Wypadki na siłowni – pierwsza pomoc i prewencja

Wypadki na siłowni – pierwsza pomoc i prewencja

Bezpieczeństwo podczas ćwiczeń fizycznych jest jedną z podstawowych zasad udanego treningu. Rozkojarzenie czy nieumiejętne zastosowanie sprzętu treningowego może skutkować właśnie wypadkiem. Co może się stać podczas ćwiczeń na siłowni? Jak zapobiec uciążliwym kontuzjom? Zobacz, na czym polega pierwsza pomoc w razie wypadku w trakcie ćwiczeń.

Wypadki na siłowni – jakie są przyczyny?

Zdaniem wielu doświadczonych trenerów personalnych, poważne wypadki na siłowni zdarzają się niezbyt często. Takie statystyki zawdzięczamy umiejętnemu rozmieszczeniu sprzętu treningowego. Jeśli jednak na drodze ćwiczącego pojawiają się wystające elementy maszyn – nietrudno o przewrócenie się. Inną sprawą jest kultura współćwiczących na siłowni. Mowa tu m.in. o odkładaniu wolnych ciężarów na swoje miejsce. Zahaczenie o hantle pozostawione gdzieś na parkiecie to prosta droga do upadku. Czasem winę ponosi niesprawny sprzęt do ćwiczeń. W większości siłowni (a powinno się we wszystkich) dba się jednak o to, by był on właściwie serwisowany i zapewniał bezpieczeństwo ćwiczącym.

Jednym z częstszych powodów wypadków na siłowni jest nieprawidłowa technika wykonywania ćwiczeń. Zwykle dba o nią trener. Niemniej, wiele zajęć ma charakter grupowy (np. zajęcia fitness). To oznacza, że trener nie jest w stanie obserwować każdego pojedynczego ruchu wszystkich ćwiczących. Zdarza się również, że ćwiczący „wiedzą lepiej” jak wykonywać ćwiczenia. I zamiast posłuchać rady specjalisty – sami starają się wykonać dane ćwiczenie. I to także prosta droga do kontuzji.

Zobacz: Popularne błędy podczas treningu na siłowni

Co złego może się stać na siłowni?
Wypadki na siłowni - pomoc

Na ten temat chyba nie trzeba się specjalnie rozwodzić. Podczas ćwiczeń fizycznych stać się może niemal wszystko. Wiadomo, że część wypadków brzmi niemal legendarnie, przy czym inne – są wyjątkowo powszechne. Jak już wspomnieliśmy, poważne kontuzje są naprawdę bardzo rzadkie. Kluby fitness i siłowni dbają bowiem o bezpieczeństwo ćwiczących. Do poważniejszych – choć także niezbyt częstych – wypadków na siłowni można zaliczyć m.in. zwichnięcia, złamania czy przeciążenia mięśni. Znacznie częściej zdarzają się jednak wypadki wynikające ze złego użytkowania sprzętu treningowego, przeceniania własnych możliwości fizycznych czy z winy współćwiczących.

Wypadki na siłowni – nie jesteś tam sam!

Jedną z pierwszych zasad korzystania z siłowni jest dbanie o bezpieczeństwo współćwiczących. Przebywanie na jednej przestrzeni (wypełnionej sprzętem i maszynami) z innymi ćwiczącymi może być przecież niebezpieczne. Wystarczy, że hantle znajdą się nie tam gdzie trzeba, zepsucie maszyny nie zostanie zgłoszone czy ciężary nie zostaną zabezpieczone – i o wypadek nie trudno. Każdy użytkownik siłowni powinien więc wziąć pod uwagę nie tylko własne bezpieczeństwo, lecz także bezpieczeństwo współćwiczących. Dzięki temu można zapobiec potykaniu się o sprzęt treningowy, przewracaniu się czy kontuzji wynikającej np. z ćwiczenia na poluzowanej bądź uszkodzonej maszynie.

Zwiększ własne bezpieczeństwo – asekuracja

Bardzo częstym powodem wypadków jest przecenianie własnych możliwości fizycznych. Prawdą jest jednak, że nawet najwięksi siłacze powinni zapewnić sobie właściwą asekurację. Zdarzyć się przecież może wiele – warto zawsze mieć dodatkowe zabezpieczenie. Załóżmy np. że ciężar podnoszony przez nas wielokrotnie, dziś jest nie do wyciśnięcia, bo np. nie spaliśmy pół nocy. Nie ma co się wstydzić czy krępować proszenia o pomoc instruktora czy doświadczonego kolegi. Asekuracja bowiem skutecznie zapobiega przed m.in. przygnieceniem przez sztangę czy zmiażdżeniem sobie palca (gdy ćwiczymy z ciężkimi obciążeniami). Nigdy też nie przesadzaj z wielkością ciężaru. Lepiej podczas kilku kolejnych sesji treningowych upewnić się, że jest właściwy – niż ulec kontuzji. 

