Trening dla relaksu

Trening dla relaksu

Żyjąc w XXI wieku permanentnie jesteśmy narażeni na stresujące i nerwowe sytuacje. Żyjemy w ciągłym pośpiechu i zapominamy o wypoczynku, co negatywnie odbija się na naszym zdrowiu. Jednym ze sposobów radzenia sobie ze stresem i napięciem jest sport, dlatego coraz więcej osób zapisuje się do klubów fitness i zaczyna ćwiczyć.

Nękający nas stres

Rosnąca konkurencja w pracy, pośpiech czy presja środowiska to bardzo powszechne czynniki wpływające na powstawanie stresu. W nerwowych sytuacjach w organizmie człowieka pojawia się hormon: kortyzol. Podnosi nam ciśnienie, obniża odporność, zaburza metabolizm i wywołuje ogólne złe samopoczucie.

Czytaj więcej: Choroby cywilizacyjne XXI wieku

Jak walczyć ze stresem?

Jednym ze sposobów walki ze stresem jest trening fizyczny. Odpowiednio dobrane ćwiczenia mogą obniżyć napięcie mięśni, przyspieszyć usuwanie produktów przemiany materii i przede wszystkim zwiększyć wydzielanie tzw. hormonów szczęścia: endorfin. Nic więc dziwnego, że powstaje coraz więcej klubów fitness, a trenerzy personalni mają napięte grafiki jak nigdy dotąd.

Relaksacyjne właściwości wysiłku fizycznego

Wydzielanie się endorfin podczas treningu jest jednym z wielu korzystnych skutków wysiłku fizycznego dla naszego organizmu. Aktywność fizyczna:

  • zmniejsza nerwowość
  • poprawia przemianę materii
  • zwalcza bezsenność
  • redukuje otyłość
  • reguluje pracę organów wewnętrznych

Najpopularniejsze formy treningu relaksacyjnego

Joga – zapewnia proces uzdrawiania organizmu w pewnym sensie od wewnątrz. Trening jogi wspomaga dążenie do równowagi ciała i umysłu, uspokaja i wycisza. W ostatnim czasie jest tak popularna, że w każdym klubie fitness można uczęszczać na co najmniej kilka rodzajów jogi. Najważniejsze odmiany jogi to ashtanga, vinyasa, iyengar i sivananada. Istnieje również joga hormonalna i joga twarzy.

Więcej o rodzacjach jogi: Odmiany jogi

 

Pilates – z uwagi na powolność wykonywanych ćwiczeń i wielokrotnemu ich powtarzania jest to aktywność dobra dla każdego. Pilates mogą uprawiać nawet osoby po urazach i kobiety w ciąży. Często jest zalecany jako uzupełnienie rehabilitacji by szybciej wrócić do zdrowia i poprawić kondycję fizyczną ciała. Pilates dodatkowo wzmacnia mięśnie brzucha, kształtuje pośladki i uda oraz działa wyszczuplająco. Chcesz wypróbować relaksacyjne właściwości treningu pilates? Sprawdź trenerów pilates w swojej okolicy. 

Więcej o pilates: Czym jest trening Pilates

 

Tai Chi – taoistyczna dyscyplina rozciągająca kończyny do ich największej rozpiętości. W trakcie praktyki rozciągane są ścięgna i więzadła, co pozwala na głęboką redukcję napięcia mięśni. Tai Chi kładzie również nacisk na wstawanie i siadanie, dzięki czemu rozwija siłę nóg i sprawia, że kręgi lędźwiowe oraz ścięgna i więzadła miednicy są silniejsze.

 

Siłownia – kluby fitness oferują wiele możliwości treningu, nic więc dziwnego, że jest to pierwsze miejsce odwiedzane przez osoby, którym lekarz zalecił aktywność fizyczną. Ćwiczenia i ruch na siłowni sprawiają, że nasz organizm wydziela endorfiny, tak więc czujemy się wypoczęci i szczęśliwi. 

Aby trening na siłowni przyniósł zamierzone efekty ćwiczenia powinny trwać minimum 40 minut 3 razy w tygodniu. Optymalny czas treningu na siłowni dla osób początkujacych to ok godzina czasu. Bardzo ważny jest również dobór odpowiednich ćwiczeń – dostosowanych do poziomu trenującego. Osobom które mają niewielkie doświadczenie w treningu na siłowni łatwo popełnić błąd. Wykonując ćwiczenia o zbyt dużej intensywności ryzykuje się kontuzją. Natomiast zbyt lekkie ćwiczenia nie przyniosą zamierzonych efektów – jeżeli w trakcie treningu nie osiąganie się odpowiedniego poziomu zmęczenia, nie pojawi się efekt wyrzutu endorfin. Dlatego osobom początkujacym polecamy skorzystanie z pomocy doświadczonego trenera personalnego.

