Trening po złamaniu – jak wrócić do ćwiczeń po kontuzji?

Trening po złamaniu – jak wrócić do ćwiczeń po kontuzji?

Jedne z najmniej przyjemnych konsekwencji treningów – złamania. Zdarzają się jednak i u sportowców rekreacyjnych, i zawodowych. Kontuzje często blokują możliwość wykonywania ćwiczeń przez określony czas. Nie oznaczają jednak końca przygody ze sportem. Dowiedz się, jak ułatwić sobie powrót do treningów po złamaniu.

Złamanie – wyrok dla sportowca?

Złamanie kończyny jest poważnym problemem dla osoby aktywnej fizycznie. Powrót do formy po takich kontuzjach może trwać nawet miesiącami. Niemniej, czas rehabilitacji jest zależny m.in. od rodzaju złamania, indywidualnych predyspozycji do leczenia urazu (szybkość zrastania się kości) czy technik rehabilitacyjnych. Jednocześnie niemożliwe staje się wykonywanie dotychczasowych treningów. Złamanie bowiem unieruchamia określoną kończynę. Może przytrafić się w obrębie każdej kości. Ma również wiele możliwych przyczyn. Wystarczy źle dobrane obciążenie treningowe, upadek czy nieprawidłowa technika ćwiczeń.

Przy złamaniach konieczna jest konsultacja lekarska, ponieważ następuje przerwanie ciągłości w układzie kostnym. To, jak bardzo poważne jest złamanie zależy od jego charakteru, partii ciała czy funkcji, którą pełni dana kość.

Rehabilitacja po złamaniu
Rehabilitacja po złamaniu

Początkowo należy poddać się właściwym dla danego złamania sposobom leczenia. Proste złamania wymagają zwykle nastawienia złamanej kości oraz unieruchomienia jej (np. gipsem). Skomplikowane złamania natomiast często wymagają ingerencji chirurgicznej. Leczenie złamań nieodłącznie wiąże się z ćwiczeniami fizycznymi. Po okresie leczenia medycznego konieczne jest więc poddanie się rehabilitacji. Ważne jest jednak stałe pozostawanie pod opieką specjalistów. Rehabilitacja na własną rękę może bowiem prowadzić do pogorszenia urazu. Fizjoterapeuta układa odpowiedni zestaw ćwiczeń, które pomagają w szybkim powrocie do wcześniejszej sprawności. Najpierw ocenia stan pacjenta – stopień ruchomości kończyny czy bólu towarzyszącego ruchowi. Następnie wybiera ćwiczenia mające na celu przywrócenie mobilności w miejscu złamania.

W procesie rehabilitacji włączane są także ćwiczenia wzmacniające stawy i mięśnie zlokalizowane w pobliżu złamanej kości. Unieruchomienie kości na określony czas prowadzi bowiem do odzwyczajenia mięśni od codziennych ruchów. By przygotować je do prawidłowego funkcjonowania zwykle zaleca się samodzielne wykonywanie ćwiczeń w warunkach domowych.

Powrót do ćwiczeń po złamaniu – motywacja

Nie da się ukryć, że kontuzja jest skutecznym demotywatorem do kontynuowania aktywności fizycznej. Blokuje możliwość zrealizowania zamierzonych celów treningowych, ogranicza sprawność, zatrzymuje postępy… Istotne znaczenie ma więc utrzymanie motywacji do ćwiczeń. Czas rehabilitacji można potraktować jako trening wzmacniający dla zdrowych partii mięśniowych (jeśli pozwala na to rodzaj złamania). Skutecznym wyjściem jest również sięganie po krótkoterminowe cele treningowe. Warto ustalać je z trenerem personalnym – zna on możliwości ćwiczącego i jest jednocześnie dodatkowym motywatorem.

