Trening na siłowni – od czego zacząć?

Trening na siłowni – od czego zacząć?

Liczy się nie tylko lokalizacja siłowni, ale również towarzystwo i dobry trener. Sprawdź, co jeszcze!

Chcesz zacząć ćwiczyć? Gratulujemy, podjąłeś właściwą decyzję. Aby wytrwać w postanowieniu, zadbaj najpierw o kilka rzeczy:

1. Wybierz miejsce

Przede wszystkim zwróć uwagę na odległość siłowni od domu lub pracy - przy mocno napiętym grafiku każde 5 minut ma znaczenie. Zamierzasz ćwiczyć w weekendy? Najlepszym wyborem będzie klub znajdujący się bliżej domu. Jeśli natomiast lubisz trenować rano, pomyśl o zapisaniu się do siłowni obok pracy – jadąc na trening z samego rana uda Ci się ominąć korki (pamiętaj o sprawdzeniu godzin otwarcia).

 2. Zaplanuj budżet                                                       

Cena ma znaczenie. Przemyśl dokładnie, czy będziesz korzystać ze wszystkich udogodnień znajdujących się w danym klubie... basen? może sauna? często ekstra płatne. Jeśli masz jasno określony cel i interesuje Cię tylko trening siłowy, nie przepłacaj. Wybierz raczej małą, osiedlową siłownię.

3. Znajdź trenera

Jesteś początkującym „siłaczem”? Postaw na ćwiczenia z trenerem personalnym. Dzięki niemu dowiesz się, od czego powinieneś zacząć, jak ćwiczyć efektywnie oraz jak układać swój plan treningowy, by przyniósł rezultaty jak najszybciej. Zdecydowanie tańszą opcją będzie wybór siłowni z profesjonalnym trenerem na miejscu, który czuwa nad ćwiczącymi i udziela im wskazówek.

Jak zacząć trening na siłowni?

4. Zachęć znajomych do wspólnych treningów

Nikt tak nie mobilizuje do ćwiczeń jak najlepszy przyjaciel, który chce osiągnąć dokładnie taki sam cel, jak Ty. Zachęć swoich znajomych do wspólnych ćwiczeń. Razem możecie dojeżdżać do klubu, a potem dzielić się wrażeniami po treningach. Do wspólnych zmagań dołączy również element rywalizacji, który podsyci ducha walki i zwiększy ochotę na częstsze i intensywniejsze treningi.

4. Ustal plan treningowy

Zastanów się, czy wolisz trenować rano, czy może w godzinach popołudniowych? Poranne ćwiczenia idealnie rozbudzą wiecznie zaspanych. Z kolei ćwiczenia popołudniowe i wieczorne poprawią Twój metabolizm i przyspieszą spalanie tkanki tłuszczowej. Wspólnie z trenerem ustalcie również długość każdego treningu. Jeśli wcześniej nigdy nie ćwiczyłeś, nie forsuj się. Zacznij od krótkiego treningu i stopniowo go wydłużaj. Optymalna długość to godzina. Warto rozpocząć od 10-minutowej rozgrzewki, następnie przejść do ćwiczeń siłowych (30 min), a na koniec poświęcić około 20-30 min na trening wytrzymałościowy (cardio).

5. Dobierz ćwiczenia

Każdy trening na siłowni warto dobrze zaplanować. Inaczej powinien on wyglądać w przypadku osób, które planują zrzucić wagę, inaczej u tych, którzy pragną nabrać masy. Przemyśl, które partie mięśni chcesz rozwinąć / wymodelować, a następnie omów swój plan z trenerem. To właśnie jego zadaniem jest dobranie dla Ciebie optymalnych ćwiczeń oraz ustalenie liczby serii lub długości trwania całego treningu. Chcesz schudnąć i wyrzeźbić ciało? Postaw na większą liczbę powtórzeń przy mniejszym obciążeniu. Jeśli natomiast Twoim celem jest nabranie masy, rób dokładnie na odwrót – zwiększ ciężar, ogranicz serie i wydłuż przerwy.

