Wypadki na siłowni – pierwsza pomoc i prewencja

Wypadki na siłowni – pierwsza pomoc i prewencja

Bezpieczeństwo podczas ćwiczeń fizycznych jest jedną z podstawowych zasad udanego treningu. Rozkojarzenie czy nieumiejętne zastosowanie sprzętu treningowego może skutkować właśnie wypadkiem. Co może się stać podczas ćwiczeń na siłowni? Jak zapobiec uciążliwym kontuzjom? Zobacz, na czym polega pierwsza pomoc w razie wypadku w trakcie ćwiczeń.

Wypadki na siłowni – jakie są przyczyny?

Zdaniem wielu doświadczonych trenerów personalnych, poważne wypadki na siłowni zdarzają się niezbyt często. Takie statystyki zawdzięczamy umiejętnemu rozmieszczeniu sprzętu treningowego. Jeśli jednak na drodze ćwiczącego pojawiają się wystające elementy maszyn – nietrudno o przewrócenie się. Inną sprawą jest kultura współćwiczących na siłowni. Mowa tu m.in. o odkładaniu wolnych ciężarów na swoje miejsce. Zahaczenie o hantle pozostawione gdzieś na parkiecie to prosta droga do upadku. Czasem winę ponosi niesprawny sprzęt do ćwiczeń. W większości siłowni (a powinno się we wszystkich) dba się jednak o to, by był on właściwie serwisowany i zapewniał bezpieczeństwo ćwiczącym.

Jednym z częstszych powodów wypadków na siłowni jest nieprawidłowa technika wykonywania ćwiczeń. Zwykle dba o nią trener. Niemniej, wiele zajęć ma charakter grupowy (np. zajęcia fitness). To oznacza, że trener nie jest w stanie obserwować każdego pojedynczego ruchu wszystkich ćwiczących. Zdarza się również, że ćwiczący „wiedzą lepiej” jak wykonywać ćwiczenia. I zamiast posłuchać rady specjalisty – sami starają się wykonać dane ćwiczenie. I to także prosta droga do kontuzji.

Zobacz: Popularne błędy podczas treningu na siłowni

Co złego może się stać na siłowni?
Wypadki na siłowni - pomoc

Na ten temat chyba nie trzeba się specjalnie rozwodzić. Podczas ćwiczeń fizycznych stać się może niemal wszystko. Wiadomo, że część wypadków brzmi niemal legendarnie, przy czym inne – są wyjątkowo powszechne. Jak już wspomnieliśmy, poważne kontuzje są naprawdę bardzo rzadkie. Kluby fitness i siłowni dbają bowiem o bezpieczeństwo ćwiczących. Do poważniejszych – choć także niezbyt częstych – wypadków na siłowni można zaliczyć m.in. zwichnięcia, złamania czy przeciążenia mięśni. Znacznie częściej zdarzają się jednak wypadki wynikające ze złego użytkowania sprzętu treningowego, przeceniania własnych możliwości fizycznych czy z winy współćwiczących.

Wypadki na siłowni – nie jesteś tam sam!

Jedną z pierwszych zasad korzystania z siłowni jest dbanie o bezpieczeństwo współćwiczących. Przebywanie na jednej przestrzeni (wypełnionej sprzętem i maszynami) z innymi ćwiczącymi może być przecież niebezpieczne. Wystarczy, że hantle znajdą się nie tam gdzie trzeba, zepsucie maszyny nie zostanie zgłoszone czy ciężary nie zostaną zabezpieczone – i o wypadek nie trudno. Każdy użytkownik siłowni powinien więc wziąć pod uwagę nie tylko własne bezpieczeństwo, lecz także bezpieczeństwo współćwiczących. Dzięki temu można zapobiec potykaniu się o sprzęt treningowy, przewracaniu się czy kontuzji wynikającej np. z ćwiczenia na poluzowanej bądź uszkodzonej maszynie.

