Testy sprawności fizycznej

Testy sprawności fizycznej

Sprawność sprawności nierówna. Trudno ją ocenić na pierwszy rzut oka. Nie zawsze świadczy o niej rozwinięta muskulatura czy smukła sylwetka. Chcesz mieć lepszą kontrolę nad postępami swoich treningów? Wypróbuj uniwersalne testy sprawności i zbierz informacje o swojej aktualnej formie. Dzięki tej wiedzy możesz skuteczniej optymalizować trening i poprawić swoje wyniki.

Jeśli nie wiesz, dlaczego na pewnym etapie treningów przestałeś osiągać zadowalające rezultaty, warto wykonać test sprawności fizycznej. Szybkość, czas reakcji, zwinność, siła – to wszystko da się zmierzyć. Być może Twój zastój w treningach wymaga pogłębienia innych sprawności? Specjaliści do tego celu polecają znalezienie nowej dyscypliny, która uzupełni lub zastąpi dotychczasową. Czasem dobrze jest też skorzystać z pomocy trenera

 

Najpopularniejsze testy

Nie tylko policja czy wojsko sprawdzają sprawność swoich kandydatów podczas rekrutowania. Każdy może przeprowadzić test sprawności, by dowiedzieć się, w jakiej jest kondycji i co warto jeszcze poprawić. Do najpopularniejszych testów należą Eurofit, test Denisiuka, a także Międzynarodowy Test Sprawności ICSPFT.

Gdzie możesz wykonać podobny test? Tym zajmują się profesjonalni trenerzy sportowi.

 

Zobacz, co sprawdzisz dzięki Międzynarodowemu Testowi Sprawności Fizycznej ICSPFT

 

Test bada sprawność osób w wieku od 6 do 32 lat. Na każdy rok życia przypada inna punktacja, w zależności od rozwoju układu motorycznego i wydolności organizmu. Sprawdzane są następujące sprawności:

 

SZYBKOŚĆ – badana osoba ustawia się przed linią startu i na sygnał gwizdka przebiega wyznaczony 50 metrowy odcinek. Czynność powtarzana jest dwukrotnie – w wyniku zapisuje się najlepszy czas z obu biegów (dokładność do 0,1 s.)

 

SKOCZNOŚĆ (test mocy nóg) – zadanie polega na rozstawieniu nóg w niedużym rozkroku przed linią, ugięciu ich, a następnie (przy jednoczesnym zamachu ramion) na jak najdalszym skoku w przód. Wykonuje się 3 powtórzenia – trener zapisuje Twój najlepszy wynik.

 

WYTRZYMAŁOŚĆ – sprawdzana jest podczas biegu na 600, 800 i 1000 metrów. Odcinek należy pokonać jak najszybciej.

 

SIŁA DŁONI – badana osoba bierze do ręki dynamometr, staje w lekkim rozkroku, opuszcza ręce wzdłuż tułowia tak, aby nie dotykały ciała. Następnie przez chwilę jak najmocniej ściska urządzenie. Wykonywane są dwie próby. Wynik zapisywany jest z dokładnością do 1 kg.

 

SIŁA – testowana osoba staje na podwyższeniu, następnie chwyta drążek, zginając przy tym ramiona i unosząc brodę nad drążkiem. Mierzony jest czas zwisu od momentu usunięcia podwyższenia spod nóg.

 

PODCIĄGANIE – badany chwyta drążek z podskoku lub stojąc na podwyższeniu, a następnie podciąga ciało tak, aby broda znalazła się nad drążkiem. Następnie następuje powrót do zwisu, na maksymalnie 2 sekundy. Liczy się liczba pełnych podciągnięć. Więcej o podciaganiu dla początkujacych możecie przeczytać tutaj

 

ZWINNOŚĆ – próba polega na biegu wahadłowym pomiędzy dwiema liniami, które dzieli odległość 10 metrów. Na każdej z linii zaznaczone są półkola o promieniu 50 cm. Wewnątrz jednego z nich znajdują się 2 klocki. Zadaniem badanej osoby jest jak najszybszy bieg i przeniesienie klocków z jednego półkola do drugiego. Mierzony jest czas wykonania zadania z dokładnością do 0,1 s.