Po kontuzji trochę zwolnij

Choć chciałoby się od razu wskoczyć na dawny poziom treningowy – bezpieczne jest właściwe dawkowanie intensywności ćwiczeń. Cały organizm musi mieć czas na przyzwyczajenie się do wysiłku. Początkowo warto sięgnąć po treningi o niskiej intensywności, by stopniowo ją podnosić. Należy pamiętać także o rozgrzewce i rozciąganiu. Decyzja o powrocie do treningów powinna być podjęta po konsultacji z lekarzem. Będzie on w stanie określić, czy miejsce złamania jest gotowe do ćwiczeń oraz czy wymaga dodatkowej ochrony (np. w postaci stabilizatora).

Po złamaniu – realna ocena własnych możliwości
Powrót do ćwiczeń fizycznych po kontuzji

Oczywiste jest, że po kontuzji ciało nieco traci na sprawności. Dawniej bez problemu wykonywane treningi, mogą teraz sprawiać trudności. Kilka pierwszych treningów powinno zawierać ćwiczenia cardio (bieżnie, rowerki stacjonarne). Mają one wpływ na szybsze odżywienie i dotlenienie mięśni. W taki sposób przyspiesza również regeneracja organizmu.

Po złamaniach poleca się również suplementację odpowiednich składników odżywczych. Nie tylko wspomaga regenerację, lecz także wpływa na prawidłowy rozwój mięśni.

Powrót do formy po złamaniu: Uniwersalne porady

1. Nie rezygnuj z aktywności fizycznej.

2. W przypadku groźnych urazów warto przerwać ćwiczenie złamanej partii ciała na określony czas (w zależności od charakteru kontuzji).

3. Zadbaj o odpowiednie przygotowanie organizmu. Nawet jeśli czujesz, że nie ma przeszkód, by rozpocząć regularne treningi – przeznacz jeszcze tydzień na ćwiczenia uzupełniające.

4. Obserwuj reakcje własnego ciała. Jeśli boli – lepiej przerwać ćwiczenia.

 

Powrót do ćwiczeń po złamaniu jest zwykle długotrwałym procesem. Z pomocą specjalistów (lekarzy, trenerów) możliwe jest jednak przywrócenie dawnej sprawności. Nie można się tylko poddawać!

 

Dominika Górska 1 29 sierpnia 2017  1651

Dodaj komentarz

  • jagoda
    26 marca 2018
    Najlepszy jest trening medyczny. Naprawdę warto się zorientować w tym temacie po kontuzji. Ja miałam zwichniętą rękę i właśnie dzięki takim treningom udało mi się wrócić do ćwiczeń 3 razy szybciej :)

Artykuły z kategorii: Motywacja

odpornosc-psychiczna-w-sporcie

Odporność psychiczna w sporcie

Na podstawie wieloletnich badań i obserwacji Peter Clough oraz Keitha Earle, stworzyli Model 4C, mówiący o najważniejszych czterech filarach charakteryzujących cztery cechy odporności psychicznej – potrzebnej do osiągnięcia sukcesu w sporcie. Odporność psychiczną w tym kontekście należy rozumieć jako bufor, obronną tarczę, nasze osobiste wewnętrzne narzędzia psychiczne, dzięki którym po niekorzystnym zdarzeniu sportowym (przegranej, kontuzji itp.) jesteśmy w stanie wstać, szybo się otrząsnąć i dalej podążać w kierunku realizacji naszych celów sportowych.

jak-zaczac-cwiczyc-czyli-jak-polubic-sport-i-aktywnosc-fizyczna

Jak zacząć ćwiczyć? Czyli jak polubić sport i aktywność fizyczną?

Regularna aktywność fizyczna to nie tylko szereg korzyści dla zdrowia. Dzięki niej możliwa jest również poprawa samopoczucia czy osiągnięcie wymarzonej sylwetki. Jak jednak „zmusić się” do ćwiczeń? Poznaj sposoby bezbolesnego przekonania się do sportu i aktywności fizycznej! Dzisiaj o tym, jak zacząć ćwiczyć od zera!

zajecia-grupowe-czy-trening-personalny-co-da-lepsze-efekty

Zajęcia grupowe czy trening personalny – co da lepsze efekty?

