Trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

Trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

Panuje przekonanie, że trening siłowy jest zbyt dużym obciążeniem dla układu mięśniowo-szkieletowego dziecka. Czy jednak jest ono uzasadnione? Jak wygląda bezpieczny trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

Trening siłowy dla dzieci i młodzieży – zagrożenie?

Każdy nieprawidłowo prowadzony i nienadzorowany trening może rodzić poważne niebezpieczeństwa dla zdrowia. Duże znaczenie ma więc odpowiednie dobranie ćwiczeń siłowych do możliwości dziecka lub nastolatka. Przyjmuje się, że trening siłowy ma wpływ na zahamowanie rozrostu kości. Tak naprawdę ćwiczenia z zewnętrznym obciążeniem mają zbawienny wpływ na układ kostny dzieci i młodzieży. Powoduje on zwiększenie gęstości mineralnej kości.

Prawdą jest jednak, że stosowanie zbyt dużych obciążeń podczas treningu siłowego dzieci czy młodzieży może wywołać zniekształcenia kości. Tym samym możliwe jest zahamowanie rozrostu kości. Warto jednak podkreślić, że podczas standardowych treningów nie używa się obciążeń, które mogłyby narazić dziecko na nieprawidłowy rozwój.

Dzieci i młodzież – do sztang!
Trening siłowy dla dzieci

Trening siłowy może przynieść wiele korzyści dla niepełnoletnich. Regularne ćwiczenia mają wpływ na poprawę funkcjonowania i rozwoju układu ruchu. Zwiększają także wytwarzanie się testosteronu, odpowiedzialnego między innymi za rozwój mięśni. Ćwiczenia siłowe przyspieszają proces osiągania ostatecznej wysokości u dzieci. Nie ma tu jednak nic niezgodnego z naturalnym rozwojem. Dojrzewanie dzieci trenujących siłowo przyspiesza, lecz jest całkowicie bezpieczne. Co więcej, zyskują one większą siłę, lepiej rozwinięte mięśnie oraz mocny układ kostny.

Trening siłowy pozwala również na kształtowanie pewności siebie, zwinności czy refleksu u dzieci i młodzieży. Ponadto, poprawia ogólną sprawność fizyczną. Jest świetnym środkiem prewencyjnym przed otyłością, obciążeniami stawów czy wadami postawy.

Trening siłowy – mówimy NIE masie i rzeźbie

Ważne jest jednak, by nie ukierunkowywać treningu siłowego młodych osób na budowę masy mięśniowej czy rzeźbienie sylwetki. W tym przypadku liczy się poprawa zdrowia i ogólnej sprawności naszych pociech. Trening siłowy obowiązkowo musi być także przeprowadzany pod okiem trenera. Jedynie w ten sposób jest możliwe odpowiednie – i bezpieczne – dopasowanie obciążeń treningowych. Dzieci podczas ćwiczeń siłowych muszą być także nieustannie monitorowane.

Wiek a charakter treningu siłowego
Siłownia dla dzieci

Charakter i intensywność ćwiczeń w dużej mierze zależy od wieku ćwiczących. Dzieci w wieku 7-12 lat zwykle są w stanie pokonywać ciężar własnego ciała. Sprawdzają się zatem ćwiczenia, takie jak m.in. stanie na rękach czy ćwiczenia z obciążeniem o wartości 1-2 kilogramów. Dzieci w wieku 12-13 lat mogą stosować treningi obwodowe i ogólnorozwojowe z wykorzystaniem obciążenia o wartości mniejszej niż połowa masy ich ciała. Młodzież (14-17 lat) może natomiast skupić się na ćwiczeniach ukierunkowanych pod konkretną dyscyplinę sportową. Ważne jest jednak, by każda sesja treningowa zaczynała się od ćwiczeń ogólnorozwojowych. Między 17 a 19 rokiem życia możliwe jest już wykorzystywanie podczas ćwiczeń obciążeń sięgających nawet 70 % ciężaru maksymalnego. Osoby starsze bez problemu mogą trenować na poziomie zaawansowanym (trening siłowy z obciążeniem ponad 85 % ciężaru maksymalnego).

