>

Wady postawy – jak ćwiczyć przy skoliozie?

Wady postawy – jak ćwiczyć przy skoliozie?

Wady postawy ciała są dość powszechnym problemem. Skolioza nie musi jednak oznaczać rezygnacji z aktywności fizycznej. Zobacz, jak wygląda trening osób cierpiących na tę wadę kręgosłupa. Oto zestaw ćwiczeń, które można wykonywać w domu.

Skolioza – co to takiego?

Zwykle zwana także bocznym skrzywieniem kręgosłupa. Nazwa może być jednak myląca. Skolioza jest skrzywieniem na trzech płaszczyznach: czołowej, strzałkowej i poziomej. Zdrowy kręgosłup przybiera łukowaty kształt, przy skoliozie – kształt litery S.

skolioza wada postawy krzywy kręgosłup

Zwykle ta dolegliwość dotyczy piersiowego odcinka kręgosłupa lub części pomiędzy odcinkiem lędźwiowym a piersiowym. W znacznej większości przypadków skoliozę wykrywa się u dzieci. Może być ona wrodzoną wadą kręgosłupa. Jej przyczyny mogą być jednak zewnętrzne m.in. zwyrodnienie stawów międzykręgowych u dorosłych.

Jakie są objawy skoliozy?

- wystające łopatki;

- ramiona i biodra mają nierówną wysokość;

- występowanie tzw. garbu żebrowego (po jednej stronie pleców);

- nierówna długość nóg;

- wcięcie w talii jest bardziej widoczne z jednej strony ciała.

Trening ogólnorozwojowy dla osób ze skoliozą

Osoby ze skoliozą mogą uprawiać nawet sporty siłowe. Zanim jednak rozpoczniesz trening – skonsultuj się z lekarzem lub fizjoterapeutą. Do skoliozy należy podchodzić indywidualnie. Podczas ćwiczeń warto stosować się do kilku ogólnych zasad. Każdy trening powinien być wykonywany w dobrze wywietrzonym pomieszczeniu. Co więcej, trzeba pamiętać o odpowiedniej rozgrzewce. Sesje treningowe można przeprowadzać maksymalnie 3-4 razy na tydzień. Warto pomiędzy nimi zrobić także jeden dzień odpoczynku. Ponadto, należy wykonywać po 10 powtórzeń każdego ćwiczenia w 3 seriach. Między seriami – minuta przerwy. Z czasem można zwiększać te liczby, jeśli jest to bezpieczne.

Cały trening dla osób ze skoliozą powinien być przeprowadzony w wolnym tempie. Nie można także wykonywać szarpanych ruchów. Ponadto, ćwiczenia w leżeniu wymagają miękkiego podłoża (może to być np. mata). Warto również wykonywać ćwiczenia asymetryczne na obie strony ciała. Każdą sesję treningową trzeba zakończyć rozciąganiem.

Ćwiczenia na kręgosłup przy skoliozie (w warunkach domowych)

1. W leżeniu na brzuchu wyprostuj ręce. Nie zginając rąk w łokciach uderzaj w dłonie. Wykonuj to ćwiczenie przez około jedną minutę.

2. Uklęknij na podłożu. Dłonie i przedramiona oprzyj na podłodze. Podnieś głowę i wypchnij ją do przodu. Następnie wygnij kręgosłup (powinien utworzyć literę U). Opuść głowę i wygnij kręgosłup w taki sposób, by jego poprzedni kształt odwrócił się o 180 stopni. Wykonaj to ćwiczenie w 3 seriach po 10 powtórzeń.

3. Połóż się na plecach z wyprostowanymi i złączonymi nogami. Unieś głowę i klatkę piersiową. Ręce oprzyj o podłogę na wysokości klatki piersiowej. Podnieś się z tej pozycji – głowa w górze, wygięcie do przodu klatki piersiowej. W takim ułożeniu wytrzymaj 5 sekund. Wykonaj 10 powtórzeń tego ćwiczenia.

4. Przyjmij pozycję jak do szpagatu. Jedna noga wykroczna, druga – zakroczna. Wykonuj naprzemiennie ugięcia kolan. W ciągu dnia postaraj się zrobić 50-100 powtórzeń tego ćwiczenia (może być 5 razy dziennie po 5 minut).

