Wady postawy – jak ćwiczyć przy skoliozie?

Wady postawy – jak ćwiczyć przy skoliozie?

Wady postawy ciała są dość powszechnym problemem. Skolioza nie musi jednak oznaczać rezygnacji z aktywności fizycznej. Zobacz, jak wygląda trening osób cierpiących na tę wadę kręgosłupa. Oto zestaw ćwiczeń, które można wykonywać w domu.

Skolioza – co to takiego?

Zwykle zwana także bocznym skrzywieniem kręgosłupa. Nazwa może być jednak myląca. Skolioza jest skrzywieniem na trzech płaszczyznach: czołowej, strzałkowej i poziomej. Zdrowy kręgosłup przybiera łukowaty kształt, przy skoliozie – kształt litery S.

skolioza wada postawy krzywy kręgosłup

Zwykle ta dolegliwość dotyczy piersiowego odcinka kręgosłupa lub części pomiędzy odcinkiem lędźwiowym a piersiowym. W znacznej większości przypadków skoliozę wykrywa się u dzieci. Może być ona wrodzoną wadą kręgosłupa. Jej przyczyny mogą być jednak zewnętrzne m.in. zwyrodnienie stawów międzykręgowych u dorosłych.

Jakie są objawy skoliozy?

- wystające łopatki;

- ramiona i biodra mają nierówną wysokość;

- występowanie tzw. garbu żebrowego (po jednej stronie pleców);

- nierówna długość nóg;

- wcięcie w talii jest bardziej widoczne z jednej strony ciała.

Trening ogólnorozwojowy dla osób ze skoliozą

Osoby ze skoliozą mogą uprawiać nawet sporty siłowe. Zanim jednak rozpoczniesz trening – skonsultuj się z lekarzem lub fizjoterapeutą. Do skoliozy należy podchodzić indywidualnie. Podczas ćwiczeń warto stosować się do kilku ogólnych zasad. Każdy trening powinien być wykonywany w dobrze wywietrzonym pomieszczeniu. Co więcej, trzeba pamiętać o odpowiedniej rozgrzewce. Sesje treningowe można przeprowadzać maksymalnie 3-4 razy na tydzień. Warto pomiędzy nimi zrobić także jeden dzień odpoczynku. Ponadto, należy wykonywać po 10 powtórzeń każdego ćwiczenia w 3 seriach. Między seriami – minuta przerwy. Z czasem można zwiększać te liczby, jeśli jest to bezpieczne.

Cały trening dla osób ze skoliozą powinien być przeprowadzony w wolnym tempie. Nie można także wykonywać szarpanych ruchów. Ponadto, ćwiczenia w leżeniu wymagają miękkiego podłoża (może to być np. mata). Warto również wykonywać ćwiczenia asymetryczne na obie strony ciała. Każdą sesję treningową trzeba zakończyć rozciąganiem.

Ćwiczenia na kręgosłup przy skoliozie (w warunkach domowych)

1. W leżeniu na brzuchu wyprostuj ręce. Nie zginając rąk w łokciach uderzaj w dłonie. Wykonuj to ćwiczenie przez około jedną minutę.

2. Uklęknij na podłożu. Dłonie i przedramiona oprzyj na podłodze. Podnieś głowę i wypchnij ją do przodu. Następnie wygnij kręgosłup (powinien utworzyć literę U). Opuść głowę i wygnij kręgosłup w taki sposób, by jego poprzedni kształt odwrócił się o 180 stopni. Wykonaj to ćwiczenie w 3 seriach po 10 powtórzeń.

3. Połóż się na plecach z wyprostowanymi i złączonymi nogami. Unieś głowę i klatkę piersiową. Ręce oprzyj o podłogę na wysokości klatki piersiowej. Podnieś się z tej pozycji – głowa w górze, wygięcie do przodu klatki piersiowej. W takim ułożeniu wytrzymaj 5 sekund. Wykonaj 10 powtórzeń tego ćwiczenia.

4. Przyjmij pozycję jak do szpagatu. Jedna noga wykroczna, druga – zakroczna. Wykonuj naprzemiennie ugięcia kolan. W ciągu dnia postaraj się zrobić 50-100 powtórzeń tego ćwiczenia (może być 5 razy dziennie po 5 minut).

5. Skrzywienie kręgosłupa lędźwiowego: Wykonuj skłony z maksymalnym skręcaniem tułowia na wypukłą stronę kręgosłupa. W tej pozycji wytrzymaj 5-10 sekund. Postaraj się zrobić 50, 100 lub 200 powtórzeń tego ćwiczenia dziennie.

6. W pozycji siedzącej (rozkrok, wyprostowane kolana, wyprostowane ręce uniesione do góry) można wykonywać m.in. skłony tułowia w przód i w tył do wyprostu, skłony tułowia do nogi po stronie skrzywienia do wyprostu.