Zwiększ własne bezpieczeństwo – asekuracja

Bardzo częstym powodem wypadków jest przecenianie własnych możliwości fizycznych. Prawdą jest jednak, że nawet najwięksi siłacze powinni zapewnić sobie właściwą asekurację. Zdarzyć się przecież może wiele – warto zawsze mieć dodatkowe zabezpieczenie. Załóżmy np. że ciężar podnoszony przez nas wielokrotnie, dziś jest nie do wyciśnięcia, bo np. nie spaliśmy pół nocy. Nie ma co się wstydzić czy krępować proszenia o pomoc instruktora czy doświadczonego kolegi. Asekuracja bowiem skutecznie zapobiega przed m.in. przygnieceniem przez sztangę czy zmiażdżeniem sobie palca (gdy ćwiczymy z ciężkimi obciążeniami). Nigdy też nie przesadzaj z wielkością ciężaru. Lepiej podczas kilku kolejnych sesji treningowych upewnić się, że jest właściwy – niż ulec kontuzji. 

Bezpieczeństwo na siłowni – szybkie rady
Bezpieczeństwo na siłowni

  1. Przygotowanie, wiedza, koncentracja.
  2. Słuchanie rad trenera bądź instruktora.
  3. Pytanie o szczegóły w razie niejasności, co do techniki wykonania ćwiczenia.
  4. Przed rozpoczęciem aktywności fizycznej – badania lekarskie (m.in. pod kątem wad postawy).
  5. Prawidłowa rozgrzewka przed treningiem właściwym.
  6. Zanim zaczniesz ćwiczyć na maszynie/sprzęcie – sprawdź jej/jego sprawność.
  7. Zachowaj prawidłową technikę ćwiczeń.
  8. Unikaj modnych gadżetów na siłownię – wiele z nich bardziej szkodzi niż pomaga.
  9. Skup się na ćwiczeniu – nie rozpraszaj się rozmowami czy korzystaniem ze smartfona.
  10. Zadbaj o prawidłowy strój oraz buty do ćwiczeń.
  11. Nawadniaj się w trakcie treningu.
  12. Pamiętaj o prawidłowej technice oddychania.
  13. Zawsze się wysypiaj i stosuj właściwy plan żywieniowy!

Pierwsza pomoc po wypadku na siłowni
Pierwsza pomoc na siłowni

Chociaż lepiej zapobiegać niż leczyć – wszystkich wypadków na siłowni nie sposób uniknąć. Warto więc znać podstawowe zasady zachowywania się w razie wypadku:

- stłuczenia, siniaki, zranienia: jedne z mniej poważnych negatywnych „skutków” ćwiczeń. W razie obrzęku – należy zgłosić się do obsługi siłowni i poprosić o zimny okład. Uszkodzenie skóry natomiast wymaga odkażenia i zaklejenia rany.

- skręcenia stawu: schłodzenie miejsca urazu, wezwanie opieki medycznej.

- naciągnięcia i zerwania: zimny okład i przerwanie treningu, niekiedy konieczna opieka medyczna.

Na każdej siłowni powinna znajdować się apteczka pierwszej pomocy. Jeśli przydarzył ci się jakikolwiek wypadek na siłowni – nie wstydź się poprosić o pomoc. Obsługa i trenerzy chętnie zajmą się tobą i w razie konieczności pomogą wezwać opiekę medyczną.

Dominika Górska 1 26 listopada 2017  < 1000

Dodaj komentarz

  • Saska
    23 marca 2018
    No, na siłowni to trzeba uważać na siebie, bo jednak drobna nieuwaga i jest kontuzja

Artykuły z kategorii: Trening

wybor-stroju-do-zumby-podstawowe-informacje

Wybór stroju do zumby – Podstawowe informacje

Zumba to bardzo energiczny sposób na spalanie kalorii. Jest idealnym rozwiązaniem dla ludzi lubiących latynoskie tańce. Strój pełnią bardzo ważną rolę w treningu zumby. Dowiedź się, jaki strój sprawdza się na zajęciach zumby.

trening-silowy-czas-na-cardio

Trening siłowy | czas na cardio!