5. Skrzywienie kręgosłupa lędźwiowego: Wykonuj skłony z maksymalnym skręcaniem tułowia na wypukłą stronę kręgosłupa. W tej pozycji wytrzymaj 5-10 sekund. Postaraj się zrobić 50, 100 lub 200 powtórzeń tego ćwiczenia dziennie.

6. W pozycji siedzącej (rozkrok, wyprostowane kolana, wyprostowane ręce uniesione do góry) można wykonywać m.in. skłony tułowia w przód i w tył do wyprostu, skłony tułowia do nogi po stronie skrzywienia do wyprostu.

Sięgnij po pomoc fizjoterapeuty

W przypadku skoliozy najlepiej jest skorzystać z pomocy fizjoterapeuty lub doświadczonego trenera personalnego. Odpowiednio dobrane ćwiczenia pozwolą ograniczyć dolegliwości lub nawet całkowicie zlikwidować skoliozoę pod warunkiem regularnych treningów. 

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 5 20 stycznia 2017  2015

Dodaj komentarz

  • Malgonia
    25 maja 2017
    O16 Najwazniejsza w odchudzaniu jest motywacja dziewczyny, ja codziennie ogladam metamorfozy przed i po odchudzaniu i daje mi to powera do cwiczen, kto chce tez troche motywacji niech poszuka w goglu: odchudzanie przed i po by sasetka
  • Kaduki
    26 stycznia 2017
    Skolioza chyba jest najczęstszą wadą postawy u dzieci
  • Olek89
    25 stycznia 2017
    Pamiętam jak jeszcze w podstawówce nas "kwalifikowali" na gimnastykę korekcyjną. W mojej klasie chyba połowa uczniów miała początki skoliozy. Każdy myśli, że ten problem jest, ale nas nie dotyczy. A dotyczy i to bardzo
  • Bartek Kiślewicz
    23 stycznia 2017
    Boże, nie mogę patrzeć na to zdjęcie tej pani ze skoliozą. Naprawdę nieźle daje do myślenia.
  • Dominika67
    20 stycznia 2017
    Te wady postawy są przerażające. Naprawdę, najlepiej już małe dzieci uczyć utrzymywania prawidłowej postawy ciała. Później może być tylko gorzej. A wiadomo, że młode ciało jest bardziej elastyczne i podatne na korygowanie

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

sok-z-aloesu-na-odchudzanie

Sok z aloesu na odchudzanie?

Aloes jest rośliną o wszechstronnym zastosowaniu. Obecnie jest wykorzystywany do produkcji suplementów, napojów, soków… Wiadomo, że przyspiesza gojenie się ran czy działa przeciwzapalne. Okazuje się jednak, że sok z aloesu ma także inne właściwości. Czy sok z aloesu jest dobry na odchudzanie? Przekonajmy się!

naturalna-energia-guarana-przed-treningiem

Naturalna energia – guarana przed treningiem?

Przedtreningówki energetyczne nie są obce nawet początkującym bywalcom siłowni. W końcu każdy chce jak najszybciej osiągnąć zamierzony cel treningowy. Liczy się to, by na treningu mieć jak najwięcej energii i wykonać plan jak najlepiej. Znamy więc kofeinę, taurynę, yerba mate… A jak sprawa ma się z guaraną? Oto kompendium wiedzy o guaranie w kontekście treningów!

ile-czasu-trening-po-posilku

Ile czasu trening po posiłku?

Właśnie, kiedy trening po posiłku? Pora spożywania posiłków jest nieodłącznym elementem dobrze ułożonego planu treningowego. Czas odstępu przed treningiem różni się jednak w zależności od rodzaju posiłku. Ile trzeba czekać z treningiem po pierwszym posiłku, obiedzie, przekąsce czy wypiciu shake’a? Zobacz, czym grozi zbyt szybkie lub zbyt późne zjedzenie posiłku w stosunku do sesji treningowej.

zdrowie-czy-kwasek-cytrynowy-jest-szkodliwy

Zdrowie: Czy kwasek cytrynowy jest szkodliwy?

