Wady postawy – jak ćwiczyć przy skoliozie?

Wady postawy – jak ćwiczyć przy skoliozie?

Wady postawy ciała są dość powszechnym problemem. Skolioza nie musi jednak oznaczać rezygnacji z aktywności fizycznej. Zobacz, jak wygląda trening osób cierpiących na tę wadę kręgosłupa. Oto zestaw ćwiczeń, które można wykonywać w domu.

Skolioza – co to takiego?

Zwykle zwana także bocznym skrzywieniem kręgosłupa. Nazwa może być jednak myląca. Skolioza jest skrzywieniem na trzech płaszczyznach: czołowej, strzałkowej i poziomej. Zdrowy kręgosłup przybiera łukowaty kształt, przy skoliozie – kształt litery S.

skolioza wada postawy krzywy kręgosłup

Zwykle ta dolegliwość dotyczy piersiowego odcinka kręgosłupa lub części pomiędzy odcinkiem lędźwiowym a piersiowym. W znacznej większości przypadków skoliozę wykrywa się u dzieci. Może być ona wrodzoną wadą kręgosłupa. Jej przyczyny mogą być jednak zewnętrzne m.in. zwyrodnienie stawów międzykręgowych u dorosłych.

Jakie są objawy skoliozy?

- wystające łopatki;

- ramiona i biodra mają nierówną wysokość;

- występowanie tzw. garbu żebrowego (po jednej stronie pleców);

- nierówna długość nóg;

- wcięcie w talii jest bardziej widoczne z jednej strony ciała.

Trening ogólnorozwojowy dla osób ze skoliozą

Osoby ze skoliozą mogą uprawiać nawet sporty siłowe. Zanim jednak rozpoczniesz trening – skonsultuj się z lekarzem lub fizjoterapeutą. Do skoliozy należy podchodzić indywidualnie. Podczas ćwiczeń warto stosować się do kilku ogólnych zasad. Każdy trening powinien być wykonywany w dobrze wywietrzonym pomieszczeniu. Co więcej, trzeba pamiętać o odpowiedniej rozgrzewce. Sesje treningowe można przeprowadzać maksymalnie 3-4 razy na tydzień. Warto pomiędzy nimi zrobić także jeden dzień odpoczynku. Ponadto, należy wykonywać po 10 powtórzeń każdego ćwiczenia w 3 seriach. Między seriami – minuta przerwy. Z czasem można zwiększać te liczby, jeśli jest to bezpieczne.

Cały trening dla osób ze skoliozą powinien być przeprowadzony w wolnym tempie. Nie można także wykonywać szarpanych ruchów. Ponadto, ćwiczenia w leżeniu wymagają miękkiego podłoża (może to być np. mata). Warto również wykonywać ćwiczenia asymetryczne na obie strony ciała. Każdą sesję treningową trzeba zakończyć rozciąganiem.

Ćwiczenia na kręgosłup przy skoliozie (w warunkach domowych)

1. W leżeniu na brzuchu wyprostuj ręce. Nie zginając rąk w łokciach uderzaj w dłonie. Wykonuj to ćwiczenie przez około jedną minutę.

2. Uklęknij na podłożu. Dłonie i przedramiona oprzyj na podłodze. Podnieś głowę i wypchnij ją do przodu. Następnie wygnij kręgosłup (powinien utworzyć literę U). Opuść głowę i wygnij kręgosłup w taki sposób, by jego poprzedni kształt odwrócił się o 180 stopni. Wykonaj to ćwiczenie w 3 seriach po 10 powtórzeń.

3. Połóż się na plecach z wyprostowanymi i złączonymi nogami. Unieś głowę i klatkę piersiową. Ręce oprzyj o podłogę na wysokości klatki piersiowej. Podnieś się z tej pozycji – głowa w górze, wygięcie do przodu klatki piersiowej. W takim ułożeniu wytrzymaj 5 sekund. Wykonaj 10 powtórzeń tego ćwiczenia.

4. Przyjmij pozycję jak do szpagatu. Jedna noga wykroczna, druga – zakroczna. Wykonuj naprzemiennie ugięcia kolan. W ciągu dnia postaraj się zrobić 50-100 powtórzeń tego ćwiczenia (może być 5 razy dziennie po 5 minut).

5. Skrzywienie kręgosłupa lędźwiowego: Wykonuj skłony z maksymalnym skręcaniem tułowia na wypukłą stronę kręgosłupa. W tej pozycji wytrzymaj 5-10 sekund. Postaraj się zrobić 50, 100 lub 200 powtórzeń tego ćwiczenia dziennie.

