Tańczący stretching – jak rozciągają się tancerze?

Tańczący stretching – jak rozciągają się tancerze?

Doskonalenie stopnia rozciągnięcia pozwala sukcesywne zwiększanie możliwości tancerzy klasycznych. W wielu szkołach tańca możemy znaleźć osobne zajęcia ukierunkowane właśnie na poprawę rozciągnięcia i gibkości ciała. Jak wygląda stretching dla tancerzy klasycznych?

Tanecznym krokiem na trening rozciągania

Ćwiczenia rozciągające dla tancerzy klasycznych układane są z wykorzystaniem fizjologii rozciągania mięśni. Techniki rozciągające w treningu tancerzy klasycznych stosuje się po zakończeniu treningu głównego. Ważne jest nauczenie się konkretnych ruchów na poszczególne partie mięśniowe (szczególnie te najbardziej aktywne w trakcie sesji tanecznych). Co więcej, stretching w tej dyscyplinie służy zapobieganiu urazom narządu ruchu. Dzięki nim możliwy jest także bezpieczny i regularny postęp w rozwoju tanecznym.

Rola stretchingu po tanecznym treningu
taniec rozciąganie

Podobnie jak rozgrzewka, rozciąganie jest obowiązkowym elementem każdej jednostki treningowej – także w przypadku treningu tanecznego. Po zakończonych ćwiczeniach należy więc przeprowadzić ćwiczenia na rozluźnienie poszczególnych partii mięśniowych. Po tanecznej jednostce treningowej dobrym wyjściem jest również włączenie technik schładzania mięśni (np. lodem). Tu przyda się też posiłek potreningowy składający się w większości z węglowodanów.

Rozciąganie w treningu tanecznym pozwala więc na poprawę ogólnej sprawności, zmniejszenie ryzyka kontuzji czy zapobieganie innym dolegliwościom. Co więcej, dzięki stretchingowi poprawiają się estetyka i płynność ruchu tancerza klasycznego. Ćwiczenia rozciągające oddziałują również na wygląd ciała ćwiczącego. Nie bez znaczenia jest również efekt w postaci poprawy samopoczucia po sesji rozciągającej.

Taneczny trening rozciągania na przykładzie baletu

W planie treningowym baletnicy ogromną rolę odgrywają ćwiczenia rozciągające. W tej dyscyplinie tanecznej bowiem podstawą rozwoju umiejętności i możliwości jest elastyczność i gibkość całego ciała. Techniki zaczerpnięte z baletu klasycznego poleca się również tancerzom innych stylów. Większość ćwiczeń rozciągających odbywa się przy drążku, mniejsza część – bez niego. Ćwiczenia baletowe mają wpływ na stymulowanie funkcjonowania wszystkich stawów oraz zwiększanie ich zakresu ruchu. Osiągnięciu takiego celu służą specjalne metody treningowe. Jedna z nich skupia się na wykorzystywaniu precyzyjnych ruchów rąk. W taki sposób baletnice zyskują również grację i doskonalą zmysł koncentracji.

Taneczne rozciąganie – technika Barre Au Sol
rozciąganie taniec

Ta metoda treningowa jest połączeniem technik baletu klasycznego, pilatesu oraz tańca współczesnego. Dzięki niej możliwe jest poprawienie elastyczności całego ciała oraz wzmocnienie mięśni nóg (szczególnie przywodzicieli) i tułowia. Stosowanie techniki Barre Au Sol ma wpływ na ogólne rozciągnięcie wszystkich partii mięśniowych. Co więcej, poprawia funkcjonowanie ukłdu ruchu oraz rozwija zmysł koncentracji. Jest także sposobem na wzmocnienie części ciała odpowiedzialnych za rotację bioder czy trzymanie takich pozycji jak np. arabesque.

Podstawową zasadą w tej technice ćwiczeń rozciągających jest wykonywanie ruchów w pozycji leżącej. Zwykle są one bardzo podobne do tych robionych przy drążku. Ćwiczenia są tak skonstruowane, by obciążenie stawów kolanowych i skokowych oraz pleców było jak najmniejsze.

Tańce, hulanki, swawole – rozciąganie do szpagatu

Wypracowanie odpowiedniej gibkości potrzebnej do wykonania szpagatu jest czasochłonnym zadaniem. W tym procesie można jednak wykorzystać wiele rodzajów ćwiczeń rozciągających. Poniżej prezentujemy jedno z nich:

Połóż się na plecach, podnieś nogi i oprzyj je o ścianę. Następnie ustaw nogi w pozycji przypominającej ułożenie nóg żaby. Ten ruch udoskonala możliwości tancerza w zakresie pozycji en-dehors oraz rozwarcia. Wytrzymaj w takiej pozycji 15 minut. Kolejnym krokiem jest „otworzenie” kolejno jednej, a następnie drugiej nogi. W wolnym tempie rozkładaj nogi na boki.

W trakcie wykonywania ćwiczenia pośladki powinny cały czas dotykać ściany, plecy natomiast – podłoża. Postaraj się maksymalnie rozciągać nogi. Pamiętaj jednak, że ćwiczenie nie powinno wywołać silnego bólu.

