Wioślarstwo – na czym polega i jak wygląda trening?

Wioślarstwo – na czym polega i jak wygląda trening?

Dawniej forma transportu wodnego, dzisiaj – popularny sport. W tym sporcie wodnym liczy się doskonała siła i wytrzymałość. Jakie są główne założenia wioślarstwa? Jak wioślarze przygotowują się do startu w zawodach?

Na czym polega wioślarstwo?

Ten sport wodny opiera się na wprawianiu w ruch łodzi znajdującej się na wodzie. Napęd zapewnia siła mięśni wioślarza. Za pomocą wioseł wykonuje on ruchy, które pozwalają na przemieszczanie się łodzi. Wiosła są oparte na obrotowych dulkach (zaczepach) znajdujących się na burtach. Łódź wioślarska składa się w całości z części nośnych. Ruchomy jest jedynie wózek poruszający się po szynach wzdłuż osi podłużnej. Sportowiec siedzi tyłem do kierunku płynięcia.

Uprawianie wioślarstwa wiąże się z aktywacją wszystkich partii mięśniowych. Trening tego sportu wymaga ćwiczeń aerobowych (tlenowych). Dzięki temu organizm jest dobrze dotleniony, wzmacnia się układ krwionośny oraz poprawia się metabolizm. Co więcej, praktykowanie wioślarstwa jest doskonałym sposobem na polepszenie jakości snu, samopoczucia czy koncentracji.

W tym sporcie główną rolę odgrywa prawidłowa technika wiosłowania. Nie jest to takie proste do osiągnięcia – zwykle potrzeba wielu godzin treningów, by dojść do perfekcji.

Jak trenują wioślarze?

Najbardziej efektywne tempo podczas wiosłowania aerobowego sięga 60-85% tętna maksymalnego. Początkujący sportowcy zwykle zaczynają od mniej intensywnych treningów. Wraz ze wzrostem wydajności – podkręcają tempo treningów. Wbrew pozorom trening wioślarski nie skupia się jedynie na ćwiczeniach na ergometrze. Prawdą jest jednak, że stanowi on podstawę w zimniejszych miesiącach. Na tym sprzęcie do ćwiczeń można z powodzeniem rozwijać szybkość czy siłę. Imituje ono również prawdziwe wiosłowanie. Trening na lądzie to jednak także ćwiczenia siłowe. Wioślarzom nie są obce mniejsze i większe obciążenia.

Przykładowy trening siłowy dla wioślarzy
wioślarstwo co to

1. Wioślarz wykonuje 10 powtórzeń przyciągania hantli. Następnie – 20 pompek z hantlami. Później powtarza te ćwiczenia kolejno po 8 (przyciąganie hantli) i 16 (pompki) powtórzeń oraz 6 i 12 powtórzeń w ostatniej serii. Łącznie 3 serie. Następnie robi minutę przerwy.

2. Wioślarz wykonuje 10 powtórzeń wyciskania hantli w klęku. Następnie 10 powtórzeń zginania przedramion w klęku. Robi trzy serie tego zestawu ćwiczeń kolejno po 8 powtórzeń w drugiej serii i 6 powtórzeń w trzeciej.

3. Dwie minuty przerwy. Całość treningu powtarza jeszcze raz w takiej samej konfiguracji.

Czytaj: Ergometr wioślarski wady i zalety

Trening wioślarski – opis ćwiczeń

1. Pompki z hantlami

Ćwiczący przyjmuje pozycję do pompki. Ciężar ciała przenosi na hantle. Biodra są lekko wypchnięte do góry, a tułów napięty. Hantle powinny być rozstawione delikatnie szerzej niż przestrzeń między barkami. Następnie zgina ręce i obniża ciało praktycznie do samego podłoża. Zatrzymuje się chwilę w tej pozycji i szybkim ruchem wraca do pozycji wyjściowej.

2. Przyciąganie hantli

Ćwiczący przyjmuje pozycję wyjściową jak w poprzednim ćwiczeniu. Prawą rękę z hantlą przyciąga do klatki piersiowej. Zatrzymuje się na chwilę w tej pozycji i wraca do pozycji wyjściowej. Następnie wykonuje ten sam ruch na drugą rękę.

3. Zginanie przedramion w klęku

Ćwiczący klęczy na podłożu, hantle trzyma podchwytem na wyprostowanych rękach. Napina mięśnie tułowia i zgina ręce do momentu aż hantle znajdą się w okolicach barków. Zatrzymuje się na moment w tej pozycji i wraca do pozycji wyjściowej.

