Trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

Trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

Panuje przekonanie, że trening siłowy jest zbyt dużym obciążeniem dla układu mięśniowo-szkieletowego dziecka. Czy jednak jest ono uzasadnione? Jak wygląda bezpieczny trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

Trening siłowy dla dzieci i młodzieży – zagrożenie?

Każdy nieprawidłowo prowadzony i nienadzorowany trening może rodzić poważne niebezpieczeństwa dla zdrowia. Duże znaczenie ma więc odpowiednie dobranie ćwiczeń siłowych do możliwości dziecka lub nastolatka. Przyjmuje się, że trening siłowy ma wpływ na zahamowanie rozrostu kości. Tak naprawdę ćwiczenia z zewnętrznym obciążeniem mają zbawienny wpływ na układ kostny dzieci i młodzieży. Powoduje on zwiększenie gęstości mineralnej kości.

Prawdą jest jednak, że stosowanie zbyt dużych obciążeń podczas treningu siłowego dzieci czy młodzieży może wywołać zniekształcenia kości. Tym samym możliwe jest zahamowanie rozrostu kości. Warto jednak podkreślić, że podczas standardowych treningów nie używa się obciążeń, które mogłyby narazić dziecko na nieprawidłowy rozwój.

Dzieci i młodzież – do sztang!
Trening siłowy dla dzieci

Trening siłowy może przynieść wiele korzyści dla niepełnoletnich. Regularne ćwiczenia mają wpływ na poprawę funkcjonowania i rozwoju układu ruchu. Zwiększają także wytwarzanie się testosteronu, odpowiedzialnego między innymi za rozwój mięśni. Ćwiczenia siłowe przyspieszają proces osiągania ostatecznej wysokości u dzieci. Nie ma tu jednak nic niezgodnego z naturalnym rozwojem. Dojrzewanie dzieci trenujących siłowo przyspiesza, lecz jest całkowicie bezpieczne. Co więcej, zyskują one większą siłę, lepiej rozwinięte mięśnie oraz mocny układ kostny.

Trening siłowy pozwala również na kształtowanie pewności siebie, zwinności czy refleksu u dzieci i młodzieży. Ponadto, poprawia ogólną sprawność fizyczną. Jest świetnym środkiem prewencyjnym przed otyłością, obciążeniami stawów czy wadami postawy.

Trening siłowy – mówimy NIE masie i rzeźbie

Ważne jest jednak, by nie ukierunkowywać treningu siłowego młodych osób na budowę masy mięśniowej czy rzeźbienie sylwetki. W tym przypadku liczy się poprawa zdrowia i ogólnej sprawności naszych pociech. Trening siłowy obowiązkowo musi być także przeprowadzany pod okiem trenera. Jedynie w ten sposób jest możliwe odpowiednie – i bezpieczne – dopasowanie obciążeń treningowych. Dzieci podczas ćwiczeń siłowych muszą być także nieustannie monitorowane.

Wiek a charakter treningu siłowego
Siłownia dla dzieci

Charakter i intensywność ćwiczeń w dużej mierze zależy od wieku ćwiczących. Dzieci w wieku 7-12 lat zwykle są w stanie pokonywać ciężar własnego ciała. Sprawdzają się zatem ćwiczenia, takie jak m.in. stanie na rękach czy ćwiczenia z obciążeniem o wartości 1-2 kilogramów. Dzieci w wieku 12-13 lat mogą stosować treningi obwodowe i ogólnorozwojowe z wykorzystaniem obciążenia o wartości mniejszej niż połowa masy ich ciała. Młodzież (14-17 lat) może natomiast skupić się na ćwiczeniach ukierunkowanych pod konkretną dyscyplinę sportową. Ważne jest jednak, by każda sesja treningowa zaczynała się od ćwiczeń ogólnorozwojowych. Między 17 a 19 rokiem życia możliwe jest już wykorzystywanie podczas ćwiczeń obciążeń sięgających nawet 70 % ciężaru maksymalnego. Osoby starsze bez problemu mogą trenować na poziomie zaawansowanym (trening siłowy z obciążeniem ponad 85 % ciężaru maksymalnego).

Jak powinien wyglądać trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

Jak już wspominaliśmy, najważniejsze jest wykonywanie ćwiczeń siłowych pod nadzorem trenera. Młody organizm jest podatny na kształtowanie błędnych nawyków. Co więcej, każde nieprawidłowo wykonywane ćwiczenie może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia dziecka czy nastolatka. Powierzenie treningu profesjonaliście pozwoli na osiągnięcie zamierzonych efektów oraz zapewni stuprocentowe bezpieczeństwo. Podczas treningów siłowych wśród dzieci i młodzieży ważne jest uwzględnienie ich wieku, płci oraz indywidualnych możliwości.

Odpoczynek między seriami w treningu siłowym dzieci powinien trwać nieco dłużej. Każde ćwiczenie musi być również wykonane z zachowaniem prawidłowej techniki. Zwykle początkowo zaczyna się od prostych ćwiczeń. Powtarzanie ich pozwala na wykształcenie prawidłowych ruchów.

