Trening wysokosciowy (Hipoksja) bez potrzeby wyjeżdżania w góry | Hipoksja co to jest

Trening wysokosciowy (Hipoksja) bez potrzeby wyjeżdżania w góry | Hipoksja co to jest

Czy zastanawiałeś się kiedyś nad tym, czy Twój trening jest odpowiedni dla Twojego organizmu i wykorzystuje wszystkie jego możliwości? Jest sposób na to, by poprawić sprawność organizmu przy użyciu treningu wysokościowego (hipoksji) i nie trzeba w tym celu nawet wyjeżdżać w wysokie góry. Hipoksja co to jest właściwie?

Hipoksja co to jest i jak działa?

Trening w warunkach hipoksji jest metodą stosowaną przede wszystkim przez biegaczy. Wykonywanie treningu na dużych wysokościach, gdzie zawartość tlenu w powietrzu jest znacznie obniżona pomaga docelowo zwiększyć wydolność tlenową organizmu, gdy ten znajdzie się już w „normalnych” warunkach. Hipoksja jest więc sposobem na poprawę własnych możliwości treningowych. Ale czy jest bezpieczna? Czym jest hipoksja dyfuzyjna?

Treningi wysokościowe nie tylko na wysokościach | Hipoksja

hipoksja trening wysokościowy biegacza

Od niedawna nie trzeba już jeździć w góry, by odbyć trening wysokościowy, ponieważ pojawiły się specjalistyczne sprzęty imitujące warunki hipoksji. Można kupić maski, które ograniczają dostęp powietrza do płuc, istnieją komory imitujące warunki hipoksji, a także system, który można montować w domu, sypialni czy pokoju hotelowym, by efektywniej wykonywać trening. Koszt dobrej maski treningowej to około 300 zł, komory hipoksyjne zaś są w Polsce jedynie dostępne tylko na AWF w Katowicach oraz PWSZ w Nowym Sączu, zatem łatwo się domyślić, że wraz z wchodzeniem na rynek ceny nie będą zbyt niskie, a produkty słabo dostępne.

Treningi hipoksyjne nie dla każdego

Treningi z wykorzystaniem warunków o obniżonej zawartości tlenu mają różne warianty m.in. „śpij wysoko – trenuj nisko”, co pozwala na aklimatyzację organizmu do nowych warunków. By trening był skuteczny należy wybrać jedną z dostępnych metod treningu i stosować ją przez 2-3 tygodnie. Po takim czasie w organizmie dzieją się i dobre, i złe rzeczy. Zwiększa się utylizacja węglowodanów, wzrasta podstawowa przemiana materii, a organizm poprawia swoje możliwości wysiłkowe. „Efektami ubocznymi” treningu w warunkach hipoksji mogą być problemy ze snem, stres czy utrudniona regeneracja. Należy pamiętać, że hipoksja nie wpływa tak samo na każdego sportowca, u niektórych może nawet nie zadziałać. Najlepiej wykonać pomiar stężenia erytropoetyny po dobowym pobycie w warunkach hipoksji, by stwierdzić czy trening będzie skuteczny.

Sporty w których sprawdza się trening wysokościowy\hipoksja:

Trening w warunkach hipoksji sprawdza się przede wszystkim w sportach, gdzie konieczna jest dobra wytrzymałość tlenowa zawodnika.

Bieganie,

Triathlon,

Sporty walki,

Crossfit,

Wioślarstwo,

Kolarstwo szosowe

Treningi siłowe w warunkach hipoksji

Treningi w warunkach o obniżonej zawartości tlenu stosują nie tylko biegacze, lecz także sportowcy wykonujący treningi siłowe. Według najnowszych badań treningi siłowe w hipoksji w porównaniu do treningów w normalnych warunkach wypadają korzystnie pod względem poprawy możliwości mięśni w zakresie pozyskiwania tlenu z krwi. Dla sportowców ćwiczenia w hipoksji są ponadto większym bodźcem psychologicznym, fizycznym i fizjologicznym niż „zwykłe” ćwiczenia, a dodatkowo sporadyczne ćwiczenia w imitowanych warunkach hipoksji generują mniejsze koszty niż podróż w wysokie góry na kilka tygodni.

