Wpływ używek i narkotyków na trening

Wpływ używek i narkotyków na trening

Osoby dbające o swoje zdrowie i trenujące fizycznie powinny stronić od używek i zażywania narkotyków. Ich działanie mimo chwilowego "kopa" jest w dłuższej perspektywie niekorzystne dla organizmu. W tym artykule opiszę w jaki sposób poszczególne narkotyki pogarszają efekty ćwiczeń fizycznych.

Narkotyki a trening

Narkotyki mają negatywny wpływ na wydolność orgaznizmu podczas wysiłku. Dodatkowo utrudniają regenerację i zdolność do budowana masy mięśniowej.

Zestawienie szkodliwości narkotyków

Alkohol znajduje się podium pod względem ogólnej szkodliwości. Skutkuje to występowaniem negatywnych efektów działających na otoczenie i zdrowie użytkownika.

Pod względem szkodliwości dla zdrowia pierwsze miejsce zajmuje metaamfetamina. Na drugim miejscu najwięcej szkód w organiźmie robi heroina, później alkohol, kokaina i amfetamina. 

Alkohol a aktywność fizyczna

Alkohol jest najpopularniejszym legalnym narkotykiem. W skali szkodliwości opublikowanej przez Ministerstwo Zdrowia Nowej Zelandii z 2016 roku (powyżej) alkohol zajmuje pierwsze miejsce pod względem ogólnej szkodliwości¹ Raport uwzględnia jednak dwa czynniki: szkodliwość dla użytkownika i szkodliwość dla otoczenia. Z raportu wynika, że alkohol jest bardziej szkodliwy dla otoczenia niż użytkownika. Jednak jego toksyczność i szkodliwość dla organizmu nadal jest bardzo wysoka i plasuje go w grupie "twardych narkotyków".

Wpływ alkoholu na trening

Wiele badań potwierdziło tezę, że alkohol odwadnia organizm. Odwodnienie sprawia, że mięśnie się kurczą i są słabsze. Wnioski nasuwają się same.Dodatkowo, alkohol jest kaloryczny z powodu dużej zawartości węglowodanów. Osoby regularnie spożywające alkohol mogą więc mieć problem z nadmierną tkanką tłuszczową.

Jedno piwo 4,5% (500 ml) to ok 18 gram czystego alkoholu

 

Zobacz też: Piwo po treningu - wskazane czy nie?

 

Inne negatywne efekty spożywania alkoholu istotne dla osób trenujących fizycznie to:

  • gorsza synteza białek - Skuteczność treningowa spada nawet do 20 %. Stan utrzymuje się  do 24 godzin po spożyciu alkoholu (czyli jeżeli wczoraj balowałeś trening następnego dnia będzie dużo mniej skuteczny)
  • redukcja poziomu insulinopodobnego - czynnika wzrostu
  • obniżenie poziomu testosteronu w przypadku spożycia większej dawki niż 1,5g czystego alkoholu / kg masy ciała (czyli dla osoby o wadze 70 kg będzie to odpowiednik 5 i pół butelek piwa lub 330 ml wódki)
  • zwiększenie łaknienia wywołanego skokiem poziomu insuliny
  • piwo nie zawiera białka – podstawowego budulca mięśni

Metaamfetamina a trening

metaamfetamina a trening

Silnie uzależniająca psychicznie substancja. Podnosi zdolność czuwania, pobudza aktywność fizyczną, zmniejsza apetyt.

Wpływ metaamfetaminy na trening

Negatywne skutki zażywania metaamfetaminy są głównie psychiczne (niepokój, dezorientacja, halucynacje, paranoja) – dlatego osoby uzależnione od tego środka będą mieć trudności z podjęciem zdrowej aktywności fizycznej i dbaniem o dietę.

Metaamfetamina jest wysoce toksyczna – powoduje skrócenie drzewa neuronowego w układzie nerwowym. Czyli najprościej mówiąc ,doprowadza do degeneracji mózgu. Jej przyjmowanie zwiększa również ryzyko infekcji, szczególnie w przypadku przyjmowania domięśniowego lub dożylnego. Dodatkowo "meta" może powodować wypadanie zębów (tak, będziesz szczerbaty od metaamfetaminy) i duże problemy z układem trawiennym.

