Wady i zalety treningu siłowego na maszynach

Wady i zalety treningu siłowego na maszynach

Trening siłowy służy zarówno do rozbudowania masy mięśniowej i zwiększania siły, jak i w dużej mierze do spalania tkanki tłuszczowej. Podczas treningu siłowego można wykorzystywać ciężar własnego ciała, wolny ciężar oraz maszyny. Zobacz wady i zalety treningu siłowego na maszynach.

Korzyści wynikające z treningu siłowego

Trening siłowy podnosi tempo metabolizmu w organizmie, dzięki czemu tkanka tłuszczowa spala się szybciej, a mięśnie rosną. Ponadto, systematyczne ćwiczenie siłowe pomaga utrzymać masę mięśniową na określonym poziomie. Trening siłowy ma również wiele korzyści zdrowotnych m.in. poprawia ogólną kondycję ćwiczącego, wzmacnia mięsień serca, zmniejsza ryzyko kontuzji, poprawia samopoczucie czy opóźnia procesy starzenia się.

Zalety treningu siłowego na maszynach

1. Maszyny są bezpieczne. Przede wszystkim początkujący dzięki wykorzystaniu maszyn mają szansę nauczyć się prawidłowej techniki ćwiczeń;

2. Każda z maszyn przeznaczona jest do treningu określonych grup mięśniowych lub mięśni. Postawienie sobie za cel pracowania nad konkretną partią ciała lub nad wzmocnieniem mięśni po przebytej kontuzji z wykorzystaniem maszyn taki cel może się ziścić;

3. Maszyny wymuszają na trenującym właściwy tor ruchu. Dzięki ograniczeniom, które nakłada na ćwiczącego maszyna zmniejsza się ryzyko pomyłki, a tym samym kontuzji. Podczas ćwiczeń z ciężarem wolnym lub z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała takie ryzyko jest większe;

4. Do ćwiczeń na maszynach w większości przypadków nie jest potrzebna asysta. Większość maszyn wymaga jedynie obecności ćwiczącego;

5. Prostota w obsłudze. Większość maszyn nie sprawia problemów ćwiczącym podczas obsługi. Dzięki temu nawet początkujący mają szansę szybko nauczyć się obsługi sprzętu do ćwiczeń;

Wady treningu siłowego na maszynach

1. Określony zakres ruchu, który wymusza maszyna wyłącza z pracy m.in. mięśnie stabilizujące. Poprzez określony ruch mięśnie stabilizujące nie wzmacniają się, a tym samym wzrasta ryzyko urazów i wad postawy;

2. Brak uniwersalności. Jedna maszyna jest przeznaczona do trenowania określonej partii ciała, co sprawia, że do ćwiczeń całego ciała potrzebna jest duża ilość maszyn;

3. Maszyny są konstruowane pod ludzi średniego wzrostu. Osoby wyjątkowo wysokie oraz niskie mogą mieć problem z komfortowym i skutecznym ćwiczeniem na maszynach;

4. Maszyny do ćwiczeń są stosunkowo drogie i zajmują dużą przestrzeń;

5. Ze względu na łatwość w obsłudze zwiększa się ryzyko złego dobrania ciężaru. Ćwiczący może przecenić swoje możliwości i wybrać nieodpowiedni dla siebie ciężar.

Kto powinien ćwiczyć siłowo na maszynach?

Osoby pragnące zwiększyć swoją masę mięśniową, czyli np. kulturyści ćwiczą częściej na maszynach. Można również zmęczyć mięśnie podczas ćwiczeń z ciężarami wolnymi, a następnie na maszynie zmęczyć je jeszcze bardziej. Taka forma ćwiczeń zapewnia duży przyrost masy mięśniowej. Siłowo trenują również sprinterzy. Sprinter jako cel obiera sobie zwiększenie szybkości, dzięki poprawie funkcjonowania mięśni. Sprinter częściej wybierze ciężary wolne, ponieważ ćwiczenia z ich wykorzystaniem pomogą mu poprawić koordynację pracy wielu mięśni w jednocześnie. Ponadto, dzięki ćwiczeniom z ciężarem wolnym sprinter ma szansę poprawić koordynację pracy systemu nerwowego. Wniosek jest jasny. Maszyny są idealnym rozwiązaniem dla osób pragnących poprawienia wyglądu konkretnej partii ciała oraz tych, którzy chcą zwiększyć masę mięśniową. Jeśli ćwiczenia mają na celu poprawę zdrowia lub ogólnej sprawności fizycznej – rozwiązaniem mogą być ciężary wolne.

Dominika Górska 2 11 października 2016  1279

Dodaj komentarz

  • Wiesiek
    13 października 2016
    Przynajmniej wiadomo jakie jest niebezpieczeństwo i co się może stać, jak się trenuje na maszynach.
  • Olo
    13 października 2016
    Tak źle, i tak nie dobrze. Może to banał, ale każdy trening ma swoje wady i zalety.

