Techniki jazdy downhill

Downhill należy do sportów ekstremalnych. Tym samym ogromne znaczenie ma opanowanie prawidłowej techniki jazdy. W innym przypadku – treningi mogą być naprawdę niebezpieczne. Zobacz, na czym polega pokonywanie przeszkód i zakrętów. Dowiedz się, jak zachowywać się na zjazdach i wykonywać skoki. Oto podstawy downhillowej techniki jazdy.
Downhillowa technika jazdy – pokonywanie zakrętów
Skręt na downhillowej trasie wiąże się ze skierowaniem ciała w stronę, w którą sportowiec chce jechać. Dobrym wyjściem jest skierowanie wzroku po linii prostej właśnie w stronę docelowego skrętu. W taki sposób dostosuj ułożenie ciała. Technika skrętu może również opierać się na uchu bioder. Na zakrętach liczy się również pochylanie roweru – nie ciała. Tułów powinien znajdować się w jak najbardziej pionowej pozycji. Dlaczego? Sportowca nie zaskoczy wtedy kolejny zakręt, zmiana przyczepności czy przeszkody na trasie.
Jeśli chcesz osiągnąć mocniejsze pochylenie roweru – wyprostuj łokieć po stronie, w którą skręcasz. Automatycznie kierownica przechyli się w przód, a sam zakręt się pogłębi.
Downhillowa technika jazdy – kładzenie się z rowerem

Taka sytuacja może pojawić się na przykład na szybkich bandach. Podczas manewru kładzenia się razem z rowerem możesz mieć problem z opanowaniem własnego błędnika. Można temu zapobiec poprzez pionowe trzymanie głowy. To powoduje oszukanie mózgu – myśli, że sportowiec nie jest pochylony pod dużym kątem. Co więcej, pionowa pozycja głowy umożliwia lepsze obserwowanie terenu oraz dokładniejsze kontrolowanie reakcji. Ważne jest również płynne przejście do kładzenia się – należy unikać nagłych zmian wysokości ułożenia ciała oraz wstrząsów.
Downhillowa technika jazdy – zjazdy
Podczas zjazdów największe znaczenie ma zachowanie prawidłowej pozycji ciała oraz właściwej techniki jazdy i pokonywania zakrętów. Wysokie i trudne zjazdy wymagają ponadto uprzedniej bazy w postaci treningu siły i treningów ogólnorozwojowych. Pozycja zjazdowa obejmuje maksymalne obniżenie tułowia. Osoby początkujące powinny ułożyć dłonie w dolnym chwycie kierownicy, ugiąć nogi i podeprzeć tułów z tyłu na czubku siodełka, głowa przechylona w przód nad kierownicą. Osoby bardziej zaawansowane mogą usiąść na ramie poniżej siodełka. Dłonie w dolnym chwycie i kontrola hamulców. Utrudnieniem może być chwyt górny i wychylenie głowy poza kierownicę.
Nauka latania na downhillowym rowerze
- Najazd na przeszkodę. Podjeżdżając do przeszkody lepiej nie zmniejszać prędkości jazdy. Może to spowodować zahaczenie o nią przednim kołem, a w efekcie – lot nad kierownicą. Ważne jest równomierne rozłożenie ciężaru ciała na obu stopach i lekkie odchylenie tułowia.
- Wybijanie się. Chwilę przed planowanym lotem należy mocniej docisnąć stopami na pedały. W tym momencie następuje wybicie się poprzez poderwanie kierownicy (rower powinien być w poziomej pozycji). Można rozpocząć prostowanie kończyn.
- Latanie. Należy całkowicie wyprostować kończyny górne i dolne. Ważne jest utrzymanie roweru w poziomej pozycji.
- Schodzenie na ziemię. Powinno się lekko ugiąć kończyny i w tym samym momencie przenosić środek ciężkości ciała na w tył. Wzrok skierowany na wprost.
- Ostateczne lądowanie. Zdecydowane ugięcie kończyn dla amortyzacji podczas lądowania. Ciało odchylone w tył. Ważne jest wylądowanie na dwóch kołach.
Downhillowa technika jazdy – porady

- Postaw na pracę nóg. Na spadkach terenu i zakrętach „pompuj” rower za pomocą pedałów, nie kierownicy. To właśnie nogi powinny współpracować na trasie. Dzięki temu zachowasz stabilizację i właściwe położenie środka ciężkości ciała.
- Unikaj nadprogramowej pracy rąk. Zmęczone ręce ograniczają możliwość sterowania rowerem, także hamowania. Dobrym wyjściem jest stanie na rowerze.
- Pięty trzymaj nisko. Takie ich ułożenie zwiększa przyczepność na pedałach platformowych. Ponadto, usprawnia hamowanie i jazdę na nierównym terenie.
- Rozstawiaj łokcie na boki na zakrętach. Wtajemniczeni zwą takie ułożenie ciała „silną pozycją”. Dzięki temu dobrze obciążysz przednie koło.
- Kieruj wzrok na większe odległości. Dzięki temu możesz zwiększać prędkość jazdy. Obserwowanie bliskiego otoczenia powoduje zwalnianie tempa.
- Nie skupiaj się na elementach trasy – obserwuj całość. Kieruj wzrok w stronę, w którą chcesz jechać. W ten sposób również zauważysz ewentualne przeszkody. Wpatrywanie się w detale może wywołać zapatrywanie się – a tym samym szybszy upadek z roweru. Rower bowiem jedzie w tę stronę, w którą się patrzysz.
Czytaj dalej: Najważniejsze zawody kolarstwa górskiego
Bezpieczny trening downhill
Z uwagi na duże ryzyko kontuzji i urazów w tym sporcie warto rozpoczynać i kontynuować naukę downhillu pod okiem trenera. Trasy do ekstremalnej jazdy rowerem mogą zaskoczyć. Nawet niewielkie odstępstwa od prawidłowej techniki mogą skutkować poważnymi urazami. Z pomocą trenera downhillu opanujesz prawidłową technikę jazdy w każdej sytuacji na trasie.
Dziękujemy za dodanie opini!