>

Uzależnienie od słodyczy – mit czy realny problem?

Uzależnienie od słodyczy – mit czy realny problem?

Zjedzenie słodyczy wywołuje uczucie szczęścia. Wszystko za sprawą zawartego w nich cukru, który wywołuje produkcję endorfin. To, co sprawia nam przyjemność może jednak stać się niebezpieczne – podobnie jak w przypadku innych uzależnień. Czy nadmierne sięganie po słodkości może stać się poważnym problemem zdrowotnym?

Słodka trucizna – realne uzależnienie czy powielany mit?

Uzależnienia dzieli się na psychiczne i fizyczne. O uzależnieniu psychicznym od słodyczy mówi się wtedy, gdy organizm domaga się cukru w określonych momentach dnia. Prostym przykładem może być tutaj niemożliwość odmówienia sobie deseru po obiedzie. Ta forma uzależnienia nie jest motywowana żadnymi czynnikami fizjologicznymi. Osoba po prostu nie jest w stanie odmówić sobie przyjemności płynącej ze zjedzenia słodkości. Za taki stan odpowiada ośrodek nagrody zlokalizowany w mózgu. Uzależnienie fizyczne natomiast ma swoje podłoże w częstym dostarczaniu cukru do organizmu. Ten otrzymując duże dawki glukozy rozpoczyna produkcję sporych ilości insuliny w celu neutralizacji cukru. Gwałtowny spadek glukozy wzmaga uczucie głodu. Tym samym – chęć sięgnięcia po kolejne słodycze.

Nadmierne dostarczanie słodyczy do organizmu może stać się realnym uzależnieniem. Za jego powstanie odpowiadają bowiem zarówno reakcje fizjologiczne organizmu, jak i te psychiczne. Uzależnienie organizmu od jakiejkolwiek substancji, a następnie jej wyeliminowanie może skutkować zespołem abstynencyjnym. W przypadku słodyczy taka sytuacja także może się pojawić.

Dlaczego uzależniamy się od słodyczy?

Jedni po prostu kochają jeść słodkości. Inni – sięgają po nie w momentach obniżonego nastroju na przykład w okresie jesiennym czy po prostu, gdy mają zły dzień. Długotrwałe i regularne dostarczanie cukru do organizmu ma wpływ na przyzwyczajanie się organizmu do takiego stanu. Co więcej, słodycze zostają skojarzone właśnie z tymi złymi chwilami. Powstaje błędne koło, bo gdy mamy zły dzień – po prostu znów sięgamy po słodkości. Podobnie rzecz ma się z nocnym podjadaniem. Zwykle zamiast sięgnąć po coś pełnowartościowego – jeśli już koniecznie nie możemy zasnąć bez zjedzenia – wybieramy czekoladkę bądź batona. To również przyzwyczaja organizm, a w efekcie – prowadzi do uzależnienia od cukru.

Chęć zjedzenia czegoś słodkiego wiąże się ze spadkiem cukru we krwi. Gdy powstanie uzależnienie – nie jesteśmy w stanie przezwyciężyć ochoty na słodycze.

Czy uzależnienie od cukru może być groźne dla zdrowia?

Pierwszym nasuwającym się na myśl skutkiem nadmiernego jedzenia słodyczy jest szybkie przybieranie na wadze. Jednak nadwaga i otyłość nie są jedynymi problemami zdrowotnymi mogącymi mieć swoje podłoże w uzależnieniu od słodyczy. Zbyt duże ilości cukru w organizmie mogą bowiem doprowadzić do poważnych chorób układu krążenia, a w szczególności – cukrzycy. Co więcej, długotrwałe dostarczanie cukru do organizmu może skutkować nietolerancją glukozy. Słodycze negatywnie oddziałują także na zdrowie i stan zębów.

uzależnienie od słodyczy i cukru leczenie

Wśród osób, które nadmiernie spożywają cukier zwiększa się ryzyko zachorowania na depresję. Często pojawiają się również problemy z pamięcią.

Jakie są konsekwencje uzależnienia od słodyczy?