Oznaczenie E330, które posiada kwasek cytrynowy nikogo nie zachęca. Ciągle powielane są opinie o tym, że wszystko co na „E” jest niezdrowe. Ale czy tak jest w istocie? Czy kwasek cytrynowy jest zdrowy? Postanowiliśmy sprawdzić, jaki jest skład kwasku cytrynowego oraz jego wpływ na zdrowie.

dobry-dietetyk-lublin-jak-go-wybrac-skuteczne-odchudzanie-w-lublinie

Dobry dietetyk Lublin – jak go wybrać? Skuteczne odchudzanie w Lublinie!

Jak wybrać dietetyka? Szczególnie w tak dużym mieście, jak Lublin? Czy jest sposób na skuteczne odchudzanie z dietetykiem? Oczywiście, że tak! Zobaczcie co powinien mieć dobry dietetyk Lublin!

jakie-owoce-jesc-zima

Jakie owoce jeść zimą?

Dostarczanie do organizmu warzyw i owoców powinno stanowić podstawę każdej diety. W okresie zimowym natomiast warto skupić się na jedzeniu owoców sezonowych. Dzięki nim można uzupełnić dietę w witaminy i zachować zdrowie. Jakie owoce jeść zimą? Oto owoce, które warto jeść w sezonie zimowym.

naturalna-energia-sproszkowany-korzen-maca

Naturalna energia – sproszkowany korzeń maca

Korzeń maca. W medycynie ludowej traktowany jako afrodyzjak. Obecnie – roślina, na bazie której powstają wszechstronne suplementy diety. Sproszkowany korzeń maca poleca się m.in. zabieganym, zapracowanym i zestresowanym osobom. Maca suplement diety może bowiem w naturalny sposób przywrócić witalność i dodać energii. Jak wykorzystać sproszkowany korzeń maca w swojej rutynie treningowej?

jedzenie-spowalniajace-metabolizm-czego-unikac

Jedzenie spowalniające metabolizm – czego unikać?

Metabolizm odpowiada za zapotrzebowanie organizmu na kalorie. W dużej mierze to od tempa metabolizmu zależy charakter treningu czy komponowanie diety. Ważne jest więc, by dostosowywać posiłki do wymagań metabolizmu. Jakie artykuły spożywcze mają jednak negatywny wpływ na jego działanie? Jak spowolnić metabolizm? A co pobudza metabolizm?

naturalne-odchudzanie-zielony-mlody-jeczmien-zalety

Naturalne odchudzanie – Zielony młody jęczmień zalety!

Młody jęczmień tabletki, młody jęczmień proszek, młody jęczmień rozdrobniony… W sklepach ze zdrową żywnością aż huczy od zalet młodego jęczmienia i jego rodzajów. Czym tak właściwie jest ta roślina? Jaki jest jej wpływ na organizm, a dokładniej – jak pomaga w odchudzaniu? Poznajcie zielony młody jęczmień!

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

sok-z-aloesu-na-odchudzanie

Sok z aloesu na odchudzanie?

naturalna-energia-guarana-przed-treningiem

Naturalna energia – guarana przed treningiem?

ile-czasu-trening-po-posilku

Ile czasu trening po posiłku?

zdrowie-czy-kwasek-cytrynowy-jest-szkodliwy

Zdrowie: Czy kwasek cytrynowy jest szkodliwy?

dobry-dietetyk-lublin-jak-go-wybrac-skuteczne-odchudzanie-w-lublinie

Dobry dietetyk Lublin – jak go wybrać? Skuteczne odchudzanie w Lublinie!

jakie-owoce-jesc-zima

Jakie owoce jeść zimą?

naturalna-energia-sproszkowany-korzen-maca

Naturalna energia – sproszkowany korzeń maca

jedzenie-spowalniajace-metabolizm-czego-unikac

Jedzenie spowalniające metabolizm – czego unikać?

naturalne-odchudzanie-zielony-mlody-jeczmien-zalety

Naturalne odchudzanie – Zielony młody jęczmień zalety!

{