Metaamfetamina może też powodować bezsenność. Brak snu fatalnie wpływa na zdolność regeneracji organizmu po wysiłku.

Papierosy a aktywność fizyczna

palenie a trening

Dym papierosowy jest źródłem wielu trujących substancji. Obecnie liczba wykrytych szkodliwych substancji wynosi ok 5 tysięcy! Dodatkowo palenie papierosów pogarsza cechy motoryczne palacza. Zmniejsza się siła, wytrzymałość, zwinność oraz równowaga osoby palącej. To sprawia, że osoba uzależniona od nikotyny nigdy nie będzie wykorzystywać w 100% swojego potencjału genetycznego do ćwiczeń.

Wpływ palenia papierosów na trening

Dodatkowo palenie papierosów zmniejsza pojemność płuc. Skutkuje to obniżeniem progu tlenowego i słabszą wytrzymałością. To utrudnia zrobienie optymalnego treningu.

Inne negatywne efekty wdychania dymu papierosowego istotne dla osób trenujących fizycznie:

  • zwiększona produkcja Miostyny – substancji hamującej przyrosty mięśniowe. Maleje tempo budowania siły i masy mięśniowej
  • negatywna modyfikacja hemoglobiny we krwi – Hemoglobina jest związkiem odpowiedzialnym za transport tlenu w organizmie. W efekcie spada wytrzymałość organizmu.
  • zwiększa ryzyko nowotworów

Marihuana a trening

marihuana a trening

Marihuana jest popularnym „miękkim narkotykiem”. Często można spotkać się z opinią, że palenie marihuany nie przeszkadza w treningach, budowaniu masy mięśniowej, czy nie wpływa negatywnie na kondycję (wytrzymałość). Jest to całkowita nieprawda.

THC zawarta w marihuanie może wpływać na zahamowanie procesów komórkowych w jądrach. Skutkuje to obniżeniem produkcji testosteronu – najważniejszego hormonu odpowiedzialnego za budowanie masy mięśniowej.

 

Zobacz też: Naturalne sposoby na zwiększenie produkcji testosteronu

 

Inne negatywne efekty palenia marihuany istotne dla osób trenujących fizycznie:

  • zwiększenie produkcji estrogenu – wzrost  tkanki tłuszczowej
  • zwiększenie łaknienia
  • negatywny wpływ na układ krążenia. Zażywanie marihuany może doprowadzić do tachykardii, czyli przyśpieszenia akcji serca. Powoduje to skoki ciśnienia, zawroty głowy, omdlenia, uczucie słabości, mrowienie w kończynach.
  • zmniejszenie pojemności płuc – podobnie jak palenie papierosów, marihuana osadza się w postaci substancji smolistych w płucach zanieczyszczając je i utrudniając wchłanianie tlenu z powietrza.

Kokaina a trening

kokaina a trening

Kokaina jest silnie pobudzającym i mocno uzależniającym narkotykiem. Jej zażywanie przynosi krótkotrwale efekty. Zażywanie tej substancji może prowadzić do depresji. W takcie, której raczej ostatnią rzeczą, o której się myśli jest trening na siłowni. Dodatkowo wciąganie kokainy uszkadza błonę śluzową nosa. W skrajnych przypadkach może nawet dojść do przedziurawienia przegrody nosowej i deformacji jamy nosowej. Kokaina wyczerpuje zasoby energetyczne organizmu. Konsekwencją tego jest, wydłużony czas regeneracji organizmu. W dłuższej perspektywie maleje efektywność ćwiczeń.

