>

Wady postawy – ćwiczenia fizjoterapeutyczne przy lordozie

Wady postawy – ćwiczenia fizjoterapeutyczne przy lordozie

Lordoza oznacza chorobę polegającą na nadmiernym wygięciu dolnej części kręgosłupa ku przodowi. W przypadku leczenia tej wady postawy dużą rolę odgrywają ćwiczenia fizyczne. Zobacz, jak wygląda trening dla osób z lordozą lędźwiową.

Lordoza pogłębiona – co to takiego?

Lordozę pogłębioną nazywa się również hiperlordozą lub plecami wklęsłymi. Ta wada kręgosłupa rozwija się stopniowo. Objawia się nienaturalnym wygięciem kręgosłupa do przodu w części lędźwiowej. Zdrowy kręgosłup charakteryzuje się delikatnym wygięciem do przodu w części szyjnej i lędźwiowej oraz wygięciem do tyłu w obszarze piersiowym i lędźwiowym. Lordoza pogłębiona pojawia się w wyniku urazów (np. zwichnięcia stawu biodrowego), utrzymywania nieprawidłowej postawy ciała czy wady wrodzonej. Przyczyną lordozy pogłębionej mogą być również niektóre choroby m.in. osteoporoza, zanik mięśni czy rwa kulszowa. Często lordoza występuje również u osób cierpiących na kifozę pogłębioną.

Jakie są objawy lordozy pogłębionej?

- wklęsły kształt pleców;

- wypukły brzuch;

- nadmiernie wypukłe pośladki;

- niekiedy: ból w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, skurcze mięśniowe, drętwienie i mrowienie nóg.

Porady treningowe dla osób z lordozą

Osoby z wadami postawy (także lordozą pogłębioną czy kifozą) zmagają się z nadmiernym obciążeniem kręgosłupa. W tym celu plan treningowy powinien opierać się na łagodzeniu objawów choroby poprzez wzmocnienie mięśni. Dzięki temu zmniejszy się ryzyko przeciążeń oraz nadmiernych ruchów u ćwiczącego. Co więcej, duże znaczenie ma prawidłowe ułożenie miednicy. Podczas treningu osób z lordozą pogłębioną należy także uwzględnić ćwiczenia poprawiające elastyczność mięśni krzyżowo-lędźwiowych oraz więzadeł krzyżowych tylnych. Trening przy lordozie powinien zawierać również ćwiczenia wzmacniające mięśnie pośladków (prawidłowe ułożenie miednicy) oraz brzucha.

Osoby z lordozą pogłębioną powinny trenować rozciągnięcie mięśni biodrowo-lędźwiowych, prostych uda, czworobocznych lędźwi oraz prostownika w części lędźwiowej. Ćwiczenia przy lordozie powinny odbywać się w niepełnym skurczu i całkowitym rozciągnięciu. Oznacza to napięcie, a następnie rozluźnienie mięśni. Podczas treningu należy oddychać spokojnie i równomiernie.

Domowe ćwiczenia na kręgosłup przy lordozie pogłębionej

1. W leżeniu na plecach ugnij prawą nogę, chwyć ją rękami i przyciągnij do klatki piersiowej. Lewa noga powinna być wyprostowana. Przyciągaj prawą nogę do klatki piersiowej, lewą – dociskaj do podłoża. Wykonaj 10 powtórzeń ćwiczenia na każdą nogę.

2. Przyjmij pozycję siadu prostego (nogi z przodu, palce stóp skierowane do góry, dłonie pod udami). Pochylaj się powoli do przodu, głowę trzymaj luźno skierowaną w dół. Zginaj się jak najniżej jest to możliwe. Następnie powoli wróć do pozycji wyjściowej. Wykonaj 3 powtórzenia.

3. Przyjmij pozycję leżenia w podporze (deska, ale ręce wyprostowane). Napnij mięśnie brzucha i pośladków. Staraj się utrzymać prostą pozycję (bez wychyleń lędźwi). W tej pozycji wytrzymaj minimum 30 sekund.

