Trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

Trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

Panuje przekonanie, że trening siłowy jest zbyt dużym obciążeniem dla układu mięśniowo-szkieletowego dziecka. Czy jednak jest ono uzasadnione? Jak wygląda bezpieczny trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

Trening siłowy dla dzieci i młodzieży – zagrożenie?

Każdy nieprawidłowo prowadzony i nienadzorowany trening może rodzić poważne niebezpieczeństwa dla zdrowia. Duże znaczenie ma więc odpowiednie dobranie ćwiczeń siłowych do możliwości dziecka lub nastolatka. Przyjmuje się, że trening siłowy ma wpływ na zahamowanie rozrostu kości. Tak naprawdę ćwiczenia z zewnętrznym obciążeniem mają zbawienny wpływ na układ kostny dzieci i młodzieży. Powoduje on zwiększenie gęstości mineralnej kości.

Prawdą jest jednak, że stosowanie zbyt dużych obciążeń podczas treningu siłowego dzieci czy młodzieży może wywołać zniekształcenia kości. Tym samym możliwe jest zahamowanie rozrostu kości. Warto jednak podkreślić, że podczas standardowych treningów nie używa się obciążeń, które mogłyby narazić dziecko na nieprawidłowy rozwój.

Dzieci i młodzież – do sztang!
Trening siłowy dla dzieci

Trening siłowy może przynieść wiele korzyści dla niepełnoletnich. Regularne ćwiczenia mają wpływ na poprawę funkcjonowania i rozwoju układu ruchu. Zwiększają także wytwarzanie się testosteronu, odpowiedzialnego między innymi za rozwój mięśni. Ćwiczenia siłowe przyspieszają proces osiągania ostatecznej wysokości u dzieci. Nie ma tu jednak nic niezgodnego z naturalnym rozwojem. Dojrzewanie dzieci trenujących siłowo przyspiesza, lecz jest całkowicie bezpieczne. Co więcej, zyskują one większą siłę, lepiej rozwinięte mięśnie oraz mocny układ kostny.

Trening siłowy pozwala również na kształtowanie pewności siebie, zwinności czy refleksu u dzieci i młodzieży. Ponadto, poprawia ogólną sprawność fizyczną. Jest świetnym środkiem prewencyjnym przed otyłością, obciążeniami stawów czy wadami postawy.

Trening siłowy – mówimy NIE masie i rzeźbie

Ważne jest jednak, by nie ukierunkowywać treningu siłowego młodych osób na budowę masy mięśniowej czy rzeźbienie sylwetki. W tym przypadku liczy się poprawa zdrowia i ogólnej sprawności naszych pociech. Trening siłowy obowiązkowo musi być także przeprowadzany pod okiem trenera. Jedynie w ten sposób jest możliwe odpowiednie – i bezpieczne – dopasowanie obciążeń treningowych. Dzieci podczas ćwiczeń siłowych muszą być także nieustannie monitorowane.

Wiek a charakter treningu siłowego
Siłownia dla dzieci

Charakter i intensywność ćwiczeń w dużej mierze zależy od wieku ćwiczących. Dzieci w wieku 7-12 lat zwykle są w stanie pokonywać ciężar własnego ciała. Sprawdzają się zatem ćwiczenia, takie jak m.in. stanie na rękach czy ćwiczenia z obciążeniem o wartości 1-2 kilogramów. Dzieci w wieku 12-13 lat mogą stosować treningi obwodowe i ogólnorozwojowe z wykorzystaniem obciążenia o wartości mniejszej niż połowa masy ich ciała. Młodzież (14-17 lat) może natomiast skupić się na ćwiczeniach ukierunkowanych pod konkretną dyscyplinę sportową. Ważne jest jednak, by każda sesja treningowa zaczynała się od ćwiczeń ogólnorozwojowych. Między 17 a 19 rokiem życia możliwe jest już wykorzystywanie podczas ćwiczeń obciążeń sięgających nawet 70 % ciężaru maksymalnego. Osoby starsze bez problemu mogą trenować na poziomie zaawansowanym (trening siłowy z obciążeniem ponad 85 % ciężaru maksymalnego).

Jak powinien wyglądać trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

Jak już wspominaliśmy, najważniejsze jest wykonywanie ćwiczeń siłowych pod nadzorem trenera. Młody organizm jest podatny na kształtowanie błędnych nawyków. Co więcej, każde nieprawidłowo wykonywane ćwiczenie może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia dziecka czy nastolatka. Powierzenie treningu profesjonaliście pozwoli na osiągnięcie zamierzonych efektów oraz zapewni stuprocentowe bezpieczeństwo. Podczas treningów siłowych wśród dzieci i młodzieży ważne jest uwzględnienie ich wieku, płci oraz indywidualnych możliwości.

Odpoczynek między seriami w treningu siłowym dzieci powinien trwać nieco dłużej. Każde ćwiczenie musi być również wykonane z zachowaniem prawidłowej techniki. Zwykle początkowo zaczyna się od prostych ćwiczeń. Powtarzanie ich pozwala na wykształcenie prawidłowych ruchów.

