Typy butów do biegania - co założyć na nogi

Typy butów do biegania - co założyć na nogi

Podczas biegania jednym z ważniejszych elementów wyposażenia są buty. Dobrze dobrane i z odpowiednim przeznaczeniem pozwolą na osiąganie lepszych wyników oraz zapewnią komfort i wygodę biegu. Poznaj popularne buty do biegania.

Dlaczego buty są tak ważne podczas biegania?

Wybór odpowiedniego obuwia do biegania jest wyjątkowo trudnym zadaniem. Warto wziąć pod uwagę podłoże, po którym się biega, rodzaj stopy czy intensywność treningów. Każdy z tych czynników niejako wymusza na biegaczu odpowiednie buty. Dzięki dobremu zabezpieczeniu stopy bieganie staje się bezpieczniejsze i mniej kontuzjogenne. Ponadto, bieganie w przystosowanych do tego celu butach sprawia większą przyjemność i mniej męczy. Zmniejsza ewentualny ból, który może się pojawić np. z powodu dawnych zaniedbań w ogólnej sprawności fizycznej. Noszenie nieodpowiednich butów w trakcie biegania może skutkować urazem stóp, a nawet kręgosłupa.

Buty startowe in. lekkie

buty startowe do biegania joggingu sprintu

Tego typu butów używa się przede wszystkim podczas treningów szybkościowych i zawodów. Przeznaczone są dla zaawansowanych biegaczy. Buty startowe niewiele ważą, mają cienką cholewkę i podeszwę. Dzięki takiej konstrukcji butów biegacz jest w stanie osiągnąć większą szybkość biegu oraz dynamikę. Buty lekkie zazwyczaj nie posiadają elementów stabilizujących, dlatego też amortyzacja podczas biegu jest na bardzo niskim poziomie. Biorąc pod uwagę zagrożenia jakie pojawiają się podczas biegania w butach startowych, powinni ich używać jedynie biegacze zawodowi. Ten typ butów charakteryzuje się mniejszą trwałością i szybciej się zużywa.

Buty minimalistyczne

Swoją nazwę zawdzięczają minimalną amortyzacją (często ten typ butów w ogóle nie ma amortyzacji). Buty minimalistyczne mają stosunkowo cienki bieżnik, który chroni stopę biegacza przed skaleczeniami. Ponadto, minimalizm ujawnia się również w cholewkach. Są one pozbawione dodatkowych systemów trzymania stopy oraz sztywnych zapiętków. Ten typ butów jest przeznaczony dla świadomych biegaczy. Brak amortyzacji pod piętą wymaga biegania ze śródstopia, czyli angażuje większą liczbę mięśni i ścięgien. Podczas biegania w butach minimalistycznych za amortyzację odpowiada stopa oraz aparat ruchu. But jest jedynie ochroną przed czynnikami zewnętrznymi. Bieganie w tym typie butów jest bardzo wymagające dla mięśni, stawów i ścięgien, dlatego powinni z nich korzystać bardziej zaawansowani biegacze. Początkujący mogą doznać kontuzji.

Buty lekkoatletyczne in. kolce

Buty lekkoatletyczne charakteryzują się wkręcanymi kolcami w zewnętrznej podeszwie. Są rozwinięciem butów używanych na bieżni – posiadają długie kolce z przodu podeszwy, z tyłu zaś mają klasyczny bieżnik. Buty lekkoatletyczne mają bardzo rozbudowaną amortyzację, zapewniającą duży komfort izolacji od kolców i nierównego podłoża. Takie buty są przeznaczone do biegania po zamrożonym i pokrytym lodem śniegu, ponieważ zapewniają wyjątkowo dobrą przyczepność. Buty lekkoatletyczne są wykorzystywane głównie podczas zawodów oraz szybkich treningów.

Innym modelem butów lekkoatletycznych są buty lekkie, posiadające niewielką amortyzację. Używane są podczas biegów na stadionie, biegów przełajowych oraz sprintów. Taki model obuwia ma zapewnić biegaczowi jak najlepsze wyniki.

