Suplementy diety. Czy warto je stosować?

Suplementy diety. Czy  warto je stosować?

Dlaczego stosowanie suplementów nie daje żadnej gwarancji poprawy zdrowia? Przeczytajcie czym można je zastąpić, aby faktycznie poprawić kondycję organizmu i dostarczyć potrzebne witaminy oraz minerały.

Czym jest suplement i dlaczego różni się od leku?

leki

 

Lek a suplement diety

Różnica lek a suplement. Suplementy diety w postaci pastylek, proszków, tabletek są często mylone z lekami, lub z czymś o działaniu podobnym do leku. Na czym polega więc różnica pomiędzy lekiem a suplementem? Otóż lek ma potwierdzone w badaniach działanie na organizm. Są to działania zarówno pożądane – jak i nie pożądane tzw. Potencjalne skutki uboczne. Suplementy natomiast nie mają potwierdzonego działania na organizm. Ich wpływ na ciało jest więc nieznany, często więc suplementy nie działają w ogóle. Suplementy są zaliczane do żywności, jest to po prostu jedzenie. Nie można więc stosować suplementów aby zapobiegać chorobom. To jak powiedzieć, że zjem sałatkę aby się nie przeziębić…

Działanie suplementów

Nie ma więc naukowych potwierdzonych wskazań aby zażywać suplementy. Nie leczą one bowiem niczego jak również nie zapobiegają chorobom.

Co więc w sytuacji kiedy ktoś np. wegetarianin ma zwiększone zapotrzebowanie na witaminę b12 czy żelazo?

W takiej sytuacji nie ma zaleceń do stosowania suplementów. Jest za to wskazanie do stosowania leku. Bowiem lek i suplement mogą zawierać tą samą dawkę takiej samej substancji czynnej. Czyli jak w przypadku naszego przykładowego wegetarianina powinien on przyjmować LEK zwierający witaminę B12 i żelazo.

Jak więc odróżnić suplement który może nie działać, od leku? To proste, na opakowaniu suplementu jest zawsze zamieszczona informacja, że jest to suplement diety. Natomiast na opakowaniu leku jest informacja, że jest to informacja „produkt leczniczy wydawany bez recepty”. wystarczy kilka sekund aby sprawdzić opakowanie produktu aby wiedzieć z czym mamy do czynienia.

Kluczowym czynnikiem nie jest więc dawka, ale to czy dane witaminy lub minerały mają status leku – tylko one bowiem dają nam pewność, że będą działać.

Dla kogo suplementy?

Kto powinien więc stosować dodatkowe witaminy i minerały (najlepiej w formie leków):

- kobiety w ciąży – mają większe zapotrzebowanie na żelazo (jego niedobór zwiększa ryzyko poronienia i przedwczesnego porodu) i kwas foliowy

- osoby w trakcie antybiotykotperapii – powinny stosować probiotyki zawierające naturalne bakterie odbudowujące florę bakteryjną układu trawiennego

- wegetarianie – powinni dostarczać witaminę B12 ponieważ rośliny, glony i algi nie zawierają tej witaminy tylko pseudo witaminę B12 która nie wywołuje fizjologicznego działania to dodatkowo utrudniają wchłanianie właściwej witaminy B12

- noworodki i niemowlęta - zalecane jest podawane witaminy K

- osoby z niedoborem magnezu – czyli duża część naszego społeczeństwa – należy jednak zwrócić uwagę aby spożywany magnez miał status leku. Zawierają one często chlorek magnezu lub mleczan magnezu które są dobrze przyswajalne dla organizmu.

Jakich supelementów unikać?

Kiedy nie warto kupować suplementów i jakich?

- Witamin i minerałów które są suplementami diety

Kwas Omega-3 popularnie reklamowany i kupowany w formie suplementu. Zamiast suplementu lepiej kupić olej lniany budwigowy lub olej rzepakowy (nierafinowany) których jedna łyżka zawiera kilka razy więcej kwasu Omega-3 niż jakikolwiek suplement diety

dr. Magdalena Curuś 2 8 grudnia 2015  1783

Dodaj komentarz

  • Mania
    20 lipca 2017
    Ja suplementuję magnez ze względu na ciągłe skurcze w łydkch
  • Daniel09
    20 lipca 2017
    Moim zdaniem po suplementy powinno się sięgać tylko wtedy, gdy jest to wskazane ze względów zdrowotnych

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

zycie-w-dobrej-formie-wyprobuj-trening-zdrowotny

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

dieta-od-dietetyka-czyli-po-co-i-jak-siegnac-by-osiagnac-zamierzone-efekty

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

dieta-na-mase-miesniowa-dla-szczuplych-ile-kalorii-powinienem-jesc

Dieta na masę mięśniową dla szczupłych – ile kalorii powinienem jeść?

Wiele szczupłych osób marzy o zwiększeniu swojej masy mięśniowej. Nie wystarczy więcej jeść, aby zwiększyć swoją masę mięśniową. Ile kalorii potrzebujesz, aby zmienić swoją sylwetkę? Poznaj podstawowe informacje o diecie na masę!

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

produkty-zawierajace-duzo-bialka

Produkty zawierające dużo białka!

Dużo białka możemy znaleźć w różnych produktach do suplementacji. Często w ich skład wchodzą także duże ilości węglowodanów. Dowiedz się, jakie produkty do suplementacji są wysokobiałkowe. Dlaczego białko jest tak ważne dla naszego organizmu?

zdrowie-to-wartosc-zasady-zdrowego-stylu-zycia

Zdrowie to wartość! Zasady zdrowego stylu życia

Zdrowie to najważniejsza wartość w życiu człowieka. Każda osoba powinna dbać o swój styl życia niezależnie od wieku. Stosowanie zasad zdrowego stylu życia w 50% odpowiada za stan organizmu. Jeśli chcesz zmienić swoje nawyki, to postaraj się żyć zgodnie z zasadami zdrowego stylu życia. Dowiedz się, jakimi zasadami należy się kierować i czego należy unikać.

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

zycie-w-dobrej-formie-wyprobuj-trening-zdrowotny

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

dieta-od-dietetyka-czyli-po-co-i-jak-siegnac-by-osiagnac-zamierzone-efekty

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

dieta-na-mase-miesniowa-dla-szczuplych-ile-kalorii-powinienem-jesc

Dieta na masę mięśniową dla szczupłych – ile kalorii powinienem jeść?

Wiele szczupłych osób marzy o zwiększeniu swojej masy mięśniowej. Nie wystarczy więcej jeść, aby zwiększyć swoją masę mięśniową. Ile kalorii potrzebujesz, aby zmienić swoją sylwetkę? Poznaj podstawowe informacje o diecie na masę!

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

produkty-zawierajace-duzo-bialka

Produkty zawierające dużo białka!

Dużo białka możemy znaleźć w różnych produktach do suplementacji. Często w ich skład wchodzą także duże ilości węglowodanów. Dowiedz się, jakie produkty do suplementacji są wysokobiałkowe. Dlaczego białko jest tak ważne dla naszego organizmu?

zdrowie-to-wartosc-zasady-zdrowego-stylu-zycia

Zdrowie to wartość! Zasady zdrowego stylu życia

Zdrowie to najważniejsza wartość w życiu człowieka. Każda osoba powinna dbać o swój styl życia niezależnie od wieku. Stosowanie zasad zdrowego stylu życia w 50% odpowiada za stan organizmu. Jeśli chcesz zmienić swoje nawyki, to postaraj się żyć zgodnie z zasadami zdrowego stylu życia. Dowiedz się, jakimi zasadami należy się kierować i czego należy unikać.