Wady postawy – jak ćwiczyć przy skoliozie?

Wady postawy – jak ćwiczyć przy skoliozie?

Wady postawy ciała są dość powszechnym problemem. Skolioza nie musi jednak oznaczać rezygnacji z aktywności fizycznej. Zobacz, jak wygląda trening osób cierpiących na tę wadę kręgosłupa. Oto zestaw ćwiczeń, które można wykonywać w domu.

Skolioza – co to takiego?

Zwykle zwana także bocznym skrzywieniem kręgosłupa. Nazwa może być jednak myląca. Skolioza jest skrzywieniem na trzech płaszczyznach: czołowej, strzałkowej i poziomej. Zdrowy kręgosłup przybiera łukowaty kształt, przy skoliozie – kształt litery S.

skolioza wada postawy krzywy kręgosłup

Zwykle ta dolegliwość dotyczy piersiowego odcinka kręgosłupa lub części pomiędzy odcinkiem lędźwiowym a piersiowym. W znacznej większości przypadków skoliozę wykrywa się u dzieci. Może być ona wrodzoną wadą kręgosłupa. Jej przyczyny mogą być jednak zewnętrzne m.in. zwyrodnienie stawów międzykręgowych u dorosłych.

Jakie są objawy skoliozy?

- wystające łopatki;

- ramiona i biodra mają nierówną wysokość;

- występowanie tzw. garbu żebrowego (po jednej stronie pleców);

- nierówna długość nóg;

- wcięcie w talii jest bardziej widoczne z jednej strony ciała.

Trening ogólnorozwojowy dla osób ze skoliozą

Osoby ze skoliozą mogą uprawiać nawet sporty siłowe. Zanim jednak rozpoczniesz trening – skonsultuj się z lekarzem lub fizjoterapeutą. Do skoliozy należy podchodzić indywidualnie. Podczas ćwiczeń warto stosować się do kilku ogólnych zasad. Każdy trening powinien być wykonywany w dobrze wywietrzonym pomieszczeniu. Co więcej, trzeba pamiętać o odpowiedniej rozgrzewce. Sesje treningowe można przeprowadzać maksymalnie 3-4 razy na tydzień. Warto pomiędzy nimi zrobić także jeden dzień odpoczynku. Ponadto, należy wykonywać po 10 powtórzeń każdego ćwiczenia w 3 seriach. Między seriami – minuta przerwy. Z czasem można zwiększać te liczby, jeśli jest to bezpieczne.

Cały trening dla osób ze skoliozą powinien być przeprowadzony w wolnym tempie. Nie można także wykonywać szarpanych ruchów. Ponadto, ćwiczenia w leżeniu wymagają miękkiego podłoża (może to być np. mata). Warto również wykonywać ćwiczenia asymetryczne na obie strony ciała. Każdą sesję treningową trzeba zakończyć rozciąganiem.

Ćwiczenia na kręgosłup przy skoliozie (w warunkach domowych)

1. W leżeniu na brzuchu wyprostuj ręce. Nie zginając rąk w łokciach uderzaj w dłonie. Wykonuj to ćwiczenie przez około jedną minutę.

2. Uklęknij na podłożu. Dłonie i przedramiona oprzyj na podłodze. Podnieś głowę i wypchnij ją do przodu. Następnie wygnij kręgosłup (powinien utworzyć literę U). Opuść głowę i wygnij kręgosłup w taki sposób, by jego poprzedni kształt odwrócił się o 180 stopni. Wykonaj to ćwiczenie w 3 seriach po 10 powtórzeń.

3. Połóż się na plecach z wyprostowanymi i złączonymi nogami. Unieś głowę i klatkę piersiową. Ręce oprzyj o podłogę na wysokości klatki piersiowej. Podnieś się z tej pozycji – głowa w górze, wygięcie do przodu klatki piersiowej. W takim ułożeniu wytrzymaj 5 sekund. Wykonaj 10 powtórzeń tego ćwiczenia.

4. Przyjmij pozycję jak do szpagatu. Jedna noga wykroczna, druga – zakroczna. Wykonuj naprzemiennie ugięcia kolan. W ciągu dnia postaraj się zrobić 50-100 powtórzeń tego ćwiczenia (może być 5 razy dziennie po 5 minut).

5. Skrzywienie kręgosłupa lędźwiowego: Wykonuj skłony z maksymalnym skręcaniem tułowia na wypukłą stronę kręgosłupa. W tej pozycji wytrzymaj 5-10 sekund. Postaraj się zrobić 50, 100 lub 200 powtórzeń tego ćwiczenia dziennie.

6. W pozycji siedzącej (rozkrok, wyprostowane kolana, wyprostowane ręce uniesione do góry) można wykonywać m.in. skłony tułowia w przód i w tył do wyprostu, skłony tułowia do nogi po stronie skrzywienia do wyprostu.