Inne negatywne efekty zażywania kokainy istotne dla osób trenujących fizycznie:

  • spowolnienie metabolizmu (glikogenu)  w mięśniach
  • zwiększenie syntezowania mleczanów – substancji hamujących rozwój masy mięśniowej
  • szybsze zmęczenie treningiem
  • negatywny wpływ na układ krążenia i serce – zwiększone ryzyko zawału mięśnia sercowego
  • wysokie ryzyko uzależnienia psychicznego

Tabletki ekstazy (MDMA)

ekstazy a trening

Bardzo popularny narkotyk, szczególnie w okresie letnich imprez. Zwiększa empatię osoby zażywającej. Powoduje euforię i pobudza organizm. Dokładne działanie tabletek ekstazy jest przedmiotem badań. Dotychczas ustalono że ekstazy ma potencjalnie szkodliwe działanie na układ nerwowy. Jednak spożywanie MDMA nie powinno znacząco wpływać na syntezę białek oraz inne procesy regeneracyjne organizmu.

Do szkodliwych skutków zażywania MDMA należy zaliczyć:

- ryzyko odwodnienia – w wyniku pobudzenia i wysokiej temperatury znacząco zwiększa się temperatura ciała i potliwość

 

źródła:

1

2

Marcin Lemański 4 1 lipca 2016  13863

Dodaj komentarz

  • Koń Zenon
    8 września 2019
    Cóż za „rzetelny” artykuł: nie dość, że wykres został całkowicie wyrwany z kontekstu i nieopisany w czytelny sposób (no, ale „Lancet” brzmi uczenie...), to jeszcze zawiera same ogólniki przedstawione jako prawdy objawione (notabene, wypadanie zębów bezpośrednio od mety jest powielanym stereotypem bez uzasadnienia naukowego). Najlepszy jest niejawny cytat z Wikipedii o skróceniu drzewa neuronowego w układzie nerwowym. Jeśli autor chce być postrzegany jako osoba kompetetntna w danej dziedzinie, to może raczyłby wyjaśnić, czymże jest to drzewo neuronowe, w skrócie przedstawić mechanizm działania neurotoksycznego na OUN i podać objawy zdrowotne.Jednak czego ja wymagam, skoro pisać każdy może.
  • Dawid Jan
    20 lipca 2017
    Zgadzam się. Ale jeśli zalegalizowaliby marihuanę, to i ona mogłaby później zacząć stwarzać problemy. Jak się trzeba kryć z czymś, to się nie przesadza.
  • Ruswia
    20 lipca 2017
    Prawdę mówiąc alkohol - chociaż legalny - robi większe szkody niż na przykład marihuana. Gdzie tu logika?
  • Tomasz
    29 września 2016
    Jakby to nie było jasne, że narkotyki szkodzą. W sumie nie wiem czy jest mi potrzebne wiedzieć jak konkretnie działają na organizm. Nie biorę, więc nie mam się o co martwić. Fajne tak po prostu do poczytania.

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

dieta-od-dietetyka-czyli-po-co-i-jak-siegnac-by-osiagnac-zamierzone-efekty

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

dieta-na-mase-miesniowa-dla-szczuplych-ile-kalorii-powinienem-jesc

Dieta na masę mięśniową dla szczupłych – ile kalorii powinienem jeść?

Wiele szczupłych osób marzy o zwiększeniu swojej masy mięśniowej. Nie wystarczy więcej jeść, aby zwiększyć swoją masę mięśniową. Ile kalorii potrzebujesz, aby zmienić swoją sylwetkę? Poznaj podstawowe informacje o diecie na masę!

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

produkty-zawierajace-duzo-bialka

Produkty zawierające dużo białka!

