Trening drwala - crossfit inspiracja

Trening drwala - crossfit inspiracja

Drwal jaki jest każdy widzi, szerokie bary, gęsta broda, kraciasta flanelowa koszula. Wielki jak dąb. W tym materiale o ćwiczeniach inspirowanych zawodem drwala. Taki trochę crossfit funkcjonalny. Zapraszam do lektury!

Trening drwala

Jakiego treningu potrzebuje drwal? Jakie ćwiczenia są potrzebne drwalowi?

Aby odpowiedzieć na to pytanie najpierw trzeba wiedzieć coś innego, czyli jakie czynności wykonuje drwal?

Trening - Rąbanie drewna

Czyli gdzie drwa rąbią tam wióry lecą.

Rąbać drewno można na wiele sposobów. Można ciąć stojące drzewo, lub stać na rąbanym pniu i uderzać siekierą w dół, albo po prostu rozrąbywać już gotowe krótkie pieńki drewna. 

Niezależnie od sposobu uderzenia siekiery idą pod różnymi kątami zazwyczaj z góry na dół lub poziomo. Czyli najmocniej pracują mięśnie brzucha, pleców i barków. Trening drwala powinien uwzględniać taką charakterystykę ruchów. 

To ćwiczenie świetnie można wykonać na wyciągu linkowym na siłowni. Nawet oryginalna nazwa (ang. Standing Cable Wood Chop) tego ćwiczenia podkreśla wycinkowe korzenie tego ruchu. przy tym treningu dobrze pracują mięśnie brzucha, mięśnie motylkowe oraz plecy.

Jeżeli nie masz wyciągu, ćwiczenie można zrobić w wersji z ciężarem:

Trening drwala - Cięcie drewna

Obsługa ręcznej piły do drewna wymaga mocnych dłoni, silnych ramion i pleców. Trening z cięcia drewna to przykład ćwiczenia siłowo-wytrzymałościowego. 

To trudne zadanie tym bardziej, że piła często ma tendencję do blokowania się w pniu drzewa. Trzeba dysponować konkretną siłą, aby temu zapobiec.

Polecane ćwiczenie: wiosłowanie sztangą w pochyleniu

 

Trening drwala był by niekompletny jeśli zabrakło by czegoś typowo na mięśnie pleców. 

Wiosłowaniem sztangą w pochyleniu trenujesz większość mięśni pleców – szczególnie mięsień czworoboczny, umięśnień obły większy i mięsień najszerszy pleców (motyl). Dodatkowo pracuje biceps i mięsień ramienny. Wszystko czego drwal potrzebuje w ciągu swojego dnia pracy.

Do uzupełnienia treningu warto dodać jeszcze coś dla siły dłoni, np. podciąganie na placach w zwisie na drążku lub ściskanie specjalnych piłek do treningu siły chwytu dłoni. Taki trening sprawi, że Twoje przedramię się powiększy, a siła dłoni wyraźnie wzrośnie. Tutaj mała uwaga trenując mięśnie palców i dłoni trzeba zwrócić uwagę, aby nie przegiąć. Szczególnie podczas pierwszych kilku treningów. Zbyt duże obciążenie dłoni może spowodować stan zapalny stawów i ścięgien skutkujący dolegliwościami bólowymi. 

Cięcie drewna piłą mechaniczną

Wiadomo rabanie drewna jest cool jednak jak masz do zrobienia konkretną robotę raczej sięgniesz po piłę łańcuchową. Obsługa piły trochę różni się od siekiery. Przekonałem się o tym pomagając koledze uporządkować działkę z krzaków i wyschniętych drzew. Piła do lekkich nie należy, waży ok 4 kg. Więc przy jej obsłudze zalecam trening mentalny i przestrzeganie bhp :) Trening drwala - takiego prawdziwego pracownika do cięcia drewna rozpoczyna się zapoznaniem z bezpieczną obsługą maszyn i narzędzi. Co przy pracy z piłą mechaniczną jest bardzo istotne, jeden błąd może zakończyć się poważnymi obrażeniami ciała. Tym bardziej że to narzędzie należy do kapryśnych i potrafi odskakiwać i blokować się w trakcie piłowania. 