Czy warto zamienić zwykły trening w trening wysokościowy?

Ćwiczenia w warunkach hipoksji są zatem zamiennikiem zwykłego treningu i mogą znacznie poprawić wytrzymałość organizmu. W zależności od wykonywanych ćwiczeń oraz możliwości sportowca hipoksja może zadziałać lub wręcz przeciwnie. Stosowanie takich treningów to stosunkowo nowa praktyka, trzeba zatem poczekać na dodatkowe badania, by móc ocenić czy ta metoda naprawdę działa.


Hipoksja dyfuzyjna objawy

Nie można mylić treningu hipoksji z hipoksją dyfuzyjną. Hipoksja dyfuzyjna jest pojęciem medycznym. Może pojawić się podczas podawania podtlenku azotu pacjentowi przed planowanym zabiegiem. Jest objawem gwałtownego wypłukania podtlenku azotu z organizmu. Jednocześnie zmniejsza się poziom tlenu w płucach. Hipoksja dyfuzyjna ma więc podobne działanie do treningu z wykorzystaniem hipoksji. Nie są to jednak pojęcia tożsame. Co więcej, hipoksja dyfuzyjna nie jest stanem pożądanym ani zamierzonym. Hipoksja natomiast to sposób na poprawę możliwości ciała. Oczywiście, podczas treningu hipoksji nie można zapomnieć o bezpieczeństwie

 

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 3 12 października 2016  5642

Dodaj komentarz

  • Fitness
    12 stycznia 2017
    Hipoksję zostawmy zawodowcom, a sami trzymajmy się standardowych treningów. Nie ma co szaleć - jak przetestują i sprawdzą, że działa, to wtedy skorzystają na tym także rekreacyjni sportowcy :)
  • Renata
    17 października 2016
    Ciekawe, nigdy o tym nie słyszałam
  • Patryk
    13 października 2016
    Trenuję bieganie i trener non stop zachęca mnie do spróbowania treningu wysokosciowego. Sam nie wiem, bo jakoś wciąż się boję, że mój organizm źle zareaguje.

Artykuły z kategorii: Bieganie

rozciaganie-po-bieganiu-jak-sie-do-niego-zabrac-by-przynioslo-pozadane-efekty

Rozciąganie po bieganiu - jak się do niego zabrać, by przyniosło pożądane efekty?

Odpowiednia rozgrzewka to ważny element treningu, również w przypadku treningu biegacza. Co zrobić, gdy już zakończymy ćwiczenia i nasze ciało będzie powoli stygnąć? Dobrym pomysłem będzie wykonanie kilku ćwiczeń na rozciąganie po bieganiu, dzięki którym nasze mięśnie nie stracą na elastyczności i będą gotowe na kolejne wyzwania. Jak się do tego zabrać?

oddychanie-podczas-biegania-czyli-jak-to-robic-z-glowa

Oddychanie podczas biegania, czyli jak to robić z głową?

Już od najmłodszych lat wiemy o tym, jak ważny jest udział tlenu w aktywności fizycznej. Oddychanie podczas biegania to trochę specyficzne zjawisko. Z jednej strony powinniśmy to robić przez nos, momentami jednak przez usta. Jak to rozróżnić i jak oddychać, żeby w ogóle miało to sens?

jak-wzmocnic-kolana-po-urazie-lub-bez-zadnej-kontuzji

Jak wzmocnić kolana po urazie lub bez żadnej kontuzji?

