Trenuj jak strażak, czyli strażacki trening bojowy

Trenuj jak strażak, czyli strażacki trening bojowy

Jeden z najbardziej pożytecznych zawodów na Świecie. Ich trening do walki z ogniem, jest trudny i wyczerpujący, poznajcie ćwiczenia ludzi którzy często pierwsi przybywają na miejsce zdarzenia.

Inspiracja zawodem strażaka

Wizerunek strażaka jest kształtowany już od najmłodszych lat i słusznie, bo mało jest zawodów kojarzących się tak jednoznacznie pozytywnie. Trudne warunki z którymi mają doczynienia w trakcie pracy wymagają specjalnego przygotowania. 

Tutaj fim z treningu strażackiego w latach 50' 

oraz współczesna wersja treningu strażaków z Gopro

Trening strażaka

Ty też możesz ćwiczyć na siłowni jak strażak. Najbliższym rodzajem treningu fizycznego do tego co trenują strażacy jest crossfit. Dlaczego własnie crossfit? Bo trening strażaka jest rodzajem treningu funkcjonalnego ukierunkowanego na uzyskanie sprawnośći fizycznej w określonych czynnościach.

Wyzwania z którymi mierzą się strażacy na codzień:

Strażacki trening na ręce

Wejście/zejście po drabinie

zejście po drabinie ćwiczenia test

Niekiedy do uszkodzonego lub płonącego budynku wejście z ziemi jest niemożliwe. Wtedy jedyną możliwością dotarcia do potrzebujących jest wejście przez okno/dach za pomocą drabiny. Strażak musi nie tylko nie mieć lęku wysokości, ale również być wstanie poruszać się po drabinie z obciążeniem, głową w dół oraz móc zaczepić się drabiny nogami i odchylać bez użycia rąk w każdym kierunku.

Polecane ćwiczenie: podciąganie

podciąganie wejście oficerskie

Ćwiczenia uzupełniające: wiosłowanie sztangą w pochyleniu, wejście na skrzynię/przysiady na jednej nodze i oczywiście trening na drabinie.

 

Czytaj więcej: Podciąganie na drążku

Strażacki trening na nogi

Szybkie poruszanie

W warunkach bojowych kiedy sytuacja bojowa dynamicznie się zmienia trzeba się szybko poruszać mimo dużego obciążenia sprzętem. Podobnie w sytuacji kiedy wymagana jest ewakuacja osób nie mogących się samodzielnie chodzić. Silne nogi są najważniejszym elementem.

trening strażacki

Polecane ćwiczenie na nogi:

Wykroki w przód z obciążeniem, wskakiwanie na skrzynię.

Strażacki trening dynamiczny

Wejście do pomieszczeń

Na skutek wysokich temperatur podczas pożaru bardzo często wypaczają się ramy oraz zawiasy drzwi/okien uniemożliwiając ich otwarcie… lub są zwyczajnie zamknięte. W takich sytuacjach konieczne jest ich wyważenie lub rozbicie. W tym celu używa się siekier, łomów, młotów oraz przecinaków. Aby skutecznie posługiwać się tym sprzętem konieczny jest silny chwyt oraz duża siła dynamiczna.

siekiera ćwiczenie strażaka

Polecane ćwiczenie:

Najlepszym ćwiczeniem jest po prostu wykonywanie uderzeń ciężkim młotem lub siekierą tak, aby ręce i plecy przyzwyczaiły się i „zapamiętały” ten ruch. Tutaj nie liczy się bowiem tylko siła ale również precyzja uderzeń.

Ćwiczenie siłowe: pompki i wymachy kattebells

 

Czytaj więcej: Trening drwala

Strażacki trening na plecy

Podnoszenie ciężarów

Przenoszenie ciężkiego sprzętu, usuwanie przeszkód jak zawalone części konstrukcji budynku.

Do czynności związanych z podnoszeniem i przenoszeniem ciężkich przedmiotów potrzebne są silne plecy, bicepsy oraz nogi.

martwy ciąg trening strażaka

Polecane ćwiczenia:

Martwy ciąg, wypychanie nóg na suwnicy.

 

Plan treningowy dostosowany jest do wszystkich czynności które wykonuje się podczas akcji: wejście/zejście po drabinie, bieganie, podnoszenie, przenoszenie itd. Kładzie nacisk na ćwiczenia które będą rozwijały i przygotowywały do wszystkich tych czynności, a rekomendowaną metodą jest trening funkcjonalny. Czyli taki który zwiększa siłę i mobilność w konkretnych, wykorzystanych w codziennym życiu czynnościach. Dobrą praktyką jest wykonywanie treningu w pełnym ubraniu bojowym, taki zabieg nie tylko urealnia trening i przyzwyczaja do niewygodnego stroju. Dodatkowo sam w sobie zwiększa poziom trudności czyniąc trening skuteczniejszym.