Dużo białka możemy znaleźć w różnych produktach do suplementacji. Często w ich skład wchodzą także duże ilości węglowodanów. Dowiedz się, jakie produkty do suplementacji są wysokobiałkowe. Dlaczego białko jest tak ważne dla naszego organizmu?

zdrowie-to-wartosc-zasady-zdrowego-stylu-zycia

Zdrowie to wartość! Zasady zdrowego stylu życia

Zdrowie to najważniejsza wartość w życiu człowieka. Każda osoba powinna dbać o swój styl życia niezależnie od wieku. Stosowanie zasad zdrowego stylu życia w 50% odpowiada za stan organizmu. Jeśli chcesz zmienić swoje nawyki, to postaraj się żyć zgodnie z zasadami zdrowego stylu życia. Dowiedz się, jakimi zasadami należy się kierować i czego należy unikać.

dieta-ketogeniczna-szybkie-schudniecie

Dieta ketogeniczna | szybkie schudnięcie

Dieta ketogeniczna uważana była za jeden z najmodniejszych jadłospisów w 2018 roku. Wielu ludziom przyniosła zadowalające efekty, a niektórym wyrządziła wiele nieodwracalnych szkód w organizmie. Dowiedz się, czy dieta ketogeniczna jest dobra dla Ciebie! Poznaj zasady, przepisy i jadłospis w diecie ketogenicznej.

zapotrzebowanie-na-bialko-weglowodany-i-tluszcze-redukcja-i-budowanie-masy

Zapotrzebowanie na białko, węglowodany i tłuszcze | Redukcja i budowanie masy

Nasz organizm wysyła sygnały dotyczące zapotrzebowania na białko i inne składniki odżywcze. Białko stanowi główny materiał budulcowy w naszym organizmie. Musimy uzupełniać jego niedobór każdego dnia. Dowiedz się, jakie jest dziennie zapotrzebowanie na białko podczas diety redukcyjnej i budującej mase.

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

dieta-od-dietetyka-czyli-po-co-i-jak-siegnac-by-osiagnac-zamierzone-efekty

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

dieta-na-mase-miesniowa-dla-szczuplych-ile-kalorii-powinienem-jesc

Dieta na masę mięśniową dla szczupłych – ile kalorii powinienem jeść?

Wiele szczupłych osób marzy o zwiększeniu swojej masy mięśniowej. Nie wystarczy więcej jeść, aby zwiększyć swoją masę mięśniową. Ile kalorii potrzebujesz, aby zmienić swoją sylwetkę? Poznaj podstawowe informacje o diecie na masę!

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

produkty-zawierajace-duzo-bialka

Produkty zawierające dużo białka!

Dużo białka możemy znaleźć w różnych produktach do suplementacji. Często w ich skład wchodzą także duże ilości węglowodanów. Dowiedz się, jakie produkty do suplementacji są wysokobiałkowe. Dlaczego białko jest tak ważne dla naszego organizmu?

zdrowie-to-wartosc-zasady-zdrowego-stylu-zycia

Zdrowie to wartość! Zasady zdrowego stylu życia

Zdrowie to najważniejsza wartość w życiu człowieka. Każda osoba powinna dbać o swój styl życia niezależnie od wieku. Stosowanie zasad zdrowego stylu życia w 50% odpowiada za stan organizmu. Jeśli chcesz zmienić swoje nawyki, to postaraj się żyć zgodnie z zasadami zdrowego stylu życia. Dowiedz się, jakimi zasadami należy się kierować i czego należy unikać.

dieta-ketogeniczna-szybkie-schudniecie

Dieta ketogeniczna | szybkie schudnięcie

Dieta ketogeniczna uważana była za jeden z najmodniejszych jadłospisów w 2018 roku. Wielu ludziom przyniosła zadowalające efekty, a niektórym wyrządziła wiele nieodwracalnych szkód w organizmie. Dowiedz się, czy dieta ketogeniczna jest dobra dla Ciebie! Poznaj zasady, przepisy i jadłospis w diecie ketogenicznej.

zapotrzebowanie-na-bialko-weglowodany-i-tluszcze-redukcja-i-budowanie-masy

Zapotrzebowanie na białko, węglowodany i tłuszcze | Redukcja i budowanie masy

Nasz organizm wysyła sygnały dotyczące zapotrzebowania na białko i inne składniki odżywcze. Białko stanowi główny materiał budulcowy w naszym organizmie. Musimy uzupełniać jego niedobór każdego dnia. Dowiedz się, jakie jest dziennie zapotrzebowanie na białko podczas diety redukcyjnej i budującej mase.