6. Zmodyfikuj sposób odżywiania

Zasada jest jedna – jedz częściej, ale w mniejszych porcjach. Nie objadaj się, a już na pewno nie przychodź na trening tuż po sycącym obiedzie. Najlepszym wyborem będzie coś lekkiego, minimum pół godziny przed planowaną wizytą na siłowni. Po treningu zjedz posiłek bogaty w białko (mięso, drób, ryby), pamiętaj także o świeżych warzywach, które pomogą uzupełnić witaminy i minerały po intensywnym wysiłku.

7. Postaw na nawadnianie ciała

Pij przed, podczas i w czasie treningu – Twój organizm będzie potrzebował dużej dawki płynów. Najlepiej sprawdzi się zwykła woda, mineralna lub źródlana. Od czasu do czasu możesz sięgnąć po napój izotoniczny, którego zadaniem jest wyrównanie nie tylko poziomu wody, ale i elektrolitów. Pamiętaj jednak, że najbezpieczniejsze dla zdrowia są napoje bez substancji konserwujących oraz sztucznych słodzików.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Alicja Kowalska 0 15 kwietnia 2015  1492

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening

trening-silowo-wytrzymalosciowy-jak-go-dobrze-zaplanowac

Trening siłowo-wytrzymałościowy - jak go dobrze zaplanować?

Siłowy trening w klubie fitness albo jego bliźniacza wersja do wykonania w domu z czasem przestanie przynosić wymierne efekty. Coś będzie się dziać, ale nie do końca będzie wiadomo, czy to nadal droga do przodu. Z pomocą przyjdzie trening siłowo-wytrzymałościowy. Co to takiego?

bezpieczenstwo-i-higiena-w-pigulce-jak-zadbac-o-swoje-stawy-podczas-treningow

Bezpieczeństwo i higiena w pigułce: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Choć w istocie stawy to ruchome połączenia kości, należy pamiętać, że nadmierny wysiłek może szybko doprowadzić do stanów zapalnych czy kontuzji. Ważne jest odpowiednie podejście do wysiłku i diety, aby cały proces treningowy był jak najbardziej optymalny. Zobacz, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów i nie martw się o swoją kondycję za kilka lat.

jak-powinno-sie-trenowac-przy-nadcisnieniu

Jak powinno się trenować przy nadciśnieniu?

Choroby układu krążenia i serca są nam nieobce w dzisiejszej rzeczywistości. To, że regularna aktywność fizyczna może im zapobiec jest jasne. Jak jednak powinno się trenować, jeśli już cierpi się na nadciśnienie? Zobacz, jakie sporty są bezpieczne przy tej chorobie serca.

odwodnienie-czyli-najwiekszy-wrog-sportowca-jak-go-pokonac

Odwodnienie, czyli największy wróg sportowca. Jak go pokonać?

Podczas intensywnego treningu metabolizm przyspiesza nawet dwudziestokrotnie. Zwiększa się temperatura ciała, a tym samym wypacanie wody i soli mineralnych z organizmu. Odwodnienie może prowadzić do znacznego osłabienia organizmu, a nawet zagrożenia życia. Zobacz, jak skutecznie nawadniać organizm, by ustrzec się skutków odwodnienia.

trening-tlenowy-czy-beztlenowy-ktory-rodzaj-wysilku-lepiej-sie-sprawdzi

Trening tlenowy czy beztlenowy: który rodzaj wysiłku lepiej się sprawdzi?

Wiele osób podchodzi do form organizacji treningu zero-jedynkowo. Przyjmuje się, że skoro dana forma treningowa działa, inna mogłaby nie dać takiego efektu. Tymczasem sprawa jest bardziej złożona i trudno jednoznacznie stwierdzić, która forma wysiłku będzie lepsza. To jak: trening tlenowy czy beztlenowy?

zestresowany-trening-czy-stres-ma-wplyw-na-aktywnosc-fizyczna

Zestresowany trening – czy stres ma wpływ na aktywność fizyczną?

