Wady i zalety treningu siłowego na maszynach

Wady i zalety treningu siłowego na maszynach

Trening siłowy służy zarówno do rozbudowania masy mięśniowej i zwiększania siły, jak i w dużej mierze do spalania tkanki tłuszczowej. Podczas treningu siłowego można wykorzystywać ciężar własnego ciała, wolny ciężar oraz maszyny. Zobacz wady i zalety treningu siłowego na maszynach.

Korzyści wynikające z treningu siłowego

Trening siłowy podnosi tempo metabolizmu w organizmie, dzięki czemu tkanka tłuszczowa spala się szybciej, a mięśnie rosną. Ponadto, systematyczne ćwiczenie siłowe pomaga utrzymać masę mięśniową na określonym poziomie. Trening siłowy ma również wiele korzyści zdrowotnych m.in. poprawia ogólną kondycję ćwiczącego, wzmacnia mięsień serca, zmniejsza ryzyko kontuzji, poprawia samopoczucie czy opóźnia procesy starzenia się.

Zalety treningu siłowego na maszynach

1. Maszyny są bezpieczne. Przede wszystkim początkujący dzięki wykorzystaniu maszyn mają szansę nauczyć się prawidłowej techniki ćwiczeń;

2. Każda z maszyn przeznaczona jest do treningu określonych grup mięśniowych lub mięśni. Postawienie sobie za cel pracowania nad konkretną partią ciała lub nad wzmocnieniem mięśni po przebytej kontuzji z wykorzystaniem maszyn taki cel może się ziścić;

3. Maszyny wymuszają na trenującym właściwy tor ruchu. Dzięki ograniczeniom, które nakłada na ćwiczącego maszyna zmniejsza się ryzyko pomyłki, a tym samym kontuzji. Podczas ćwiczeń z ciężarem wolnym lub z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała takie ryzyko jest większe;

4. Do ćwiczeń na maszynach w większości przypadków nie jest potrzebna asysta. Większość maszyn wymaga jedynie obecności ćwiczącego;

5. Prostota w obsłudze. Większość maszyn nie sprawia problemów ćwiczącym podczas obsługi. Dzięki temu nawet początkujący mają szansę szybko nauczyć się obsługi sprzętu do ćwiczeń;

Wady treningu siłowego na maszynach

1. Określony zakres ruchu, który wymusza maszyna wyłącza z pracy m.in. mięśnie stabilizujące. Poprzez określony ruch mięśnie stabilizujące nie wzmacniają się, a tym samym wzrasta ryzyko urazów i wad postawy;

2. Brak uniwersalności. Jedna maszyna jest przeznaczona do trenowania określonej partii ciała, co sprawia, że do ćwiczeń całego ciała potrzebna jest duża ilość maszyn;

3. Maszyny są konstruowane pod ludzi średniego wzrostu. Osoby wyjątkowo wysokie oraz niskie mogą mieć problem z komfortowym i skutecznym ćwiczeniem na maszynach;

4. Maszyny do ćwiczeń są stosunkowo drogie i zajmują dużą przestrzeń;

5. Ze względu na łatwość w obsłudze zwiększa się ryzyko złego dobrania ciężaru. Ćwiczący może przecenić swoje możliwości i wybrać nieodpowiedni dla siebie ciężar.

Kto powinien ćwiczyć siłowo na maszynach?

Osoby pragnące zwiększyć swoją masę mięśniową, czyli np. kulturyści ćwiczą częściej na maszynach. Można również zmęczyć mięśnie podczas ćwiczeń z ciężarami wolnymi, a następnie na maszynie zmęczyć je jeszcze bardziej. Taka forma ćwiczeń zapewnia duży przyrost masy mięśniowej. Siłowo trenują również sprinterzy. Sprinter jako cel obiera sobie zwiększenie szybkości, dzięki poprawie funkcjonowania mięśni. Sprinter częściej wybierze ciężary wolne, ponieważ ćwiczenia z ich wykorzystaniem pomogą mu poprawić koordynację pracy wielu mięśni w jednocześnie. Ponadto, dzięki ćwiczeniom z ciężarem wolnym sprinter ma szansę poprawić koordynację pracy systemu nerwowego. Wniosek jest jasny. Maszyny są idealnym rozwiązaniem dla osób pragnących poprawienia wyglądu konkretnej partii ciała oraz tych, którzy chcą zwiększyć masę mięśniową. Jeśli ćwiczenia mają na celu poprawę zdrowia lub ogólnej sprawności fizycznej – rozwiązaniem mogą być ciężary wolne.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 2 11 października 2016  1567

