas ćwiczeń fizycznych jest jedną z podstawowych zasad udanego treningu. Rozkojarzenie czy nieumiejętne zastosowanie sprzętu treningowego może skutkować właśnie wypadkiem. Co może się stać podczas ćwiczeń na siłowni? Jak zapobiec uciążliwym kontuzjom? Zobacz, na czym polega pierwsza pomoc w razie wypadku w trakcie ćwiczeń.

Wypadki na siłowni – jakie są przyczyny?

Zdaniem wielu doświadczonych trenerów personalnych, poważne wypadki na siłowni zdarzają się niezbyt często. Takie statystyki zawdzięczamy umiejętnemu rozmieszczeniu sprzętu treningowego. Jeśli jednak na drodze ćwiczącego pojawiają się wystające elementy maszyn – nietrudno o przewrócenie się. Inną sprawą jest kultura współćwiczących na siłowni. Mowa tu m.in. o odkładaniu wolnych ciężarów na swoje miejsce. Zahaczenie o hantle pozostawione gdzieś na parkiecie to prosta droga do upadku. Czasem winę ponosi niesprawny sprzęt do ćwiczeń. W większości siłowni (a powinno się we wszystkich) dba się jednak o to, by był on właściwie serwisowany i zapewniał bezpieczeństwo ćwiczącym.
Jednym z częstszych powodów wypadków na siłowni jest nieprawidłowa technika wykonywania ćwiczeń. Zwykle dba o nią trener. Niemniej, wiele zajęć ma charakter grupowy. To oznacza, że trener nie jest w stanie obserwować każdego pojedynczego ruchu wszystkich ćwiczących. Zdarza się również, że ćwiczący „wiedzą lepiej” jak wykonywać ćwiczenia. I zamiast posłuchać rady specjalisty – sami starają się wykonać dane ćwiczenie. I to także prosta droga do kontuzji.

Co złego może się stać na siłowni?
Wypadki na siłowni - pomoc

Na ten temat chyba nie trzeba się specjalnie rozwodzić. Podczas ćwiczeń fizycznych stać się może niemal wszystko. Wiadomo, że część wypadków brzmi niemal legendarnie, przy czym inne – są wyjątkowo powszechne. Jak już wspomnieliśmy, poważne kontuzje są naprawdę bardzo rzadkie. Kluby fitness i siłowni dbają bowiem o bezpieczeństwo ćwiczących. Do poważniejszych – choć także niezbyt częstych – wypadków na siłowni można zaliczyć m.in. zwichnięcia, złamania czy przeciążenia mięśni. Znacznie częściej zdarzają się jednak wypadki wynikające ze złego użytkowania sprzętu treningowego, przeceniania własnych możliwości fizycznych czy z winy współćwiczących.

Wypadki na siłowni – nie jesteś tam sam!

Jedną z pierwszych zasad korzystania z siłowni jest dbanie o bezpieczeństwo współćwiczących. Przebywanie na jednej przestrzeni (wypełnionej sprzętem i maszynami) z innymi ćwiczącymi może być przecież niebezpieczne. Wystarczy, że hantle znajdą się nie tam gdzie trzeba, zepsucie maszyny nie zostanie zgłoszone czy ciężary nie zostaną zabezpieczone – i o wypadek nie trudno. Każdy użytkownik siłowni powinien więc wziąć pod uwagę nie tylko własne bezpieczeństwo, lecz także bezpieczeństwo współćwiczących. Dzięki temu można zapobiec potykaniu się o sprzęt treningowy, przewracaniu się czy kontuzji wynikającej np. z ćwiczenia na poluzowanej bądź uszkodzonej maszynie.