Warunki występujące po odbyciu treningu siłowego przypominają stan, kiedy jesteśmy na czczo. Jest to idealny stan do wykonania treningu cardio. Dowiedz się jakie jest zalecane cardio po treningu siłowym i ile powinno trwać.

poszukiwania-trenera-personalnego-kielce-opinie-cena-praca

Poszukiwania trenera personalnego Kielce – opinie, cena, praca

Mieszkasz w województwie świętokrzyskim? Szukasz trenera personalnego, a może sam chcesz nim zostać? Jeśli interesuje Cię to, jak znaleźć trenera personalnego w Kielcach i okolicach to dobrze trafiłeś. Poznaj przydatne informacje o cenach, opiniach i pracy trenera personalnego w Kielcach.

domowa-bieznia-do-biegania-przydatne-informacje

Domowa bieżnia do biegania – przydatne informacje

Bieżnie do biegania są bardzo cenione przez osoby dbające o swoją kondycję. Szybki trucht lub wolny spacer na bieżni jest idealnym sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów. Jeśli zastanawiasz się nad zakupem bieżni do biegania w domu, ale nie wiesz, na którą się zdecydować, przeczytaj dalszą część artykułu.

trening-brzucha-abs-podstawowe-pojecia

Trening brzucha ABS – podstawowe pojęcia

Trening ABS to nic innego jak zestaw ćwiczeń na mięśnie brzucha. Ich głównym celem jest wyrzeźbienie górnej i dolnej partii mięśni brzucha. Niesamowite efekty widoczne są już po pierwszych tygodniach. Poznaj ciekawe przykłady treningu brzucha ABS.

cwiczenia-na-otylosc-brzuszna-przepis-na-plaski-brzuch

Ćwiczenia na otyłość brzuszną – przepis na płaski brzuch

Otyłość brzuszna może dotyczyć każdego – niezależnie od płci i wieku. Występuje u kobiet i mężczyzn, a nawet u dzieci. Najlepsze efekty w leczeniu otyłości brzusznej przynoszą ćwiczenia połączone z odpowiednią dietą. W tym artykule przedstawimy Ci różne rodzaje ćwiczeń wyszczuplających brzuch.

cwiczenia-cardio-w-domu-sposob-na-smukla-sylwetke

Ćwiczenia cardio w domu - sposób na smukłą sylwetkę

Aby posiadać smukłą sylwetkę, nie musisz wykonywać treningu na siłowni. Wystarczy, że codziennie poświęcisz trochę czasu na trening aerobowy. Nie potrzebujesz do tego drogiego sprzętu. Poznaj domowy zestaw ćwiczeń cardio, który pozwoli Ci poprawić kondycję organizmu i spalić zbędną tkankę tłuszczową.

wybor-pilki-gimnastycznej-do-pilatesu

Wybór piłki gimnastycznej do pilatesu

Piłka gimnastyczna to nieodłączny element wyposażenia każdej siłowni. Wykorzystuje się ją na zajęciach fitness. Jaką wybrać piłkę, aby trening pilatessu był jeszcze bardziej efektywny? Na to pytanie znajdziesz odpowiedź w tym artykule.

zajecia-fitness-dla-poczatkujacych-cwiczenia

Zajęcia fitness dla początkujących | Ćwiczenia

W życiu każdego człowieka przychodzi moment, w którym praca ogranicza jego czas. Aktywność fizyczna to zapomniane słowo, a ciało nie prezentuje się już tak dobrze, jak kiedyś. Dobrym sposobem na powrót do smukłej sylwetki i dobrej kondycji jest zapisanie się na zajęcia fitness dla początkujących.

wioslowanie-sztanga-cwiczenia

Wiosłowanie Sztangą | Ćwiczenia

Wiosłowanie sztangą to idealne ćwiczenie na plecy. Głównym celem jest rozwój mięśni grzbietowych. Efekty widoczne są już po kilku treningach. Nie ma na co czekać - złap za sztangę i wiosłuj!

wybor-stroju-do-zumby-podstawowe-informacje

Wybór stroju do zumby – Podstawowe informacje

Zumba to bardzo energiczny sposób na spalanie kalorii. Jest idealnym rozwiązaniem dla ludzi lubiących latynoskie tańce. Strój pełnią bardzo ważną rolę w treningu zumby. Dowiedź się, jaki strój sprawdza się na zajęciach zumby.

trening-silowy-czas-na-cardio

Trening siłowy | czas na cardio!

