Taniec na rurze – kontuzje i zagrożenia podczas treningu

Taniec na rurze – kontuzje i zagrożenia podczas treningu

Pole dance to atrakcyjny sport, który pozwala na ukształtowanie własnej sylwetki. Jednak ze względu na ilość zróżnicowanych, dynamicznych elementów zawartych w treningach pole dance nietrudno o kontuzje. Poznaj zagrożenia, które wiążą się z treningiem tańca na rurze.

Odpowiednie przygotowanie do treningu pole dance

Pole dance jest sportem łączącym gimnastykę, taniec i trening siłowy. Ze względu na dynamiczny charakter tego tańca nietrudno podczas treningów o kontuzje. Warto jednak pamiętać o tym, by jako początkujący sprawdzić czy wcześniejsze kontuzje lub obecny stan zdrowia nie przeszkadzają w rozpoczęciu treningu. Treningi pole dance powinno się zacząć od ustalenia z instruktorem celów, które chce się osiągnąć. Trener pole dance będzie wiedział jak ułożyć plan treningowy, by nie nadwyrężyć mięśni i ścięgien oraz przyzwyczaić organizm do zwiększonego wysiłku fizycznego. Przed każdym treningiem ważna jest rozgrzewka, która pozwoli na odpowiednie przygotowanie ciała do treningu. Każdy ćwiczący pole dance powinien pamiętać, że ważne jest, by w pierwszej kolejności brać pod uwagę własne możliwości. Wykonywanie figur, które wymagają większego rozciągnięcia i wzmocnienia ciała niż stan obecny może skutkować poważną kontuzją. Podczas treningów pole dance istotne jest więc rozciągnięcie, siła, wytrzymałość, płynność ruchów czy dynamika. Nie trzeba być perfekcyjnie przygotowanym na pierwszy trening – wszystkie z tych cech można udoskonalić podczas zajęć. Pole dance może przecież trenować każdy.

Zagrożenia związane z elementami akrobatycznymi w pole dance oraz pionowym ustawieniem drążka

Obecność drążka oraz elementów akrobatycznych wiąże się z wykorzystaniem treningu siłowego. Podciąganie się, utrzymywanie ciężaru ciała na nogach, rękach lub ze wsparciem o piszczel – takie ćwiczenia mogą skutkować kontuzją, lub upadkiem z rury.

Najczęstsze kontuzje w tańcu na rurze:

- skaleczenia, otarcia, siniaki – trudno uniknąć ich podczas treningu pole dance;

- naciągnięcia, rzadziej naderwania mięśni, więzadeł i ścięgien;

- przeciążenia barków, stany zapalne stawów barkowych, wypadanie barku;

- skręcenia kostek;

- stłuczenia, wgniecenia i złamania kości szczególnie podczas upadków;

- wybicie palców;

- wgniecenie żeber;

- wstrząśnienie mózgu.

Najczęstsze przyczyny urazów podczas treningów pole dance:

- upadek z drążka;

- nieuświadomienie trenujących o istniejących zagrożeniach oraz o metodach regeneracji po treningu;

- trenowanie podczas dużego zmęczenia;

- nieumiejętne planowanie zbyt obciążających treningów;

- stosowanie błędnych technik rozciągania (bardzo ważny element podczas treningu pole dance);

- nieodpowiednia forma rozgrzewki;

- brak zrównoważonych treningów (np. brak ćwiczeń siłowych wzmacniających);

- nieprzestrzeganie odpowiedniej diety.

Jak zabezpieczyć się przed kontuzją podczas treningu pole dance?

Odpowiednio przygotowane ciało do wykonywania ćwiczeń o coraz większej trudności i złożoności może zmniejszyć ryzyko kontuzji. Warto pamiętać o odpowiedniej rozgrzewce i przygotowaniu do ćwiczeń. Organizm podczas treningu powinien być zregenerowany i wypoczęty. Dobrym sposobem jest również korzystanie z materacy, które mogą zamortyzować ewentualny upadek z drążka. Ponadto ważne jest, żeby podczas treningu pole dance brać pod uwagę oznaki, które daje własne ciało. Każdy objaw zmęczenia lub przeciążenia to znak, by zmniejszyć intensywność treningu lub go przerwać. Istotna jest również ogólna wiedza na temat własnego ciała oraz wpływu treningu na poszczególne jego partie. Tego typu informacje mogą pomóc w ułożeniu odpowiedniego planu treningowego, który nie obciąży nadmiernie jednej partii ciała. Podczas treningu pole dance rozciąganie zmęczonych partii ciała może zapobiec naderwaniu lub uszkodzeniu mięśni. Dodatkowo, regularne masaże mogą pomóc w potreningowej regeneracji ciała.