Bezpieczeństwo na siłowni – szybkie rady
Bezpieczeństwo na siłowni

  1. Przygotowanie, wiedza, koncentracja.
  2. Słuchanie rad trenera bądź instruktora.
  3. Pytanie o szczegóły w razie niejasności, co do techniki wykonania ćwiczenia.
  4. Przed rozpoczęciem aktywności fizycznej – badania lekarskie (m.in. pod kątem wad postawy).
  5. Prawidłowa rozgrzewka przed treningiem właściwym.
  6. Zanim zaczniesz ćwiczyć na maszynie/sprzęcie – sprawdź jej/jego sprawność.
  7. Zachowaj prawidłową technikę ćwiczeń.
  8. Unikaj modnych gadżetów na siłownię – wiele z nich bardziej szkodzi niż pomaga.
  9. Skup się na ćwiczeniu – nie rozpraszaj się rozmowami czy korzystaniem ze smartfona.
  10. Zadbaj o prawidłowy strój oraz buty do ćwiczeń.
  11. Nawadniaj się w trakcie treningu.
  12. Pamiętaj o prawidłowej technice oddychania.
  13. Zawsze się wysypiaj i stosuj właściwy plan żywieniowy!

Pierwsza pomoc po wypadku na siłowni
Pierwsza pomoc na siłowni

Chociaż lepiej zapobiegać niż leczyć – wszystkich wypadków na siłowni nie sposób uniknąć. Warto więc znać podstawowe zasady zachowywania się w razie wypadku:

- stłuczenia, siniaki, zranienia: jedne z mniej poważnych negatywnych „skutków” ćwiczeń. W razie obrzęku – należy zgłosić się do obsługi siłowni i poprosić o zimny okład. Uszkodzenie skóry natomiast wymaga odkażenia i zaklejenia rany.

- skręcenia stawu: schłodzenie miejsca urazu, wezwanie opieki medycznej.

- naciągnięcia i zerwania: zimny okład i przerwanie treningu, niekiedy konieczna opieka medyczna.

Na każdej siłowni powinna znajdować się apteczka pierwszej pomocy. Jeśli przydarzył ci się jakikolwiek wypadek na siłowni – nie wstydź się poprosić o pomoc. Obsługa i trenerzy chętnie zajmą się tobą i w razie konieczności pomogą wezwać opiekę medyczną.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 1 26 listopada 2017  1647

Dodaj komentarz

  • Saska
    23 marca 2018
    No, na siłowni to trzeba uważać na siebie, bo jednak drobna nieuwaga i jest kontuzja

Artykuły z kategorii: Trening

trening-silowo-wytrzymalosciowy-jak-go-dobrze-zaplanowac

Trening siłowo-wytrzymałościowy - jak go dobrze zaplanować?

Siłowy trening w klubie fitness albo jego bliźniacza wersja do wykonania w domu z czasem przestanie przynosić wymierne efekty. Coś będzie się dziać, ale nie do końca będzie wiadomo, czy to nadal droga do przodu. Z pomocą przyjdzie trening siłowo-wytrzymałościowy. Co to takiego?

bezpieczenstwo-i-higiena-w-pigulce-jak-zadbac-o-swoje-stawy-podczas-treningow

Bezpieczeństwo i higiena w pigułce: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Choć w istocie stawy to ruchome połączenia kości, należy pamiętać, że nadmierny wysiłek może szybko doprowadzić do stanów zapalnych czy kontuzji. Ważne jest odpowiednie podejście do wysiłku i diety, aby cały proces treningowy był jak najbardziej optymalny. Zobacz, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów i nie martw się o swoją kondycję za kilka lat.

jak-powinno-sie-trenowac-przy-nadcisnieniu

Jak powinno się trenować przy nadciśnieniu?

Choroby układu krążenia i serca są nam nieobce w dzisiejszej rzeczywistości. To, że regularna aktywność fizyczna może im zapobiec jest jasne. Jak jednak powinno się trenować, jeśli już cierpi się na nadciśnienie? Zobacz, jakie sporty są bezpieczne przy tej chorobie serca.

odwodnienie-czyli-najwiekszy-wrog-sportowca-jak-go-pokonac

Odwodnienie, czyli największy wróg sportowca. Jak go pokonać?

