Wszystko, co musisz wiedzieć o suplementach na stawy!

Wszystko, co musisz wiedzieć o suplementach na stawy!

Problemy w obrębie stawów najczęściej atakują kolana i plecy. Na rynku znajdziemy mnóstwo suplementów wspomagających ich funkcjonowanie. Czy dostępne suplementy jednak faktycznie działają? Co znajduje się w ich składzie? Jak powinno się je stosować i komu mogą się przydać? Oto kompendium wiedzy o suplementach na stawy.

Dlaczego tak ważne jest dbanie o stawy?

Zarówno mięśnie, jak i więzadła, chrząstki a także stawy wymagają odpowiedniego czasu na regenerację. Duże znaczenie ma również ich właściwa odbudowa oraz odżywienie. Zapewnienie prawidłowego stanu tkanki chrzęstnej wiąże się więc z dostarczeniem jej określonych elementów budulcowych. Występują one naturalnie w organizmie. Starzenie się organizmu jednak powoduje stopniowe zmniejszanie się ich ilości. Tym samym ważne jest dostarczenie potrzebnych substancji z zewnątrz. Zapotrzebowanie na składniki odżywcze w tkance łącznej wzrasta także wskutek dynamicznej eksploatacji stawu (np. intensywnych treningów). Organizm bowiem ma za zadanie naprawić powstałe mikrourazy. Potrzebne substancje z powodzeniem można zawrzeć w codziennym planie żywieniowym. W niektórych przypadkach jednak wymagana jest dodatkowa suplementacja.

Nadwyrężenia czy przeciążenia stawów mogą zakończyć się tylko bólem. Zdarza się jednak, że w obrębie zaniedbanych stawów pojawiają się poważniejsze schorzenia np. choroba zwyrodnieniowa stawów (artroza).

Suplementy na stawy – skład
suplementy na stawy

Najczęściej spotkamy się z suplementami wspomagającymi funkcjonowanie stawów opartymi na czterech różnych substancjach czynnych. Mianowicie, glukozaminie, kolagenie, kwasie hialuronowym lub chondroitynie. Niektóre z suplementów zawierają połączenie tych trzech składników. Poza nimi wyróżnia się również ziołowe preparaty, a także takie z zawartością enzymów. W trosce o stawy powstały również suplementy na bazie witaminy C, B6 i D3, manganu, magnezu, wapnia czy ekstraktów z roślin. Wszystkie z nich jednak mają podobną funkcję – usprawnić pracę stawu. Dzięki odpowiedniej suplementacji na bazie tych związków chemicznych możliwe jest zwiększenie mobilności i zakresu ruchu stawu czy zmniejszenie ryzyka ewentualnych kontuzji oraz wspomaganie leczenia tych już istniejących.

Suplementy na stawy – Glukozamina

Glukozaminą określa się aminocukier należący do podstawowych składników budulcowych chrząstki stawowej. Może ona ulec uszkodzeniom pod wpływem dużych obciążeń treningowych (podobnie dzieje się w przypadku intensywnej pracy fizycznej). Zachowanie prawidłowej pracy stawów wiąże się z uzupełnieniem tej substancji. Tym samym – naprawieniem powstałych urazów. W innym przypadku może przyspieszyć proces niszczenia się chrząstki stawowej.

Glukozamina jest odpowiedzialna za pobudzanie w organizmie procesów produkcji kolagenu. Co więcej, ma również wpływ na spowolnienie tempa wytracania się tego składnika z organizmu. Dzięki niemu możliwe jest więc zachowanie odpowiedniego „nasmarowania” stawów. Suplementy z tym składnikiem przeznaczone są głównie dla osób intensywnie trenujących (np. siłowo) czy cierpiących na bóle stawów.

Suplementy na bazie glukozaminy nie należą do najpopularniejszych preparatów. Dlaczego? Choć jej działanie jest potwierdzone – na rynku znajdziemy skuteczniejsze środki. Mimo to suplementy z tą substancją wspomagającą funkcjonowanie stawów są stosunkowo tanie.

