Wpływ używek i narkotyków na trening

Wpływ używek i narkotyków na trening

Osoby dbające o swoje zdrowie i trenujące fizycznie powinny stronić od używek i zażywania narkotyków. Ich działanie mimo chwilowego "kopa" jest w dłuższej perspektywie niekorzystne dla organizmu. W tym artykule opiszę w jaki sposób poszczególne narkotyki pogarszają efekty ćwiczeń fizycznych.

Narkotyki a trening

Zobaczie negatywny wpływ na wydolność orgaznizmu podczas wysiłku, regenerację i zdolność do budowana masy mięśniowej po zażyciu różnych rodzajów narkotyków. 

Zestawienie szkodliwości narkotyków

Alkochol na podium pod względem ogólnej szkodliwości. Czyli negatywnych efektów na otoczenie i zdrowie użytkownika.

Pod względem szkodliwości dla zdrowia pierwsze miejsce zajmuje metaamfetamina. Na drugim miejscu najwięcej szkód w organiźmie zrobi heroina, później alkohol, kokaina i amfetamina. 

Alkohol a aktywność fizyczna

Najpopularniejszy, legalny narkotyk. W skali szkodliwości opublikowanej przez Ministerstwo Zdrowia Nowej Zelandii z 2016 roku (powyżej) alkohol zajmuje pierwsze miejsce pod względem ogólnej szkodliwości¹ Raport uwzględnia jednak dwa czynniki: szkodliwość dla użytkownika i szkodliwość dla otoczenia. Z raportu wynika, że alkohol jest bardziej szkodliwy dla otoczenia niż użytkownika. Jednak jego toksyczność i szkodliwość dla organizmu nadal jest bardzo wysoka i plasuje go w grupie "twardych narkotyków".

Wpływ alkoholu na trening

Alkohol odwadnia. Odwodnienie sprawia, że mięśnie się kurczą i są słabsze. Wnioski nasuwają się same... Dodatkowo alkohol jest kaloryczny z powodu dużej zawartości węglowodanów. Osoby regularnie spożywające alkohol mogą więc mieć problem z nadmierną tkanką tłuszczową.

Jedno piwo 4,5% (500 ml) to ok 18 gram czystego alkoholu

 

Zobacz też: Piwo po treningu - wskazane czy nie?

 

Inne negatywne efekty spożywania alkoholu istotne dla osób trenujących fizycznie to:

  • gorsza synteza białek nawet do 20% utrzymująca się do 24 godzin po spożyciu alkoholu (czyli jeżeli wczoraj balowałeś trening następnego dnia będzie dużo mniej skuteczny)
  • redukcja poziomu insulinopodobnego czynnika wzrostu
  • obniżenie poziomu testosteronu w przypadku spożycia większej dawki alkoholu niż 1,5g czystego alkoholu / kg masy ciała (czyli dla osoby o wadze 70 kg będzie to odpowiednik 5 i pół butelek piwa lub 330 ml wódki)
  • zwiększenie łaknienia wywołanego skokiem insuliny
  • piwo nie zawiera białka – podstawowego budulca mięśni

Metaamfetamina a trening

metaamfetamina a trening

Silnie uzależniająca psychicznie substancja. Podnosi zdolność czuwania, pobudza aktywność fizyczną, zmniejsza apetyt.

Wpływ metaamfetaminy na trening

Negatywne skutki zażywania metaamfetaminy są głównie psychiczne (niepokój, dezorientacja, halucynacje, paranoja) – dlatego osoby uzależnione od tego środka będą mieć trudności z podjęciem zdrowej aktywności fizycznej i dbaniem o dietę.

Metaamfetamina jest wysoce toksyczna – powoduje skrócenie drzewa neuronowego w układzie nerwowym. Czyli najprościej mówiąc doprowadza do degeneracji mózgu. Jej przyjmowanie zwiększa również ryzyko infekcji szczególnie w przypadku przyjmowania domięśniowego lub dożylnego. Dodatkowo "meta" może powodować wypadanie zębów (tak, będziesz szczerbaty od metaamfetaminy) i duże problemy z układem trawiennym.

Metaamfetamina może też powodować bezsenność. Brak snu fatalnie wpływa na zdolność regeneracji organizmu po wysiłku.

Papierosy a aktywność fizyczna

palenie a trening

Dym papierosowy jest źródłem wielu trujących substancji. Obecnie liczba wykrytych szkodliwych substancji wynosi ok 5 tysięcy! Dodatkowo palenie papierosów pogarsza cechy motoryczne palacza. Zmniejsza się siła, wytrzymałość, zwinność oraz równowaga osoby palącej. To sprawia, że osoba uzależniona od nikotyny nigdy nie będzie wykorzystywać w 100% swojego potencjału genetycznego do ćwiczeń.

Wpływ palenia papierosów na trening

Dodatkowo palenie papierosów zmniejsza pojemność płuc. Skutkuje to obniżeniem progu tlenowego i słabszą wytrzymałością. To utrudnia zrobienie optymalnego treningu.