Buty treningowe in. uniwersalne

buty uniwersalne do biegania joggingu maratonu

Należą do najbardziej popularnych butów używanych podczas biegania. Przeznaczone są do częstych, spokojnych i długich biegów – taki typ treningu stosują zarówno amatorzy, jak i profesjonaliści. Buty treningowe charakteryzują się bardzo dobrą amortyzacją, chroniącą mięśnie, stawy i ścięgna przed urazami. Ten typ butów zazwyczaj zapewnia doskonałą stabilizację oraz wysoki poziom wsparcia stopy. Buty uniwersalne są bardzo dobrym typem butów dla początkujących. Nie należą do najlżejszych, ale zapewniają dobrą amortyzację, są stabilne oraz wyjątkowo trwałe (można w nich przebiec nawet 1000 kilometrów).

Buty wodoodporne – buty trailowe (in. terenowe)

buty trialowe do biegania wodoodporne

Jednymi z wielu rodzajów wodoodpornych butów do biegania są buty terenowe. Są przeznaczone głównie do biegania po wymagających szlakach m.in. piachu, błocie, kamieniach, korzeniach… Ten typ butów jest przystosowany do trudnej nawierzchni. Posiada agresywny bieżnik na zewnętrznej podeszwie. Ponadto, cholewka w butach terenowych jest wykonana z mocnego materiału oraz jest bardziej zabudowana. Dzięki takiej budowie but chroni stopę przed uszkodzeniami mechanicznymi, zaczepieniami oraz uderzeniami. Dodatkowo, buty terenowe bardzo często są wodoodporne, dlatego można w nich biegać w każdych warunkach. Ten rodzaj butów biegowych jest dobrym rozwiązaniem na trudne trasy oraz podczas biegów w sezonie jesienno-zimowym.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 4 29 września 2016  2621

Dodaj komentarz

  • Góral
    4 października 2016
    @Maro - buty na bieżnie czy w teren? Te na bieżnie nadają się... Jedynie na bieżnie. Jeśli zaś chodzi np o buty do biegania w tere/w zimie polecam Icebugi Pytho :D Zapomniałem co to poślizgi w zimie :D Naprawdę "robią robotę" :D
  • maro
    29 września 2016
    Generalnie zawsze chciałem kupić sobie buty z kolcami, ciekawe jak się w tym biega? :)
  • Kacperro
    29 września 2016
    Wybór butów do biegania zawsze jest dla mnie problemem. Zazwyczaj ćwiczę w uniwersalnych, ale wciąż zastanawiam się nad kupieniem lekkich. Chciałbym poćwiczyć nad szybkością, ale boję się o kontuzje. Może ktoś polecić jakiś model?
  • Maja
    29 września 2016
    Najlepsze buty sportowe to buty uniwersalne. Nadają się i do biegania po mieście i do joggingu w lesie, nawet gdy jest mokro po deszczu. Poza tym buty uniwersalne są bardzo wygodne :)

Artykuły z kategorii: Bieganie

rozciaganie-po-bieganiu-jak-sie-do-niego-zabrac-by-przynioslo-pozadane-efekty

Rozciąganie po bieganiu - jak się do niego zabrać, by przyniosło pożądane efekty?

Odpowiednia rozgrzewka to ważny element treningu, również w przypadku treningu biegacza. Co zrobić, gdy już zakończymy ćwiczenia i nasze ciało będzie powoli stygnąć? Dobrym pomysłem będzie wykonanie kilku ćwiczeń na rozciąganie po bieganiu, dzięki którym nasze mięśnie nie stracą na elastyczności i będą gotowe na kolejne wyzwania. Jak się do tego zabrać?

oddychanie-podczas-biegania-czyli-jak-to-robic-z-glowa

Oddychanie podczas biegania, czyli jak to robić z głową?

Już od najmłodszych lat wiemy o tym, jak ważny jest udział tlenu w aktywności fizycznej. Oddychanie podczas biegania to trochę specyficzne zjawisko. Z jednej strony powinniśmy to robić przez nos, momentami jednak przez usta. Jak to rozróżnić i jak oddychać, żeby w ogóle miało to sens?

jak-wzmocnic-kolana-po-urazie-lub-bez-zadnej-kontuzji

Jak wzmocnić kolana po urazie lub bez żadnej kontuzji?

