Wpływ zaburzeń hormonalnych na organizm

Wpływ zaburzeń hormonalnych na organizm

Zdrowo się odżywiasz, jesteś aktywny fizycznie i nadal masz nadwagę? W tym materiale przeczytacie o powiązaniu nadwagi z gospodarką hormonalną, chorobami i innymi czynnikami. Zobaczcie co zrobić, by zredukować masę ciała.

Hormony są substancją aktywną przesyłającą informacje pomiędzy narządami pobudzając je do działania. Kiedy hormony są w równowadze wszystko działa sprawnie. Łatwo jest utrzymać odpowiednią wagę ciała, wystarczy stosować rozsądną dietę.

Co innego jeśli praca hormonów jest zakłócona. Wtedy cały organizm się rozregulowuje, metabolizm szaleje i w rezultacie masa ciała ulega zwiększeniu i „ciąży” w stronę otyłości.

 

Przyczyny problemów hormonalnych, gdzie ich szukać?

TARCZYCA

bi.gazeta.pl

 

Tarczyca – hormony produkowane przez ten największy gruczoł są odpowiedzialne za przeminę materii w prawie wszystkich narządach. Reguluje pracę jelit, ilość wydzielanego ciepła, rytm serca czyli globalnie ma duży wpływ na spalanie kalorii. Procesy metaboliczne są nadzorowane prze hormon T3, którego niedobór może prowadzić do otyłości.

 

Przysadka mózgowa

przysadka

 

Przysadka mózgowa – jest organem ściśle współpracującym z tarczycą. Produkuje hormon TSH który steruje pracą tarczycy. Podobnie jak w przypadku innych hormonów, niedobór TSH spowalnia pracę tarczycy. Schemat działania jest więc następujący: gdy tarczyca zminiejsza produkcję hormonów do akcji wchodzi przysadka produkując TSH aby pobudzić tarczycę z powrotem do działania.

Dodatkowo w przysadce mózgowej powstaje wazopresyna – substancja działająca na nerki, powoduje niezmniejszenie utraty wody do moczu. Nadmiar wazopresyny skutkuje zatrzymanie wody w organizmie.

Kolejnym istotnym hormonem jest kortykotropina jej nadmiar również prowadzi do nadwagi.

 

Trzustka

trzustka polki.pl

 

Trzustka - produkująca Insulinę. Insulina reguluje stężenie glukozy (cukrów) we krwi. Jedząc posiłek zawierający dużo węglowodanów (szczególnie cukrów prostych) trzustka wydziela insulinę która zatrzymuje część cukrów w organizmie a część jest magazynowana w tkance tłuszczowej. Niewłaściwa praca organu powoduje nadmierne magazynowanie tłuszczy i nadwagę organizmu.

Zapobieganie nadprodukcji insuliny – najłatwiej poprzez regularne spożywanie zbalansowanych posiłków, czyli z małą ilością węglowodanów.

 

Hormony związane ze stresem. Ich działanie może być pozytywne jeżeli stres jest krótkotrwały i o średnim nasileniu. Przedłużające się uczucie stresu może być przyczyną nadmiernego zmęczenia organizmu oraz sprzyja otyłości.

 

Hormony wzmagające apetyt: Kortyzol – na tłuste potrawy oraz Noadrenalina – na słodycze.

 

Hormony damskie estrogen oraz progesteron – za sparwą tych hormonów płciowych tłuszcz magazynowany w ciele kobiety odkłada się głównie na biodrach oraz pośladkach. Zaburzenia hormonalne mogą powodować upośledzenie działania tych hormonów i dystrybucję tłuszczy w inne miejsca jak uda, łydki czy ręce.

 

Najczęstsze przyczyny niekontrolowanego tycia

  • Stres – główny zewnętrzny sprawca złego funkcjonowania narządów i gruczołów produkujących hormony.

