Wady postawy – ćwiczenia fizjoterapeutyczne przy lordozie

Wady postawy – ćwiczenia fizjoterapeutyczne przy lordozie

Lordoza oznacza chorobę polegającą na nadmiernym wygięciu dolnej części kręgosłupa ku przodowi. W przypadku leczenia tej wady postawy dużą rolę odgrywają ćwiczenia fizyczne. Zobacz, jak wygląda trening dla osób z lordozą.

Lordoza – co to takiego?

Lordozę pogłębioną nazywa się również hiperlordozą lub plecami wklęsłymi. Ta wada kręgosłupa rozwija się stopniowo. Objawia się nienaturalnym wygięciem kręgosłupa do przodu w części lędźwiowej. Zdrowy kręgosłup charakteryzuje się delikatnym wygięciem do przodu w części szyjnej i lędźwiowej oraz wygięciem do tyłu w obszarze piersiowym i lędźwiowym. Lordoza pojawia się w wyniku urazów (np. zwichnięcia stawu biodrowego), utrzymywania nieprawidłowej postawy ciała czy wady wrodzonej. Jej przyczyną mogą być również niektóre choroby m.in. osteoporoza, zanik mięśni czy rwa kulszowa. Często występuje również u osób cierpiących na kifozę pogłębioną.

Jakie są objawy lordozy?

- wklęsły kształt pleców;

- wypukły brzuch;

- nadmiernie wypukłe pośladki;

- niekiedy: ból w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, skurcze mięśniowe, drętwienie i mrowienie nóg.

Porady treningowe dla osób z lordozą

Osoby z wadami postawy zmagają się z nadmiernym obciążeniem kręgosłupa. W tym celu plan treningowy powinien opierać się na łagodzeniu objawów choroby poprzez wzmocnienie mięśni. Dzięki temu zmniejszy się ryzyko przeciążeń oraz nadmiernych ruchów u ćwiczącego. Co więcej, duże znaczenie ma prawidłowe ułożenie miednicy. Podczas treningu należy także uwzględnić ćwiczenia poprawiające elastyczność mięśni krzyżowo-lędźwiowych oraz więzadeł krzyżowych tylnych. Trening powinien zawierać również ćwiczenia wzmacniające mięśnie pośladków (prawidłowe ułożenie miednicy) oraz brzucha.

Osoby z lordozą powinny trenować rozciągnięcie mięśni biodrowo-lędźwiowych, prostych uda, czworobocznych lędźwi oraz prostownika w części lędźwiowej. Ćwiczenia powinny odbywać się w niepełnym skurczu i całkowitym rozciągnięciu. Oznacza to napięcie, a następnie rozluźnienie mięśni. Podczas treningu należy oddychać spokojnie i równomiernie.

Domowe ćwiczenia na kręgosłup przy lordozie

1. W leżeniu na plecach ugnij prawą nogę, chwyć ją rękami i przyciągnij do klatki piersiowej. Lewa noga powinna być wyprostowana. Przyciągaj prawą nogę do klatki piersiowej, lewą – dociskaj do podłoża. Wykonaj 10 powtórzeń ćwiczenia na każdą nogę.

2. Przyjmij pozycję siadu prostego (nogi z przodu, palce stóp skierowane do góry, dłonie pod udami). Pochylaj się powoli do przodu, głowę trzymaj luźno skierowaną w dół. Zginaj się jak najniżej jest to możliwe. Następnie powoli wróć do pozycji wyjściowej. Wykonaj 3 powtórzenia.

3. Przyjmij pozycję leżenia w podporze (deska, ale ręce wyprostowane). Napnij mięśnie brzucha i pośladków. Staraj się utrzymać prostą pozycję (bez wychyleń lędźwi). W tej pozycji wytrzymaj minimum 30 sekund.

4. Połóż się na plecach. Zegnij kolana, stopy ustaw na szerokość bioder i postaw płasko na podłożu. Spinaj pośladki i jednocześnie wypychaj miednicę do góry. Brzuch napięty. Wykonaj 10-15 powtórzeń tego ćwiczenia.

ćwiczenie na lordozę kręgosłup

5. Przyjmij pozycję klęku podpartego. Dłonie postaw na szerokość barków. Kolana i stopy powinny znajdować się na szerokości bioder. Wydech – lekkie wypchnięcie kręgosłupa do góry. Pamiętaj, by przesunąć miednicę do przodu. Głowę skieruj w stronę klatki piersiowej. Wdech – powrót do pozycji wyjściowej.

6. Połóż się na plecach i wyprostuj nogi. Ręce połóż wzdłuż ciała. Podnoś głowę nad podłogę i przyciągaj do klatki piersiowej. Wykonaj 10-20 powtórzeń tego ćwiczenia.

Dominika Górska 4 20 stycznia 2017  1333

Dodaj komentarz

  • Duch
    26 stycznia 2017
    Wiadomo, że najpierw trzeba iść do fizjoterapeuty. Przecież samemu nie da się prawidłowo zdiagnozować wady postawy. No ale nie widzę przeszkód, żeby wykorzystać podane ćwiczenia w domowym treningu.
  • Miłka
    25 stycznia 2017
    Próbowałam tych ćwiczeń w domu. Robi się je całkiem przyjemnie. I nie uważam, że są niebezpieczne. Trzeba tylko uważać na prawidłową technikę
  • Wilkołak
    23 stycznia 2017
    I ja się zgadzam. Fajnie poczytać, ale konkretne ćwiczenia lepiej zostawić specjalistom
  • Wiktor87
    20 stycznia 2017
    Ja tam wolę nie trenować w domu (mam lordozę). Słucham się tylko mojego fizjoterapeuty. nie chcę sobie zaszkodzić.