Podczas intensywnego treningu metabolizm przyspiesza nawet dwudziestokrotnie. Zwiększa się temperatura ciała, a tym samym wypacanie wody i soli mineralnych z organizmu. Odwodnienie może prowadzić do znacznego osłabienia organizmu, a nawet zagrożenia życia. Zobacz, jak skutecznie nawadniać organizm, by ustrzec się skutków odwodnienia.

trening-tlenowy-czy-beztlenowy-ktory-rodzaj-wysilku-lepiej-sie-sprawdzi

Trening tlenowy czy beztlenowy: który rodzaj wysiłku lepiej się sprawdzi?

Wiele osób podchodzi do form organizacji treningu zero-jedynkowo. Przyjmuje się, że skoro dana forma treningowa działa, inna mogłaby nie dać takiego efektu. Tymczasem sprawa jest bardziej złożona i trudno jednoznacznie stwierdzić, która forma wysiłku będzie lepsza. To jak: trening tlenowy czy beztlenowy?

zestresowany-trening-czy-stres-ma-wplyw-na-aktywnosc-fizyczna

Zestresowany trening – czy stres ma wpływ na aktywność fizyczną?

W obecnych czasach bardzo trudno o całkowite wyzbycie się stresu. Dzięki treningom można jednak skutecznie zmniejszyć jego poziom – to jasne. W jaki sposób stres wpływa na efekty treningu? Czy może powodować pogorszenie wyników sportowych?

jak-planowac-treningi-gdy-pracuje-sie-noca

Jak planować treningi, gdy pracuje się nocą?

Praca na nocne zmiany może znacznie komplikować układanie planu treningowego. Dowiedz się, jak dopasować aktywność fizyczną do pracy w godzinach nocnych. Oto porady w zakresie planowania treningów dla nocnych marków!

cwiczenia-na-lydki-niepozorny-trening-ktory-nada-ksztalt-twoim-nogom

Ćwiczenia na łydki - niepozorny trening, który nada kształt twoim nogom

Trening nóg to nie tylko przysiady, wykroki czy martwy ciąg. Niedoceniane na co dzień mięśnie łydek to tak naprawdę wielki potencjał o małych rozmiarach. Ważne jest, aby w twoim planie treningowym znalazły się również ćwiczenia na łydki. Czy można trenować w domu i czy istnieje sposób na zmniejszenie uczucia ciężkich nóg?

cwiczenia-wielostawowe-twoj-sposob-na-miesnie-ze-stali

Ćwiczenia wielostawowe - twój sposób na mięśnie ze stali

Na pewno niejeden raz stajesz przed wyzwaniem ułożenia własnego planu treningowego. Dobrze wiesz, że najlepiej sprawdzają się ćwiczenia wielostawowe, ale nie masz wystarczającej wprawy, by je wykonać? A może nie wiesz, czym są te ćwiczenia i na czym polegają? Sprawdź najlepsze ćwiczenia wielostawowe na duże i małe partie mięśniowe.

trening-wytrzymalosciowy-sprawdz-narzedzia-na-zwiekszenie-swojej-wydolnosci

Trening wytrzymałościowy - sprawdź narzędzia na zwiększenie swojej wydolności!

Wielu z nas trening wytrzymałościowy kojarzy się z wycieńczającym wysiłkiem. Tak naprawdę to świetna forma aktywności fizycznej pozwalająca na zwiększenie wydolności tlenowej organizmu i jednocześnie redukuje tkankę tłuszczową. Jak zorganizować trening wytrzymałościowy i jakie ćwiczenia wybrać?

trening-silowo-wytrzymalosciowy-jak-go-dobrze-zaplanowac

Trening siłowo-wytrzymałościowy - jak go dobrze zaplanować?

Siłowy trening w klubie fitness albo jego bliźniacza wersja do wykonania w domu z czasem przestanie przynosić wymierne efekty. Coś będzie się dziać, ale nie do końca będzie wiadomo, czy to nadal droga do przodu. Z pomocą przyjdzie trening siłowo-wytrzymałościowy. Co to takiego?

bezpieczenstwo-i-higiena-w-pigulce-jak-zadbac-o-swoje-stawy-podczas-treningow

Bezpieczeństwo i higiena w pigułce: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Choć w istocie stawy to ruchome połączenia kości, należy pamiętać, że nadmierny wysiłek może szybko doprowadzić do stanów zapalnych czy kontuzji. Ważne jest odpowiednie podejście do wysiłku i diety, aby cały proces treningowy był jak najbardziej optymalny. Zobacz, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów i nie martw się o swoją kondycję za kilka lat.

jak-powinno-sie-trenowac-przy-nadcisnieniu

Jak powinno się trenować przy nadciśnieniu?

