Wypadki na siłowni – pierwsza pomoc i prewencja

Wypadki na siłowni – pierwsza pomoc i prewencja

Bezpieczeństwo podczas ćwiczeń fizycznych jest jedną z podstawowych zasad udanego treningu. Rozkojarzenie czy nieumiejętne zastosowanie sprzętu treningowego może skutkować właśnie wypadkiem. Co może się stać podczas ćwiczeń na siłowni? Jak zapobiec uciążliwym kontuzjom? Zobacz, na czym polega pierwsza pomoc w razie wypadku w trakcie ćwiczeń.

Wypadki na siłowni – jakie są przyczyny?

Zdaniem wielu doświadczonych trenerów personalnych, poważne wypadki na siłowni zdarzają się niezbyt często. Takie statystyki zawdzięczamy umiejętnemu rozmieszczeniu sprzętu treningowego. Jeśli jednak na drodze ćwiczącego pojawiają się wystające elementy maszyn – nietrudno o przewrócenie się. Inną sprawą jest kultura współćwiczących na siłowni. Mowa tu m.in. o odkładaniu wolnych ciężarów na swoje miejsce. Zahaczenie o hantle pozostawione gdzieś na parkiecie to prosta droga do upadku. Czasem winę ponosi niesprawny sprzęt do ćwiczeń. W większości siłowni (a powinno się we wszystkich) dba się jednak o to, by był on właściwie serwisowany i zapewniał bezpieczeństwo ćwiczącym.

Jednym z częstszych powodów wypadków na siłowni jest nieprawidłowa technika wykonywania ćwiczeń. Zwykle dba o nią trener. Niemniej, wiele zajęć ma charakter grupowy (np. zajęcia fitness). To oznacza, że trener nie jest w stanie obserwować każdego pojedynczego ruchu wszystkich ćwiczących. Zdarza się również, że ćwiczący „wiedzą lepiej” jak wykonywać ćwiczenia. I zamiast posłuchać rady specjalisty – sami starają się wykonać dane ćwiczenie. I to także prosta droga do kontuzji.

Zobacz: Popularne błędy podczas treningu na siłowni

Co złego może się stać na siłowni?
Wypadki na siłowni - pomoc

Na ten temat chyba nie trzeba się specjalnie rozwodzić. Podczas ćwiczeń fizycznych stać się może niemal wszystko. Wiadomo, że część wypadków brzmi niemal legendarnie, przy czym inne – są wyjątkowo powszechne. Jak już wspomnieliśmy, poważne kontuzje są naprawdę bardzo rzadkie. Kluby fitness i siłowni dbają bowiem o bezpieczeństwo ćwiczących. Do poważniejszych – choć także niezbyt częstych – wypadków na siłowni można zaliczyć m.in. zwichnięcia, złamania czy przeciążenia mięśni. Znacznie częściej zdarzają się jednak wypadki wynikające ze złego użytkowania sprzętu treningowego, przeceniania własnych możliwości fizycznych czy z winy współćwiczących.

Wypadki na siłowni – nie jesteś tam sam!

Jedną z pierwszych zasad korzystania z siłowni jest dbanie o bezpieczeństwo współćwiczących. Przebywanie na jednej przestrzeni (wypełnionej sprzętem i maszynami) z innymi ćwiczącymi może być przecież niebezpieczne. Wystarczy, że hantle znajdą się nie tam gdzie trzeba, zepsucie maszyny nie zostanie zgłoszone czy ciężary nie zostaną zabezpieczone – i o wypadek nie trudno. Każdy użytkownik siłowni powinien więc wziąć pod uwagę nie tylko własne bezpieczeństwo, lecz także bezpieczeństwo współćwiczących. Dzięki temu można zapobiec potykaniu się o sprzęt treningowy, przewracaniu się czy kontuzji wynikającej np. z ćwiczenia na poluzowanej bądź uszkodzonej maszynie.

Zwiększ własne bezpieczeństwo – asekuracja

Bardzo częstym powodem wypadków jest przecenianie własnych możliwości fizycznych. Prawdą jest jednak, że nawet najwięksi siłacze powinni zapewnić sobie właściwą asekurację. Zdarzyć się przecież może wiele – warto zawsze mieć dodatkowe zabezpieczenie. Załóżmy np. że ciężar podnoszony przez nas wielokrotnie, dziś jest nie do wyciśnięcia, bo np. nie spaliśmy pół nocy. Nie ma co się wstydzić czy krępować proszenia o pomoc instruktora czy doświadczonego kolegi. Asekuracja bowiem skutecznie zapobiega przed m.in. przygnieceniem przez sztangę czy zmiażdżeniem sobie palca (gdy ćwiczymy z ciężkimi obciążeniami). Nigdy też nie przesadzaj z wielkością ciężaru. Lepiej podczas kilku kolejnych sesji treningowych upewnić się, że jest właściwy – niż ulec kontuzji. 