6. W pozycji siedzącej (rozkrok, wyprostowane kolana, wyprostowane ręce uniesione do góry) można wykonywać m.in. skłony tułowia w przód i w tył do wyprostu, skłony tułowia do nogi po stronie skrzywienia do wyprostu.

Sięgnij po pomoc fizjoterapeuty

W przypadku skoliozy najlepiej jest skorzystać z pomocy fizjoterapeuty lub doświadczonego trenera personalnego. Odpowiednio dobrane ćwiczenia pozwolą ograniczyć dolegliwości lub nawet całkowicie zlikwidować skoliozoę pod warunkiem regularnych treningów. 

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 5 20 stycznia 2017  8023

Dodaj komentarz

  • Malgonia
    25 maja 2017
    O16 Najwazniejsza w odchudzaniu jest motywacja dziewczyny, ja codziennie ogladam metamorfozy przed i po odchudzaniu i daje mi to powera do cwiczen, kto chce tez troche motywacji niech poszuka w goglu: odchudzanie przed i po by sasetka
  • Kaduki
    26 stycznia 2017
    Skolioza chyba jest najczęstszą wadą postawy u dzieci
  • Olek89
    25 stycznia 2017
    Pamiętam jak jeszcze w podstawówce nas "kwalifikowali" na gimnastykę korekcyjną. W mojej klasie chyba połowa uczniów miała początki skoliozy. Każdy myśli, że ten problem jest, ale nas nie dotyczy. A dotyczy i to bardzo
  • Bartek Kiślewicz
    23 stycznia 2017
    Boże, nie mogę patrzeć na to zdjęcie tej pani ze skoliozą. Naprawdę nieźle daje do myślenia.
  • Dominika67
    20 stycznia 2017
    Te wady postawy są przerażające. Naprawdę, najlepiej już małe dzieci uczyć utrzymywania prawidłowej postawy ciała. Później może być tylko gorzej. A wiadomo, że młode ciało jest bardziej elastyczne i podatne na korygowanie

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

poznaj-najwazniejsze-antyoksydanty-i-koniecznie-siegnij-po-te-produkty-w-diecie

Poznaj najważniejsze antyoksydanty i koniecznie sięgnij po te produkty w diecie

Na pewno nieraz pojawiało się pojęcie antyoksydanty. Zastanawiasz się, czym one są? Są czymś dobrym czy czymś złym? Co robią dla naszego ciała? Z poniższego artykułu dowiesz się wszystkiego, co konieczne, na temat antyoksydantów, które pozytywnie wpływają na poprawę zdrowia.

skad-bierze-sie-bialko-w-diecie-weganskiej

Skąd bierze się białko w diecie wegańskiej?

Dieta wegańska i wegetariańska stały się niezwykle popularne w ostatnich latach. Obie te diety całkowicie wykluczają z jadłospisu mięso. Wszystkie niezbędne składniki odżywcze dostarczane są z warzyw, ale nie tylko. Czy jest możliwe zapewnienie organizmowi odpowiedniego doboru wszystkich witamin, ale przede wszystkim białka?

wylecz-niedoczynnosc-tarczycy-dieta

Wylecz niedoczynność tarczycy dietą!

Niestety coraz więcej kobiet cierpi z powodu niedoczynności tarczycy. Schorzenie to staje się dość powszechne. Życie z tą chorobą przysparza wielu problemów i trudno ją wyleczyć. Jednak pamiętajmy, że jedząc prawidłowo i odpowiednio można wspomóc leczenie wielu dolegliwości. Przekonaj się sama i zacznij przyglądać się temu co jesz!

skuteczna-dieta-na-obnizenie-cholesterolu

Skuteczna dieta na obniżenie cholesterolu!

W dzisiejszych czasach otyłość powoli staje się chorobą cywilizacyjną. Bardzo często osoby z nadwagą i otyłością mają podwyższony cholesterol LDL. Ale nie tylko te osoby to grupa ryzyka. Co raz częściej zdarza się, że osoby młode i na pierwszy rzut oka zdrowa, również mają wysoki cholesterol. Od czego zależy jego zbyt wysoki poziom i jak go skutecznie obniżyć?

jedz-wszystko-na-co-masz-ochote-i-chudnij-jak-dziala-dieta-3d-chili

Jedz wszystko na co masz ochotę i chudnij! Jak działa dieta 3D chili?