4. Połóż się na plecach. Zegnij kolana, stopy ustaw na szerokość bioder i postaw płasko na podłożu. Spinaj pośladki i jednocześnie wypychaj miednicę do góry. Brzuch napięty. Wykonaj 10-15 powtórzeń tego ćwiczenia.

ćwiczenie na lordozę kręgosłup

5. Przyjmij pozycję klęku podpartego. Dłonie postaw na szerokość barków. Kolana i stopy powinny znajdować się na szerokości bioder. Wydech – lekkie wypchnięcie kręgosłupa do góry. Pamiętaj, by przesunąć miednicę do przodu. Głowę skieruj w stronę klatki piersiowej. Wdech – powrót do pozycji wyjściowej.

6. Połóż się na plecach i wyprostuj nogi. Ręce połóż wzdłuż ciała. Podnoś głowę nad podłogę i przyciągaj do klatki piersiowej. Wykonaj 10-20 powtórzeń tego ćwiczenia.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 4 20 stycznia 2017  1778

Dodaj komentarz

  • Duch
    26 stycznia 2017
    Wiadomo, że najpierw trzeba iść do fizjoterapeuty. Przecież samemu nie da się prawidłowo zdiagnozować wady postawy. No ale nie widzę przeszkód, żeby wykorzystać podane ćwiczenia w domowym treningu.
  • Miłka
    25 stycznia 2017
    Próbowałam tych ćwiczeń w domu. Robi się je całkiem przyjemnie. I nie uważam, że są niebezpieczne. Trzeba tylko uważać na prawidłową technikę
  • Wilkołak
    23 stycznia 2017
    I ja się zgadzam. Fajnie poczytać, ale konkretne ćwiczenia lepiej zostawić specjalistom
  • Wiktor87
    20 stycznia 2017
    Ja tam wolę nie trenować w domu (mam lordozę). Słucham się tylko mojego fizjoterapeuty. nie chcę sobie zaszkodzić.

Artykuły z kategorii: Fizjoterapia i masaż

bol-miesni-po-masazu-dlaczego-sie-pojawia

Ból mięśni po masażu – dlaczego się pojawia?

Masaże mają na celu rozluźnienie, ukrwienie i odżywienie mięśni. Po takim zabiegu powinno się odczuwać odprężenie i relaks – mamy prawidłowo rozmasowane mięśnie. Czasem jednak pojawia się ból po masażu pleców, kręgosłupa a nawet po masażu leczniczym. Czy oznacza to, że został on przeprowadzony nieprawidłowo? A może to dobrze, że boli po masażu?

dyskopatia-jak-sobie-z-nia-radzic

Dyskopatia – jak sobie z nią radzić?

We współczesnym świecie dolegliwości kręgosłupa są chorobą cywilizacyjną. Bardzo często ludzie cierpią na dyskopatię. Jej główną przyczyną jest siedzący tryb życia i niedobór ruchu. Na czym polega dyskopatia? Jak się ją leczy i ile czasu to zajmuje? Do kogo zgłosić się po pomoc?

artroza-czym-jest-i-jak-jej-zapobiegac

Artroza – czym jest i jak jej zapobiegać?

Choroba zwyrodnieniowa stawów objawia się głównie bólem w ich obrębie oraz ograniczeniem ich ruchomości. Pełne wyleczenie artrozy niestety jest niemożliwe. Na czym właściwie polega ta dolegliwość? Kto jest najbardziej narażony na pojawienie się artrozy? Co należy zrobić w przypadku jej wystąpienia?

ciesn-nadgarstka-test-i-cwiczenia-terapeutyczne

Cieśń nadgarstka - test i ćwiczenia terapeutyczne

Zespół cieśni nadgarstka nazywamy uczucie mrowienia, osłabienia a nawet bólu oraz innych problemów dłoni powstałych w wyniku nacisku na nerw pośrodkowy w nadgarstku. Zobacz jak wyleczyć tą dolegliwość domowymi sposobami.

wy-roluj-sie-na-zdrowie-czyli-masaz-rolerem

(Wy)roluj się na zdrowie – czyli masaż rolerem

Tzw. rolowaniem określa się automasaż mięśniowo-powięziowy. Wykonuje się go za pomocą rolera. Kiedy ten typ rozciągania mięśni jest najskuteczniejszy? Powinno się go wykonywać przed treningiem czy po jego zakończeniu? Jakie są efekty rolowania? Na te – i wiele więcej pytań – znajdziecie odpowiedź w poniższym artykule!

trener-to-tez-fizjoterapeuta-oto-trening-medyczny

Trener to też fizjoterapeuta? Oto trening medyczny!

