Testy sprawności fizycznej

Testy sprawności fizycznej

Sprawność sprawności nierówna. Trudno ją ocenić na pierwszy rzut oka. Nie zawsze świadczy o niej rozwinięta muskulatura czy smukła sylwetka. Chcesz mieć lepszą kontrolę nad postępami swoich treningów? Wypróbuj uniwersalne testy sprawności i zbierz informacje o swojej aktualnej formie. Dzięki tej wiedzy możesz skuteczniej optymalizować trening i poprawić swoje wyniki.

Jeśli nie wiesz, dlaczego na pewnym etapie treningów przestałeś osiągać zadowalające rezultaty, warto wykonać test sprawności fizycznej. Szybkość, czas reakcji, zwinność, siła – to wszystko da się zmierzyć. Być może Twój zastój w treningach wymaga pogłębienia innych sprawności? Specjaliści do tego celu polecają znalezienie nowej dyscypliny, która uzupełni lub zastąpi dotychczasową. Czasem dobrze jest też skorzystać z pomocy trenera

 

Najpopularniejsze testy

Nie tylko policja czy wojsko sprawdzają sprawność swoich kandydatów podczas rekrutowania. Każdy może przeprowadzić test sprawności, by dowiedzieć się, w jakiej jest kondycji i co warto jeszcze poprawić. Do najpopularniejszych testów należą Eurofit, test Denisiuka, a także Międzynarodowy Test Sprawności ICSPFT.

Gdzie możesz wykonać podobny test? Tym zajmują się profesjonalni trenerzy sportowi.

 

Zobacz, co sprawdzisz dzięki Międzynarodowemu Testowi Sprawności Fizycznej ICSPFT

 

Test bada sprawność osób w wieku od 6 do 32 lat. Na każdy rok życia przypada inna punktacja, w zależności od rozwoju układu motorycznego i wydolności organizmu. Sprawdzane są następujące sprawności:

 

SZYBKOŚĆ – badana osoba ustawia się przed linią startu i na sygnał gwizdka przebiega wyznaczony 50 metrowy odcinek. Czynność powtarzana jest dwukrotnie – w wyniku zapisuje się najlepszy czas z obu biegów (dokładność do 0,1 s.)

 

SKOCZNOŚĆ (test mocy nóg) – zadanie polega na rozstawieniu nóg w niedużym rozkroku przed linią, ugięciu ich, a następnie (przy jednoczesnym zamachu ramion) na jak najdalszym skoku w przód. Wykonuje się 3 powtórzenia – trener zapisuje Twój najlepszy wynik.

 

WYTRZYMAŁOŚĆ – sprawdzana jest podczas biegu na 600, 800 i 1000 metrów. Odcinek należy pokonać jak najszybciej.

 

SIŁA DŁONI – badana osoba bierze do ręki dynamometr, staje w lekkim rozkroku, opuszcza ręce wzdłuż tułowia tak, aby nie dotykały ciała. Następnie przez chwilę jak najmocniej ściska urządzenie. Wykonywane są dwie próby. Wynik zapisywany jest z dokładnością do 1 kg.

 

SIŁA – testowana osoba staje na podwyższeniu, następnie chwyta drążek, zginając przy tym ramiona i unosząc brodę nad drążkiem. Mierzony jest czas zwisu od momentu usunięcia podwyższenia spod nóg.

 

PODCIĄGANIE – badany chwyta drążek z podskoku lub stojąc na podwyższeniu, a następnie podciąga ciało tak, aby broda znalazła się nad drążkiem. Następnie następuje powrót do zwisu, na maksymalnie 2 sekundy. Liczy się liczba pełnych podciągnięć. Więcej o podciaganiu dla początkujacych możecie przeczytać tutaj

 

ZWINNOŚĆ – próba polega na biegu wahadłowym pomiędzy dwiema liniami, które dzieli odległość 10 metrów. Na każdej z linii zaznaczone są półkola o promieniu 50 cm. Wewnątrz jednego z nich znajdują się 2 klocki. Zadaniem badanej osoby jest jak najszybszy bieg i przeniesienie klocków z jednego półkola do drugiego. Mierzony jest czas wykonania zadania z dokładnością do 0,1 s.

