Trening dla relaksu

Trening dla relaksu

Żyjąc w XXI wieku permanentnie jesteśmy narażeni na stresujące i nerwowe sytuacje. Żyjemy w ciągłym pośpiechu i zapominamy o wypoczynku, co negatywnie odbija się na naszym zdrowiu. Jednym ze sposobów radzenia sobie ze stresem i napięciem jest sport, dlatego coraz więcej osób zapisuje się do klubów fitness i zaczyna ćwiczyć.

Nękający nas stres

Rosnąca konkurencja w pracy, pośpiech czy presja środowiska to bardzo powszechne czynniki wpływające na powstawanie stresu. W nerwowych sytuacjach w organizmie człowieka pojawia się hormon: kortyzol. Podnosi nam ciśnienie, obniża odporność, zaburza metabolizm i wywołuje ogólne złe samopoczucie.

Czytaj więcej: Choroby cywilizacyjne XXI wieku

Jak walczyć ze stresem?

Jednym ze sposobów walki ze stresem jest trening fizyczny. Odpowiednio dobrane ćwiczenia mogą obniżyć napięcie mięśni, przyspieszyć usuwanie produktów przemiany materii i przede wszystkim zwiększyć wydzielanie tzw. hormonów szczęścia: endorfin. Nic więc dziwnego, że powstaje coraz więcej klubów fitness, a trenerzy personalni mają napięte grafiki jak nigdy dotąd.

Relaksacyjne właściwości wysiłku fizycznego

Wydzielanie się endorfin podczas treningu jest jednym z wielu korzystnych skutków wysiłku fizycznego dla naszego organizmu. Aktywność fizyczna:

  • zmniejsza nerwowość
  • poprawia przemianę materii
  • zwalcza bezsenność
  • redukuje otyłość
  • reguluje pracę organów wewnętrznych

Najpopularniejsze formy treningu relaksacyjnego

Joga – zapewnia proces uzdrawiania organizmu w pewnym sensie od wewnątrz. Trening jogi wspomaga dążenie do równowagi ciała i umysłu, uspokaja i wycisza. W ostatnim czasie jest tak popularna, że w każdym klubie fitness można uczęszczać na co najmniej kilka rodzajów jogi. Najważniejsze odmiany jogi to ashtanga, vinyasa, iyengar i sivananada. Istnieje również joga hormonalna i joga twarzy.

Więcej o rodzacjach jogi: Odmiany jogi

 

Pilates – z uwagi na powolność wykonywanych ćwiczeń i wielokrotnemu ich powtarzania jest to aktywność dobra dla każdego. Pilates mogą uprawiać nawet osoby po urazach i kobiety w ciąży. Często jest zalecany jako uzupełnienie rehabilitacji by szybciej wrócić do zdrowia i poprawić kondycję fizyczną ciała. Pilates dodatkowo wzmacnia mięśnie brzucha, kształtuje pośladki i uda oraz działa wyszczuplająco. Chcesz wypróbować relaksacyjne właściwości treningu pilates? Sprawdź trenerów pilates w swojej okolicy. 

Więcej o pilates: Czym jest trening Pilates

 

Tai Chi – taoistyczna dyscyplina rozciągająca kończyny do ich największej rozpiętości. W trakcie praktyki rozciągane są ścięgna i więzadła, co pozwala na głęboką redukcję napięcia mięśni. Tai Chi kładzie również nacisk na wstawanie i siadanie, dzięki czemu rozwija siłę nóg i sprawia, że kręgi lędźwiowe oraz ścięgna i więzadła miednicy są silniejsze.

 

Siłownia – kluby fitness oferują wiele możliwości treningu, nic więc dziwnego, że jest to pierwsze miejsce odwiedzane przez osoby, którym lekarz zalecił aktywność fizyczną. Ćwiczenia i ruch na siłowni sprawiają, że nasz organizm wydziela endorfiny, tak więc czujemy się wypoczęci i szczęśliwi. 

Aby trening na siłowni przyniósł zamierzone efekty ćwiczenia powinny trwać minimum 40 minut 3 razy w tygodniu. Optymalny czas treningu na siłowni dla osób początkujacych to ok godzina czasu. Bardzo ważny jest również dobór odpowiednich ćwiczeń – dostosowanych do poziomu trenującego. Osobom które mają niewielkie doświadczenie w treningu na siłowni łatwo popełnić błąd. Wykonując ćwiczenia o zbyt dużej intensywności ryzykuje się kontuzją. Natomiast zbyt lekkie ćwiczenia nie przyniosą zamierzonych efektów – jeżeli w trakcie treningu nie osiąganie się odpowiedniego poziomu zmęczenia, nie pojawi się efekt wyrzutu endorfin. Dlatego osobom początkujacym polecamy skorzystanie z pomocy doświadczonego trenera personalnego.

 

Sauna – jest treningiem dla układu krążenia, metodą odpoczynku psychicznego oraz sposobem na szybką utratę wagi ciała. Sportowcy korzystają z sauny jako element treningu. Często służy im jako rozgrzewka – podnosi temperaturę ciała i zwiększa krążenie krwi. Ponadto usprawnia procesy metaboliczne i doskonale rozluźnia mięśnie.

