Trening siłowy z kettlebells

Trening siłowy z kettlebells

Zobacz pochodzenie i zastosowanie kettlebells - narzędzia służącego do wzmocnienia całego ciała w crossficie. Odważniki kuliste to również sposób na ciekawe urozmaicenie tradycyjnego treningu siłowego.

Natłok narzędzi do treningu siłowego na siłowniach

ciężary siłownia crossfit

Dzięki powszechnej modzie na zdrowy tryb życia i fitness na rynku jest wiele narzędzi, które mogą w większym lub mniejszym stopniu ulepszyć trening siłowy. Wybór jest ogromny, a firmy ścigają się z coraz to lepszymi ofertami. Jednym z wielu ciekawych produktów urozmaicających trening są hantle kuliste – kettlebells.

Czym są hantle kuliste kettlebells?

Hantle kuliste to żadna nowość. Istnieją od ponad 200 lat, ale ich popularność wzrosła dopiero niedawno. Wynalezienie Kettlebells czyli kuli (przypominające kule armatnie) z uchwytem przypisuje się Rosjanom. Stąd też ich potoczna nazwa hantle rosyjskie lub girya. Początkowo girya służyły w Rosji jako odważniki do ważenia zbóż. Rosyjscy chłopi zaczęli używać ich do treningów siłowych już w XIX wieku.

rosyjskie hantle kettlebells

Kiedyś korzystało się z bardzo ciężkich hantli kulistych. Kiedyś ich waga zaczynała się od 16kg. Obecnie kettlebells mają różne rozmiary i wagi. Najlżejsze kettlebells ważą 4 kg najcięższe spotykane na siłowniach mają ok 32 kg. Odważnik kulisty dawniej były narzędziem zarezerwowanym dla bardziej doświadczonych bywalców siłowni. Korzystanie z ciężkich hantli kulistych wymaga niemałej siły. Dzisiaj łatwo można dobrać ciężar hantli kulistych do swojego poziomu siły.

Zapraszamy również na stronę  o treningu siłowym z kettlebels 

Czym odważniki kuliste różnią się od klasycznych hantli?

kettlebells odważniki siłownia

Kettlebells, czyli odważniki kuliste, mogą się wydawać niepotrzebne, skoro mamy klasyczne hantle. Czy kettlebells to po prostu zabieg marketingowy skłaniający fanów fitnessu do zakupu kolejnego narzędzia treningowego? Nie! Środek ciężkości hantli kulistych rozłożony jest poza dłoń co ułatwia robienie wymachów. Jest to zauważalne już od pierwszych minut treningu. Trening siłowy z odważnikami kulistymi, w przeciwieństwie do klasycznych hantli czy sztangielek, wymaga robienia wielu powtórzeń. Podczas treningu siłowego z hantlami kulistymi pracuje wiele mięśni jednocześnie. Można ćwiczyć ciągiem przez kilka minut lub robić krótkie przerwy. Trening przypomina bardziej HIIT i aerobik niż klasyczny trening z ciężarami.

Trening siłowy z hantlami kulistymi

swing kettlebells wymachy kettlami

Ogromną zaletą treningu z hantlami kulistymi kettlebells jest możliwość wykonywania wielu łączonych ćwiczeń. Z użyciem klasycznych hantli trening nie jest tak płynny i łatwy w wykonaniu z uwagi na ich kształt. Odważniki kuliste umożliwiają szybkie przejście z jednego ćwiczenia do drugiego.

Największa zaleta odważników kulistych

siła dłoni kettlebells

W Kettlebells środek ciężkości położony jest na zewnątrz dłoni. Dzięki temu podczas treningu wzmacnia się siłę przedramienia oraz siłę chwytu dłoni. Jest to cecha szczególna tego treningu siłowego którego nie dają tradycyjne hantle. Trening siłowy z hantlami kulistymi to nie tylko zwiększanie siły i rzeźbienie mięśni. To również świetny sposób na redukcję tkanki tłuszczowej! Trening z kettlebells pozwala na spalenie kilkuset kalorii w ciągu godzinnego treningu.