 

Sauna – jest treningiem dla układu krążenia, metodą odpoczynku psychicznego oraz sposobem na szybką utratę wagi ciała. Sportowcy korzystają z sauny jako element treningu. Często służy im jako rozgrzewka – podnosi temperaturę ciała i zwiększa krążenie krwi. Ponadto usprawnia procesy metaboliczne i doskonale rozluźnia mięśnie.

 

Trening autogenny -  zespół ćwiczeń mający działanie uwalniające od napięcia i stresu. Relaks autogenny zwany też trapią autogenną jest nie tylko zestawem ćwiczeń ale również „małą filozofią” życia. Terapia autogenna ma na celu leczenie takich przypadłości jak bóle głowy, stany lękowe i zmęczenie. Trening autogenny polega głównie na sugestii i autosugestii czasem połączonych z ćwiczeniami oddechowymi i rozciągającymi.

Karolina Szweda 0 6 lipca 2016  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Joga i Rozciąganie

rozciaganie-kregoslupa-ktore-da-ci-ulge-jak-sie-do-tego-zabrac

Rozciąganie kręgosłupa, które da ci ulgę. Jak się do tego zabrać?

Każdego dnia twój kręgosłup spotyka się z brutalną rzeczywistością, a praca za biurkiem to dla niego prawdziwa gehenna. Jeśli cierpisz na bóle pleców lub chcesz ich uniknąć, możesz łatwo zadbać o profilaktykę grzbietu. Sprawdź ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa i działaj choćby od zaraz!

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu-aktualizacja-2020

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu | Aktualizacja 2020

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

podstawy-jogi-powitanie-slonca-aktualizacja-2020

Podstawy jogi – powitanie słońca | AKTUALIZACJA 2020

Powitaniem słońca określa się konkretną sekwencję asan. Mogą one stanowić wprowadzenie do praktyki jogi. Mogą także być sposobem na wyzwolenie energii o poranku. Na czym polega powitanie słońca w jodze i jak je wykonywać? Powitanie słońca opis. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację 2020.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol-aktualizacja-2020

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból? | AKTUALIZACJA 2020

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców! Przewiń artykuł, żeby przejść do aktualizacji 2020.

czy-da-sie-schudnac-regularnie-cwiczac-joge

Czy da się schudnąć regularnie ćwicząc jogę?

Joga jest zdecydowanie mniej wymagającym sportem niż jazda na rowerze czy bieganie. Z tego powodu wiele osób zastanawia się, czy jest ona dobrym sposobem na skuteczne wypracowanie szczupłej sylwetki. Jak sprawić, żeby joga naprawdę odchudzała?

joga-dynamiczna-czym-tak-wlasciwie-jest-i-na-co-dziala

Joga dynamiczna - czym tak właściwie jest i na co działa?

Joga dynamiczna to mniej znana odmiana relaksującej, spokojnej jogi kojarzonej przez wiele osób. Jej działanie może mieć jednak zbawienny wpływ na sylwetkę ćwiczących, szczególnie tych borykających się z nadmiernymi kilogramami. Jak trenować jogę dynamiczną i gdzie można to robić?

mata-paski-klocki-sprawdz-akcesoria-do-jogi-i-cwicz-na-poziomie

Mata, paski, klocki - sprawdź akcesoria do jogi i ćwicz na poziomie!

Profesjonalne szkoły jogi i kluby fitness posiadają w swoim wyposażeniu wszelkie akcesoria niezbędne do praktykowania jogi na każdym poziomie. Jeśli jednak decydujemy się na ćwiczenie jogi w domowym zaciszu, może się okazać, że konieczny będzie zakup kilku akcesoriów. Sprawdź, które z nich są absolutnie niezbędne i które pomogą przejść na następny poziom.

taki-stretching-nie-tylko-w-balecie-abc-rozciagania-bioder

Taki stretching nie tylko w balecie. ABC rozciągania bioder

Wielu z nas stretching kojarzy się z lekkością baletu, innym z ćwiczeniami rozciągającymi, które w swej intensywności stają się niekiedy nazbyt bolesne. Unieruchomione na kilka godzin dziennie mięśnie tracą swoją gibkość, a tą można odzyskać np. poprzez rozciąganie. Skąd się jednak bierze bolesność podczas stretchingu i dlaczego tak ważne w dobie office reality jest rozciąganie bioder?