 

SIŁA MIĘŚNI – badana jest liczba poprawnie wykonanych brzuszków w ciągu 30 sekund. Liczą się pełne brzuszki od leżenia poprzez dotknięcie łokciami kolan, a następnie powrót do pozycji leżącej tak, aby splecione za głową palce dotknęły podłogi.

 

GIBKOŚĆ – zadanie polega na stanięciu na podwyższeniu, a następnie na wykonaniu skłonu w dół. Ważne, aby palce dosięgnęły jak najdalej poza krawędź podwyższenia. W tej pozycji należy wytrzymać 2 sekundy. Wynik mierzony jest za pomocą podziałki centymetrowej umieszczonej na podwyższeniu.

 

Innym wartym wymienienia testem wytrzymałości jest Test Coopera – polegający na nieprzerwanym biegu na jak największy dystans przez 12 minut. Więcej na ten temat przeczytacie w artykule: Test Coopera od A do Z

Maria Krajewska 2 21 marca 2016  3239

Dodaj komentarz

  • Kamila
    20 lipca 2017
    Rzeczywiście, bardzo przydatny artykuł
  • Ewin
    20 lipca 2017
    I już wiem jak sprawdzić moje możliwości, dzięki!

Artykuły z kategorii: Trening

scyzoryki-czyli-doskonale-cwiczenie-na-plaski-brzuch

Scyzoryki, czyli doskonałe ćwiczenie na płaski brzuch

Scyzoryki to jedno z najpopularniejszych ćwiczeń praktykowanych w celu zgubienia oponki i wzmocnienia mięśni brzucha, większości osób znane jeszcze z czasów szkolnych. Jak prawidłowo wykonywać scyzoryki?

jak-wykonywac-brzuszki-z-wykorzystaniem-poszczegolnych-przyrzadow

Jak wykonywać brzuszki z wykorzystaniem poszczególnych przyrządów?

Na siłowni znaleźć można wiele przyrządów o różnych zastosowaniach. Niektóre z nich sprawdzają się doskonale podczas robienia brzuszków. Jak wykonywać takie ćwiczenia z wykorzystaniem konkretnych urządzeń?

recepta-na-mocne-i-sprezyste-miesnie-sprawdz-cwiczenia-izometryczne-aktualizacja-2020

Recepta na mocne i sprężyste mięśnie? Sprawdź ćwiczenia izometryczne! | AKTUALIZACJA 2020

Twoje mięśnie są mało stabilne i sprężyste? Ten rodzaj treningu jest dla ciebie! Nie tylko wzmocnisz mięśnie, ale i zwiększysz siłę bez konieczności przerzucania ton żelastwa. Przedstawiamy ćwiczenia izometryczne - lekarstwo na wiele treningowych bolączek i skuteczne narzędzie fizjoterapeutyczne. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację!

trening-brzucha-abs-podstawowe-pojecia-aktualizacja-2020

Trening brzucha ABS – podstawowe pojęcia | AKTUALIZACJA 2020

Trening ABS to nic innego jak zestaw ćwiczeń na mięśnie brzucha. Ich głównym celem jest wyrzeźbienie górnej i dolnej partii mięśni brzucha. Niesamowite efekty widoczne są już po pierwszych tygodniach. Poznaj ciekawe przykłady treningu brzucha ABS. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

energia-z-kofeiny-czy-siegac-po-kawe-przed-treningiem-aktualizacja-2020

Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem? | AKTUALIZACJA 2020

Sportowcy i osoby trenujące sięgają po różnego rodzaju wspomagacze energetyczne. Jednym z nich jest kofeina. A jej naturalnym źródłem – kawa. Jakie są efekty po wypiciu kawy przed treningiem? Czy jest to bezpieczne dla zdrowia? Czy w ogóle powinno się ją pić przed wysiłkiem fizycznym? Kawa przed treningiem siłowym i treningiem cardio – czy to dobry pomysł? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

czy-mozna-uzaleznic-sie-od-sportu-sprawdz-czy-jestes-uzalezniony

Czy można uzależnić się od sportu? Sprawdź, czy jesteś uzależniony!