Choroby układu krążenia i serca są nam nieobce w dzisiejszej rzeczywistości. To, że regularna aktywność fizyczna może im zapobiec jest jasne. Jak jednak powinno się trenować, jeśli już cierpi się na nadciśnienie? Zobacz, jakie sporty są bezpieczne przy tej chorobie serca.

odwodnienie-czyli-najwiekszy-wrog-sportowca-jak-go-pokonac

Odwodnienie, czyli największy wróg sportowca. Jak go pokonać?

Podczas intensywnego treningu metabolizm przyspiesza nawet dwudziestokrotnie. Zwiększa się temperatura ciała, a tym samym wypacanie wody i soli mineralnych z organizmu. Odwodnienie może prowadzić do znacznego osłabienia organizmu, a nawet zagrożenia życia. Zobacz, jak skutecznie nawadniać organizm, by ustrzec się skutków odwodnienia.

trening-tlenowy-czy-beztlenowy-ktory-rodzaj-wysilku-lepiej-sie-sprawdzi

Trening tlenowy czy beztlenowy: który rodzaj wysiłku lepiej się sprawdzi?

Wiele osób podchodzi do form organizacji treningu zero-jedynkowo. Przyjmuje się, że skoro dana forma treningowa działa, inna mogłaby nie dać takiego efektu. Tymczasem sprawa jest bardziej złożona i trudno jednoznacznie stwierdzić, która forma wysiłku będzie lepsza. To jak: trening tlenowy czy beztlenowy?

zestresowany-trening-czy-stres-ma-wplyw-na-aktywnosc-fizyczna

Zestresowany trening – czy stres ma wpływ na aktywność fizyczną?

W obecnych czasach bardzo trudno o całkowite wyzbycie się stresu. Dzięki treningom można jednak skutecznie zmniejszyć jego poziom – to jasne. W jaki sposób stres wpływa na efekty treningu? Czy może powodować pogorszenie wyników sportowych?

jak-planowac-treningi-gdy-pracuje-sie-noca

Jak planować treningi, gdy pracuje się nocą?

Praca na nocne zmiany może znacznie komplikować układanie planu treningowego. Dowiedz się, jak dopasować aktywność fizyczną do pracy w godzinach nocnych. Oto porady w zakresie planowania treningów dla nocnych marków!

cwiczenia-na-lydki-niepozorny-trening-ktory-nada-ksztalt-twoim-nogom

Ćwiczenia na łydki - niepozorny trening, który nada kształt twoim nogom

Trening nóg to nie tylko przysiady, wykroki czy martwy ciąg. Niedoceniane na co dzień mięśnie łydek to tak naprawdę wielki potencjał o małych rozmiarach. Ważne jest, aby w twoim planie treningowym znalazły się również ćwiczenia na łydki. Czy można trenować w domu i czy istnieje sposób na zmniejszenie uczucia ciężkich nóg?

cwiczenia-wielostawowe-twoj-sposob-na-miesnie-ze-stali

Ćwiczenia wielostawowe - twój sposób na mięśnie ze stali

Na pewno niejeden raz stajesz przed wyzwaniem ułożenia własnego planu treningowego. Dobrze wiesz, że najlepiej sprawdzają się ćwiczenia wielostawowe, ale nie masz wystarczającej wprawy, by je wykonać? A może nie wiesz, czym są te ćwiczenia i na czym polegają? Sprawdź najlepsze ćwiczenia wielostawowe na duże i małe partie mięśniowe.

trening-wytrzymalosciowy-sprawdz-narzedzia-na-zwiekszenie-swojej-wydolnosci

Trening wytrzymałościowy - sprawdź narzędzia na zwiększenie swojej wydolności!

Wielu z nas trening wytrzymałościowy kojarzy się z wycieńczającym wysiłkiem. Tak naprawdę to świetna forma aktywności fizycznej pozwalająca na zwiększenie wydolności tlenowej organizmu i jednocześnie redukuje tkankę tłuszczową. Jak zorganizować trening wytrzymałościowy i jakie ćwiczenia wybrać?