Kettlebells – efekty treningu z odważnkami na ciało

Efekty treningu z Kettlebells różnią się od klasycznego treningu z hantlami i sztangami. Regularny trening z odważnikami kulistymi przynosi następujące efekty na ciało:

- Zwiększenie siły oraz wytrzymałości organizmu. Trening siłowy z Kettlebells nie izoluje mięśni, jest treningiem wielostawowym. Generalnie dzięki treningowi wzrasta siła wymierna współdziałających mięśni – podobnie jak ma to miejsce w przypadku treningu funkcjonalnego. Rozbudowa muskulatury następuje harmonijnie w całym ciele.

- Trening z odważnikami kulistymi to również poprawa gibkości oraz koordynacji i równowagi. W wyniku przesunięcia masy na zewnątrz oraz dynamicznego charakteru treningu siłowego trenujący nieustanie musi walczyć o zachowanie balansu ciała. Z tego powodu na taki rodzaj treningu decydują się osoby trenujące sporty walki oraz crosssfit.

- Poprawa funkcjonalnej siły. Trenując z kettlebells znacząco zmniejsza się ryzyko kontuzji podczas podnoszenia ciężarów w codziennym życiu (dźwigania).

- Trening Kettlebells chroni przed bólem pleców. Wykonując wymachy i przysiady z odważnikami poprawia się sylwetka oraz postawa ciała. Wzmocnieniu ulega kręgosłup oraz mięśnie głębokie.

- Dobra metoda na odchudzanie. Angażując wiele partii mięśniowych jednocześnie, ćwiczenia powodują spalanie dużych ilości kalorii.

Kettlebells w crossficie

Odważniki kuliste są jednym z podstawowych sprzętów do treningu crossfit. Wymachy tymi odważnikami, pompki na kettlach to tylko kilka z propozycji zastosowania kattlebels w crossfit.

crossfit odważniki kuliste

Aby urozmaicić trening siłowy warto zacząć trenować z odważnikami kulistymi. Nie oznacza to oczywiście rezygnacji z hantli i sztangielek. Znajdź trenera personalnego, który odpowiednio dobierze dla ciebie plan treningowy i zadba o bezpieczeństwo ćwiczeń.

Wnioski: trening siłowy z kettlebells

Odważniki kuliste mogą być ciekawym urozmaiceniem treningu siłowego. Hantle kuliste różnią się od klasycznych hantli i sztangielek. Trening siłowy z kettlebells niesie ze sobą wiele korzyści. Ponieważ trening jest bardzo płynny, poprawia się również płynność ruchów ciała. Dzięki kulistemu kształtowi odważników zwiększa się siła chwytu. Różne ćwiczenia z hantlami kulistymi poruszają te same mięśnie w inny sposób, dlatego jest to zrównoważony trening. Dzięki odważnikom kulistym kettlebells będziesz mógł wykonywać dziesiątki rozmaitych ćwiczeń i ubarwić swój trening!

Marcin Lemański 3 4 sierpnia 2016  3134

Dodaj komentarz

  • Maria dom
    20 lipca 2017
    Ja ćwiczyłam sporo z ketlami i serio widzę poprawę i szybki progres
  • Eliza
    20 lipca 2017
    Pewnie, że warto. Dobrze, że pojawia się aż tyle ćwiczeń z tym sprzętem
  • Kinga
    20 lipca 2017
    Naprawdę warto ćwiczyć z kettlami?

Artykuły z kategorii: Crossfit

crossfit-dla-poczatkujacych-torun-jak-znalezc-najlepszy-crossfit-box

Crossfit dla początkujących Toruń | Jak znaleźć najlepszy crossfit box?

Crossfit to idealny system treningowy dla ludzi, którzy chcieliby zwiększyć swoją siłę i wytrzymałość. Jest to świetna alternatywa dla zwykłych ćwiczeń kulturystycznych. Wielu początkujących sportowców decyduje się na wybór crossfitu - także w Toruniu. Dowiedz się, jakie są ceny treningów i opinie o crossfit w Toruniu.

trening-plyometryczny-crossfit-sposoby-wykonywania-skokow-na-skrzynie

Trening plyometryczny/crossfit – sposoby wykonywania skoków na skrzynię

Skoki – w treningu plyometrycznym podstawowa metoda ćwiczeń. W crossficie – nieodłączny element większości WOD-ów. Najczęściej wykonuje się skoki na skrzynię lub pudło. Co jednak można zyskać na takich ćwiczeniach? Jakie są warianty techniczne skoków na skrzynię?