Zawody drwali

Wspinaczka na pień sosny

Na zawodach drwali organizowanych w USA i Kanadzie jest ciekawa konkurencja polegająca na wchodzenie na wysoki pień na czas. Pnie mają 60 lub 90 stóp czyli odpowiednio: 18 i 27 metrów. Zawodnicy i drwale startujący w tej konkurencji mają nawet swoje mistrzostwa. Aktualny rekord we wspinaczce na wysoki pień to 12.33 sekundy. Do tej konkurencji drwale trenują wspinając się na pnie sosen i ćwicząc mięśnie ramion oraz pleców.

Rywalizacja odbywa się na oczyszczonym prostym pniu (zazwyczaj sosny bo mają najbardziej proste i regularne pnie) za pomocą liny przyczepionej do pasa która służy do zapierania się nogami w trakcie wspinaczki. Do butów drwali są przymocowane natomiast specjalne metalowe szpikulce które wbija się w drewno podczas wchodzenia.

Tutaj poza siłą liczy się szybkość. Drwal trenujący pod tą konkurencję poleca ćwiczenie znane z crossfitwchodzenie po linie na rękach. Świetnie ćwiczy siłę dłoni, przedramiona, ramiona i plecy. Wszystko czego prawdziwy drwal potrzebuje. I jeżeli lina będzie odpowiednio długa to przy okazji pozwoli oswoić się z wysokością... Zamiennie zamiast liny, trening pod kontem umiejętności wspinaczki można przeprowadzić ćwicząc podciąganie na drążku.

Rzut siekierą

Na zawodach drwali jest również konkurencja w rzucie siekierą. To typowo konkrecja umiejętnościowa. Jeżeli więc dysponujesz kawałkiem ogródka i wyrozumiałymi sąsiadami to wystarczy ustawić sobie jakiś wygodny cel, wziąć siekierę i do dzieła. Przy okazji rzutów wytrenujesz nowy wzorzec ruchowy, i szybkość skurczu mięśniowego. Drwale trenują to raczej dla rozrywki i z nudów, bo rzucając siekierą drzewa raczej nie zetniesz... 

Trening drwala - Przenoszenie pni

Teraz trening drwala przenosimy na nogi. W końcu jak góra jest silna to drzewo może i łatwo można ściąć jednak do przenoszenia pni potrzeba silnych nóg, bioder i pleców. Skoro wzorujemy się na prawdziwych drwalach z kanadyjskich lasów to do ćwiczeń na nogi najlepiej będzie wykorzystać przycięty na miarę pień drzewa. 

Ćwiczenia:

Przysiad, wiadomo o co chodzi. Przysiad w stylu drwala koniecznie z solidnym pniakiem na plecach.

Wykrok – szczególnie polecam wykroki z piłką lekarską lub oponą, wykroki z przeniesieniem ciężaru ćwiczą przy okazji stabilizację stawów i pleców.

Dla uzupełnienia ćwiczeń warto dodać coś na klatkę piersiową, np. wyciskanie pnia w leżeniu lub pompki na pieńkach :)

Po takim treningu drwala zostaje tylko zapalić klasyczną fajkę i zjeść naleśniki z syropem klonowym.

 

Marcin Lemański 3 9 maja 2016  7341

Dodaj komentarz

  • 20 lipca 2017
    Tak, bo jak crossfit to od razu drwal, koszula w kratę, siekiera i broda :o
  • Tomek
    10 października 2016
    Nie wiedziałem, że jak rąbię drzewo u dziadków na wsi, to trenuję crossfit. :)
  • Nuu
    30 maja 2016
    A na siłownię też w przebraniu drwala, i ze sztuczną brodą do crossfit!

Artykuły z kategorii: Crossfit

trening-mobility-wzmocnienie-stawow

Trening Mobility wzmocnienie stawów

Mobilność stawów i ich wytrzymałość można zwiększyć. Trening Crossfit metodą Mobility usprawni działanie stawów, w tym tych kluczowych jak kolana, biodra czy barki. Odpowiednio przeprowadzone ćwiczenia pomagają w leczeniu bólu stawów, zapobiegają kontuzjom i poprawiają wyniki sportowe. Do treningu można wykorzystać gumy oporowe, TRX, oraz wałki do masażu.

crossfit-dla-poczatkujacych-torun-jak-znalezc-najlepszy-crossfit-box

Crossfit dla początkujących Toruń | Jak znaleźć najlepszy crossfit box?