Przykładowy crossfitowy trening strażacki - obwód strażaka

 

Interesują Cię inne crossfitowe inspiracje? Sprawdź trening drwala

T.K. 3 17 listopada 2015  5149

Dodaj komentarz

  • Kamil Lewandowski
    20 lipca 2017
    Bardzo fajny materiał. Wiele uświadamia o pracy strażaka
  • Sylwianna
    20 lipca 2017
    Podziwiam strażaków, niebezpieczny zawód. I wymaga nie lada sprawności...
  • 20 lipca 2017
    Marzy mi się kiedyś zjechać po takiej rurze strażackiej :)

Artykuły z kategorii: Crossfit

trening-mobility-wzmocnienie-stawow

Trening Mobility wzmocnienie stawów

Mobilność stawów i ich wytrzymałość można zwiększyć. Trening Crossfit metodą Mobility usprawni działanie stawów, w tym tych kluczowych jak kolana, biodra czy barki. Odpowiednio przeprowadzone ćwiczenia pomagają w leczeniu bólu stawów, zapobiegają kontuzjom i poprawiają wyniki sportowe. Do treningu można wykorzystać gumy oporowe, TRX, oraz wałki do masażu.

crossfit-dla-poczatkujacych-torun-jak-znalezc-najlepszy-crossfit-box

Crossfit dla początkujących Toruń | Jak znaleźć najlepszy crossfit box?

Crossfit to idealny system treningowy dla ludzi, którzy chcieliby zwiększyć swoją siłę i wytrzymałość. Jest to świetna alternatywa dla zwykłych ćwiczeń kulturystycznych. Wielu początkujących sportowców decyduje się na wybór crossfitu - także w Toruniu. Dowiedz się, jakie są ceny treningów i opinie o crossfit w Toruniu.

trening-plyometryczny-crossfit-sposoby-wykonywania-skokow-na-skrzynie

Trening plyometryczny/crossfit – sposoby wykonywania skoków na skrzynię

Skoki – w treningu plyometrycznym podstawowa metoda ćwiczeń. W crossficie – nieodłączny element większości WOD-ów. Najczęściej wykonuje się skoki na skrzynię lub pudło. Co jednak można zyskać na takich ćwiczeniach? Jakie są warianty techniczne skoków na skrzynię?

crossfit-sposoby-na-siniaki-po-treningu

Crossfit – sposoby na siniaki po treningu

Trening crossfit nie bierze jeńców. Po sesji ćwiczeniowej niekiedy wychodzimy z otarciami czy sinikami. Jak skutecznie pozbyć się fioletowych pamiątek? Oto sposoby na siniaki po treningu crossfit.

dieta-w-crossficie-czyli-najwazniejsze-wskazowki-dla-trenujacych

Dieta w CrossFicie, czyli najważniejsze wskazówki dla trenujących

Wykonujesz sumiennie powtórzenie po powtórzeniu w domu? Chodzisz do boxa na zajęcia grupowe? Świetnie! Crossfit jest treningiem skonstruowanym dla każdego i nie ma żadnych ograniczeń! Ta jeszcze młoda metodologia, składająca się ze znanych ćwiczeń gimnastycznych, ciężarowych i wydolnościowych, poukładanych w jeden sprawnie działający plan treningowy to prawdziwa rewolucja! Dlaczego?

crossfit-box-katowice-gdzie-i-jak-szukac-opinie-cennik

Crossfit box Katowice – gdzie i jak szukać? | Opinie, cennik

Jak wybrać crossfit box w Katowicach? A może lepszym rozwiązaniem jest trener crossfit? Zobaczcie opinie i cenniki najpopularniejszych miejsc do treningu crossfit w Katowicach. Gdzie wybrać się na trening?

trening-crossfit-cwiczenia-mobility-na-obrecz-barkowa-plecy-i-ramiona

Trening crossfit – ćwiczenia mobility na obręcz barkową, plecy i ramiona

Trening mobility jest nieodłącznym elementem treningów crossfit. Dzięki takim ćwiczeniom sportowcy są w stanie zmniejszyć dolegliwości bólowe, obniżyć ryzyko kontuzji czy poprawić wyniki sportowe. Jak zatem w crossficie wyglądają przykładowe ćwiczenia mobility na obręcz barkową, plecy i ramiona?

trening-crossfit-gumy-do-cwiczen

Trening crossfit gumy do ćwiczeń

Podczas treningów crossfit ćwiczący ma do dyspozycji całą gamę ćwiczeń oraz przyrządów. W Polsce wciąż jest jednak niewiele siłowni, na których z powodzeniem można uprawiać ten sport. Dobrym rozwiązaniem jest więc trening crossfit i gumy oporowe. Poznaj zastosowanie gum oporowych w treningu crossfit.

garazowy-crossfit-cwiczenia-z-oponami

Garażowy crossfit – ćwiczenia z oponami

W treningu crossfit wszystko może stać się sprzętem treningowym. W tym celu stosuje się więc także masywne opony. Dzięki nim można skutecznie poprawić własną siłę, szybkość czy zwiększyć masę mięśniową. Jak wygląda taki trening? Na czym polegają crossfitowe ćwiczenia z oponami?

gimnastyka-muscle-up-front-lever-planche

Gimnastyka – muscle up, front lever, planche

Te ćwiczenia albo się kocha, albo – nienawidzi. Muscle up, front lever i planche wpisują się zarówno w trening gimnastyczny, jak i w street workout. Na czym polega prawidłowa technika? Oto krótki poradnik z zakresu trójcy ważnych ćwiczeń gimnastycznych!

