Warzywno-owocowy detoks, czyli dieta dr Dąbrowskiej

Warzywno-owocowy detoks, czyli dieta dr Dąbrowskiej

Dieta – temat rzeka, a wciąż powstają nowe. Wariantów odchudzania jest tyle, że nawet wybredni znajdą coś dla siebie. Ale jest jedna wyjątkowa dieta, którą teoretycznie powinni polubić miłośnicy warzyw i owoców. Oto dieta dr Dąbrowskiej!

Dieta dr Dąbrowskiej, bo o niej oczywiście mowa, nazywana jest też dietą owocowo-warzywną. Przychylnym okiem spojrzą na nią ci, którym nie po drodze jest z mięsem, rybami czy menu opierającym się na skomplikowanych posiłkach. Mało tego – jest ona rekomendowana jako przynosząca efekty kuracja oczyszczająca, odchudzająca i lecznicza

Dieta dr Dąbrowskiej jadłospis – co należy jeść?

Podstawą żywienia wg dr Dąbrowskiej są warzywa niskoskrobiowe (żadnych ziemniaków, batatów i roślin strączkowych) oraz owoce o niskiej zawartości cukru (głównie grejpfruty, cytryny czy jagody). Już sama nazwa wskazuje co powinno być wyrzucone z takiej diety, a są to głównie: jaja, produkty mleczne i zbożowe, tłuszcze i wszelkie słodycze. Czy więc można w ogóle taki okrojony jadłospis nazwać dietą? Bardziej jest to odmiana głodówki. Bo spróbujmy się najeść do syta samym grejpfrutem. Raczej nierealne, prawda? Co więcej – taka głodówka wg zaleceń powinna trwać od kilku dni do nawet kilku tygodni.

Jakie są zasady diety dr Dąbrowskiej?
dieta dr dąbrowskiej jadłospis

Jeśli te obostrzenia dalej nas nie zniechęcają – spróbujmy zatem. Główna zasada – warzywa stanowią większość, owoce mniejszość, a spożywamy je w głównej mierze na surowo. Dopuszcza się formę zup, duszenia i gotowania oraz wyciskania soków. Możemy jeść m.in. buraki, marchew, pomidory, paprykę, rzepę, szpinak, jarmuż, czosnek, sałatę, rukolę, ogórki, cukinię, brokuły, kalafiora, brukselkę i kiełki, a z owoców – tu już skład jest bardzo okrojony - jabłka, cytrusy, maliny, truskawki, granaty i jagody. Gdy ściśle zastosujemy się do reguł gry – uzyskamy porażająco małą ilość kalorii dostarczanych organizmowi na dobę – nawet ok. 600. Wg dr Ewy Dąbrowskiej będzie on zmuszony do przejścia na tzw. odżywianie endogenne, co przełoży się na spalanie tkanki tłuszczowej, wszelkich innych uszkodzonych tkanek, co w rezultacie ma prowadzić do uleczenia wielu dolegliwości i chorób.

Czy dieta dr Dąbrowskiej jest zdrowa?

Brzmi bajecznie, to fakt. Jednak jak z każdą ekstremalną dietą – i tu musimy uważać, bo co prawda bardzo łatwo i szybko możemy stracić na wadze, ale będzie to strata poprzez odwodnienie i spalanie tkanki mięśniowej, a stąd już prosta droga do efektu jo-jo, gdy tylko powrócimy do dawnego trybu odżywiania. Podstawową wadą tej głodówki jest brak wielu potrzebnych składników pokarmowych. Nie od dziś przecież wiadomo, że człowiek potrzebuje zbilansowanej diety opierającej się również na białkach, tłuszczach czy węglowodanach złożonych. Od dziecka wpaja nam się, że warzywa i owoce są zdrowe. I to się zgadza. Niewątpliwym plusem jest też to, że dieta ta dostarczy nam bardzo dużo błonnika pokarmowego, którego często na co dzień nam brakuje. Ale nie należy opierać własnej diety tylko i wyłącznie na nich, bo to nie prowadzi na dłuższą metę do niczego dobrego, a już na pewno nie do zwycięstwa nad dodatkowymi kilogramami.

Dieta dr Dąbrowskiej – przygotuj swoje ciało

Jeśli mimo wszystko chcemy spróbować diety dr Dąbrowskiej, musimy się do niej przygotować, jak podczas rozgrzewki przed treningiem. Stopniowo ograniczamy najpierw węglowodany,  potem tłuszcze, aż w końcu białka dochodząc do pełnej diety warzywno-owocowej. Nie stosujmy jednak tej głodówki dłużej niż kilka dni. Potem powoli rozszerzamy jadłospis.