Mówi się, że sport to zdrowie. Mówi się też, że co za dużo to nie zdrowo. Czy katorżnicze codzienne treningi, rezygnowanie z życia towarzyskiego i ciągłe kontrolowanie własnego wyglądu może doprowadzić do uzależnienia od wysiłku fizycznego? Jak sprawdzić czy jesteśmy uzależnieni od sportu? Jakie jest ryzyko takiego podejścia do treningów i cy zawsze jest dla nas niekorzystne? Odpowiedzi na te – i inne – pytania znajdziecie w poniższym artykule.

czym-rozni-sie-trening-na-boso-od-tego-w-butach

Czym różni się trening na boso od tego w butach?

Większość treningów przeprowadza się w butach, jednak istnieją zajęcia pozwalające na ćwiczenie na bosaka. Takie rozwiązanie niesie za sobą liczne korzyści, z których nie wszyscy zdają sobie sprawę.

gdy-trening-wejdzie-za-bardzo-co-na-zakwasy

Gdy trening wejdzie za bardzo. Co na zakwasy?

Na pewno niejednokrotnie masz taki moment w treningu, że chętnie wykonujesz więcej powtórzeń czy serii niż zakłada twój plan treningowy. Krew pięknie pompuje mięśnie, a tobie zależy na jeszcze lepszych efektach. Jak sobie radzić, gdy pojawi się ból mięśni po treningu? Co na zakwasy?

pompki-na-wszystkie-sposoby-aktualizacja-2020

Pompki na wszystkie sposoby! | AKTUALIZACJA 2020

Pompka – popularne ćwiczenie siłowe, z którym miał do czynienia chyba każdy. Pompki klasyczne, na pięściach, na poręczach… Istnieje mnóstwo konfiguracji o różnym stopniu trudności. Zobacz, jakie są warianty pompek. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

gorset-treningu-jak-wyglada-trening-na-miesnie-glebokie-in-miesnie-posturalne-aktualizacja-2020

Gorset treningu – jak wygląda trening na mięśnie głębokie in. mięśnie posturalne? | AKTUALIZACJA 2020

Lwia część treningów skupia się na ćwiczeniu mięśni powierzchniowych. Nic dziwnego – to one odpowiadają za kształt i wygląd ciała. Nie można jednak zapominać o tym, co kryje się wewnątrz ciała – czyli gorsecie mięśniowym. Dzięki niemu możliwe jest zachowanie prawidłowej postawy ciała i stabilnej sylwetki. Czym właściwie są mięśnie posturalne i jak się je ćwiczy? Kto szczególnie powinien przekonać się do treningu mięśni głębokich?

scyzoryki-czyli-doskonale-cwiczenie-na-plaski-brzuch

Scyzoryki, czyli doskonałe ćwiczenie na płaski brzuch

Scyzoryki to jedno z najpopularniejszych ćwiczeń praktykowanych w celu zgubienia oponki i wzmocnienia mięśni brzucha, większości osób znane jeszcze z czasów szkolnych. Jak prawidłowo wykonywać scyzoryki?

jak-wykonywac-brzuszki-z-wykorzystaniem-poszczegolnych-przyrzadow

Jak wykonywać brzuszki z wykorzystaniem poszczególnych przyrządów?

Na siłowni znaleźć można wiele przyrządów o różnych zastosowaniach. Niektóre z nich sprawdzają się doskonale podczas robienia brzuszków. Jak wykonywać takie ćwiczenia z wykorzystaniem konkretnych urządzeń?

recepta-na-mocne-i-sprezyste-miesnie-sprawdz-cwiczenia-izometryczne-aktualizacja-2020

Recepta na mocne i sprężyste mięśnie? Sprawdź ćwiczenia izometryczne! | AKTUALIZACJA 2020

Twoje mięśnie są mało stabilne i sprężyste? Ten rodzaj treningu jest dla ciebie! Nie tylko wzmocnisz mięśnie, ale i zwiększysz siłę bez konieczności przerzucania ton żelastwa. Przedstawiamy ćwiczenia izometryczne - lekarstwo na wiele treningowych bolączek i skuteczne narzędzie fizjoterapeutyczne. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację!

