Trening wysokosciowy (Hipoksja) bez potrzeby wyjeżdżania w góry | Hipoksja co to jest

Trening wysokosciowy (Hipoksja) bez potrzeby wyjeżdżania w góry | Hipoksja co to jest

Czy zastanawiałeś się kiedyś nad tym, czy Twój trening jest odpowiedni dla Twojego organizmu i wykorzystuje wszystkie jego możliwości? Jest sposób na to, by poprawić sprawność organizmu przy użyciu treningu wysokościowego (hipoksji) i nie trzeba w tym celu nawet wyjeżdżać w wysokie góry. Hipoksja co to jest właściwie?

Hipoksja co to jest i jak działa?

Trening w warunkach hipoksji jest metodą stosowaną przede wszystkim przez biegaczy. Wykonywanie treningu na dużych wysokościach, gdzie zawartość tlenu w powietrzu jest znacznie obniżona pomaga docelowo zwiększyć wydolność tlenową organizmu, gdy ten znajdzie się już w „normalnych” warunkach. Hipoksja jest więc sposobem na poprawę własnych możliwości treningowych. Ale czy jest bezpieczna? Czym jest hipoksja dyfuzyjna?

Treningi wysokościowe nie tylko na wysokościach | Hipoksja

hipoksja trening wysokościowy biegacza

Od niedawna nie trzeba już jeździć w góry, by odbyć trening wysokościowy, ponieważ pojawiły się specjalistyczne sprzęty imitujące warunki hipoksji. Można kupić maski, które ograniczają dostęp powietrza do płuc, istnieją komory imitujące warunki hipoksji, a także system, który można montować w domu, sypialni czy pokoju hotelowym, by efektywniej wykonywać trening. Koszt dobrej maski treningowej to około 300 zł, komory hipoksyjne zaś są w Polsce jedynie dostępne tylko na AWF w Katowicach oraz PWSZ w Nowym Sączu, zatem łatwo się domyślić, że wraz z wchodzeniem na rynek ceny nie będą zbyt niskie, a produkty słabo dostępne.

Treningi hipoksyjne nie dla każdego

Treningi z wykorzystaniem warunków o obniżonej zawartości tlenu mają różne warianty m.in. „śpij wysoko – trenuj nisko”, co pozwala na aklimatyzację organizmu do nowych warunków. By trening był skuteczny należy wybrać jedną z dostępnych metod treningu i stosować ją przez 2-3 tygodnie. Po takim czasie w organizmie dzieją się i dobre, i złe rzeczy. Zwiększa się utylizacja węglowodanów, wzrasta podstawowa przemiana materii, a organizm poprawia swoje możliwości wysiłkowe. „Efektami ubocznymi” treningu w warunkach hipoksji mogą być problemy ze snem, stres czy utrudniona regeneracja. Należy pamiętać, że hipoksja nie wpływa tak samo na każdego sportowca, u niektórych może nawet nie zadziałać. Najlepiej wykonać pomiar stężenia erytropoetyny po dobowym pobycie w warunkach hipoksji, by stwierdzić czy trening będzie skuteczny.

Sporty w których sprawdza się trening wysokościowy\hipoksja:

Trening w warunkach hipoksji sprawdza się przede wszystkim w sportach, gdzie konieczna jest dobra wytrzymałość tlenowa zawodnika.

Bieganie,

Triathlon,

Sporty walki,

Crossfit,

Wioślarstwo,

Kolarstwo szosowe

Treningi siłowe w warunkach hipoksji

Treningi w warunkach o obniżonej zawartości tlenu stosują nie tylko biegacze, lecz także sportowcy wykonujący treningi siłowe. Według najnowszych badań treningi siłowe w hipoksji w porównaniu do treningów w normalnych warunkach wypadają korzystnie pod względem poprawy możliwości mięśni w zakresie pozyskiwania tlenu z krwi. Dla sportowców ćwiczenia w hipoksji są ponadto większym bodźcem psychologicznym, fizycznym i fizjologicznym niż „zwykłe” ćwiczenia, a dodatkowo sporadyczne ćwiczenia w imitowanych warunkach hipoksji generują mniejsze koszty niż podróż w wysokie góry na kilka tygodni.

