>

Tajniki treningu utwardzania w sportach walki

Tajniki treningu utwardzania w sportach walki

Mocne pięści są podstawą wielu sportów walki. Shaolińscy mnisi od dawien dawna przeprowadzają zabiegi oraz treningi utwardzania praktycznie każdej części ciała. Czy taka praktyka jest bezpieczna? Na czym ona polega i czemu służy?

Żelazne dłonie mnichów z klasztoru Shaolin

Ortodoksyjni mnisi wykorzystują wiele metod mających na celu utwardzenie poszczególnych części ciała. Przykładowo technikę misy piachu zwykle stosuje się w połączeniu z techniką jednego lub dwóch palców. Dzięki temu trenujący utwardzają swoje dłonie do takiego stopnia, że są w stanie jednym palcem zrobić dziurę w worku wypełnionym piachem. Taki trening ma wykształcić u nich umiejętność przebicia skóry wroga jednym palcem. Ta technika jest jednak wyjątkowo szkodliwa dla zdrowia.

Utwardzenie mięśni osiąga się również dzięki technice kamiennego bloku. Trenujący uderzają w blok granitu. Tym samym zwiększają swoj

ą odporność na uderzenia w twardą powierzchnię. W tym przypadku do osiągnięcia zamierzonych efektów potrzebny jest długi okres ćwiczeń.

Największą popularnością cieszy się jednak metoda wora piachu. W przeciwieństwie do pierwszej z metod, nie ma ryzyka uszkodzenia nerwów rąk. Wykorzystuje się ją w treningach Kung Fu. Dzięki temu trenujący są w stanie rozbijać dłońmi np. deski czy cegły.

Sporty walki – po co jest trening utwardzania?
Trening utwardzania sporty walki

Trening utwardzania przeprowadza się także przy pomocy partnera. Ćwiczenia wykonuje się w parach. Trenujący naprzemiennie zadają sobie lekkie ciosy czy kopnięcia w różne partie ciała. W klasztorze Shaolin wykorzystuje się do tego celu także inne przedmioty np. kije czy twarde bale. Z czasem walczący przestają odczuwać ból, nawet w obszarach punktów witalnych.

Walka zawodników na tym samym poziomie zaawansowania w danym sporcie walki może potoczyć się w różny sposób. Doskonale utwardzone ciało może jednak zadecydować o ostatecznym wyniku starcia. Powyższe techniki utwardzania mięśni są jednak bardzo ryzykowne. Stosują je jedynie ortodoksyjni mnisi z klasztoru Shaolin.

Sposoby na utwardzanie mięśni w sportach walki

- uderzanie pięściami i stopami w twarde przedmioty;

- uderzanie w drewniane bloki;

- wykonywanie pompek na kościach (w praktyce nie utwardza mięśni, lecz ma wpływ na stabilizację nadgarstka podczas zadawania ciosów);

- kopanie w piszczele bez ochraniaczy podczas sparingów;

- kopanie w worki z twardym wypełnieniem np. piaskiem;

- skakanie, chodzenie piszczelami po twardej nawierzchni;

- rolowanie piszczeli wałkiem lub szklaną butelką.

Czy trening utwardzania jest szkodliwy dla zdrowia?
Jakie są techniki utwardzania sporty walki

Niektóre kluby i szkoły sportów walki wciąż stosują techniki mające na celu utwardzenie piszczeli czy dłoni. Trudno jednak ocenić, czy stosowanie takiego treningu jest w stu procentach bezpieczne. Praktykowanie niektórych sposobów utwardzania może mieć patologiczny wpływ na układ kostny i ruchowy zawodnika. Warto zatem dokładnie zastanowić się przed rozpoczęciem tego typu treningu. Dobrym sposobem jest skorzystanie z usług trenera sportów walki. Jest on w stanie rozpisać odpowiednie techniki, które pozwolą na utwardzenie mięśni. Co więcej, będą one całkowicie bezpieczne. Kopanie w twarde przedmioty czy sparingi bez ochraniaczy mogą zakończyć się tragicznie.

Utwardzanie kości piszczelowych polega na powtarzaniu urazów w tym obszarze. Następnie tworzy się krwiak podkostny. Z czasem ulega on utwardzeniu. Taka praktyka może jednak doprowadzić do złamań, zropnień czy zapaleń kości. Stąd już prosta droga do zakończenia własnej przygody z treningami sportów walki.

Utwardzanie – trening na worku bokserskim

Ćwiczenia na worku bokserskim są doskonałym sposobem na wzmocnienie ścięgien, kości i stawów. Każde uderzenie jest dużym obciążeniem dla nadgarstków i stawów łokciowych. Ta technika jest zdecydowanie bezpieczniejsza niż standardowe sposoby utwardzania mięśni. Dłonie przyzwyczajają się do przeciążeń. Tym samym stają się znacznie mocniejsze. Co więcej, wzmacniają się również piszczele. Skóra zyskuje na twardości. Z czasem przestanie się również ścierać z dłoni podczas uderzeń. Warto również zadbać o wzmocnienie mięśni karku. Dzięki temu treningi stają się znacznie bezpieczniejsze. 

 

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 1 7 marca 2018  < 1000

Dodaj komentarz

  • Amon
    23 marca 2018
    Techniki utwardzania owszem, fajna sprawa, ale niekoniecznie jest to bezpieczne dla zdrowia...