trening-brzucha-abs-podstawowe-pojecia-aktualizacja-2020

Trening brzucha ABS – podstawowe pojęcia | AKTUALIZACJA 2020

Trening ABS to nic innego jak zestaw ćwiczeń na mięśnie brzucha. Ich głównym celem jest wyrzeźbienie górnej i dolnej partii mięśni brzucha. Niesamowite efekty widoczne są już po pierwszych tygodniach. Poznaj ciekawe przykłady treningu brzucha ABS. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

energia-z-kofeiny-czy-siegac-po-kawe-przed-treningiem-aktualizacja-2020

Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem? | AKTUALIZACJA 2020

Sportowcy i osoby trenujące sięgają po różnego rodzaju wspomagacze energetyczne. Jednym z nich jest kofeina. A jej naturalnym źródłem – kawa. Jakie są efekty po wypiciu kawy przed treningiem? Czy jest to bezpieczne dla zdrowia? Czy w ogóle powinno się ją pić przed wysiłkiem fizycznym? Kawa przed treningiem siłowym i treningiem cardio – czy to dobry pomysł? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

czy-mozna-uzaleznic-sie-od-sportu-sprawdz-czy-jestes-uzalezniony

Czy można uzależnić się od sportu? Sprawdź, czy jesteś uzależniony!

Mówi się, że sport to zdrowie. Mówi się też, że co za dużo to nie zdrowo. Czy katorżnicze codzienne treningi, rezygnowanie z życia towarzyskiego i ciągłe kontrolowanie własnego wyglądu może doprowadzić do uzależnienia od wysiłku fizycznego? Jak sprawdzić czy jesteśmy uzależnieni od sportu? Jakie jest ryzyko takiego podejścia do treningów i cy zawsze jest dla nas niekorzystne? Odpowiedzi na te – i inne – pytania znajdziecie w poniższym artykule.

czym-rozni-sie-trening-na-boso-od-tego-w-butach

Czym różni się trening na boso od tego w butach?

Większość treningów przeprowadza się w butach, jednak istnieją zajęcia pozwalające na ćwiczenie na bosaka. Takie rozwiązanie niesie za sobą liczne korzyści, z których nie wszyscy zdają sobie sprawę.

gdy-trening-wejdzie-za-bardzo-co-na-zakwasy

Gdy trening wejdzie za bardzo. Co na zakwasy?

Na pewno niejednokrotnie masz taki moment w treningu, że chętnie wykonujesz więcej powtórzeń czy serii niż zakłada twój plan treningowy. Krew pięknie pompuje mięśnie, a tobie zależy na jeszcze lepszych efektach. Jak sobie radzić, gdy pojawi się ból mięśni po treningu? Co na zakwasy?

pompki-na-wszystkie-sposoby-aktualizacja-2020

Pompki na wszystkie sposoby! | AKTUALIZACJA 2020

Pompka – popularne ćwiczenie siłowe, z którym miał do czynienia chyba każdy. Pompki klasyczne, na pięściach, na poręczach… Istnieje mnóstwo konfiguracji o różnym stopniu trudności. Zobacz, jakie są warianty pompek. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

gorset-treningu-jak-wyglada-trening-na-miesnie-glebokie-in-miesnie-posturalne-aktualizacja-2020

Gorset treningu – jak wygląda trening na mięśnie głębokie in. mięśnie posturalne? | AKTUALIZACJA 2020

Lwia część treningów skupia się na ćwiczeniu mięśni powierzchniowych. Nic dziwnego – to one odpowiadają za kształt i wygląd ciała. Nie można jednak zapominać o tym, co kryje się wewnątrz ciała – czyli gorsecie mięśniowym. Dzięki niemu możliwe jest zachowanie prawidłowej postawy ciała i stabilnej sylwetki. Czym właściwie są mięśnie posturalne i jak się je ćwiczy? Kto szczególnie powinien przekonać się do treningu mięśni głębokich?