Dodaj komentarz

  • Wiesiek
    13 października 2016
    Przynajmniej wiadomo jakie jest niebezpieczeństwo i co się może stać, jak się trenuje na maszynach.
  • Olo
    13 października 2016
    Tak źle, i tak nie dobrze. Może to banał, ale każdy trening ma swoje wady i zalety.

Artykuły z kategorii: Trening Siłowy

jakie-urzadzenia-spotkasz-na-silowni-i-do-czego-sluza-krotki-przewodnik

Jakie urządzenia spotkasz na siłowni i do czego służą - krótki przewodnik

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem swojej przygody z siłownią, ale nie wiesz, czego się spodziewać? Zobacz, jakie urządzenia możesz spotkać na siłowni i sprawdź, które sprawdzą się najlepiej na pierwsze treningi. Z nami masz pewność łatwego startu - przed tobą pierwsze rozeznanie w sprzęcie treningowym!

pompa-miesniowa-zobacz-jak-ja-wykorzystac-w-codziennym-treningu

Pompa mięśniowa - zobacz, jak ją wykorzystać w codziennym treningu!

Widoczny efekt treningu i stymulacji mięśni to tzw. pompa mięśniowa. I choć nie utrzymuje się długo, ma sporo zalet i właśnie dzięki niej twój trening może wejść na wyższy poziom. Zobacz, jak pompa mięśniowa wpływa na rozwój poszczególnych partii mięśniowych i przekonaj się na własnym przykładzie, jak skuteczne mogą być sety łączone i gigant serie w codziennych ćwiczeniach.

krolewskie-cwiczenia-na-biceps-zobacz-jak-zwiekszyc-obwod-swoich-ramion

Królewskie ćwiczenia na biceps - zobacz, jak zwiększyć obwód swoich ramion!

Jeśli twój trening ramion nie przynosi pożądanych efektów, najpewniej robisz coś nie tak. Być może stosujesz niedostateczne obciążenia lub sięgasz po niewłaściwe ćwiczenia na biceps lub triceps. Podpowiadamy, jak zorganizować trening oraz jakie ćwiczenia na biceps dadzą najlepsze efekty. Sprawdź!

gainer-przed-treningiem-kiedy-warto-go-wypic-i-czy-to-dobry-pomysl

Gainer przed treningiem - kiedy warto go wypić i czy to dobry pomysł?

Produkty na masę mięśniową stosowane około treningowo to na pewno dobry patent w przypadku, gdy trudno zapewnić odpowiednią podaż kalorii. Gainer może stanowić zamiennik pełnowartościowego posiłku lub pewnej jego części, a przyjęty bezpośrednio po treningu może zahamować katabolizm. A gdyby tak wypić gainer przed treningiem? Zobacz, kiedy warto i czy to w ogóle ma sens!

squats-alternative-wyprobuj-przysiadow-z-hantlami-i-dopompuj-miesnie-nog

Squats alternative - wypróbuj przysiadów z hantlami i dopompuj mięśnie nóg!

Wydawać by się mogło, że na trening nóg składają się te same ćwiczenia i być może to jest powodem częstego pomijania tej partii mięśniowej w tygodniowym rozkładzie ćwiczeń. Okazuje się, że liczba ćwiczeń jest dosyć obszerna, a samych przysiadów jest ponad 10 kombinacji. Sprawdź przysiady z hantlami i zobacz, jak łatwo wycisnąć więcej z treningu!

szrugsy-z-hantlami-twoj-przepis-na-kaptury-jak-postronki

Szrugsy z hantlami - twój przepis na kaptury jak postronki!