Artykuły z kategorii: Trening Siłowy

przykladowy-trening-fbw-jak-go-wykonac

Przykładowy trening FBW – jak go wykonać?

Trening Full Body Workout to jedna z bardziej uniwersalnych aktywności fizycznych trafiająca w gusta wielu osób posiadających różne cele. Jak poprawnie ćwiczyć FBW i o czym warto pamiętać?

wyciskanie-hantli-lezac-technika-wzmacniania-miesni

Wyciskanie hantli leżąc | technika wzmacniania mięśni

Wyciskanie hantli leżąc to jedna z popularniejszych metod na wzmocnienie mięśni znajdujących się na długości całych rąk i klatki piersiowej. Jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia tego typu?

zolnierskie-wyciskanie-czyli-jak-budowac-mase-miesniowa

Żołnierskie wyciskanie, czyli jak budować masę mięśniową

Wyciskanie żołnierskie to jedno z najefektywniejszych ćwiczeń na masę. Istnieje wiele wariantów tego rodzaju aktywności. Jak ćwiczyć żołnierskie wyciskanie?

wioslowanie-sztanga-twoj-przepis-na-plecy-jak-lotnisko-w-atlancie

Wiosłowanie sztangą: twój przepis na plecy jak lotnisko w Atlancie

Kiedy w marcu 2019 roku władze Turcji otworzyły nową część lotniska w Stambule, turyści myśleli, że to obecnie największe lotnisko świata. Niezależnie od tego, który kierunek obieramy na swój urlop, nasze plecy mogą być równie imponujących rozmiarów. Jak się takich dorobić? Wiosłowanie sztangą to idealna recepta! Przedstawiamy 4 warianty tego ćwiczenia i jego kompleksowy wpływ na sylwetkę!

rwanie-sztangi-jak-robic-to-prawidlowo-aktualizacja-2020

Rwanie sztangi – jak robić to prawidłowo? Aktualizacja 2020

Rwanie sztangi jest jednym z trudniejszych ćwiczeń pod względem technicznym. Składa się ze skomplikowanych ruchów, które należy wykonać w jednym czasie. Zobacz, w jaki sposób można poprawnie wykonywać rwanie sztangi i podrzut sztangi.

jak-prowadzic-dziennik-treningowy-aktualizacja-2020

Jak prowadzić dziennik treningowy? Aktualizacja 2020

Regularne treningi mogą trwać latami, a zapamiętanie wszystkich wykonanych ćwiczeń, powtórzeń i ciężarów graniczy z cudem. Dziennik treningowy pomaga w usystematyzowaniu informacji o ćwiczeniach. Zobacz, jak prawidłowo prowadzić dziennik treningu oraz dlaczego warto to robić.

tkanka-tluszczowa-u-mezczyzn-jaki-powinien-byc-wlasciwy-poziom

Tkanka tłuszczowa u mężczyzn | jaki powinien być właściwy poziom?

Poziom tkanki tłuszczowej jest różny u mężczyzn i u kobiet, co ma związek z wieloma czynnikami. Jaka jest prawidłowa zawartość tkanki tłuszczowej w ciele mężczyzny i czym grozi jej zbyt wysoki lub zbyt niski poziom?

o-co-chodzi-z-tkanka-tluszczowa-body-fat-percentage-bez-tajemnic

O co chodzi z tkanką tłuszczową? Body fat percentage bez tajemnic

Jeszcze do niedawna rolę delfickiej wyroczni w kwestiach kondycji naszego organizmu sprowadzano do indeksu masy ciała. Z czasem opieranie wszelkich zmian w organizmie na wskaźniku BMI okazało się niewystarczające i rozpoczęto pomiar tkanki tłuszczowej. Czym jest body fat percentage i jak go obliczyć?

trening-push-pull-legs-poznaj-skuteczny-plan-dla-pasjonatow-zelastwa

Trening PUSH PULL LEGS - poznaj skuteczny plan dla pasjonatów żelastwa

Obok treningu obwodowego i FBW, split cieszy się sporym zainteresowaniem ze względu na mocne oddziaływanie na poszczególne partie mięśniowe. Specyficzną odmianą treningu dzielonego jest PUSH PULL LEGS, który zakłada podział całego ciała na 3 części i ćwiczenie każdej z nich na osobnym treningu. Jak działa i jak powinien wyglądać trening w takim wydaniu?

plecy-jak-lotnisko-najlepsze-cwiczenia-na-silownie-na-mocne-i-szerokie-plecy

Plecy jak lotnisko - najlepsze ćwiczenia na siłownię na mocne i szerokie plecy

Grzbiet to strategiczna partia mięśniowa. Szerokie plecy kojarzą się z siłą, wzmacniają nasz kręgosłup i chronią go przed urazami, a razem z mięśniami brzucha skutecznie stabilizują całą naszą sylwetkę. Podpowiadamy, które ćwiczenia na plecy wybrać, by trening na siłowni przynosił oczekiwane efekty.

przykladowy-trening-fbw-jak-go-wykonac

Przykładowy trening FBW – jak go wykonać?