Wzmocnienie kolan może być konieczne nie tylko po urazie, lecz także w przypadku osób, które regularnie ćwiczą i narażają ten staw na kontuzje. Sprawdź, jak skutecznie wzmocnić kolana za pomocą kilku prostych ćwiczeń.

bieganie-czyli-jak-spalic-duzo-kalorii-w-krotkim-czasie

Bieganie, czyli jak spalić dużo kalorii w krótkim czasie

Bieganie to jeden z popularniejszych sposobów na gubienie zbędnych kilogramów. Ile tak naprawdę kalorii spala ten sport i jak długo trzeba biegać, aby uzyskać oczekiwane rezultaty?

jak-rozpoczac-swoja-przygode-z-bieganiem

Jak rozpocząć swoją przygodę z bieganiem?

Bieganie zyskuje na popularności od kilku lat, szczególnie w sezonie wiosenno-letnim. Tego typu aktywność fizyczna niesie bowiem za sobą wiele korzyści. Co daje bieganie i jak rozpocząć regularne treningi w sposób odpowiedzialny?

spacer-i-spalanie-kalorii-czy-to-jest-mozliwe

Spacer i spalanie kalorii – czy to jest możliwe?

Mówi się, że spalanie kalorii następuje wyłącznie przy intensywnym treningu. Wiele osób uważa, że zwykły ruch nie wpływa na zmniejszenie tkanki tłuszczowej. Czy aby pewno? Codzienny spacer może być świetnym sposobem na spalenie wielu kalorii! Dowiedz się, ile kalorii możesz spalić podczas zwykłego spaceru! Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

slow-jogging-czyli-doskonala-alternatywa-dla-klasycznego-biegania

Slow jogging, czyli doskonała alternatywa dla klasycznego biegania

Slow jogging to nieco mniej popularna alternatywa dla klasycznego biegania znanego wielu osobom dążącym do szczupłej i wysportowanej sylwetki. Czym tak właściwie jest ta aktywność fizyczna i na czym dokładnie polega?

biegaj-malo-zyskaj-duzo-metoda-treningowa-andyego-magnessa

Biegaj mało, zyskaj dużo – metoda treningowa Andy’ego Magnessa

Istnieją metody biegowe, które zakładają małą częstotliwość treningów i jednocześnie zachwycające wyniki sportowe. Istnieją też ludzie, którzy są w stanie to osiągnąć! Tak jest w przypadku Andy’ego Magnessa – ultramaratończyka, który trenując jedynie godzinę tygodniowo jest w stanie ukończyć stukilometrowe dystanse. Na czym polega skuteczność jego metody treningowej? I co proponują przeciwnicy?

jak-wyglada-trening-sprinterski

Jak wygląda trening sprinterski?

Każda dyscyplina wymaga odpowiedniego przygotowania, również w sprincie istotną rolę odgrywa przemyślany plan treningowy i niegasnąca motywacja zawodnika. Jak powinien wyglądać dobrze zorganizowany plan treningu sprinterskiego i czy już na etapie przygotowań można zaplanować poprawę wyników w zawodowym biegu? Sprinterzy potrzebują wszechstronnych treningów. Zobacz, jak wygląda trening sprinterski i wypróbuj konkretny plan treningowy dla sprintera.

czy-codzienne-bieganie-ma-sens

Czy codzienne bieganie ma sens?

Zapaleni biegacze nie są w stanie odpuścić sobie nawet dnia treningu. Co jednak z czasem na regenerację po treningową? Czy codzienne bieganie może być zdrowe?

rozciaganie-po-bieganiu-jak-sie-do-niego-zabrac-by-przynioslo-pozadane-efekty

Rozciąganie po bieganiu - jak się do niego zabrać, by przyniosło pożądane efekty?

Odpowiednia rozgrzewka to ważny element treningu, również w przypadku treningu biegacza. Co zrobić, gdy już zakończymy ćwiczenia i nasze ciało będzie powoli stygnąć? Dobrym pomysłem będzie wykonanie kilku ćwiczeń na rozciąganie po bieganiu, dzięki którym nasze mięśnie nie stracą na elastyczności i będą gotowe na kolejne wyzwania. Jak się do tego zabrać?

oddychanie-podczas-biegania-czyli-jak-to-robic-z-glowa

Oddychanie podczas biegania, czyli jak to robić z głową?