 

Trening autogenny -  zespół ćwiczeń mający działanie uwalniające od napięcia i stresu. Relaks autogenny zwany też trapią autogenną jest nie tylko zestawem ćwiczeń ale również „małą filozofią” życia. Terapia autogenna ma na celu leczenie takich przypadłości jak bóle głowy, stany lękowe i zmęczenie. Trening autogenny polega głównie na sugestii i autosugestii czasem połączonych z ćwiczeniami oddechowymi i rozciągającymi.

Karolina Szweda 0 6 lipca 2016  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Joga i rozciąganie

rozciaganie-kregoslupa-w-pigulce-cwiczenia-do-wykonania-w-domu

Rozciąganie kręgosłupa w pigułce - ćwiczenia do wykonania w domu

Nasz kręgosłup narażony jest na spore przeciążenia w każdej godzinie. Siedząca praca czy spanie na niewygodnym materacu mogą doprowadzić nasze kręgi do zbicia i tym samym do skrócenia naszego trzonu ruchowego. Stąd już tylko krok do bolesności grzbietu. Ulgę przyniosą ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa.

dowiedz-sie-czym-jest-i-na-czym-polega-joga-dla-dzieci

Dowiedz się, czym jest i na czym polega joga dla dzieci

W dzisiejszych czasach nasze pociechy poruszają się coraz mniej. Aktywność fizyczna w ich życiu zeszła na dalszy plan, ustępując miejsca innym uciechom i zajęciom. W związku z tym ich mięśnie są bardzo często napięte i obolałe. Co więcej, dzieci borykają się także ze swoimi małymi lub większymi problemami, którym muszą dać upust. Jeżeli nie wiesz jak radzić sobie w takiej sytuacji, to warto zapisać dziecko na kurs jogi.

dowiedz-sie-czym-sa-pozycje-jogi-i-jak-poprawnie-je-wykonywac

Dowiedz się, czym są pozycje jogi i jak poprawnie je wykonywać?

Joga jest rodzajem aktywności fizycznej, która pomaga rozwijać ciało umysł oraz duszę. Ćwiczenie jogi daje bardzo wiele pozytywnych aspektów sprzyjających lepszemu samopoczuciu oraz poprawie sylwetki. Joga to także bardzo dobroczynny wpływ na utrzymywanie prawidłowej postawy ciała. W jodze istnieje bardzo wiele pozycji, które sprzyjają poprawie kondycji ciała, a także przygotowują nas do długiego przebywania z pozycji siedzącej.

czym-jest-pilates-i-jakie-efekty-daja-regularne-cwiczenia

Czym jest pilates i jakie efekty dają regularne ćwiczenia?

Piltes to jedne ze spokojniejszych zajęć sportowych. Są doskonałe dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sportem albo dla tych, które przez dłuższy czas nie mogły wykonywać aktywności fizycznej i małymi krokami wracają do sportu. Pilates, to także doskonałe rozwiązanie dla kobiet w ciąży oraz dla osób starszych. Dowiedz się wszystkiego, co najważniejsze na temat pilatesu i poznaj jego zalety.

materac-do-gimnastyki-jak-wybrac-najlepszy-z-nich

Materac do gimnastyki – jak wybrać najlepszy z nich?

Materace to ważny element treningów odbywających się głównie na podłodze i związanych z ryzykiem bolesnych upadków. Jak wybrać odpowiedni materac do konkretnej aktywności fizycznej?

na-trening-marsz-gimnastyka-dla-seniorow

Na trening marsz! Gimnastyka dla seniorów

Uprawiana przez całe życie aktywność fizyczna pozwala na doczekanie spokojnej, złotej starości. Również w starszym wieku warto zadbać o ciągły ruch i uprawiać sport możliwie jak najdłużej. Świetną formą ruchu dla seniora będzie gimnastyka w domowym zaciszu lub specjalnych ośrodkach. To co, na trening?

czy-trenujac-joge-mozna-sie-odchudzic

Czy trenując jogę, można się odchudzić?

Joga jest niezwykle pozytywnie sprzyjającym ciału sportem. Regularne treningi jogi bardzo rozciągają nasze ciało oraz wzmacniają mięśnie głębokie. Joga posiada także szereg innych bardzo istotnych zalet, a jedną z nich jest odchudzanie. Jeżeli chcesz dowiedzieć się nieco więcej na temat jogi, to zapraszamy do poniższego artykułu.

znajdz-dla-siebie-trening-grupowy-na-silowni

Znajdź dla siebie trening grupowy na siłowni!

Decydując się na trening grupowy w klubie fitness często stajemy przed szerokim wyborem. Wiele z nazw treningów znamy i kojarzymy (np. joga czy step), ale część z nich może brzmieć zupełnie obco jak ABT, TBC czy pilates. Jak znaleźć najbardziej odpowiednie zajęcia grupowe, skoro jest ich aż tak wiele? Oto lista najpopularniejszych treningów grupowych na siłowniach oraz ich krótka charakterystyka.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami!