Czy warto zamienić zwykły trening w trening wysokościowy?

Ćwiczenia w warunkach hipoksji są zatem zamiennikiem zwykłego treningu i mogą znacznie poprawić wytrzymałość organizmu. W zależności od wykonywanych ćwiczeń oraz możliwości sportowca hipoksja może zadziałać lub wręcz przeciwnie. Stosowanie takich treningów to stosunkowo nowa praktyka, trzeba zatem poczekać na dodatkowe badania, by móc ocenić czy ta metoda naprawdę działa.


Hipoksja dyfuzyjna objawy

Nie można mylić treningu hipoksji z hipoksją dyfuzyjną. Hipoksja dyfuzyjna jest pojęciem medycznym. Może pojawić się podczas podawania podtlenku azotu pacjentowi przed planowanym zabiegiem. Jest objawem gwałtownego wypłukania podtlenku azotu z organizmu. Jednocześnie zmniejsza się poziom tlenu w płucach. Hipoksja dyfuzyjna ma więc podobne działanie do treningu z wykorzystaniem hipoksji. Nie są to jednak pojęcia tożsame. Co więcej, hipoksja dyfuzyjna nie jest stanem pożądanym ani zamierzonym. Hipoksja natomiast to sposób na poprawę możliwości ciała. Oczywiście, podczas treningu hipoksji nie można zapomnieć o bezpieczeństwie

 

Dominika Górska 3 12 października 2016  3895

Dodaj komentarz

  • Fitness
    12 stycznia 2017
    Hipoksję zostawmy zawodowcom, a sami trzymajmy się standardowych treningów. Nie ma co szaleć - jak przetestują i sprawdzą, że działa, to wtedy skorzystają na tym także rekreacyjni sportowcy :)
  • Renata
    17 października 2016
    Ciekawe, nigdy o tym nie słyszałam
  • Patryk
    13 października 2016
    Trenuję bieganie i trener non stop zachęca mnie do spróbowania treningu wysokosciowego. Sam nie wiem, bo jakoś wciąż się boję, że mój organizm źle zareaguje.

Artykuły z kategorii: Bieganie

jak-wyglada-trening-personalny-biegacza

Jak wygląda trening personalny biegacza?

Przed zawodami biegowymi lub maratonami sportowiec musi szczególnie zadbać o własne możliwości. Z pomocą przychodzą biegowe treningi personalne. Zobacz czym charakteryzują się osobiste zajęcia biegacza przed maratonem oraz biegami przełajowymi.

jak-zaplanowac-bieganie-w-swieta-bozego-narodzenia-bieganie-zima

Jak zaplanować bieganie w Święta Bożego Narodzenia? | Bieganie zimą

Okres świąteczny specjalnie nie sprzyja bieganiu. Mamy na głowie mnóstwo przygotowań. Sprzątanie, gotowanie, prezenty… Zobacz, jak w tym wszystkim odnaleźć czas na aktywność fizyczną. Jak zaplanować trening w Święta?

czym-sa-marszobiegi

Czym są marszobiegi?

Marszobiegi są doskonałym sposobem na rozpoczęcie swojej przygody z bieganiem. Można je traktować jako sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów czy wysmuklenie sylwetki. Tę formę aktywności szczególnie upodobali sobie seniorzy. Czy jednak tylko oni na nich skorzystają? Na czym właściwie polegają marszobiegi?

poradnik-ultrasa-przygotowanie-do-biegow-gorskich

Poradnik ultrasa – przygotowanie do biegów górskich

Wymagające górskie trasy wymagają kompleksowych przygotowań. Należy zadbać nie tylko o odpowiednie ćwiczenia w planie treningowym. Liczy się również praktyczne podejście do biegu. Zobacz, co powinno się znaleźć w plecaku biegacza i jaki sprzęt przyda się podczas górskich biegów.

ekstremalne-przygotowania-do-biegow-z-przeszkodami

Ekstremalne przygotowania do biegów z przeszkodami!