Aktywne dziecko – nie tylko trening siłowy

Najlepsze efekty w rozwoju sprawności fizycznej i zdrowia dzieci czy młodzieży zapewnia zróżnicowana aktywność fizyczna. Trening siłowy nie powinien więc być jedynym wysiłkiem fizycznym. Warto urozmaicić go np. jazdą na rowerzejazdą konną czy pływaniem. Należy pamiętać także, by żadne ćwiczenia nie były wyczerpujące!

admin 3 4 września 2018  1443

Dodaj komentarz

  • Adam
    11 września 2018
    Właśnie, bez przesady, przecież taki trening jest dostosowany do możliwości dziecka. Nie ma co się martwić :)
  • Jola
    10 września 2018
    Katować? Przecież to trening, a i nikt dziecku nie będzie kazał robić martwego ciągu z 50 kilogramami :D
  • Sabina
    7 września 2018
    Niby można, ale ja jakoś nie jestem za tym, żeby małe dziecko w ten sposób katować...

Artykuły z kategorii: Dzieci i sport

silownia-dla-dzieci-aktualizacja-2020

Siłownia dla dzieci? | AKTUALIZACJA 2020

W temacie dzieci na siłowni pojawia się wiele pytań. W tym materiale postaram się odpowiedzieć na te najważniejsze: Czy dziecko powinno trenować siłowo? Czy nie jest to niebezpieczne dla jego rozwoju? Jakie ćwiczenia mogą, a jakich nie powinni wykonywać najmłodsi?

jak-przeprowadzic-odpowiednia-rozgrzewke-dla-dzieci

Jak przeprowadzić odpowiednią rozgrzewkę dla dzieci?

Rozgrzewka jest podstawowym elementem każdego treningu, bez którego można nabawić się licznych kontuzji. Dzieci są szczególnie trudną grupą wiekową, dlatego w ich przypadku rozgrzewka powinna zostać skomponowana w sposób ciekawy i skuteczny. Jak można to osiągnąć?

nauka-plywania-od-wczesnych-lat-sprawdz-lekcje-dla-niemowlat-w-warszawie

Nauka pływania od wczesnych lat: sprawdź lekcje dla niemowląt w Warszawie

Zajęcia pływackie dla dzieci świetnie wpływają na budowanie świadomości własnego ciała. Doskonalenie technik pływackich już od najmłodszych lat to nie tylko mocny i zdrowy kręgosłup, ale również solidne podłoże do dalszego rozwoju w tym kierunku. Rynek wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rodziców i wprowadza zajęcia z nauki pływania dla niemowląt - gdzie pójść z maluchem na basen w Warszawie?

bezmierny-fun-w-roli-glownej-crossfit-dla-dzieci-bez-tajemnic

Bezmierny fun w roli głównej - crossfit dla dzieci bez tajemnic!

Nudne zajęcia ruchowe w przedszkolu czy niesatysfakcjonujący WF w pierwszych latach podstawówki? A gdyby tak odczarować złe doświadczenia i zacząć ćwiczyć na wesoło? Z pomocą przychodzą zajęcia crossfit dla dzieci. Zobacz, jak wyglądają, na czym polegają i czego się po nich spodziewać!

silownia-dla-dzieci-czy-to-zdrowa-aktywnosc

Siłownia dla dzieci – czy to zdrowa aktywność?

Siłownie dla dzieci to stosunkowo nowe rozwiązania pojawiające się w wielu większych polskich miastach. Po co one powstają i jak wygląda ćwiczenie w takich miejscach?

trenuj-po-mistrzowsku

Trenuj po mistrzowsku

Ifografika przedstawiająca ćwiczenia na podstawowe grupy mięsni i ich działanie na poszczególne partie włókien. Przydatne w mistrzowskim treningu.

trenuj-po-mistrzowsku-cz-2

Trenuj po mistrzowsku cz. 2

Najlepsze ćwiczenia na nogi. Pełen trening siłowy na uda, łydki i pośladki. Infografika - ćwiczenia i odpowiadające im grupy mięśni nóg.

podciaganie-na-drazku-jedno-z-najlepszych-cwiczen-z-masa-wlasnego-ciala

Podciąganie na drążku – jedno z najlepszych ćwiczeń z masą własnego ciała

Poradnik: Podciąganie na drążku dla początkujących. Zalety podciągania można wymieniać długo, wzmocnienie mięśni ramion szczególnie bicepsów, pleców oraz brzucha. Poprawia siłę chwytu, wyczucie równowagi, a samo ćwiczenie jest mało kontuzyjne. Ale co jeśli nigdy się nie podciągałeś? Od czego zacząć?

trening-klatki-piersiowej-w-domu-pompki-8-tygodniowy-program

Trening klatki piersiowej w domu: pompki 8 tygodniowy program

Plan treningowy oparty na popularnych pompkach dla osób chcących rozpocząć przygodę z treningiem oraz tych, którzy wracają do formy po dłuższej przerwie. Zobacz jak skutecznie wzmocnić klatkę piersiową ćwicząc w domu.