Zwiększ własne bezpieczeństwo – asekuracja

Bardzo częstym powodem wypadków jest przecenianie własnych możliwości fizycznych. Prawdą jest jednak, że nawet najwięksi siłacze powinni zapewnić sobie właściwą asekurację. Zdarzyć się przecież może wiele – warto zawsze mieć dodatkowe zabezpieczenie. Załóżmy np. że ciężar podnoszony przez nas wielokrotnie, dziś jest nie do wyciśnięcia, bo np. nie spaliśmy pół nocy. Nie ma co się wstydzić czy krępować proszenia o pomoc instruktora czy doświadczonego kolegi. Asekuracja bowiem skutecznie zapobiega przed m.in. przygnieceniem przez sztangę czy zmiażdżeniem sobie palca (gdy ćwiczymy z ciężkimi obciążeniami). Nigdy też nie przesadzaj z wielkością ciężaru. Lepiej podczas kilku kolejnych sesji treningowych upewnić się, że jest właściwy – niż ulec kontuzji. 

Bezpieczeństwo na siłowni – szybkie rady
Bezpieczeństwo na siłowni

  1. Przygotowanie, wiedza, koncentracja.
  2. Słuchanie rad trenera bądź instruktora.
  3. Pytanie o szczegóły w razie niejasności, co do techniki wykonania ćwiczenia.
  4. Przed rozpoczęciem aktywności fizycznej – badania lekarskie (m.in. pod kątem wad postawy).
  5. Prawidłowa rozgrzewka przed treningiem właściwym.
  6. Zanim zaczniesz ćwiczyć na maszynie/sprzęcie – sprawdź jej/jego sprawność.
  7. Zachowaj prawidłową technikę ćwiczeń.
  8. Unikaj modnych gadżetów na siłownię – wiele z nich bardziej szkodzi niż pomaga.
  9. Skup się na ćwiczeniu – nie rozpraszaj się rozmowami czy korzystaniem ze smartfona.
  10. Zadbaj o prawidłowy strój oraz buty do ćwiczeń.
  11. Nawadniaj się w trakcie treningu.
  12. Pamiętaj o prawidłowej technice oddychania.
  13. Zawsze się wysypiaj i stosuj właściwy plan żywieniowy!

Pierwsza pomoc po wypadku na siłowni
Pierwsza pomoc na siłowni

Chociaż lepiej zapobiegać niż leczyć – wszystkich wypadków na siłowni nie sposób uniknąć. Warto więc znać podstawowe zasady zachowywania się w razie wypadku:

- stłuczenia, siniaki, zranienia: jedne z mniej poważnych negatywnych „skutków” ćwiczeń. W razie obrzęku – należy zgłosić się do obsługi siłowni i poprosić o zimny okład. Uszkodzenie skóry natomiast wymaga odkażenia i zaklejenia rany.

- skręcenia stawu: schłodzenie miejsca urazu, wezwanie opieki medycznej.

- naciągnięcia i zerwania: zimny okład i przerwanie treningu, niekiedy konieczna opieka medyczna.

Na każdej siłowni powinna znajdować się apteczka pierwszej pomocy. Jeśli przydarzył ci się jakikolwiek wypadek na siłowni – nie wstydź się poprosić o pomoc. Obsługa i trenerzy chętnie zajmą się tobą i w razie konieczności pomogą wezwać opiekę medyczną.
Dominika Górska 0 26 listopada 2017  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening

trening-funkcjonalny-nowe-podejscie

Trening funkcjonalny - nowe podejscie

Czy jest możliwe połączenie treningu funkcjonalnego i nowoczesnej technologii, jaką niewątpliwie jest elektrostymulacja mięśni urządzeniami Compex? Oczywiście! Teraz możecie pracować jeszcze efektywniej, a wszystko dzięki produktowi, który dotrze do niemal wszystkich włókien mięśniowych.

ergometr-wioslarski-wady-i-zalety

Ergometr wioślarski wady i zalety

Bywalcy siłowni pewnie znają ten sprzęt nazywany potocznie wioślarzem. Moim zdaniem to najlepsza maszyna cardio. Zobacz jak prawidłowo wykorzystać ten sprzęt treningowy.

budowanie-masy-miesniowej-podstawowe-zalozenia

Budowanie masy mięśniowej - podstawowe założenia

Niezwykle popularny temat, zwłaszcza wśród mężczyzn. Kto nie chciał by mieć tak zwanej sylwetki plażowej ? Na pewno znajdą się tacy, którzy chcą być tylko szczupli ale większość mężczyzn marzy o estetycznej, umięśnionej sylwetce. Kobiety, wbrew obaw stosując trening hipertroficzny (na masę mięśniową) wcale nie urosną jak mężczyźni - ale ujędrnią ciało.

pot-wyznacznikiem-dobrego-treningu

Pot wyznacznikiem dobrego treningu?