- zwiększenie masy ciała, a w efekcie nadwaga i otyłość

- ryzyko zakwaszenia organizmu

- choroby zębów, cukrzyca, miażdżyca, choroby układu krwionośnego i serca

- zawroty i bóle głowy

- zwiększenie ryzyka pojawienia się innych uzależnień

- przyspieszenie procesów starzenia się organizmu

TEST: Czy jesteś uzależniony od słodyczy?

1. Czy sięgasz po słodycze, gdy nie jesteś głodny, ale dlatego że odczuwasz nieprzeparte pragnienie zjedzenia czegoś słodkiego?

2. Czy umiałbyś bez problemu ograniczyć spożywanie słodyczy?

3. Czy ze względu na twoje nawyki żywieniowe w kontekście jedzenia słodyczy pojawiły się problemy społeczne bądź zdrowotne w twoim otoczeniu?

4. Czy uważasz, że ciągle potrzebujesz więcej słodyczy, żeby czerpać przyjemność z życia?

Jeśli na wszystkie pytania odpowiedziałeś twierdząco, możesz być na dobrej drodze do uzależnienia się od słodyczy.

Jakie są objawy uzależnienia od słodyczy?

- odczuwasz objawy ostawienia, jeśli nie zjesz niczego słodkiego

- nie jesteś w stanie kontrolować własnych zachowań (także częściowo)

- nie możesz oprzeć się zjedzeniu słodyczy

- odczuwasz pragnienie zjedzenia czegoś słodkiego i wiesz, że nie możesz się powstrzymać przed zjedzeniem

- zaniedbujesz inne czynności (także częściowo) na rzecz jedzenia słodyczy – na przykład zamieniasz obiad na słodkości

- zdajesz sobie sprawę z tego, że jedzenie słodyczy jest dla ciebie niezdrowe, a mimo to wciąż to robisz

Uzależnienie od słodyczy wiąże się także z innymi czynnikami towarzyszącymi. Takie osoby zwykle podjadają, ciągle są głodne, cierpią na zachowania kompulsywne i nie przyznają się do swojego problemu. Zdarza się również jedzenie po kryjomu.

Co wybrać zamiast cukru?

Ogromne znaczenie w zdrowej diecie z ograniczoną ilością cukru jest prawidłowe komponowanie posiłków. Gdy zmniejszamy ilość cukru, musimy go zastąpić odpowiednimi składnikami odżywczymi. W diecie powinna więc znaleźć się większa ilość białka i zdrowych kwasów tłuszczowych. W ten sposób można osiągnąć podobny bilans energetyczny. Tym samym nie pojawi się zmęczenie.

Zamiast sięgać po niezdrowe słodkie przekąski – można wybrać mniejsze zło. Sprawdzą się więc słodycze słodzone stewią czy melasą. W codziennej diecie także znacznie lepiej sięgać po zdrowe zamienniki cukru. Możesz też oszukiwać swój organizm i zamiast cukru stosować słodkie w smaku przyprawy, takie jak cynamon czy wanilia.

Jak walczyć z uzależnieniem od słodyczy?

- Kontroluj spożywane przez siebie porcje słodkości. W pierwszym tygodniu walki z nałogiem możesz ograniczać je o połowę – wciąż jedząc słodycze o dotychczasowych porach.

- Stosuj zamienniki. W drugim tygodniu zrywania ze słodyczami postaraj się zamiast po słodycze, sięgać po owoce. One również są źródłem cukru, dzięki czemu oszukasz organizm (chociaż skoki insuliny będą mniejsze).

- Unikaj sacharozy i sztucznych słodzików. Zamiast nich wybierz na przykład stewię. Sprawdź listę zamienników cukru

- Rozpocznij regularną aktywność fizyczną. Pod wpływem wysiłku fizycznego rozpoczyna się produkcja endorfin. Odkryjesz, że są inne sposoby na dostarczanie sobie przyjemności. Zobacz ofertę siłowni i klubów. Masz do wyboru treningi fitness, jogę, pilates, treningi siłowe... 