Warunki występujące po odbyciu treningu siłowego przypominają stan, kiedy jesteśmy na czczo. Jest to idealny stan do wykonania treningu cardio. Dowiedz się jakie jest zalecane cardio po treningu siłowym i ile powinno trwać.

poszukiwania-trenera-personalnego-kielce-opinie-cena-praca

Poszukiwania trenera personalnego Kielce – opinie, cena, praca

Mieszkasz w województwie świętokrzyskim? Szukasz trenera personalnego, a może sam chcesz nim zostać? Jeśli interesuje Cię to, jak znaleźć trenera personalnego w Kielcach i okolicach to dobrze trafiłeś. Poznaj przydatne informacje o cenach, opiniach i pracy trenera personalnego w Kielcach.

domowa-bieznia-do-biegania-przydatne-informacje

Domowa bieżnia do biegania – przydatne informacje

Bieżnie do biegania są bardzo cenione przez osoby dbające o swoją kondycję. Szybki trucht lub wolny spacer na bieżni jest idealnym sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów. Jeśli zastanawiasz się nad zakupem bieżni do biegania w domu, ale nie wiesz, na którą się zdecydować, przeczytaj dalszą część artykułu.

trening-brzucha-abs-podstawowe-pojecia

Trening brzucha ABS – podstawowe pojęcia

Trening ABS to nic innego jak zestaw ćwiczeń na mięśnie brzucha. Ich głównym celem jest wyrzeźbienie górnej i dolnej partii mięśni brzucha. Niesamowite efekty widoczne są już po pierwszych tygodniach. Poznaj ciekawe przykłady treningu brzucha ABS.

cwiczenia-na-otylosc-brzuszna-przepis-na-plaski-brzuch

Ćwiczenia na otyłość brzuszną – przepis na płaski brzuch

Otyłość brzuszna może dotyczyć każdego – niezależnie od płci i wieku. Występuje u kobiet i mężczyzn, a nawet u dzieci. Najlepsze efekty w leczeniu otyłości brzusznej przynoszą ćwiczenia połączone z odpowiednią dietą. W tym artykule przedstawimy Ci różne rodzaje ćwiczeń wyszczuplających brzuch.

cwiczenia-cardio-w-domu-sposob-na-smukla-sylwetke

Ćwiczenia cardio w domu - sposób na smukłą sylwetkę

Aby posiadać smukłą sylwetkę, nie musisz wykonywać treningu na siłowni. Wystarczy, że codziennie poświęcisz trochę czasu na trening aerobowy. Nie potrzebujesz do tego drogiego sprzętu. Poznaj domowy zestaw ćwiczeń cardio, który pozwoli Ci poprawić kondycję organizmu i spalić zbędną tkankę tłuszczową.

wybor-pilki-gimnastycznej-do-pilatesu

Wybór piłki gimnastycznej do pilatesu

Piłka gimnastyczna to nieodłączny element wyposażenia każdej siłowni. Wykorzystuje się ją na zajęciach fitness. Jaką wybrać piłkę, aby trening pilatessu był jeszcze bardziej efektywny? Na to pytanie znajdziesz odpowiedź w tym artykule.

zajecia-fitness-dla-poczatkujacych-cwiczenia

Zajęcia fitness dla początkujących | Ćwiczenia

W życiu każdego człowieka przychodzi moment, w którym praca ogranicza jego czas. Aktywność fizyczna to zapomniane słowo, a ciało nie prezentuje się już tak dobrze, jak kiedyś. Dobrym sposobem na powrót do smukłej sylwetki i dobrej kondycji jest zapisanie się na zajęcia fitness dla początkujących.

wioslowanie-sztanga-cwiczenia

Wiosłowanie Sztangą | Ćwiczenia

Wiosłowanie sztangą to idealne ćwiczenie na plecy. Głównym celem jest rozwój mięśni grzbietowych. Efekty widoczne są już po kilku treningach. Nie ma na co czekać - złap za sztangę i wiosłuj!