Do aktywnego trybu życia przekonuje się coraz więcej ludzi. Jednocześnie rosną również ich wymagania, co do kompetencji trenerów personalnych czy instruktorów. I słusznie. Osoby ćwiczące chcą zadbać o kompleksowe i prawidłowe kształtowanie własnego ciała. Tutaj z pomocą przychodzi trening medyczny – fizjoterapeutyczne spojrzenie na wysiłek fizyczny. Na czym jednak polega ta forma ćwiczeń? Kto skorzysta na nim najbardziej i czemu służy? O tym w poniższym artykule!

metody-na-ograniczony-zakres-ruchu-bark-i-kolano

Metody na ograniczony zakres ruchu – bark i kolano

Dla każdego stawu określony jest prawidłowy zakres ruchu. Z różnych powodów jednak mogą pojawiać się ograniczenia w ich obrębie. Najczęściej te problemy dotyczą barków i stawów kolanowych. Na szczęście są na to metody. Zobacz, jak skutecznie przywrócić prawidłowy zakres ruchu w stawach.

fizjoterapia-czym-jest-powiez

Fizjoterapia – czym jest powięź?

Obecnie osoby aktywne fizycznie coraz częściej korzystają z dodatkowych usług, które oferują kluby fitness. W ofercie znajdziemy więc masaże sportowe, zabiegi fizjoterapeutyczne, saunę… Coraz większą uwagę przywiązuje się do najmniejszych elementów ludzkiego ciała. Zobacz terapie powięziowe.

jakie-sa-najlepsze-masaze-plecow

Jakie są najlepsze masaże pleców?

Masaże mogą być relaksujące, lecznicze, pobudzające… W zależności od oczekiwanego celu można wybrać odpowiedni z nich. Jaki masaż zastosować na plecy, by osiągnąć jak najlepsze rezultaty?

po-co-nam-gimnastyka-korekcyjna

Po co nam gimnastyka korekcyjna?

Gimnastyka korekcyjna w dużej mierze pełni funkcję terapeutyczną. Dzięki specjalnie dobranym ćwiczeniom możliwe jest zniwelowanie wad postawy czy nieprawidłowych ruchów. Kto może skorzystać na zajęciach z gimnastyki korekcyjnej? Jakie są metody treningowe? Ile czasu czasu czeka się na lecznicze efekty?

bol-miesni-po-masazu-dlaczego-sie-pojawia

Ból mięśni po masażu – dlaczego się pojawia?

dyskopatia-jak-sobie-z-nia-radzic

Dyskopatia – jak sobie z nią radzić?

artroza-czym-jest-i-jak-jej-zapobiegac

Artroza – czym jest i jak jej zapobiegać?

ciesn-nadgarstka-test-i-cwiczenia-terapeutyczne

Cieśń nadgarstka - test i ćwiczenia terapeutyczne

wy-roluj-sie-na-zdrowie-czyli-masaz-rolerem

(Wy)roluj się na zdrowie – czyli masaż rolerem

trener-to-tez-fizjoterapeuta-oto-trening-medyczny

Trener to też fizjoterapeuta? Oto trening medyczny!

metody-na-ograniczony-zakres-ruchu-bark-i-kolano

Metody na ograniczony zakres ruchu – bark i kolano

fizjoterapia-czym-jest-powiez

Fizjoterapia – czym jest powięź?

jakie-sa-najlepsze-masaze-plecow

Jakie są najlepsze masaże pleców?

po-co-nam-gimnastyka-korekcyjna

Po co nam gimnastyka korekcyjna?

{