Crossfit to idealny system treningowy dla ludzi, którzy chcieliby zwiększyć swoją siłę i wytrzymałość. Jest to świetna alternatywa dla zwykłych ćwiczeń kulturystycznych. Wielu początkujących sportowców decyduje się na wybór crossfitu - także w Toruniu. Dowiedz się, jakie są ceny treningów i opinie o crossfit w Toruniu.

trening-plyometryczny-crossfit-sposoby-wykonywania-skokow-na-skrzynie

Trening plyometryczny/crossfit – sposoby wykonywania skoków na skrzynię

Skoki – w treningu plyometrycznym podstawowa metoda ćwiczeń. W crossficie – nieodłączny element większości WOD-ów. Najczęściej wykonuje się skoki na skrzynię lub pudło. Co jednak można zyskać na takich ćwiczeniach? Jakie są warianty techniczne skoków na skrzynię?

crossfit-sposoby-na-siniaki-po-treningu

Crossfit – sposoby na siniaki po treningu

Trening crossfit nie bierze jeńców. Po sesji ćwiczeniowej niekiedy wychodzimy z otarciami czy sinikami. Jak skutecznie pozbyć się fioletowych pamiątek? Oto sposoby na siniaki po treningu crossfit.

dieta-w-crossficie-czyli-najwazniejsze-wskazowki-dla-trenujacych

Dieta w CrossFicie, czyli najważniejsze wskazówki dla trenujących

Wykonujesz sumiennie powtórzenie po powtórzeniu w domu? Chodzisz do boxa na zajęcia grupowe? Świetnie! Crossfit jest treningiem skonstruowanym dla każdego i nie ma żadnych ograniczeń! Ta jeszcze młoda metodologia, składająca się ze znanych ćwiczeń gimnastycznych, ciężarowych i wydolnościowych, poukładanych w jeden sprawnie działający plan treningowy to prawdziwa rewolucja! Dlaczego?

crossfit-box-katowice-gdzie-i-jak-szukac-opinie-cennik

Crossfit box Katowice – gdzie i jak szukać? | Opinie, cennik

Jak wybrać crossfit box w Katowicach? A może lepszym rozwiązaniem jest trener crossfit? Zobaczcie opinie i cenniki najpopularniejszych miejsc do treningu crossfit w Katowicach. Gdzie wybrać się na trening?

trening-crossfit-cwiczenia-mobility-na-obrecz-barkowa-plecy-i-ramiona

Trening crossfit – ćwiczenia mobility na obręcz barkową, plecy i ramiona

Trening mobility jest nieodłącznym elementem treningów crossfit. Dzięki takim ćwiczeniom sportowcy są w stanie zmniejszyć dolegliwości bólowe, obniżyć ryzyko kontuzji czy poprawić wyniki sportowe. Jak zatem w crossficie wyglądają przykładowe ćwiczenia mobility na obręcz barkową, plecy i ramiona?

trening-crossfit-gumy-do-cwiczen

Trening crossfit gumy do ćwiczeń

Podczas treningów crossfit ćwiczący ma do dyspozycji całą gamę ćwiczeń oraz przyrządów. W Polsce wciąż jest jednak niewiele siłowni, na których z powodzeniem można uprawiać ten sport. Dobrym rozwiązaniem jest więc trening crossfit i gumy oporowe. Poznaj zastosowanie gum oporowych w treningu crossfit.

garazowy-crossfit-cwiczenia-z-oponami

Garażowy crossfit – ćwiczenia z oponami

W treningu crossfit wszystko może stać się sprzętem treningowym. W tym celu stosuje się więc także masywne opony. Dzięki nim można skutecznie poprawić własną siłę, szybkość czy zwiększyć masę mięśniową. Jak wygląda taki trening? Na czym polegają crossfitowe ćwiczenia z oponami?

gimnastyka-muscle-up-front-lever-planche

Gimnastyka – muscle up, front lever, planche

Te ćwiczenia albo się kocha, albo – nienawidzi. Muscle up, front lever i planche wpisują się zarówno w trening gimnastyczny, jak i w street workout. Na czym polega prawidłowa technika? Oto krótki poradnik z zakresu trójcy ważnych ćwiczeń gimnastycznych!

trening-mobility-wzmocnienie-stawow

Trening Mobility wzmocnienie stawów

Mobilność stawów i ich wytrzymałość można zwiększyć. Trening Crossfit metodą Mobility usprawni działanie stawów, w tym tych kluczowych jak kolana, biodra czy barki. Odpowiednio przeprowadzone ćwiczenia pomagają w leczeniu bólu stawów, zapobiegają kontuzjom i poprawiają wyniki sportowe. Do treningu można wykorzystać gumy oporowe, TRX, oraz wałki do masażu.

crossfit-dla-poczatkujacych-torun-jak-znalezc-najlepszy-crossfit-box

Crossfit dla początkujących Toruń | Jak znaleźć najlepszy crossfit box?