Artykuły z kategorii: Sztuki Walki

sporty-walki-wszystko-co-musisz-wiedziec-o-nokaucie

Sporty walki – wszystko co musisz wiedzieć o nokaucie

Jednym ze sposobów na rozstrzygnięcie zmagań w części sportów walki jest nokaut. Na czym on polega? Co dzieje się z zawodnikiem po nokaucie? Jak wygląda pierwsza pomoc w razie poważniejszych urazów po położeniu zawodnika na deski?

sporty-walki-trening-wzmacniajacy-palce

Sporty walki – trening wzmacniający palce

Mięśnie dłoni i placów są przeciążane codziennymi czynnościami. W przypadku osób trenujących sporty walki dochodzą także kolejne obciążenia tych partii ciała. Silne palce pozwalają bowiem na wykonywanie poszczególnych chwytów czy ciosów. Zobacz, na czym polega trening wzmacniający palce w sportach walki.

jak-trenowac-szybkosc-nog-w-sportach-walki

Jak trenować szybkość nóg w sportach walki?

Sprawne i szybkie poruszanie się po ringu należy do ważniejszych umiejętności zawodników sportów walki. Dzięki dużej szybkości nóg możliwe jest m.in. uniknięcie ciosów przeciwnika czy wykonanie skutecznych ataków. Na czym polega trening szybkości nóg w takich sportach walki jak boks, karate i MMA?

taekwondo-jak-rozciagac-sie-do-wysokich-kopniec

Taekwondo - jak rozciągać się do wysokich kopnięć?

Bez właściwego rozciągnięcia i rozgrzania mięśni nie są możliwe wysokie kopnięcia. W taekwondo duże znaczenie ma zatem trening elastyczności. Dzięki niemu ćwiczący, nawet zaskoczony przez napastnika na ulicy, będzie w stanie skutecznie się obronić. Oto, co powinien zawierać trening rozciągania w tym sporcie walki.

taekwondo-kroki-i-kopniecia

Taekwondo – kroki i kopnięcia

Nazwa taekwondo jest zbitką trzech wyrazów. Tae oznacza stopę, a więc wszystkie techniki wykonywane za pomocą nóg. Kwon to nazwa pięści a zarazem systemu pracy rękami. Do natomiast jest określeniem drogi. Oddaje duchowy element tej sztuki walki. System technik wykonywanych za pomocą nóg jest imponujący. Jakie kroki i kopnięcia znajdziemy w taekwondo?

psychologiczne-aspekty-samoobrony-jak-wybrac-wlasciwy-kurs

Psychologiczne aspekty samoobrony – jak wybrać właściwy kurs?

Mieszkasz w nieciekawej okolicy. Często zaczepiają cię na imprezach albo zwyczajnie wracasz nocą z pracy. Z jakiegoś powodu odczuwasz zagrożenie i chcesz coś z tym zrobić. Nie wiesz jak sobie poradzić, gdyby ktoś cię napadł. Stwierdzasz więc, że zapiszesz się na kurs samoobrony. Nauczysz się walczyć i eliminować zagrożenie. I tu pojawia się twój pierwszy problem. Ten rodzaj myślenia zakłada że walki nie da się uniknąć i nic nie możesz zrobić, żeby zapobiec napaści czy rabunkowi.

podobne-a-jednak-rozne-judo-vs-bjj

Podobne a jednak różne – Judo vs BJJ

Zarówno Judo, jak i Brazylijskie Jiu Jitsu są zaliczane do graplingowych sportów walki. Co więcej, BJJ powstało w wyniku modyfikacji zasad obecnych w Judo. Po kilku dekadach rozwoju obu sportów w różnych kierunkach wciąż mają one ze sobą wiele wspólnego. Podstawowe różnice między nimi tkwią jednak w odmiennych strategiach walki.

sporty-walki-jakie-sa-rodzaje-kaskow

Sporty walki – jakie są rodzaje kasków?

Każdy sport walki charakteryzuje się niezbędnym sprzętem treningowym. W niektórych stylach potrzebne są m.in. kaski. To one chronią zawodników przed obrażeniami czy wstrząśnieniem mózgu. Oto przegląd rodzajów kasków w sportach walki. Zobacz, do czego właściwie służą.

co-oznaczaja-kolory-pasow-w-sportach-walki

Co oznaczają kolory pasów w sportach walki?

Kolor pasa noszonego przez zawodnika sportów walki mówi głównie o jego stopniu zaawansowania w danej dyscyplinie. Zobacz, co oznaczają poszczególne kolory pasów w karate, judo, BJJ, aikido i taekwondo.

sporty-walki-wszystko-co-musisz-wiedziec-o-nokaucie

Sporty walki – wszystko co musisz wiedzieć o nokaucie

sporty-walki-trening-wzmacniajacy-palce

Sporty walki – trening wzmacniający palce

jak-trenowac-szybkosc-nog-w-sportach-walki

Jak trenować szybkość nóg w sportach walki?

taekwondo-jak-rozciagac-sie-do-wysokich-kopniec

Taekwondo - jak rozciągać się do wysokich kopnięć?

taekwondo-kroki-i-kopniecia

Taekwondo – kroki i kopnięcia

psychologiczne-aspekty-samoobrony-jak-wybrac-wlasciwy-kurs

Psychologiczne aspekty samoobrony – jak wybrać właściwy kurs?

podobne-a-jednak-rozne-judo-vs-bjj

Podobne a jednak różne – Judo vs BJJ

sporty-walki-jakie-sa-rodzaje-kaskow

Sporty walki – jakie są rodzaje kasków?

co-oznaczaja-kolory-pasow-w-sportach-walki

Co oznaczają kolory pasów w sportach walki?