Bezpieczeństwo na siłowni – szybkie rady
Bezpieczeństwo na siłowni

  1. Przygotowanie, wiedza, koncentracja.
  2. Słuchanie rad trenera bądź instruktora.
  3. Pytanie o szczegóły w razie niejasności, co do techniki wykonania ćwiczenia.
  4. Przed rozpoczęciem aktywności fizycznej – badania lekarskie (m.in. pod kątem wad postawy).
  5. Prawidłowa rozgrzewka przed treningiem właściwym.
  6. Zanim zaczniesz ćwiczyć na maszynie/sprzęcie – sprawdź jej/jego sprawność.
  7. Zachowaj prawidłową technikę ćwiczeń.
  8. Unikaj modnych gadżetów na siłownię – wiele z nich bardziej szkodzi niż pomaga.
  9. Skup się na ćwiczeniu – nie rozpraszaj się rozmowami czy korzystaniem ze smartfona.
  10. Zadbaj o prawidłowy strój oraz buty do ćwiczeń.
  11. Nawadniaj się w trakcie treningu.
  12. Pamiętaj o prawidłowej technice oddychania.
  13. Zawsze się wysypiaj i stosuj właściwy plan żywieniowy!

Pierwsza pomoc po wypadku na siłowni
Pierwsza pomoc na siłowni

Chociaż lepiej zapobiegać niż leczyć – wszystkich wypadków na siłowni nie sposób uniknąć. Warto więc znać podstawowe zasady zachowywania się w razie wypadku:

- stłuczenia, siniaki, zranienia: jedne z mniej poważnych negatywnych „skutków” ćwiczeń. W razie obrzęku – należy zgłosić się do obsługi siłowni i poprosić o zimny okład. Uszkodzenie skóry natomiast wymaga odkażenia i zaklejenia rany.

- skręcenia stawu: schłodzenie miejsca urazu, wezwanie opieki medycznej.

- naciągnięcia i zerwania: zimny okład i przerwanie treningu, niekiedy konieczna opieka medyczna.

Na każdej siłowni powinna znajdować się apteczka pierwszej pomocy. Jeśli przydarzył ci się jakikolwiek wypadek na siłowni – nie wstydź się poprosić o pomoc. Obsługa i trenerzy chętnie zajmą się tobą i w razie konieczności pomogą wezwać opiekę medyczną.

Dominika Górska 1 26 listopada 2017  < 1000

Dodaj komentarz

  • Saska
    23 marca 2018
    No, na siłowni to trzeba uważać na siebie, bo jednak drobna nieuwaga i jest kontuzja

Artykuły z kategorii: Trening

trening-miesni-glebokich-tylko-dla-pan

Trening mięśni głębokich tylko dla pań!

Trening core pozwala na zwiększenie stabilności całego ciała. Dzięki mocnemu gorsetowi mięśniowemu znacznie zmniejsza się ryzyko kontuzji. Zobacz, dlaczego powinnaś ćwiczyć mięśnie głębokie. Poznaj ćwiczenia na mięśnie posturalne stworzone z myślą o kobietach!

najpopularniejsi-i-najpopularniejsze-poznaj-sportowe-gwiazdy-street-workout

Najpopularniejsi i najpopularniejsze – poznaj sportowe gwiazdy street workout!

Street workout dość niedawno zyskał popularność – szczególnie na polskiej sportowej scenie. Niemniej, ma już wielu zasłużonych zawodników i zawodniczek. Oto zestawienie najpopularniejszych z nich!

dieta-cukrzycowa-czy-raczej-dieta-w-cukrzycy

Dieta CUKRZYCOWA – czy raczej dieta w cukrzycy

Powyższe nazewnictwo przyjęło się do powszechnego stosowania, jednak w nomenklaturze opisu diet nie występuje. Prawidłowo brzmiący odpowiednik diety cukrzycowej to dieta z ograniczoną ilością węglowodanów łatwo-przyswajalnych. Nazwa długa i zawiła, dla wielu nie do końca zrozumiała.

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem?