Aktywne dziecko – nie tylko trening siłowy

Najlepsze efekty w rozwoju sprawności fizycznej i zdrowia dzieci czy młodzieży zapewnia zróżnicowana aktywność fizyczna. Trening siłowy nie powinien więc być jedynym wysiłkiem fizycznym. Warto urozmaicić go np. jazdą na rowerzejazdą konną czy pływaniem. Należy pamiętać także, by żadne ćwiczenia nie były wyczerpujące!

admin 3 4 września 2018  < 1000

Dodaj komentarz

  • Adam
    11 września 2018
    Właśnie, bez przesady, przecież taki trening jest dostosowany do możliwości dziecka. Nie ma co się martwić :)
  • Jola
    10 września 2018
    Katować? Przecież to trening, a i nikt dziecku nie będzie kazał robić martwego ciągu z 50 kilogramami :D
  • Sabina
    7 września 2018
    Niby można, ale ja jakoś nie jestem za tym, żeby małe dziecko w ten sposób katować...

Artykuły z kategorii: Trening siłowy

silownia-dla-dzieci-czy-posylac-dziecko-na-silownie

Siłownia dla dzieci – czy posyłać dziecko na siłownię?

Treningi siłowe dla dzieci i młodzieży zawsze budzą kontrowersje. Czy siłownia dla dzieci jest dobrym pomysłem? Czy ćwiczenia nie wpłyną na rozwój dziecka? O wadach i zaletach chodzenia na siłownię przez dzieci i młodzież w dzisiejszym materiale!

na-czym-polega-wzmocnienie-fazowe

Na czym polega wzmocnienie fazowe?

To oczywiste, że sportowcy starają się wykorzystać każdą metodę, by poprawić własne wyniki. Takiemu celowi służy właśnie wzmocnienie fazowe. Najprościej rzecz ujmując – jest to podział cyklu treningowego na fazy. Czym jednak charakteryzuje się wzmocnienie fazowe i jak wprowadzić je we własnym treningu?

kulturystyka-witaminy-i-mineraly-jakie-suplementy-do-treningu

Kulturystyka witaminy i minerały – jakie suplementy do treningu?

Uprawianie kulturystyki wiąże się z dużym wysiłkiem fizycznym. Spożywanie węglowodanów, białek i tłuszczy nie wystarczy do zbudowania doskonałej muskulatury. Do prawidłowego funkcjonowania komórek mięśniowych niezbędne są także witaminy. Zobacz, dlaczego kulturyści sięgają po suplementy witaminowe. Trening siłowy jakie witaminy stosować? W jakich produktach można znaleźć witaminy dla kulturystów?

czym-jest-kompleks-sztangowy-redukcja-plan-trening

Czym jest kompleks sztangowy? | redukcja, plan, trening

Kompleks sztangowy – przebojem zdobywająca popularność metoda ćwiczeń rodem z treningu crossfit. Zobacz, na czym polega ten rodzaj treningu. Poznaj przykładowe zestawy ćwiczeń. Kto skorzysta najbardziej na włączeniu kompleksu sztangowego do własnego planu?

cwiczenia-na-miesnie-klatki-piersiowej-oto-najlepsze-z-nich

Ćwiczenia na mięśnie klatki piersiowej – oto najlepsze z nich!

Doskonale rozbudowana klatka piersiowa jest marzeniem wielu ćwiczących na siłowni. Taki efekt można osiągnąć dzięki ćwiczeniom opartym na właściwych skurczach i rozkurczach mięśni. Co więcej, duże znaczenie ma wykorzystanie ćwiczeń izolowanych. Poznaj najlepsze ćwiczenia na klatkę piersiową.

czym-jest-trening-push-pull-legs

Czym jest trening Push Pull Legs?

Trening Push Pull Legs, czyli pchaj i ciągnij jest jedną z odmian treningu dzielonego. Ta metoda ćwiczeń pozwala na zapewnienie odpowiedniego czasu na regenerację mięśni. Czym jednak właściwie charakteryzuje się trening Push Pull Legs?

jak-laczyc-partie-miesni-ile-razy-w-tygodniu-trenowac-jedna-partie

Jak łączyć partie mięśni – ile razy w tygodniu trenować jedną partię?

Zbyt częste treningi siłowe nie dadzą wymiernych efektów. Podobnie rzecz ma się ze zbyt rzadkimi sesjami treningowymi. Jednak co metoda treningowa, to inna częstotliwość trenowania danych partii mięśniowych. Ile razy w tygodniu można ćwiczyć jedną partię mięśni? Jak łączyć partie mięśni? Jakie partie mięśni ćwiczyć razem? Trening na wszystkie partie mięśni.

czy-silownie-w-duzych-miastach-sa-drozsze

Czy siłownie w dużych miastach są droższe?

