Wpływ używek i narkotyków na trening

Wpływ używek i narkotyków na trening

Osoby dbające o swoje zdrowie i trenujące fizycznie powinny stronić od używek i zażywania narkotyków. Ich działanie mimo chwilowego "kopa" jest w dłuższej perspektywie niekorzystne dla organizmu. W tym artykule opiszę w jaki sposób poszczególne narkotyki pogarszają efekty ćwiczeń fizycznych.

Narkotyki a trening

Narkotyki mają negatywny wpływ na wydolność orgaznizmu podczas wysiłku. Dodatkowo utrudniają regenerację i zdolność do budowana masy mięśniowej.

Zestawienie szkodliwości narkotyków

Alkohol znajduje się podium pod względem ogólnej szkodliwości. Skutkuje to występowaniem negatywnych efektów działających na otoczenie i zdrowie użytkownika.

Pod względem szkodliwości dla zdrowia pierwsze miejsce zajmuje metaamfetamina. Na drugim miejscu najwięcej szkód w organiźmie robi heroina, później alkohol, kokaina i amfetamina. 

Alkohol a aktywność fizyczna

Alkohol jest najpopularniejszym legalnym narkotykiem. W skali szkodliwości opublikowanej przez Ministerstwo Zdrowia Nowej Zelandii z 2016 roku (powyżej) alkohol zajmuje pierwsze miejsce pod względem ogólnej szkodliwości¹ Raport uwzględnia jednak dwa czynniki: szkodliwość dla użytkownika i szkodliwość dla otoczenia. Z raportu wynika, że alkohol jest bardziej szkodliwy dla otoczenia niż użytkownika. Jednak jego toksyczność i szkodliwość dla organizmu nadal jest bardzo wysoka i plasuje go w grupie "twardych narkotyków".

Wpływ alkoholu na trening

Wiele badań potwierdziło tezę, że alkohol odwadnia organizm. Odwodnienie sprawia, że mięśnie się kurczą i są słabsze. Wnioski nasuwają się same.Dodatkowo, alkohol jest kaloryczny z powodu dużej zawartości węglowodanów. Osoby regularnie spożywające alkohol mogą więc mieć problem z nadmierną tkanką tłuszczową.

Jedno piwo 4,5% (500 ml) to ok 18 gram czystego alkoholu

 

Zobacz też: Piwo po treningu - wskazane czy nie?

 

Inne negatywne efekty spożywania alkoholu istotne dla osób trenujących fizycznie to:

  • gorsza synteza białek - Skuteczność treningowa spada nawet do 20 %. Stan utrzymuje się  do 24 godzin po spożyciu alkoholu (czyli jeżeli wczoraj balowałeś trening następnego dnia będzie dużo mniej skuteczny)
  • redukcja poziomu insulinopodobnego - czynnika wzrostu
  • obniżenie poziomu testosteronu w przypadku spożycia większej dawki niż 1,5g czystego alkoholu / kg masy ciała (czyli dla osoby o wadze 70 kg będzie to odpowiednik 5 i pół butelek piwa lub 330 ml wódki)
  • zwiększenie łaknienia wywołanego skokiem poziomu insuliny
  • piwo nie zawiera białka – podstawowego budulca mięśni

Metaamfetamina a trening

metaamfetamina a trening

Silnie uzależniająca psychicznie substancja. Podnosi zdolność czuwania, pobudza aktywność fizyczną, zmniejsza apetyt.

Wpływ metaamfetaminy na trening

Negatywne skutki zażywania metaamfetaminy są głównie psychiczne (niepokój, dezorientacja, halucynacje, paranoja) – dlatego osoby uzależnione od tego środka będą mieć trudności z podjęciem zdrowej aktywności fizycznej i dbaniem o dietę.

Metaamfetamina jest wysoce toksyczna – powoduje skrócenie drzewa neuronowego w układzie nerwowym. Czyli najprościej mówiąc ,doprowadza do degeneracji mózgu. Jej przyjmowanie zwiększa również ryzyko infekcji, szczególnie w przypadku przyjmowania domięśniowego lub dożylnego. Dodatkowo "meta" może powodować wypadanie zębów (tak, będziesz szczerbaty od metaamfetaminy) i duże problemy z układem trawiennym.

Metaamfetamina może też powodować bezsenność. Brak snu fatalnie wpływa na zdolność regeneracji organizmu po wysiłku.

Papierosy a aktywność fizyczna

palenie a trening

Dym papierosowy jest źródłem wielu trujących substancji. Obecnie liczba wykrytych szkodliwych substancji wynosi ok 5 tysięcy! Dodatkowo palenie papierosów pogarsza cechy motoryczne palacza. Zmniejsza się siła, wytrzymałość, zwinność oraz równowaga osoby palącej. To sprawia, że osoba uzależniona od nikotyny nigdy nie będzie wykorzystywać w 100% swojego potencjału genetycznego do ćwiczeń.