Jak powinien wyglądać trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

Jak już wspominaliśmy, najważniejsze jest wykonywanie ćwiczeń siłowych pod nadzorem trenera. Młody organizm jest podatny na kształtowanie błędnych nawyków. Co więcej, każde nieprawidłowo wykonywane ćwiczenie może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia dziecka czy nastolatka. Powierzenie treningu profesjonaliście pozwoli na osiągnięcie zamierzonych efektów oraz zapewni stuprocentowe bezpieczeństwo. Podczas treningów siłowych wśród dzieci i młodzieży ważne jest uwzględnienie ich wieku, płci oraz indywidualnych możliwości.

Odpoczynek między seriami w treningu siłowym dzieci powinien trwać nieco dłużej. Każde ćwiczenie musi być również wykonane z zachowaniem prawidłowej techniki. Zwykle początkowo zaczyna się od prostych ćwiczeń. Powtarzanie ich pozwala na wykształcenie prawidłowych ruchów.

Aktywne dziecko – nie tylko trening siłowy

Najlepsze efekty w rozwoju sprawności fizycznej i zdrowia dzieci czy młodzieży zapewnia zróżnicowana aktywność fizyczna. Trening siłowy nie powinien więc być jedynym wysiłkiem fizycznym. Warto urozmaicić go np. jazdą na rowerzejazdą konną czy pływaniem. Należy pamiętać także, by żadne ćwiczenia nie były wyczerpujące!

Chcesz przeczytać cały artykuł?

admin 3 4 września 2018  2878

Dodaj komentarz

  • Adam
    11 września 2018
    Właśnie, bez przesady, przecież taki trening jest dostosowany do możliwości dziecka. Nie ma co się martwić :)
  • Jola
    10 września 2018
    Katować? Przecież to trening, a i nikt dziecku nie będzie kazał robić martwego ciągu z 50 kilogramami :D
  • Sabina
    7 września 2018
    Niby można, ale ja jakoś nie jestem za tym, żeby małe dziecko w ten sposób katować...

Artykuły z kategorii: Dzieci i sport

trening-dla-dzieci-na-hali-wybierz-najlepsza-dyscypline-dla-swojego-mlodzika

Trening dla dzieci na hali - wybierz najlepszą dyscyplinę dla swojego młodzika

Aktywność fizyczna to ważny element codziennego życia. Połączona ze zdrowym odżywianiem stanowi integralną część stylu życia propagowanego m.in. przez WHO. Nie zawsze możemy jednak zagwarantować swoim pociechom ruch na świeżym powietrzu - idealną alternatywą będzie trening dla dzieci na hali. Jakie są najpopularniejsze dyscypliny?

zapasy-w-wersji-junior-trening-dla-dzieci-ktory-naprawde-sie-oplaca

Zapasy w wersji junior - trening dla dzieci, który naprawdę się opłaca

Rutyna treningowa podczas zajęć WF często nie zadowala wszystkich uczniów. Aktywność często ukierunkowana jest na pojedyncze dyscypliny, przez co nasze dzieci nie są do końca przekonane do ruchu w ogóle. Remedium może być trening zapasów dla dzieci. Sprawdź, jak to wygląda i czy twoje dziecko może się zaangażować w trening zapasów w wersji junior.

tenis-stolowy-dla-dzieci-zobacz-jak-wyglada-trening-maluchow

Tenis stołowy dla dzieci - zobacz, jak wygląda trening maluchów!

Kiedy w latach 80. XIX wieku powstał w Anglii tenis stołowy, nikt nie przypuszczał, że gra rozwinie się do stopnia, w którym obserwujemy ja po dziś dzień. Nikt nie zakładał także, że stanie się ona przedmiotem zainteresowań najmłodszych graczy. Zobacz, jak wygląda trening tenisa stołowego dla dzieci i jak się przygotować, by twoje dziecko sukcesywnie rozwijało swoje umiejętności.

trening-dla-dzieci-w-domu-najlepsze-cwiczenia-ktore-zainteresuja-najmlodszych

Trening dla dzieci w domu - najlepsze ćwiczenia, które zainteresują najmłodszych

Wszechstronny i ogólnorozwojowy trening powinien być uprawiany na każdym etapie życia. Codzienna aktywność to jeden z elementów zdrowego trybu życia według zaleceń WHO. Jak zmotywować dziecko do ćwiczeń, gdy WF nie jest już tak atrakcyjny jak kiedyś? Sprawdź trening dla dzieci w domu i już teraz zachęć swoje pociechy do regularnych ćwiczeń we własnych czterech kątach.

gimnastyka-dla-dzieci-sprawdz-idealny-sposob-na-czas-wolny-swojej-pociechy

Gimnastyka dla dzieci: sprawdź idealny sposób na czas wolny swojej pociechy!

