Wpływ zaburzeń hormonalnych na organizm

Wpływ zaburzeń hormonalnych na organizm

Zdrowo się odżywiasz, jesteś aktywny fizycznie i nadal masz nadwagę? W tym materiale przeczytacie o powiązaniu nadwagi z gospodarką hormonalną, chorobami i innymi czynnikami. Zobaczcie co zrobić, by zredukować masę ciała.

Hormony są substancją aktywną przesyłającą informacje pomiędzy narządami pobudzając je do działania. Kiedy hormony są w równowadze wszystko działa sprawnie. Łatwo jest utrzymać odpowiednią wagę ciała, wystarczy stosować rozsądną dietę.

Co innego jeśli praca hormonów jest zakłócona. Wtedy cały organizm się rozregulowuje, metabolizm szaleje i w rezultacie masa ciała ulega zwiększeniu i „ciąży” w stronę otyłości.

 

Przyczyny problemów hormonalnych, gdzie ich szukać?

TARCZYCA

bi.gazeta.pl

 

Tarczyca – hormony produkowane przez ten największy gruczoł są odpowiedzialne za przeminę materii w prawie wszystkich narządach. Reguluje pracę jelit, ilość wydzielanego ciepła, rytm serca czyli globalnie ma duży wpływ na spalanie kalorii. Procesy metaboliczne są nadzorowane prze hormon T3, którego niedobór może prowadzić do otyłości.

 

Przysadka mózgowa

przysadka

 

Przysadka mózgowa – jest organem ściśle współpracującym z tarczycą. Produkuje hormon TSH który steruje pracą tarczycy. Podobnie jak w przypadku innych hormonów, niedobór TSH spowalnia pracę tarczycy. Schemat działania jest więc następujący: gdy tarczyca zminiejsza produkcję hormonów do akcji wchodzi przysadka produkując TSH aby pobudzić tarczycę z powrotem do działania.

Dodatkowo w przysadce mózgowej powstaje wazopresyna – substancja działająca na nerki, powoduje niezmniejszenie utraty wody do moczu. Nadmiar wazopresyny skutkuje zatrzymanie wody w organizmie.

Kolejnym istotnym hormonem jest kortykotropina jej nadmiar również prowadzi do nadwagi.

 

Trzustka

trzustka polki.pl

 

Trzustka - produkująca Insulinę. Insulina reguluje stężenie glukozy (cukrów) we krwi. Jedząc posiłek zawierający dużo węglowodanów (szczególnie cukrów prostych) trzustka wydziela insulinę która zatrzymuje część cukrów w organizmie a część jest magazynowana w tkance tłuszczowej. Niewłaściwa praca organu powoduje nadmierne magazynowanie tłuszczy i nadwagę organizmu.

Zapobieganie nadprodukcji insuliny – najłatwiej poprzez regularne spożywanie zbalansowanych posiłków, czyli z małą ilością węglowodanów.

 

Hormony związane ze stresem. Ich działanie może być pozytywne jeżeli stres jest krótkotrwały i o średnim nasileniu. Przedłużające się uczucie stresu może być przyczyną nadmiernego zmęczenia organizmu oraz sprzyja otyłości.

 

Hormony wzmagające apetyt: Kortyzol – na tłuste potrawy oraz Noadrenalina – na słodycze.

 

Hormony damskie estrogen oraz progesteron – za sparwą tych hormonów płciowych tłuszcz magazynowany w ciele kobiety odkłada się głównie na biodrach oraz pośladkach. Zaburzenia hormonalne mogą powodować upośledzenie działania tych hormonów i dystrybucję tłuszczy w inne miejsca jak uda, łydki czy ręce.

 

Najczęstsze przyczyny niekontrolowanego tycia

  • Stres – główny zewnętrzny sprawca złego funkcjonowania narządów i gruczołów produkujących hormony.

  • Bezsenność, niedobór oraz nadmiar snu – dla osoby dorosłej zalecana długość snu to 7 do 8,5 godzin na dobę. Krótszy sen skutkuje zmęczeniem, nadmiernym apetytem oraz nadprodukcją kortyzolu.

  • Brak aktywności fizycznej – organizm człowieka w drodze ewolucji zaadoptował się do długotrwałego wysiłku fizycznego. W dzisiejszych czasach nastąpiło odwrócenie proporcji, naszym głównym wysiłkiem jest zmęczenie intelektualne i przetwarzanie informacji, przy minimalnym obciążeniu fizycznym. Dla zachowania równowagi warto jest podejmować aktywność fizyczną, przeciwdziałającą rozregulowaniu hormonalnemu oraz otyłości. Jeżeli masz problem z motywacją do ćwiczeń, dobrym wyborem będzie skorzystanie z pomocy trenera personalnego.