Sięgnij po pomoc fizjoterapeuty

W przypadku skoliozy najlepiej jest skorzystać z pomocy fizjoterapeuty lub doświadczonego trenera personalnego. Odpowiednio dobrane ćwiczenia pozwolą ograniczyć dolegliwości lub nawet całkowicie zlikwidować skoliozoę pod warunkiem regularnych treningów. 

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 5 20 stycznia 2017  6884

Dodaj komentarz

  • Malgonia
    25 maja 2017
    O16 Najwazniejsza w odchudzaniu jest motywacja dziewczyny, ja codziennie ogladam metamorfozy przed i po odchudzaniu i daje mi to powera do cwiczen, kto chce tez troche motywacji niech poszuka w goglu: odchudzanie przed i po by sasetka
  • Kaduki
    26 stycznia 2017
    Skolioza chyba jest najczęstszą wadą postawy u dzieci
  • Olek89
    25 stycznia 2017
    Pamiętam jak jeszcze w podstawówce nas "kwalifikowali" na gimnastykę korekcyjną. W mojej klasie chyba połowa uczniów miała początki skoliozy. Każdy myśli, że ten problem jest, ale nas nie dotyczy. A dotyczy i to bardzo
  • Bartek Kiślewicz
    23 stycznia 2017
    Boże, nie mogę patrzeć na to zdjęcie tej pani ze skoliozą. Naprawdę nieźle daje do myślenia.
  • Dominika67
    20 stycznia 2017
    Te wady postawy są przerażające. Naprawdę, najlepiej już małe dzieci uczyć utrzymywania prawidłowej postawy ciała. Później może być tylko gorzej. A wiadomo, że młode ciało jest bardziej elastyczne i podatne na korygowanie

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

zdrowe-zamienniki-dla-niezdrowych-przekasek-czyli-jak-przetrwac-redukcje

Zdrowe zamienniki dla niezdrowych przekąsek, czyli jak przetrwać redukcję?

Odchudzanie to dość trudny okres w całym procesie treningowym. Nie tylko brakuje nam energii, ale też coraz więcej jest pokus ciągnących nas w stronę podjadania. I nie ma w tym nic dziwnego - to naturalna reakcja organizmu! Podpowiadamy, jakie są zdrowe zamienniki dla niezdrowych przekąsek, aby bez wyrzutów sumienia móc skubnąć co i raz małe co nieco, gdy nikt nie patrzy.

bialko-na-mase-bialko-na-rzezbe-co-musisz-wiedziec-w-tym-temacie

Białko na masę, białko na rzeźbę: co musisz wiedzieć w tym temacie?

Choć wielu osobom kojarzy się głównie z koncentratem serwatki, białko to przede wszystkim budulec naszych mięśni i komórek. Źródła pozyskiwania białka to nie tylko odżywki sportowe, ale też produkty, które spożywamy na co dzień. Co ciekawe, nie każde źródła białka będą działać tak samo. Dlaczego?

naturalne-spalacze-tluszczu-gdzie-ich-szukac-i-ktore-sa-najlepsze

Naturalne spalacze tłuszczu - gdzie ich szukać i które są najlepsze?

To już znak naszych czasów - nie mamy czasu na aktywność fizyczną, dużo pracujemy i przez to nasza sylwetka nie wygląda najlepiej. Jeśli zależy ci na szybkich efektach odchudzania lub chcesz pozbyć się nadliczbowych kilogramów w sprytny sposób, włącz do swojej diety naturalne spalacze tłuszczu. Oto 5 grup produktów, po które warto sięgnąć!

pomysly-na-fit-kolacje-czyli-co-zjesc-by-utrzymac-piekna-i-zadbana-sylwetke

Pomysły na fit kolację, czyli co zjeść, by utrzymać piękną i zadbaną sylwetkę?

Trenujesz i nie wiesz, co jeść wieczorem? A może zastanawiasz się, jaki posiłek będzie najlepszy przed snem, jeśli zależy ci na szczupłej sylwetce? Z nami będzie ci łatwiej - sprawdź nasze pomysły na fit kolację i już teraz wybierz swój ulubiony. To idealnie skomponowane posiłki, które nie pozwolą ci pójść spać o pustym żołądku i jednocześnie nie dadzą wyrzutów sumienia. Zaczynamy?

dieta-wzmacniajaca-odpornosc-poznaj-jej-tajniki-i-zadbaj-o-zdrowie

Dieta wzmacniająca odporność: poznaj jej tajniki i zadbaj o zdrowie!