Dzieci rosnące jak na drożdżach, kręgosłup narażony na przeciążenia i atakująca zewsząd era cyfryzacji. Jak w tym wszystkim zadbać o zrównoważony rozwój naszej pociechy i właściwie spędzany czas wolny? Dobrym pomysłem będzie zaaranżowanie prostych ćwiczeń w domu lub zapisanie dziecka do szkolnej sekcji sportowej. Gimnastyka dla dzieci to rozwiązanie wręcz idealne. Dlaczego?

trenuj-po-mistrzowsku

Trenuj po mistrzowsku

Ifografika przedstawiająca ćwiczenia na podstawowe grupy mięsni i ich działanie na poszczególne partie włókien. Przydatne w mistrzowskim treningu.

trenuj-po-mistrzowsku-cz-2

Trenuj po mistrzowsku cz. 2

Najlepsze ćwiczenia na nogi. Pełen trening siłowy na uda, łydki i pośladki. Infografika - ćwiczenia i odpowiadające im grupy mięśni nóg.

podciaganie-na-drazku-jedno-z-najlepszych-cwiczen-z-masa-wlasnego-ciala

Podciąganie na drążku – jedno z najlepszych ćwiczeń z masą własnego ciała

Poradnik: Podciąganie na drążku dla początkujących. Zalety podciągania można wymieniać długo, wzmocnienie mięśni ramion szczególnie bicepsów, pleców oraz brzucha. Poprawia siłę chwytu, wyczucie równowagi, a samo ćwiczenie jest mało kontuzyjne. Ale co jeśli nigdy się nie podciągałeś? Od czego zacząć?

trening-klatki-piersiowej-w-domu-pompki-8-tygodniowy-program

Trening klatki piersiowej w domu: pompki 8 tygodniowy program

Plan treningowy oparty na popularnych pompkach dla osób chcących rozpocząć przygodę z treningiem oraz tych, którzy wracają do formy po dłuższej przerwie. Zobacz jak skutecznie wzmocnić klatkę piersiową ćwicząc w domu.

kulturystyka-piekno-w-sile

Kulturystyka - piękno w sile

Rozbudowana klatka piersiowa, szerokie plecy, wyraźnie zarysowane bicepsy i tricepsy, kaloryfer na brzuchu, muskularne nogi. Widzisz mężczyznę? To stereotyp. Kulturystykę i bodybuilding uprawia się niezależnie od płci. To nie tylko sport, ale dbałość o harmonijny rozwój ciała i dążenie do piękna.

trening-dla-dzieci-na-hali-wybierz-najlepsza-dyscypline-dla-swojego-mlodzika

Trening dla dzieci na hali - wybierz najlepszą dyscyplinę dla swojego młodzika

Aktywność fizyczna to ważny element codziennego życia. Połączona ze zdrowym odżywianiem stanowi integralną część stylu życia propagowanego m.in. przez WHO. Nie zawsze możemy jednak zagwarantować swoim pociechom ruch na świeżym powietrzu - idealną alternatywą będzie trening dla dzieci na hali. Jakie są najpopularniejsze dyscypliny?

zapasy-w-wersji-junior-trening-dla-dzieci-ktory-naprawde-sie-oplaca

Zapasy w wersji junior - trening dla dzieci, który naprawdę się opłaca

Rutyna treningowa podczas zajęć WF często nie zadowala wszystkich uczniów. Aktywność często ukierunkowana jest na pojedyncze dyscypliny, przez co nasze dzieci nie są do końca przekonane do ruchu w ogóle. Remedium może być trening zapasów dla dzieci. Sprawdź, jak to wygląda i czy twoje dziecko może się zaangażować w trening zapasów w wersji junior.

tenis-stolowy-dla-dzieci-zobacz-jak-wyglada-trening-maluchow

Tenis stołowy dla dzieci - zobacz, jak wygląda trening maluchów!