Dzienna dawka glukozaminy dla przeciętnego zdrowego człowieka wynosi 900-1500 mg.

Suplementy na stawy – Kolagen

Kolagen zalicza się do białek. Co więcej, obejmuje on około 70% wszystkich białek znajdujących się w organizmie. Kolagen odpowiada za elastyczność oraz odporność na zgniatanie i rozciąganie tkanki łącznej. Dodatkowo, umożliwia jej spajanie. Zachowanie właściwego poziomu kolagenu w organizmie wiąże się z jego regularną regeneracją.

Kolagen składa się z dość dużych cząsteczek białka. Ważne jest więc sięganie po suplementy wykorzystujące kolagen podzielony uprzednio na aminokwasy. Dzięki temu możliwe będzie jego wchłonięcie się przez mikrokosmki do organizmu. Wyróżnia się jednak kilka typów kolagenu. Po dostarczeniu go z zewnątrz do organizmu ulega on przemianie w jeden z rodzajów. Kontrola tego procesu jest jednak niemożliwa. Czy więc warto suplementować kolagen? Nie jesteśmy w stanie przewidzieć, czy suplementacja kolagenu z zewnątrz spowoduje jego regenerację w organizmie. Jest jednak szansa, że zmieni się on właśnie w ten brakujący typ. Suplementy na bazie kolagenu sprawdzą się również wśród sportowców po kontuzjach. Dzięki niemu chrząstka ulega wzmocnieniu, a staw staje się mniej obciążony.

Zgodnie z badaniami suplementy składające się jedynie z kolagenu nie są w stanie w żaden sposób wpłynąć na poprawę funkcjonowania stawów. Co ważne – na pewno im również nie zaszkodzi.

Suplementy na stawy – Kwas hialuronowy

Jeden ze składników tkanki łącznej. Połączenie go z wodą tworzy lepką i gęstą substancję (podobną do żelu). Kwas hialuronowy znajduje się w przestrzeniach międzystawowych. Dzięki niemu chrząstki są odżywione i odpowiednio nasmarowane. Dodatkowo, ten składnik ma wpływ na zmniejszenie siły tarcia oraz pobudzanie komórek chrzęstnych do produkcji mazi stawowej. W ten sposób możliwa staje się właściwa praca stawów oraz procesy regeneracyjne w ich obrębie.

Ostatnio najpopularniejszą formą suplementacji kwasu hialuronowego są zastrzyki. Koszt takiej terapii mieści się w granicach 1000-1500 złotych. Najczęściej polega ona na przyjmowaniu 3-5 zastrzyków w tygodniowych odstępach. Suplementy z kwasem hialuronowym występują również w tabletkach i płynie. Zwykle należy przyjmować jedną tabletkę dziennie.

Suplementy na stawy – chondroityna

Chondroityna jest jednym ze składników chrząstki stawowej. Dzięki niej możliwe jest zmniejszenie tarcia między ruchomymi elementami stawu. Właściwe działanie tego związku zależy od stanu płynu w płynie zlokalizowanym w przestrzeniach międzystawowych. Długotrwałe odchylenia od normy stanu płynu mogą prowadzić do zaburzenia właściwości chondroityny. W efekcie – do chorób reumatycznych.

W ostatnim czasie odchodzi się od suplementów na stawy na bazie chondroityny. Badania bowiem wykazały, że nie ma ona wpływu na poprawę stanu stawów ani zwężanie szpar międzystawowych.