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

mata-treningowa-cwicz-w-kazdym-miejscu

Mata treningowa - ćwicz w każdym miejscu!

Do czego służy mata treningowa i jakie ćwiczenia na niej wykonywać? Jak wybrać odpowiedni model do konkretnego typu aktywności fizycznej? Sprawdź!

rozciaganie-kregoslupa-w-pigulce-cwiczenia-do-wykonania-w-domu

Rozciąganie kręgosłupa w pigułce - ćwiczenia do wykonania w domu

Nasz kręgosłup narażony jest na spore przeciążenia w każdej godzinie. Siedząca praca czy spanie na niewygodnym materacu mogą doprowadzić nasze kręgi do zbicia i tym samym do skrócenia naszego trzonu ruchowego. Stąd już tylko krok do bolesności grzbietu. Ulgę przyniosą ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa.

dowiedz-sie-czym-jest-i-na-czym-polega-joga-dla-dzieci

Dowiedz się, czym jest i na czym polega joga dla dzieci

W dzisiejszych czasach nasze pociechy poruszają się coraz mniej. Aktywność fizyczna w ich życiu zeszła na dalszy plan, ustępując miejsca innym uciechom i zajęciom. W związku z tym ich mięśnie są bardzo często napięte i obolałe. Co więcej, dzieci borykają się także ze swoimi małymi lub większymi problemami, którym muszą dać upust. Jeżeli nie wiesz jak radzić sobie w takiej sytuacji, to warto zapisać dziecko na kurs jogi.

dowiedz-sie-czym-sa-pozycje-jogi-i-jak-poprawnie-je-wykonywac

Dowiedz się, czym są pozycje jogi i jak poprawnie je wykonywać?

Joga jest rodzajem aktywności fizycznej, która pomaga rozwijać ciało umysł oraz duszę. Ćwiczenie jogi daje bardzo wiele pozytywnych aspektów sprzyjających lepszemu samopoczuciu oraz poprawie sylwetki. Joga to także bardzo dobroczynny wpływ na utrzymywanie prawidłowej postawy ciała. W jodze istnieje bardzo wiele pozycji, które sprzyjają poprawie kondycji ciała, a także przygotowują nas do długiego przebywania z pozycji siedzącej.

czym-jest-pilates-i-jakie-efekty-daja-regularne-cwiczenia

Czym jest pilates i jakie efekty dają regularne ćwiczenia?

Piltes to jedne ze spokojniejszych zajęć sportowych. Są doskonałe dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sportem albo dla tych, które przez dłuższy czas nie mogły wykonywać aktywności fizycznej i małymi krokami wracają do sportu. Pilates, to także doskonałe rozwiązanie dla kobiet w ciąży oraz dla osób starszych. Dowiedz się wszystkiego, co najważniejsze na temat pilatesu i poznaj jego zalety.

materac-do-gimnastyki-jak-wybrac-najlepszy-z-nich

Materac do gimnastyki – jak wybrać najlepszy z nich?

Materace to ważny element treningów odbywających się głównie na podłodze i związanych z ryzykiem bolesnych upadków. Jak wybrać odpowiedni materac do konkretnej aktywności fizycznej?

na-trening-marsz-gimnastyka-dla-seniorow

Na trening marsz! Gimnastyka dla seniorów

Uprawiana przez całe życie aktywność fizyczna pozwala na doczekanie spokojnej, złotej starości. Również w starszym wieku warto zadbać o ciągły ruch i uprawiać sport możliwie jak najdłużej. Świetną formą ruchu dla seniora będzie gimnastyka w domowym zaciszu lub specjalnych ośrodkach. To co, na trening?

czy-trenujac-joge-mozna-sie-odchudzic

Czy trenując jogę, można się odchudzić?

Joga jest niezwykle pozytywnie sprzyjającym ciału sportem. Regularne treningi jogi bardzo rozciągają nasze ciało oraz wzmacniają mięśnie głębokie. Joga posiada także szereg innych bardzo istotnych zalet, a jedną z nich jest odchudzanie. Jeżeli chcesz dowiedzieć się nieco więcej na temat jogi, to zapraszamy do poniższego artykułu.

znajdz-dla-siebie-trening-grupowy-na-silowni

Znajdź dla siebie trening grupowy na siłowni!

Decydując się na trening grupowy w klubie fitness często stajemy przed szerokim wyborem. Wiele z nazw treningów znamy i kojarzymy (np. joga czy step), ale część z nich może brzmieć zupełnie obco jak ABT, TBC czy pilates. Jak znaleźć najbardziej odpowiednie zajęcia grupowe, skoro jest ich aż tak wiele? Oto lista najpopularniejszych treningów grupowych na siłowniach oraz ich krótka charakterystyka.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami!

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

mata-treningowa-cwicz-w-kazdym-miejscu

Mata treningowa - ćwicz w każdym miejscu!

Do czego służy mata treningowa i jakie ćwiczenia na niej wykonywać? Jak wybrać odpowiedni model do konkretnego typu aktywności fizycznej? Sprawdź!