4. Wyciskanie hantli w klęku

Ćwiczący klęczy na podłożu. Hantle trzyma chwytem neutralnym nad barkami. Prostuje plecy, a klatkę piersiową wypycha w przód. Podnosi hantle do góry, lecz do końca nie prostuje rąk. Następnie wraca do pozycji wyjściowej.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Anna Jarosz 0 14 sierpnia 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Sporty Wodne

elastyczne-cialo-i-mocny-kregoslup-innowacyjne-cwiczenia-w-wodzie

Elastyczne ciało i mocny kręgosłup - innowacyjne ćwiczenia w wodzie!

Chodzisz na basen, ale nie potrafisz czerpać przyjemności z treningu? Ćwiczenia w wodzie nie muszą być nudne! Oprócz doskonalenia technik pływackich, świetnie wpłyną na twój kręgosłup, wzmacniając mięśnie posturalne. Zobacz, jak zorganizować swój trening na basenie, aby przynosił konkretne efekty!

w-stawie-zimna-woda-pianka-ciepla-doda

W stawie zimna woda – pianka ciepła doda!

Na rynku znajdziemy wiele rodzajów piankowych strojów do pływania. Ich zadaniem jest podniesienie odczuwalnej temperatury pływaka. Oznacza to, że taka odzież sprawdzi się szczególnie podczas treningów w zimnej wodzie. Kiedy jeszcze warto stosować pianki do pływania?

czy-trzeba-miec-patent-zeglarski-zeby-wynajac-motorowke

Czy trzeba mieć patent żeglarski, żeby wynająć motorówkę?

Jesteś miłośnikiem sportów wodnych ale nie masz uprawnień do kierowania łodzią? Nic straconego – nie we wszystkich przypadkach są one wymagane! Zobacz, co należy zrobić, żeby wynająć motorówkę i ile to kosztuje.

gry-plazowe-w-co-grac-ze-znajomymi-aktualizacja-2020

Gry plażowe – w co grać ze znajomymi? | AKTUALIZACJA 2020

Wypoczynek nad morzem to nie tylko wylegiwanie się na plaży, sporty wodne i sporty plażowe. Obecnie istnieje wiele ciekawych gier, po które warto sięgnąć podczas urlopu nad morzem czy jeziorem. Oto sposoby na aktywne zabawy plażowe! Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację 2020.

aqua-aerobik-lublin-cwicz-na-terenie-lublina

Aqua aerobik Lublin - ćwicz na terenie Lublina!

Aqua aerobik to stosunkowo nowa aktywność fizyczna ciesząca się rosnącą popularnością szczególnie wśród kobiet w każdym wieku. Gdzie można uczęszczać na tego typu treningi na terenie Lublina i ile kosztują takie zajęcia?

tance-hulanki-i-swawola-w-wodzie-aqua-aerobic-od-podstaw

Tańce, hulanki i swawola w wodzie. Aqua aerobic od podstaw

Początki fitnessu często są utożsamiane z rozpowszechnieniem aerobiku i datuje się je na koniec lat 70. minionego stulecia. Na większą skalę wprowadzano go w latach 80. i wreszcie opracowano zajęcia fitness w wodzie. Początkowo miały formę stricte rekreacyjną dla osób z otyłością, z czasem stały się coraz bardziej popularne. Dla kogo dedykowany jest aqua aerobic i jaki ma wpływ na organizm?

gdzie-odbywaja-sie-kursy-windsurfingu

Gdzie odbywają się kursy windsurfingu?

Wielu ludzi uważa, że naukę windsurfingu należy podjąć od uczestnictwa w odpowiednim kursie przygotowawczym. Ten niesamowity sport jest uprawiany jedynie z „czystej” zajawki. W tym artykule dowiesz się, jak wybrać odpowiednią szkółkę i gdzie ją możesz znaleźć.

bezpieczenstwo-nad-woda-kamizelki-ratunkowe-po-co-i-dla-kogo

Bezpieczeństwo nad wodą – kamizelki ratunkowe po co i dla kogo?

Uprawianie sportów wodnych niesie ze sobą wiele przyjemności, ale też pewne zagrożenia. W wielu wodnych dyscyplinach wymagane jest np. noszenie kamizelki ratunkowej bądź asekuracyjnej. Czym one się różnią? Zasady bezpieczeństwa nad wodą.

za-duzo-slonca-czyli-sposoby-na-oparzenia-sloneczne

Za dużo słońca – czyli sposoby na oparzenia słoneczne

Piasek, morze, gry plażowe, sporty wodne… Czas urlopowy aż kusi do przebywania w pełnym słońcu. Przesadzenie z promieniami słonecznymi może jednak skończyć się nieprzyjemnie – bo oparzeniami słonecznymi. Oto pierwsza pomoc w przypadku poparzeń słonecznych.

elastyczne-cialo-i-mocny-kregoslup-innowacyjne-cwiczenia-w-wodzie

Elastyczne ciało i mocny kręgosłup - innowacyjne ćwiczenia w wodzie!