 

SIŁA MIĘŚNI – badana jest liczba poprawnie wykonanych brzuszków w ciągu 30 sekund. Liczą się pełne brzuszki od leżenia poprzez dotknięcie łokciami kolan, a następnie powrót do pozycji leżącej tak, aby splecione za głową palce dotknęły podłogi.

 

GIBKOŚĆ – zadanie polega na stanięciu na podwyższeniu, a następnie na wykonaniu skłonu w dół. Ważne, aby palce dosięgnęły jak najdalej poza krawędź podwyższenia. W tej pozycji należy wytrzymać 2 sekundy. Wynik mierzony jest za pomocą podziałki centymetrowej umieszczonej na podwyższeniu.

 

Innym wartym wymienienia testem wytrzymałości jest Test Coopera – polegający na nieprzerwanym biegu na jak największy dystans przez 12 minut. Więcej na ten temat przeczytacie w artykule: Test Coopera od A do Z

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Maria Krajewska 2 21 marca 2016  4570

Dodaj komentarz

  • Kamila
    20 lipca 2017
    Rzeczywiście, bardzo przydatny artykuł
  • Ewin
    20 lipca 2017
    I już wiem jak sprawdzić moje możliwości, dzięki!

Artykuły z kategorii: Trening

odpoczynek-od-treningow-tez-trzeba-zaplanowac

Odpoczynek od treningów też trzeba zaplanować!

Błędne jest przekonanie, że zwiększenie częstotliwości treningów zapewni lepsze wyniki sportowe. To regeneracja mięśniowa jest kluczem do osiągnięcia zamierzonych efektów treningowych. Zobacz, jak powinno się planować przerwy od treningów. Poznaj sposoby na skuteczne wykorzystanie dni odpoczynku!

street-workout-w-damskiej-wersji

Street workout w damskiej wersji

Nikt nie powiedział, że miejski trening jest zarezerwowany tylko dla mężczyzn. Panie także chętnie trenują street workout. Oto, dlaczego ten typ treningu sprawdza się w damskim wydaniu!

jak-powinno-sie-trenowac-przy-podcisnieniu

Jak powinno się trenować przy podciśnieniu?

Podciśnienie, zwane też niedociśnieniem zwykle nie jest przeciwwskazaniem do uprawiania sportu. Wręcz przeciwnie – wysiłek fizyczny może wzmocnić serce oraz usprawnić pracę układu krążenia. Ważne jest jednak umiejętne i bezpieczne dobranie ćwiczeń dla osób cierpiących na tę chorobę serca. Jak wygląda trening osób z podciśnieniem?

czy-wada-wzroku-moze-przeszkodzic-w-treningach-silowych-i-biegowych

Czy wada wzroku może przeszkodzić w treningach siłowych i biegowych?

Panuje przekonanie, że wada wzroku może w pewien sposób ograniczać możliwość uprawiania niektórych rodzajów sportów. Jak ta sytuacja przedstawia się w przypadku treningu siłowego i biegania? Czy te metody treningowe mogą być niebezpieczne dla osób z wadą wzroku? A może ćwiczenia dodatkowo pogłębiają wadę lub narażają wzrok na poważniejsze następstwa? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w poniższym artykule.

silownia-w-domu-chwilowa-zmiana-czy-nowy-nawyk

Siłownia w domu - chwilowa zmiana czy nowy nawyk?

Definicja aktywności fizycznej zdecydowanie zmieniła swój wymiar w ostatnim roku. Definicją, autentycznego zaangażowania w trening stała się codzienna indywidualna determinacja. Wypad na siłownię przestał być zwykłym elementem dnia, a zajęcia fitness w grupie są wręcz dobrem luksusowym.

trening-silowo-wytrzymalosciowy-jak-go-dobrze-zaplanowac

Trening siłowo-wytrzymałościowy - jak go dobrze zaplanować?