W zapobieganiu kontuzjom podczas treningu pole dance dużą rolę gra uświadomienie sobie zagrożeń obecnych w tym sporcie. Każda chwila nieuwagi może skutkować ewentualną kontuzją, dlatego podczas ćwiczeń należy być wyjątkowo skupionym. Figury w pole dance są wymagające – ważne jest, by wiedzieć, że wykonanie każdej z nich może skutkować urazem.

Pole dance to coś więcej niż ryzyko kontuzji

upadek pole dance taniec na rurze kontuzja

Nie należy podchodzić do treningów pole dance ze strachem przed kontuzją. Pole dance jest sportem wymagającym ciężkiej pracy i czasu. Nie jest jednak niedostępny – każdy może zacząć trenować pole dance. Jest dodatkowo dobrym sposobem na wysmuklenie sylwetki, poprawienie sprawności fizycznej czy podniesienie świadomości własnego ciała. Owszem, istnieje ryzyko kontuzji oraz poszczególne elementy treningów niosą ze sobą zagrożenie, jednak pod opieką wyszkolonego instruktora z ukończonym kursem pierwszej pomocy treningi są bezpieczne. Każdy trenujący powinien przede wszystkim znać swoje możliwości i obserwować swoje ciało. Warto jednak wiedzieć o niebezpieczeństwach, które mogą się pojawić podczas treningu i dzięki tej wiedzy – zapobiegać kontuzjom.

Dominika Górska 3 7 października 2016  4501

Dodaj komentarz

  • 20 lipca 2017
    Ale fail!!
  • Oleksandra22
    10 października 2016
    Wciąż myślę o pole dance, ale boję się, bo jednak jest to wymagający sport. Może polecicie instruktora, który pomoże mi pokonać mój strach? Moim marzeniem jest umieć robić te wszystkie figury na rurze.
  • Jar134
    7 października 2016
    "tańću na rurze" - jakaś chyba nowa dyscyplina :)

Artykuły z kategorii: Pole dance

nauka-pole-dance-dla-poczatkujacych

Nauka pole dance dla początkujących

Nie da się ukryć, że umiejętność tańczenia na rurze oraz wykonywanie skomplikowanych figur jest marzeniem wielu pań. Osiągnięcie perfekcji w tej dyscyplinie jest jednak długotrwałą drogą. Zobacz, jak przebiega nauka pole dance na poziomie początkującym.

czy-od-treningu-pole-dance-urosna-miesnie

Czy od treningu pole dance urosną mięśnie?

Taniec na rurze cieszy się ogromną popularnością wśród młodych kobiet. Pole dance to nie tylko taniec, ale również intensywny trening, który doskonale wpłynie na Twoją sylwetkę. Jakie korzyści daje trening tańca na rurze? I czy od pole dance rosną mięśnie?

jak-szybko-mozna-nauczyc-sie-podstaw-pole-dance

Jak szybko można nauczyć się podstaw pole dance?

Pole dance można trenować latami i wciąż poznawać nowe figury. Ile jednak trwa nauka podstaw tego sportu? Czego można nauczyć się w początkowym okresie treningów pole dance?

jak-wyglada-trening-pole-dance

Jak wygląda trening pole dance?