Typowy trening domatora czy kilka ćwiczeń na maszynach to za mało. Imponującą muskulaturę i atletyczną sylwetkę można wykuć tylko przy kompleksowym treningu całego ciała z wykorzystaniem różnorodnych bodźców. Zobacz, jak wykonać szrugsy z hantlami i zbudować kaptury niewielkim kosztem.

kreatyna-na-redukcji-komu-sluzy-i-w-jaki-sposob-powinno-sie-ja-przyjmowac

Kreatyna na redukcji - komu służy i w jaki sposób powinno się ją przyjmować?

Kreatyna na redukcji to dosyć kontrowersyjny temat. Wiąże się on głównie z możliwością powodowania niekorzystnego zatrzymywania wody w organizmie przez ten suplement. Czy jest to prawda i w jaki sposób należy przyjmować kreatynę na redukcji?

miej-odwage-na-wiecej-pas-kulturystyczny-recepta-na-lepsze-wyniki

Miej odwagę na więcej! Pas kulturystyczny receptą na lepsze wyniki

Nawet jeśli nie odczuwasz bólu podczas złożonych ćwiczeń, możesz pożałować niektórych decyzji za kilka lat. Przeciążenia, jakim poddawany jest cały kręgosłup podczas treningu siłowego, przekraczają niekiedy jego potencjał kinetyczny. Spróbuj ćwiczeń z pasem kulturystycznym i ciesz się coraz lepszymi wynikami!

suplementy-na-mase-miesniowa-ktore-sa-najlepsze

Suplementy na masę mięśniową - które są najlepsze?

Podczas budowania masy mięśniowej wiele osób decyduje się na stosowanie wybranych suplementów. Niektóre z nich są bowiem w stanie znacznie przyspieszyć oczekiwany efekt. Jakie suplementy tego typu są najlepsze?

przeziebienie-a-silownia-czy-trening-w-trakcie-choroby-to-dobry-pomysl

Przeziębienie a siłownia - czy trening w trakcie choroby to dobry pomysł?

Mówi się, że chorobę trzeba wygrzać, a drobne przeziębienie tak naprawdę nie stoi na przeszkodzie, by pójść do pracy czy na trening. Okazuje się, że takie lekceważące podejście może mieć negatywne skutki w przyszłości. Co zrobić, aby lekkie przeziębienie a siłownia i codzinne trening nie musiały się wykluczać?

jakie-urzadzenia-spotkasz-na-silowni-i-do-czego-sluza-krotki-przewodnik

Jakie urządzenia spotkasz na siłowni i do czego służą - krótki przewodnik

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem swojej przygody z siłownią, ale nie wiesz, czego się spodziewać? Zobacz, jakie urządzenia możesz spotkać na siłowni i sprawdź, które sprawdzą się najlepiej na pierwsze treningi. Z nami masz pewność łatwego startu - przed tobą pierwsze rozeznanie w sprzęcie treningowym!

pompa-miesniowa-zobacz-jak-ja-wykorzystac-w-codziennym-treningu

Pompa mięśniowa - zobacz, jak ją wykorzystać w codziennym treningu!

Widoczny efekt treningu i stymulacji mięśni to tzw. pompa mięśniowa. I choć nie utrzymuje się długo, ma sporo zalet i właśnie dzięki niej twój trening może wejść na wyższy poziom. Zobacz, jak pompa mięśniowa wpływa na rozwój poszczególnych partii mięśniowych i przekonaj się na własnym przykładzie, jak skuteczne mogą być sety łączone i gigant serie w codziennych ćwiczeniach.

krolewskie-cwiczenia-na-biceps-zobacz-jak-zwiekszyc-obwod-swoich-ramion

Królewskie ćwiczenia na biceps - zobacz, jak zwiększyć obwód swoich ramion!

