Trening w walce z rozstępami!

Trening w walce z rozstępami!

Rozstępy są zmorą dużej liczby młodych mam. Problem dotyczy również osób, które szybko przybierają bądź tracą na wadze. Jak się ich pozbyć? Zobacz skuteczne ćwiczenia na rozstępy!

Rozstępy – czas poznać wroga

Rozstępami nazywa się podłużne pęknięcia na skórze. W początkowym okresie (6-12 miesięcy) są one zaczerwienione bądź zaróżowione. Po tym czasie zwykle blakną i stają się podobne do blizn. Ich widoczność się zmniejsza, jednak wciąż pozostają defektem na zdrowej skórze. Za rozstępy jest odpowiedzialne wiele czynników. Ich powstawanie może być wynikiem zmian hormonalnychciążyuwarunkowań genetycznych czy szybkiego wzrostu masy ciała (wliczamy i tkankę tłuszczową, i tkankę mięśniową). Tym warunkom towarzyszy nadmierne rozciągnięcie i/lub osłabienie skóry. Co więcej, przerwaniu ulegają włókna kolagenowe odpowiedzialne za jej sprężystość. Problem rozstępów pojawia się głównie na udachpośladkachbrzuchu czy piersiach. Warto zaznaczyć, że nie są one groźne dla zdrowia. Dla wielu osób stanowią jednak powód do wstydu. Na szczęście istnieje wiele sposobów, które są w stanie uporać się z tym problemem natury estetycznej.

Lekcja 1 – jak zapobiegać rozstępom?
Jak zapobiegać rozstępom?

Nie trzeba nas przekonywać, że lepiej zapobiegać niż leczyć. A rozstępom można bardzo łatwo przeciwdziałać. Do profilaktyki zaliczymy więc m.in. kontrolowanie masy ciałatreningi na zwiększenie elastyczności i ukrwienia skóry czy stosowanie diety opartej na zdrowych tłuszczach, mikroelementach i witaminach (A, C, E). Działania zapobiegawcze przed wystąpieniem rozstępów szczególnie powinny podjąć młode mamy, osoby trenujące na siłowni czy radykalnie odchudzające się. Na rynku znajdziemy również mnóstwo kremów mających wpływ na jędrność skóry. Coraz popularniejsze stają się również te dedykowane młodym mamom.

Lekcja 2 – czyli jak pozbyć się rozstępów?

Podstawą w walce z rozstępami jest znajomość procesu ich powstawania. Dzięki temu wiemy, że najłatwiej jest się ich pozbyć w początkowym okresie. Wtedy włókna kolagenowe i elastynowe są bardziej podatne na odbudowę. Dzięki temu możliwe jest zastopowanie rozwoju rozstępów oraz zmniejszenie tych już istniejących. Trzeba jednak liczyć się z tym, że zupełne pozbycie się rozstępów wymaga zabiegu operacyjnego. Dostępne są m.in. peelingi chemiczneświatłoterapiamikrodermobrazja czy lipotransfer. Znajdziemy jednak wiele domowych sposobów na zmniejszenie widoczności rozstępów. Jak już wspominaliśmy, dostępne są kremy. Warto również prawidłowo się nawadniać. Dzięki temu skóra zachowuje odpowiednią elastyczność. Nie można zapomnieć jednak o ćwiczeniach na rozstępy. A najskuteczniej jest połączyć wszystkie te sposoby.

Rola ćwiczeń w walce z rozstępami
Ćwiczenia na rozstępy

Wiemy już, że za powstawanie rozstępów odpowiada przerwanie włókien kolagenowych. Żeby je odbudować, konieczne jest pobudzenie produkcji tego białka. Wysiłek fizyczny natomiast usprawnia krążenie, a to skutkuje zwiększonym wydzielaniem się kolagenu właśnie. W ten sposób dzięki ćwiczeniom można uelastycznić skórę i zwiększyć jej sprężystość. Wspomnieliśmy jednak, że uszkodzona tkanka jest najbardziej podatna na regenerację w początkowym okresie. Niemniej dzięki ćwiczeniom można zmniejszyć widoczność nawet tych utrwalonych rozstępów. By zwiększyć skuteczność treningów – warto do ćwiczeń dodać masaże oraz odpowiednią pielęgnację skóry. Realne efekty można zaobserwować jedynie dzięki regularnym ćwiczeniom (minimum 3 razy na tydzień). Powinno się również każdego dnia znaleźć chwilę na wysiłek cardio (np. spacer, jazda na rowerze).