Większość z nas kiedyś zadawała sobie to pytanie. Bierzemy się za siebie – dieta, trening na siłowni. Ale właśnie: Jak zacząć trening na siłowni? Wybrać zajęcia grupowe fitness czy raczej trening personalny na odchudzanie?

jak-zostac-fit-praktyczne-porady-i-wskazowki

Jak zostać FIT? Praktyczne porady i wskazówki

Chcesz być FIT? Marzysz o zgrabnej sylwetce? Myślisz o tym, by zdrowo się odżywiać? Ale jak i kiedy to wszystko zacząć? Po co i dla kogo stać się FIT? O tym opowie nam Agnieszka Polarczyk-Białek – Executive Coach, trener rozwoju osobistego i zawodowego.

psychologia-sportow-walki-jak-pokonac-strach-przed-bolem

Psychologia sportów walki – jak pokonać strach przed bólem?

Sporty walki nie są zbyt łatwą dyscypliną. Szczególnie w kontekście podejścia. Wiążą się przecież z uderzeniami czy kopnięciami, a więc także z bólem. Jak przezwyciężyć słabości i wygrać ze strachem? Oto skuteczne wskazówki psychologiczne do treningu sportów walki.

zmysl-kibica-dlaczego-kibicowanie-sprawia-przyjemnosc

Zmysł kibica – dlaczego kibicowanie sprawia przyjemność?

Od zarania dziejów uprawianie sportu nieodłącznie wiąże się z kibicowaniem. Wiele osób czerpie ogromną przyjemność z dopingowania ulubionych sportowców. Na kibicowaniu zyskują również sami startujący w zawodach. Jak to się jednak dzieje, że dopingowanie przynosi tyle obustronnych korzyści?

jak-skutecznie-okreslic-wlasne-cele-treningowe

Jak skutecznie określić własne cele treningowe?

Określenie celu ćwiczeń jest jednym z najważniejszych elementów skutecznych treningów. Każdy przecież trenuje w jakimś celu. Może to być spalanie tkanki tłuszczowej, budowanie masy mięśniowej, rzeźbienie ciała… Jak jednak określać cele treningowe tak, by były możliwe do zrealizowania i dodatkowo motywowały do działania?

jak-zrealizowac-marzenie-o-pieknej-sylwetce

Jak zrealizować marzenie o pięknej sylwetce

Pięknie wyrzeźbione i seksowne ciało, delikatna i jędrna skóra – to marzenia wielu kobiet. Jak jednak zamienić je w rzeczywistość? Oto kilka prostych porad, które pomogą ci osiągnąć wymarzony wygląd!

psychologia-motywacji-metoda-implementacyjna-w-sporcie

Psychologia motywacji – metoda implementacyjna w sporcie

Realizacja zamierzonych celów treningowych łączy się z utrzymaniem motywacji. Z pomocą przychodzi tutaj psychologia. Dzięki metodzie implementacyjnej osiągnięcie własnych zamierzeń może stać się znacznie łatwiejsze. Na czym polega metoda implementacyjna? Jak ją wykorzystać w sporcie?

odpornosc-psychiczna-w-sporcie

Odporność psychiczna w sporcie

Na podstawie wieloletnich badań i obserwacji Peter Clough oraz Keitha Earle, stworzyli Model 4C, mówiący o najważniejszych czterech filarach charakteryzujących cztery cechy odporności psychicznej – potrzebnej do osiągnięcia sukcesu w sporcie. Odporność psychiczną w tym kontekście należy rozumieć jako bufor, obronną tarczę, nasze osobiste wewnętrzne narzędzia psychiczne, dzięki którym po niekorzystnym zdarzeniu sportowym (przegranej, kontuzji itp.) jesteśmy w stanie wstać, szybo się otrząsnąć i dalej podążać w kierunku realizacji naszych celów sportowych.

jak-zaczac-cwiczyc-czyli-jak-polubic-sport-i-aktywnosc-fizyczna

Jak zacząć ćwiczyć? Czyli jak polubić sport i aktywność fizyczną?