Chodzisz na basen, ale nie potrafisz czerpać przyjemności z treningu? Ćwiczenia w wodzie nie muszą być nudne! Oprócz doskonalenia technik pływackich, świetnie wpłyną na twój kręgosłup, wzmacniając mięśnie posturalne. Zobacz, jak zorganizować swój trening na basenie, aby przynosił konkretne efekty!

w-stawie-zimna-woda-pianka-ciepla-doda

W stawie zimna woda – pianka ciepła doda!

Na rynku znajdziemy wiele rodzajów piankowych strojów do pływania. Ich zadaniem jest podniesienie odczuwalnej temperatury pływaka. Oznacza to, że taka odzież sprawdzi się szczególnie podczas treningów w zimnej wodzie. Kiedy jeszcze warto stosować pianki do pływania?

czy-trzeba-miec-patent-zeglarski-zeby-wynajac-motorowke

Czy trzeba mieć patent żeglarski, żeby wynająć motorówkę?

Jesteś miłośnikiem sportów wodnych ale nie masz uprawnień do kierowania łodzią? Nic straconego – nie we wszystkich przypadkach są one wymagane! Zobacz, co należy zrobić, żeby wynająć motorówkę i ile to kosztuje.

gry-plazowe-w-co-grac-ze-znajomymi-aktualizacja-2020

Gry plażowe – w co grać ze znajomymi? | AKTUALIZACJA 2020

Wypoczynek nad morzem to nie tylko wylegiwanie się na plaży, sporty wodne i sporty plażowe. Obecnie istnieje wiele ciekawych gier, po które warto sięgnąć podczas urlopu nad morzem czy jeziorem. Oto sposoby na aktywne zabawy plażowe! Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację 2020.

aqua-aerobik-lublin-cwicz-na-terenie-lublina

Aqua aerobik Lublin - ćwicz na terenie Lublina!

Aqua aerobik to stosunkowo nowa aktywność fizyczna ciesząca się rosnącą popularnością szczególnie wśród kobiet w każdym wieku. Gdzie można uczęszczać na tego typu treningi na terenie Lublina i ile kosztują takie zajęcia?

tance-hulanki-i-swawola-w-wodzie-aqua-aerobic-od-podstaw

Tańce, hulanki i swawola w wodzie. Aqua aerobic od podstaw

Początki fitnessu często są utożsamiane z rozpowszechnieniem aerobiku i datuje się je na koniec lat 70. minionego stulecia. Na większą skalę wprowadzano go w latach 80. i wreszcie opracowano zajęcia fitness w wodzie. Początkowo miały formę stricte rekreacyjną dla osób z otyłością, z czasem stały się coraz bardziej popularne. Dla kogo dedykowany jest aqua aerobic i jaki ma wpływ na organizm?

gdzie-odbywaja-sie-kursy-windsurfingu

Gdzie odbywają się kursy windsurfingu?

Wielu ludzi uważa, że naukę windsurfingu należy podjąć od uczestnictwa w odpowiednim kursie przygotowawczym. Ten niesamowity sport jest uprawiany jedynie z „czystej” zajawki. W tym artykule dowiesz się, jak wybrać odpowiednią szkółkę i gdzie ją możesz znaleźć.

bezpieczenstwo-nad-woda-kamizelki-ratunkowe-po-co-i-dla-kogo

Bezpieczeństwo nad wodą – kamizelki ratunkowe po co i dla kogo?

Uprawianie sportów wodnych niesie ze sobą wiele przyjemności, ale też pewne zagrożenia. W wielu wodnych dyscyplinach wymagane jest np. noszenie kamizelki ratunkowej bądź asekuracyjnej. Czym one się różnią? Zasady bezpieczeństwa nad wodą.

za-duzo-slonca-czyli-sposoby-na-oparzenia-sloneczne

Za dużo słońca – czyli sposoby na oparzenia słoneczne

Piasek, morze, gry plażowe, sporty wodne… Czas urlopowy aż kusi do przebywania w pełnym słońcu. Przesadzenie z promieniami słonecznymi może jednak skończyć się nieprzyjemnie – bo oparzeniami słonecznymi. Oto pierwsza pomoc w przypadku poparzeń słonecznych.