Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

Szparagi - rodzaje

Szparagi dzielą się na kilka rodzajów. Najpopularniejszym z nich są szparagi zielone z wypustkami wystającymi wysoko nad powierzchnię ziemi. Są one najcieńsze spośród wszystkich odmian i najbardziej aromatyczne. Oprócz nich, istnieją również szparagi białe rosnące pod ziemią, które należy obrać przed gotowaniem. Ostatnią odmianą tego warzywa są szparagi fioletowe rosnące kilka centymetrów ponad ziemią i posiadające grubą, purpurową łodygę. Jest to najrzadszy rodzaj zawierający więcej cukrów i mniej błonnika.

Czytaj: Dlaczego warto jeść truskawki?

Szparagi - właściwości zdrowotne

Szparagi zawierają, przede wszystkim, kwas foliowy pozwalający na regenerację uszkodzonych komórek i wspomagający układ krążenia, witaminę C i E, beta-karoten, wapń, fosfor, potas, glutation wzmacniający układ odpornościowy i wspomagający wątrobębłonnik oraz inulinę, czyli probiotyk odżywiający pożyteczne bakterie jelitowe. Są to jedynie składniki mineralne i witaminy występujące w szparagach w największym stężeniu, ale istnieją także inne wartości o nieco mniejszym udziale procentowym.

Szparagi - zastosowanie

Szparagi mają naprawdę wiele zastosowań i mogą one wchodzić w skład różnych, często bardzo klasycznych dań. Doskonałym przykładem takiego przepisu jest makaron z jajkiem i szparagami. Jajko można zastąpić również innymi składnikami, co pozwoli na spersonalizowanie potrawy i dopasowanie jej do własnych preferencji. Szparagi sprawdzają się świetnie również na warzywnej pizzy oraz we wszelkiego rodzaju zapiekankach z ciastem francuskim.

Zastosowanie szparagów
szparagi zastosowanie

Szparagi można również traktować jako zielony dodatek do klasycznego obiadu. Sprawdzają się one niesamowicie także jako składnik niestandardowych sałatek z dodatkiem sera i innych warzyw. Odpowiednio przygotowane szparagi można dodać również do omletów oraz naleśników na słono i wszelkiego rodzaju tart.

Czytaj: Dieta treningowa

Szparagi - przepisy

Jednym z najciekawszych przepisów na szparagi jest zupa szparagowa o kremowej konsystencji. Warto dodać do niej również koperku i pora, dzięki czemu zachowasz w pełni zielony kolor i urozmaicisz nieco jej smak. Kolejnym niestandardowym pomysłem na przygotowanie szparagów jest ich ugotowanie i zawinięcie w ciasto naleśnikowe wraz z sosem serowym. Jeśli chcesz, możesz również zmielić szparagi z innymi warzywami i owocami i stworzyć w ten sposób pełnowartościowy, zielony koktajl.

Szparag lekarski - zastosowanie

Szparag lekarski to inna nazwa na standardowego szparaga obecnego w polskiej i zagranicznej kuchni. Oprócz ciekawego smaku, jest on wykorzystywany głównie ze względu na dziesiątki właściwości prozdrowotnych. Warzywo to sprawdza się doskonale podczas walki z zaćmą i dążenia do ogólnej poprawy wzroku. Stanowi ono także ważny element pożywienia kobiet w ciąży, który minimalizuje ryzyko wystąpienia wad wrodzonych u dziecka.

Szparagi - właściwości lecznicze

Regularne spożywanie szparagów pozwala na dostarczenie organizmowi bardzo wielu witamin i innych składników mineralnych. Warzywa te wspomagają odporność, pracę jelit i wątroby oraz wpływają pozytywnie na stan skóry, włosów i paznokci. Oprócz tego, mają one właściwości moczopędne, dlatego wspierają również nerki. Szparagi obniżają ciśnienie i poziom cholesterolu oraz wzmacniają serce.

Jak ugotować szparagi?

Zielone szparagi nie wymagają obierania, ale posiadają one łykowatą część, którą należy odkroić. Po takim przygotowaniu konieczne jest wstawienie warzyw pionowo do wysokiego garnka oraz zalania ich wodą w taki sposób, aby nie zamoczyć główek. Do płynu należy dodać łyżeczkę cukru, łyżeczkę soli oraz odrobinę masła. Szparagi gotuje się około 5 minut, jednak warto sprawdzać ich stan dosyć często, tak, aby ich nie rozgotować. Ugotowane warzywa są zwykle chrupiące i mają wyrazisty, zielony kolor.

Nikola Łuszyńska 0 7 maja 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.