Seksowny fitness na rurze ściąga coraz więcej zainteresowanych. W większości klubów fitness można spotkać zajęcia pole dance. Jak wygląda taki trening? Jak się do niego przygotować?

pole-dance-najtrudniejsze-figury-na-rurze

Pole dance – najtrudniejsze figury na rurze

Wraz ze stopniem zaawansowania w treningach pole dance rośnie poziom trudności wykonywanych figur. Zobacz, które figury pole dance należą do najtrudniejszych.

pole-dance-wybor-rury-do-tanca

Pole dance – wybór rury do tańca

Trenujesz pole dance i zastanawiasz się jaki rodzaj rurki jest najlepszy dla ciebie? Zobacz wady i zalety rury statycznej oraz rury obrotowej. Rodzaje rur do tańca sportowego pole dance.

wplyw-pole-dance-na-odchudzanie-oraz-budowe-miesni

Wpływ pole dance na odchudzanie oraz budowę mięśni

Pole dance podbija serca coraz większej liczby osób. Łączy w sobie taniec oraz intensywny trening. Uprawianie tego sportu doskonale kształtuje i wysmukla sylwetkę. Jak pole dance wpływa także na odchudzanie i budowę mięśni?

figury-pole-dance-dla-poczatkujacych

Figury pole dance dla początkujących

Zaczynasz swoją przygodę z pole dance i nie wiesz od czego zacząć? Oto figury w tańcu na rurze dla początkujących. Zobacz jak łatwo możesz się nauczyć figur na rurze.

pole-dance-sztuka-tanca-na-rurze

Pole dance – sztuka tańca na rurze

Taniec na rurze przebojem zdobywa popularność. Zobacz sport który łączy trening siłowy z tańcem i gimnastyką.

nauka-pole-dance-dla-poczatkujacych

Nauka pole dance dla początkujących

Nie da się ukryć, że umiejętność tańczenia na rurze oraz wykonywanie skomplikowanych figur jest marzeniem wielu pań. Osiągnięcie perfekcji w tej dyscyplinie jest jednak długotrwałą drogą. Zobacz, jak przebiega nauka pole dance na poziomie początkującym.

czy-od-treningu-pole-dance-urosna-miesnie

Czy od treningu pole dance urosną mięśnie?

Taniec na rurze cieszy się ogromną popularnością wśród młodych kobiet. Pole dance to nie tylko taniec, ale również intensywny trening, który doskonale wpłynie na Twoją sylwetkę. Jakie korzyści daje trening tańca na rurze? I czy od pole dance rosną mięśnie?

jak-szybko-mozna-nauczyc-sie-podstaw-pole-dance

Jak szybko można nauczyć się podstaw pole dance?

Pole dance można trenować latami i wciąż poznawać nowe figury. Ile jednak trwa nauka podstaw tego sportu? Czego można nauczyć się w początkowym okresie treningów pole dance?

jak-wyglada-trening-pole-dance

Jak wygląda trening pole dance?

Seksowny fitness na rurze ściąga coraz więcej zainteresowanych. W większości klubów fitness można spotkać zajęcia pole dance. Jak wygląda taki trening? Jak się do niego przygotować?

pole-dance-najtrudniejsze-figury-na-rurze

Pole dance – najtrudniejsze figury na rurze

Wraz ze stopniem zaawansowania w treningach pole dance rośnie poziom trudności wykonywanych figur. Zobacz, które figury pole dance należą do najtrudniejszych.

pole-dance-wybor-rury-do-tanca

Pole dance – wybór rury do tańca

Trenujesz pole dance i zastanawiasz się jaki rodzaj rurki jest najlepszy dla ciebie? Zobacz wady i zalety rury statycznej oraz rury obrotowej. Rodzaje rur do tańca sportowego pole dance.

wplyw-pole-dance-na-odchudzanie-oraz-budowe-miesni

Wpływ pole dance na odchudzanie oraz budowę mięśni

Pole dance podbija serca coraz większej liczby osób. Łączy w sobie taniec oraz intensywny trening. Uprawianie tego sportu doskonale kształtuje i wysmukla sylwetkę. Jak pole dance wpływa także na odchudzanie i budowę mięśni?

figury-pole-dance-dla-poczatkujacych

Figury pole dance dla początkujących

Zaczynasz swoją przygodę z pole dance i nie wiesz od czego zacząć? Oto figury w tańcu na rurze dla początkujących. Zobacz jak łatwo możesz się nauczyć figur na rurze.

pole-dance-sztuka-tanca-na-rurze

Pole dance – sztuka tańca na rurze

Taniec na rurze przebojem zdobywa popularność. Zobacz sport który łączy trening siłowy z tańcem i gimnastyką.