To ćwiczenie rozciągające można utrudnić poprzez zamocowanie ciężarków na kostki.

Tancerzu! Rozciągaj się rozsądnie!

Bezpieczne rozciąganie w treningu tanecznym wymaga opieki trenerskiej. Ważne jest bowiem dobranie odpowiednich ćwiczeń rozciągających pod kątem głównego treningu tanecznego. Co więcej, ważne jest również prawidłowe wykonywanie poszczególnych ruchów. W przypadku tancerzy klasycznych bowiem ogromną wagę przywiązuje się do gibkości. Tym samym stretching często odbywa się na maksymalnym poziomie możliwości tancerzy. Z pomocą trenera bądź instruktora możliwe jest osiągnięcie jak najlepszych wyników.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Anna Jarosz 0 21 kwietnia 2021  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Taniec

buty-taneczne-warszawa-zobacz-czym-sie-kierowac-przy-zakupie

Buty taneczne Warszawa - zobacz, czym się kierować przy zakupie!

Taniec towarzyski to bardzo atrakcyjna forma aktywności fizycznej. Nie tylko pozwala na utrzymanie odpowiedniego poziomu spalania energii i wydzielania endorfin. Są także świetnym środkiem ekspresji artystycznej duszy tancerza. Specjalistyczne buty taneczne Warszawa oferuje w wielu różnych rodzajach i typach. Na jaki się zdecydować, by taniec dawał nieskończoną radość, a obuwie służyło przez wiele lat?

pierwszy-taniec-weselny-2020-jak-wybrac

Pierwszy taniec weselny 2020 – jak wybrać?

Pierwszy taniec weselny jest dla pary młodej bardzo stresującym momentem. Jest wspaniałym sposobem na oczarowanie i zaskoczenie zaproszonych gości. Odpowiedni podkład muzyczny w postaci najpopularniejszych piosenek na pierwszy taniec ułatwiają oddanie całego obrazu miłości na parkiecie.

kursy-tanca-w-bielsku-bialej-czyli-jak-dac-sie-porwac-goracym-rytmom-na-slasku

Kursy tańca w Bielsku-Białej, czyli jak dać się porwać gorącym rytmom na Śląsku?

Ktoś kiedyś napisał, że życie trwa tyle, co taniec. Nauka od podstaw i regularne szlifowanie warsztatu pozwoli nam radośnie przejść przez życie iście tanecznym krokiem, czerpiąc, ile tylko się da! Tańca można nauczyć się na kursach indywidualnych lub zajęciach grupowych i dla par. Podpowiadamy, gdzie i jak złapać rytm w Bielsku-Białej.

kurs-tanca-poznan-informacje-cennik-i-inne

Kurs tańca Poznań - informacje, cennik i inne

Kursy tańca cieszą się rosnącą popularnością i są wybierane zarówno przez młodych uczestników, jak i znacznie starsze osoby. Gdzie nauczyć się tańca w Poznaniu i jakie zajęcia wybrać?

baby-joga-kontrowersyjny-trening-niemowlakow

Baby Joga - kontrowersyjny trening niemowlaków

Czy joga jest dobrą aktywnością fizyczną dla małych dzieci? Oczywiście. Wspólne treningi mają umocnić więzi i mają pozytywny wpływ na rozwój dziecka. A joga w dynamiczna w rosyjskim stylu? Jej zdrowotne cechy wychwala Poznajcie różne warianty treningu jogi z najmłodszymi i powiązane z nimi kontrowersje!

rozciaganie-statyczne-vs-rozciaganie-dynamiczne

Rozciąganie statyczne VS rozciąganie dynamiczne

Rozciąganie jest nieodłącznym partnerem treningu, niezależnie jaki rodzaj aktywności fizycznej praktykujesz. Umiejętność bezpiecznego rozciągania to podstawa zachowania właściwej postawy ciała, ruchliwości stawów i elastyczności mięśni. W tym artykule porównamy dwie podstawowe techniki rozciągania: dynamiczną i statyczną.

odmiany-jogi-1

Odmiany jogi

Joga jest jednym z najstarszych systemów treningowych. Wywodząca się z Indii i praktykowana na całym świecie metoda poprawia zdrowie, gibkość i świadomość ciała milionów ludzi. Nie bez przyczyny uznawana jest za jedną z najzdrowszych aktywności fizycznych. Joga ma wiele odmian i niektóre znacząco różnią się od siebie. Zobacz różne oblicza jogi i wybierz najlepszą dla siebie.

rozciaganie-podnosi-jakosc-zycia

Rozciąganie podnosi jakość życia

Rozciąganie mamy we krwi – to jeden z najbardziej naturalnych odruchów. Już jedno dobre przeciągnięcie się z rana to zastrzyk energii i endorfin. Nawet noworodki instynktownie przeciągają się tuż po przebudzeniu. Po co właściwie się rozciągamy i jak joga, stretching czy pilates mogą wpłynąć na poprawę naszego życia?

po-co-mi-rozciaganie

Po co mi rozciąganie

W jednym z postów od naszych użytkowników przeczytaliśmy: „Od kilku tygodni codziennie biegam. Trening rozpoczynam zwykle od rozciągania. Ostatnio dowiedziałam się, że robię błąd, bo to wcale nie poprawia mojej efektywności. Teraz już sama nie wiem, co robić. Powinnam od razu biec? Po co mi właściwie rozciąganie?”

buty-taneczne-warszawa-zobacz-czym-sie-kierowac-przy-zakupie

Buty taneczne Warszawa - zobacz, czym się kierować przy zakupie!

