Tańce, hulanki i swawola w wodzie. Aqua aerobic od podstaw

Tańce, hulanki i swawola w wodzie. Aqua aerobic od podstaw

Początki fitnessu często są utożsamiane z rozpowszechnieniem aerobiku i datuje się je na koniec lat 70. minionego stulecia. Na większą skalę wprowadzano go w latach 80. i wreszcie opracowano zajęcia fitness w wodzie. Początkowo miały formę stricte rekreacyjną dla osób z otyłością, z czasem stały się coraz bardziej popularne. Dla kogo dedykowany jest aqua aerobic i jaki ma wpływ na organizm?

Odchudzanie w wodzie: cechy i zalety aqua aerobicu

Formy rekreacji ruchowej przybierają coraz różniejsze formy. Również gimnastyka w wodzie może być wykonywana w różnych rodzajach ćwiczeń. Wśród sekwencji na brzuch, aerobowych, ćwiczeń rehabilitacyjnych i siłowych prym popularności wiedzie tradycyjny aqua aerobic. Są to specjalnie dobrane zestawy ćwiczeń, które prowadzący prezentuje do rytmicznej muzyki. Ci, którzy w wodzie czują się jak mieszkańcy rafy koralowej, świetnie odnajdą się na tych zajęciach, jednak nie oznacza to, że osoby mniej zaawansowane czy mające strach przed wodą nie dadzą rady. Na profesjonalnych zajęciach aqua aerobicu stosuje się dodatkowe narzędzia, które pomogą utrzymać równowagę, m.in. pianki i makarony. Wystarczy umieścić je pod ramionami lub trzymać między nogami, by nasza postawa w wodzie była bardziej stabilna. Jakie korzyści płyną z ćwiczeń w wodzie i dlaczego warto uprawiać aqua aerobić?

Zobacz: Największe parki wodne w Polsce!

Korzyści aqua aerobicu: co ci dadzą ćwiczenia w wodzie?

Jak każda aktywność fizyczna, regularnie uprawiany aqua aerobic niesie szereg korzyści zdrowotnych. Przede wszystkim ze względu na jednoczesne zaangażowanie wielu partii mięśniowych poprawia się elastyczność mięśni i ścięgien i zwiększa wytrzymałość organizmu. Ćwiczenia wykonywane podczas aqua aerobicu świetnie odciążają stawy i kręgosłup, a ogólna koordynacja ruchowa i równowaga znacznie się poprawia. Ponieważ wszystkie ćwiczenia wykonywane są w wodzie, wymagają one dużego zaangażowania energetycznego, w związku z czym zwiększa się metabolizm i ogólne spalanie kalorii. Podczas jednej sesji aqua aerobicu można spalić ok. 500 kcal, co przy 3 treningach tygodniowo daje imponujący wynik 0,5 kg tkanki tłuszczowej miesięcznie mniej! Zajęcia prowadzone przez doświadczonego instruktora, a niekiedy i certyfikowanego fizjoterapeutę pomogą zlikwidować stres oraz napięcie mięśniowe, a dedykowane sesje aqua aerobicu na kręgosłup poprawią stabilność mięśni grzbietu.

Trening siłowy w wodzie: wypróbuj aqua aerobic
aqua aerobik

Jeśli ktoś myślał, że w ćwiczeniach na basenie wykorzystujemy wyłącznie ciężar własnego ciała, nie mógł się bardziej pomylić. Zajęcia aqua aerobic to także świetny trening siłowy całego ciała. Najczęściej wykorzystuje się makarony tzw. noodle wykonane z pianek wypornościowych, używa się również hantle, które zwiększają intensywność ćwiczeń i podnoszą poziom trudności. Warto zwrócić uwagę na fakt, że klasyczne hantle do treningu siłowego łatwo opadłyby na dno basenu. Te do aqua aerobicu wykonane są ze specjalnych materiałów, który będą wypierały wodę i samo wepchnięcie ich pod powierzchnię tafli basenu może okazać się nie lada wyzwaniem. Dodatkowym wyposażeniem idealnym na aqua aerobic mogą być specjalne buty wypornośniowe, które świetnie się sprawdzą podczas treningu na głębokiej wodzie i zapewnią stabilniejsze poruszanie się.

Aqua aerobic: możesz ćwiczyć samodzielnie!