Siłowy trening w klubie fitness albo jego bliźniacza wersja do wykonania w domu z czasem przestanie przynosić wymierne efekty. Coś będzie się dziać, ale nie do końca będzie wiadomo, czy to nadal droga do przodu. Z pomocą przyjdzie trening siłowo-wytrzymałościowy. Co to takiego?

bezpieczenstwo-i-higiena-w-pigulce-jak-zadbac-o-swoje-stawy-podczas-treningow

Bezpieczeństwo i higiena w pigułce: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Choć w istocie stawy to ruchome połączenia kości, należy pamiętać, że nadmierny wysiłek może szybko doprowadzić do stanów zapalnych czy kontuzji. Ważne jest odpowiednie podejście do wysiłku i diety, aby cały proces treningowy był jak najbardziej optymalny. Zobacz, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów i nie martw się o swoją kondycję za kilka lat.

jak-powinno-sie-trenowac-przy-nadcisnieniu

Jak powinno się trenować przy nadciśnieniu?

Choroby układu krążenia i serca są nam nieobce w dzisiejszej rzeczywistości. To, że regularna aktywność fizyczna może im zapobiec jest jasne. Jak jednak powinno się trenować, jeśli już cierpi się na nadciśnienie? Zobacz, jakie sporty są bezpieczne przy tej chorobie serca.

odwodnienie-czyli-najwiekszy-wrog-sportowca-jak-go-pokonac

Odwodnienie, czyli największy wróg sportowca. Jak go pokonać?

Podczas intensywnego treningu metabolizm przyspiesza nawet dwudziestokrotnie. Zwiększa się temperatura ciała, a tym samym wypacanie wody i soli mineralnych z organizmu. Odwodnienie może prowadzić do znacznego osłabienia organizmu, a nawet zagrożenia życia. Zobacz, jak skutecznie nawadniać organizm, by ustrzec się skutków odwodnienia.

trening-tlenowy-czy-beztlenowy-ktory-rodzaj-wysilku-lepiej-sie-sprawdzi

Trening tlenowy czy beztlenowy: który rodzaj wysiłku lepiej się sprawdzi?

Wiele osób podchodzi do form organizacji treningu zero-jedynkowo. Przyjmuje się, że skoro dana forma treningowa działa, inna mogłaby nie dać takiego efektu. Tymczasem sprawa jest bardziej złożona i trudno jednoznacznie stwierdzić, która forma wysiłku będzie lepsza. To jak: trening tlenowy czy beztlenowy?

odpoczynek-od-treningow-tez-trzeba-zaplanowac

Odpoczynek od treningów też trzeba zaplanować!

Błędne jest przekonanie, że zwiększenie częstotliwości treningów zapewni lepsze wyniki sportowe. To regeneracja mięśniowa jest kluczem do osiągnięcia zamierzonych efektów treningowych. Zobacz, jak powinno się planować przerwy od treningów. Poznaj sposoby na skuteczne wykorzystanie dni odpoczynku!

street-workout-w-damskiej-wersji

Street workout w damskiej wersji

Nikt nie powiedział, że miejski trening jest zarezerwowany tylko dla mężczyzn. Panie także chętnie trenują street workout. Oto, dlaczego ten typ treningu sprawdza się w damskim wydaniu!

jak-powinno-sie-trenowac-przy-podcisnieniu

Jak powinno się trenować przy podciśnieniu?