Taniec towarzyski to bardzo atrakcyjna forma aktywności fizycznej. Nie tylko pozwala na utrzymanie odpowiedniego poziomu spalania energii i wydzielania endorfin. Są także świetnym środkiem ekspresji artystycznej duszy tancerza. Specjalistyczne buty taneczne Warszawa oferuje w wielu różnych rodzajach i typach. Na jaki się zdecydować, by taniec dawał nieskończoną radość, a obuwie służyło przez wiele lat?

pierwszy-taniec-weselny-2020-jak-wybrac

Pierwszy taniec weselny 2020 – jak wybrać?

Pierwszy taniec weselny jest dla pary młodej bardzo stresującym momentem. Jest wspaniałym sposobem na oczarowanie i zaskoczenie zaproszonych gości. Odpowiedni podkład muzyczny w postaci najpopularniejszych piosenek na pierwszy taniec ułatwiają oddanie całego obrazu miłości na parkiecie.

kursy-tanca-w-bielsku-bialej-czyli-jak-dac-sie-porwac-goracym-rytmom-na-slasku

Kursy tańca w Bielsku-Białej, czyli jak dać się porwać gorącym rytmom na Śląsku?

Ktoś kiedyś napisał, że życie trwa tyle, co taniec. Nauka od podstaw i regularne szlifowanie warsztatu pozwoli nam radośnie przejść przez życie iście tanecznym krokiem, czerpiąc, ile tylko się da! Tańca można nauczyć się na kursach indywidualnych lub zajęciach grupowych i dla par. Podpowiadamy, gdzie i jak złapać rytm w Bielsku-Białej.

kurs-tanca-poznan-informacje-cennik-i-inne

Kurs tańca Poznań - informacje, cennik i inne

Kursy tańca cieszą się rosnącą popularnością i są wybierane zarówno przez młodych uczestników, jak i znacznie starsze osoby. Gdzie nauczyć się tańca w Poznaniu i jakie zajęcia wybrać?

baby-joga-kontrowersyjny-trening-niemowlakow

Baby Joga - kontrowersyjny trening niemowlaków

Czy joga jest dobrą aktywnością fizyczną dla małych dzieci? Oczywiście. Wspólne treningi mają umocnić więzi i mają pozytywny wpływ na rozwój dziecka. A joga w dynamiczna w rosyjskim stylu? Jej zdrowotne cechy wychwala Poznajcie różne warianty treningu jogi z najmłodszymi i powiązane z nimi kontrowersje!

rozciaganie-statyczne-vs-rozciaganie-dynamiczne

Rozciąganie statyczne VS rozciąganie dynamiczne

Rozciąganie jest nieodłącznym partnerem treningu, niezależnie jaki rodzaj aktywności fizycznej praktykujesz. Umiejętność bezpiecznego rozciągania to podstawa zachowania właściwej postawy ciała, ruchliwości stawów i elastyczności mięśni. W tym artykule porównamy dwie podstawowe techniki rozciągania: dynamiczną i statyczną.

odmiany-jogi-1

Odmiany jogi

Joga jest jednym z najstarszych systemów treningowych. Wywodząca się z Indii i praktykowana na całym świecie metoda poprawia zdrowie, gibkość i świadomość ciała milionów ludzi. Nie bez przyczyny uznawana jest za jedną z najzdrowszych aktywności fizycznych. Joga ma wiele odmian i niektóre znacząco różnią się od siebie. Zobacz różne oblicza jogi i wybierz najlepszą dla siebie.

rozciaganie-podnosi-jakosc-zycia

Rozciąganie podnosi jakość życia

Rozciąganie mamy we krwi – to jeden z najbardziej naturalnych odruchów. Już jedno dobre przeciągnięcie się z rana to zastrzyk energii i endorfin. Nawet noworodki instynktownie przeciągają się tuż po przebudzeniu. Po co właściwie się rozciągamy i jak joga, stretching czy pilates mogą wpłynąć na poprawę naszego życia?

po-co-mi-rozciaganie

Po co mi rozciąganie

W jednym z postów od naszych użytkowników przeczytaliśmy: „Od kilku tygodni codziennie biegam. Trening rozpoczynam zwykle od rozciągania. Ostatnio dowiedziałam się, że robię błąd, bo to wcale nie poprawia mojej efektywności. Teraz już sama nie wiem, co robić. Powinnam od razu biec? Po co mi właściwie rozciąganie?”