Trening w wodzie nie musi się wiązać z koniecznością uczęszczania na zorganizowane zajęcia. To dobra informacja dla tych, którzy lubią ćwiczyć we własnym zakresie. Wystarczy tak naprawdę podstawowy sprzęt jak piankowe makarony lub deski i można odbyć ciekawy trening. Przykładowe ćwiczenia można wykonać w basenie, gdzie woda sięga nam do wysokości pasa. Tutaj świetnie sprawdzi się bieg w miejscu z wysoko unoszonymi kolanami, który można połączyć z wymachami rąk. Dla osób bardziej zaawansowanych rekomendujemy również ćwiczenia na wodzie do wys. klatki piersiowej. Można się pokusić o naprzemienne skręty tułowia na szeroko rozstawionych nogach lub nawet przysiady do zanurzenia głowy. Najważniejsze to wykonywać ćwiczenia ostrożnie i mieć z nich maksymalny fun!

Aleks Dorosiński 0 21 listopada 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Sporty Wodne

aqua-aerobik-lublin-cwicz-na-terenie-lublina

Aqua aerobik Lublin - ćwicz na terenie Lublina!

Aqua aerobik to stosunkowo nowa aktywność fizyczna ciesząca się rosnącą popularnością szczególnie wśród kobiet w każdym wieku. Gdzie można uczęszczać na tego typu treningi na terenie Lublina i ile kosztują takie zajęcia?

gdzie-odbywaja-sie-kursy-windsurfingu

Gdzie odbywają się kursy windsurfingu?

Wielu ludzi uważa, że naukę windsurfingu należy podjąć od uczestnictwa w odpowiednim kursie przygotowawczym. Ten niesamowity sport jest uprawiany jedynie z „czystej” zajawki. W tym artykule dowiesz się, jak wybrać odpowiednią szkółkę i gdzie ją możesz znaleźć.

bezpieczenstwo-nad-woda-kamizelki-ratunkowe-po-co-i-dla-kogo

Bezpieczeństwo nad wodą – kamizelki ratunkowe po co i dla kogo?

Uprawianie sportów wodnych niesie ze sobą wiele przyjemności, ale też pewne zagrożenia. W wielu wodnych dyscyplinach wymagane jest np. noszenie kamizelki ratunkowej bądź asekuracyjnej. Czym one się różnią? Zasady bezpieczeństwa nad wodą.

za-duzo-slonca-czyli-sposoby-na-oparzenia-sloneczne

Za dużo słońca – czyli sposoby na oparzenia słoneczne

Piasek, morze, gry plażowe, sporty wodne… Czas urlopowy aż kusi do przebywania w pełnym słońcu. Przesadzenie z promieniami słonecznymi może jednak skończyć się nieprzyjemnie – bo oparzeniami słonecznymi. Oto pierwsza pomoc w przypadku poparzeń słonecznych.

stand-up-paddling-najnowszy-sposob-plywania-na-desce

Stand Up Paddling – najnowszy sposób pływania na desce!

Surfowanie na desce z wiosłem jest sportem wodnym o hawajskim rodowodzie. SUP można uprawiać niezależnie od warunków pogodowych niemal na każdym większym zbiorniku wodnym. Poznaj założenia tego sportu i dowiedz się, dlaczego to tę aktywność warto wybrać podczas wypoczynku.

latawiec-i-deska-kitesurfing-jak-zaczac

Latawiec i Deska |Kitesurfing – Jak zacząć ?

Jeśli chciałbyś rozpocząć przygodę z tym sportem – dobrze trafiłeś. W tym artykule rozwiejemy wszelkie nurtujące każdego początkującego pytania. Po przeczytaniu będziesz wiedział gdzie, co i jak trenować Kitesurfing.

czy-plywanie-w-rzece-jest-niebezpieczne

Czy pływanie w rzece jest niebezpieczne?

Pływanie wpław w rzekach niesie ze sobą dużo niebezpieczeństw. Nie jest jednak zakazane – przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa może stanowić doskonałą formę aktywnego wypoczynku. Zobacz, jakie zagrożenia niesie ze sobą pływanie w rzece.

kajakarstwo-gorskie-sport-pasja-i-niezapomniane-wrazenia

Kajakarstwo górskie – sport, pasja i niezapomniane wrażenia

Kajakarstwo górskie jest postrzegane jako sport niszowy. Z każdym sezonem zyskuje jednak coraz większą popularność. Niezwykłe dzikie miejsca stają się możliwe do odwiedzenia. Na czym jednak polega kajakarstwo górskie?

plywanie-w-otwartych-wodach-czyli-otworz-sie-na-bezpieczenstwo

Pływanie w otwartych wodach – czyli otwórz się na bezpieczeństwo!

