Tkanka tłuszczowa u mężczyzn | jaki powinien być właściwy poziom?

Tkanka tłuszczowa u mężczyzn | jaki powinien być właściwy poziom?

Poziom tkanki tłuszczowej jest różny u mężczyzn i u kobiet, co ma związek z wieloma czynnikami. Jaka jest prawidłowa zawartość tkanki tłuszczowej w ciele mężczyzny i czym grozi jej zbyt wysoki lub zbyt niski poziom?

Tkanka tłuszczowa u mężczyzn i jej funkcje

Tkanka tłuszczowa pełni kilka ważnych funkcji w ludzkim organizmie. Jej podstawowym zadaniem jest branie udziału w procesach metabolicznych, wydzielanie biologicznie czynnych substancji oraz stymulowanie układu odpornościowego. Tłuszcz ma również właściwości termoizolacyjne, co oznacza, że jego właściwy poziom pozwala na utrzymywanie ciepła i zapobiega szybkiemu wychładzaniu. Ważne jest jednak zachowanie odpowiedniego poziomu tkanki tłuszczowej w organizmie, ponieważ jej zbyt wysoka zawartość również może mieć bardzo negatywne skutki.

Poziom tkanki tłuszczowej u mężczyzn

Trudno jednoznacznie określić, jaki powinien być prawidłowy poziom tkanki tłuszczowej u każdego mężczyzny. Może się bowiem zdarzyć tak, że osoby o podobnym udziale procentowym tłuszczu będą wyglądać zupełnie inaczej ze względu na wiele innych parametrów, takich jak chociażby zawartość tkanki mięśniowej. W przypadku jednej z nich poziom tłuszczu może być niepokojąco niski i przekładać się na widoczne wychudzenie, podczas gdy inna będzie cechować się niemal kulturystyczną sylwetką bazującą głównie na mięśniach.

Ilość tkanki tłuszczowej u mężczyzn

Prawidłowa ilość tkanki tłuszczowej w przypadku mężczyzn zależy głównie od ich wieku i praktykowanej aktywności fizycznej. Wartość ta różni się również od typu sportu, ponieważ kolarze posiadają zwykle 6-10% tłuszczu, podczas gdy pływacy nawet 10-12%. Istotny jest również termin pomiaru, w okresie treningowym i sezonie startowym zawartość tkanki tłuszczowej może bowiem być inna. W przypadku osób nieuprawiających aktywności fizycznej w sposób profesjonalny prawidłowy poziom tłuszczu w organizmie jest jednak nieco wyższy.

Czytaj: Trening na redukcję tkanki tłuszczowej

Prawidłowa tkanka tłuszczowa u mężczyzn
tkanka tłuszczowa u mężczyzn

Na ogół przyjmuje się, że u przeciętnego mężczyzny poziom tkanki tłuszczowej nie powinien schodzić poniżej 14 procent w wieku od 20 do 29 lat. Z czasem granica ta jest jeszcze wyższa, co ma związek z wieloma zjawiskami zachodzącymi w ludzkim organizmie wraz z upływem czasu. Warto zwracać uwagę na prawidłową zawartość tkanki tłuszczowej w swoim ciele, ponieważ doprowadzenie do otyłości czy niedożywienia może mieć bardzo poważne skutki.

Zbyt duża zawartość tkanki tłuszczowej u mężczyzn

Zbyt duży udział procentowy tkanki tłuszczowej w organizmie może nieść za sobą bardzo poważne konsekwencje. Otyłość prowadzi bowiem do takich chorób, jak cukrzyca insulinozależna, udary mózgu, zawały serca, choroba wieńcowa, nadciśnienie tętnicze, choroby pęcherzyka żółciowego czy niektóre rodzaje raka. Zbyt duża zawartość tkanki tłuszczowej w ciele jest niebezpieczna, jednak nie należy również schodzić poniżej jej zalecanego poziomu.

Zbyt mała zawartość tkanki tłuszczowej u mężczyzn

Zbyt niski poziom tkanki tłuszczowej u mężczyzn również jest niebezpieczny. Może on prowadzić do obniżenia libido czy spadku poziomu testosteronu. Zbyt niski udział procentowy tłuszczu w organizmie przy niemal zerowej aktywności fizycznej skutkuje również wychudzeniem, obniżeniem odporności i ciągłym uczuciem zimna. Z tego powodu warto dbać o prawidłową masę ciała i kontrolować jej nagłe zmiany, szczególnie podczas prowadzonej diety.

Jak zmierzyć zawartość tkanki tłuszczowej u mężczyzn?

W celu dokładnego zmierzenia zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie mężczyzn należy udać się do specjalisty dysponującego odpowiednią wiedzą i sprzętem. Jedną z metod pozwalających na uzyskanie rzetelnych wyników jest bioimpedancja elektryczna, dzięki której poznasz zarówno zawartość tkanki tłuszczowej, jak i wody oraz mięśni. Dietetycytrenerzy personalni niekiedy stosują także fałdomierze, za pomocą których mierzą fałdy skórne na klatce piersiowej, brzuchu oraz udach.

Nikola Łuszyńska 0 24 grudnia 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening Siłowy

top-najpopularniejszych-cwiczen-na-drazku-aktualizacja-2020

Top najpopularniejszych ćwiczeń na drążku | AKTUALIZACJA 2020

Drążek jest przyrządem, który znalazł szerokie zastosowanie w różnych dziedzinach sportu m.in. street workoucie, kalistenice, treningach siłowych czy gimnastyce. Oto zestawienie najczęściej wykonywanych ćwiczeń na drążku dla początkujących i nie tylko. Zobacz, jak je prawidłowo wykonywać oraz co można dzięki nim osiągnąć.

ktora-kreatyna-dostepna-na-rynku-jest-najlepsza-na-mase

Która kreatyna dostępna na rynku jest najlepsza na masę?