  • Niewłaściwe odżywianie – zalecane jest spożywanie 4 do 5 posiłków dziennie oraz unikanie „podjadania” pomiędzy posiłkami.

 

Warto pamiętać, ze wraz z wiekiem rośnie ryzyko otyłości. Spowodowane jest to zmniejszeniem zapotrzebowania kalorycznego oraz spowolnieniem metabolizmu. Dlatego w miarę upływu czasu dieta powinna być dostosowywana do aktualnego zapotrzebowania. O obliczaniu zapotrzebowania kalorycznego przeczytasz tutaj, w razie wątpliwości najlepiej skonsultować się z dietetykiem lub lekarzem.

Dr. Magdalena Curuś 3 19 października 2015  1838

Dodaj komentarz

  • Jagoda78
    20 lipca 2017
    U mnie stres przekłąda się w utratę wagi. ale myślę, że to czy się tyje czy chudnie zależy już od organizmu
  • Olaf
    20 lipca 2017
    Znam wiele osób chorych na tarczycę, u których objawiło się to m.in. zwiększeniem masy ciała. I jak sie przyjmuje leki to niestety nic z tym nie można zrobić...
  • 20 lipca 2017
    Hormony chyba mogą zrobić najwięcej złego i najwięcej dobrego w organizmie.

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

zycie-w-dobrej-formie-wyprobuj-trening-zdrowotny

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

dieta-od-dietetyka-czyli-po-co-i-jak-siegnac-by-osiagnac-zamierzone-efekty

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

dieta-na-mase-miesniowa-dla-szczuplych-ile-kalorii-powinienem-jesc

Dieta na masę mięśniową dla szczupłych – ile kalorii powinienem jeść?

Wiele szczupłych osób marzy o zwiększeniu swojej masy mięśniowej. Nie wystarczy więcej jeść, aby zwiększyć swoją masę mięśniową. Ile kalorii potrzebujesz, aby zmienić swoją sylwetkę? Poznaj podstawowe informacje o diecie na masę!

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

produkty-zawierajace-duzo-bialka

Produkty zawierające dużo białka!

Dużo białka możemy znaleźć w różnych produktach do suplementacji. Często w ich skład wchodzą także duże ilości węglowodanów. Dowiedz się, jakie produkty do suplementacji są wysokobiałkowe. Dlaczego białko jest tak ważne dla naszego organizmu?

zdrowie-to-wartosc-zasady-zdrowego-stylu-zycia

Zdrowie to wartość! Zasady zdrowego stylu życia

Zdrowie to najważniejsza wartość w życiu człowieka. Każda osoba powinna dbać o swój styl życia niezależnie od wieku. Stosowanie zasad zdrowego stylu życia w 50% odpowiada za stan organizmu. Jeśli chcesz zmienić swoje nawyki, to postaraj się żyć zgodnie z zasadami zdrowego stylu życia. Dowiedz się, jakimi zasadami należy się kierować i czego należy unikać.

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

zycie-w-dobrej-formie-wyprobuj-trening-zdrowotny

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

dieta-od-dietetyka-czyli-po-co-i-jak-siegnac-by-osiagnac-zamierzone-efekty

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

dieta-na-mase-miesniowa-dla-szczuplych-ile-kalorii-powinienem-jesc

Dieta na masę mięśniową dla szczupłych – ile kalorii powinienem jeść?

Wiele szczupłych osób marzy o zwiększeniu swojej masy mięśniowej. Nie wystarczy więcej jeść, aby zwiększyć swoją masę mięśniową. Ile kalorii potrzebujesz, aby zmienić swoją sylwetkę? Poznaj podstawowe informacje o diecie na masę!

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

produkty-zawierajace-duzo-bialka

Produkty zawierające dużo białka!

Dużo białka możemy znaleźć w różnych produktach do suplementacji. Często w ich skład wchodzą także duże ilości węglowodanów. Dowiedz się, jakie produkty do suplementacji są wysokobiałkowe. Dlaczego białko jest tak ważne dla naszego organizmu?

zdrowie-to-wartosc-zasady-zdrowego-stylu-zycia

Zdrowie to wartość! Zasady zdrowego stylu życia

Zdrowie to najważniejsza wartość w życiu człowieka. Każda osoba powinna dbać o swój styl życia niezależnie od wieku. Stosowanie zasad zdrowego stylu życia w 50% odpowiada za stan organizmu. Jeśli chcesz zmienić swoje nawyki, to postaraj się żyć zgodnie z zasadami zdrowego stylu życia. Dowiedz się, jakimi zasadami należy się kierować i czego należy unikać.