Sięgnij po pomoc fizjoterapeuty

W przypadku skoliozy najlepiej jest skorzystać z pomocy fizjoterapeuty lub doświadczonego trenera personalnego. Odpowiednio dobrane ćwiczenia pozwolą ograniczyć dolegliwości lub nawet całkowicie zlikwidować skoliozoę pod warunkiem regularnych treningów. 

Dominika Górska 5 20 stycznia 2017  3077

Dodaj komentarz

  • Malgonia
    25 maja 2017
    O16 Najwazniejsza w odchudzaniu jest motywacja dziewczyny, ja codziennie ogladam metamorfozy przed i po odchudzaniu i daje mi to powera do cwiczen, kto chce tez troche motywacji niech poszuka w goglu: odchudzanie przed i po by sasetka
  • Kaduki
    26 stycznia 2017
    Skolioza chyba jest najczęstszą wadą postawy u dzieci
  • Olek89
    25 stycznia 2017
    Pamiętam jak jeszcze w podstawówce nas "kwalifikowali" na gimnastykę korekcyjną. W mojej klasie chyba połowa uczniów miała początki skoliozy. Każdy myśli, że ten problem jest, ale nas nie dotyczy. A dotyczy i to bardzo
  • Bartek Kiślewicz
    23 stycznia 2017
    Boże, nie mogę patrzeć na to zdjęcie tej pani ze skoliozą. Naprawdę nieźle daje do myślenia.
  • Dominika67
    20 stycznia 2017
    Te wady postawy są przerażające. Naprawdę, najlepiej już małe dzieci uczyć utrzymywania prawidłowej postawy ciała. Później może być tylko gorzej. A wiadomo, że młode ciało jest bardziej elastyczne i podatne na korygowanie

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

produkty-zawierajace-duzo-bialka

Produkty zawierające dużo białka!

Dużo białka możemy znaleźć w różnych produktach do suplementacji. Często w ich skład wchodzą także duże ilości węglowodanów. Dowiedz się, jakie produkty do suplementacji są wysokobiałkowe. Dlaczego białko jest tak ważne dla naszego organizmu?

zdrowie-to-wartosc-zasady-zdrowego-stylu-zycia

Zdrowie to wartość! Zasady zdrowego stylu życia

Zdrowie to najważniejsza wartość w życiu człowieka. Każda osoba powinna dbać o swój styl życia niezależnie od wieku. Stosowanie zasad zdrowego stylu życia w 50% odpowiada za stan organizmu. Jeśli chcesz zmienić swoje nawyki, to postaraj się żyć zgodnie z zasadami zdrowego stylu życia. Dowiedz się, jakimi zasadami należy się kierować i czego należy unikać.

dieta-ketogeniczna-szybkie-schudniecie

Dieta ketogeniczna | szybkie schudnięcie

Dieta ketogeniczna uważana była za jeden z najmodniejszych jadłospisów w 2018 roku. Wielu ludziom przyniosła zadowalające efekty, a niektórym wyrządziła wiele nieodwracalnych szkód w organizmie. Dowiedz się, czy dieta ketogeniczna jest dobra dla Ciebie! Poznaj zasady, przepisy i jadłospis w diecie ketogenicznej.

zapotrzebowanie-na-bialko-weglowodany-i-tluszcze-redukcja-i-budowanie-masy

Zapotrzebowanie na białko, węglowodany i tłuszcze | Redukcja i budowanie masy

Nasz organizm wysyła sygnały dotyczące zapotrzebowania na białko i inne składniki odżywcze. Białko stanowi główny materiał budulcowy w naszym organizmie. Musimy uzupełniać jego niedobór każdego dnia. Dowiedz się, jakie jest dziennie zapotrzebowanie na białko podczas diety redukcyjnej i budującej mase.

bole-kregoslupa-ledzwiowego-przyczyny-leczenie-cwiczenia

Bóle kręgosłupa lędźwiowego – przyczyny, leczenie, ćwiczenia

Każdy człowiek przynajmniej raz w życiu spotkał się z dolegliwością bólu kręgosłupa lędźwiowego. Jest to bardzo bolesne uczucie u osób dorosłych. Jest uporczywy do takiego stopnia, że może nawet przeszkadzać w codziennym funkcjonowaniu. Poznaj przyczyny i sposoby leczenia tej bardzo bolesnej dolegliwości.

zrelaksuj-sie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Zrelaksuj się! Metody radzenia sobie ze stresem

Dziewiąta godzina w pracy, a Ty wciąż nie zwalniasz tempa? Zalegasz z terminami i niedobrze ci już na widok kawy? Wcale nie trzeba tak żyć! Zobacz, do czego prowadzi przewlekły stres, jak go zwalczyć i osiągnąć pełen relaks.

dobry-dietetyk-bialystok-opinie-jak-wybrac-dietetyka-w-bialymstoku

Dobry dietetyk Białystok opinie | Jak wybrać dietetyka w Białymstoku?