Regularna aktywność fizyczna to nie tylko szereg korzyści dla zdrowia. Dzięki niej możliwa jest również poprawa samopoczucia czy osiągnięcie wymarzonej sylwetki. Jak jednak „zmusić się” do ćwiczeń? Poznaj sposoby bezbolesnego przekonania się do sportu i aktywności fizycznej! Dzisiaj o tym, jak zacząć ćwiczyć od zera!

zajecia-grupowe-czy-trening-personalny-co-da-lepsze-efekty

Zajęcia grupowe czy trening personalny – co da lepsze efekty?

Większość z nas kiedyś zadawała sobie to pytanie. Bierzemy się za siebie – dieta, trening na siłowni. Ale właśnie: Jak zacząć trening na siłowni? Wybrać zajęcia grupowe fitness czy raczej trening personalny na odchudzanie?

jak-zostac-fit-praktyczne-porady-i-wskazowki

Jak zostać FIT? Praktyczne porady i wskazówki

Chcesz być FIT? Marzysz o zgrabnej sylwetce? Myślisz o tym, by zdrowo się odżywiać? Ale jak i kiedy to wszystko zacząć? Po co i dla kogo stać się FIT? O tym opowie nam Agnieszka Polarczyk-Białek – Executive Coach, trener rozwoju osobistego i zawodowego.

psychologia-sportow-walki-jak-pokonac-strach-przed-bolem

Psychologia sportów walki – jak pokonać strach przed bólem?

Sporty walki nie są zbyt łatwą dyscypliną. Szczególnie w kontekście podejścia. Wiążą się przecież z uderzeniami czy kopnięciami, a więc także z bólem. Jak przezwyciężyć słabości i wygrać ze strachem? Oto skuteczne wskazówki psychologiczne do treningu sportów walki.

zmysl-kibica-dlaczego-kibicowanie-sprawia-przyjemnosc

Zmysł kibica – dlaczego kibicowanie sprawia przyjemność?

Od zarania dziejów uprawianie sportu nieodłącznie wiąże się z kibicowaniem. Wiele osób czerpie ogromną przyjemność z dopingowania ulubionych sportowców. Na kibicowaniu zyskują również sami startujący w zawodach. Jak to się jednak dzieje, że dopingowanie przynosi tyle obustronnych korzyści?

jak-skutecznie-okreslic-wlasne-cele-treningowe

Jak skutecznie określić własne cele treningowe?

Określenie celu ćwiczeń jest jednym z najważniejszych elementów skutecznych treningów. Każdy przecież trenuje w jakimś celu. Może to być spalanie tkanki tłuszczowej, budowanie masy mięśniowej, rzeźbienie ciała… Jak jednak określać cele treningowe tak, by były możliwe do zrealizowania i dodatkowo motywowały do działania?

jak-zrealizowac-marzenie-o-pieknej-sylwetce

Jak zrealizować marzenie o pięknej sylwetce

Pięknie wyrzeźbione i seksowne ciało, delikatna i jędrna skóra – to marzenia wielu kobiet. Jak jednak zamienić je w rzeczywistość? Oto kilka prostych porad, które pomogą ci osiągnąć wymarzony wygląd!

psychologia-motywacji-metoda-implementacyjna-w-sporcie

Psychologia motywacji – metoda implementacyjna w sporcie

Realizacja zamierzonych celów treningowych łączy się z utrzymaniem motywacji. Z pomocą przychodzi tutaj psychologia. Dzięki metodzie implementacyjnej osiągnięcie własnych zamierzeń może stać się znacznie łatwiejsze. Na czym polega metoda implementacyjna? Jak ją wykorzystać w sporcie?