Podciśnienie, zwane też niedociśnieniem zwykle nie jest przeciwwskazaniem do uprawiania sportu. Wręcz przeciwnie – wysiłek fizyczny może wzmocnić serce oraz usprawnić pracę układu krążenia. Ważne jest jednak umiejętne i bezpieczne dobranie ćwiczeń dla osób cierpiących na tę chorobę serca. Jak wygląda trening osób z podciśnieniem?

czy-wada-wzroku-moze-przeszkodzic-w-treningach-silowych-i-biegowych

Czy wada wzroku może przeszkodzić w treningach siłowych i biegowych?

Panuje przekonanie, że wada wzroku może w pewien sposób ograniczać możliwość uprawiania niektórych rodzajów sportów. Jak ta sytuacja przedstawia się w przypadku treningu siłowego i biegania? Czy te metody treningowe mogą być niebezpieczne dla osób z wadą wzroku? A może ćwiczenia dodatkowo pogłębiają wadę lub narażają wzrok na poważniejsze następstwa? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w poniższym artykule.

silownia-w-domu-chwilowa-zmiana-czy-nowy-nawyk

Siłownia w domu - chwilowa zmiana czy nowy nawyk?

Definicja aktywności fizycznej zdecydowanie zmieniła swój wymiar w ostatnim roku. Definicją, autentycznego zaangażowania w trening stała się codzienna indywidualna determinacja. Wypad na siłownię przestał być zwykłym elementem dnia, a zajęcia fitness w grupie są wręcz dobrem luksusowym.

trening-silowo-wytrzymalosciowy-jak-go-dobrze-zaplanowac

Trening siłowo-wytrzymałościowy - jak go dobrze zaplanować?

Siłowy trening w klubie fitness albo jego bliźniacza wersja do wykonania w domu z czasem przestanie przynosić wymierne efekty. Coś będzie się dziać, ale nie do końca będzie wiadomo, czy to nadal droga do przodu. Z pomocą przyjdzie trening siłowo-wytrzymałościowy. Co to takiego?

bezpieczenstwo-i-higiena-w-pigulce-jak-zadbac-o-swoje-stawy-podczas-treningow

Bezpieczeństwo i higiena w pigułce: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Choć w istocie stawy to ruchome połączenia kości, należy pamiętać, że nadmierny wysiłek może szybko doprowadzić do stanów zapalnych czy kontuzji. Ważne jest odpowiednie podejście do wysiłku i diety, aby cały proces treningowy był jak najbardziej optymalny. Zobacz, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów i nie martw się o swoją kondycję za kilka lat.

jak-powinno-sie-trenowac-przy-nadcisnieniu

Jak powinno się trenować przy nadciśnieniu?

Choroby układu krążenia i serca są nam nieobce w dzisiejszej rzeczywistości. To, że regularna aktywność fizyczna może im zapobiec jest jasne. Jak jednak powinno się trenować, jeśli już cierpi się na nadciśnienie? Zobacz, jakie sporty są bezpieczne przy tej chorobie serca.

odwodnienie-czyli-najwiekszy-wrog-sportowca-jak-go-pokonac

Odwodnienie, czyli największy wróg sportowca. Jak go pokonać?

Podczas intensywnego treningu metabolizm przyspiesza nawet dwudziestokrotnie. Zwiększa się temperatura ciała, a tym samym wypacanie wody i soli mineralnych z organizmu. Odwodnienie może prowadzić do znacznego osłabienia organizmu, a nawet zagrożenia życia. Zobacz, jak skutecznie nawadniać organizm, by ustrzec się skutków odwodnienia.

trening-tlenowy-czy-beztlenowy-ktory-rodzaj-wysilku-lepiej-sie-sprawdzi

Trening tlenowy czy beztlenowy: który rodzaj wysiłku lepiej się sprawdzi?

Wiele osób podchodzi do form organizacji treningu zero-jedynkowo. Przyjmuje się, że skoro dana forma treningowa działa, inna mogłaby nie dać takiego efektu. Tymczasem sprawa jest bardziej złożona i trudno jednoznacznie stwierdzić, która forma wysiłku będzie lepsza. To jak: trening tlenowy czy beztlenowy?