- Jeśli nie możesz kompletnie zerwać ze słodyczami – ustal sobie dzienny limit cukru. Może to być kostka gorzkiej czekolady dziennie (nie ma aż tak dużej zawartości cukru, ale sprawia przyjemność).

- Zwiększ ilość błonnika w diecie. Zmniejsza on uczucie głodu, a tym samym chęć sięgnięcia po słodkości.

- Spożywaj posiłki o niskim indeksie glikemicznym. Spowolni to proces wchłaniania się glukozy we krwi, a co za tym idzie wydłuża uczucie sytości.

- W przypadku psychicznego uzależnienia od słodyczy: zamień niezdrowe słodycze na te zdrowsze np. batony słodzone stewią. Zadbaj o to, by były one niskokaloryczne.

- Wygranie z uzależnieniem od słodyczy może pomóc w wyrobieniu sobie zdrowych nawyków żywieniowych. Dzięki nim poprawi się twój ogólny stan zdrowia. Jeśli jednak nie wiesz, jak zmienić własną dietę, by powstrzymać uzależnienie – zgłoś się po pomoc do dietetyka.

Uzależnienie od słodyczy można leczyć poprzez terapię dla cukroholików. Może ją przeprowadzić każdy terapeuta specjalizujący się w leczeniu uzależnień. Mechanizm wszystkich z nich jest taki sam – osoba uzależniona nie jest w stanie odstawić uzależniającej jej substancji.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 4 10 maja 2017  < 1000

Dodaj komentarz

  • Jolasia
    28 czerwca 2017
    Ach te słodycze, żeby one nie były aż takie dobre....
  • 16 maja 2017
    Od słodyczy jest się bardzo łatwo uzależnić.
  • Franciszek
    15 maja 2017
    Oczywiście, że jest. Przecież jak ktoś nie jest w stanie opanować chęci na słodycze i je je, to wiadomo, że coś jest nie tak. Przecież to nie jest normalne.
  • Ula
    15 maja 2017
    Ja tam nie wierzę, że jest coś takiego jak uzależnienie od słodyczy ;)

Artykuły z kategorii: Odchudzanie

jak-schudnac-z-brzucha-z-ud-z-twarzy-sposoby-na-szybkie-odchudzanie

Jak schudnąć: z brzucha? Z ud? Z twarzy? | Sposoby na szybkie odchudzanie

Odwieczne pytanie: Jak schudnąć? Jak pozbyć się nadmiaru tłuszczu z brzucha, ud, twarzy… Jak schudnąć w 30 dni? Jak schudnąć 5 kg? A jak schudnąć 10 kg? Oto wskazówki, jak mądrze się odchudzać, by osiągnąć swój cel.

triki-na-szybkie-odchudzanie-jak-szybciej-schudnac

Triki na szybkie odchudzanie | Jak szybciej schudnąć?

Poznaj proste triki na odchudzanie. Każdy jest w stanie schudnąć szybko i skutecznie. Wystarczy świadomie się odchudzać i znać triki wspomagające odchudzanie!

magiczne-odchudzanie-poznaj-blonnik-oczyszczajacy

Magiczne odchudzanie? Poznaj błonnik oczyszczający!

Proces odchudzania dla wielu osób jest bardzo trudny. Szczególnie, gdy jesteśmy na samym jego początku. W odchudzaniu może pomóc nam błonnik oczyszczający – jak go stosować? Jakie są właściwości i efekty błonnika? Co znajdziemy w jego składzie? Oto poradnik o błonniku oczyszczającym dla odchudzających się.

odliczanie-do-swiat-jak-schudnac-w-2-miesiace

Odliczanie do świąt – jak schudnąć w 2 miesiące?

Dieta na odchudzanie przed świętami. Rozpoczynamy wielkie odliczanie do świąt. Jak szybko i skutecznie zgubić zbędne kilogramy przed Bożym Narodzeniem? Sprawdzone porady wprost od specjalisty!

dobry-dietetyk-krakow-jak-go-wybrac

Dobry dietetyk Kraków – jak go wybrać?