crossfit-sposoby-na-siniaki-po-treningu

Crossfit – sposoby na siniaki po treningu

Trening crossfit nie bierze jeńców. Po sesji ćwiczeniowej niekiedy wychodzimy z otarciami czy sinikami. Jak skutecznie pozbyć się fioletowych pamiątek? Oto sposoby na siniaki po treningu crossfit.

dieta-w-crossficie-czyli-najwazniejsze-wskazowki-dla-trenujacych

Dieta w CrossFicie, czyli najważniejsze wskazówki dla trenujących

Wykonujesz sumiennie powtórzenie po powtórzeniu w domu? Chodzisz do boxa na zajęcia grupowe? Świetnie! Crossfit jest treningiem skonstruowanym dla każdego i nie ma żadnych ograniczeń! Ta jeszcze młoda metodologia, składająca się ze znanych ćwiczeń gimnastycznych, ciężarowych i wydolnościowych, poukładanych w jeden sprawnie działający plan treningowy to prawdziwa rewolucja! Dlaczego?

crossfit-box-katowice-gdzie-i-jak-szukac-opinie-cennik

Crossfit box Katowice – gdzie i jak szukać? | Opinie, cennik

Jak wybrać crossfit box w Katowicach? A może lepszym rozwiązaniem jest trener crossfit? Zobaczcie opinie i cenniki najpopularniejszych miejsc do treningu crossfit w Katowicach. Gdzie wybrać się na trening?

trening-crossfit-cwiczenia-mobility-na-obrecz-barkowa-plecy-i-ramiona

Trening crossfit – ćwiczenia mobility na obręcz barkową, plecy i ramiona

Trening mobility jest nieodłącznym elementem treningów crossfit. Dzięki takim ćwiczeniom sportowcy są w stanie zmniejszyć dolegliwości bólowe, obniżyć ryzyko kontuzji czy poprawić wyniki sportowe. Jak zatem w crossficie wyglądają przykładowe ćwiczenia mobility na obręcz barkową, plecy i ramiona?

trening-crossfit-gumy-do-cwiczen

Trening crossfit gumy do ćwiczeń

Podczas treningów crossfit ćwiczący ma do dyspozycji całą gamę ćwiczeń oraz przyrządów. W Polsce wciąż jest jednak niewiele siłowni, na których z powodzeniem można uprawiać ten sport. Dobrym rozwiązaniem jest więc trening crossfit i gumy oporowe. Poznaj zastosowanie gum oporowych w treningu crossfit.

garazowy-crossfit-cwiczenia-z-oponami

Garażowy crossfit – ćwiczenia z oponami

W treningu crossfit wszystko może stać się sprzętem treningowym. W tym celu stosuje się więc także masywne opony. Dzięki nim można skutecznie poprawić własną siłę, szybkość czy zwiększyć masę mięśniową. Jak wygląda taki trening? Na czym polegają crossfitowe ćwiczenia z oponami?

gimnastyka-muscle-up-front-lever-planche

Gimnastyka – muscle up, front lever, planche

Te ćwiczenia albo się kocha, albo – nienawidzi. Muscle up, front lever i planche wpisują się zarówno w trening gimnastyczny, jak i w street workout. Na czym polega prawidłowa technika? Oto krótki poradnik z zakresu trójcy ważnych ćwiczeń gimnastycznych!

jak-cwiczyc-z-pilka-lekarska

Jak ćwiczyć z piłką lekarską?

Piłka lekarska przeżywa swój renesans. Dawniej kojarzona z nielubianymi ćwiczeniami na zajęciach wf-u. Dzisiaj – niezbędnik w fizjoterapii, treningu funkcjonalnym czy crossficie. Na czym polega trening z piłką lekarską? Jakie są efekty ćwiczeń?

crossfit-dla-poczatkujacych-torun-jak-znalezc-najlepszy-crossfit-box

Crossfit dla początkujących Toruń | Jak znaleźć najlepszy crossfit box?