Już od najmłodszych lat wiemy o tym, jak ważny jest udział tlenu w aktywności fizycznej. Oddychanie podczas biegania to trochę specyficzne zjawisko. Z jednej strony powinniśmy to robić przez nos, momentami jednak przez usta. Jak to rozróżnić i jak oddychać, żeby w ogóle miało to sens?

jak-wzmocnic-kolana-po-urazie-lub-bez-zadnej-kontuzji

Jak wzmocnić kolana po urazie lub bez żadnej kontuzji?

Wzmocnienie kolan może być konieczne nie tylko po urazie, lecz także w przypadku osób, które regularnie ćwiczą i narażają ten staw na kontuzje. Sprawdź, jak skutecznie wzmocnić kolana za pomocą kilku prostych ćwiczeń.

bieganie-czyli-jak-spalic-duzo-kalorii-w-krotkim-czasie

Bieganie, czyli jak spalić dużo kalorii w krótkim czasie

Bieganie to jeden z popularniejszych sposobów na gubienie zbędnych kilogramów. Ile tak naprawdę kalorii spala ten sport i jak długo trzeba biegać, aby uzyskać oczekiwane rezultaty?

jak-rozpoczac-swoja-przygode-z-bieganiem

Jak rozpocząć swoją przygodę z bieganiem?

Bieganie zyskuje na popularności od kilku lat, szczególnie w sezonie wiosenno-letnim. Tego typu aktywność fizyczna niesie bowiem za sobą wiele korzyści. Co daje bieganie i jak rozpocząć regularne treningi w sposób odpowiedzialny?

spacer-i-spalanie-kalorii-czy-to-jest-mozliwe

Spacer i spalanie kalorii – czy to jest możliwe?

Mówi się, że spalanie kalorii następuje wyłącznie przy intensywnym treningu. Wiele osób uważa, że zwykły ruch nie wpływa na zmniejszenie tkanki tłuszczowej. Czy aby pewno? Codzienny spacer może być świetnym sposobem na spalenie wielu kalorii! Dowiedz się, ile kalorii możesz spalić podczas zwykłego spaceru! Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

slow-jogging-czyli-doskonala-alternatywa-dla-klasycznego-biegania

Slow jogging, czyli doskonała alternatywa dla klasycznego biegania

Slow jogging to nieco mniej popularna alternatywa dla klasycznego biegania znanego wielu osobom dążącym do szczupłej i wysportowanej sylwetki. Czym tak właściwie jest ta aktywność fizyczna i na czym dokładnie polega?

biegaj-malo-zyskaj-duzo-metoda-treningowa-andyego-magnessa

Biegaj mało, zyskaj dużo – metoda treningowa Andy’ego Magnessa

Istnieją metody biegowe, które zakładają małą częstotliwość treningów i jednocześnie zachwycające wyniki sportowe. Istnieją też ludzie, którzy są w stanie to osiągnąć! Tak jest w przypadku Andy’ego Magnessa – ultramaratończyka, który trenując jedynie godzinę tygodniowo jest w stanie ukończyć stukilometrowe dystanse. Na czym polega skuteczność jego metody treningowej? I co proponują przeciwnicy?

jak-wyglada-trening-sprinterski

Jak wygląda trening sprinterski?

Każda dyscyplina wymaga odpowiedniego przygotowania, również w sprincie istotną rolę odgrywa przemyślany plan treningowy i niegasnąca motywacja zawodnika. Jak powinien wyglądać dobrze zorganizowany plan treningu sprinterskiego i czy już na etapie przygotowań można zaplanować poprawę wyników w zawodowym biegu? Sprinterzy potrzebują wszechstronnych treningów. Zobacz, jak wygląda trening sprinterski i wypróbuj konkretny plan treningowy dla sprintera.

czy-codzienne-bieganie-ma-sens

Czy codzienne bieganie ma sens?

Zapaleni biegacze nie są w stanie odpuścić sobie nawet dnia treningu. Co jednak z czasem na regenerację po treningową? Czy codzienne bieganie może być zdrowe?