Wpływ palenia papierosów na trening

Dodatkowo palenie papierosów zmniejsza pojemność płuc. Skutkuje to obniżeniem progu tlenowego i słabszą wytrzymałością. To utrudnia zrobienie optymalnego treningu.

Inne negatywne efekty wdychania dymu papierosowego istotne dla osób trenujących fizycznie:

  • zwiększona produkcja Miostyny – substancji hamującej przyrosty mięśniowe. Maleje tempo budowania siły i masy mięśniowej
  • negatywna modyfikacja hemoglobiny we krwi – Hemoglobina jest związkiem odpowiedzialnym za transport tlenu w organizmie. W efekcie spada wytrzymałość organizmu.
  • zwiększa ryzyko nowotworów

Marihuana a trening

marihuana a trening

Marihuana jest popularnym „miękkim narkotykiem”. Często można spotkać się z opinią, że palenie marihuany nie przeszkadza w treningach, budowaniu masy mięśniowej, czy nie wpływa negatywnie na kondycję (wytrzymałość). Jest to całkowita nieprawda.

THC zawarta w marihuanie może wpływać na zahamowanie procesów komórkowych w jądrach. Skutkuje to obniżeniem produkcji testosteronu – najważniejszego hormonu odpowiedzialnego za budowanie masy mięśniowej.

 

Zobacz też: Naturalne sposoby na zwiększenie produkcji testosteronu

 

Inne negatywne efekty palenia marihuany istotne dla osób trenujących fizycznie:

  • zwiększenie produkcji estrogenu – wzrost  tkanki tłuszczowej
  • zwiększenie łaknienia
  • negatywny wpływ na układ krążenia. Zażywanie marihuany może doprowadzić do tachykardii, czyli przyśpieszenia akcji serca. Powoduje to skoki ciśnienia, zawroty głowy, omdlenia, uczucie słabości, mrowienie w kończynach.
  • zmniejszenie pojemności płuc – podobnie jak palenie papierosów, marihuana osadza się w postaci substancji smolistych w płucach zanieczyszczając je i utrudniając wchłanianie tlenu z powietrza.

Kokaina a trening

kokaina a trening

Kokaina jest silnie pobudzającym i mocno uzależniającym narkotykiem. Jej zażywanie przynosi krótkotrwale efekty. Zażywanie tej substancji może prowadzić do depresji. W takcie, której raczej ostatnią rzeczą, o której się myśli jest trening na siłowni. Dodatkowo wciąganie kokainy uszkadza błonę śluzową nosa. W skrajnych przypadkach może nawet dojść do przedziurawienia przegrody nosowej i deformacji jamy nosowej. Kokaina wyczerpuje zasoby energetyczne organizmu. Konsekwencją tego jest, wydłużony czas regeneracji organizmu. W dłuższej perspektywie maleje efektywność ćwiczeń.

Inne negatywne efekty zażywania kokainy istotne dla osób trenujących fizycznie:

  • spowolnienie metabolizmu (glikogenu)  w mięśniach
  • zwiększenie syntezowania mleczanów – substancji hamujących rozwój masy mięśniowej
  • szybsze zmęczenie treningiem
  • negatywny wpływ na układ krążenia i serce – zwiększone ryzyko zawału mięśnia sercowego
  • wysokie ryzyko uzależnienia psychicznego

Tabletki ekstazy (MDMA)

ekstazy a trening

Bardzo popularny narkotyk, szczególnie w okresie letnich imprez. Zwiększa empatię osoby zażywającej. Powoduje euforię i pobudza organizm. Dokładne działanie tabletek ekstazy jest przedmiotem badań. Dotychczas ustalono że ekstazy ma potencjalnie szkodliwe działanie na układ nerwowy. Jednak spożywanie MDMA nie powinno znacząco wpływać na syntezę białek oraz inne procesy regeneracyjne organizmu.

Do szkodliwych skutków zażywania MDMA należy zaliczyć:

- ryzyko odwodnienia – w wyniku pobudzenia i wysokiej temperatury znacząco zwiększa się temperatura ciała i potliwość

 

źródła:

1

2

Marcin Lemański 3 1 lipca 2016  13479

Dodaj komentarz

  • Dawid Jan
    20 lipca 2017
    Zgadzam się. Ale jeśli zalegalizowaliby marihuanę, to i ona mogłaby później zacząć stwarzać problemy. Jak się trzeba kryć z czymś, to się nie przesadza.
  • Ruswia
    20 lipca 2017
    Prawdę mówiąc alkohol - chociaż legalny - robi większe szkody niż na przykład marihuana. Gdzie tu logika?
  • Tomasz
    29 września 2016
    Jakby to nie było jasne, że narkotyki szkodzą. W sumie nie wiem czy jest mi potrzebne wiedzieć jak konkretnie działają na organizm. Nie biorę, więc nie mam się o co martwić. Fajne tak po prostu do poczytania.

