Suplementy diety. Czy warto je stosować?

Suplementy diety. Czy  warto je stosować?

Dlaczego stosowanie suplementów nie daje żadnej gwarancji poprawy zdrowia? Przeczytajcie czym można je zastąpić, aby faktycznie poprawić kondycję organizmu i dostarczyć potrzebne witaminy oraz minerały.

Czym jest suplement i dlaczego różni się od leku?

leki

 

Lek a suplement diety

Różnica lek a suplement. Suplementy diety w postaci pastylek, proszków, tabletek są często mylone z lekami, lub z czymś o działaniu podobnym do leku. Na czym polega więc różnica pomiędzy lekiem a suplementem? Otóż lek ma potwierdzone w badaniach działanie na organizm. Są to działania zarówno pożądane – jak i nie pożądane tzw. Potencjalne skutki uboczne. Suplementy natomiast nie mają potwierdzonego działania na organizm. Ich wpływ na ciało jest więc nieznany, często więc suplementy nie działają w ogóle. Suplementy są zaliczane do żywności, jest to po prostu jedzenie. Nie można więc stosować suplementów aby zapobiegać chorobom. To jak powiedzieć, że zjem sałatkę aby się nie przeziębić…

Działanie suplementów

Nie ma więc naukowych potwierdzonych wskazań aby zażywać suplementy. Nie leczą one bowiem niczego jak również nie zapobiegają chorobom.

Co więc w sytuacji kiedy ktoś np. wegetarianin ma zwiększone zapotrzebowanie na witaminę b12 czy żelazo?

W takiej sytuacji nie ma zaleceń do stosowania suplementów. Jest za to wskazanie do stosowania leku. Bowiem lek i suplement mogą zawierać tą samą dawkę takiej samej substancji czynnej. Czyli jak w przypadku naszego przykładowego wegetarianina powinien on przyjmować LEK zwierający witaminę B12 i żelazo.

Jak więc odróżnić suplement który może nie działać, od leku? To proste, na opakowaniu suplementu jest zawsze zamieszczona informacja, że jest to suplement diety. Natomiast na opakowaniu leku jest informacja, że jest to informacja „produkt leczniczy wydawany bez recepty”. wystarczy kilka sekund aby sprawdzić opakowanie produktu aby wiedzieć z czym mamy do czynienia.

Kluczowym czynnikiem nie jest więc dawka, ale to czy dane witaminy lub minerały mają status leku – tylko one bowiem dają nam pewność, że będą działać.

Dla kogo suplementy?

Kto powinien więc stosować dodatkowe witaminy i minerały (najlepiej w formie leków):

- kobiety w ciąży – mają większe zapotrzebowanie na żelazo (jego niedobór zwiększa ryzyko poronienia i przedwczesnego porodu) i kwas foliowy

- osoby w trakcie antybiotykotperapii – powinny stosować probiotyki zawierające naturalne bakterie odbudowujące florę bakteryjną układu trawiennego

- wegetarianie – powinni dostarczać witaminę B12 ponieważ rośliny, glony i algi nie zawierają tej witaminy tylko pseudo witaminę B12 która nie wywołuje fizjologicznego działania to dodatkowo utrudniają wchłanianie właściwej witaminy B12

- noworodki i niemowlęta - zalecane jest podawane witaminy K

- osoby z niedoborem magnezu – czyli duża część naszego społeczeństwa – należy jednak zwrócić uwagę aby spożywany magnez miał status leku. Zawierają one często chlorek magnezu lub mleczan magnezu które są dobrze przyswajalne dla organizmu.

Jakich supelementów unikać?

Kiedy nie warto kupować suplementów i jakich?

- Witamin i minerałów które są suplementami diety

Kwas Omega-3 popularnie reklamowany i kupowany w formie suplementu. Zamiast suplementu lepiej kupić olej lniany budwigowy lub olej rzepakowy (nierafinowany) których jedna łyżka zawiera kilka razy więcej kwasu Omega-3 niż jakikolwiek suplement diety

dr. Magdalena Curuś 2 8 grudnia 2015  1972

Dodaj komentarz

  • Mania
    20 lipca 2017
    Ja suplementuję magnez ze względu na ciągłe skurcze w łydkch
  • Daniel09
    20 lipca 2017
    Moim zdaniem po suplementy powinno się sięgać tylko wtedy, gdy jest to wskazane ze względów zdrowotnych

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.

olej-palmowy-czym-jest-do-czego-sluzy-i-czy-rzeczywiscie-nalezy-go-unikac

Olej palmowy - czym jest, do czego służy i czy rzeczywiście należy go unikać?

Olej palmowy to składnik wielu produktów, od żywności, aż po popularne kosmetyki. Wiąże się on jednak z wieloma kontrowersjami. W jaki sposób jest pozyskiwany olej palmowy i czy jest on zdrowy?

ostre-przyprawy-jakie-maja-zalety-i-czy-sa-dla-kazdego

Ostre przyprawy - jakie mają zalety i czy są dla każdego?

Regularne spożywanie potraw doprawionych ostrymi przyprawami może nieść za sobą bardzo ciekawe skutki. Jak tego typu składniki wpływają na organizm i czy rzeczywiście pozwalają schudnąć bez zbędnego wysiłku?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.

olej-palmowy-czym-jest-do-czego-sluzy-i-czy-rzeczywiscie-nalezy-go-unikac

Olej palmowy - czym jest, do czego służy i czy rzeczywiście należy go unikać?

Olej palmowy to składnik wielu produktów, od żywności, aż po popularne kosmetyki. Wiąże się on jednak z wieloma kontrowersjami. W jaki sposób jest pozyskiwany olej palmowy i czy jest on zdrowy?

ostre-przyprawy-jakie-maja-zalety-i-czy-sa-dla-kazdego

Ostre przyprawy - jakie mają zalety i czy są dla każdego?

Regularne spożywanie potraw doprawionych ostrymi przyprawami może nieść za sobą bardzo ciekawe skutki. Jak tego typu składniki wpływają na organizm i czy rzeczywiście pozwalają schudnąć bez zbędnego wysiłku?