Artykuły z kategorii: Fizjoterapia i masaż

ciesn-nadgarstka-test-i-cwiczenia-terapeutyczne

Cieśń nadgarstka - test i ćwiczenia terapeutyczne

Zespół cieśni nadgarstka nazywamy uczucie mrowienia, osłabienia a nawet bólu oraz innych problemów dłoni powstałych w wyniku nacisku na nerw pośrodkowy w nadgarstku. Zobacz jak wyleczyć tą dolegliwość domowymi sposobami.

wy-roluj-sie-na-zdrowie-czyli-masaz-rolerem

(Wy)roluj się na zdrowie – czyli masaż rolerem

Tzw. rolowaniem określa się automasaż mięśniowo-powięziowy. Wykonuje się go za pomocą rolera. Kiedy ten typ rozciągania mięśni jest najskuteczniejszy? Powinno się go wykonywać przed treningiem czy po jego zakończeniu? Jakie są efekty rolowania? Na te – i wiele więcej pytań – znajdziecie odpowiedź w poniższym artykule!

trener-to-tez-fizjoterapeuta-oto-trening-medyczny

Trener to też fizjoterapeuta? Oto trening medyczny!

Do aktywnego trybu życia przekonuje się coraz więcej ludzi. Jednocześnie rosną również ich wymagania, co do kompetencji trenerów personalnych czy instruktorów. I słusznie. Osoby ćwiczące chcą zadbać o kompleksowe i prawidłowe kształtowanie własnego ciała. Tutaj z pomocą przychodzi trening medyczny – fizjoterapeutyczne spojrzenie na wysiłek fizyczny. Na czym jednak polega ta forma ćwiczeń? Kto skorzysta na nim najbardziej i czemu służy? O tym w poniższym artykule!

metody-na-ograniczony-zakres-ruchu-bark-i-kolano

Metody na ograniczony zakres ruchu – bark i kolano

Dla każdego stawu określony jest prawidłowy zakres ruchu. Z różnych powodów jednak mogą pojawiać się ograniczenia w ich obrębie. Najczęściej te problemy dotyczą barków i stawów kolanowych. Na szczęście są na to metody. Zobacz, jak skutecznie przywrócić prawidłowy zakres ruchu w stawach.

fizjoterapia-czym-jest-powiez

Fizjoterapia – czym jest powięź?

Obecnie osoby aktywne fizycznie coraz częściej korzystają z dodatkowych usług, które oferują kluby fitness. W ofercie znajdziemy więc masaże sportowe, zabiegi fizjoterapeutyczne, saunę… Coraz większą uwagę przywiązuje się do najmniejszych elementów ludzkiego ciała. Zobacz terapie powięziowe.

jakie-sa-najlepsze-masaze-plecow

Jakie są najlepsze masaże pleców?

Masaże mogą być relaksujące, lecznicze, pobudzające… W zależności od oczekiwanego celu można wybrać odpowiedni z nich. Jaki masaż zastosować na plecy, by osiągnąć jak najlepsze rezultaty?

po-co-nam-gimnastyka-korekcyjna

Po co nam gimnastyka korekcyjna?

Gimnastyka korekcyjna w dużej mierze pełni funkcję terapeutyczną. Dzięki specjalnie dobranym ćwiczeniom możliwe jest zniwelowanie wad postawy czy nieprawidłowych ruchów. Kto może skorzystać na zajęciach z gimnastyki korekcyjnej? Jakie są metody treningowe? Ile czasu czasu czeka się na lecznicze efekty?

wady-postawy-jak-cwiczyc-przy-kifozie

Wady postawy – jak ćwiczyć przy kifozie?

Kifoza, czyli tzw. okrągłe plecy jest bardzo częstą przypadłością. Odpowiednie ćwiczenia mogą jednak zniwelować tę wadę postawy. Zobacz, jak wygląda trening dla osób z kifozą.

masaz-po-treningu-silowym-co-warto-o-nim-wiedziec

Masaż po treningu siłowym – co warto o nim wiedzieć?

Każda aktywność fizyczna jest mniejszym lub większym obciążeniem dla organizmu. Po treningu należy więc zadbać o właściwą regenerację całego ciała. Dla zbolałych mięśni ukojeniem może być masaż.

ciesn-nadgarstka-test-i-cwiczenia-terapeutyczne

Cieśń nadgarstka - test i ćwiczenia terapeutyczne

wy-roluj-sie-na-zdrowie-czyli-masaz-rolerem

(Wy)roluj się na zdrowie – czyli masaż rolerem

trener-to-tez-fizjoterapeuta-oto-trening-medyczny

Trener to też fizjoterapeuta? Oto trening medyczny!

metody-na-ograniczony-zakres-ruchu-bark-i-kolano

Metody na ograniczony zakres ruchu – bark i kolano

fizjoterapia-czym-jest-powiez

Fizjoterapia – czym jest powięź?

jakie-sa-najlepsze-masaze-plecow

Jakie są najlepsze masaże pleców?

po-co-nam-gimnastyka-korekcyjna

Po co nam gimnastyka korekcyjna?

wady-postawy-jak-cwiczyc-przy-kifozie

Wady postawy – jak ćwiczyć przy kifozie?

masaz-po-treningu-silowym-co-warto-o-nim-wiedziec

Masaż po treningu siłowym – co warto o nim wiedzieć?