Do roboty: Jakie ćwiczenia na rozstępy?

  1. Przysiady. W czasie pierwszych dwóch tygodni walki z rozstępami poleca się wykonywanie 20-30 przysiadów dziennie. Następnie należy stopniowo zwiększać ich liczbę.
  2. Ćwiczenia z fitballem. Sprawdzi się m.in. napinanie mięśni brzucha w oparciu o piłkę tyłem (barkami). Można modyfikować to ćwiczenie na przykład poprzez naprzemienne unoszenie nóg.
  3. Unoszenie bioder w leżeniu tyłem. Podczas podnoszenia jedna noga powinna być założona na drugą. Początkowo nie powinno się przekraczać 10 powtórzeń na jedną stronę.
  4. Kręcenie hula hop. Z tym sprzętem treningowym każdy z nas miał kiedyś do czynienia. Istnieje mnóstwo rodzajów ćwiczeń na poszczególne partie ciała. Początkowo poleca się 4-5 minut tego ćwiczenia.
  5. Deska bokiem. To ćwiczenie można wykonywać na wiele różnych sposobów. Znajduje również cały szereg zastosowań. Zacznij od 10 powtórzeń na każdą ze stron.
  6. Pompki na kolanach, pompki na stojąco. To ćwiczenie szczególnie poleca się młodym mamom, ponieważ doskonale niweluje rozstępy na piersiach. Początkowo powinno się zacząć od 10-15 powtórzeń.
  7. Aqua-aerobik. Ćwiczenie w wodzie to sposób na odprężenie, zmniejszenie napięcia nerwowego czy masaż skóry. Dzięki tej aktywności można skutecznie zmniejszyć nawet te zastałe rozstępy.
  8. Slow jogging. Sprawdzi się przede wszystkim w walce z rozstępami na udach i pośladkach. Niesie także całe mnóstwo innych korzyści dla zdrowia.

Jak zwalczyć rozstępy?

Skuteczność ćwiczeń na rozstępy można osiągnąć dzięki regularnym treningom. Konieczne jest więc wykonywanie określonych ćwiczeń minimum 3 razy na tydzień. Pozostałe dni w tygodniu warto zapełnić treningiem aerobowym. Nie musi to być ciężka sesja treningowa. Z powodzeniem można zastąpić ją np. godzinnym spacerem. Jeśli trenujemy codziennie – usprawnia się krążenie krwi. W efekcie – skóra produkuje więcej kolagenu, co ma wpływ na mniejszą widoczność rozstępów.

Jak zapobiegać pojawieniu się rozstępów?

Nie trzeba nikogo przekonywać, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Jeśli nie masz rozstępów – koniecznie pomyśl o odpowiedniej profilaktyce. Szczególnie, jeśli np. jesteś w trakcie radykalnego odchudzania. Co robić? Dostarczaj do organizmu witaminy i minerały odpowiedzialne za wzmacnianie komórek skóry. Co więcej, dbaj o to, by właściwie się nawadniać. W ten sposób zapewnisz sobie prawidłową elastyczność skóry. Dobrym wyjściem jest także stosowanie tłustych kremów. I pamiętaj – odchudzaj się rozsądnie i zgodnie z zaleceniami trenerów i dietetyków. Zapisz się na zajęcia fitnesspilates czy aqua aerobik – pod okiem specjalisty osiągniesz wymarzoną wagę.

Walka z rozstępami może być skuteczna. Pamiętaj jednak o prawidłowej diecienawodnieniupielęgnacji i regularnych ćwiczeniach!

Dominika Górska 0 16 kwietnia 2018  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Odchudzanie

trening-na-redukcje-tkanki-tluszczowej

Trening na redukcję tkanki tłuszczowej

Pozbycie się określonej ilości tkanki tłuszczowej jest celem, jaki stawia przed sobą bardzo wiele osób. Osiągniecie tego celu zasadniczo dla wielu osób jest czymś bardzo trudnym, wręcz niemożliwym, ale bardzo często wynika to z niewłaściwego podejścia do tego zagadnienia. Zobacz jak skutecznie zredukować kilogramy!

zasady-diety-kopenhaskiej

Zasady diety kopenhaskiej

Dieta kopenhaska staje się coraz bardziej popularna na świecie. Każdy kto chce z niej korzystać, a dzięki temu po prostu stracić kilka zbędnych kilogramów, na pewno stosując ją ma taką możliwość.

na-czym-polega-efekt-jojo-i-jak-go-unikac

Na czym polega efekt jojo i jak go unikać?