Witalność i wysoka odporność - to obecnie nasze najbardziej pożądane supermoce. Wbrew pozorom, aby utrzymać wysoki poziom zdrowia i wieść życie wysokiej jakości nie trzeba wprowadzać egzotycznych diet, w których stosowane produkty miałyby cudownie wpływać na nasze zdrowie. Sprawdź, jak wygląda dieta wzmacniająca odporność i jakie produkty powinny stanowić bazę żywieniową.

pomysly-na-fit-sniadania-nasze-patenty-na-zdrowy-start-kazdego-dnia

Pomysły na fit śniadania - nasze patenty na zdrowy start każdego dnia!

Szybko, smacznie i zdrowo, najlepiej bez potrzeby wstawania wcześniej, by gotować czy piec. Pomysły na fit śniadania w zasadzie nie mają końca - nam przypadło do gustu kilkanaście z nich. Wybraliśmy dla was top 5 patentów na szybkie śniadania, które dadzą wam porządny zastrzyk energii na cały poranek!

wszystko-co-musisz-wiedziec-o-suplementach-na-stawy

Wszystko, co musisz wiedzieć o suplementach na stawy!

Problemy w obrębie stawów najczęściej atakują kolana i plecy. Na rynku znajdziemy mnóstwo suplementów wspomagających ich funkcjonowanie. Czy dostępne suplementy jednak faktycznie działają? Co znajduje się w ich składzie? Jak powinno się je stosować i komu mogą się przydać? Oto kompendium wiedzy o suplementach na stawy.

co-wiesz-o-superfoods-czy-to-naprawde-jest-nam-potrzebne

Co wiesz o superfoods: czy to naprawdę jest nam potrzebne?

Trawa jęczmienna, surowe kakao, a może spirulina? Produktów typu superfoods jest całe mnóstwo - i choć uchodzą za przejaw chwilowej mody, tak naprawdę kryją w sobie mnóstwo dobrego. Czym są tajemnicze superfoods i czy to naprawdę jest nam potrzebne? Sprawdzamy, które produkty są najlepsze i czy polskie produkty rolne mogą robić za superfoods.

zbilansowana-dieta-weganska-czyli-jak-podejsc-do-jadlospisu-na-bazie-roslin

Zbilansowana dieta wegańska, czyli jak podejść do jadłospisu na bazie roślin?

Modny swego czasu wegetarianizm to odrzucenie produktów mięsnych z codziennego jadłospisu. Jego radykalna odmiana to weganizm, który wyklucza wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego. Co zrobić, aby dieta wegańska była zbilansowana, a nasz organizm czerpał jak najwięcej z tego rodzaju żywienia?

nie-idzie-ci-odchudzanie-sprawdz-najczestsze-bledy-w-diecie-i-popraw-nawyki

Nie idzie ci odchudzanie? Sprawdź najczęstsze błędy w diecie i popraw nawyki!

Jeśli twoja redukcja nie przybrała satysfakcjonującego dla ciebie tempa, a efekty są niewidoczne, niemal pewne jest, że coś robisz nie tak. Być może są to błędy w komponowaniu posiłków, niewystarczająca ilość snu albo chroniczny stres. Przygotowaliśmy ranking produktów, które wydają się zdrowe, a tak naprawdę wcale nie są. Sprawdź, jakie błędy w diecie wyeliminować, by odchudzanie przyniosło zamierzone efekty.

zdrowe-zamienniki-dla-niezdrowych-przekasek-czyli-jak-przetrwac-redukcje

Zdrowe zamienniki dla niezdrowych przekąsek, czyli jak przetrwać redukcję?

Odchudzanie to dość trudny okres w całym procesie treningowym. Nie tylko brakuje nam energii, ale też coraz więcej jest pokus ciągnących nas w stronę podjadania. I nie ma w tym nic dziwnego - to naturalna reakcja organizmu! Podpowiadamy, jakie są zdrowe zamienniki dla niezdrowych przekąsek, aby bez wyrzutów sumienia móc skubnąć co i raz małe co nieco, gdy nikt nie patrzy.

bialko-na-mase-bialko-na-rzezbe-co-musisz-wiedziec-w-tym-temacie

Białko na masę, białko na rzeźbę: co musisz wiedzieć w tym temacie?

Choć wielu osobom kojarzy się głównie z koncentratem serwatki, białko to przede wszystkim budulec naszych mięśni i komórek. Źródła pozyskiwania białka to nie tylko odżywki sportowe, ale też produkty, które spożywamy na co dzień. Co ciekawe, nie każde źródła białka będą działać tak samo. Dlaczego?

naturalne-spalacze-tluszczu-gdzie-ich-szukac-i-ktore-sa-najlepsze

Naturalne spalacze tłuszczu - gdzie ich szukać i które są najlepsze?