Wzmocnienie kolan może być konieczne nie tylko po urazie, lecz także w przypadku osób, które regularnie ćwiczą i narażają ten staw na kontuzje. Sprawdź, jak skutecznie wzmocnić kolana za pomocą kilku prostych ćwiczeń.

bieganie-czyli-jak-spalic-duzo-kalorii-w-krotkim-czasie

Bieganie, czyli jak spalić dużo kalorii w krótkim czasie

Bieganie to jeden z popularniejszych sposobów na gubienie zbędnych kilogramów. Ile tak naprawdę kalorii spala ten sport i jak długo trzeba biegać, aby uzyskać oczekiwane rezultaty?

jak-rozpoczac-swoja-przygode-z-bieganiem

Jak rozpocząć swoją przygodę z bieganiem?

Bieganie zyskuje na popularności od kilku lat, szczególnie w sezonie wiosenno-letnim. Tego typu aktywność fizyczna niesie bowiem za sobą wiele korzyści. Co daje bieganie i jak rozpocząć regularne treningi w sposób odpowiedzialny?

spacer-i-spalanie-kalorii-czy-to-jest-mozliwe

Spacer i spalanie kalorii – czy to jest możliwe?

Mówi się, że spalanie kalorii następuje wyłącznie przy intensywnym treningu. Wiele osób uważa, że zwykły ruch nie wpływa na zmniejszenie tkanki tłuszczowej. Czy aby pewno? Codzienny spacer może być świetnym sposobem na spalenie wielu kalorii! Dowiedz się, ile kalorii możesz spalić podczas zwykłego spaceru! Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

slow-jogging-czyli-doskonala-alternatywa-dla-klasycznego-biegania

Slow jogging, czyli doskonała alternatywa dla klasycznego biegania

Slow jogging to nieco mniej popularna alternatywa dla klasycznego biegania znanego wielu osobom dążącym do szczupłej i wysportowanej sylwetki. Czym tak właściwie jest ta aktywność fizyczna i na czym dokładnie polega?

biegaj-malo-zyskaj-duzo-metoda-treningowa-andyego-magnessa

Biegaj mało, zyskaj dużo – metoda treningowa Andy’ego Magnessa

Istnieją metody biegowe, które zakładają małą częstotliwość treningów i jednocześnie zachwycające wyniki sportowe. Istnieją też ludzie, którzy są w stanie to osiągnąć! Tak jest w przypadku Andy’ego Magnessa – ultramaratończyka, który trenując jedynie godzinę tygodniowo jest w stanie ukończyć stukilometrowe dystanse. Na czym polega skuteczność jego metody treningowej? I co proponują przeciwnicy?

jak-wyglada-trening-sprinterski

Jak wygląda trening sprinterski?

Każda dyscyplina wymaga odpowiedniego przygotowania, również w sprincie istotną rolę odgrywa przemyślany plan treningowy i niegasnąca motywacja zawodnika. Jak powinien wyglądać dobrze zorganizowany plan treningu sprinterskiego i czy już na etapie przygotowań można zaplanować poprawę wyników w zawodowym biegu? Sprinterzy potrzebują wszechstronnych treningów. Zobacz, jak wygląda trening sprinterski i wypróbuj konkretny plan treningowy dla sprintera.

czy-codzienne-bieganie-ma-sens

Czy codzienne bieganie ma sens?

Zapaleni biegacze nie są w stanie odpuścić sobie nawet dnia treningu. Co jednak z czasem na regenerację po treningową? Czy codzienne bieganie może być zdrowe?

rozciaganie-po-bieganiu-jak-sie-do-niego-zabrac-by-przynioslo-pozadane-efekty

Rozciąganie po bieganiu - jak się do niego zabrać, by przyniosło pożądane efekty?

Odpowiednia rozgrzewka to ważny element treningu, również w przypadku treningu biegacza. Co zrobić, gdy już zakończymy ćwiczenia i nasze ciało będzie powoli stygnąć? Dobrym pomysłem będzie wykonanie kilku ćwiczeń na rozciąganie po bieganiu, dzięki którym nasze mięśnie nie stracą na elastyczności i będą gotowe na kolejne wyzwania. Jak się do tego zabrać?

oddychanie-podczas-biegania-czyli-jak-to-robic-z-glowa

Oddychanie podczas biegania, czyli jak to robić z głową?