Poradnie dietetyczne i dietetycy w Krakowie rosną jak grzyby po deszczu. Co zrobić, jeśli naszym celem jest współpraca z dobrym sprawdzonym dietetykiem w Krakowie? Odchudzanie Kraków – konkretne porady. Jesteś dietetykiem z Krakowa? Zobacz, czego klienci oczekują od poradni dietetycznych i dietetyków w Krakowie!

from-fit-to-fat-to-fit-trener-personalny-wzruszyl-swoja-klientke

From FIT to FAT to FIT – trener personalny wzruszył swoją klientkę!

Współpraca między trenerem personalnym a klientem często jest zażyła. Okazuje się jednak, że można pójść jeszcze dalej. Wrócić do otyłości z bycia fit? Przecież to się nie opłaca! Adonis Hill, trener personalny z Brooklynu, uważa zupełnie inaczej. Zobaczcie, jak wzruszył swoją klientkę!

czy-jedzenie-jagod-goji-odchudza-zobacz-przepisy

Czy jedzenie jagód goji odchudza? Zobacz przepisy!

O dobroczynnym wpływie jagód goji przeczytamy wiele. Dla zdrowia mogą zdziałać naprawdę wiele. Ale jak to jest z jagodami goji na odchudzanie? Jak wkomponować je w nasze dotychczasowe przepisy? I czy ich cena jest przystępna? Zobacz wszystko, co powinieneś wiedzieć o jagodach goji na odchudzanie!

morwa-biala-na-odchudzanie-i-dla-cukrzykow

Morwa biała na odchudzanie i dla cukrzyków?

Coraz popularniejsze staje się suplementowanie morwy białej suszonej. Często pojawia się pytanie: czy morwa biała jest szkodliwa? Postanowiliśmy sprawdzić, jakie jest zastosowanie morwy białej. Czy zgodnie z obiegową opinią morwa biała suszona to panaceum dla cukrzyków i osób odchudzających się? Zobaczmy jak stosować morwę białą!

trening-w-walce-z-rozstepami-1

Trening w walce z rozstępami!

Rozstępy są zmorą dużej liczby młodych mam. Problem dotyczy również osób, które szybko przybierają bądź tracą na wadze. Jak się ich pozbyć? Zobacz skuteczne ćwiczenia na rozstępy!

trening-na-redukcje-tkanki-tluszczowej

Trening na redukcję tkanki tłuszczowej

Pozbycie się określonej ilości tkanki tłuszczowej jest celem, jaki stawia przed sobą bardzo wiele osób. Osiągniecie tego celu zasadniczo dla wielu osób jest czymś bardzo trudnym, wręcz niemożliwym, ale bardzo często wynika to z niewłaściwego podejścia do tego zagadnienia. Zobacz jak skutecznie zredukować kilogramy!

jak-schudnac-z-brzucha-z-ud-z-twarzy-sposoby-na-szybkie-odchudzanie

Jak schudnąć: z brzucha? Z ud? Z twarzy? | Sposoby na szybkie odchudzanie

triki-na-szybkie-odchudzanie-jak-szybciej-schudnac

Triki na szybkie odchudzanie | Jak szybciej schudnąć?

magiczne-odchudzanie-poznaj-blonnik-oczyszczajacy

Magiczne odchudzanie? Poznaj błonnik oczyszczający!

odliczanie-do-swiat-jak-schudnac-w-2-miesiace

Odliczanie do świąt – jak schudnąć w 2 miesiące?

dobry-dietetyk-krakow-jak-go-wybrac

Dobry dietetyk Kraków – jak go wybrać?

from-fit-to-fat-to-fit-trener-personalny-wzruszyl-swoja-klientke

From FIT to FAT to FIT – trener personalny wzruszył swoją klientkę!

czy-jedzenie-jagod-goji-odchudza-zobacz-przepisy

Czy jedzenie jagód goji odchudza? Zobacz przepisy!

morwa-biala-na-odchudzanie-i-dla-cukrzykow

Morwa biała na odchudzanie i dla cukrzyków?

trening-w-walce-z-rozstepami-1

Trening w walce z rozstępami!

trening-na-redukcje-tkanki-tluszczowej

Trening na redukcję tkanki tłuszczowej

{