Crossfit to idealny system treningowy dla ludzi, którzy chcieliby zwiększyć swoją siłę i wytrzymałość. Jest to świetna alternatywa dla zwykłych ćwiczeń kulturystycznych. Wielu początkujących sportowców decyduje się na wybór crossfitu - także w Toruniu. Dowiedz się, jakie są ceny treningów i opinie o crossfit w Toruniu.

trening-plyometryczny-crossfit-sposoby-wykonywania-skokow-na-skrzynie

Trening plyometryczny/crossfit – sposoby wykonywania skoków na skrzynię

Skoki – w treningu plyometrycznym podstawowa metoda ćwiczeń. W crossficie – nieodłączny element większości WOD-ów. Najczęściej wykonuje się skoki na skrzynię lub pudło. Co jednak można zyskać na takich ćwiczeniach? Jakie są warianty techniczne skoków na skrzynię?

crossfit-sposoby-na-siniaki-po-treningu

Crossfit – sposoby na siniaki po treningu

Trening crossfit nie bierze jeńców. Po sesji ćwiczeniowej niekiedy wychodzimy z otarciami czy sinikami. Jak skutecznie pozbyć się fioletowych pamiątek? Oto sposoby na siniaki po treningu crossfit.

dieta-w-crossficie-czyli-najwazniejsze-wskazowki-dla-trenujacych

Dieta w CrossFicie, czyli najważniejsze wskazówki dla trenujących

Wykonujesz sumiennie powtórzenie po powtórzeniu w domu? Chodzisz do boxa na zajęcia grupowe? Świetnie! Crossfit jest treningiem skonstruowanym dla każdego i nie ma żadnych ograniczeń! Ta jeszcze młoda metodologia, składająca się ze znanych ćwiczeń gimnastycznych, ciężarowych i wydolnościowych, poukładanych w jeden sprawnie działający plan treningowy to prawdziwa rewolucja! Dlaczego?

crossfit-box-katowice-gdzie-i-jak-szukac-opinie-cennik

Crossfit box Katowice – gdzie i jak szukać? | Opinie, cennik

Jak wybrać crossfit box w Katowicach? A może lepszym rozwiązaniem jest trener crossfit? Zobaczcie opinie i cenniki najpopularniejszych miejsc do treningu crossfit w Katowicach. Gdzie wybrać się na trening?

trening-crossfit-cwiczenia-mobility-na-obrecz-barkowa-plecy-i-ramiona

Trening crossfit – ćwiczenia mobility na obręcz barkową, plecy i ramiona

Trening mobility jest nieodłącznym elementem treningów crossfit. Dzięki takim ćwiczeniom sportowcy są w stanie zmniejszyć dolegliwości bólowe, obniżyć ryzyko kontuzji czy poprawić wyniki sportowe. Jak zatem w crossficie wyglądają przykładowe ćwiczenia mobility na obręcz barkową, plecy i ramiona?

trening-crossfit-gumy-do-cwiczen

Trening crossfit gumy do ćwiczeń

Podczas treningów crossfit ćwiczący ma do dyspozycji całą gamę ćwiczeń oraz przyrządów. W Polsce wciąż jest jednak niewiele siłowni, na których z powodzeniem można uprawiać ten sport. Dobrym rozwiązaniem jest więc trening crossfit i gumy oporowe. Poznaj zastosowanie gum oporowych w treningu crossfit.

garazowy-crossfit-cwiczenia-z-oponami

Garażowy crossfit – ćwiczenia z oponami

W treningu crossfit wszystko może stać się sprzętem treningowym. W tym celu stosuje się więc także masywne opony. Dzięki nim można skutecznie poprawić własną siłę, szybkość czy zwiększyć masę mięśniową. Jak wygląda taki trening? Na czym polegają crossfitowe ćwiczenia z oponami?

gimnastyka-muscle-up-front-lever-planche

Gimnastyka – muscle up, front lever, planche

Te ćwiczenia albo się kocha, albo – nienawidzi. Muscle up, front lever i planche wpisują się zarówno w trening gimnastyczny, jak i w street workout. Na czym polega prawidłowa technika? Oto krótki poradnik z zakresu trójcy ważnych ćwiczeń gimnastycznych!