Kiedy w latach 80. XIX wieku powstał w Anglii tenis stołowy, nikt nie przypuszczał, że gra rozwinie się do stopnia, w którym obserwujemy ja po dziś dzień. Nikt nie zakładał także, że stanie się ona przedmiotem zainteresowań najmłodszych graczy. Zobacz, jak wygląda trening tenisa stołowego dla dzieci i jak się przygotować, by twoje dziecko sukcesywnie rozwijało swoje umiejętności.

trening-dla-dzieci-w-domu-najlepsze-cwiczenia-ktore-zainteresuja-najmlodszych

Trening dla dzieci w domu - najlepsze ćwiczenia, które zainteresują najmłodszych

Wszechstronny i ogólnorozwojowy trening powinien być uprawiany na każdym etapie życia. Codzienna aktywność to jeden z elementów zdrowego trybu życia według zaleceń WHO. Jak zmotywować dziecko do ćwiczeń, gdy WF nie jest już tak atrakcyjny jak kiedyś? Sprawdź trening dla dzieci w domu i już teraz zachęć swoje pociechy do regularnych ćwiczeń we własnych czterech kątach.

gimnastyka-dla-dzieci-sprawdz-idealny-sposob-na-czas-wolny-swojej-pociechy

Gimnastyka dla dzieci: sprawdź idealny sposób na czas wolny swojej pociechy!

Dzieci rosnące jak na drożdżach, kręgosłup narażony na przeciążenia i atakująca zewsząd era cyfryzacji. Jak w tym wszystkim zadbać o zrównoważony rozwój naszej pociechy i właściwie spędzany czas wolny? Dobrym pomysłem będzie zaaranżowanie prostych ćwiczeń w domu lub zapisanie dziecka do szkolnej sekcji sportowej. Gimnastyka dla dzieci to rozwiązanie wręcz idealne. Dlaczego?

trenuj-po-mistrzowsku

Trenuj po mistrzowsku

Ifografika przedstawiająca ćwiczenia na podstawowe grupy mięsni i ich działanie na poszczególne partie włókien. Przydatne w mistrzowskim treningu.

trenuj-po-mistrzowsku-cz-2

Trenuj po mistrzowsku cz. 2

Najlepsze ćwiczenia na nogi. Pełen trening siłowy na uda, łydki i pośladki. Infografika - ćwiczenia i odpowiadające im grupy mięśni nóg.

podciaganie-na-drazku-jedno-z-najlepszych-cwiczen-z-masa-wlasnego-ciala

Podciąganie na drążku – jedno z najlepszych ćwiczeń z masą własnego ciała

Poradnik: Podciąganie na drążku dla początkujących. Zalety podciągania można wymieniać długo, wzmocnienie mięśni ramion szczególnie bicepsów, pleców oraz brzucha. Poprawia siłę chwytu, wyczucie równowagi, a samo ćwiczenie jest mało kontuzyjne. Ale co jeśli nigdy się nie podciągałeś? Od czego zacząć?

trening-klatki-piersiowej-w-domu-pompki-8-tygodniowy-program

Trening klatki piersiowej w domu: pompki 8 tygodniowy program

Plan treningowy oparty na popularnych pompkach dla osób chcących rozpocząć przygodę z treningiem oraz tych, którzy wracają do formy po dłuższej przerwie. Zobacz jak skutecznie wzmocnić klatkę piersiową ćwicząc w domu.

kulturystyka-piekno-w-sile

Kulturystyka - piękno w sile

Rozbudowana klatka piersiowa, szerokie plecy, wyraźnie zarysowane bicepsy i tricepsy, kaloryfer na brzuchu, muskularne nogi. Widzisz mężczyznę? To stereotyp. Kulturystykę i bodybuilding uprawia się niezależnie od płci. To nie tylko sport, ale dbałość o harmonijny rozwój ciała i dążenie do piękna.