Jeśli twój trening ramion nie przynosi pożądanych efektów, najpewniej robisz coś nie tak. Być może stosujesz niedostateczne obciążenia lub sięgasz po niewłaściwe ćwiczenia na biceps lub triceps. Podpowiadamy, jak zorganizować trening oraz jakie ćwiczenia na biceps dadzą najlepsze efekty. Sprawdź!

gainer-przed-treningiem-kiedy-warto-go-wypic-i-czy-to-dobry-pomysl

Gainer przed treningiem - kiedy warto go wypić i czy to dobry pomysł?

Produkty na masę mięśniową stosowane około treningowo to na pewno dobry patent w przypadku, gdy trudno zapewnić odpowiednią podaż kalorii. Gainer może stanowić zamiennik pełnowartościowego posiłku lub pewnej jego części, a przyjęty bezpośrednio po treningu może zahamować katabolizm. A gdyby tak wypić gainer przed treningiem? Zobacz, kiedy warto i czy to w ogóle ma sens!

squats-alternative-wyprobuj-przysiadow-z-hantlami-i-dopompuj-miesnie-nog

Squats alternative - wypróbuj przysiadów z hantlami i dopompuj mięśnie nóg!

Wydawać by się mogło, że na trening nóg składają się te same ćwiczenia i być może to jest powodem częstego pomijania tej partii mięśniowej w tygodniowym rozkładzie ćwiczeń. Okazuje się, że liczba ćwiczeń jest dosyć obszerna, a samych przysiadów jest ponad 10 kombinacji. Sprawdź przysiady z hantlami i zobacz, jak łatwo wycisnąć więcej z treningu!

szrugsy-z-hantlami-twoj-przepis-na-kaptury-jak-postronki

Szrugsy z hantlami - twój przepis na kaptury jak postronki!

Typowy trening domatora czy kilka ćwiczeń na maszynach to za mało. Imponującą muskulaturę i atletyczną sylwetkę można wykuć tylko przy kompleksowym treningu całego ciała z wykorzystaniem różnorodnych bodźców. Zobacz, jak wykonać szrugsy z hantlami i zbudować kaptury niewielkim kosztem.

kreatyna-na-redukcji-komu-sluzy-i-w-jaki-sposob-powinno-sie-ja-przyjmowac

Kreatyna na redukcji - komu służy i w jaki sposób powinno się ją przyjmować?

Kreatyna na redukcji to dosyć kontrowersyjny temat. Wiąże się on głównie z możliwością powodowania niekorzystnego zatrzymywania wody w organizmie przez ten suplement. Czy jest to prawda i w jaki sposób należy przyjmować kreatynę na redukcji?

miej-odwage-na-wiecej-pas-kulturystyczny-recepta-na-lepsze-wyniki

Miej odwagę na więcej! Pas kulturystyczny receptą na lepsze wyniki

Nawet jeśli nie odczuwasz bólu podczas złożonych ćwiczeń, możesz pożałować niektórych decyzji za kilka lat. Przeciążenia, jakim poddawany jest cały kręgosłup podczas treningu siłowego, przekraczają niekiedy jego potencjał kinetyczny. Spróbuj ćwiczeń z pasem kulturystycznym i ciesz się coraz lepszymi wynikami!

suplementy-na-mase-miesniowa-ktore-sa-najlepsze

Suplementy na masę mięśniową - które są najlepsze?

Podczas budowania masy mięśniowej wiele osób decyduje się na stosowanie wybranych suplementów. Niektóre z nich są bowiem w stanie znacznie przyspieszyć oczekiwany efekt. Jakie suplementy tego typu są najlepsze?

przeziebienie-a-silownia-czy-trening-w-trakcie-choroby-to-dobry-pomysl

Przeziębienie a siłownia - czy trening w trakcie choroby to dobry pomysł?

Mówi się, że chorobę trzeba wygrzać, a drobne przeziębienie tak naprawdę nie stoi na przeszkodzie, by pójść do pracy czy na trening. Okazuje się, że takie lekceważące podejście może mieć negatywne skutki w przyszłości. Co zrobić, aby lekkie przeziębienie a siłownia i codzinne trening nie musiały się wykluczać?