Trening Full Body Workout to jedna z bardziej uniwersalnych aktywności fizycznych trafiająca w gusta wielu osób posiadających różne cele. Jak poprawnie ćwiczyć FBW i o czym warto pamiętać?

wyciskanie-hantli-lezac-technika-wzmacniania-miesni

Wyciskanie hantli leżąc | technika wzmacniania mięśni

Wyciskanie hantli leżąc to jedna z popularniejszych metod na wzmocnienie mięśni znajdujących się na długości całych rąk i klatki piersiowej. Jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia tego typu?

zolnierskie-wyciskanie-czyli-jak-budowac-mase-miesniowa

Żołnierskie wyciskanie, czyli jak budować masę mięśniową

Wyciskanie żołnierskie to jedno z najefektywniejszych ćwiczeń na masę. Istnieje wiele wariantów tego rodzaju aktywności. Jak ćwiczyć żołnierskie wyciskanie?

wioslowanie-sztanga-twoj-przepis-na-plecy-jak-lotnisko-w-atlancie

Wiosłowanie sztangą: twój przepis na plecy jak lotnisko w Atlancie

Kiedy w marcu 2019 roku władze Turcji otworzyły nową część lotniska w Stambule, turyści myśleli, że to obecnie największe lotnisko świata. Niezależnie od tego, który kierunek obieramy na swój urlop, nasze plecy mogą być równie imponujących rozmiarów. Jak się takich dorobić? Wiosłowanie sztangą to idealna recepta! Przedstawiamy 4 warianty tego ćwiczenia i jego kompleksowy wpływ na sylwetkę!

rwanie-sztangi-jak-robic-to-prawidlowo-aktualizacja-2020

Rwanie sztangi – jak robić to prawidłowo? Aktualizacja 2020

Rwanie sztangi jest jednym z trudniejszych ćwiczeń pod względem technicznym. Składa się ze skomplikowanych ruchów, które należy wykonać w jednym czasie. Zobacz, w jaki sposób można poprawnie wykonywać rwanie sztangi i podrzut sztangi.

jak-prowadzic-dziennik-treningowy-aktualizacja-2020

Jak prowadzić dziennik treningowy? Aktualizacja 2020

Regularne treningi mogą trwać latami, a zapamiętanie wszystkich wykonanych ćwiczeń, powtórzeń i ciężarów graniczy z cudem. Dziennik treningowy pomaga w usystematyzowaniu informacji o ćwiczeniach. Zobacz, jak prawidłowo prowadzić dziennik treningu oraz dlaczego warto to robić.

tkanka-tluszczowa-u-mezczyzn-jaki-powinien-byc-wlasciwy-poziom

Tkanka tłuszczowa u mężczyzn | jaki powinien być właściwy poziom?

Poziom tkanki tłuszczowej jest różny u mężczyzn i u kobiet, co ma związek z wieloma czynnikami. Jaka jest prawidłowa zawartość tkanki tłuszczowej w ciele mężczyzny i czym grozi jej zbyt wysoki lub zbyt niski poziom?

o-co-chodzi-z-tkanka-tluszczowa-body-fat-percentage-bez-tajemnic

O co chodzi z tkanką tłuszczową? Body fat percentage bez tajemnic

Jeszcze do niedawna rolę delfickiej wyroczni w kwestiach kondycji naszego organizmu sprowadzano do indeksu masy ciała. Z czasem opieranie wszelkich zmian w organizmie na wskaźniku BMI okazało się niewystarczające i rozpoczęto pomiar tkanki tłuszczowej. Czym jest body fat percentage i jak go obliczyć?

trening-push-pull-legs-poznaj-skuteczny-plan-dla-pasjonatow-zelastwa

Trening PUSH PULL LEGS - poznaj skuteczny plan dla pasjonatów żelastwa

Obok treningu obwodowego i FBW, split cieszy się sporym zainteresowaniem ze względu na mocne oddziaływanie na poszczególne partie mięśniowe. Specyficzną odmianą treningu dzielonego jest PUSH PULL LEGS, który zakłada podział całego ciała na 3 części i ćwiczenie każdej z nich na osobnym treningu. Jak działa i jak powinien wyglądać trening w takim wydaniu?

plecy-jak-lotnisko-najlepsze-cwiczenia-na-silownie-na-mocne-i-szerokie-plecy

Plecy jak lotnisko - najlepsze ćwiczenia na siłownię na mocne i szerokie plecy

Grzbiet to strategiczna partia mięśniowa. Szerokie plecy kojarzą się z siłą, wzmacniają nasz kręgosłup i chronią go przed urazami, a razem z mięśniami brzucha skutecznie stabilizują całą naszą sylwetkę. Podpowiadamy, które ćwiczenia na plecy wybrać, by trening na siłowni przynosił oczekiwane efekty.