Dieta dr Dąbrowskiej – mniej dieta, bardziej detoks

Dobrą radą będzie więc potraktowanie diety Dąbrowskiej jako ciekawostkę, swoisty detoks organizmu, a nie dietę, którą zastąpimy dotychczasowe żywienie, bo ani się obejrzymy, a organizm będzie się domagał białka i tłuszczu. Co wtedy? Prawdopodobnie rzucimy się na pierwszego lepszego hamburgera, czym zafundujemy sobie wprawdzie chwilową poprawę samopoczucia, ale i wyrzuty sumienia, że się jednak nie opanowaliśmy. Pamiętajmy – dieta nie może być chwilowym wybrykiem, kiedy widzimy, że waga idzie w górę, tylko musi nam wejść w krew. Bo to dobre nawyki żywieniowe są podstawą utrzymania prawidłowej wagi ciała.

 


Autor:

Mgr Katarzyna Kaszyca

dietetyk, specjalista zdrowia publicznego

Instytut Dietetyki i Promocji Zdrowia

Instytut Dietetyki 0 17 stycznia 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

produkty-zawierajace-duzo-bialka

Produkty zawierające dużo białka!

Dużo białka możemy znaleźć w różnych produktach do suplementacji. Często w ich skład wchodzą także duże ilości węglowodanów. Dowiedz się, jakie produkty do suplementacji są wysokobiałkowe. Dlaczego białko jest tak ważne dla naszego organizmu?

zdrowie-to-wartosc-zasady-zdrowego-stylu-zycia

Zdrowie to wartość! Zasady zdrowego stylu życia

Zdrowie to najważniejsza wartość w życiu człowieka. Każda osoba powinna dbać o swój styl życia niezależnie od wieku. Stosowanie zasad zdrowego stylu życia w 50% odpowiada za stan organizmu. Jeśli chcesz zmienić swoje nawyki, to postaraj się żyć zgodnie z zasadami zdrowego stylu życia. Dowiedz się, jakimi zasadami należy się kierować i czego należy unikać.

dieta-ketogeniczna-szybkie-schudniecie

Dieta ketogeniczna | szybkie schudnięcie

Dieta ketogeniczna uważana była za jeden z najmodniejszych jadłospisów w 2018 roku. Wielu ludziom przyniosła zadowalające efekty, a niektórym wyrządziła wiele nieodwracalnych szkód w organizmie. Dowiedz się, czy dieta ketogeniczna jest dobra dla Ciebie! Poznaj zasady, przepisy i jadłospis w diecie ketogenicznej.

zapotrzebowanie-na-bialko-weglowodany-i-tluszcze-redukcja-i-budowanie-masy

Zapotrzebowanie na białko, węglowodany i tłuszcze | Redukcja i budowanie masy

Nasz organizm wysyła sygnały dotyczące zapotrzebowania na białko i inne składniki odżywcze. Białko stanowi główny materiał budulcowy w naszym organizmie. Musimy uzupełniać jego niedobór każdego dnia. Dowiedz się, jakie jest dziennie zapotrzebowanie na białko podczas diety redukcyjnej i budującej mase.

bole-kregoslupa-ledzwiowego-przyczyny-leczenie-cwiczenia

Bóle kręgosłupa lędźwiowego – przyczyny, leczenie, ćwiczenia

Każdy człowiek przynajmniej raz w życiu spotkał się z dolegliwością bólu kręgosłupa lędźwiowego. Jest to bardzo bolesne uczucie u osób dorosłych. Jest uporczywy do takiego stopnia, że może nawet przeszkadzać w codziennym funkcjonowaniu. Poznaj przyczyny i sposoby leczenia tej bardzo bolesnej dolegliwości.

zrelaksuj-sie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Zrelaksuj się! Metody radzenia sobie ze stresem

Dziewiąta godzina w pracy, a Ty wciąż nie zwalniasz tempa? Zalegasz z terminami i niedobrze ci już na widok kawy? Wcale nie trzeba tak żyć! Zobacz, do czego prowadzi przewlekły stres, jak go zwalczyć i osiągnąć pełen relaks.

dobry-dietetyk-bialystok-opinie-jak-wybrac-dietetyka-w-bialymstoku

Dobry dietetyk Białystok opinie | Jak wybrać dietetyka w Białymstoku?