  • Bezsenność, niedobór oraz nadmiar snu – dla osoby dorosłej zalecana długość snu to 7 do 8,5 godzin na dobę. Krótszy sen skutkuje zmęczeniem, nadmiernym apetytem oraz nadprodukcją kortyzolu.

  • Brak aktywności fizycznej – organizm człowieka w drodze ewolucji zaadoptował się do długotrwałego wysiłku fizycznego. W dzisiejszych czasach nastąpiło odwrócenie proporcji, naszym głównym wysiłkiem jest zmęczenie intelektualne i przetwarzanie informacji, przy minimalnym obciążeniu fizycznym. Dla zachowania równowagi warto jest podejmować aktywność fizyczną, przeciwdziałającą rozregulowaniu hormonalnemu oraz otyłości. Jeżeli masz problem z motywacją do ćwiczeń, dobrym wyborem będzie skorzystanie z pomocy trenera personalnego.

  • Niewłaściwe odżywianie – zalecane jest spożywanie 4 do 5 posiłków dziennie oraz unikanie „podjadania” pomiędzy posiłkami.

 

Warto pamiętać, ze wraz z wiekiem rośnie ryzyko otyłości. Spowodowane jest to zmniejszeniem zapotrzebowania kalorycznego oraz spowolnieniem metabolizmu. Dlatego w miarę upływu czasu dieta powinna być dostosowywana do aktualnego zapotrzebowania. O obliczaniu zapotrzebowania kalorycznego przeczytasz tutaj, w razie wątpliwości najlepiej skonsultować się z dietetykiem lub lekarzem.

Dr. Magdalena Curuś 3 19 października 2015  2000

Dodaj komentarz

  • Jagoda78
    20 lipca 2017
    U mnie stres przekłąda się w utratę wagi. ale myślę, że to czy się tyje czy chudnie zależy już od organizmu
  • Olaf
    20 lipca 2017
    Znam wiele osób chorych na tarczycę, u których objawiło się to m.in. zwiększeniem masy ciała. I jak sie przyjmuje leki to niestety nic z tym nie można zrobić...
  • 20 lipca 2017
    Hormony chyba mogą zrobić najwięcej złego i najwięcej dobrego w organizmie.

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.

olej-palmowy-czym-jest-do-czego-sluzy-i-czy-rzeczywiscie-nalezy-go-unikac

Olej palmowy - czym jest, do czego służy i czy rzeczywiście należy go unikać?

Olej palmowy to składnik wielu produktów, od żywności, aż po popularne kosmetyki. Wiąże się on jednak z wieloma kontrowersjami. W jaki sposób jest pozyskiwany olej palmowy i czy jest on zdrowy?

ostre-przyprawy-jakie-maja-zalety-i-czy-sa-dla-kazdego

Ostre przyprawy - jakie mają zalety i czy są dla każdego?

Regularne spożywanie potraw doprawionych ostrymi przyprawami może nieść za sobą bardzo ciekawe skutki. Jak tego typu składniki wpływają na organizm i czy rzeczywiście pozwalają schudnąć bez zbędnego wysiłku?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.

olej-palmowy-czym-jest-do-czego-sluzy-i-czy-rzeczywiscie-nalezy-go-unikac

Olej palmowy - czym jest, do czego służy i czy rzeczywiście należy go unikać?

Olej palmowy to składnik wielu produktów, od żywności, aż po popularne kosmetyki. Wiąże się on jednak z wieloma kontrowersjami. W jaki sposób jest pozyskiwany olej palmowy i czy jest on zdrowy?

ostre-przyprawy-jakie-maja-zalety-i-czy-sa-dla-kazdego

Ostre przyprawy - jakie mają zalety i czy są dla każdego?

Regularne spożywanie potraw doprawionych ostrymi przyprawami może nieść za sobą bardzo ciekawe skutki. Jak tego typu składniki wpływają na organizm i czy rzeczywiście pozwalają schudnąć bez zbędnego wysiłku?