Czy słyszeliście już o zbawiennym działaniu diety 3D chili? Jeżeli nie, to może warto się nią zainteresować? Fenomen diety 3D chili opiera się na stosowaniu przypraw. Jak to działa? Jakie przyprawy stosować? Czy szybko można schudnąć na tej diecie?

dieta-hashimoto-jak-podejsc-do-zywienia-w-tak-trudnym-przypadku

Dieta Hashimoto: jak podejść do żywienia w tak trudnym przypadku?

Stosowanie dietoterapii w jednostkach chorobowych to ważny krok w całym procesie. Choroby tarczycy to temat szczególnie trudny, a choroba Hashimoto jest co do zasady przypadkiem najtrudniejszym. Nie oznacza to jednak, że dieta w Hashimoto nie poprawi jakości naszego życia. Czym jest ta choroba, jak podejść do diety w takim przypadku i jakich efektów można się spodziewać?

zdrowe-zamienniki-dla-niezdrowych-przekasek-czyli-jak-przetrwac-redukcje

Zdrowe zamienniki dla niezdrowych przekąsek, czyli jak przetrwać redukcję?

Odchudzanie to dość trudny okres w całym procesie treningowym. Nie tylko brakuje nam energii, ale też coraz więcej jest pokus ciągnących nas w stronę podjadania. I nie ma w tym nic dziwnego - to naturalna reakcja organizmu! Podpowiadamy, jakie są zdrowe zamienniki dla niezdrowych przekąsek, aby bez wyrzutów sumienia móc skubnąć co i raz małe co nieco, gdy nikt nie patrzy.

bialko-na-mase-bialko-na-rzezbe-co-musisz-wiedziec-w-tym-temacie

Białko na masę, białko na rzeźbę: co musisz wiedzieć w tym temacie?

Choć wielu osobom kojarzy się głównie z koncentratem serwatki, białko to przede wszystkim budulec naszych mięśni i komórek. Źródła pozyskiwania białka to nie tylko odżywki sportowe, ale też produkty, które spożywamy na co dzień. Co ciekawe, nie każde źródła białka będą działać tak samo. Dlaczego?

naturalne-spalacze-tluszczu-gdzie-ich-szukac-i-ktore-sa-najlepsze

Naturalne spalacze tłuszczu - gdzie ich szukać i które są najlepsze?

To już znak naszych czasów - nie mamy czasu na aktywność fizyczną, dużo pracujemy i przez to nasza sylwetka nie wygląda najlepiej. Jeśli zależy ci na szybkich efektach odchudzania lub chcesz pozbyć się nadliczbowych kilogramów w sprytny sposób, włącz do swojej diety naturalne spalacze tłuszczu. Oto 5 grup produktów, po które warto sięgnąć!

pomysly-na-fit-kolacje-czyli-co-zjesc-by-utrzymac-piekna-i-zadbana-sylwetke

Pomysły na fit kolację, czyli co zjeść, by utrzymać piękną i zadbaną sylwetkę?

Trenujesz i nie wiesz, co jeść wieczorem? A może zastanawiasz się, jaki posiłek będzie najlepszy przed snem, jeśli zależy ci na szczupłej sylwetce? Z nami będzie ci łatwiej - sprawdź nasze pomysły na fit kolację i już teraz wybierz swój ulubiony. To idealnie skomponowane posiłki, które nie pozwolą ci pójść spać o pustym żołądku i jednocześnie nie dadzą wyrzutów sumienia. Zaczynamy?

poznaj-najwazniejsze-antyoksydanty-i-koniecznie-siegnij-po-te-produkty-w-diecie

Poznaj najważniejsze antyoksydanty i koniecznie sięgnij po te produkty w diecie

Na pewno nieraz pojawiało się pojęcie antyoksydanty. Zastanawiasz się, czym one są? Są czymś dobrym czy czymś złym? Co robią dla naszego ciała? Z poniższego artykułu dowiesz się wszystkiego, co konieczne, na temat antyoksydantów, które pozytywnie wpływają na poprawę zdrowia.

skad-bierze-sie-bialko-w-diecie-weganskiej

Skąd bierze się białko w diecie wegańskiej?

Dieta wegańska i wegetariańska stały się niezwykle popularne w ostatnich latach. Obie te diety całkowicie wykluczają z jadłospisu mięso. Wszystkie niezbędne składniki odżywcze dostarczane są z warzyw, ale nie tylko. Czy jest możliwe zapewnienie organizmowi odpowiedniego doboru wszystkich witamin, ale przede wszystkim białka?

wylecz-niedoczynnosc-tarczycy-dieta

Wylecz niedoczynność tarczycy dietą!