trening-mobility-wzmocnienie-stawow

Trening Mobility wzmocnienie stawów

Mobilność stawów i ich wytrzymałość można zwiększyć. Trening Crossfit metodą Mobility usprawni działanie stawów, w tym tych kluczowych jak kolana, biodra czy barki. Odpowiednio przeprowadzone ćwiczenia pomagają w leczeniu bólu stawów, zapobiegają kontuzjom i poprawiają wyniki sportowe. Do treningu można wykorzystać gumy oporowe, TRX, oraz wałki do masażu.

crossfit-dla-poczatkujacych-torun-jak-znalezc-najlepszy-crossfit-box

Crossfit dla początkujących Toruń | Jak znaleźć najlepszy crossfit box?

Crossfit to idealny system treningowy dla ludzi, którzy chcieliby zwiększyć swoją siłę i wytrzymałość. Jest to świetna alternatywa dla zwykłych ćwiczeń kulturystycznych. Wielu początkujących sportowców decyduje się na wybór crossfitu - także w Toruniu. Dowiedz się, jakie są ceny treningów i opinie o crossfit w Toruniu.

trening-plyometryczny-crossfit-sposoby-wykonywania-skokow-na-skrzynie

Trening plyometryczny/crossfit – sposoby wykonywania skoków na skrzynię

Skoki – w treningu plyometrycznym podstawowa metoda ćwiczeń. W crossficie – nieodłączny element większości WOD-ów. Najczęściej wykonuje się skoki na skrzynię lub pudło. Co jednak można zyskać na takich ćwiczeniach? Jakie są warianty techniczne skoków na skrzynię?

crossfit-sposoby-na-siniaki-po-treningu

Crossfit – sposoby na siniaki po treningu

Trening crossfit nie bierze jeńców. Po sesji ćwiczeniowej niekiedy wychodzimy z otarciami czy sinikami. Jak skutecznie pozbyć się fioletowych pamiątek? Oto sposoby na siniaki po treningu crossfit.

dieta-w-crossficie-czyli-najwazniejsze-wskazowki-dla-trenujacych

Dieta w CrossFicie, czyli najważniejsze wskazówki dla trenujących

Wykonujesz sumiennie powtórzenie po powtórzeniu w domu? Chodzisz do boxa na zajęcia grupowe? Świetnie! Crossfit jest treningiem skonstruowanym dla każdego i nie ma żadnych ograniczeń! Ta jeszcze młoda metodologia, składająca się ze znanych ćwiczeń gimnastycznych, ciężarowych i wydolnościowych, poukładanych w jeden sprawnie działający plan treningowy to prawdziwa rewolucja! Dlaczego?

crossfit-box-katowice-gdzie-i-jak-szukac-opinie-cennik

Crossfit box Katowice – gdzie i jak szukać? | Opinie, cennik

Jak wybrać crossfit box w Katowicach? A może lepszym rozwiązaniem jest trener crossfit? Zobaczcie opinie i cenniki najpopularniejszych miejsc do treningu crossfit w Katowicach. Gdzie wybrać się na trening?

trening-crossfit-cwiczenia-mobility-na-obrecz-barkowa-plecy-i-ramiona

Trening crossfit – ćwiczenia mobility na obręcz barkową, plecy i ramiona

Trening mobility jest nieodłącznym elementem treningów crossfit. Dzięki takim ćwiczeniom sportowcy są w stanie zmniejszyć dolegliwości bólowe, obniżyć ryzyko kontuzji czy poprawić wyniki sportowe. Jak zatem w crossficie wyglądają przykładowe ćwiczenia mobility na obręcz barkową, plecy i ramiona?

trening-crossfit-gumy-do-cwiczen

Trening crossfit gumy do ćwiczeń

Podczas treningów crossfit ćwiczący ma do dyspozycji całą gamę ćwiczeń oraz przyrządów. W Polsce wciąż jest jednak niewiele siłowni, na których z powodzeniem można uprawiać ten sport. Dobrym rozwiązaniem jest więc trening crossfit i gumy oporowe. Poznaj zastosowanie gum oporowych w treningu crossfit.

garazowy-crossfit-cwiczenia-z-oponami

Garażowy crossfit – ćwiczenia z oponami

W treningu crossfit wszystko może stać się sprzętem treningowym. W tym celu stosuje się więc także masywne opony. Dzięki nim można skutecznie poprawić własną siłę, szybkość czy zwiększyć masę mięśniową. Jak wygląda taki trening? Na czym polegają crossfitowe ćwiczenia z oponami?

gimnastyka-muscle-up-front-lever-planche

Gimnastyka – muscle up, front lever, planche

Te ćwiczenia albo się kocha, albo – nienawidzi. Muscle up, front lever i planche wpisują się zarówno w trening gimnastyczny, jak i w street workout. Na czym polega prawidłowa technika? Oto krótki poradnik z zakresu trójcy ważnych ćwiczeń gimnastycznych!