Inne negatywne efekty wdychania dymu papierosowego istotne dla osób trenujących fizycznie:

  • zwiększona produkcja Miostyny – substancji hamującej przyrosty mięśniowe. Maleje tempo budowania siły i masy mięśniowej
  • negatywna modyfikacja hemoglobiny we krwi – Hemoglobina jest związkiem odpowiedzialnym za transport tlenu w organizmie. W efekcie spada wytrzymałość organizmu.
  • zwiększa ryzyko nowotworów

Marihuana a trening

marihuana a trening

Marihuana jest popularnym „miękkim narkotykiem”. Często można spotkać się z opinią, że palenie marihuany nie przeszkadza w treningach, budowaniu masy mięśniowej, czy nie wpływa negatywnie na kondycję (wytrzymałość). Nie jest to prawda.

THC zawarta w marihuanie może wpływać na zahamowanie procesów komórkowych w jądrach. Skutkuje to obniżeniem produkcji testosteronu – najważniejszego hormonu odpowiedzialnego za budowanie masy mięśniowej.

 

Zobacz też: Naturalne sposoby na zwiększenie produkcji testosteronu

 

Inne negatywne efekty palenia marihuany istotne dla osób trenujących fizycznie:

  • zwiększenie produkcji estrogenu – co skutkuje wzrostem tkanki tłuszczowej
  • zwiększenie łaknienia
  • negatywny wpływ na układ krążenia. Zażywanie marihuany może doprowadzić do tachykardii, czyli przyśpieszenia akcji serca. Powoduje to skoki ciśnienia, zawroty głowy, omdlenia, uczucie słabości, mrowienie w kończynach.
  • zmniejszenie pojemności płuc – podobnie jak palenie papierosów, marihuana osadza się w postaci substancji smolistych w płucach zanieczyszczając je i utrudniając wchłanianie tlenu z powietrza.

Kokaina a trening

kokaina a trening

Kokaina jest silnie pobudzającym i mocno uzależniającym narkotykiem. Jej zażywanie przynosi krótkotrwale efekty. Zażywanie tej substancji może prowadzić do depresji w takcie której raczej ostatnią rzeczą o której się myśli jest trening na siłowni. Dodatkowo wciąganie kokainy uszkadza błonę śluzową nosa, w skrajnych przypadkach może nawet dojść do przedziurawienia przegrody nosowej i deformacji jamy nosowej. Kokaina z racji swojego silnego działania wyczerpuje zasoby energetyczne organizmu, wydłuża się więc regeneracja a co za tym idzie w dłuższej perspektywie maleją efekty ćwiczeń.

Inne negatywne efekty zażywania kokainy istotne dla osób trenujących fizycznie:

  • spowolnienie metabolizmu glikogenu w mięśniach
  • zwiększenie syntezowania mleczanów – substancji hamujących rozwój masy mięśniowej
  • szybsze zmęczenie treningiem
  • negatywny wpływ na układ krążenia i serce – zwiększone ryzyko zawału mięśnia sercowego
  • wysokie ryzyko uzależnienia psychicznego

Tabletki ekstazy (MDMA)

ekstazy a trening

Bardzo popularny narkotyk, szczególnie w okresie letnich imprez. Zwiększa empatię osoby zażywającej, powoduje euforię i pobudza. Dokładne działanie tabletek ekstazy jest przedmiotem badań. Dotychczas ustalono że ekstazy ma potencjalnie szkodliwe działanie na układ nerwowy. Jednak spożywanie MDMA nie powinno znacząco wpływać na syntezę białek oraz inne procesy regeneracyjne organizmu.

Do szkodliwych skutków zażywania MDMA należy zaliczyć:

- ryzyko odwodnienia – w wyniku pobudzenia i wysokiej temperatury znacząco zwiększa się temperatura ciała i potliwość

 

źródła:

1

2

Marcin Lemański 3 1 lipca 2016  10573

Dodaj komentarz

  • Dawid Jan
    20 lipca 2017
    Zgadzam się. Ale jeśli zalegalizowaliby marihuanę, to i ona mogłaby później zacząć stwarzać problemy. Jak się trzeba kryć z czymś, to się nie przesadza.
  • Ruswia
    20 lipca 2017
    Prawdę mówiąc alkohol - chociaż legalny - robi większe szkody niż na przykład marihuana. Gdzie tu logika?
  • Tomasz
    29 września 2016
    Jakby to nie było jasne, że narkotyki szkodzą. W sumie nie wiem czy jest mi potrzebne wiedzieć jak konkretnie działają na organizm. Nie biorę, więc nie mam się o co martwić. Fajne tak po prostu do poczytania.

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

candida-to-twoj-przyjaciel

Candida to Twój przyjaciel!

Candida to grzyb naturalnie występujący w organizmie. Co jednak, gdy notujemy jego przerost? Standardowo taki stan jest uznawany za chorobę wymagającą leczenia. A co jeśli candida jest naszym sprzymierzeńcem? O tym opowie trener Damian Laszuk.

co-powinienes-wiedziec-zanim-przejdziesz-na-wegetarianizm

Co powinieneś wiedzieć zanim przejdziesz na wegetarianizm?