Kreatyna to jeden z suplementów pozwalających na przyspieszenie przyrostu masy mięśniowej. Która ogólnodostępna kreatyna jest najlepsza i umożliwia osiągnięcie najbardziej zadowalających efektów?

idealne-cwiczenie-na-szerokie-bary-podciaganie-sztangi-do-brody-w-pigulce

Idealne ćwiczenie na szerokie bary! Podciąganie sztangi do brody w pigułce

Każdemu z nas trening barków kojarzy się z dobrym dopompowaniem wszystkich aktonów mięśni naramiennych, w szczególności części bocznych. Dobry trening barków to tony przerzuconego żelastwa i w efekcie maksymalizacja ukrwienia komórek. Jak zapewnić sobie możliwie największe ukrwienie barków i jednocześnie rozbudować kaptury? Warto sięgnąć po podciąganie sztangi do brody.

armwrestling-podstawowe-informacje-o-silowaniu-na-reke-aktualizacja-2020

Armwrestling – podstawowe informacje o siłowaniu na rękę | Aktualizacja 2020

Zobaczcie zasady obowiązujące w siłowaniu na rękę. Armwrestling nie jest tak oczywisty na jaki wygląda. Ten sport siłowy wymaga dobrego przygotowania i przemyślanej taktyki.

przykladowy-trening-fbw-jak-go-wykonac

Przykładowy trening FBW – jak go wykonać?

Trening Full Body Workout to jedna z bardziej uniwersalnych aktywności fizycznych trafiająca w gusta wielu osób posiadających różne cele. Jak poprawnie ćwiczyć FBW i o czym warto pamiętać?

trening-na-silowni-od-czego-zaczac

Trening na siłowni – od czego zacząć?

Liczy się nie tylko lokalizacja siłowni, ale również towarzystwo i dobry trener. Sprawdź, co jeszcze!

intensywnosc-treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

trening-w-biurze

Trening w biurze

Oto kilka prostych ruchów które możesz wykonać w pracy aby poczuć energię i ożywić umysł zmęczony biurową rutyną. Ćwiczenia które można wykonać nie wstając od biurka w pracy.

trening-funkcjonalny-co-to-za-zwierze

Trening Funkcjonalny co to za zwierzę?

Słowo trening funkcjonalny stało się ostatnio bardzo znane, modne, powszechnie używane lecz często błędnie rozumiane.

pilates-forma-ruchu-dla-osob-rozpoczynajacych-treningi

PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Joseph H. Pilates.

top-najpopularniejszych-cwiczen-na-drazku-aktualizacja-2020

Top najpopularniejszych ćwiczeń na drążku | AKTUALIZACJA 2020

Drążek jest przyrządem, który znalazł szerokie zastosowanie w różnych dziedzinach sportu m.in. street workoucie, kalistenice, treningach siłowych czy gimnastyce. Oto zestawienie najczęściej wykonywanych ćwiczeń na drążku dla początkujących i nie tylko. Zobacz, jak je prawidłowo wykonywać oraz co można dzięki nim osiągnąć.

ktora-kreatyna-dostepna-na-rynku-jest-najlepsza-na-mase

Która kreatyna dostępna na rynku jest najlepsza na masę?

Kreatyna to jeden z suplementów pozwalających na przyspieszenie przyrostu masy mięśniowej. Która ogólnodostępna kreatyna jest najlepsza i umożliwia osiągnięcie najbardziej zadowalających efektów?

idealne-cwiczenie-na-szerokie-bary-podciaganie-sztangi-do-brody-w-pigulce

Idealne ćwiczenie na szerokie bary! Podciąganie sztangi do brody w pigułce

Każdemu z nas trening barków kojarzy się z dobrym dopompowaniem wszystkich aktonów mięśni naramiennych, w szczególności części bocznych. Dobry trening barków to tony przerzuconego żelastwa i w efekcie maksymalizacja ukrwienia komórek. Jak zapewnić sobie możliwie największe ukrwienie barków i jednocześnie rozbudować kaptury? Warto sięgnąć po podciąganie sztangi do brody.

armwrestling-podstawowe-informacje-o-silowaniu-na-reke-aktualizacja-2020

Armwrestling – podstawowe informacje o siłowaniu na rękę | Aktualizacja 2020

Zobaczcie zasady obowiązujące w siłowaniu na rękę. Armwrestling nie jest tak oczywisty na jaki wygląda. Ten sport siłowy wymaga dobrego przygotowania i przemyślanej taktyki.

przykladowy-trening-fbw-jak-go-wykonac

Przykładowy trening FBW – jak go wykonać?

Trening Full Body Workout to jedna z bardziej uniwersalnych aktywności fizycznych trafiająca w gusta wielu osób posiadających różne cele. Jak poprawnie ćwiczyć FBW i o czym warto pamiętać?

trening-na-silowni-od-czego-zaczac

Trening na siłowni – od czego zacząć?

Liczy się nie tylko lokalizacja siłowni, ale również towarzystwo i dobry trener. Sprawdź, co jeszcze!

intensywnosc-treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

trening-w-biurze

Trening w biurze

Oto kilka prostych ruchów które możesz wykonać w pracy aby poczuć energię i ożywić umysł zmęczony biurową rutyną. Ćwiczenia które można wykonać nie wstając od biurka w pracy.

trening-funkcjonalny-co-to-za-zwierze

Trening Funkcjonalny co to za zwierzę?

Słowo trening funkcjonalny stało się ostatnio bardzo znane, modne, powszechnie używane lecz często błędnie rozumiane.

pilates-forma-ruchu-dla-osob-rozpoczynajacych-treningi

PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Joseph H. Pilates.