Niestety coraz więcej kobiet cierpi z powodu niedoczynności tarczycy. Schorzenie to staje się dość powszechne. Życie z tą chorobą przysparza wielu problemów i trudno ją wyleczyć. Jednak pamiętajmy, że jedząc prawidłowo i odpowiednio można wspomóc leczenie wielu dolegliwości. Przekonaj się sama i zacznij przyglądać się temu co jesz!

skuteczna-dieta-na-obnizenie-cholesterolu

Skuteczna dieta na obniżenie cholesterolu!

W dzisiejszych czasach otyłość powoli staje się chorobą cywilizacyjną. Bardzo często osoby z nadwagą i otyłością mają podwyższony cholesterol LDL. Ale nie tylko te osoby to grupa ryzyka. Co raz częściej zdarza się, że osoby młode i na pierwszy rzut oka zdrowa, również mają wysoki cholesterol. Od czego zależy jego zbyt wysoki poziom i jak go skutecznie obniżyć?

jedz-wszystko-na-co-masz-ochote-i-chudnij-jak-dziala-dieta-3d-chili

Jedz wszystko na co masz ochotę i chudnij! Jak działa dieta 3D chili?

Czy słyszeliście już o zbawiennym działaniu diety 3D chili? Jeżeli nie, to może warto się nią zainteresować? Fenomen diety 3D chili opiera się na stosowaniu przypraw. Jak to działa? Jakie przyprawy stosować? Czy szybko można schudnąć na tej diecie?

dieta-hashimoto-jak-podejsc-do-zywienia-w-tak-trudnym-przypadku

Dieta Hashimoto: jak podejść do żywienia w tak trudnym przypadku?

Stosowanie dietoterapii w jednostkach chorobowych to ważny krok w całym procesie. Choroby tarczycy to temat szczególnie trudny, a choroba Hashimoto jest co do zasady przypadkiem najtrudniejszym. Nie oznacza to jednak, że dieta w Hashimoto nie poprawi jakości naszego życia. Czym jest ta choroba, jak podejść do diety w takim przypadku i jakich efektów można się spodziewać?

zdrowe-zamienniki-dla-niezdrowych-przekasek-czyli-jak-przetrwac-redukcje

Zdrowe zamienniki dla niezdrowych przekąsek, czyli jak przetrwać redukcję?

Odchudzanie to dość trudny okres w całym procesie treningowym. Nie tylko brakuje nam energii, ale też coraz więcej jest pokus ciągnących nas w stronę podjadania. I nie ma w tym nic dziwnego - to naturalna reakcja organizmu! Podpowiadamy, jakie są zdrowe zamienniki dla niezdrowych przekąsek, aby bez wyrzutów sumienia móc skubnąć co i raz małe co nieco, gdy nikt nie patrzy.

bialko-na-mase-bialko-na-rzezbe-co-musisz-wiedziec-w-tym-temacie

Białko na masę, białko na rzeźbę: co musisz wiedzieć w tym temacie?

Choć wielu osobom kojarzy się głównie z koncentratem serwatki, białko to przede wszystkim budulec naszych mięśni i komórek. Źródła pozyskiwania białka to nie tylko odżywki sportowe, ale też produkty, które spożywamy na co dzień. Co ciekawe, nie każde źródła białka będą działać tak samo. Dlaczego?

naturalne-spalacze-tluszczu-gdzie-ich-szukac-i-ktore-sa-najlepsze

Naturalne spalacze tłuszczu - gdzie ich szukać i które są najlepsze?

To już znak naszych czasów - nie mamy czasu na aktywność fizyczną, dużo pracujemy i przez to nasza sylwetka nie wygląda najlepiej. Jeśli zależy ci na szybkich efektach odchudzania lub chcesz pozbyć się nadliczbowych kilogramów w sprytny sposób, włącz do swojej diety naturalne spalacze tłuszczu. Oto 5 grup produktów, po które warto sięgnąć!

pomysly-na-fit-kolacje-czyli-co-zjesc-by-utrzymac-piekna-i-zadbana-sylwetke

Pomysły na fit kolację, czyli co zjeść, by utrzymać piękną i zadbaną sylwetkę?

Trenujesz i nie wiesz, co jeść wieczorem? A może zastanawiasz się, jaki posiłek będzie najlepszy przed snem, jeśli zależy ci na szczupłej sylwetce? Z nami będzie ci łatwiej - sprawdź nasze pomysły na fit kolację i już teraz wybierz swój ulubiony. To idealnie skomponowane posiłki, które nie pozwolą ci pójść spać o pustym żołądku i jednocześnie nie dadzą wyrzutów sumienia. Zaczynamy?