Pływanie w otwartych wodach jest kuszące – szczególnie latem. Warto jednak znać podstawowe zasady bezpieczeństwa. Dotyczy to zarówno osób pływających rekreacyjnie, jak i zawodowych sportowców. Zobacz, na co należy zwrócić uwagę w trakcie pływania w akwenach otwartych.

aqua-aerobik-lublin-cwicz-na-terenie-lublina

Aqua aerobik Lublin - ćwicz na terenie Lublina!

Aqua aerobik to stosunkowo nowa aktywność fizyczna ciesząca się rosnącą popularnością szczególnie wśród kobiet w każdym wieku. Gdzie można uczęszczać na tego typu treningi na terenie Lublina i ile kosztują takie zajęcia?

gdzie-odbywaja-sie-kursy-windsurfingu

Gdzie odbywają się kursy windsurfingu?

Wielu ludzi uważa, że naukę windsurfingu należy podjąć od uczestnictwa w odpowiednim kursie przygotowawczym. Ten niesamowity sport jest uprawiany jedynie z „czystej” zajawki. W tym artykule dowiesz się, jak wybrać odpowiednią szkółkę i gdzie ją możesz znaleźć.

bezpieczenstwo-nad-woda-kamizelki-ratunkowe-po-co-i-dla-kogo

Bezpieczeństwo nad wodą – kamizelki ratunkowe po co i dla kogo?

Uprawianie sportów wodnych niesie ze sobą wiele przyjemności, ale też pewne zagrożenia. W wielu wodnych dyscyplinach wymagane jest np. noszenie kamizelki ratunkowej bądź asekuracyjnej. Czym one się różnią? Zasady bezpieczeństwa nad wodą.

za-duzo-slonca-czyli-sposoby-na-oparzenia-sloneczne

Za dużo słońca – czyli sposoby na oparzenia słoneczne

Piasek, morze, gry plażowe, sporty wodne… Czas urlopowy aż kusi do przebywania w pełnym słońcu. Przesadzenie z promieniami słonecznymi może jednak skończyć się nieprzyjemnie – bo oparzeniami słonecznymi. Oto pierwsza pomoc w przypadku poparzeń słonecznych.

stand-up-paddling-najnowszy-sposob-plywania-na-desce

Stand Up Paddling – najnowszy sposób pływania na desce!

Surfowanie na desce z wiosłem jest sportem wodnym o hawajskim rodowodzie. SUP można uprawiać niezależnie od warunków pogodowych niemal na każdym większym zbiorniku wodnym. Poznaj założenia tego sportu i dowiedz się, dlaczego to tę aktywność warto wybrać podczas wypoczynku.

latawiec-i-deska-kitesurfing-jak-zaczac

Latawiec i Deska |Kitesurfing – Jak zacząć ?

Jeśli chciałbyś rozpocząć przygodę z tym sportem – dobrze trafiłeś. W tym artykule rozwiejemy wszelkie nurtujące każdego początkującego pytania. Po przeczytaniu będziesz wiedział gdzie, co i jak trenować Kitesurfing.

czy-plywanie-w-rzece-jest-niebezpieczne

Czy pływanie w rzece jest niebezpieczne?

Pływanie wpław w rzekach niesie ze sobą dużo niebezpieczeństw. Nie jest jednak zakazane – przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa może stanowić doskonałą formę aktywnego wypoczynku. Zobacz, jakie zagrożenia niesie ze sobą pływanie w rzece.

kajakarstwo-gorskie-sport-pasja-i-niezapomniane-wrazenia

Kajakarstwo górskie – sport, pasja i niezapomniane wrażenia

Kajakarstwo górskie jest postrzegane jako sport niszowy. Z każdym sezonem zyskuje jednak coraz większą popularność. Niezwykłe dzikie miejsca stają się możliwe do odwiedzenia. Na czym jednak polega kajakarstwo górskie?

plywanie-w-otwartych-wodach-czyli-otworz-sie-na-bezpieczenstwo

Pływanie w otwartych wodach – czyli otwórz się na bezpieczeństwo!

Pływanie w otwartych wodach jest kuszące – szczególnie latem. Warto jednak znać podstawowe zasady bezpieczeństwa. Dotyczy to zarówno osób pływających rekreacyjnie, jak i zawodowych sportowców. Zobacz, na co należy zwrócić uwagę w trakcie pływania w akwenach otwartych.