rozciaganie-do-szpagatu-w-4-krokach-sprawdzone-cwiczenia-dla-kazdego

Rozciąganie do szpagatu w 4 krokach - sprawdzone ćwiczenia dla każdego

Wbrew powszechnej opinii, osoby które nie ćwiczyły rozciągania do szpagatu w dzieciństwie wcale nie są skazane na porażkę i mogą swobodnie trenować, by osiągnąć sukces. Najważniejsza jest duża mobilność w stawach biodrowych, a systematyczna praca na pewno zbliży cię do szpagatu. Sprawdź, jakie ćwiczenia wykonywać, by rozciąganie do szpagatu przyniosło oczekiwane efekty.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami-aktualizacja-2020

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami! Aktualizacja 2020

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

rozciaganie-kregoslupa-ktore-da-ci-ulge-jak-sie-do-tego-zabrac

Rozciąganie kręgosłupa, które da ci ulgę. Jak się do tego zabrać?

Każdego dnia twój kręgosłup spotyka się z brutalną rzeczywistością, a praca za biurkiem to dla niego prawdziwa gehenna. Jeśli cierpisz na bóle pleców lub chcesz ich uniknąć, możesz łatwo zadbać o profilaktykę grzbietu. Sprawdź ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa i działaj choćby od zaraz!

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu-aktualizacja-2020

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu | Aktualizacja 2020

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

podstawy-jogi-powitanie-slonca-aktualizacja-2020

Podstawy jogi – powitanie słońca | AKTUALIZACJA 2020

Powitaniem słońca określa się konkretną sekwencję asan. Mogą one stanowić wprowadzenie do praktyki jogi. Mogą także być sposobem na wyzwolenie energii o poranku. Na czym polega powitanie słońca w jodze i jak je wykonywać? Powitanie słońca opis. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację 2020.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol-aktualizacja-2020

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból? | AKTUALIZACJA 2020

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców! Przewiń artykuł, żeby przejść do aktualizacji 2020.

czy-da-sie-schudnac-regularnie-cwiczac-joge

Czy da się schudnąć regularnie ćwicząc jogę?

Joga jest zdecydowanie mniej wymagającym sportem niż jazda na rowerze czy bieganie. Z tego powodu wiele osób zastanawia się, czy jest ona dobrym sposobem na skuteczne wypracowanie szczupłej sylwetki. Jak sprawić, żeby joga naprawdę odchudzała?

joga-dynamiczna-czym-tak-wlasciwie-jest-i-na-co-dziala

Joga dynamiczna - czym tak właściwie jest i na co działa?

Joga dynamiczna to mniej znana odmiana relaksującej, spokojnej jogi kojarzonej przez wiele osób. Jej działanie może mieć jednak zbawienny wpływ na sylwetkę ćwiczących, szczególnie tych borykających się z nadmiernymi kilogramami. Jak trenować jogę dynamiczną i gdzie można to robić?

mata-paski-klocki-sprawdz-akcesoria-do-jogi-i-cwicz-na-poziomie

Mata, paski, klocki - sprawdź akcesoria do jogi i ćwicz na poziomie!

Profesjonalne szkoły jogi i kluby fitness posiadają w swoim wyposażeniu wszelkie akcesoria niezbędne do praktykowania jogi na każdym poziomie. Jeśli jednak decydujemy się na ćwiczenie jogi w domowym zaciszu, może się okazać, że konieczny będzie zakup kilku akcesoriów. Sprawdź, które z nich są absolutnie niezbędne i które pomogą przejść na następny poziom.

taki-stretching-nie-tylko-w-balecie-abc-rozciagania-bioder

Taki stretching nie tylko w balecie. ABC rozciągania bioder

Wielu z nas stretching kojarzy się z lekkością baletu, innym z ćwiczeniami rozciągającymi, które w swej intensywności stają się niekiedy nazbyt bolesne. Unieruchomione na kilka godzin dziennie mięśnie tracą swoją gibkość, a tą można odzyskać np. poprzez rozciąganie. Skąd się jednak bierze bolesność podczas stretchingu i dlaczego tak ważne w dobie office reality jest rozciąganie bioder?

rozciaganie-do-szpagatu-w-4-krokach-sprawdzone-cwiczenia-dla-kazdego

Rozciąganie do szpagatu w 4 krokach - sprawdzone ćwiczenia dla każdego

Wbrew powszechnej opinii, osoby które nie ćwiczyły rozciągania do szpagatu w dzieciństwie wcale nie są skazane na porażkę i mogą swobodnie trenować, by osiągnąć sukces. Najważniejsza jest duża mobilność w stawach biodrowych, a systematyczna praca na pewno zbliży cię do szpagatu. Sprawdź, jakie ćwiczenia wykonywać, by rozciąganie do szpagatu przyniosło oczekiwane efekty.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami-aktualizacja-2020

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami! Aktualizacja 2020

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.