W obecnych czasach bardzo trudno o całkowite wyzbycie się stresu. Dzięki treningom można jednak skutecznie zmniejszyć jego poziom – to jasne. W jaki sposób stres wpływa na efekty treningu? Czy może powodować pogorszenie wyników sportowych?

jak-planowac-treningi-gdy-pracuje-sie-noca

Jak planować treningi, gdy pracuje się nocą?

Praca na nocne zmiany może znacznie komplikować układanie planu treningowego. Dowiedz się, jak dopasować aktywność fizyczną do pracy w godzinach nocnych. Oto porady w zakresie planowania treningów dla nocnych marków!

cwiczenia-na-lydki-niepozorny-trening-ktory-nada-ksztalt-twoim-nogom

Ćwiczenia na łydki - niepozorny trening, który nada kształt twoim nogom

Trening nóg to nie tylko przysiady, wykroki czy martwy ciąg. Niedoceniane na co dzień mięśnie łydek to tak naprawdę wielki potencjał o małych rozmiarach. Ważne jest, aby w twoim planie treningowym znalazły się również ćwiczenia na łydki. Czy można trenować w domu i czy istnieje sposób na zmniejszenie uczucia ciężkich nóg?

cwiczenia-wielostawowe-twoj-sposob-na-miesnie-ze-stali

Ćwiczenia wielostawowe - twój sposób na mięśnie ze stali

Na pewno niejeden raz stajesz przed wyzwaniem ułożenia własnego planu treningowego. Dobrze wiesz, że najlepiej sprawdzają się ćwiczenia wielostawowe, ale nie masz wystarczającej wprawy, by je wykonać? A może nie wiesz, czym są te ćwiczenia i na czym polegają? Sprawdź najlepsze ćwiczenia wielostawowe na duże i małe partie mięśniowe.

trening-wytrzymalosciowy-sprawdz-narzedzia-na-zwiekszenie-swojej-wydolnosci

Trening wytrzymałościowy - sprawdź narzędzia na zwiększenie swojej wydolności!

Wielu z nas trening wytrzymałościowy kojarzy się z wycieńczającym wysiłkiem. Tak naprawdę to świetna forma aktywności fizycznej pozwalająca na zwiększenie wydolności tlenowej organizmu i jednocześnie redukuje tkankę tłuszczową. Jak zorganizować trening wytrzymałościowy i jakie ćwiczenia wybrać?

trening-silowo-wytrzymalosciowy-jak-go-dobrze-zaplanowac

Trening siłowo-wytrzymałościowy - jak go dobrze zaplanować?

Siłowy trening w klubie fitness albo jego bliźniacza wersja do wykonania w domu z czasem przestanie przynosić wymierne efekty. Coś będzie się dziać, ale nie do końca będzie wiadomo, czy to nadal droga do przodu. Z pomocą przyjdzie trening siłowo-wytrzymałościowy. Co to takiego?

bezpieczenstwo-i-higiena-w-pigulce-jak-zadbac-o-swoje-stawy-podczas-treningow

Bezpieczeństwo i higiena w pigułce: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Choć w istocie stawy to ruchome połączenia kości, należy pamiętać, że nadmierny wysiłek może szybko doprowadzić do stanów zapalnych czy kontuzji. Ważne jest odpowiednie podejście do wysiłku i diety, aby cały proces treningowy był jak najbardziej optymalny. Zobacz, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów i nie martw się o swoją kondycję za kilka lat.

jak-powinno-sie-trenowac-przy-nadcisnieniu

Jak powinno się trenować przy nadciśnieniu?