To już znak naszych czasów - nie mamy czasu na aktywność fizyczną, dużo pracujemy i przez to nasza sylwetka nie wygląda najlepiej. Jeśli zależy ci na szybkich efektach odchudzania lub chcesz pozbyć się nadliczbowych kilogramów w sprytny sposób, włącz do swojej diety naturalne spalacze tłuszczu. Oto 5 grup produktów, po które warto sięgnąć!

pomysly-na-fit-kolacje-czyli-co-zjesc-by-utrzymac-piekna-i-zadbana-sylwetke

Pomysły na fit kolację, czyli co zjeść, by utrzymać piękną i zadbaną sylwetkę?

Trenujesz i nie wiesz, co jeść wieczorem? A może zastanawiasz się, jaki posiłek będzie najlepszy przed snem, jeśli zależy ci na szczupłej sylwetce? Z nami będzie ci łatwiej - sprawdź nasze pomysły na fit kolację i już teraz wybierz swój ulubiony. To idealnie skomponowane posiłki, które nie pozwolą ci pójść spać o pustym żołądku i jednocześnie nie dadzą wyrzutów sumienia. Zaczynamy?

dieta-wzmacniajaca-odpornosc-poznaj-jej-tajniki-i-zadbaj-o-zdrowie

Dieta wzmacniająca odporność: poznaj jej tajniki i zadbaj o zdrowie!

Witalność i wysoka odporność - to obecnie nasze najbardziej pożądane supermoce. Wbrew pozorom, aby utrzymać wysoki poziom zdrowia i wieść życie wysokiej jakości nie trzeba wprowadzać egzotycznych diet, w których stosowane produkty miałyby cudownie wpływać na nasze zdrowie. Sprawdź, jak wygląda dieta wzmacniająca odporność i jakie produkty powinny stanowić bazę żywieniową.

pomysly-na-fit-sniadania-nasze-patenty-na-zdrowy-start-kazdego-dnia

Pomysły na fit śniadania - nasze patenty na zdrowy start każdego dnia!

Szybko, smacznie i zdrowo, najlepiej bez potrzeby wstawania wcześniej, by gotować czy piec. Pomysły na fit śniadania w zasadzie nie mają końca - nam przypadło do gustu kilkanaście z nich. Wybraliśmy dla was top 5 patentów na szybkie śniadania, które dadzą wam porządny zastrzyk energii na cały poranek!

wszystko-co-musisz-wiedziec-o-suplementach-na-stawy

Wszystko, co musisz wiedzieć o suplementach na stawy!

Problemy w obrębie stawów najczęściej atakują kolana i plecy. Na rynku znajdziemy mnóstwo suplementów wspomagających ich funkcjonowanie. Czy dostępne suplementy jednak faktycznie działają? Co znajduje się w ich składzie? Jak powinno się je stosować i komu mogą się przydać? Oto kompendium wiedzy o suplementach na stawy.

co-wiesz-o-superfoods-czy-to-naprawde-jest-nam-potrzebne

Co wiesz o superfoods: czy to naprawdę jest nam potrzebne?

Trawa jęczmienna, surowe kakao, a może spirulina? Produktów typu superfoods jest całe mnóstwo - i choć uchodzą za przejaw chwilowej mody, tak naprawdę kryją w sobie mnóstwo dobrego. Czym są tajemnicze superfoods i czy to naprawdę jest nam potrzebne? Sprawdzamy, które produkty są najlepsze i czy polskie produkty rolne mogą robić za superfoods.

zbilansowana-dieta-weganska-czyli-jak-podejsc-do-jadlospisu-na-bazie-roslin

Zbilansowana dieta wegańska, czyli jak podejść do jadłospisu na bazie roślin?

Modny swego czasu wegetarianizm to odrzucenie produktów mięsnych z codziennego jadłospisu. Jego radykalna odmiana to weganizm, który wyklucza wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego. Co zrobić, aby dieta wegańska była zbilansowana, a nasz organizm czerpał jak najwięcej z tego rodzaju żywienia?

nie-idzie-ci-odchudzanie-sprawdz-najczestsze-bledy-w-diecie-i-popraw-nawyki

Nie idzie ci odchudzanie? Sprawdź najczęstsze błędy w diecie i popraw nawyki!

Jeśli twoja redukcja nie przybrała satysfakcjonującego dla ciebie tempa, a efekty są niewidoczne, niemal pewne jest, że coś robisz nie tak. Być może są to błędy w komponowaniu posiłków, niewystarczająca ilość snu albo chroniczny stres. Przygotowaliśmy ranking produktów, które wydają się zdrowe, a tak naprawdę wcale nie są. Sprawdź, jakie błędy w diecie wyeliminować, by odchudzanie przyniosło zamierzone efekty.