kulturystyka-piekno-w-sile

Kulturystyka - piękno w sile

Rozbudowana klatka piersiowa, szerokie plecy, wyraźnie zarysowane bicepsy i tricepsy, kaloryfer na brzuchu, muskularne nogi. Widzisz mężczyznę? To stereotyp. Kulturystykę i bodybuilding uprawia się niezależnie od płci. To nie tylko sport, ale dbałość o harmonijny rozwój ciała i dążenie do piękna.

silownia-dla-dzieci-aktualizacja-2020

Siłownia dla dzieci? | AKTUALIZACJA 2020

W temacie dzieci na siłowni pojawia się wiele pytań. W tym materiale postaram się odpowiedzieć na te najważniejsze: Czy dziecko powinno trenować siłowo? Czy nie jest to niebezpieczne dla jego rozwoju? Jakie ćwiczenia mogą, a jakich nie powinni wykonywać najmłodsi?

jak-przeprowadzic-odpowiednia-rozgrzewke-dla-dzieci

Jak przeprowadzić odpowiednią rozgrzewkę dla dzieci?

Rozgrzewka jest podstawowym elementem każdego treningu, bez którego można nabawić się licznych kontuzji. Dzieci są szczególnie trudną grupą wiekową, dlatego w ich przypadku rozgrzewka powinna zostać skomponowana w sposób ciekawy i skuteczny. Jak można to osiągnąć?

nauka-plywania-od-wczesnych-lat-sprawdz-lekcje-dla-niemowlat-w-warszawie

Nauka pływania od wczesnych lat: sprawdź lekcje dla niemowląt w Warszawie

Zajęcia pływackie dla dzieci świetnie wpływają na budowanie świadomości własnego ciała. Doskonalenie technik pływackich już od najmłodszych lat to nie tylko mocny i zdrowy kręgosłup, ale również solidne podłoże do dalszego rozwoju w tym kierunku. Rynek wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rodziców i wprowadza zajęcia z nauki pływania dla niemowląt - gdzie pójść z maluchem na basen w Warszawie?

bezmierny-fun-w-roli-glownej-crossfit-dla-dzieci-bez-tajemnic

Bezmierny fun w roli głównej - crossfit dla dzieci bez tajemnic!

Nudne zajęcia ruchowe w przedszkolu czy niesatysfakcjonujący WF w pierwszych latach podstawówki? A gdyby tak odczarować złe doświadczenia i zacząć ćwiczyć na wesoło? Z pomocą przychodzą zajęcia crossfit dla dzieci. Zobacz, jak wyglądają, na czym polegają i czego się po nich spodziewać!

silownia-dla-dzieci-czy-to-zdrowa-aktywnosc

Siłownia dla dzieci – czy to zdrowa aktywność?

Siłownie dla dzieci to stosunkowo nowe rozwiązania pojawiające się w wielu większych polskich miastach. Po co one powstają i jak wygląda ćwiczenie w takich miejscach?

trenuj-po-mistrzowsku

Trenuj po mistrzowsku

Ifografika przedstawiająca ćwiczenia na podstawowe grupy mięsni i ich działanie na poszczególne partie włókien. Przydatne w mistrzowskim treningu.

trenuj-po-mistrzowsku-cz-2

Trenuj po mistrzowsku cz. 2

Najlepsze ćwiczenia na nogi. Pełen trening siłowy na uda, łydki i pośladki. Infografika - ćwiczenia i odpowiadające im grupy mięśni nóg.

podciaganie-na-drazku-jedno-z-najlepszych-cwiczen-z-masa-wlasnego-ciala

Podciąganie na drążku – jedno z najlepszych ćwiczeń z masą własnego ciała

Poradnik: Podciąganie na drążku dla początkujących. Zalety podciągania można wymieniać długo, wzmocnienie mięśni ramion szczególnie bicepsów, pleców oraz brzucha. Poprawia siłę chwytu, wyczucie równowagi, a samo ćwiczenie jest mało kontuzyjne. Ale co jeśli nigdy się nie podciągałeś? Od czego zacząć?

trening-klatki-piersiowej-w-domu-pompki-8-tygodniowy-program

Trening klatki piersiowej w domu: pompki 8 tygodniowy program

Plan treningowy oparty na popularnych pompkach dla osób chcących rozpocząć przygodę z treningiem oraz tych, którzy wracają do formy po dłuższej przerwie. Zobacz jak skutecznie wzmocnić klatkę piersiową ćwicząc w domu.

kulturystyka-piekno-w-sile

Kulturystyka - piękno w sile

Rozbudowana klatka piersiowa, szerokie plecy, wyraźnie zarysowane bicepsy i tricepsy, kaloryfer na brzuchu, muskularne nogi. Widzisz mężczyznę? To stereotyp. Kulturystykę i bodybuilding uprawia się niezależnie od płci. To nie tylko sport, ale dbałość o harmonijny rozwój ciała i dążenie do piękna.