Choroby układu krążenia i serca są nam nieobce w dzisiejszej rzeczywistości. To, że regularna aktywność fizyczna może im zapobiec jest jasne. Jak jednak powinno się trenować, jeśli już cierpi się na nadciśnienie? Zobacz, jakie sporty są bezpieczne przy tej chorobie serca.

odwodnienie-czyli-najwiekszy-wrog-sportowca-jak-go-pokonac

Odwodnienie, czyli największy wróg sportowca. Jak go pokonać?

Podczas intensywnego treningu metabolizm przyspiesza nawet dwudziestokrotnie. Zwiększa się temperatura ciała, a tym samym wypacanie wody i soli mineralnych z organizmu. Odwodnienie może prowadzić do znacznego osłabienia organizmu, a nawet zagrożenia życia. Zobacz, jak skutecznie nawadniać organizm, by ustrzec się skutków odwodnienia.

trening-tlenowy-czy-beztlenowy-ktory-rodzaj-wysilku-lepiej-sie-sprawdzi

Trening tlenowy czy beztlenowy: który rodzaj wysiłku lepiej się sprawdzi?

Wiele osób podchodzi do form organizacji treningu zero-jedynkowo. Przyjmuje się, że skoro dana forma treningowa działa, inna mogłaby nie dać takiego efektu. Tymczasem sprawa jest bardziej złożona i trudno jednoznacznie stwierdzić, która forma wysiłku będzie lepsza. To jak: trening tlenowy czy beztlenowy?

zestresowany-trening-czy-stres-ma-wplyw-na-aktywnosc-fizyczna

Zestresowany trening – czy stres ma wpływ na aktywność fizyczną?

W obecnych czasach bardzo trudno o całkowite wyzbycie się stresu. Dzięki treningom można jednak skutecznie zmniejszyć jego poziom – to jasne. W jaki sposób stres wpływa na efekty treningu? Czy może powodować pogorszenie wyników sportowych?

jak-planowac-treningi-gdy-pracuje-sie-noca

Jak planować treningi, gdy pracuje się nocą?

Praca na nocne zmiany może znacznie komplikować układanie planu treningowego. Dowiedz się, jak dopasować aktywność fizyczną do pracy w godzinach nocnych. Oto porady w zakresie planowania treningów dla nocnych marków!

cwiczenia-na-lydki-niepozorny-trening-ktory-nada-ksztalt-twoim-nogom

Ćwiczenia na łydki - niepozorny trening, który nada kształt twoim nogom

Trening nóg to nie tylko przysiady, wykroki czy martwy ciąg. Niedoceniane na co dzień mięśnie łydek to tak naprawdę wielki potencjał o małych rozmiarach. Ważne jest, aby w twoim planie treningowym znalazły się również ćwiczenia na łydki. Czy można trenować w domu i czy istnieje sposób na zmniejszenie uczucia ciężkich nóg?

cwiczenia-wielostawowe-twoj-sposob-na-miesnie-ze-stali

Ćwiczenia wielostawowe - twój sposób na mięśnie ze stali

Na pewno niejeden raz stajesz przed wyzwaniem ułożenia własnego planu treningowego. Dobrze wiesz, że najlepiej sprawdzają się ćwiczenia wielostawowe, ale nie masz wystarczającej wprawy, by je wykonać? A może nie wiesz, czym są te ćwiczenia i na czym polegają? Sprawdź najlepsze ćwiczenia wielostawowe na duże i małe partie mięśniowe.

trening-wytrzymalosciowy-sprawdz-narzedzia-na-zwiekszenie-swojej-wydolnosci

Trening wytrzymałościowy - sprawdź narzędzia na zwiększenie swojej wydolności!

Wielu z nas trening wytrzymałościowy kojarzy się z wycieńczającym wysiłkiem. Tak naprawdę to świetna forma aktywności fizycznej pozwalająca na zwiększenie wydolności tlenowej organizmu i jednocześnie redukuje tkankę tłuszczową. Jak zorganizować trening wytrzymałościowy i jakie ćwiczenia wybrać?