Miesiące wyrzeczeń, restrykcyjna dieta a w efekcie zrzucenie zbędnych kilogramów. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy po zakończeniu diety, kilogramy wracają. Czasem nawet przybywa ich więcej. Oto efekt jojo. Jakie są przyczyny takiego stanu? I jak się ustrzec efektu jojo?

odsysanie-tluszczu-odchudzanie-dla-leniwych

Odsysanie tłuszczu – odchudzanie dla leniwych?

Liposukcja jest zabiegiem kosmetycznym, który pozwala pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej z organizmu. Jest to szczególnie kuszące rozwiązanie, gdy na efekty stosowania diety i treningów trzeba bardzo długo czekać. Zobacz, na czym polega odsysanie tłuszczu i w jaki sposób działa.

uzaleznienie-od-slodyczy-mit-czy-realny-problem

Uzależnienie od słodyczy – mit czy realny problem?

Zjedzenie słodyczy wywołuje uczucie szczęścia. Wszystko za sprawą zawartego w nich cukru, który wywołuje produkcję endorfin. To, co sprawia nam przyjemność może jednak stać się niebezpieczne – podobnie jak w przypadku innych uzależnień. Czy nadmierne sięganie po słodkości może stać się poważnym problemem zdrowotnym?

czym-jest-sylwetka-skinny-fat

Czym jest sylwetka skinny fat?

Choć to określenie może się wydawać paradoksalne – istnieje typ sylwetki skinny fat. W wolnym tłumaczeniu oznacza on osobę chudotłustą. Ludzie o takiej budowie ciała ważą niewiele i wizualnie są szczupłe. Okazuje się jednak, że w ich organizmach jest duża ilość tkanki tłuszczowej. Nieobcy jest im również cellulit. Gdzie tkwią przyczyny sylwetki skinny fat?

czym-jest-anoreksja

Czym jest anoreksja

Nieleczona anoreksja jest poważnym zagrożeniem dla zdrowia, a nawet życia. Kto jest najbardziej narażony na tę chorobę? Na czym ona właściwie polega? Jakie zagrożenia wiążą się z anoreksją? Zobacz, jak przebiega leczenie tej dolegliwości i jak jej zapobiegać.

sposoby-na-przyspieszenie-metabolizmu

Sposoby na przyśpieszenie metabolizmu

Szybszy metabolizm oznacza przyspieszenie procesu spalania tkanki tłuszczowej. Co ważne, można zintensyfikować zrzucanie zbędnych kilogramów. Poznaj sposoby, które zapewnią ci efektywniejsze odchudzanie. Oto proste sposoby na przyspieszenie metabolizmu!

damski-fitness-jak-zmniejszyc-obwod-ud

Damski fitness – jak zmniejszyć obwód ud?

Duże uda są problemem wielu kobiet. Niekiedy taki stan „zawdzięczamy” tkance tłuszczowej, innym razem – rozbudowanym mięśniom. Podpowiadamy, jak zgubić zbędne centymetry i wyszczuplić nogi!

trening-na-redukcje-tkanki-tluszczowej

Trening na redukcję tkanki tłuszczowej

zasady-diety-kopenhaskiej

Zasady diety kopenhaskiej

na-czym-polega-efekt-jojo-i-jak-go-unikac

Na czym polega efekt jojo i jak go unikać?

odsysanie-tluszczu-odchudzanie-dla-leniwych

Odsysanie tłuszczu – odchudzanie dla leniwych?

uzaleznienie-od-slodyczy-mit-czy-realny-problem

Uzależnienie od słodyczy – mit czy realny problem?

czym-jest-sylwetka-skinny-fat

Czym jest sylwetka skinny fat?

czym-jest-anoreksja

Czym jest anoreksja

sposoby-na-przyspieszenie-metabolizmu

Sposoby na przyśpieszenie metabolizmu

damski-fitness-jak-zmniejszyc-obwod-ud

Damski fitness – jak zmniejszyć obwód ud?