Już od najmłodszych lat wiemy o tym, jak ważny jest udział tlenu w aktywności fizycznej. Oddychanie podczas biegania to trochę specyficzne zjawisko. Z jednej strony powinniśmy to robić przez nos, momentami jednak przez usta. Jak to rozróżnić i jak oddychać, żeby w ogóle miało to sens?

jak-wzmocnic-kolana-po-urazie-lub-bez-zadnej-kontuzji

Jak wzmocnić kolana po urazie lub bez żadnej kontuzji?

Wzmocnienie kolan może być konieczne nie tylko po urazie, lecz także w przypadku osób, które regularnie ćwiczą i narażają ten staw na kontuzje. Sprawdź, jak skutecznie wzmocnić kolana za pomocą kilku prostych ćwiczeń.

bieganie-czyli-jak-spalic-duzo-kalorii-w-krotkim-czasie

Bieganie, czyli jak spalić dużo kalorii w krótkim czasie

Bieganie to jeden z popularniejszych sposobów na gubienie zbędnych kilogramów. Ile tak naprawdę kalorii spala ten sport i jak długo trzeba biegać, aby uzyskać oczekiwane rezultaty?

jak-rozpoczac-swoja-przygode-z-bieganiem

Jak rozpocząć swoją przygodę z bieganiem?

Bieganie zyskuje na popularności od kilku lat, szczególnie w sezonie wiosenno-letnim. Tego typu aktywność fizyczna niesie bowiem za sobą wiele korzyści. Co daje bieganie i jak rozpocząć regularne treningi w sposób odpowiedzialny?

spacer-i-spalanie-kalorii-czy-to-jest-mozliwe

Spacer i spalanie kalorii – czy to jest możliwe?

Mówi się, że spalanie kalorii następuje wyłącznie przy intensywnym treningu. Wiele osób uważa, że zwykły ruch nie wpływa na zmniejszenie tkanki tłuszczowej. Czy aby pewno? Codzienny spacer może być świetnym sposobem na spalenie wielu kalorii! Dowiedz się, ile kalorii możesz spalić podczas zwykłego spaceru! Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

slow-jogging-czyli-doskonala-alternatywa-dla-klasycznego-biegania

Slow jogging, czyli doskonała alternatywa dla klasycznego biegania

Slow jogging to nieco mniej popularna alternatywa dla klasycznego biegania znanego wielu osobom dążącym do szczupłej i wysportowanej sylwetki. Czym tak właściwie jest ta aktywność fizyczna i na czym dokładnie polega?

biegaj-malo-zyskaj-duzo-metoda-treningowa-andyego-magnessa

Biegaj mało, zyskaj dużo – metoda treningowa Andy’ego Magnessa

Istnieją metody biegowe, które zakładają małą częstotliwość treningów i jednocześnie zachwycające wyniki sportowe. Istnieją też ludzie, którzy są w stanie to osiągnąć! Tak jest w przypadku Andy’ego Magnessa – ultramaratończyka, który trenując jedynie godzinę tygodniowo jest w stanie ukończyć stukilometrowe dystanse. Na czym polega skuteczność jego metody treningowej? I co proponują przeciwnicy?

jak-wyglada-trening-sprinterski

Jak wygląda trening sprinterski?

Każda dyscyplina wymaga odpowiedniego przygotowania, również w sprincie istotną rolę odgrywa przemyślany plan treningowy i niegasnąca motywacja zawodnika. Jak powinien wyglądać dobrze zorganizowany plan treningu sprinterskiego i czy już na etapie przygotowań można zaplanować poprawę wyników w zawodowym biegu? Sprinterzy potrzebują wszechstronnych treningów. Zobacz, jak wygląda trening sprinterski i wypróbuj konkretny plan treningowy dla sprintera.

czy-codzienne-bieganie-ma-sens

Czy codzienne bieganie ma sens?

Zapaleni biegacze nie są w stanie odpuścić sobie nawet dnia treningu. Co jednak z czasem na regenerację po treningową? Czy codzienne bieganie może być zdrowe?