Start w Runmageddonie czy Survival Race to prawdziwa szkoła przetrwania. O ile na najlżejszych dystansach nie trzeba mieć specjalnego przygotowania, o tyle w cięższych konkurencjach jest ono konieczne. I to nie lada przygotowanie. Jak wyglądają treningi przed startem w biegu z przeszkodami?

morderczy-wysilek-jakie-sa-rodzaje-biegow-z-przeszkodami-biegi-survivalowe-w-warszawie

Morderczy wysiłek – jakie są rodzaje biegów z przeszkodami? Biegi survivalowe w Warszawie

Biegi z przeszkodami i biegi survivalowe coraz bardziej zyskują na popularności. Także w naszym kraju. Właściwie nie ma granicy wieku – startują i dzieci, i seniorzy. Jak jednak wyglądają poszczególne konkurencje biegów z przeszkodami? Oto, w jakich zawodach biegów survivalowych możesz wziąć udział. Zobacz zestawienie zawodów na 2018 rok dla Warszawy!

jak-zyskac-motywacje-do-biegania

Jak zyskać motywację do biegania?

Nie wiesz, jak zmotywować się do rozpoczęcia treningów biegowych? Przeczytaj rady coacha sportowego Marii Lachowicz-Bogunii.

w-zgodzie-z-natura-czy-warto-biegac-boso

W zgodzie z naturą – czy warto biegać boso?

Bieganie bez butów jednych zachwyca, u innych wywołuje zdziwienie. Istnieje wiele przesłanek, dla których warto wpleść bose biegi we własny plan treningowy. Wcześniej trzeba jednak zapoznać się z zasadami bezpiecznego biegania w naturalnych warunkach. Zebraliśmy wszystko, co musisz wiedzieć o tym typie treningu!

podroz-do-zrodel-jak-powstal-bieg-maratonski

Podróż do źródeł – jak powstał bieg maratoński?

O maratonie słyszał każdy. Niewiele osób jednak zastanawia się nad tym, skąd właściwie pochodzi tradycja biegów maratońskich. Interesujące wydaje się również to, w którym momencie uznano je za dyscyplinę sportową. Poznaj historię maratonu i najsłynniejszych maratończyków!

europe-sport-power-krakow-2018

Europe Sport Power Kraków 2018

Już  Już 17 – 18 lutego 2018 roku odbędzie się ESP, czyli Europe Sport Power to jedno z największych spotkań branży fitness w Polsce. Zobacz wydarzenie które przyciąga setki profesjonalnych sportowców oraz amatorów z całej Polski. Występy kulturystyczne, nowości ze świata sportu, konferencje i wiele więcej

jak-wyglada-trening-personalny-biegacza

Jak wygląda trening personalny biegacza?

jak-zaplanowac-bieganie-w-swieta-bozego-narodzenia-bieganie-zima

Jak zaplanować bieganie w Święta Bożego Narodzenia? | Bieganie zimą

czym-sa-marszobiegi

Czym są marszobiegi?

poradnik-ultrasa-przygotowanie-do-biegow-gorskich

Poradnik ultrasa – przygotowanie do biegów górskich

ekstremalne-przygotowania-do-biegow-z-przeszkodami

Ekstremalne przygotowania do biegów z przeszkodami!

morderczy-wysilek-jakie-sa-rodzaje-biegow-z-przeszkodami-biegi-survivalowe-w-warszawie

Morderczy wysiłek – jakie są rodzaje biegów z przeszkodami? Biegi survivalowe w Warszawie

jak-zyskac-motywacje-do-biegania

Jak zyskać motywację do biegania?

w-zgodzie-z-natura-czy-warto-biegac-boso

W zgodzie z naturą – czy warto biegać boso?

podroz-do-zrodel-jak-powstal-bieg-maratonski

Podróż do źródeł – jak powstał bieg maratoński?

europe-sport-power-krakow-2018

Europe Sport Power Kraków 2018

{