Tani dietetyk Białystok – czy to w ogóle możliwe? Sprawdziliśmy, jak znaleźć dobrego dietetyka w Białymstoku i nie wydać na niego milionów. Na co zwracać uwagę podczas wyboru dietetyka i poradni dietetycznej?

kalkulator-kalorii-hit-czy-kit

Kalkulator kalorii – hit czy kit?

Na rynku pojawiło się wiele aplikacji mobilnych związanych z fitnessem. Dzięki nim w łatwy sposób możesz monitorować swoje osiągnięcia sportowe. W tym artykule przyjrzymy się dostępnym wersjom kalkulatorów kalorii.

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

produkty-zawierajace-duzo-bialka

Produkty zawierające dużo białka!

Dużo białka możemy znaleźć w różnych produktach do suplementacji. Często w ich skład wchodzą także duże ilości węglowodanów. Dowiedz się, jakie produkty do suplementacji są wysokobiałkowe. Dlaczego białko jest tak ważne dla naszego organizmu?

zdrowie-to-wartosc-zasady-zdrowego-stylu-zycia

Zdrowie to wartość! Zasady zdrowego stylu życia

Zdrowie to najważniejsza wartość w życiu człowieka. Każda osoba powinna dbać o swój styl życia niezależnie od wieku. Stosowanie zasad zdrowego stylu życia w 50% odpowiada za stan organizmu. Jeśli chcesz zmienić swoje nawyki, to postaraj się żyć zgodnie z zasadami zdrowego stylu życia. Dowiedz się, jakimi zasadami należy się kierować i czego należy unikać.

dieta-ketogeniczna-szybkie-schudniecie

Dieta ketogeniczna | szybkie schudnięcie

Dieta ketogeniczna uważana była za jeden z najmodniejszych jadłospisów w 2018 roku. Wielu ludziom przyniosła zadowalające efekty, a niektórym wyrządziła wiele nieodwracalnych szkód w organizmie. Dowiedz się, czy dieta ketogeniczna jest dobra dla Ciebie! Poznaj zasady, przepisy i jadłospis w diecie ketogenicznej.

zapotrzebowanie-na-bialko-weglowodany-i-tluszcze-redukcja-i-budowanie-masy

Zapotrzebowanie na białko, węglowodany i tłuszcze | Redukcja i budowanie masy

Nasz organizm wysyła sygnały dotyczące zapotrzebowania na białko i inne składniki odżywcze. Białko stanowi główny materiał budulcowy w naszym organizmie. Musimy uzupełniać jego niedobór każdego dnia. Dowiedz się, jakie jest dziennie zapotrzebowanie na białko podczas diety redukcyjnej i budującej mase.

bole-kregoslupa-ledzwiowego-przyczyny-leczenie-cwiczenia

Bóle kręgosłupa lędźwiowego – przyczyny, leczenie, ćwiczenia

Każdy człowiek przynajmniej raz w życiu spotkał się z dolegliwością bólu kręgosłupa lędźwiowego. Jest to bardzo bolesne uczucie u osób dorosłych. Jest uporczywy do takiego stopnia, że może nawet przeszkadzać w codziennym funkcjonowaniu. Poznaj przyczyny i sposoby leczenia tej bardzo bolesnej dolegliwości.

zrelaksuj-sie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Zrelaksuj się! Metody radzenia sobie ze stresem

Dziewiąta godzina w pracy, a Ty wciąż nie zwalniasz tempa? Zalegasz z terminami i niedobrze ci już na widok kawy? Wcale nie trzeba tak żyć! Zobacz, do czego prowadzi przewlekły stres, jak go zwalczyć i osiągnąć pełen relaks.

dobry-dietetyk-bialystok-opinie-jak-wybrac-dietetyka-w-bialymstoku

Dobry dietetyk Białystok opinie | Jak wybrać dietetyka w Białymstoku?

Tani dietetyk Białystok – czy to w ogóle możliwe? Sprawdziliśmy, jak znaleźć dobrego dietetyka w Białymstoku i nie wydać na niego milionów. Na co zwracać uwagę podczas wyboru dietetyka i poradni dietetycznej?

kalkulator-kalorii-hit-czy-kit

Kalkulator kalorii – hit czy kit?

Na rynku pojawiło się wiele aplikacji mobilnych związanych z fitnessem. Dzięki nim w łatwy sposób możesz monitorować swoje osiągnięcia sportowe. W tym artykule przyjrzymy się dostępnym wersjom kalkulatorów kalorii.