Treningi na siłowni stanowią nieodłączny element aktywnego życia. Chodzimy także na zajęcia fitness, zumbę, pilates czy jogę. Korzystanie z takich usług wiąże się z kosztami. Czy w dużych miastach zapłacimy więcej za karnet na siłownię?

rola-testosteronu-w-treningu-silowym

Rola testosteronu w treningu siłowym

Testosteron jest odpowiedzialny za budowanie masy mięśniowej, rozwój kości czy stabilizowanie nastroju u mężczyzn. Podnoszenie jego poziomu jest możliwe również podczas treningów siłowych. Zobacz, jaką rolę odgrywa ten hormon w typowo męskich treningach na siłowni.

silownia-dla-dzieci-czy-posylac-dziecko-na-silownie

Siłownia dla dzieci – czy posyłać dziecko na siłownię?

Treningi siłowe dla dzieci i młodzieży zawsze budzą kontrowersje. Czy siłownia dla dzieci jest dobrym pomysłem? Czy ćwiczenia nie wpłyną na rozwój dziecka? O wadach i zaletach chodzenia na siłownię przez dzieci i młodzież w dzisiejszym materiale!

na-czym-polega-wzmocnienie-fazowe

Na czym polega wzmocnienie fazowe?

To oczywiste, że sportowcy starają się wykorzystać każdą metodę, by poprawić własne wyniki. Takiemu celowi służy właśnie wzmocnienie fazowe. Najprościej rzecz ujmując – jest to podział cyklu treningowego na fazy. Czym jednak charakteryzuje się wzmocnienie fazowe i jak wprowadzić je we własnym treningu?

kulturystyka-witaminy-i-mineraly-jakie-suplementy-do-treningu

Kulturystyka witaminy i minerały – jakie suplementy do treningu?

Uprawianie kulturystyki wiąże się z dużym wysiłkiem fizycznym. Spożywanie węglowodanów, białek i tłuszczy nie wystarczy do zbudowania doskonałej muskulatury. Do prawidłowego funkcjonowania komórek mięśniowych niezbędne są także witaminy. Zobacz, dlaczego kulturyści sięgają po suplementy witaminowe. Trening siłowy jakie witaminy stosować? W jakich produktach można znaleźć witaminy dla kulturystów?

czym-jest-kompleks-sztangowy-redukcja-plan-trening

Czym jest kompleks sztangowy? | redukcja, plan, trening

Kompleks sztangowy – przebojem zdobywająca popularność metoda ćwiczeń rodem z treningu crossfit. Zobacz, na czym polega ten rodzaj treningu. Poznaj przykładowe zestawy ćwiczeń. Kto skorzysta najbardziej na włączeniu kompleksu sztangowego do własnego planu?

cwiczenia-na-miesnie-klatki-piersiowej-oto-najlepsze-z-nich

Ćwiczenia na mięśnie klatki piersiowej – oto najlepsze z nich!

Doskonale rozbudowana klatka piersiowa jest marzeniem wielu ćwiczących na siłowni. Taki efekt można osiągnąć dzięki ćwiczeniom opartym na właściwych skurczach i rozkurczach mięśni. Co więcej, duże znaczenie ma wykorzystanie ćwiczeń izolowanych. Poznaj najlepsze ćwiczenia na klatkę piersiową.

czym-jest-trening-push-pull-legs

Czym jest trening Push Pull Legs?

Trening Push Pull Legs, czyli pchaj i ciągnij jest jedną z odmian treningu dzielonego. Ta metoda ćwiczeń pozwala na zapewnienie odpowiedniego czasu na regenerację mięśni. Czym jednak właściwie charakteryzuje się trening Push Pull Legs?

jak-laczyc-partie-miesni-ile-razy-w-tygodniu-trenowac-jedna-partie

Jak łączyć partie mięśni – ile razy w tygodniu trenować jedną partię?

Zbyt częste treningi siłowe nie dadzą wymiernych efektów. Podobnie rzecz ma się ze zbyt rzadkimi sesjami treningowymi. Jednak co metoda treningowa, to inna częstotliwość trenowania danych partii mięśniowych. Ile razy w tygodniu można ćwiczyć jedną partię mięśni? Jak łączyć partie mięśni? Jakie partie mięśni ćwiczyć razem? Trening na wszystkie partie mięśni.

czy-silownie-w-duzych-miastach-sa-drozsze

Czy siłownie w dużych miastach są droższe?

Treningi na siłowni stanowią nieodłączny element aktywnego życia. Chodzimy także na zajęcia fitness, zumbę, pilates czy jogę. Korzystanie z takich usług wiąże się z kosztami. Czy w dużych miastach zapłacimy więcej za karnet na siłownię?

rola-testosteronu-w-treningu-silowym

Rola testosteronu w treningu siłowym

Testosteron jest odpowiedzialny za budowanie masy mięśniowej, rozwój kości czy stabilizowanie nastroju u mężczyzn. Podnoszenie jego poziomu jest możliwe również podczas treningów siłowych. Zobacz, jaką rolę odgrywa ten hormon w typowo męskich treningach na siłowni.