Tani dietetyk Białystok – czy to w ogóle możliwe? Sprawdziliśmy, jak znaleźć dobrego dietetyka w Białymstoku i nie wydać na niego milionów. Na co zwracać uwagę podczas wyboru dietetyka i poradni dietetycznej?

kalkulator-kalorii-hit-czy-kit

Kalkulator kalorii – hit czy kit?

Na rynku pojawiło się wiele aplikacji mobilnych związanych z fitnessem. Dzięki nim w łatwy sposób możesz monitorować swoje osiągnięcia sportowe. W tym artykule przyjrzymy się dostępnym wersjom kalkulatorów kalorii.

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

produkty-zawierajace-duzo-bialka

Produkty zawierające dużo białka!

Dużo białka możemy znaleźć w różnych produktach do suplementacji. Często w ich skład wchodzą także duże ilości węglowodanów. Dowiedz się, jakie produkty do suplementacji są wysokobiałkowe. Dlaczego białko jest tak ważne dla naszego organizmu?

zdrowie-to-wartosc-zasady-zdrowego-stylu-zycia

Zdrowie to wartość! Zasady zdrowego stylu życia

Zdrowie to najważniejsza wartość w życiu człowieka. Każda osoba powinna dbać o swój styl życia niezależnie od wieku. Stosowanie zasad zdrowego stylu życia w 50% odpowiada za stan organizmu. Jeśli chcesz zmienić swoje nawyki, to postaraj się żyć zgodnie z zasadami zdrowego stylu życia. Dowiedz się, jakimi zasadami należy się kierować i czego należy unikać.

dieta-ketogeniczna-szybkie-schudniecie

Dieta ketogeniczna | szybkie schudnięcie

Dieta ketogeniczna uważana była za jeden z najmodniejszych jadłospisów w 2018 roku. Wielu ludziom przyniosła zadowalające efekty, a niektórym wyrządziła wiele nieodwracalnych szkód w organizmie. Dowiedz się, czy dieta ketogeniczna jest dobra dla Ciebie! Poznaj zasady, przepisy i jadłospis w diecie ketogenicznej.

zapotrzebowanie-na-bialko-weglowodany-i-tluszcze-redukcja-i-budowanie-masy

Zapotrzebowanie na białko, węglowodany i tłuszcze | Redukcja i budowanie masy

Nasz organizm wysyła sygnały dotyczące zapotrzebowania na białko i inne składniki odżywcze. Białko stanowi główny materiał budulcowy w naszym organizmie. Musimy uzupełniać jego niedobór każdego dnia. Dowiedz się, jakie jest dziennie zapotrzebowanie na białko podczas diety redukcyjnej i budującej mase.

bole-kregoslupa-ledzwiowego-przyczyny-leczenie-cwiczenia

Bóle kręgosłupa lędźwiowego – przyczyny, leczenie, ćwiczenia

Każdy człowiek przynajmniej raz w życiu spotkał się z dolegliwością bólu kręgosłupa lędźwiowego. Jest to bardzo bolesne uczucie u osób dorosłych. Jest uporczywy do takiego stopnia, że może nawet przeszkadzać w codziennym funkcjonowaniu. Poznaj przyczyny i sposoby leczenia tej bardzo bolesnej dolegliwości.

zrelaksuj-sie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Zrelaksuj się! Metody radzenia sobie ze stresem

Dziewiąta godzina w pracy, a Ty wciąż nie zwalniasz tempa? Zalegasz z terminami i niedobrze ci już na widok kawy? Wcale nie trzeba tak żyć! Zobacz, do czego prowadzi przewlekły stres, jak go zwalczyć i osiągnąć pełen relaks.

dobry-dietetyk-bialystok-opinie-jak-wybrac-dietetyka-w-bialymstoku

Dobry dietetyk Białystok opinie | Jak wybrać dietetyka w Białymstoku?

Tani dietetyk Białystok – czy to w ogóle możliwe? Sprawdziliśmy, jak znaleźć dobrego dietetyka w Białymstoku i nie wydać na niego milionów. Na co zwracać uwagę podczas wyboru dietetyka i poradni dietetycznej?

kalkulator-kalorii-hit-czy-kit

Kalkulator kalorii – hit czy kit?

Na rynku pojawiło się wiele aplikacji mobilnych związanych z fitnessem. Dzięki nim w łatwy sposób możesz monitorować swoje osiągnięcia sportowe. W tym artykule przyjrzymy się dostępnym wersjom kalkulatorów kalorii.