Czy suplementy na stawy naprawdę działają?
skuteczność suplementów

Stosowanie suplementacji w przypadku problemów ze stawami (zwykle w okolicach kolan czy placów) powinno być ostatnim wyjściem. Pierwszym krokiem natomiast jest odpowiednia dieta. Ważne jest bowiem jak najskuteczniejsze dostarczenie brakujących składników odżywczych do organizmu. Jak wiadomo – najlepiej przyswajalne substancje znajdziemy w pożywieniu. Niekiedy jednak trzeba sięgnąć po suplementy. Ich działanie jest jednak dyskusyjne. Jedno jest pewne – nie generują skutków ubocznych przez co są w pełni bezpieczne dla organizmu.

Ogromne znaczenie w trosce o zdrowe stawy ma również regularna aktywność fizyczna. Plan ułożony przez trenera personalnego powinien składać się z ćwiczeń, które zbytnio nie przeciążają aparatu ruchu (szczególnie jeśli masz problemy ze stawami). Zanim sięgniesz po suplementację na stawy – zastanów się czy naprawdę jej potrzebujesz.

Komu mogą przydać się suplementy na stawy?

Suplementy na stawy poleca się przede wszystkim osobom odczuwającym bóle w ich obrębie. Takie dolegliwości mogą być spowodowane wieloma czynnikami. Najczęstszymi z nich są m.in. zwyrodnienia stawów, uszkodzenia mechaniczne, przeciążenia (spowodowane pracą fizyczną bądź intensywnymi treningami) czy uwarunkowania genetyczne. Do bólów stawów mogą więc doprowadzić skręcenia, zwichnięcia, stłuczenia czy zerwania więzadeł.

Suplementy na stawy powinny więc stosować osoby narażone na powyższe czynniki bądź przechodzące rehabilitację po kontuzji. Skorzystają na nich również osoby prowadzące siedzący tryb życia oraz te intensywnie ćwiczące.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Anna Jarosz 0 25 września 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

co-wiesz-o-superfoods-czy-to-naprawde-jest-nam-potrzebne

Co wiesz o superfoods: czy to naprawdę jest nam potrzebne?

Trawa jęczmienna, surowe kakao, a może spirulina? Produktów typu superfoods jest całe mnóstwo - i choć uchodzą za przejaw chwilowej mody, tak naprawdę kryją w sobie mnóstwo dobrego. Czym są tajemnicze superfoods i czy to naprawdę jest nam potrzebne? Sprawdzamy, które produkty są najlepsze i czy polskie produkty rolne mogą robić za superfoods.

zbilansowana-dieta-weganska-czyli-jak-podejsc-do-jadlospisu-na-bazie-roslin

Zbilansowana dieta wegańska, czyli jak podejść do jadłospisu na bazie roślin?

Modny swego czasu wegetarianizm to odrzucenie produktów mięsnych z codziennego jadłospisu. Jego radykalna odmiana to weganizm, który wyklucza wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego. Co zrobić, aby dieta wegańska była zbilansowana, a nasz organizm czerpał jak najwięcej z tego rodzaju żywienia?

nie-idzie-ci-odchudzanie-sprawdz-najczestsze-bledy-w-diecie-i-popraw-nawyki

Nie idzie ci odchudzanie? Sprawdź najczęstsze błędy w diecie i popraw nawyki!

Jeśli twoja redukcja nie przybrała satysfakcjonującego dla ciebie tempa, a efekty są niewidoczne, niemal pewne jest, że coś robisz nie tak. Być może są to błędy w komponowaniu posiłków, niewystarczająca ilość snu albo chroniczny stres. Przygotowaliśmy ranking produktów, które wydają się zdrowe, a tak naprawdę wcale nie są. Sprawdź, jakie błędy w diecie wyeliminować, by odchudzanie przyniosło zamierzone efekty.

wszechmogace-cytrusy-poznaj-ich-wlasciwosci-zdrowotne-i-jedz-jak-najwiecej

Wszechmogące cytrusy - poznaj ich właściwości zdrowotne i jedz jak najwięcej!