Dieta wegetariańska występuje w wielu odmianach. Skomponowanie poszczególnych planów żywieniowych wymaga wiedzy. Oto, co powinieneś wiedzieć o diecie wegetariańskiej zanim zmienisz sposób odżywiania. Dzięki tym informacjom twoja dieta pozwoli na zachowanie zdrowia i dobrej kondycji organizmu!

dlaczego-warto-jesc-sniadanie

Dlaczego warto jeść śniadanie?

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia - to zdanie słyszał każdy. Dowiedzmy się więc, dlaczego warto to robić. O śniadaniu i jego zaletach opowiada zaprzyjaźniona blogerka.

odchudzanie-bez-weglowodanow-poznaj-diete-low-carb

Odchudzanie bez węglowodanów – poznaj dietę low carb!

Dieta niskowęglowodanowa jest zdrowym sposobem na szybką utratę zbędnych kilogramów. Sprawdza się również wśród zawodowych sportowców w okresie redukcji tkanki tłuszczowej. Na czym polega dieta low carb? Co powinno znaleźć się w jadłospisie? Czy naprawdę działa?

sniadanie-bialkowo-tluszczowe-zalety

Śniadanie białkowo-tłuszczowe - Zalety

Nie wiesz co zjeść na śniadanie? Oto pomysł na poranny posiłek białkowo-tłuszczowy wprost od fitfighterka.pl. Izabela Mioduszewska opowie nam, w jaki sposób jeść zdrowo, by poprawić sylwetkę!

neat-sposob-na-odchudzanie-chudnij-podczas-zwyklych-czynnosci-monitor-aktywnosci-fizycznej

NEAT - Sposób na odchudzanie. Chudnij podczas zwykłych czynności. Monitor aktywności fizycznej

Jak skutecznie tracić kalorie przez cały dzień, by chudnąć nawet o tym nie myśląc? NEAT to odpowiedź na na to pytanie! "Gdzie kupić ten NEAT i ile kosztuje??!! Biorę 3!" Czym zatem jest to magiczne NEAT?

sekrety-diety-czy-glodowka-moze-byc-lecznicza

Sekrety diety – czy głodówka może być lecznicza?

Głodówka zwykle kojarzy się z wyniszczaniem organizmu. Nie dostarczamy mu przecież składników odżywczych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania. Wiele osób wierzy jednak w prozdrowotne działanie głodówki leczniczej. Prześledźmy wady i zalety tej metody oczyszczania organizmu.

czym-jest-zespol-jelita-drazliwego

Czym jest zespół jelita drażliwego?

Zespół jelita drażliwego to przypadłość, która może spotkać każdego z nas. Jakie objawy jej towarzyszą? Po czym rozpoznać ten problem z jelitami? Jakie są metody leczenia? O tym opowiada Dominik Gronostajski - trener osobisty i specjalista ds. żywienia.

zaburzenia-cisnienia-krwi-przyczyny-objawy-leczenie

Zaburzenia ciśnienia krwi - przyczyny, objawy, leczenie

Jakie powinno być prawidłowe ciśnienie krwi? Co robić w przypadku nadciśnienia, niedociśnienia i wahań ciśnienia? O tym z opowie trener personalny i specjalista ds. żywienia - Dominik Gronostajski.

kompendium-wiedzy-o-witaminie-c

Kompendium wiedzy o witaminie C!

Większa odporność organizmu, działanie przeciwnowotworowe, poprawa wyglądu i stanu skóry… To tylko namiastka działania kwasu askorbinowego – czyli popularnej witaminy C – w organizmie. Jakie jeszcze właściwości ma witamina C? W jakich produktach ją znajdziemy? Jakie są skutki niedoboru tej witaminy? Odpowiedzi na te pytania – i na wiele więcej – znajdziecie w poniższym materiale!

candida-to-twoj-przyjaciel

Candida to Twój przyjaciel!

co-powinienes-wiedziec-zanim-przejdziesz-na-wegetarianizm

Co powinieneś wiedzieć zanim przejdziesz na wegetarianizm?

dlaczego-warto-jesc-sniadanie

Dlaczego warto jeść śniadanie?

odchudzanie-bez-weglowodanow-poznaj-diete-low-carb

Odchudzanie bez węglowodanów – poznaj dietę low carb!

sniadanie-bialkowo-tluszczowe-zalety

Śniadanie białkowo-tłuszczowe - Zalety

neat-sposob-na-odchudzanie-chudnij-podczas-zwyklych-czynnosci-monitor-aktywnosci-fizycznej

NEAT - Sposób na odchudzanie. Chudnij podczas zwykłych czynności. Monitor aktywności fizycznej

sekrety-diety-czy-glodowka-moze-byc-lecznicza

Sekrety diety – czy głodówka może być lecznicza?

czym-jest-zespol-jelita-drazliwego

Czym jest zespół jelita drażliwego?

zaburzenia-cisnienia-krwi-przyczyny-objawy-leczenie

Zaburzenia ciśnienia krwi - przyczyny, objawy, leczenie

kompendium-wiedzy-o-witaminie-c

Kompendium wiedzy o witaminie C!