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

zapotrzebowanie-na-bialko-weglowodany-i-tluszcze-redukcja-i-budowanie-masy

Zapotrzebowanie na białko, węglowodany i tłuszcze | Redukcja i budowanie masy

Nasz organizm wysyła sygnały dotyczące zapotrzebowania na białko i inne składniki odżywcze. Białko stanowi główny materiał budulcowy w naszym organizmie. Musimy uzupełniać jego niedobór każdego dnia. Dowiedz się, jakie jest dziennie zapotrzebowanie na białko podczas diety redukcyjnej i budującej mase.

bole-kregoslupa-ledzwiowego-przyczyny-leczenie-cwiczenia

Bóle kręgosłupa lędźwiowego – przyczyny, leczenie, ćwiczenia

Każdy człowiek przynajmniej raz w życiu spotkał się z dolegliwością bólu kręgosłupa lędźwiowego. Jest to bardzo bolesne uczucie u osób dorosłych. Jest uporczywy do takiego stopnia, że może nawet przeszkadzać w codziennym funkcjonowaniu. Poznaj przyczyny i sposoby leczenia tej bardzo bolesnej dolegliwości.

zrelaksuj-sie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Zrelaksuj się! Metody radzenia sobie ze stresem

Dziewiąta godzina w pracy, a Ty wciąż nie zwalniasz tempa? Zalegasz z terminami i niedobrze ci już na widok kawy? Wcale nie trzeba tak żyć! Zobacz, do czego prowadzi przewlekły stres, jak go zwalczyć i osiągnąć pełen relaks.

dobry-dietetyk-bialystok-opinie-jak-wybrac-dietetyka-w-bialymstoku

Dobry dietetyk Białystok opinie | Jak wybrać dietetyka w Białymstoku?

Tani dietetyk Białystok – czy to w ogóle możliwe? Sprawdziliśmy, jak znaleźć dobrego dietetyka w Białymstoku i nie wydać na niego milionów. Na co zwracać uwagę podczas wyboru dietetyka i poradni dietetycznej?

kalkulator-kalorii-hit-czy-kit

Kalkulator kalorii – hit czy kit?

Na rynku pojawiło się wiele aplikacji mobilnych związanych z fitnessem. Dzięki nim w łatwy sposób możesz monitorować swoje osiągnięcia sportowe. W tym artykule przyjrzymy się dostępnym wersjom kalkulatorów kalorii.

bio-i-eko-zywnosc-opanowala-polki-sklepowe

Bio i eko żywność opanowała półki sklepowe!

W Polsce coraz głośniej mówi się o zdrowym podejściu do życia. Wiedzą o tym także nieuczciwi producenci. Większość sklepowych półek oblegana jest produktami oznaczonymi hasłami „Zdrowa Żywność”. Po czym można rozpoznać prawdziwą zdrową żywność?

kakao-dobre-na-wszystko

Kakao - dobre na wszystko

Kakao ma liczne właściwości zdrowotne, które mają niesamowity wpływ na nasz organizm. Moc tych magicznych ziaren była już znana w starożytności. Sporządzony napój na bazie zmielonych nasion nosił nazwę napoju bogów.

sniadanie-z-innej-bajki

Śniadanie z innej bajki

Żyjemy w czasach, w których człowiek jest w ciągłym biegu. Niczym maratończycy w ekspresowym tempie wykonujemy wszystkie obowiązki. Wstajemy z samego rana i śpieszymy się do pracy. Zapominamy o zjedzeniu śniadania, przecież nie ma co się martwić: kupimy je na mieście – brzmi znajomo?

oczyszczanie-organizmu-lepsze-samopoczucie

Oczyszczanie organizmu = lepsze samopoczucie

Mało osób zdaje sobie sprawę, że nasze samopoczucie jest zależne od diety. Podobno jesteśmy tym, co jemy. Warto zadbać o swoje zdrowie i oczyścić swój organizm z toksyn. Poprawi to nie tylko pracę twojego organizmu, ale także samopoczucie.