Skarbnica witaminy C, bogactwo antyoksydantów i błonnika, fantastyczne olejki eteryczne. To tylko niektóre właściwości zdrowotne, jakie skrywają cytrusy. Jak jeszcze wpływają na nasze zdrowie i czym poprawiają nasze samopoczucie? Sprawdź TOP 5 właściwości owoców cytrusowych i jedz na zdrowie!

co-jesc-na-mase-siegnij-po-najlepsze-produkty-i-zbuduj-swoje-cialo

Co jeść na masę: sięgnij po najlepsze produkty i zbuduj swoje ciało!

Budowanie masy mięśniowej to kluczowy moment w karierze na siłowni. To nie tylko czas zwiększonej aktywności fizycznej, ale przede wszystkim okres zwiększonej podaży energii. Zobacz, co jeść na masę i wprowadź swoje ciało na wyższy poziom, aby przekuć trening w prawdziwie atletyczną sylwetkę!

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

co-wiesz-o-superfoods-czy-to-naprawde-jest-nam-potrzebne

Co wiesz o superfoods: czy to naprawdę jest nam potrzebne?

Trawa jęczmienna, surowe kakao, a może spirulina? Produktów typu superfoods jest całe mnóstwo - i choć uchodzą za przejaw chwilowej mody, tak naprawdę kryją w sobie mnóstwo dobrego. Czym są tajemnicze superfoods i czy to naprawdę jest nam potrzebne? Sprawdzamy, które produkty są najlepsze i czy polskie produkty rolne mogą robić za superfoods.

zbilansowana-dieta-weganska-czyli-jak-podejsc-do-jadlospisu-na-bazie-roslin

Zbilansowana dieta wegańska, czyli jak podejść do jadłospisu na bazie roślin?

Modny swego czasu wegetarianizm to odrzucenie produktów mięsnych z codziennego jadłospisu. Jego radykalna odmiana to weganizm, który wyklucza wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego. Co zrobić, aby dieta wegańska była zbilansowana, a nasz organizm czerpał jak najwięcej z tego rodzaju żywienia?

nie-idzie-ci-odchudzanie-sprawdz-najczestsze-bledy-w-diecie-i-popraw-nawyki

Nie idzie ci odchudzanie? Sprawdź najczęstsze błędy w diecie i popraw nawyki!

Jeśli twoja redukcja nie przybrała satysfakcjonującego dla ciebie tempa, a efekty są niewidoczne, niemal pewne jest, że coś robisz nie tak. Być może są to błędy w komponowaniu posiłków, niewystarczająca ilość snu albo chroniczny stres. Przygotowaliśmy ranking produktów, które wydają się zdrowe, a tak naprawdę wcale nie są. Sprawdź, jakie błędy w diecie wyeliminować, by odchudzanie przyniosło zamierzone efekty.

wszechmogace-cytrusy-poznaj-ich-wlasciwosci-zdrowotne-i-jedz-jak-najwiecej

Wszechmogące cytrusy - poznaj ich właściwości zdrowotne i jedz jak najwięcej!

Skarbnica witaminy C, bogactwo antyoksydantów i błonnika, fantastyczne olejki eteryczne. To tylko niektóre właściwości zdrowotne, jakie skrywają cytrusy. Jak jeszcze wpływają na nasze zdrowie i czym poprawiają nasze samopoczucie? Sprawdź TOP 5 właściwości owoców cytrusowych i jedz na zdrowie!

co-jesc-na-mase-siegnij-po-najlepsze-produkty-i-zbuduj-swoje-cialo

Co jeść na masę: sięgnij po najlepsze produkty i zbuduj swoje ciało!

Budowanie masy mięśniowej to kluczowy moment w karierze na siłowni. To nie tylko czas zwiększonej aktywności fizycznej, ale przede wszystkim okres zwiększonej podaży energii. Zobacz, co jeść na masę i wprowadź swoje ciało na wyższy poziom, aby przekuć trening w prawdziwie atletyczną sylwetkę!

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?