Crossfit to idealny system treningowy dla ludzi, którzy chcieliby zwiększyć swoją siłę i wytrzymałość. Jest to świetna alternatywa dla zwykłych ćwiczeń kulturystycznych. Wielu początkujących sportowców decyduje się na wybór crossfitu - także w Toruniu. Dowiedz się, jakie są ceny treningów i opinie o crossfit w Toruniu.

trening-plyometryczny-crossfit-sposoby-wykonywania-skokow-na-skrzynie

Trening plyometryczny/crossfit – sposoby wykonywania skoków na skrzynię

Skoki – w treningu plyometrycznym podstawowa metoda ćwiczeń. W crossficie – nieodłączny element większości WOD-ów. Najczęściej wykonuje się skoki na skrzynię lub pudło. Co jednak można zyskać na takich ćwiczeniach? Jakie są warianty techniczne skoków na skrzynię?

crossfit-sposoby-na-siniaki-po-treningu

Crossfit – sposoby na siniaki po treningu

Trening crossfit nie bierze jeńców. Po sesji ćwiczeniowej niekiedy wychodzimy z otarciami czy sinikami. Jak skutecznie pozbyć się fioletowych pamiątek? Oto sposoby na siniaki po treningu crossfit.

dieta-w-crossficie-czyli-najwazniejsze-wskazowki-dla-trenujacych

Dieta w CrossFicie, czyli najważniejsze wskazówki dla trenujących

Wykonujesz sumiennie powtórzenie po powtórzeniu w domu? Chodzisz do boxa na zajęcia grupowe? Świetnie! Crossfit jest treningiem skonstruowanym dla każdego i nie ma żadnych ograniczeń! Ta jeszcze młoda metodologia, składająca się ze znanych ćwiczeń gimnastycznych, ciężarowych i wydolnościowych, poukładanych w jeden sprawnie działający plan treningowy to prawdziwa rewolucja! Dlaczego?

crossfit-box-katowice-gdzie-i-jak-szukac-opinie-cennik

Crossfit box Katowice – gdzie i jak szukać? | Opinie, cennik

Jak wybrać crossfit box w Katowicach? A może lepszym rozwiązaniem jest trener crossfit? Zobaczcie opinie i cenniki najpopularniejszych miejsc do treningu crossfit w Katowicach. Gdzie wybrać się na trening?

trening-crossfit-cwiczenia-mobility-na-obrecz-barkowa-plecy-i-ramiona

Trening crossfit – ćwiczenia mobility na obręcz barkową, plecy i ramiona

Trening mobility jest nieodłącznym elementem treningów crossfit. Dzięki takim ćwiczeniom sportowcy są w stanie zmniejszyć dolegliwości bólowe, obniżyć ryzyko kontuzji czy poprawić wyniki sportowe. Jak zatem w crossficie wyglądają przykładowe ćwiczenia mobility na obręcz barkową, plecy i ramiona?

trening-crossfit-gumy-do-cwiczen

Trening crossfit gumy do ćwiczeń

Podczas treningów crossfit ćwiczący ma do dyspozycji całą gamę ćwiczeń oraz przyrządów. W Polsce wciąż jest jednak niewiele siłowni, na których z powodzeniem można uprawiać ten sport. Dobrym rozwiązaniem jest więc trening crossfit i gumy oporowe. Poznaj zastosowanie gum oporowych w treningu crossfit.

garazowy-crossfit-cwiczenia-z-oponami

Garażowy crossfit – ćwiczenia z oponami

W treningu crossfit wszystko może stać się sprzętem treningowym. W tym celu stosuje się więc także masywne opony. Dzięki nim można skutecznie poprawić własną siłę, szybkość czy zwiększyć masę mięśniową. Jak wygląda taki trening? Na czym polegają crossfitowe ćwiczenia z oponami?

gimnastyka-muscle-up-front-lever-planche

Gimnastyka – muscle up, front lever, planche

Te ćwiczenia albo się kocha, albo – nienawidzi. Muscle up, front lever i planche wpisują się zarówno w trening gimnastyczny, jak i w street workout. Na czym polega prawidłowa technika? Oto krótki poradnik z zakresu trójcy ważnych ćwiczeń gimnastycznych!

jak-cwiczyc-z-pilka-lekarska

Jak ćwiczyć z piłką lekarską?

Piłka lekarska przeżywa swój renesans. Dawniej kojarzona z nielubianymi ćwiczeniami na zajęciach wf-u. Dzisiaj – niezbędnik w fizjoterapii, treningu funkcjonalnym czy crossficie. Na czym polega trening z piłką lekarską? Jakie są efekty ćwiczeń?