Czy trening w wysokiej temperaturze jest skuteczniejszy? Czy stosowanie dodatkowego ubioru na trening ma sens?

przysiad-uwagi-techniczne

Przysiad - uwagi techniczne

Nie ma innego ćwiczenia, z pewnością nie na maszynach, które w taki sposób aktywuje centralny układ nerwowy, poprawia koordynację, wzmacnia układ kostny i tkanki łączne...

ile-razy-w-tygodniu-trenowac

Ile razy w tygodniu trenować ?

Bardzo istotna kwestia. Ciągle wiele osób trenuje okazyjnie raz na parę tygodniu i dziwi się, że nie ma żadnych postępów. W tym artykule przedstawię tę kwestię w dużym uproszczeniu tak aby przekazać cenne informacje osobom trenującym rekreacyjnie. Trzeba jednak zawsze pamiętać, że rekreacyjnie nie znaczy lekko !

jak-budowac-dobry-wyskok

Jak budować dobry wyskok?

Wyskok czyli składowa siły i szybkości. Istotny element dla siatkarzy, koszykarzy czy lekkoatletów. "Skoczność" daje dobry pogląd o aktualnym stanie motoryczności zawodnika. Jak pracować nad tą umiejętnością motoryczną od strony treningu siłowego.

ktora-silownie-wybrac-czym-kierowac-sie-przy-wyborze-silowni-poradnik

Którą siłownie wybrać? Czym kierować się przy wyborze siłowni - Poradnik

Wybór siłowni jest często źródłem problemów. Pod uwagę trzeba przecież wziąć tak wiele aspektów - lokalizację, ofertę, cenę... Czym jeszcze należy kierować się podczas wybierania siłowni lub klubu fitness? Tego dowiecie się w poniższym artykule.

co-sie-dzieje-po-przedawkowaniu-sterydow-anabolicznych

Co się dzieje po przedawkowaniu sterydów anabolicznych?

Wielu trenujących zażywa anaboliki w celu poprawienia efektów treningowych. Dzięki nim można przyspieszyć i zintensyfikować przyrost masy mięśniowej, wytrzymałości czy siły. W każdej suplementacji jednak ważny jest rozsądek. Stosowanie zbyt dużych ilości wspomagaczy może doprowadzić do poważnych powikłań zdrowotnych. O tym, jakie są skutki uboczne przedawkowania sterydów anabolicznych przeczytacie w poniższym artykule.

trening-funkcjonalny-nowe-podejscie

Trening funkcjonalny - nowe podejscie

ergometr-wioslarski-wady-i-zalety

Ergometr wioślarski wady i zalety

budowanie-masy-miesniowej-podstawowe-zalozenia

Budowanie masy mięśniowej - podstawowe założenia

pot-wyznacznikiem-dobrego-treningu

Pot wyznacznikiem dobrego treningu?

przysiad-uwagi-techniczne

Przysiad - uwagi techniczne

ile-razy-w-tygodniu-trenowac

Ile razy w tygodniu trenować ?

jak-budowac-dobry-wyskok

Jak budować dobry wyskok?

ktora-silownie-wybrac-czym-kierowac-sie-przy-wyborze-silowni-poradnik

Którą siłownie wybrać? Czym kierować się przy wyborze siłowni - Poradnik

co-sie-dzieje-po-przedawkowaniu-sterydow-anabolicznych

Co się dzieje po przedawkowaniu sterydów anabolicznych?