Wybranie odpowiedniego chwytu podczas podciągania na drążku wiąże się z inną pracą mięśni. Podciąganie nachwytem lub podchwytem to więc w dużej mierze wzmacnianie innych partii mięśniowych. Na czym jednak polega różnica między tymi chwytami? Czy któryś z nich jest lepszy?

martwy-ciag-mobilnosc-bioder-i-dolnego-odcinka-kregoslupa

Martwy ciąg | Mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa

Martwy ciąg jest ćwiczeniem funkcjonalnym. Niemal każdego dnia zdarza nam się wykonywać ten ruch (np. podczas schylania się). Żeby jednak nie nabawić się kontuzji czy bólu pleców – konieczne jest dbanie o prawidłową mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa. Prawidłowe funkcjonowanie tych dwóch partii mięśniowych jest bowiem podstawą dla wykonywania martwego ciągu. Jak zwiększyć ich mobilność? Jak rozgrzewać się przed treningiem, by zwiększyć zakres ruchu? O tym w poniższym materiale!

mobilnosc-core-cwiczenia-na-miesnie-glebokie-brzucha-i-plecow

Mobilność core – ćwiczenia na mięśnie głębokie brzucha i pleców

Sama praca nad zwiększaniem siły czy rzeźbieniem ciała nie wystarczy. Ogromne znaczenie ma również wzmocnienie mięśni głębokich, szczególnie mięśni brzucha i pleców. Dzięki włączeniu ćwiczeń rozciągających na mięśnie głębokie do planu treningowego można znacznie poprawić własne możliwości wysiłkowe, a także zmniejszyć ryzyko kontuzji. Zobacz, jak pracować nad mobilnością core!

zbuduj-solidna-podstawe-piec-zasad-budowania-wiekszej-sily

Zbuduj solidną podstawę! Pięć zasad budowania większej siły

Czy zastanawiasz się, przekraczając próg siłowni, nad tym co stanowi o twojej sile? Prawdopodobnie nie, bo to wydaje się dość oczywiste – im większy ciężar dźwigam, tym silniejszy się staję. Jednak każdy z nas natrafi w pewnym momencie na blokadę, ciężar, jakoś nie będzie chciał się zwiększyć. Mało tego, każdy z nas rozumie siłę jako coś niekonkretnego. Jasne, ktoś jest silny bo potrafi otworzyć ciężkie drzwi, albo ktoś wygląda na silnego, bo ma duże mięśnie. Czym jednak jest siła oraz – przede wszystkim – jak ją budować?

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-miesni-ramion-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy mięśni ramion po treningu

Zbyt intensywne ćwiczenia, złe dobranie aktywności fizycznej do możliwości organizmu czy brak rozgrzewki – to najczęstsze przyczyny zakwasów mięśni. Bardzo często pojawiają się one w okolicach ramion. W jaki sposób zmniejszyć bolesność zakwasów na ramionach?

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-klatki-piersiowej-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy klatki piersiowej po treningu

Zbyt duże obciążenia treningowe czy zbyt duża objętość treningu klatki piersiowej mogą spowodować pojawienie się zakwasów w tej partii ciała. Poznaj sposoby na zakwasy mięśni, które pomogą zniwelować bolesność mięśni po treningu wywołaną mikrourazami.

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-nog-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy nóg po treningu

Intensywne treningi mogą skutkować ostrym bólem mięśni nóg. Jest to naturalna reakcja organizmu – rozpoczyna się proces naprawy mikrouszkodzeń. A w efekcie – budowania masy mięśniowej. Z tym bólem można jednak walczyć. Zobacz, jakie są sposoby na zakwasy nóg.

trening-miesni-glebokich-tylko-dla-pan

Trening mięśni głębokich tylko dla pań!

najpopularniejsi-i-najpopularniejsze-poznaj-sportowe-gwiazdy-street-workout

Najpopularniejsi i najpopularniejsze – poznaj sportowe gwiazdy street workout!

dieta-cukrzycowa-czy-raczej-dieta-w-cukrzycy

Dieta CUKRZYCOWA – czy raczej dieta w cukrzycy

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem?

martwy-ciag-mobilnosc-bioder-i-dolnego-odcinka-kregoslupa

Martwy ciąg | Mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa

mobilnosc-core-cwiczenia-na-miesnie-glebokie-brzucha-i-plecow

Mobilność core – ćwiczenia na mięśnie głębokie brzucha i pleców

zbuduj-solidna-podstawe-piec-zasad-budowania-wiekszej-sily

Zbuduj solidną podstawę! Pięć zasad budowania większej siły

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-miesni-ramion-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy mięśni ramion po treningu

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-klatki-piersiowej-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy klatki piersiowej po treningu

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-nog-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy nóg po treningu

{