zielona-yerba-mate-wlasciwosci-zdrowotne

Zielona yerba mate – właściwości zdrowotne

Cenne właściwości yerba mate odkryliśmy już jakiś czas temu. Yerba mate to bogactwo składników poprawiających koncentrację, skupienie czy detoksykujących organizm. Mniej popularna jest jednak yerba mate zielona. O jej właściwościach przeczytacie w dzisiejszym artykule!

zapotrzebowanie-na-bialko-weglowodany-i-tluszcze-redukcja-i-budowanie-masy

Zapotrzebowanie na białko, węglowodany i tłuszcze | Redukcja i budowanie masy

Nasz organizm wysyła sygnały dotyczące zapotrzebowania na białko i inne składniki odżywcze. Białko stanowi główny materiał budulcowy w naszym organizmie. Musimy uzupełniać jego niedobór każdego dnia. Dowiedz się, jakie jest dziennie zapotrzebowanie na białko podczas diety redukcyjnej i budującej mase.

bole-kregoslupa-ledzwiowego-przyczyny-leczenie-cwiczenia

Bóle kręgosłupa lędźwiowego – przyczyny, leczenie, ćwiczenia

Każdy człowiek przynajmniej raz w życiu spotkał się z dolegliwością bólu kręgosłupa lędźwiowego. Jest to bardzo bolesne uczucie u osób dorosłych. Jest uporczywy do takiego stopnia, że może nawet przeszkadzać w codziennym funkcjonowaniu. Poznaj przyczyny i sposoby leczenia tej bardzo bolesnej dolegliwości.

zrelaksuj-sie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Zrelaksuj się! Metody radzenia sobie ze stresem

Dziewiąta godzina w pracy, a Ty wciąż nie zwalniasz tempa? Zalegasz z terminami i niedobrze ci już na widok kawy? Wcale nie trzeba tak żyć! Zobacz, do czego prowadzi przewlekły stres, jak go zwalczyć i osiągnąć pełen relaks.

dobry-dietetyk-bialystok-opinie-jak-wybrac-dietetyka-w-bialymstoku

Dobry dietetyk Białystok opinie | Jak wybrać dietetyka w Białymstoku?

Tani dietetyk Białystok – czy to w ogóle możliwe? Sprawdziliśmy, jak znaleźć dobrego dietetyka w Białymstoku i nie wydać na niego milionów. Na co zwracać uwagę podczas wyboru dietetyka i poradni dietetycznej?

kalkulator-kalorii-hit-czy-kit

Kalkulator kalorii – hit czy kit?

Na rynku pojawiło się wiele aplikacji mobilnych związanych z fitnessem. Dzięki nim w łatwy sposób możesz monitorować swoje osiągnięcia sportowe. W tym artykule przyjrzymy się dostępnym wersjom kalkulatorów kalorii.

bio-i-eko-zywnosc-opanowala-polki-sklepowe

Bio i eko żywność opanowała półki sklepowe!

W Polsce coraz głośniej mówi się o zdrowym podejściu do życia. Wiedzą o tym także nieuczciwi producenci. Większość sklepowych półek oblegana jest produktami oznaczonymi hasłami „Zdrowa Żywność”. Po czym można rozpoznać prawdziwą zdrową żywność?

kakao-dobre-na-wszystko

Kakao - dobre na wszystko

Kakao ma liczne właściwości zdrowotne, które mają niesamowity wpływ na nasz organizm. Moc tych magicznych ziaren była już znana w starożytności. Sporządzony napój na bazie zmielonych nasion nosił nazwę napoju bogów.

sniadanie-z-innej-bajki

Śniadanie z innej bajki

Żyjemy w czasach, w których człowiek jest w ciągłym biegu. Niczym maratończycy w ekspresowym tempie wykonujemy wszystkie obowiązki. Wstajemy z samego rana i śpieszymy się do pracy. Zapominamy o zjedzeniu śniadania, przecież nie ma co się martwić: kupimy je na mieście – brzmi znajomo?

oczyszczanie-organizmu-lepsze-samopoczucie

Oczyszczanie organizmu = lepsze samopoczucie

Mało osób zdaje sobie sprawę, że nasze samopoczucie jest zależne od diety. Podobno jesteśmy tym, co jemy. Warto zadbać o swoje zdrowie i oczyścić swój organizm z toksyn. Poprawi to nie tylko pracę twojego organizmu, ale także samopoczucie.

zielona-yerba-mate-wlasciwosci-zdrowotne

Zielona yerba mate – właściwości zdrowotne

Cenne właściwości yerba mate odkryliśmy już jakiś czas temu. Yerba mate to bogactwo składników poprawiających koncentrację, skupienie czy detoksykujących organizm. Mniej popularna jest jednak yerba mate zielona. O jej właściwościach przeczytacie w dzisiejszym artykule!